CONTOH KEPENTINGAN
RIADAH ATAU BERSUKAN
BAHAGIAN A
( 30 MARKAH)
(Masa dicadangkan : 45 minit)
Lihat
grafik di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang faedah-faedah bersukan kepada
masyarakat. Panjang
huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
BERFAEDAH KEPADA KESIHATAN
MENGISI MASA LAPANG
SEBAGAI KERJAYA
MEGERATKAN HUBUNGAN
Sukan
bukanlah semata-mata aktiviti fizikal yang dilakukan untuk mengisi masa lapang atau
sebagai riadah kecil kerana semasa bersukan proses merembes keluar bahan bahan kumuh
yang tidak diperlukan tubuh badan berlaku melalui perpeluhan . Mutakhir ini, pemodenan
sukan bergerak seiring dengan kemajuan dunia dan membawa falsafah yang lebih
berat. Pertumbuhan pelbagai bidang sukan yang rancak ini digerakkan dengan
lebih dinamik dan professional melalui pertubuhan bukan kerajaan dan juga
Kementerian Belia dan Sukan. Penglibatan masyarakat dalam bidang sukan juga
telah banyak membawa manfaat diri, keluarga, masyarakat dan negara. Ironinya, penglibatan masyarakat dalam bidang
sukan dapat menunaikan pelbagai hasrat bukan sekadar pertarungan di gelanggang
sahaja tetapi juga boleh menambah dan menyumbang sumber pendapatan individu dan keluarga. Sekiranya aktiviti sukan menjadi budaya dalam kehidupan masyarakat bukan sahaja mereka dapat mengakrabkan hubungan sesama masyarakat, malah kesihatan badan mereka juga sentiasa sihat serta kepada mereka yang mempunyai kemahiran dalam bidang sukan mampu pula menjana ekonomi untuk membantu mengurangkan kos sara hidup keluarga. Persoalannya, apakah faedah-faedah bersukan kepada maasyarakat?
Salah satu daripada faedah bersukan ialah kegiatan sukan
dapat membantu mengekalkan kesihatan fizikal dan mental. Kehidupan zaman moden
ini lebih banyak menggunakan tenaga dalaman dan pemikiran. Golongan profesional
dan separa profesional pada alaf baru sering berlumba-lumba untuk meningkatkan
sumber ekonomi diri dan keluarga sehingga mengabaikan kegiatan fizikal akibat
kekurangan waktu untuk tujuan tersebut. Kesibukan semua lapisan masyarakat ini
membawa kepada masalah kesihatan fizikal dan mental. Penglibatan golongan
kanak-kanak , remaja dan orang dewasa dalam pelbagai kegiatan sukan dapat
menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan. Kegiatan sukan merupakan langkah awal bak kata peribahasa Melayu“sediakan
payung sebelum hujan” dalam mengawal obesiti, penyakit kronik seperti darah
tinggi, diabetis dan penyakit jantung. Kegiatan sukan juga dapat membantu mereka yang menghidap penyakit untuk kembali pulih. Bahkan
juga penglibatan masyarakat dalam bidang sukan juga mampu menangani ketegangan
fikiran dan meringankan bebanan mental terutama kalangan pelajar yang . Sesungguhnya kegiatan sukan dapat
melancarkan perjalanan darah, mengurangkan lemak yang berlebihan dalam salur
darah dan jantung ,membantu perkumuhan dan membuang sisa-sisa yang tidak
diperlukan oleh badan. Sekiranya, aktiviti bersukan menjadi amalan masyarakat, sudah
pasti bilangan pesakit kronik negara dapat dikurangkan kerana tubuh badan yang
cergas, melahirkan otak yang cerdas. Seyogia, mencegah lebih baik daripada mengubati Tegasnya, penglibatan masyarakat dalam bidang sukan
merupakan usaha efektif dalam melahirkan masyarakat yang sihat.
Selain
itu, bersukan juga dapat mengisi masa senggang individu. Masa lapang sebenarnya amat
berharga bagi setiap individu atau
masyarakat. Seseorang yang melibatkan diri dalam bidang sukan dapat mengisi
masa lapang dengan berfaedah kerana masa itu emas ,
walaupun hanya ada beberapa minit, masa itu sangat berharga . Masa lapang ini
sangat bermanfaat jika digunakan untuk bersukan bagi mengembalikan tenaga dan
melegakan ketegangan atau stres. Bagi golongan remaja pula, penglibatan dalam
bidang sukan dapat menghindarkan diri mereka daripada melakukan perkara-perkara yang
tidak bermoral , gejala vandalism serta hedonisme dan membuang masa sia-sia seperti melepak ,
merokok dan terlibat dalam pengambilan dadah. Malah aktiviti riadah ini dapat
menarik masyarakat ke arah memanfaatkan masa lapang dengan cara yang lebih
baik. Kesannya amat jelas kerana dengan bersukan sukan ahli sukan mampu meningkatkan swadaya
masyarakat dan melangkah gagah dengan
yakin sehingga ke peringkat antarabangsa walaupun terpaksa melalui ranjau
pidana
dunia persaingan hari ini. Jikalau aktiviti senggang ini digunakan untuk beriadah sudah
pasti negara akan dapat melahirkan atlet negara bertaraf dunia yang mampu mengharumkan nama negara tercinta. Sesungguhnya
sukan dapat mendisiplinkan masyarakat memanfaatkan masa dengan lebih bermakna.
Di samping itu, bersukan merupakan salah satu instrumen penting untuk
mengeratkan hubungan perpaduan dan integrasi masyarakat negara yang berbilang
kaum. Hal ini demikian kerana, kegiatan sukan dapat melahirkan semangat kekitaan
dalam pasukan untuk meraih kemenangan. Sifat bersatu padu juga dapat dipupuk melalui
penglibatan dalam kegiatan sukan kerana bulat air
kerana pembentung, bulat manusia kerana
muafakat. Lantaran itu, hubungan yang erat dapat melahirkan sebuah
pasukan yang kuat. Para penyokong juga dapat menyatupadukan masyarakat
berbilang kaum di samping berkongsi minat dalam sukan yang sama. Dengan ini,
nilai-nilai perpaduan seperti bekerjasama, bertoleransi dan meletakkan
kepentingan negara dan pasukan melebihi kepentingan diri dapat dilahirkan
melalui penglibatan diri dalam bidang sukan. Sekiranya, amalan bersukan menjadi budaya
masyarakat sudah pasti keakraban dan kesepaduan masyarakat akan terjalin dan
masalah perkauman akan dapat dielak. Justeru , kegiatan sukan dapat
mendidik masyarakat bekerjasama dan bersatu padu serta mengeratkan hubungan
antara mereka.
Akhir sekali, sukan juga mampu memberi ruang untuk
menambahkan pendapatan secara individu dan kumpulan. Atlet yang mencapai tahap
kemahiran profesional boleh menjadikan sukan sebagai kerjaya dan boleh meningkatkan
ekonomi mereka. Penganjuran dan pengusaha peralatan dan prasarana sukan juga
mampu menjana pendapatan yang besar. Serentak dengan kegiatan sukan secara
serius di peringkat glokal dan global
mampu menjana keuntungan melalui kadar tukaran wang asing kepada negara.
Seiring dengan itu, industri hiliran muncul bersama perkembangan sukan yang
diceburi. Kemajuan sukan menampakkan hala tuju
anak muda yang berkebolehan mengembangkan bakat dan potensi menjadikan
sukan sebagai kerjaya masa depan mereka.
Pemain bola sepak secara professional, pemain badminton seperti Datuk Lee Chong Wei dan Shalin Zulkifli masing-masing menjadikan
badminton dan bowling sebagai kerjaya. Apabila budaya
bersukan menjadi budaya masyarakat bukan
sahaja tubuh badan mereka sihat, malah mereka dapat meningkat sara hidup yang kini kian meningkat serta memperkenalkan negara di mata masyarakat dunia.
Jelaslah sukan juga dapat menjadi kerjaya yang baru kepada masyarakat dalam menangani kos sara hidup yang semakin meningkat.
Kesimpulannya,
penglibatan dalam bidang sukan akan membawa pelbagai faedah kepada masyarakat. Oleh
itu , semua lapisan masyarakat amat digalakkan menyertai semua jenis aktiviti sukan
kerana bersukan dapat melahirkan masyarakat yang sihat, bersatu padu, berdaya
maju dan berdaya saing. Sukan juga mampu mengangkat martabat rakyat dan negara
di persada antarabangsa agar mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara
maju yang lain. Sesungguhnya
, sukan berfaedah kepada individu, masyarakat dan negara. Tegasnya, kegiatan sukan wajar digalakkan kepada semua
lapisan masyarakat.
Bahagian A
[30 markah]
(Masa dicadangkan
: 45 minit)
Gambar
di bawah menunjukkan suasana di sebuah pusat sumber sekolah. Huraikan pendapat
anda tentang usaha-usaha meningkatkan
penggunaan kemudahan Pusat Sumber Sekolah. Panjangya huraian hendaklah
antara 200 hingga 250 patah perkataan.
PUSAT
SUMBER SEKOLAH
LOKASI PUSAT SUMBER PERLULAH STRATEGIK
MENGHEBAHKAN KEMUDAHAN PUSAT SUMBER KEPADA PELAJAR
MENGADAKAN PROGRAM MEMBACA
GALAKAN TEMPAT PENGAJARAN DAN PEMBELAJAR
Pusat sumber
bertindak sebagai bank atau gedung ilmu pengetahuan kepada pelajar. Banyak
bahan bacaan dikumpulkan dan disimpan di sana. Antaranya termasuklah bahan
rujukan, buku cerita, majalah, surat khabar dan sebagainya daripada pelbagai
negara. Kesemua bahan ini adalah untuk bacaan dan rujukan murid dan warga
sekolah. Terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan di pusat sumber, contohnya
kemudahan ASTRO kampus, ICT, makmal bahasa, bilik audio visual, dan sebagainya.
Pelajar yang bijak dan tahu erti kepentingan ilmu akan memperoleh pelbagai manfaat jika memaksimum penggunaan kemudahan pusat sumber sekolah. Persoalannya,
apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk meningkatkan penggunaan kemudahan Pusat Sumber Sekolah?
Antara usaha untuk
meningkatkan penggunaan kemudahan Pusat Sumber Sekolah (PSS) adalah dengan memastikan lokasi pusat sumber sekolah
perlulah strategik agar mudah dikunjungi oleh pelajar kerana prasarana
berkenaan merupakan gedung ilmu. Misalnya, lokasi pusat sumber perlu terletak
di bahagian bawah atau paras paling rendah sesebuah bangunan agar memudahkan
pengunjung. Lokasi PSS juga perlu jauh daripada suasana kebisingan untuk
membolehkan pengunjung memberi tumpuan terhadap bahan yang dibaca. PSS juga
perlu terletak di tempat yang menjadi tumpuan semua orang. Bangunan tersebut perlulah dicat dan dihias
dengan mural yang sesuai dan menarik supaya menjadi tarikan murid untuk mengunjungi dan meneroka kemudahan yang
terdapat di pusat sumber itu, bak kata pepatah, ’tak kenal maka tak cinta’. Selain itu, suasana di dalam pusat sumber perlulah
kondusif seperti terdapat penyaman udara, dan ruang membaca dan membuat rujukan
yang selesa. Suasana di pusat sumber juga perlu ceria, bersih dan senyap agar
pengunjung dapat memperoleh ketenangan dan memberi tumpuan terhadap bahan yang
dibaca. Buku-buku yang terdapat dalam PSS perlulah ditambah bilangannya dan
yang terkini. Waktu PSS juga perlu ditambah untuk membolehkan murid-murid
meminjam buku dan membaca atau membuat ulang kaji. Sekiranya PPS kondusif serta mesra pelajar sudah
pasti pelajar di sekolah berkenaan akan membudayakan membaca sebagai amalan
mereka, malah bilangan pelajar cemerlang dalam ujian malah peperiksaan akan
meningkat. Tegasnya, lokasi pusat sumber sekolah perlulah strategik
dan kondusif untuk kemudahan dan keselesaan pelajar.
Usaha seterusnya
ialah guru Pusat Sumber Sekolah perlu
menghebahkan perkhidmatan dan kemudahan yang terbaharu yang disediakan di pusat
sumber. Hebahan tersebut boleh dilakukan semasa perhimpunan mingguan atau
melalui iklan di kawasan tumpuan pelajar seperti di laluan utama, di papan
kenyataan dan juga melalui guru mata pelajar. Melalui saluran ini, murid-murid
dapat mengetahui maklumat terkini tentang kemudahan terbaharu yang terdapat di
pusat sumber seperti e-pusat sumber iaitu kemudahan pusat sumber yang
menggunakan rangkaian internet dan komputer dan sistem automasi. Di samping
itu, bahan rujukan dan koleksi buku cerita pelbagai bahasa juga dihebahkan
untuk menarik minat pelajar mengunjungi pusat sumber. Maklumat-maklumat tentang
buku dan bahan rujukan terkini perlu ditampalkan di papan kenyataan pusat
sumber dan kelas-kelas untuk rujukan murid. Jikalau, uasaha ini dijalankan berterusan sudah
pasti bilangan pelajar mengunjungi pusat sumber sekolah akan meningkat, minat
membaca dalam kalangan pelajar akan disemai dan kadar buta huru dapat
disifarkan. Jelasnya, melalui hebahan tersebut, murid-murid dapat
maklumat tentang penggunaan perkhidmatan pusat sumber dan berminat untuk
mengunjungi Pusat Sumber Sekolah.
Selain itu,
untuk menggalakkan murid-murid mengunjungi PSS, pihak PSS perlu mengadakan Program Membaca. Program banyak
membaca atau program NILAM harus digiatkan lagi agar murid akan sentiasa mengunjungi pusat sumber untuk
meminjam dan membuat bacaan di pusat sumber.
Program NILAM merupakan satu pendekatan untuk penyuburan tabiat membaca
dalam kalangan murid. Hal ini menggalakkan usaha berkekalan murid untuk
menanamkan sifat membaca. Di bawah program NILAM, setiap murid perlu merekodkan
buku yang dibaca dalam Buku Rekod Membaca Nilam. Guru pula akan mengesahkan
rekod bacaan murid. Pengiktirafan diberi kepada murid berdasarkan bilangan buku
yang dibaca. Di samping itu, PSS perlu menambahkan bilangan bahan bacaan yang
dibaca agar murid juga dapat menambahkan pengetahuan dan pengalaman melalui
bahan yang dibaca bak kata pepatah ’jauh berjalan luas
pandangan, banyak membaca, menambah pengetahuan’. Tempat yang penuh
dengan bahan bacaan tidak lain dan tidak bukan tentulah di pusat sumber
sekolah. Hal ini secara tidak langsung meningkatkan penggunaan kemudahan pusat
sumber sekolah dalam kalangan pelajar serta akan dapat meningkatkan bilangan
pelajar yang mendapat penghargaan pogram NILAM di peringkat sekolah, daerah,
negeri dalam program NILAM akan meningkat. Jika usaha murni ini berkekalan bilangan pelajar cemerlang
turut meingkat. Tegasnya, menggalakkan murid-murid mengunjungi PSS
amat penting agar fungsi PPS menyerlah di peringkat sekolah sterusnya
melahirkan pelajar cemerlang, gemilang dan terbilang.
Bahkan juga,
galakan kepada guru menggunakan PSS sebagai tempat pengajaran dan pembelajaran
sebagai alternatif penggunaan bilik darjah amat bijak. Pengurusan PSS Sekolah
dan pentadbir sekolah perlu menjadikan PPS sebagai tempat guru untuk
menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran kerana PPS kondusif untuk tujuan
berkenaan. Sebagai sebuah gedung ilmu serta kemudahan untuk menjalankan
pengajaran dan pembelajaran lebih kondusif sudah pasti penyebaran dan
pengaliran ilmu daripada guru kepada pelajar akan lebih mudah. Hal ini kerana
proses pengajaran guru akan lebih mudah dengan peralatan yang disediakan di PPS
seperti peralatan paparan hablur cecair (LCD), persekitaran bilik seperti bilik
multimedia yang kondusif kepada pelajar,
serta bahan rujukan seperti kamus rujukan serta buku melibatkan pelbagai mata
pelajaran, serta adanya pendingin hawa, kemudahan ’wireless fidelity’ ( wifi)
memudahkan guru melaksanakan Pengajaran Abad Ke-21 yang menyeronokkan pelajar
kerana usaha
tangga kejayaan. Sekiranya, proses pengajaran dan pembelajaran cemerlang,
pelajar mudah menerima ilmu yang ingin disampaikan oleh guru dan melahirkan
pengajaran dan pembelajaran berkesan. Sudah
terang lagi bersuluh, galakan kepada guru menggunakan PSS sebagai tempat
pengajaran dan pembelajaran sebagai alternatif penggunaan bilik darjah amat
bijak untuk melahirkan proses pengajaran dan pembelajaran berkesan.
Kesimpulannya, pusat
sumber sekolah perlu menyediakan kemudahan yang terkini dan mengikut peredaran
zaman agar pelajar tertarik dengan fungsi PPS sebagai penyebar ilmu. Kemudahan
yang disediakan perlu memenuhi keperluan pelajar dan menarik mereka untuk menggunakan
kemudahan yang disediakan. Pusat sumber harus menjadi nadi utama murid dalam
proses pembelajaran mereka di sekolah. Sebenarnya, ilmu yang kita miliki
hanyalah setitik
air jika dibandingkan dengan lautan yang luas. Oleh itu, banyak manfaatkan
masa dengan membaca kerana hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih tambahan pula
masa itu emas.
Gambar di bawah menunjukkan iklan pelancongan di Malasyia. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan sektor industri pelancongan kepada rakysat dan negara . Panjangya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Bahagian A
[30 markah]
Gambar di bawah menunjukkan iklan pelancongan di Malasyia. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan sektor industri pelancongan kepada rakysat dan negara . Panjangya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.
Apabila kerajaan mula
mengisytiharkan Tahun Melawat Malaysia pada tahun 1990, usaha ini menunjukkan
bahawa kerajaan semakin memberikan perhatian yang serius kepada industri
pelancongan kerana langkah ini berpotensi memajukan ekonomi negara. Setiap
tahun bilangan pelancong yang datang ke Malaysia semakin meningkat. Malaysia
merupakan sebuah negara yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Ramai pelancong
sama ada dari luar ataupun dalam memilih negara kita sebagai destinasi
pelancongan. Kedatangan pelancong ke negara membawa seribu rahmat dapat meningkatkan ekonomi
negara dari segi pengaliran wang asing masuk ke negara kita. Pelancong yang
datang dari negara luar harus menukar mata wang negara mereka kepada mata wang
Ringgit Malaysia sebelum boleh berbelanja di sini Persoalannya, apakah kepentingan sektor pelancongan
kepada rakyat dan negara kita?
Antara kepentingan sektor pelancongan ialah kita dapat mempromosikan tempat
pelancongan yang menarik di Malaysia kepada para pelancong. Malaysia mempunyai
banyak tempat bersejarah yang boleh dilawati seperti Bandar Bersejarah yang
terletak di negeri Melaka. Tempat – tempat bersejarah ini dapat mengembangkan
ilmu pengetahuan seseorang. Di negara kita pelancong juga boleh bermain sambil
melawat tempat – tempat bersejarah ini kerana kita mengetahui bahawa
sekiranya cuma melihat barangan bersejarah amat membosan bagi sesetengah
pelancong. Jadi, bagi memanfaatkan pelbagai pihak, selain barangan bersejarah
persembahan turut diadakan seperti di Kota A – Famosa bertempat di Melaka
Negeri Bersejarah. Di Kota A – Famosa pelancong bukan sahaja dapat menambahkan
ilmu sejarah tetapi juga beriadah pada masa yang sama kerana tempat beriadah
seperti Bandar Cowboy, Dunia Binatang Safari dan Dunia Air turut disediakan.
Tempat – tempat ini sesuai untuk semua golongan masyarakat sama ada kanak –
kanak ataupun dewasa. Sekiranya sektor pelancongan menambat hati dan kedatangan
para pelancong secara langsung negara mendapat sumber pendapatan tambahan tanpa
bergantung kepada sektor perindustrian, pertanian, dan pembalakan sahaja. Jelasnya, sektor pelancongan dapat
mempromosikan tempat pelancongan yang menarik di negara kita serta meningkatkan
ekonomi negara.
Selain itu, sektor pelancongan dapat mempromosikan makanan setempat di negara
kita. Malaysia mempunyai beraneka jenis makanan yang digemari oleh pelancong.
Negara kita yang mempunyai pelbagai kaum yang berlainan dan masakan yang
berbeza seperti masakan Melayu, masakan Cina dan masakan India. Negara – negara
Barat seperti England cuma mempunyai satu jenis kaedah masakan seperti kentang
goreng, stik dan salad. Negara Itali pula mempunyai masakan seperti spageti,
pizza dan telur dadar. Negara kita tidak seperti negara lain yang cuma
mempunyai satu kaedah masakan sahaja. Masyarakat berbilang kaum di Malaysia mempunyai
kepelbagaian makanan berdasarkan kaum seperti yu sang, bau dan char kuey teow
daripada kaum Cina, rendang, ketupat dan nasi lemak daripada kaum Melayu,
capati, tosai dan idli daripada kaum India serta tidak kurangnya masakan barat
dan masakan enak daripada kaum yang berlainan. Masakan yang tidak pernah
dirasai oleh pelancong asing ini akan memberikan mereka kelainan rasa makanan yang mustahil dijumpai di negara asal mereka dan ini akan menarik minat mereka untuk mengunjungi semula
Malaysia selepas lawatan pertama mereka. Sekiranya, masyarakat Malaysia cakna dengan kepelbagaian masakan dan makanan tempatan serta mengambil kesempatan dengan kelebihan berkenaan dengan menyajikan menu berkenaan di premis mereka untuk dinikmati pelancong asing, sama ada di gerai-gerai makanan, restoran, dan hotel sudah pasti mereka dapat meningkatkan pendapatan sambil memperkasa sektor pelancongan. Tegasnya, makanan setempat dapat
dipromosikan melalui sektor pelancongan untuk menggamit kehadiran pelancong asing.
Di samping itu, sektor pelancongan dapat memperkenalkan dan mengembangkan
industri kraf tangan di Malaysia. Barangan kraf tangan buatan rakyat tempatan
bukan sahaja bermutu bahkan harga yang ditawarkan amat berpatutan. Barangan
kraf tangan buatan rakyat Malaysia yang diperbuat daripada kain batik, seramik,
kayu, perak, kaca dan kulit amat cantik dari segi reka bentuk dan sesuai
dijadikan cenderahati kepada pelancong. Pelancong pasti membeli – belah
barangan kraf tangan buatan Malaysia seperti batik, kain songket, wau dan lain
– lain sebagai buah tangan atau ole-ole buat keluarga atau rakan mereka.
Kedatangan pelancong asing ke Malaysia bukan sahaja memajukan industri kraf
tangan ke luar negara kita bahkan menjadi periuk nasi kepada pengusaha kraf
tangan tempatan. Sekiranya, promosi yang
hebat dilakukan oleh Kementerian Pelancongan Malaysia di samping promosi agen-agen pelancongan yang terdapat
di negara kita, sudah pasti bukan sahaja pengusaha pelancongan sahaja yang
menerima kesan dari segi pertambahan pendapatan mereka tetapi juga penduduk tempatan yang menjalankan
perusahaan kecil dan kraftangan juga menerima tempiasnya. Jelasnya, industri
kraf tangan dapat dimajukan melalui sektor pelancongan.
Akhir sekali, sektor pelancongan dapat memperkenalkan budaya Malaysia yang unik
lagi istimewa kepada dunia luar. Hal ini demikian kerana Malaysia mempunyai
penduduk yang berbilang kaum dan etnik seperti Melayu, Cina, India, Kadazan,
Murut, Iban dan lain-lain. Kaum-kaum di negara kita yang mempunyai adat, budaya
dan cara pemakanan yang berbeza dan istimewa mampu menarik minat pelancong
asing. Sektor pelancongan dapat mempromosikan warisan budaya yang tak
lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas ke serata dunia. Pelancong
yang datang ke suatu destinasi pelancongan boleh dihidangkan dengan persembahan
kesenian tradisional misalnya wayang kulit, makyung, dikir barat, ronggeng dan
kuda kepang. Mereka juga diberi peluang untuk mencuba permainan tradisional
seperti sepak raga, galah panjang, congkak, batu seremban dan lain-lain.
Pakaian tradisional seperti baju kurung yang diperbuat daripada kain batik dan
sari yang diperbuat daripada kain sutera boleh cuba dipakai oleh pelancong
asing. Keseronokan pengalaman melancong di Malaysia serta keunikan cenderamata yang dibawa pulang ke negara asal pelancong akan
menjadi memori indah yang akan menggamit mereka untuk datang semula ke negara
kita. Tegasnya, keunikan budaya masyarakat Malaysia yang berjaya dipromosi
melalui sektor pelancongan sebenarnya memberi imej yang sangat baik kepada
negara Malaysia.
Kesimpulannya, sektor pelancongan merupakan salah satu sumber ekonomi yang amat
penting dalam negara kita. Oleh itu, kita harus menggunakan kelebihan yang ada
pada negara kita dengan sepenuhnya supaya negara kita dapat menjadi pusat
pelancongan yang terkenal di dunia dan seterusnya membangunkan ekonomi negara
kita. Walaupun masyararakat kita terdiri daripada berbilang kaum, kita harus
bersatu padu demi menjaga kepentingan tanah air tecinta kita. Tegasnya, kita
perlulah bersatu padu bak kata pepatah, bulat air kerana pembentung, bulat
manusia kerana muafakat.
SEKIRANYA KARANGAN DI ATAS DIJAWAB UNTUK SOALAN BAHAGIAN B DIMENSI MASYARAKAT ATAU DIMENSI SESUAI TAMBAH SATU ISI LAGI
Perkara pertama yang perlu dilakukan oleh ibu bapa bagi menerapkan amalan berjimat-cermat dalam diri anak-anak adalah dengan menjadikan amalan ini sebagai budaya keluarga. Hal ini kerana suasana keluarga merupakan cara yang paling cepat dan efektif bagi membentuk keperibadian anak-anak. “Anak ibarat sehelai kain putih, ibu bapa yang bakal mencorakkannya menjadi putih atau hitam”. Ibu bapa merupakan orang yang pertama berpeluang untuk berinteraksi dengan anak-anak. Anak-anak telah dibawa ke dunia ini oleh ibu bapa. Anak-anak datang ke dunia yang berwarna-warni ini dengan otak yang kosong. Oleh itu, ibu bapa perlulah mengisikan tempat kosong yang ada dalam minda anak-anak dengan perkara yang positif yang bermakna untuk mereka. Dengan kesempatan ini, ibu bapa boleh menyemai amalan menabung dalam jiwa anak-anak. Ibu bapa boleh mengajar anak-anak menabung dengan menyimpan sebahagian daripada wang perbelanjaan harian sekolah anak-anak. Ajarlah anak-anak berjimat-cermat dan tidak membelanjakan semua wang perbelanjaan harian yang diberi agar anak-anak tahu akan kepentingan menabung. Sekiranya amalan menambung ini diterap dan dibudayakan dalam kalangan anak-anak, mereka boleh berdikari di atas kaki sendiri tanpa menyusahkan ibu bapa sekiranya ada keinginan anak-anak untuk mendapat sesuatu yang menjadi keperluan mereka. Jelasnya, ibu bapa perlu memupuk tabiat ini dalam kalangan kanak-kanak “sebelum kudis menjadi tokak”.
Selain itu, ibu bapa wajar menerapkan amalan menabung dalam jiwa anak-anak sejak bangku prasekolah lagi, bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sewaktu anak-anak masih kecil, mereka sangat mematuhi kata-kata dan nasihat ibu bapa. Oleh itu, ibu bapa mudah memberitahu dan mendidik mereka berkaitan amalan yang berunsur positif seperti amalan menabung. Anak-anak mudah dipengaruhi ketika mereka masih kecil. Mereka tidak akan mengingkari nasihat ibu bapa dan mengikut segala ajaran ibu bapa mereka. Dengan cara ini, amalan menabung, secara tidak langsung, mudah berakar umbi dalam hati anak-anak. Sekiranya didikan dan ajaran seperti ini diberikan sewaktu belia, anak-anak yang berdarah muda tidak akan mempedulikan ibu bapa lagi dan nasihat ini bagai mencurahkan air ke daun keladi. Ibu bapa yang melahirkan anak-anak dan membawa mereka ke alam fana ini, sekiranya mangajar kanak-kanak bukan tanggungjawab mereka, siapakah yang mampu bertanggungjawab dalam hal ini lagi? Oleh itu, ibu bapa perlu menerapkan amalan sedikit demi sedikit dalam jiwa anak-anak sejak kecil kerana sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. Sekiranya ibu bapa berjaya menjadikan menambung amalan anak-anak mereka sudah pasti anak-anak akan membudayakan amalan murni berkenaan sehingga mereka meningkat dewasa, pastika kehidupan mereka akan bahagia di hari muka. Tegasnya, ibu bapa wajar menerapkan amalan menabung dalam jiwa anak-anak sejak bangku prasekolah lagi agar mereka akan tidak dibebani masalah ekonomi ketika mereka dewasa.
( Soalan Bahagain B . Dimensi
Diri)
Anda sebagai pengawas pusat
sumber sekolah, jelaskan usaha-usaha yang dapat anda lakukan untuk membantu
meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah anda.
Pusat Sumber sekolah merupakan gedung ilmu iaitu tempat
untuk mendapatkan pelbagai informasi yang diperlukan oleh setiap warga sekolah.
Namun, sejak akhir-akhir ini isu para pelajar kurang mengunjungi pusat sumber
sekolah sering diperkatakan dalam media massa sama ada media cetak atau media
elektronik. Hal ini membimbangkan semua pihak kerana para pelajar merupakan
pelapis yang bakal menerajui negara pada masa hadapan, bak kata peribahasa
pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Justeru, pusat sumber sekolah perlu
diurus secara sistematik dan efisien untuk memupuk budaya membaca dalam
kalangan pelajar agar menjadi pelajar yang berilmu dan bermaklumat selaras
dengan Falsafah Pendidikan Negara. Persoalannya, apakah usaha-usaha untuk
membantu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah?
Selaku pengawas pusat sumber sekolah, terdapat banyak
usaha yang dapat saya lakukan untuk membantu meningkatkan penggunaan pusat
sumber di sekolah saya. Salah satunya ialah saya akan memastikan pusat sumber
sentiasa berada dalam keadaan kemas dan menarik. Saya akan bekerjasama dengan
pengawas pusat sumber yang lain untuk mengemas kini pusat sumber. Aktiviti
gotong-royong membersihkan pusat sumber
akan diadakan secara berkala agar pusat sumber sentiasa berada dalam
keadaan bersih . Saya juga akan memastikan buku-buku disusun atur dengan
kemas di atas rak-rak buku mengikut kategori dan jenis buku. Dengan
tindakan yang saya lakukan ini keadaan harmoni dan kondusif rakan-rakan dapat diwujudkan. Situasi ini
dapat memberi keselesaan kepada seseorang pelajar semasa mengulang kaji
pelajaran di pusat sumber. Sekiranya suasana kondusif seperti ini dapat diwujudkan sudah
pasti bilangan rakan-rakan pelajar mengunjungi pusat sumber sekolah akan meningkat
dan peranan pusat sumber sebagai gedung dan penyebar ilmu akan tercapai.
Jelaslah, situasi yang kemas, bersih dan
menarik mampu menarik para pelajar berkunjung ke pusat sumber.
Selain itu, saya akan membantu guru pusat sumber
melaksanakan program Nilam untuk meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah. Sebagai
contohnya, saya boleh membantu mencari dan menyediakan buku-buku yang sesuai
serta menarik untuk kegunaan para pelajar semasa program Nilam. Oleh itu,
program Nilam dapat dijalankan dengan lancar dan berkesan. Hal ini dapat
membantu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah dan juga menyemai budaya
membaca dalam kalangan pelajar. Program Nilam merupakan salah satu usaha
Kementerian Pendidikan Malaysia untuk memupuk dan meningkatkan amalan membaca
dalam kalangan pelajar. Budaya membaca amat penting dan melambangkan ketinggian
tamadun sesuatu bangsa kerana banyak membaca luas pengetahuan. Dengan membaca,
seseorang itu akan mendapat pelbagai ilmu pengetahuan sebagai pedoman hidup,
bak kata peribahasa membaca jambatan ilmu. Jikalau usaha saya ini berterusan, saya yakin bilangan ulat
buku dalam kalangan rakan-rakan akan bertambah dan budaya malas membaca dalam
kalangan pelajar akan dapat dibanteras. Selain itu, bilangan rakan-rakan miskin
ilmu dapat dikurangjan agar mereka terelak menjadi seperti katak di bawah
tempurung. Justeru,
pelaksanaan program Nilam yang berkesan menjadi daya penarik kepada para
pelajar untuk mengunjungi pusat sumber.
Seterusnya, saya akan mengesyorkan kepada pihak sekolah
agar menyediakan kemudahan yang lengkap di pusat sumber. Saya akan menulis
surat kepada pihak pengurusan agar dapat menyediakan kemudahan yang lengkap di
pusat sumber untuk kebaikan pelajar. Saya akan meminta pihak pengurusan
menyediakan komputer yang boleh diguna
pakai oleh pelajar untuk melayari internet bagi mendapatkan pelbagai informasi
terkini.Saya akan membantu dari segi penyediaan buku-buku yang baharu dan menarik
serta memastikan keberadaan buku-buku itu sentiasa terpulihara. Dengan adanya
pelbagai buku yang baharu dan terkini, pengunjung dapat meningkatkan ilmu
pengetahuan mereka. Pihak sekolah juga perlu menyediakan pendingin hawa untuk
memberi keselesaan kepada para pelajar. Secara tidak langsung keadaan ini lebih
mewujudkan suasana yang kondusif dan menggalakkan para pelajar berkunjung ke
pusat sumber sekolah. Jika situasi pusat
sumber eksklusif dan kondusif, saya pasti rakan-rakan akan sentiasa berada di
pusat sumber untuk mengaut khazanah ilmu untuk bersedia menjadi pelajar cemerlang,
gemilang dan terbilang. Tegasnya, saya akan mengesyorkan kepada
pihak sekolah agar menyediakan kemudahan yang lengkap di pusat sumber agar
pusat sumber sekolah saya menjadi sebuah Gudang ilmu yang eksklusif dan
kondusif untuk keselasaan rakan-rakan pelajar.
Di samping itu, sebagai pengawas pusat sumber juga, saya
akan mengamalkan budaya mesra pelanggan semasa menjalankan tugas. Saya akan
bersikap sopan, berbudi pekerti mulia dan berhemah tinggi serta sentiasa
bersedia memberikan pertolongan sekiranya pengunjung menghadapi masalah tanpa
mengira bangsa dan agama , bak kata peribahasa budi bahasa budaya kita. Layanan
mesra daripada pengawas menggembirakan para pengunjung dan merupakan
salah satu kunci untuk menarik para pelajar mengunjungi pusat sumber. Saya juga
akan membantu pihak sekolah mempromosikan buku-buku di pusat sumber agar dapat
dipinjam oleh pelajar. Saya juga perlu bersikap adil dan tegas kepada semua
pelanggan terutama sekiranya mereka lewat atau sengaja tidak memulangkan buku yang dipinjam mengikut
tarikh yang ditetapkan. Sekiranya saya bersikap sedemikian rupa, tidak akan wujud
perasaan kecil hati berlaku dalam karangan rakan-rakan semasa menggunakan pusat
sumber untuk meluaskan ilmu dan mereka akan sentiasa berkunjung ke pusat sumber
pada masa senggang. Konklusinya, sebagai pengawas pusat sumber juga,
saya akan mengamalkan budaya mesra pelanggan semasa menjalankan tugas.
Selaku pengawas pusat sumber juga, saya akan mencadangkan
kepada pihak sekolah agar menyediakan sistem pinjaman buku yang sistematik dan
berkesan untuk membantu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah saya.
Contohnya penggunaan ICT khususnya komputer dalam urusan pinjaman dan
pemulangan buku dapat menjimatkan masa dan tenaga. Penggunaan sistem berkod
merupakan langkah bijak kerana semua bahan bacaan berbentuk buku akan
direkodkan secara berkod yang memudahkan urusan pinjaman dan pemulangan buku
yang dilakukan secara ‘ scaning’. Kaedah ini akan mewujudkan sistem pengurusan
pusat sumber yang sistematik kerana para pelajar tidak perlu menunggu terlalu
lama untuk urusan pinjaman dan pemulangan buku. Jelaslah sistem pinjaman yang
sistematik dan efektif adalah penting
untuk meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah agar perkhdmatannya mesra
pelanggan serta selari dengan peredaran zaman. Jelasnya, selaku pengawas pusat
sumber juga, saya akan mencadangkan kepada pihak sekolah agar menyediakan
sistem pinjaman buku yang sistematik dan berkesan untuk membantu meningkatkan
penggunaan pusat sumber sekolah kerana pusat sumber sekolahku syurgaku.
Kesimpulannya, pusat sumber sekolah menyediakan
perkhidmatan dan sumber pembelajaran dalam pelbagai bentuk bagi membolehkan
warga sekolah menjadi pengguna yang bermaklumat dan pemikir yang kreatif serta kritis. Justeru, terpulang
pada pelajar sendiri sama ada mahu menggunakan atau sebaliknya, tepuk dada tanyalah minda. . Semua pihak perlulah
berganding bahu dalam usaha meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah bak
kata peribahasa bulat
air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.
(Dimensi Keluarga)
Menabung amat penting untuk
menjamin kehidupan pada masa hadapan.
Apakah peranan ibu bapa
dalam memastikan amalan menabung menjadi budaya masyarakat kita?
Hidup
ibarat roda, sekejap di atas, sekejap di bawah, begitulah lumrah manusia dalam kehidupan. Menjelang era milieu
yang sarat dengan informasi dan teknologi, momentum arus terus bergerak ke
depan dengan tidak berlengah-lengah. Oleh itu, generasi muda perlu berjimat
cermat dan sifat menabung perlu disemai sejak anak-anak masih kecil lagi.
Amalan menabung ini diharapkan terbawa-bawa sehingga dewasa kerana kita situasi
ekonomi negara dan dunia sentiasa mencabar, sara hidup keluarga dan masyarakat
semakin menghimpit, nilai barangan sentiasa meningkat dan inflasi terus
menghambat warga. Menabung merupakan tabiat menyimpan wang sebagai persediaan
untuk kebahagian pada masa mendatang dan merupakan nilai murni yang perlu
terpahat di minda masyarakat. Tanggungjawab untuk memupuk amalan ini dalam
sanubari anak-anak jatuh pada bahu ibu bapa. Dengan itu, ibu bapa perlu
memainkan peranan mereka dengan bijaksana ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus,
tepung tidak berselerak. Persoalannya, apakah peranan yang perlu
dimainkan oleh ibu bapa dalam memastikan amalan ini menjadi budaya masyarakat
kita?
Perkara pertama yang perlu dilakukan oleh ibu bapa bagi menerapkan amalan berjimat-cermat dalam diri anak-anak adalah dengan menjadikan amalan ini sebagai budaya keluarga. Hal ini kerana suasana keluarga merupakan cara yang paling cepat dan efektif bagi membentuk keperibadian anak-anak. “Anak ibarat sehelai kain putih, ibu bapa yang bakal mencorakkannya menjadi putih atau hitam”. Ibu bapa merupakan orang yang pertama berpeluang untuk berinteraksi dengan anak-anak. Anak-anak telah dibawa ke dunia ini oleh ibu bapa. Anak-anak datang ke dunia yang berwarna-warni ini dengan otak yang kosong. Oleh itu, ibu bapa perlulah mengisikan tempat kosong yang ada dalam minda anak-anak dengan perkara yang positif yang bermakna untuk mereka. Dengan kesempatan ini, ibu bapa boleh menyemai amalan menabung dalam jiwa anak-anak. Ibu bapa boleh mengajar anak-anak menabung dengan menyimpan sebahagian daripada wang perbelanjaan harian sekolah anak-anak. Ajarlah anak-anak berjimat-cermat dan tidak membelanjakan semua wang perbelanjaan harian yang diberi agar anak-anak tahu akan kepentingan menabung. Sekiranya amalan menambung ini diterap dan dibudayakan dalam kalangan anak-anak, mereka boleh berdikari di atas kaki sendiri tanpa menyusahkan ibu bapa sekiranya ada keinginan anak-anak untuk mendapat sesuatu yang menjadi keperluan mereka. Jelasnya, ibu bapa perlu memupuk tabiat ini dalam kalangan kanak-kanak “sebelum kudis menjadi tokak”.
Selain itu, ibu bapa wajar menerapkan amalan menabung dalam jiwa anak-anak sejak bangku prasekolah lagi, bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sewaktu anak-anak masih kecil, mereka sangat mematuhi kata-kata dan nasihat ibu bapa. Oleh itu, ibu bapa mudah memberitahu dan mendidik mereka berkaitan amalan yang berunsur positif seperti amalan menabung. Anak-anak mudah dipengaruhi ketika mereka masih kecil. Mereka tidak akan mengingkari nasihat ibu bapa dan mengikut segala ajaran ibu bapa mereka. Dengan cara ini, amalan menabung, secara tidak langsung, mudah berakar umbi dalam hati anak-anak. Sekiranya didikan dan ajaran seperti ini diberikan sewaktu belia, anak-anak yang berdarah muda tidak akan mempedulikan ibu bapa lagi dan nasihat ini bagai mencurahkan air ke daun keladi. Ibu bapa yang melahirkan anak-anak dan membawa mereka ke alam fana ini, sekiranya mangajar kanak-kanak bukan tanggungjawab mereka, siapakah yang mampu bertanggungjawab dalam hal ini lagi? Oleh itu, ibu bapa perlu menerapkan amalan sedikit demi sedikit dalam jiwa anak-anak sejak kecil kerana sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. Sekiranya ibu bapa berjaya menjadikan menambung amalan anak-anak mereka sudah pasti anak-anak akan membudayakan amalan murni berkenaan sehingga mereka meningkat dewasa, pastika kehidupan mereka akan bahagia di hari muka. Tegasnya, ibu bapa wajar menerapkan amalan menabung dalam jiwa anak-anak sejak bangku prasekolah lagi agar mereka akan tidak dibebani masalah ekonomi ketika mereka dewasa.
Selain
itu, ibu bapa mengamalkan gaya hidup sederhana dan tidak menunjuk-nunjuk. Anak-anak
perlu diterapkan dengan gaya hidup yang sederhana dan tidak membazir. Sebagai
contohnya, jenis rumah dan perkakas di dalamnya menjadi penanda aras paling
senang bagi menilai taraf hidup sesebuah keluarga. Oleh itu, ibu bapa perlulah
bersederhana dalam pembelian peralatan di rumah dan setiap pembelian perlu
dibayar tunai tanpa berhutang. Kadangkala, terdapat keluarga yang sanggup
berhutang bagi membeli perabot dan perkakas rumah yang bergaya supaya mendapat
"pengiktirafan"orang berada oleh orang-orang di sekeliling walaupun
hakikat sebenarnya mereka tidak
berkemampuan .Mereka inilah yang berpegang pada prinsip biar papa asal bergaya.
Jika ada ibu bapa yang menjadikan hal ini sebagai budaya keluarga, diharapkan mereka
dapat menukar perspektif tersebut bagi memudahkan proses penerapan amalan
berjimat-cermat dalam diri anak-anak agar kehidupan mereka sempurna kelak.
Sudah terang lagi bersuluh, didikan ibu bapa agar anak-anak mengamalkan gaya
hidup sederhana dan tidak menunjuk-nunjuk akan memberi rahmat kepada mereka
ketika dewasa.
“Adat usang pusaka lama”, amalan menabung merupakan
tabiat yang bijak dan harus diwariskan secara turun-temurun. Ibu bapa perlu
mengajar anak-anak menguruskan wang dengan cekap. Mereka harus memberitahu
anak-anak cara penggunaan wang dan cara penyimpanannya. Mereka perlu kerap
menggalakkan anak-anak mengamalkan tabiat menabung. Membuka akaun bank untuk anak-anak
merupakan perkara pertama yang boleh diambil bagi menyiapkan anak-anak ke arah
berjimat-cermat. Malah, langkah ini boleh diambil sejak usia mereka masih bayi.
Ibu bapa dapat menaikkan semangat anak-anak untuk menabung dengan meminta
mereka membayangkan wang simpanan yang bakal digunakan untuk masa depan mereka
kelak. Kata orang tua, “semua orang memerlukan pujian”. Dengan hal tersebut,
ibu bapa boleh memuji anak-anak sekiranya mereka melakukan sesuatu yang baik.
Pujian dengan batasan tertentu boleh mewujudkan keyakinan anak-anak. Oleh itu,
mereka akan menerima nasihat dan ajaran ibu bapa dengan hati terbuka. Mereka
akan belajar pengurusan wang dengan cekap. Amalan menabung mudah ditanamkan.
Dengan itu, ibu bapa harus memuji anak-anak dan cara ini dapat memudahkan
penerapkan amalan menabung sudah terang seperti “murai berkicau hari siang”.
Pada
hakikatnya, ibu bapa berperanan untuk menunjukkan
contoh teladan yang baik kepada anak-anak. Ibu bapa
sendiri harus mengamalkan sikap menabung.
Mereka harus menabung wang bersama
dengan anak-anak. Anak-anak mudah terikut-ikut oleh tingkah laku ibu bapa dan mereka akan mengikut jejak langkah
ibu bapa. Oleh itu, ibu bapa perlu menujukkan contoh yang baik. Mereka harus
mengamalkan tabiat menabung juga. Cuba anda bayangkan,
macam mana anak-anak akan rela hati untuk menabung sekiranya ibu bapa mereka
sendiri seorang yang boros dan tidak pandai menguruskan
wang? Jika ibu bapa mendidik anak-anak mereka ke
jalan yang betul didikan tersebut seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus sudah pasti mendidik
anak-anak dalam situasi begini amat sukar kerana ibu bapa suri teladan mereka.
Hal ini jelas menunjukkan betapa pentingnya imej yang
diberikan oleh ibu bapa di depan anak-anak. Pepatah Melayu juga mengatakan bagaimana acuan, begitulah
kuihnya. Kesimpulanhya, ibu bapa berperanan untuk menunjukkan
contoh teladan yang baik kepada anak-anak.
“Jika berkawan dengan tukang besi, baju kita
akan tercarik terkena percikan api; jika berkawan dengan penjual pewangi harum,
tubuh kita akan berbau harum”, kawan merupakan ‘magnet sakti’ yang
boleh mempengaruh anak-anak yang berusia seumur jagung. Ibu bapa harus menapis
kawan anak-anak dan mengelakkan mereka berkawan dengan mereka yang kurang
berakhlak. Benteng iman yang lemah anak-anak mudah runtuh sekiranya kegembiraan
dan kemewahan mengaburi mata, bak kata pepatah, “ikut hati mati, ikut rasa binasa”. Oleh
itu, ibu bapa harus mengurangkan peluang anak-anak untuk bercampur dengan
golongan tidak bermoral. Anak-anak mudah terjerumus ke dalam lembah maksiat. Anak-anak
hanya tahu menghabiskan wang dan tidak tahu betapa susah payahnya ibu bapa
memperoleh wang untuk perbelanjaan anak-anak. Dengan itu, amalan menabung akan
dialpakan dan diketepikan oleh anak-anak. Oleh itu, ibu bapa perlu mengelakkan
anak-anak berkawan dengan mereka yang kurang bersahsiah.
