Ahad, 30 September 2018

SOALAN DAN CADANGAN JAWAPAN SOALAN 3(D) PEPERIKSAAN PERCUBAAN NEGERI KELANTAN


   
    Cadangan dan ulasan jawapan:-

Bil
Kesalahan istilah/kata
Kesalahan tatabahasa
i
berjuang - berkorban
demi untuk – demi / untuk
Ulasan guru :  . Penggunaan kata berjuang dalam konteks ayat berkenaan tidak tepat kerana berjuang untuk menentang musuh negara. Perkataan yang tepat ialah berkorban segala-galanya.
Ulasan guru: Kesalahan penggunaan kata sendi nama dua sekali dalam satu masa salah dari segi tatabahasa, iaitu penggunaan demi dan untuk. Guna salah satu kata sendi nama sahaja sama ada demi atau untuk.

Bil
Kesalahan istilah/kata
Kesalahan tatabahasa
ii
sukarelawan- dermawan
di dalam - dalam
Ulasan guru :  . Orang yang menghulur atau memberi wang atau duit disebut sebagai penderma bukan sukarelawan.
Ulasan guru: Penggunaan kata sendi nama “di”tidak tepat kerana kesuasahan bukan ruang atau tempat hanya berfungsi sebagai kata keterangan keadaan orang yang dalam kesusahan.  Oleh sebab itu, kata sendi nama perlu “di” tidak tepat dan salah berdasarkan  tatabahasa dan perlu digugurkan.

Bil
Kesalahan istilah/kata
Kesalahan tatabahasa
iii
kejatuhan - keruntuhan
sebab - kerana
Ulasan guru :  . Penggunaan kata kejatuhan akhlak tidak tepat dan paling sesuai ialah keruntuhan akhlak.
Ulasan guru: Sebenarnya, perkataan "sebab" dan "kerana" berbeza dari segi golongan katanya. Perkataan "sebab" ialah kata nama, manakala perkataan "kerana" ialah kata hubung pancangan keterangan.
Perkataan "sebab" boleh dijadikan kata hubung dengan syarat disertakan kata sendi nama "oleh" untuk menjadi frasa sendi nama "oleh sebab" yang membawa maksud "kerana".
Oleh itu, frasa yang betul ialah "oleh sebab" dan bukannya "oleh kerana".
Dalam konteks ayat di atas, penggunaan sebab itu salah yang sesuai ialah kerana yang berfungsi sebagai kata nama pancangan keterangan.


Tiada ulasan: