PUISI(SAJAK)
SAJAK PESAN LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
SAJAK PESAN LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Tema :
Nasihat ibu bapa kepada anak-anak gadis yang
akan melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi
RANGKAP
|
SAJAK
|
MAKSUD
|
Rangkap
1
|
Kuhantar kau mengecapi angin
baru
udara lain dari kampung bendang kuningmu bumantara asing dari yang sering kaumesrai yang sama sekali berbeza dengan suasana suntimu kau nikmatilah angin dan udara ilmu itu memesrai azimat dan tangkal dari tangga gading. |
Penyajak menghantar anaknya
menghirup udara kehidupan yang baharu di Bandar kerana anaknya akan
melanjutkan pelajaran di sana. Oleh sebab suasana dan persekitaran
Bandar dan kampung jauh berbeza, penyajak berharap agar anaknya dapat
menyesuaikan diri di bandar. Beliau juga mahu anaknya menimba pengalaman
baharu di universiti yang bakal mengubah kehidupan anaknya sebagai mahasiswa
di universiti
|
Rangkap
2
|
Kulepaskan kau menjadi burung
putih
dengan sayap berkembang menongkah awan perak dan kabut dingin mengenal kalimat hujan dan bilah petir menyelit antara sembilu nasib dan waras akal. |
Penyajak sanggup membenarkan
anaknya hidup di bandar untuk meluaskan pengalaman kehidupannya. Hal
ini demikian kerana penyajak mahu melatih anaknya agar tabah menghadapi
cabaran dalam kehidupan agar dapat mematangkan diri. Dengan berbuat
demikian, pemikiran anaknya menjadi lebih matang dan bijaksana menghadapi
segala cabaran dalam kehidupannya sebagai seorang mahasiswa agar dapat
berjasa kepada keluarga, bangsa dan negara pada masa hadapan.
|
Rangkap
3
|
Di awan kampus yang sarat ilmu
hadir sihir angin bernafas api di pohon kampus yang tegar status berceracak selumbar noda mengabur fikir di padang kampus yang hijau pertimbangan tumbuh gunung ego menghalau pekerti. |
Penyajak beranggapan bahawa
universiti ialah tempat yang kaya dengan ilmu pengetahuan untuk ditimba oleh
anak gadisnya.Walau bagaimanapun, penyajak beranggapan bahawa banyak pengaruh
negatif juga tersebar luas di sana. Oleh hal yang demikian,
penyajak berharap agar anaknya dapat membuat pertimbangan dan keputusan yang
terbaik buat dirinya agar dapat mengelakkan sikap negatif seperti sombong.
|
Rangkap
4
|
Pandai-pandailah kau terbang
menongkah awan mulus dan kabus dingin jangan kau pulang dengan percikan duka dan balutan luka di sayapmu yang patah |
Penyajak menasihati anak
gadis suntinya agar pandai membawa diri dalam mengharungi kehidupan di
universiti. Beliau mengingatkan anak gadis suntinya tidak pulang dengan
kekecewaan.
|
RANGKAP
|
PERSOALAN
|
NILAI
|
PENGAJARAN
|
Rangkap
1
|
Perbezaan kehidupan di antara
kampung dengan kehidupan di menara gading
|
Berdikari
|
Kita mestilah memberikan kebebasan
kepada anak-anak kita agar mereka mampu untuk berdikari
|
Rangkap
2
|
Keberanian seorang bapa yang
melepaskan anak gadis suntinya untuk menuntut ilmu di menara gading
|
Keberanian
|
Kita mestilah membenarkan
anak-anak kita melanjutkan pelajaran di tempat lain agar mereka dapat
menambahkan pengalaman dalam hidup
|
Rangkap
3
|
Kehidupan di kampus yang
banyak cabaran
|
Kecekalan
|
Kita mestilah cekal menghadapi
dugaan hidup
|
Rangkap
4
|
Kemampu mengharungi kehidupan
yang sukar.
Harapan ibu bapa untuk melihat
kejayaan anak dalam pelajaran
|
Kerajinan
|
Kita mestilah rajin belajar
|
Gaya
Bahasa
Sinkope
|
Kuhantar
(aku), Kau (engkau)
|
Responsi
|
kau
nikmatilah angin dan udara ilmu itu
mengenal
kalimat hujan dan bilah petir
|
Metafora
|
sembilu
nasib
|
Inversi
|
waras
akal sepatutnya akal waras
Dingin
kabus sepatutnya kabus dingin
|
Hiperbola
|
angin nafas
|
Kata ganda
|
pandai-pandailah
|
NOTA SAJAK KUDUP PERANG
Tema
Kepentingan kewibawaan dan ketokohan pemimpin dalam menerajui sesebuah organisasi
Kepentingan kewibawaan dan ketokohan pemimpin dalam menerajui sesebuah organisasi
RANGKAP
|
SAJAK
|
MAKSUD
|
PERSOALAN
|
NILAI
|
PENGAJARAN
|
Rangkap
1
|
Sementara
dia bergelar panglima
laskar
perang; yang terus-menerus
membajakan
kezaliman – sering
mengudupkan
putik dendam
kita
masih perlu berterima kasih
kepada
jari-jemari takdir
kerana
membenarkan sepasang mata
untuk
berlari dengan tangan bergari
sempat
juga menadah sejambak puisi
untuk
sehari lagi; sambil bertanya;
siapakah
pahlawan yang asli?
|
Penyajak
mengatakan bahawa pemimpin perang yang sedang berkuasa akan sentiasa membuat
kezaliman dan menyimpan perasaan dendam. Walau bagaimanapun, penyajak masih
bersyukur kerana berpeluang menikmati kehidupan sambil mencari-cari pahlawan
sejati.
|
Keadilan
dan kesaksamaan selalu digugat oleh pendustaan
|
Keadilan
|
Kita
haruslah bersikap adil dan saksama supaya tidak melakukan kezaliman
|
Rangkap
2
|
Memang
kita tidak sempat menjenguk
ke luar
jendela; sewaktu fajar menghembus
ringkik
kuda, gemerincing
pedang
pusaka
dan
darah yang tiba-tiba membuak
di
daerah angkara – perciknya
menumbuhkan
kelopak rahsia
dalam
keliru, tertanya-tanya kita
tangan
mana yang memenggal
leher
sang pendusta?
|
Penyajak
sedar bahawa kita yang hidup pada zaman ini tidak berpeluang menjadi saksi
pertelingkahan antara mereka. Perlbagai kekeliruan tentang kepahlawanan
sebenar menyebabkan manusia tertanta-tanya tentang pemimpin sebenar yang
benar-benar berkewibawaan mencipta sejarah.
|
Kekeliruan
dalam menyanjung pemimpin sebenar
|
Rasional
|
Kita
mestilah biajk memilih pemimpin yang benar-benar berwibawa dalam menerajui
sesebuah organisasi
|
Rangkap
3
|
Andai
namamu Tuah, kita masih
tidak
mahu
menyanjungnya
pendekar paling gagah
kerana
takhta setia terbina
di
istana wangsa
bukanlah
penjamin kukuhnya
pasak
saksama
sesekali
turut direntakan daki pendusta
melekatlah
selumbar sengsara
di
tiang maruah kota
|
Penyajak
tidak mahu menyanjung tuah sebagai pendekar paling gagah kerana kesetiaan
tuah yang tidak berbelah bahagi terhadap istana. Oleh itu, Tuah tidak akan
bersikap saksama walaupun adanya pendustaan sehingga sanggup membiarkan
kesengsaraan berlaku di kota.
|
Usaha
untuk mencari kebenaran tentang pahlawan dan pengkhianat
|
Keberanian
|
Kita
hendaklah berani untuk mencari jawapan yang sahih agar tidak membuat
keputusan yang salah
|
Rangkap
4
|
Andai
namamu Jebat, kita masih tidak
menggelarnya
sebagai pengkhianat
kerana
kita masih menangisi
peta
keadilan yang tersirat – nun, karam
di
lautan kesumat
sedang
warga memanggilnya keramat
|
Penyajak
juga tidak menganggap Jebat sebagai sebagai pengkhianat kerana dia masih
mengingati perjuangan Jebat mempertahankan keadilan. Namun, pengikut Jebat
telah beranggapan bahawa Jebatlah pemimpin yang sebenar.
|
keadilan
|
||
Rangkap
5
|
Perang
pun melecurkan lidah muslihat
bercabang
lalu bertemu bayu palsu;
bertiup
dan memindahkan kebenaran pada tempatnya
mewarnakan
keindahan pada hodohnya
menjungkitkan
amarah pada damainya
teramat
lara kita menjahit semula
perca-perca
bahagia – seperti perawan
yang
dibungkamkan cinta pertama.
|
Penyajak
menginsafi bahawa peperangan penuh dengan muslihat dan berita palsu yang
menghapuskan kebenaran dan membenarkan yang salah. Perang juga membangkitkan
keganasan dalam kehidupan yang damai. Oleh itu, usaha untuk membangunkan
negara amatlah sukar.
|
Sifat
mementingkan diri dalam kalangan pemimpin
Peperangan
membawa kesengsaraan hidup
|
Keinsafan
|
Kita
mestilah insaf bahawa peperangan dan perbalahan tidak akan mendatangkan
kebaikan
Kita
hendaklah gigih berusaha untuk membina kebahagiaan supaya hidup lebih
bermakna
|
Rangkap
6
|
Sehingga
senja tiba,
kita
masih bertengkar
tentang
siapa
pahlawan
sebenarnya.
|
Penyajak
sedar bahawa sehingga kini masyarakat masih bertengkar untuk menentukan atau
pemimpin sebenar yang benar-benar memiliki ketokohan untuk menerajui
sesebuah organisasi
|
Nada : Patriotik
Gaya Bahasa :
1. Simile – seperti
perawan
2. Metafora – peta
keadilan, putik dendam
3. Hiperbola – daerah
angkara, selumbar sengsara
4. Sinkof – namamu
5. Inversi – sesekali
turut direntakan daki pendusta
Prosa Tradisional
(Kepimpinan Melalui Teladan)
SINOPSIS
Kisah bermula apabila Seri Betara Majapahit berbincang dengan
Patih Gajah Mada untuk menewaskan Melaka setelah kematian penjurit tujuh
bersaudara. Ketujuh-tujuh penjurit dibunuh oleh laksamana di Bukit Cina.
Justeru, Patih Gajah Mada merancang untuk mengarahkan Kertala Sari membunuh
Sultan Melaka dan laksamananya. Kertala Sari bersetuju dengan permintaan Patih
Gajah kerana ingin membalas dendam atas kematian ayahnya yang dibunuh oleh
laksamana Melaka.
Patih Gajah membawa Kertala Sari mengadap Seri Betara dan
menerangkan bahawa Kertala Sari merupakan penjurit yang sangat handal.
Kehebatan Kertala Sari mengalahkan negeri Daha seorang diri menyebabkan Seri
Betara menitahkan Kertala Sari segera ke Melaka untuk membunuh Sultan Melaka
dan laksamana Melaka dan menjanjikan jawatan penggawa agung kepadanya.
Ketika berada di Melaka Kertala Sari menyemar sebagai pengikut
Patih Kerma Wijaya. Di Melaka Kertala Sari mencuri harta saudagar-saudagar dan
orang-orang kaya serta mencabuli isteri-isteri mereka. Keadaan ini menimbulkan
kerisauan kepada Sultan Melaka dan menitahkan agar Temenggung serta orangnya
menjaga keselamatan dan mengawal keadaan negeri Melaka dari kejadian kecurian.
Namun kecurian masih tetap berlaku sehingga melibatkan rumah Bendahara. Hal ini
kerana Kertala Sari menggunakan ilmu kesaktian untuk menggelakkan diri daripada
ditangkap. Melihat pada keadaan tersebut laksamana menawarkan diri kepada
Sultan untuk mengawal istana kerana mengikut firasatnya penjurit akan masuk ke
istana pula.
Dengan kebijaksanaan dan kecekapan serta ilmu yang dimiliki oleh
laksamana berjaya mengagalkan rancangan Kertala Sari untuk mencuri harta
raja,membakar dan mengamuk serta mengambil isteri-isteri sultan. Kertala Sari
berjaya dibunuh oleh laksamana di tengah pasar, manakala kemaluan Kertala Sari
dipotong sebagai bukti laksamana membunuhnya. Mayat Kertala Sari telah
dikerat-kerat anggota badanya oleh penduduk yang menjumpai mayat tersebut untuk
dibuktikan kepada sultan bahawa merekalah yang telah membunuh Kertala Sari.