KARANGAN SOALAN 3 BERJIMAT CERMAT AMALAN MULIA
Peringatan. Karangan di bawah Cuma untuk membenih idea anda
untuk mengarang. Ubah suai jika perlu.
Setelah
menghela nafas kemerdekaan selama 55 tahun, ibu pertiwi kita yang telah bebas
daripada cengkaman penjajah begitu pesat membangun bagaikan cendawan
tumbuh selepas hujan. Sehubungan dengan hal itu, peribahasa
ada menyebut bahawa, ada bukit, ada paya, namun
kita tidak boleh mendabik dada kerana di sebalik kemajuan yang sedang dikecap,
negara kita masih lagi terkongkong dalam gelombang inflasi yang semakin rumit.
Walaupun isu ini hangat diperkatakan dan sering meniti di bibir masyarakat,
tetapi pernahkah terlintas dalam benak fikiran kita, apakah yang dimaksudkan
dengan inflasi? Mengikut penjelasan yang terdapat dalam Kamus Dewan Edisi
Keempat, inflasi didefinisikan sebagai keadaan kenaikan harga barangan yang
disebabkan oleh bertambahnya kuasa membeli. Oleh itu, masalah ini tidak boleh
dipandang remeh dan formula penyelesaian harus diimplementasikan untuk
merungkaikan masalah ini bak kata peribahasa,tak ada gunung yang tak
dapat didaki, tak ada lurah yang tak dapat dituruni. Persoalannya, mengapakan
Berjimat Cermat Amalan Mulia?
Setiap
penyakit ada penawarnya yang mustajab, setiap masalah ada jalan penyelesaian
yang berkesan, oleh itu, pihak kerajaan sewajarnya mengambil inisiatif
dengan menganjurkan kempen berhemat secara istiqamah dan konsisten ke
seluruh pelosok negara dan bukannya sekadar melepaskan batuk di
tangga. Memetik kata-kata azimat Lao Tze, kehidupan membazir dan
tamak haloba mendorong manusia ke arah kebinasaan. Lantaran itu, kempen
tersebut haruslah menekankan kepentingan amalan berjimat cermat supaya nilai
murni ini dapat dijadikan amalan dalam kehidupan masyarakat Malaysia. Tindakan
yang lebih afdal, masyarakat sewajarnya diseru supaya berbelanja mengikut
kemampuan sendiri ibarat mengukur baju di badan sendiri dan
usahlah bersikap membesarkan kerak nasi. Cara berbelanja dengan
mengikut hawa nafsu akan membawa padah yang buruk kerana peribahasa Melayu ada
menyatakan, ikut nafsu lesu, ikut hati mati, ikut rasa binasa. Tambahan
pula, pihak kerajaan juga harus mengadakan pertandingan yang dapat menarik
penyertaan khalayak seperti sayembara puisi, menulis esei, persembahan artis
dan sebagainya dalam usaha menyebarluaskan kempen tersebut. Jikalau usaha
seperti ini tidak dilakukan sudah pasti masyarakat akan menghadapi masalah
kewangan terutama untuk mengharungi keadaan inflasi serta
peningkatan kos sara hidup sekarang. Jelaslah bahawa penganjuran kempen
berhemat secara berterusan dan holistik merupakan perisai yang ampuh untuk
merungkaikan masalah kenaikan harga barangan.
“Jika
satu pintu tertutup, pintu lain akan terbuka untuk menyelesaikan sebarang
kesulitan yang berlaku di negara kita termasuk isu kenaikan harga barang. Namun
begitu. kita tetap melihat dan kemudiannya menyesal kerana pintu penyelesaian
itu tertutup terlalu lama sehingga kita tidak dapat melihat pintu lain yang
telah terbuka. Begitulah gambaran implikasi daripada kata-kata mutiara
Alexander Graham Bell, seorang ahli sains dan matematik Barat yang menunjukkan
bahawa setiap masalah pasti ada cara yang berkesan untuk mengatasinya. Sebagai
kesinambungan idea, tindakan badan bukan kerajaan atau NGO melindungi
hak-hak pengguna daripada kenaikan harga barangan tanpa kawalan di
pasaran merupakan langkah konkrit yang patut dilaksanakan sepanjang
masa. Organisasi atau agensi yang menyokong peranan kerajaan ini seperti
Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia atau FOMCA dan Persatuan Pengguna Pulau
Pinang atau CAP, telah mendukung obligasi untuk melindungi hak para pengguna.
Pihak-pihak ini berperanan untuk menerima sebarang aduan dan menyiasat segala
permasalahan yang dihadapi termasuklah masalah kenaikan harga barangan
keperluan, penjualan barangan yang telah luput tarikh, caj perkhidmatan yang
melampau dan sebagainya. Seterusnya FOMCA dan CAP haruslah mengambil tindakan yang
sewajarnya untuk memastikan hak golongan pengguna akan terpelihara dan tidak
mudah dieksploitasi oleh peniaga-peniaga yang licik dan tidak bertanggungjawab.
Organisasi-organisasi ini haruslah menjalinkan hubungan ukhuwah ibarat
seikat bak sirih, serumpun bak serai dan kita juga berpegang pada
falsafah Confusius, apalah gunanya sekiranya kita tidur sebantal tetapi mimpi
kita lain-lain, lebih baik kita tidur bantal yang berlainan, tetapi mimpi kita
tetap sama. Deduksinya, melindungi hak-hak pengguna daripada kenaikan harga
barangan tanpa kawalan di pasaran merupakan tindakan efektif oleh agensi bukan
kerajaan atau NGO.
Tokoh
psikologi Barat pernah mengungkapkan bahawa tiada masalah yang tidak boleh
diselesaikan, sebaliknya hidup tanpa dibebani masalah adalah kosong. Kata-kata
ini memang ada kebenarannya dan semua rakyat di negara ini perlu berpijak di
bumi nyata kerana setiap kemelut yang kita hadapi mesti ada uslub dan minhaj
yang komprehensif. Bertitik tolak daripada manifestasi ini, pihak
berkuasa seharusnya sentiasa membuat pemantauan dan mengambil tindakan tegas
terhadap mana-mana pihak yang menaikkan harga barangan sesuka hati tanpa
memperoleh kelulusan daripada pihak berwajib. Pegawai kerajaan berkaitan juga
haruslah memainkan peranan yang penting untuk mengadakan pemeriksaan secara
mengejut ke premis-premis perniagaan dari semasa ke semasa untuk memastikan
para peniaga mematuhi peraturan yang telah ditetapkan dan tidak bersikap
seperti lintah darat. Sementelahan itu, pihak kerajaan
juga haruslah melunaskan tanggungjawab yang terletak di atas pundak mereka
untuk menggubal, mengkodifikasikan seterusnya menguatkuasakan undang-undang
secara serius dan telus supaya dapat memberi peringatan kepada golongan
peniaga. Mana-mana peniaga yang cuba menaikkan harga barangan atau memasang
lukah di pergentingan hendaklah didakwa di mahkamah agar kesalahan
sebegini tidak berulang ibarat pisang berbuah dua kali. Jelaslah, usaha pihak berkuasa yang sentiasa membuat pemantauan dan mengambil
tindakan tegas terhadap peniaga yang tidak bertanggungjawab dapat mengekang
masalah kenaikan harga barangan di pasaran.
Lampu
Aladdin tidak akan bersinar sendiri, tetapi Aladdin akan menggosoknya terlebih
dahulu, persis ungkapan kata Alex Osborn telah membuktikan bahawa kejayaan
semanis madu tidak akan terjana tanpa curahan usaha yang bersungguh-sungguh
kerana peribahasa Melayu ada menyebut, kalau tak dipecahkan ruyung,
manakan dapat sagunya. Hakikatnya, media massa juga menggalas
kewajipan untuk menyebarluaskan informasi berkaitan ilmu kepenggunaan merupakan
prakarsa bagi menangkis masalah kenaikan harga barang. Sebagaimana yang
kita sedia maklum bahawa ilmu kepenggunaan dalam kalangan masyarakat Malaysia
masih kurang meluas dan berada di takuk yang lama. Oleh itu, tidak hairanlah
sekiranya segelintir golongan peniaga yang mengutamakan keuntungan akan
bersikap ibarat menangguk di air keruh, menindas golongan
pengguna yang tidak berdosa. Oleh hal yang sedemikian, media massa haruslah
menyumbang tenaga secara optimum dengan menerapkan pengetahuan berkaitan
hak-hak pengguna kepada seluruh strata masyarakat. Dengan komitmen pihak media
massa, pengguna akan mengetahui kaedah yang efisien untuk menuntut hak mereka
daripada dimanipulasikan oleh para peniaga yang durjana. Misalnya, apabila
berlaku kenaikan harga barangan, pengguna akan dapat membuat aduan kepada pihak
berwajib dan agensi bukan kerajaan supaya hak-hak mereka dapat dipertahankan.
Melalui penyebaran maklumat oleh media cetak dan media elektronik, para
pengguna termasuk suri rumah tangga akan memperoleh ilmu kepenggunaan secara
total dan bertindak berani kerana benar dalam
memperjuangkan hak mereka seterusnya mengatasi kemelut kenaikan harga barangan
di negara ini. teganya, media massa juga menggalas kewajipan untuk menyebarluaskan informasi berkaitan ilmu kepenggunaan merupakan prakarsa bagi menangkis masalah kenaikan harga barang
Setelah meniti perbincangan secara panjang lebar, sudah terang lagi
bersuluh, segenap lapisan masyarakat mesti bersama-sama menggembleng
tenaga untuk mengekang kenaikan harga barangan dari peringkat akar umbinya.
Sebagai manusia yang kamil dan soleh, kita tidak wajar menadah tangan ke langit
menunggu kejatuhan lampu ajaib Aladdin kerana peribahasa Melayu ada
menyatakan, yang bulat tak datang bergolek, yang pipih tak datang
melayang. Oleh itu,semua anggota komuniti haruslah
mendukung semangat habis kapak berganti beliung untuk
membendung masalah tersebut. Oleh itu, Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh mantan
Perdana Menteri kita yang keempat, Tun Mahathir bin Mohamad bukan lagi
menjadi angan-angan Mat Jenin
(Dimensi
Keluarga)
Semangat
kejiranan semakin hari semakin luntur dalam kalangan masyarakat. Jelaskan
peranan ibu bapa dalam usaha memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.
.
Menurut perspektif Islam, konsep jiran meliputi skop yang lebih luas sehingga
menjangkau empat puluh buah rumah atau keluarga yang tinggal berhampiran dengan
kita. Semangat kejiranan pula membawa pengertian jiran tetangga yang hidup
berbaik-baik, bertolak ansur dan bekerjasama antara satu sama lain. Dalam
kehidupan kita, kita dilarang menyakiti hati jiran, sebaliknya diminta
mengambil berat antara satu sama lain dan hidup berlandaskan kasih sayang
sesama individu tanpa mengira keturunan, usia, agama atau pangkat. Pepatah
Melayu ada mengatakan bahawa “Jiran Sepakat Membawa Berkat”. Jadi, kita
perlulah mengutamakan jiran kita dalam kehidupan dan mengukuhkan semangat
kejiranan supaya kita sentiasa bersatu padu dalam melakukan sesuatu perkara.
Walau bagaimanapun, dalam era globalisasi yang dipenuhi pelbagai pancaroba
moden, semangat kejiranan dalam kalangan anggota masyarakat semakin meluntur. Oleh itu, semua lapisan masyarakat terutamanya
ibu bapa wajar mengambil langkah untuk memupuk semangat kejiranan dalam
kalangan masyarakat. Persoalannya, apakah langkah-langkah yang elektif wajar
diambil oleh ibu bapa untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat?
