Jumaat, 7 April 2017

TATABAHASA. AYAT BIASA DAN AYAT SONGSANG

Ayat songsang.

Susunan biasa ayat dalam bahasa Melayu ialah subjek + predikat. Ayat songsang pula terbentuk daripada proses transformasi ayat biasa. (subjek + predikat) . Penyongsangan dapat dilakukan melalui proses pendepanan bertujuan  memberikan penegasan kepada predikat. Peringatan, perubahan ayat biasa kepada ayat songsang  berlaku tanpa  ada penambahan perkataan, dan tanpa ada penambahan imbuhan kerana perubahan di dalam ayat melibatkan perubahan kedudukan perkataan sahaja. Jika anda menambah perkataan atau imbuhan ayat songsang anda  salah dari segi binaannya.

Pendepanan seluruh predikat. ( Berlaku pada ayat binaan pendek )
Cikgu Hanif / berfikiran kreatif. (susunan biasa)
Berfikiran kreatif / Cikgu Hanif. (susunan songsang)

Proses pendepanan berlaku juga pada ayat yang mengandungi kata penegas. (-lah, -tah, dan –kah)
Ibu saya / dia. (susunan biasa – ibu saya sebagai subjek)
Dialah / ibu saya. (susunan songsang)
Dia / ibu  saya. (X = dari segi susunan ayat songsang. Ayat ini gramatis dalam ayat susunan biasa tetapi subjeknya ‘Dia’)

Pendepanan sebahagian daripada predikat.
(a)       Pendepanan Frasa Kerja
i.                     Pendepanan kata kerja:
Ramli bekerja setiap hari. (susunan biasa)
Bekerja setiap hari Ramli. (susunan songsang)

ii.                   Pendepanan frasa kerja dengan objek.
Zaleha membaca buku. (susunan biasa)
Membaca buku Zaleha. (susunan songsang)

iii.   Pendepanan kata kerja dengan kata bantu.
Murid-murid itu masih makan. (susunan biasa)
Masih makan murid-murid itu. (susunan songsang)

b)      Pendepanan Frasa Adjektif
 i.              Pendepanan kata adjektif sahaja.
                 Ramli rajin. (susunan biasa)
                 Rajin Ramli. (susunan songsang)

ii.              Pendepanan kata adjektif dengan kata bantu.
                 Rumah Kak Zue masih teguh. (susunan biasa)
                 Masih teguh rumah Kak Zue. (susunan songsang)

 iii.            Pendepanan kata adjektif dengan kata penguat.
                 Encik Zaidi sangat segak. (susunan biasa)
                 Sangat segak Encik Zaidi. (susunan songsang)

  iv.           Pendepanan kata adjektif, kata bantu dengan kata penguat
                Haji Nasser masih segak amat. (susunan biasa)
                Masih segak amat haji Nasser. (susunan songsang)

c)      Pendepanan Frasa Sendi Nama
          i.              Frasa sendi nama sebagai predikat.
                          Rantai emas itu untuk ibu. (susunan biasa)
                          Untuk ibu rantai emas itu. (susunan songsang)

            ii.             Frasa sendi nama sebagai keterangan dalam predikat.
                            Penonton-penonton merempuh masuk ke dalam dewan. (susunan biasa)
                            Ke dalam dewan penonton-penonton merempuh masuk. (susunan songsang)

FORMULA AYAT SONGSANG.

Ayat biasa:
Dia / membeli buku di kedai itu.
Cara Songsangan Ayat:                 
Nomborkan penggalan ayat.
1
2
3
Dia
membeli
buku
di kedai itu.
KGND - Ketiga
Frasa Kerja Transitif
Objek
Frasa Keterangan
Subjek
Predikat

FORMULA:
Ayat Biasa : 1+2+3
Ayat songsang:
i.        2+3+1
ii.       2+1+3
iii.      3+1+2
iv.     3+2+1



Ayat Biasa:
1
2
3
Dia
membeli buku
di kedai itu.