Namun laksamana telah menunjukkan bukti yang lebih kukuh kepada sultan bahawa
beliaulah yang telah berjaya membunuh Kertala Sari. Baginda sultan telah
memberi anugerah kepada laksamana atas kejayaan membunuh Kertala Sari
Segala hasil curian yang telah disimpan oleh Kertala Sari di
Bukit Cina berjaya ditemui dan Sultan telah mengarahkan semua empunya barang
untuk menuntut barang-barang tersebut. Baginda sultan telah meminta supaya
empunya barang-barang tersebut memberikan dua pertiga bahagian dari
barang-barang tersebut kepada laksmana. Namun laksamana hanya bersetuju untuk
mengambil satu bahagian sahaja dan barang-barang tersebut kesemuanya telah
diagihkan oleh laksamana kepada fakir miskin dan orang-orang bawahannya tanpa
mengambil sedikitpun dari harta tersebut. Akhirnya berita kematian Kertala Sari
yang dibunuh oleh laksamana telah sampai ke pengetahuan Patih Gajah Mada di
Majapahit. Patih Gajah Mada tidak putus asa terus mencari orang yang dapat
membunuh Sultan dan Laksamana Melaka.
TEMA
Kepahlawanan seorang
laksamana mempertahankan negara.
Keberanian dan
kegagahanan Laksamana mempertahankan negeri Melaka dari ancaman penjurit tujuh
bersaudara serta Kertala Sari dari Majapahit yang membuat hura hara.
PERSOALAN
1.
Persoalan keberanian dalam
menegakkan keadilan.
2.
Persoalan pemimpin
mestilah seorang yang bijaksana.
3.
Persoalan pemimpin
yang mengambil berat kesusahan rakyat.
4.
Persoalan penggunaan
ilmu kesaktian dalam kehidupan seseorang.
5.
Persoalan perasaan
dendam membawa akibat buruk.
WATAK
DAN PERWATAKAN
1.
Laksamana
·
Seorang yang berani
·
Seorang yang pemurah
·
Seorang yang bijaksana
·
Cinta akan keamanan
negara
·
Taat setia kepada
pemerintah
·
Pandai dalam ilmu
kesaktian
·
Memiliki sifat
kepahlawanan
2.
Kertala Sari
·
Anak kepada Petala
Bumi
·
Berasal dari Majapahit
·
Seorang pencuri yang
handal
·
Seorang yang tamak dan
angkuh
·
Seorang pendendam
·
Pandai dalam ilmu
kesaktian
·
Suka membuat huru hara
·
Taat kepada pemerintah
3.
Sultan Melaka
·
Seorang yang prihatin
·
Seorang pemimpin yang
adil
·
Seorang yang mengenang
budi
4.
Patih Gajah Mada
·
Berasal dari Majapahit
·
Seorang pendendam
LATAR
Latar Masyarakat
Masyarakat feudal
Contoh:
Masyarakat yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja .
Masyarakat yang bertanggungjawab
Contoh
: Laksamana menawarkan diri untuk menangkap penjurit yang menyebabkan masalah
kecurian di negeri Melaka.
3. Masyarakat yang mengenang budi
Contoh : Saudagar dan
orang-orang kaya yang kehilangan hartanya akibat dicuri oleh Kertala Sari telah
memberikan sebahagian harta mereka
kepada Laksamana
dengan ikhlas serta harta mereka ditemui.
4. Masyarakat yang taat pada pemerintah
Contoh : Ketaatan Laksamana terhadap Sultan dan negerinya.
Latar Tempat
4. Masyarakat yang taat pada pemerintah
Contoh : Ketaatan Laksamana terhadap Sultan dan negerinya.
Latar Tempat
Negeri Melaka
Contoh:
Kartala Sari membuat huru hara dengan mencuri harta sudagar dan orang-orang kaya
di Melaka Majapahit
Contoh:
Patih Gajah Mada dan Seri Bentara merancang untuk membalas dendam atas
kematian
penjurit tujuh bersaudara di Bukit Cina.
Di tengah pasar
Contoh
: Tempat Kertala Sari mati dibunuh oleh Laksamana.
Latar Masa
Malam
Contoh:
Kertala Sari masuk mencuri ke rumah saudagar dan orang-orang kaya pada
sebelah
malam.