Menyedari
hakikat betapa pentingnya semangat kejiranan diamalkan oleh masyarakat majmuk
di negara ini, maka usaha perlu dilakukan oleh ibu bapa agar nilai yang
berharga ini tidak lenyap daripada amalan hidup masyarakat kini. Ibu bapa
haruslah menyertai aktiviti
gotong-royong yang dianjurkan oleh komuniti atau masyarakat setempat. Dalam hal
ini. ibu bapa boleh membawa anak-anak menyertai aktiviti tersebut bersama. Melalui aktiviti gotong-royong, semua penduduk
setempat dapat berkumpul bersama sambil berbincang tentang aktiviti yang akan
dilakukan. Apabila berkumpul dan
berbincang, mereka akan dapat berbual-bual dan berkenal-kenalan antara satu
sama lain dan sekali gus membolehkan seseorang itu mengenal hati budi jiran
mereka dengan lebih baik dan dekat. Hal ini dapat digambarkan melalui pepatah
Melayu yang mengatakan bahawa “ tak kenal maka tak cinta”. Sebagai contoh,
aktiviti yang boleh dijalankan secara bergotong-royong ialah membersihkan
kawasan taman, menyediakan hidangan untuk kenduri-kendara dan sebagainya.
Aktiviti-aktiviti yang dijalankan secara bergotong-royong memerlukan masyarakat
bekerjasama bagai aur dengan tebing agar aktiviti-aktiviti tersebut dapat
dijalankan dengan lancar dan baik. Melalui cara ini, setiap ahli keluarga dapat
menjalinkan hubungan mesra sesama jiran. Mereka juga sedar akan peranan masing-masing dalam sesuatu
komuniti . Sekiranya amalan gotong-royong diamalkan anak-anak ketika dewasa
kelak, anak-anak akan melakukan perkara yang sama untuk mengeratkan ikatan
kejiranan. Jelasnya, ibu bapa haruslah mengadakan aktiviti gotong-royong agar
dapat memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat.
Selain
itu, ibu bapa perlulah menjadi suri teladan atau ‘role model’ yang baik kepada
anak-anak sekiranya mahu anak-anak mengamalkan semangat kejiranan dalam diri
sendiri. Ibu bapa perlulah mengamalkan cara hidup seperti ‘aur dengan tebing’
atau ‘ ke bukit sama di daki, ke lurah
sama dituruni’ dan ‘hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah’ untuk
mencapai keberkatan dalam hidup. Sebagai anggota dalam sesebuah masyarakat, ibu bapa mesti mempunyai semangat kekitaan dan
keprihatinan terhadap jiran mereka..
Apabila mengambil berat akan hal-hal
jiran, bukanlah bermaksud kita hendak menjaga tepi kain mereka atau mengambil
tahu hal rumah tangga mereka, tetapi kita mengambil tahu masalah-masalah yang
dihadapi oleh jiran dan cuba membantu
mereka supaya dapat meringankan beban yang ditanggung oleh jiran. Hal ini
demikian kerana, dalam kehidupan berkeluarga, setiap keluarga pasti akan
menghadapi masalah dan masalah itu hanya boleh diatasi atau dikurangkan dengan bantuan orang lain. Misalnya, ketika ketua keluarga sakit tenat,
maka ahli-ahli keluarga itu memerlukan bantuan daripada jiran untuk menghantar
ketua keluarga itu ke hospital, memberitahu keluarganya yang tinggal berjauhan
daripada mereka, mendapatkan bantuan nasihat ataupun kewangan dan sebagainya. Sekiranya
amalan sikap keprihatinan yang ditunjukkan oleh ibu bapa terhadap jiran, akan
menyebabkan anak-anak juga turut mengambil berat tentang jiran mereka. Tegasnya,
ibu bapa yang berjaya menjadi suri teladan yang baik, sudah pasti mampu memupuk
semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.
Di
samping itu, ibu bapa juga mestilah mengadakan atau menghadiri majlis-majlis
rumah terbuka sempena sesuatu sambutan perayaan. Amalan mulia ini bukan sahaja
dapat mengeratkan hubungan silaturahim, tetapi juga mampu mengukuhkan semangat
kejiranan dalam kalangan masyarakat. Melalui majlis rumah terbuka, ibu bapa
boleh membawa anak-anak bersama. Dalam majlis tersebut, masyarakat dapat berkumpul dan mengenali
antara satu sama lain dengan lebih dekat. Mereka juga berpeluang untuk
berkongsi pendapat tentang sesuatu perkara dan bertanya khabar sambil menikmati
juadah yang disediakan oleh tuan rumah. Dengan itu, masyarakat akan lebih
memahami adat resam, agama dan budaya masing-masing di negara ini. Sebagai contoh, majlis-majlis rumah terbuka
sempena sambutan Hari Raya Aildilfitri, Tahun Baru Cina, Hari Krismas dan Hari
Deepavali hendaklah dijadikan acara tahunan. Kehadiran ibu bapa bersama ahli
keluarga dalam majlis rumah terbuka, bukan sahaja dapat memperkenalkan
anak-anak mengenali lebih dekat adat resam sesuatu budaya malah dapat
menanamkan semangat hormat-menghormati dalam diri anak-anak dan mengamalkan
semangat perpaduan. Tegasnya, majlis-majlis rumah terbuka mestilah diadakan
setiap tahun agar mampu mendekatkan ahli masyarakat untuk bertemu muka dan
membentuk masyarakat yang bersatu-padu.
Seterusnya,
ibu bapa hendaklah menyemarakkan budaya ziarah-menziarahi dalam kalangan
masyarakat sebagai langkah untuk memupuk dan meningkatkan semangat kejiranan
dalam diri anak-anak. Dalam hidup bermasyarakat, ibu bapa digalakkan membawa
anak-anak-anak menziarahi jiran tetangga
pada masa-masa yang sesuai. Dengan menziarahi jiran, kita
akan mengetahui masalah dan kesusahan yang dihadapi oleh jiran kita. Semua
masalah boleh diselesaikan bersama dan hal ini akan menjadikan hidup mereka
lebih aman dan harmoni walaupun dalam keadaan yang serba kekurangan. Sebagai
contoh, ibu bapa boleh membawa anak-anak berkunjung ke hospital jika kita mendapat tahu
bahawa jiran kita telah dimasukkan ke hospital kerana menghidap sesuatu
penyakit atau mendapat kemalangan. Amalan ini dapat membentuk sifat kasih
sayang dan sikap ambil berat serta membuang sejauh-jauh sikap mementingkan diri
sendiri dan hidup diibaratkan ‘ seperti enau di dalam belukar, melepaskan pucuk
masing-masing’. Walaupun pepatah Melayu ada mengatakan bahawa ‘berat mata
memandang, berat lagi bahu memikulnya’, namun sebagai jiran, kita mestilah
berpegang teguh pada prinsip “cubit peha kiri, peha kanan terasa juga”. Jadi,
melalui lawatan kita, sekurang-kurangnya kita dapat meringankan penderitaan
yang dialami oleh jiran kita dan secara tidak langsung, mereka dapat hidup
dengan lebih selesa, aman dan tenang. Anak-anak turut mengambil berat tentang
jiran yang ditimpa masalah sama seperti ibu bapa mereka. Jelasnya, ibu bapa
boleh menyemarakkan budaya kunjung-mengunjungi dalam diri anak-anak untuk
memupuk semangat kejiranan.
Akhir
sekali, ibu bapa bolehlah menggalakkan anak-anak supaya melibatkan diri dalam
aktiviti sosial seperti Hari Keluarga. Setiap komuniti, sering mengadakan
aktiviti Hari Keluarga untuk mengukuhkan hubungan dalam kalangan masyarakat
setempat. Aktiviti kerap diadakan sama ada di padang, taman rekreasi atau di
tepi pantai. Ibu bapa boleh membawa anak-anak bersama dan setiap ahli keluarga
boleh menyertai permainan yang disediakan. Selain itu, ibu bapa boleh mendedahkan kepada
anak-anak tentang kepentingan hidup berpersatuan dalam masyarakat setempat yang
mempunyai satu sistem organisasi yang teratur. Persatuan atau pertubuhan ini
hendaklah melibatkan semua penduduk tempatan sebagai ahli. Dewasa ini, banyak
pertubuhan sukarela ditubuhkan dalam masyarakat seperti Pertubuhan Rukun Tetangga , Jawatankuasa
Keselamatan dan Kemajuan Kampung, Pertubuhan Khairat Kematian dan sebagainya.
Sebagai contoh, melalui Pertubuhan Rakan Tetangga, masyarakat setempat secara
bergilir-gilir mengawasi keselamatan kawasan tempat tinggal atau taman untuk
mengelakkan berlakunya kejadian-kejadian yang tidak diingini seperti membunuh,
merogol, merompak dan sebagainya. Hal ini dapat kita lihat dalam peribahasa
Melayu, iaitu ibarat aur dengan tebing yang mementingkan semangat
sandar-menyandar atau saling membantu antara satu sama lain dalam kehidupan.
Jelasnya, ibu bapa berperanan penting untuk menggalakkan anak-anak supaya
melibatkan diri dalam aktiviti sosial sebagai langkah untuk memupuk semangat kejiranan.
Berdasarkan
perbincangan di atas, dapat saya simpulkan bahawa semangat kejiranan dalam
setiap individu amat penting untuk melahirkan
masyarakat yang prihatin dan mmmembentuk perpaduan kaum. Walau apa pun keadaan dan di mana-mana pun
kita tinggal, kita perlulah mempunyai jiran yang baik hati, iaitu jiran yang
menjadi tempat untuk memohon bantuan ketika kita dalam keadaan yang susah dan sentiasa
menghulurkan bantuan dengan senang hati dan menghiburkan ketika kita senang.
Jadi, untuk mempunyai jiran yang baik, maka kita perlu menjadikan diri kita
sebagai jiran yang baik kepada jiran kita. Sekiranya kita berbaik-baik dengan
jiran, maka jiran juga akan berbaik-baik dengan kita. Cogan kata “ Jiran
Sepakat Membawa Berkat” perlu terus diamalkan dalam kehidupan kita sehari-hari.
Jangan kita berasa susah dalam usaha mengamalkan budaya murni ini. Amalkan
dengan hati yang ikhlas, barulah kita memperoleh keberkatan dalam kehidupan.
Oleh itu, dengan meningkatkan semangat kejiranan, perpaduan kaum akan bertambah
utuh dan teguh. Jadi, dalam setiap masa, kita mestilah sentiasa berusaha untuk
memastikan semangat kejiranan sentiasa terpelihara supaya negara kita sentiasa
aman, harmoni dan sejahtera. Allah berfirman yang maksudnya, “Wahai manusia,
sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang
perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu
kenal-mengenali”.
(Dimensi
Keluarga)
Setiap
ahli keluarga memainkan peranan penting ke arah melahirkan gaya hidup
sihat. Jelaskan peranan ibu bapa dalam
usaha memupuk amalan gaya hidup sihat.
Amalan
gaya hidup sihat adalah cara hidup yang boleh mengurangkan risiko penyakit
jantung pada masa hadapan. Namun demikian, ribuan rakyat Malaysia mempunyai
berat badan berlebihan, tidak aktif dan terlalu banyak menghisap rokok. Ribuan
rakyat Malaysia mengamalkan cara hidup yang tidak sihat sejak kecil lagi
seperti menggemari makanan yang mengandungi kolesterol, tidak melakukan senaman
dan makan secara berlebihan. Oleh itu, untuk mengurangkan risiko penyakit
berbahaya seperti sakit jantung, obesiti, darah tinggi, kencing manis dan
sebagainya, rakyat Malaysia perlulah mengamalkan gaya hidup sihat. Secara
umumnya, tanggungjawab ini sudah semestinya jatuh pada bahu ibu bapa yang
melahirkan anak-anak serta menjaga mereka sejak kecil lagi. Persoalannya,
apakah peranan ibu bapa dan keluarga untuk memupuk amalan gaya hidup sihat
dalam kalangan anak-anak mereka?