Contoh ayat songsang (i)
2
3
1
Membeli buku
di kedai itu
dia

Contoh ayat songsang (ii)
2
1
3
Membeli buku
dia
di kedai itu

Contoh ayat songsang (iii)
3
1
2
Di kedai itu
dia
membeli buku

Contoh ayat songsang (iv)
3
2
1
Di kedai itu
membeli buku
dia

Apabila anda diberikan ayat biasa dalam binaan ayat yang panjang, timbul perasaan sukar dalam fikiran anda untuk menukarkan ayat biasa tersebut kepada ayat songsang. Bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut, tidak ada cara mudah  untuk menyelesaikannya melainkan dengan latihan dan menggunakan jadual bantuan penukaran ayat biasa kepada ayat songsang berkenaan.

Cuba latihan di bawah untuk meningkatkan kemahiran anda untuk memahirkan diri untuk menukarkan ayat biasa kepada ayat songsang.

Latihan 1
Tukarkan ayat bersusunan biasa di bawah kepada ayat bersusunan songsang.

(i) Peserta pertandingan pidato itu sungguh petah berbicara.

(ii) Keropok lekor sangat populor di Terengganu kerana rasanya yang enak.

(iii)Negeri-negeri di Pantai Timur dilanda banjir disebabkan hujan lebat yang berterusan.




Latihan 2
Tukarkan ayat bersusunan songsang di bawah supaya menjadi ayat bersusunan biasa.

(i) Dirobohkan oleh pekerja bangunan lama di pinggir bandar.

(ii)Keadaan banjir semakin surut pemberita melaporkan.

(iii)Pada hari raya pertama kami berkumpul di rumah nenek di kampung.



Saya bantu anda dengan menyenaraikan skema jawapan. Sebaik-baiknya buat latihan dulu barulah melihat skema di bawah.


PROSES MENGGUNAKAN FORMULA PERUBAHAN AYAT BIASA KEPADA AYAT SONGSANG.
      i.             iPenggalkan kata atau frasa daripada ayat biasa.
    ii.        Susun kata dan frasa untuk menentukan ayat songsang yang boleh anda bina.
Ayat biasa.
1
2
3
4
5
Peserta
pertandingan pidato itu
sungguh
petah
berbicara

Hasilan pertama:-
Ayat songsang pertama.
4
5
3
1
2
petah
berbicara
sungguh
Peserta
pertandingan pidato itu

Hasilan kedua:-
Ayat songsang kedua
3
4
5
1
2
sungguh
petah
berbicara
Peserta
pertandingan pidato itu

Hasilan ketiga:-
Ayat songsang ketiga
5
4
3
1
2
berbicara
petah
sungguh
Peserta
pertandingan pidato itu


Jika dibina semula daripada jadual penukaran ayat songsang di atas, ayat songsang boleh berbentuk seperti di bawah.

1.   Petah berbicara sungguh peserta pertandingan pidato itu.
2.  Sungguh petah berbicara peserta pertandingan pidato itu.
3.  Berbicara petah sungguh peserta pertandingan pidato itu. ( Ayat kurang baik-gugurkan)

Cuba aplikasi latihan di atas menggunakan jadual pembinaan ayat songsang di atas untuk membina lebih daripada satu ayat songsang. Latihan kendiri sebagai tambahan sekiranya anda mempunyai masa lapang atau senggang sebagai menduga kemahiran anda. Selamat mencuba.

Skema Latihan 1

(i)Sungguh petah berbicara peserta pertandingan pidato itu.

(ii)Kerana rasanya yang enak, keropok lekor sangat popular di Terengganu.

(iii)Disebabkan hujan lebat yang berterusan, negeri-negeri di Pantai Timur dilanda banjir.



Skema Latihan 2

(i)Bangunan lama di pinggir bandar dirobohkan oleh pekerja.

(ii) Pemberita melaporkan keadaan banjir semakin surut.

(iii)Kami berkumpul di rumah nenek di kampung pada hari raya pertama.

3 ulasan:

  1. Terima kasih ats perkongsian.
    Cikgu, bagaimana cara untuk membina ulasan karangan pt3 bagi pelajar lemah? Ada tips atau formula untuk pelajar yg lemah dlm ulasan?
    Terima kasih.

    BalasPadam
  2. Terima kasih cikgu..sangat membantu..

    BalasPadam