Siang
Contoh:
Bendahara melaporkan kepada Sultan bahawa rumahnya telah dimasuki pencuri dan
habis segala harta-hartanya.
GAYA BAHASA
Bahasa istana
Contoh:
sultan, patik, tuanku,
Bahasa pinjaman bahasa Jawa
Contoh:
manira,kula,pakanira
Kata ganda
Contoh:
kaya-kaya, sekuasa-kuasa, menampar-nampar,tikam-menikam,radak-meradak
NILAI
Nilai keberanian
Contoh:Laksamana
berani untuk menentang dan membunuh Kertala Sari.
Nilai tolong-menolong
Contoh:
Laksamana menawarkan diri untuk mengawal keselamatan negeri Melaka.
Nilai kebijaksanaan
Contoh:
Laksamana menggunakan tipu helah untuk mengalahkan Kertala Sari dengan
berpura-pura
tidur di tengah-tengah pasar pada waktu malam.
Nilai pemurah
Contoh:
Laksamana membahagi-bahagikan harta yang dihadiahkan oleh saudagar dan orang-orang
kaya kepada fakir miskin dan orang-
orang
bawahannya tanpa mengambil sedikitpun harta itu.
PENGAJARAN
PENGAJARAN
Kita hendaklah berani menghadapi musuh supaya keselamatan
negara akan terjamin.
Kita hendaklah rasional membuat keputusan agar tidak
menyesal pada masa akan datang.
Janganlah kita mempunyai perasaan dendam supaya hidup kita
sentiasa bahagia.
Kita hendalah mengamalkan sikap pemurah agar kehidupan kata
sentiasa dirahmati tuhan
Soalan:-
Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti,
kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
Hatta maka hari pun malamlah.
Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pula sebuah rumah saudagar yang lain.
Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta, maka ia pun kembali pada tempatnya
pula. Dengan demikian habislah segala harta saudagar yang kaya-kaya itu dicurinya.
Maka segala saudagar dan orang kaya-kaya itu pun masuk menghadap raja berdatang
sembah, “Ya tuanku, patik mohonkan ampun, adapun patik sekalian ini habis
kecurian tinggal sehelai sepinggang.”
Setelah baginda mendengar sembah
orang itu, maka baginda pun terkejut seraya menampar-nampar pahanya. Maka titah
baginda, “Wah , datanglah pula bala atas negeriku! Baiknya ada Laksamana;
jikalau Laksamana kuutuskan ke negeri orang, binasalah negeri ini.” Maka
baginda pun bertitah kepada Temenggung, “Hai Temenggung, suruh orang berkawal
dan segala saudagar berkawal pada kampungnya!” Maka Temenggung pun menyuruhkan
orangnya berkisah orang kaya-kaya dan saudagar berkawal pada kampungnya.
Setelah hari malam, maka Temenggung pun menyuruh orangnya berkawal, terlalu banyak
dengan lembing perisai dan segala saudagar pun masing-masing berkawal pada
kampungnya.
Sebermula maka Kertala Sari pun
masuk ke dalam. Maka dilihatnya oleh Kertala Sari orang berkawal terlalu banyak
dengan alat senjatanya. Maka Kertala Sari pun membaca pustakanya lalu berjalan
di tengah orang banyak itu. Maka ia pun pergi ke rumah seorang kaya. Maka dicurinya
harta yang kemas-kemas itu lalu dibawanya kembali dan bini orang kaya-kaya itu
dicabulinya. Maka ia pun kembali ke tempatnya.
Dipetik daripada
“Kepimpinan Melalui Teladan”
dalam antologi Jaket
Kulit Kijang dari Istanbul
Dewan Bahasa dan
Pustaka
(i) Berikan maksud sehelai sepinggang.
(2 markah)
(ii) Berdasarkan petikan di atas, apakah tindakan yang
dilakukan oleh Temenggung selepas
mendengar perintah
daripada sultan?
(3
markah)
(iii) Raja segera menitahkan orang-orang Temenggung berkawal
sebaik-baik sahaja mengetahui
berita tentang
kecurian yang berlaku di negeri baginda.
Pada pendapat
anda, mengapakah baginda menitahkan kegiatan kecurian itu diatasi
dengan
segera?