Peranan
utama ibu bapa dalam memupuk amalan gaya hidup sihat dalam kalangan anak adalah
dengan memastikan anak-anak mengamalkan pemakanan yang seimbang mengikut
piramid makanan. Pemakanan yang seimbang adalah pemakanan yang mengandungi
ketujuh-tujuh kelas makanan dalam kadar yang bersesuaian iaitu karbohidrat,
protein, vitamin, mineral, lemak, air serta serat. Ibu bapa perlulah sentiasa
menghidangkan makanan yang berzat serta bernutrisi kepada anak-anak. Ibu bapa
perlu merujuk kepada piramid makanan sebagai panduan untuk mendapatkan gizi
seimbang. Anak-anak digalakkan mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan yang
lebih kerana baik untuk kesihatan mata,
gusi, kulit serta mengekalkan kecergasan tubuh badan. Jika
tabiat yang baik ditanam dalam diri anak-anak, sudah pasti anak-anak akan tahu
menjaga pemakanan mereka apabila dewasa kelak. Selain itu, ibu bapa juga
digalakkan memasak makanan untuk anak-anak dan mengelakkan makan di luar rumah kerana makanan di luar, khususnya
gerai-gerai makanan di sepanjang jalan, dibimbangi telah tercemar kerana
mungkin terdedah kepada habuk dan asap kenderaan serta banyak mengandungi
perisa makanan yang tidak baik untuk kesihatan.
Ibu bapa juga perlu mengurangkan
pengambilan minuman berkarbonat dan makanan ringan oleh anak-anak kerana minuman sebegini tidak memberikan
apa-apa kebaikan dan mengandungi kandungan gula yang berlebihan. Anak-anak
perlulah diajar untuk minum air kosong atau jus buah-buahan yang asli.
Jelasnya, ibu bapa perlulah memastikan anak-anak mengamalkan pemakanan seimbang
dalam memupuk amalan gaya hidup sihat.
Selain
itu, ibu bapa juga boleh melakukan aktiviti bersenam dan beriadah bersama
anak-anak. Perbuatan ini bukan sahaja akan menyihatkan badan, malah hubungan
antara ibu bapa dengan anak-anak akan menjadi lebih erat. Aktiviti bersenam mampu
mengekalkan gaya hidup sihat kerana peluh-peluh yang keluar sewaktu melakukan
senaman akan keluar bersama-sama toksin badan. Kesannya, anak-anak mampu
membina tahap imunisasi yang tinggi terhadap serangan penyakit. Aktiviti
senaman perlulah dilakukan sekurang-kurannya 30 minit sehari dan tiga kali
seminggu. Antara aktiviti yang boleh
dilakukan ialah senam robik, berjoging, berbasikal, berenang serta mendaki
bukit. Disebabkan ramai golongan ibu bapa yang bekerja, senaman ini boleh
dilakukan pada awal pagi ataupun pada waktu petang selepas ibu bapa pulang dari
kerja. Apabila seseorang itu bersenam dan beriadah, mereka dapat meningkatkan
kesihatan diri dari aspek fizikal dan mental bak kata pepatah, badan cergas
otak cerdas. Anak-anak yang mengamalkan senaman dan beriadah, akan lebih sihat
dan dapat memberikan tumpuan terhadap pelajaran di kelas semasa guru sedang
mengajar dan semasa mengulang kaji pelajaran. Menurut kajian, murid-murid yang
tidak gemar bersukan dan beriadah lebih cenderung untuk berkelakuan pasif di
dalam kelas selain suka berkhayal dan mengantuk ketika sesi pengajaran dan
pembelajaran sedang berlangsung. Tegasnya,
ibu bapa perlulah melakukan aktiviti senaman dan riadah bersama anak-anak
supaya amalan gaya hidup sihat dapat dipupuk bagi melahirkan otak yang cerdas
dan badan yang cergas.
Di
samping itu, ibu bapa juga perlulah membawa anak-anak membuat pemeriksaan
kesihatan secara berkala untuk memupuk amalan gaya hidup sihat. Ibu bapa
digalakkan untuk membawa anak-anak menjalani pemeriksaan kesihatan
sekurang-kurangnya enam bulan sekali ataupun dua kali setahun di hospital atau
klinik kesihatan yang berhampiran. Pemeriksaan
ini meliputi tekanan darah, paras gula dalam darah dan tahap kolesterol. Tujuan
pemeriksaan dibuat agar ibu bapa dapat memastikan tahap kesihatan anak-anak
berada dalam keadaan sihat dan baik. Pemeriksaan kesihatan adalah penting
kerana mampu mengesan sesuatu penyakit
ketika masih di peringkat awal dan memudahkan pesakit menjalani rawatan dengan
teknologi moden kini. Bak kata pepatah, mencegah lebih baik daripada mengubati.
Jika ibu bapa mendapati anak-anak mereka tidak sihat, ibu bapa perlulah segera
membawa anak-anak berjumpa dengan doktor
untuk mendapatkan rawatan dan ubat serta pengesahan tentang penyakit yang
dihidapi. Hal ini penting bagi membantu ibu bapa mengawal penyakit yang
dihidapi anaknya daripada menjadi lebih serius dan kronik, bak kata pepatah
cegah sebelum parah. Seterusnya, ibu bapa perlulah memastikan anak-anak
mematuhi nasihat doktor dan mengambil ubat pada masa yang ditetapkan. Jelasnya,
pemeriksaan kesihatan secara berkala oleh anak-anak akan memupuk amalan gaya
hidup sihat.
Ibu
bapa juga perlu mengajar dan melatih anak-anak mereka mengutamakan kebersihan diri dan kebersihan
persekitaran tempat tinggal pada setiap masa bagi memastikan mereka terhindar
daripada sebarang penyakit. Keperluan asas seperti menggosok gigi, mandi,
berpakaian bersih, waktu tidur dan rehat yang cukup juga perlu dijadikan amalan
hidup seharian. Bagi mengelakkan jangkitan kuman atau penyakit, anak-anak
diajar agar mengamalkan budaya mendisiplinkan diri dengan asas-asas kebersihan
seperti mencuci tangan dengan bersih sebelum makan, menutup makanan dengan baik
agar tidak dihinggapi lalat mahupun
memilih gerai atau tempat makan yang bersih semasa menjamu selera. Sikap sambil
lewa ibu bapa dalam menitik beratkan aspek berkenaan mungkin boleh membawa
padah. Justeru, amalan sebegini harus dilentur sejak dari rebung dalam diri
anak-anak agar dapat membentuk gaya
hidup yang sihat apabila mereka dewasa kelak. Pada masa yang sama, selain mengutamakan kesihatan diri dan
makanan, ibu bapa juga perlu
mendidik ahli keluarga mereka agar
menjaga kebersihan persekitaran mereka. Persekitaran yang bersih perlu dijadikan
amalan dan gaya hidup agar kita terhindar daripada sebarang penyakit.
Umpamanya, ibu bapa menggalakkan anak-anak mengadakan gotong-royong di rumah
setiap hujung minggu untuk membersihkan kawasan rumah bersama ahli keluarga.
Ibu bapa juga boleh membawa anak-anak menyertai kegiatan gotong royong di taman
perumahan dengan membersihkan sampah-sarap atau memastikan kawasan persekitaran
mereka sentiasa bersih. Amalan seperti ini dapat mengelakkan pembiakan
agen-agen pembawa penyakit seperti nyamuk, lipas, lalat dan sebagainya. Tempat-tempat
pembiakan nyamuk di dalam atau di luar rumah seperti pelapik pasu bunga ataupun
tempat takungan air mestilah kerap dibersihkan ataupun ditukar. Dengan cara
demikian, ibu bapa dapat melatih gaya hidup yang positif dalam diri anak-anak
mereka sekaligus akan dapat menjauhkan
diri mereka daripada pelbagai penyakit.
Tambahan
pula, untuk memupuk amalan gaya hidup sihat dalam diri anak-anak, ibu bapa
perlulah membawa mereka menziarahi orang sakit sama ada saudara-mara, jiran
tetangga ataupun rakan-rakan. Hari ini kita sihat, tetapi bagaimana pula dengan
hari esok? Jika ibu bapa sering melawat orang yang sedang sakit, nescaya
anak-anak mereka juga akan berbuat demikian kerana bagaimana acuan begitulah
kuihnya. Anak-anak tidak seharusnya merasakan bahawa perbuatan sebegini hanya
membuang masa dan merugikan diri kerana ianya sesuatu amalan yang mulia.
Apabila kita menziarahi ornag yang sakit, secara tidak langsung kehadiran kita
dapat melahirkan perasaan gembira kepada pesakit dan memberi kekuatan kepada
diri pesakit itu untuk melawan kesakitan
yang ditanggungnya. Perbuatan menziarahi orang yang sakit akan sedikit sebanyak
melahirkan rasa simpati terhadap nasib orang lain dan pada masa yang sama
anak-anak akan bersyukur atas kurniaan
badan yang sihat. Kehadiran kita menunjukkan bahawa kita, khususnya
anak-anak, mengambil berat tentang diri pesakit dan dapat mengurangkan perasaan
sedih pesakit walaupun pepatah menyatakan bahawa berat mata memandang, berat
lagi bahu yang memikul. Tegasnya, amalan menziarahi orang yang sakit oleh ibu
bapa dan anak-anak mampu menanamkan amalan gaya hidup yang sihat.
Akhir
sekali, bagi menjalani amalan gaya hidup sihat, ibu bapa perlu memastikan agar
anak-anak mendapat rehat dan tidur yang secukupnya. Tubuh badan anak-anak juga
perlu direhatkan dengan kadar yang diperlukan untuk mengecas semula organ-organ
dalam badan mereka. Anak-anak yang mendapat tidur yang secukupnya berupaya
menambah tenaga untuk bergiat aktif ketika di sekolah. Bagi anak-anak yang
telah mencapai usia remaja, mereka memerlukan sekurang-kurangnya lapan jam
sehari untuk tidur dengan selesa. Nik Nor Madihah, pelajar cemerlang SPM 2008,
menyarankan agar semua pelajar tidur secukupnya. Namun, ramai dalam kalangan anak
muda pada masa ini yang lebih suka tidur selepas tengah malam walaupun keesokannya
merupakan hari persekolahan. Kesannya, mereka tidak akan berasa cergas dan
badan akan lesu dan tidak bermaya. Malahan, pelajaran anak-anak juga terganggu
dan lama-kelamaan prestasi mereka dalam peperiksaan semakin merosot. Salah satu
langkah yang boleh diambil oleh ibu bapa adalah menetapkan satu masa yang
spesifik untuk anak-anak masuk tidur dan mestilah dipatuhi dengan sepenuhnya.
Tegasnya, untuk memupuk amalan gaya hidup sihat, ibu bapa perlu memastikan
anak-anak mendapat rehat yang secukupnya.
Berdasarkan
perbincangan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa ibu bapa memainkan peranan
yang besar untuk memupuk amalan gaya hidup sihat dalam kalangan anak.. Amalan
ini adalah penting untuk dilaksanakan agar kesihatan rakyat dalam negara ini
sentiasa dalam keadaan yang baik. Oleh itu, langkah-langkah di atas perlulah
diamalkan oleh anak-anak yang menjadi pemimpin generasi akan datang bak kata
pepatah pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. Semua rakyat Malaysia
haruslah mengamalkan gaya hidup sihat supaya penyakit seperti kencing manis,
obesiti, darah tinggi, sakit jantung dan sebagainya dapat dikurangkan dalam
jangka masa yang panjang ini. Jelasnya, jika hal-hal yang dinyatakan di atas
itu kita laksanakan, sudah pasti kita memiliki ciri-ciri manusia yang berjaya
bak kata pepatah hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih.
(KARANGAN DIMENSI KELUARGA)
Remaja
kini banyak menghabiskan masa dengan melayari Internet yang
memberikan pelbagai
kesan kepada mereka.
Huraikan
peranan ibu bapa untuk mengawal penggunaan Internet dalam kalangan
anak-anak.
Anak
kecil main api,
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat,
Bumi dipijak milik orang.
Lirik lagu Warisan di atas mengenai nasib anak bangsa pada masa akan datang
sekiranya kita membiarkan sahaja minda kita dijajah oleh anasir luar. Umumnya
mengetahui bahawa penjajahan minda lebih berbahaya daripada
penjajahan secara fizikal kerana penjajahan minda ini bersifat halus dan sukar
untuk dikesan berbanding dengan penjajahan Internet. Melalui Internet,
penjajahan minda ini lebih halus dan mudah
disebarkan kerana generasi muda hari ini terlalu leka dengan Internet sehingga
terikut-ikut akan budaya kuning serta hedonisme yang dibawa oleh anasir
luar. Dakyah hendonisme amat dasyat sehingga remaja merupakan benteng
pertahanan negara dikongkong dan kehidupan mereka lebih mengutamakan
hiburan dan keseronokan sehinggakan tanggungjawab mereka sebagai pelajar hapus
daripada minda. Sebelum nasi menjadi bubur, ibu bapa orang yang
paling hampir dengan remaja perlu mengawasi anak-anak mereka agar budaya
kuning serta hendonisme ini tidak menjadi ikutan anak-anak. Persoalannya,
apakah peranan ibu bapa untuk mengawal penggunaan Internet dalam kalangan
anak-anak?
Antara peranan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa
ialah ibu bapa perlulah memberi didikan agama yang mantap kepada
anak-anak sebagai pendinding kepada anak-anak agar terelak daripada dakyah
songsang Barat. Internet bukanlah sesuatu yang mudah dikawal “programming”nya.
Oleh sebab itu, banyak laman-laman web yang mengandungi unsur-unsur negatif
seperti budaya Black Metal, Skin Head dan pornografi tersebar dengan begitu
pantas di Internet. Melalui didikan agama yang mantap sahaja, anak-anak
dapat membezakan yang mana perbuatan yang keji dan yang mana perbuatan yang
mulia. Sabda Rasulullah SAW ‘akhlak yang buruk merosakkan amal seperti cuka
merosakkan madu’. Sekiranya anak-anak melayari laman-laman web yang berunsur negatif
sudah pasti pasti merosakkan minda
mereka dan menyebabkan mereka lalai untuk menyelesaikan tuntutan
agama yang wajib mereka tunaikan seperti sembahyang lima waktu sehari
semalam serta menjalankan tanggungjawab belajar kerana hanya dengan pendidikan
mereka mampu mengubah status ekonomi keluarga. Oleh itu, jelaslah bahawa
memberikan didikan agama yang mantap kepada anak-anak adalah penting bagi
mengurangkan masalah penyalahgunaan Internet.
Selain daripada memberikan didikan agama yang mantap kepada
anak-anak, ibu bapa juga perlu mengehadkan masa penggunaan Internet dalam kalangan anak-anak. Memang tidak dinafikan bahawa Internet mempunyai
pelbagai kebaikan tetapi ibu bapa perlulah sedar bahawa Internet juga boleh mendatangkan pelbagai keburukan kepada anak-anak. Sebagai
ibu bapa yang bertanggungjawab, mereka mestilah menetapkan masa penggunaan
Internet dalam kalangan anak-anak. Sebagai contoh, ibu bapa hanya
membenarkan anak-anaknya menggunakan Internet pada waktu-waktu tertentu terutama jika mereka
ingin mencari bahan ilmiah ataupun untuk menghilangkan stres. Hal ini secara
tidak langsung akan mengajar anak-anak agar menggunakan masa dengan baik di
samping bijak menggunakan Internet. Sekiranya
anak bebas menggunakan internet setiap masa, impaknya Internet mungkin akan melalaikan anak-anak. Jadi, tegaslah
bahawa ibu bapa perlu mengehadkan masa penggunaan Internet oleh anak-anak agar
anak-anak lebih berdisiplin ketika menggunakan Internet.
Seterusnya, ibu bapa haruslah memberikan pendedahan tentang Internet kepada
anak-anak. Pendedahan berkaitan Internet ini adalah penting supaya anak-anak
mengetahui kebaikan dan keburukan Internet sewaktu akhlak mereka masih boleh
dibentuk seperti kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Hal ini
akan menyebabkan mereka akan lebih berhati-hati dalam menggunakan
aplikasi-aplikasi yang melibatkan penggunaan Internet. Ibu bapa perlulah
menunjukkan sikap yang positif ketika menggunakan Internet di hadapan anak-anak
dan mengajar mereka tentang cara penggunaan Internet yang betul. Hal ini kerana
tunjuk menjadi telaga budi, ajar menjadi suluh hati. Cuba bayangkan sekiranya
anak-anak tidak diberikan pendedahan tentang Internet daripada kecil. Mungkin
apabila dewasa kelak mereka akan terikut-ikut budaya-budaya yang tidak bermoral
yang telah dipelajarinya daripada Internet. Natijahnya, pendedahan tentang
Internet daripada ibu bapa kepada anak-anak akan dapat membantu untuk
mengurangkan masalah penyalahgunaan Internet.
Di samping itu, sebagai ibu bapa yang menyayangi anak-anak, mereka perlulah
mendekatkan diri anak-anak semasa mereka aktiviti pembelajaran menggunakan
internet. Pada masa kini, pembelajaran menjadi lebih mudah dengan adanya
Internet. Pelbagai laman sesawang telah diwujudkan bagi kemudah pembelajaran.
Sekiranya anak-anak kerap menggunakan Internet untuk menuntut ilmu, ibu bapa
perlulah menyokong tindakan anaknya itu. Ibu bapa tidak perlu risau sekiranya
anak-anak tidak menggunakan buku untuk belajar malah mereka harus berbangga
kerana anak-anak mereka merupakan generasi yang pintar dalam menggunakan Teknologi
Maklumat dan Telekomunikasi. Tambahan pula, sebagai ibu bapa yang tahu penggunaan
internet, mereka tidak perlu risau kerana mereka boleh mengesan aktiviti
Internet anak-anak dengan memantau bahagian “history” atau sejarah penggunaan
enjin carian sama ada Google, Al-Tavista, Monzila Firefox, Yahoo atau MSN.
Hanya dengan cara ini ibu bapa akan tahu sama ada anak-anak mereka menggunakan
Internet untuk tujuan kebaikan atau sebaliknya Jadi, sebagai ibu bapa,
mereka haruslah menyokong tindakan anak-anak dalam proses meningkatkan IQ
melalui penggunaan Internet dalam masa yang sama ibu bapa juga boleh memantau
dan terlibat sama semasa aktiviti Internet anak-anak.
Akhir sekali, ibu bapa mestilah memantau anak-anak semasa menggunakan kemudahan
Internet. Janganlah terlalu mempercayai anak-anak kerana sikap tersebut akan
membawa masalah kepada ibu bapa pada masa akan datang. Hal ini boleh dilihat
dalam filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee yang berjudul ‘Anakku Sazali’ yang
berkisahkan seorang bapa yang terlalu mempercayai anaknya sehingga anaknya
sanggup menipu dirinya. Pemantauan terhadap penggunaan Internet oleh anak-anak
mungkin sukar dilakukan kerana pada masa kini anak-anak telah mempunyai gajet
peribadi seperti telefon pintar dan komputer riba. Namun, sebagai ibu bapa
berminda kelas pertama dan arif berkaitan kemahiran Internet dan
bertanggungjawab, mereka mampu mengesan penyalahgunaan Internet dalam kalangan anak-anak dengan memantau aktiviti penggunaan Internet.
Sebagaimana saya perkatakan sebelumnya iaitu ibu bapa boleh melihat aktiviti
internet anak-anak pada bahagian “history” atau sejarah enjin carian Internet,
bukan sahaja dalam masa sehari, malah sepanjang masa. Tegasnya, ibu bapa
mestilah memantau anak-anak semasa menggunakan kemudahan Internet untuk
kebaikan anak-anak, keluarga dan bangsa.
Akhir kata, dapatlah disimpulkan bahawa peranan ibu bapa dalam
mengawal penggunaan Internet amatlah penting. Selain daripada ibu bapa dapat
mengelakkan anak-anak daripada penjajahan minda, ibu bapa juga dapat melahirkan
anak-anak yang celik dalam penggunaan Internet. Dengan adanya generasi yang
bijak dalam penggunaan Internet, sudah pasti negara kita akan bertambah maju
setanding dengan negara-negara lain. Oleh itu, ibu bapa haruslah melaksanakan
tanggungjawab dan peranan bagi melahirkan individu yang bijak, berakhlak serta
dapat memajukan bangsa, agama dan negara. Sebelum saya mengakhiri penulisan
ini, nasihat saya kepada ibu bapa yang bijak dan mahir dalam penggunaan
Internet, kebijaksanaan ibu bapa dalam aplkikasi Internet mempunyai banyak
kelebihan, ibarat anak seorang pelari pecut sedang berada di garisan
penamat dengan larian 50 km dan ibu bapa perlu berlari lebih laju daripada
pecutan anak mungkin 80 km. Barulah anak akan tahu kehebatan seorang ayah
kerana ayah borek anak rintik dan ayah suri teladan bagi seorang anak.
DOAKAN SAYA SIHAT DAN MAMPU UNTUK MENCORETKAN KARANGAN
PERLU DIBERI PERHATIAN PELAJAR UNTUK MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU 1 ESOK. AMIIIN.
24 ulasan:
Terima kasih
Sangat membantu
👍👍👍
semoga cg terus sihat dan dirahmati Allah atas usaha ini..saya mohon share ye cg,,terima kasih.
Bukan ke 200-250 patah perkataan?
Tulah...yang ni banyak sangat takpe ke
Cikgu saya kata..xpyh ikut arahan Tu...abaikan jer..buat sebanyak Yang mampu
Wahhh.. Tebaek laa.. Izinkn saye ambil isi2 ini.Trimas cikgu
cikgu, karangan bahagian A boleh buat lebih drpd 250 pp? klau buat lebih kena potong markah x??
Izinkan saya cp ya cikgu . Trima kasihhhh
terima kasih cg.. banyak perkataan baru yang saya peroleh.. halalkan ye saya guna dalam spm
Izinkan saya copy ya cg sebagai rujukan..terima kasih cg
Terima Kasih Cikgu From Student Science Tuanku Jaafar Kuala Pilah
halalkan saya guna dalam buat selama lamanya
Salam, izinkan saya berkongsi bahan cikgu untuk pelajar saya. Semoga cikgu terus dikurniakan Allah kesihatan berpanjangan
Waalaikumsalam. Silakan Cikgu, semoga bahan berkenaan akan dapat membantu pelajar cikgu menghasilkan karangan bermutu.
R u sure its in between 200 and 250 words??
Terima kasih, halalkan ape yang saya pelajari
Insya-Allah, saya sentiasa menghalalkan semua bahan yang terdapat di dalam blog Laman Bahasa Melayu SPM untuk kegunaan pelayar dan pelajar SPM 2019. Namun, saya mengakui bahawa tedapat bahan di dalam blog ini merupakan bahan perkongsian ilmu dengan guru bahasa Melayu Se-Malaysia. Ucapan terima kasih juga saya ucapkan kepada Sifu Bahasa Melayu seperti Dr. Tan CL yang banyak mencacatkan bahan Bahasa Melayu yang banyak manfaatnya kepada pelayar dan pelajar SPM Seluruh Dunia, Laman BMSPMnet, penggubal-penggubal soalan sekolah, daerah (PPD) dan Jabatab Pendidikan Negeri Se-Malaysia, Jabatan Pendidikan Perak khususnya, Yayasan Perak yang sering memberikan input yang berguna kepada pelajar yang bermastautin di negeri Perak, guru-guru bahasa Melayu yang lain yang mungkin ada saya terbitkan bahan mereka di dalam Laman Bahasa Melayu SPM, terima kasih saya ucapkan. Semoga bahan-bahan berkenaan boleh digunapakai pelajar sebagai persediaan menghadapi Peperiksaan SPM 2019.
Izink saya mengambil isi ii ini ye cikgu..semoga cikgu sentiasa dikurniakn kesihtan yg baik amin
Terima kasih cikgu.Bahan ini sangat bermanfaat.
Assalamualaikum....cg trima kasih atas perkongsian....tapi kalau boleh saya nak sedikit pencerahan...boleh ka lebih 250...lebih dlm kuantiti yg banyak....Apa-apa pun, trima kasih skali lagi, banyak vocab baru saya blajar👍
Mantap2
Mantap2
Catat Ulasan