(3 markah)
* Sumber :
PROSA
TRADISIONAL ( BURUNG TERBANG DIPIPISKAN LADA)
SINOPSIS
Raja Siam mendapat tahu
tentang negeri Melaka sebagai sebuah negara yang kuat dan tidak pernah
dikalahkan oleh sesiapa. Raja Siam iaitu Bubunnya menghantar wakil
berjumpa Sultan Muzaffar Syah meminta supaya Melaka menyembah
(membayar ufti) kepada raja Siam. Sultan Muzaffar menolaknya. Raja Siam marah
dan menghantar hulubalangnya iaitu Awi Cakri untuk menyerang
Melaka.
Berita Siam hendak menyerang
Melaka diketahui oleh Sultan Muzaffar. Baginda menitahkan semua rakyat lelaki
dihimpunkan di Melaka. Tun Perak dari Kelang mengumpulkan orang
lelaki dari Kelang bersama-sama dengan keluarga mereka. Tujuannya supaya mereka
berperang dengan bersungguh-sungguh demi menyelamatkan keluarga mereka. Tentera
Siam dapat dikalahkan. Kebijaksanaan Tun Perak mendapat perhatian sultan dan
diminta tinggal di Melaka serta dilantik sebagai bentara.
Ada seorang orang
Kelang iri hati kepada Tun Perak dan mengadu kepada Sultan bahawa Tun
Perak menganiayainya. Sultan menitahkan Tun Perak supaya mengadap. Tun Perak
berkata dia bertugas untuk negara dan tahu tanggungjawabnya untuk menjaga
negeri. Tun Perak meminta sultan memecatnya jika percaya akan fitnah orang
Kelang itu. Sultan sangat gembira dengan jawaban Tun Perak lalu melantiknya
sebagai Perdana Menteri dengan gelaran Paduka Raja. Kedudukan Tun
Perak setaraf dengan seorang lagi pegawai iaitu Seri Nara Diraja di
balai perjumpaan.
Apabila ada dua orang
pembesar, rakyat Melaka berpecah dua. Sebahagian berpihak kepada
Paduka Raja dan sebahagian berpihak kepada Seri Nara Diraja. Mereka berdua
saling berselisih faham dan tidak bermuafakat hingga boleh membinasakan negara.
Sultan berdukacita dan bercadang mendamaikan mereka berdua
.
Sultan telah menceraikan
isterinya Tun Kudu iaitu anak bendahara Seri Wak Raja iaitu
saudara Paduka Raja supaya dapat dikahwinkan dengan Seri Nara Diraja. Tun Kudu
pernah dipelihara oleh Paduka Raja dengan tanggungan sultan. Sejak dikahwinkan,
hubungan Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja menjadi erat. Seri Nara Diraja
turut menyokong Paduka Rajamenjadi Bendahara.
Pada waktu itu terdapat
tiga pembesar yang bijaksana di wilayah tersebut iaitu Paduka
Raja dan Seri Nara Diraja di Melaka, Patih Aria Gajah Mada di
Majapahit dan Orang Kaya Kanayan di Pasai.
Siam menyerang Melaka
sekali lagi di bawah
pimpinan Awi Dicu. Paduka Raja mengetuai pertahanan Melaka untuk menentang
Siam. Seri Bija Diraja telah mengetuai tentera Melaka untuk menyerang
Siam yang sudah sampai berhampiran Batu Pahat. Tun
Umar yang menaiki perahu bertindak melanggar banyak perahu Siam
hingga Siam kalah. Tindakan Tun Umar itu menyebabkan tentera Siam berasa sangat
hairan.
Pada waktu malam, Paduka
Raja memerintahkan supaya dinyalakan api pada pokok kayu bakau,
nyirih dan tumpu api-api. Cahaya api itu menggambarkan
seolah-olah terlalu ramai tentera Melaka sedang berkawal di tepi pantai. Askar
Siam ketakutan melihat banyaknya askar Melaka lalu mereka balik ke Siam dan
tidak jadi menyerang Melaka.
Sultan Muzaffar merayakan
kemenangan askar Melaka dengan hadiah persalinan baru. Di Siam, Paduka
Bubunnya sangat marah. Anaknya Cau Pandan bermohon untuk untuk
menyerang Melaka dan dilengkapkan dengan pelbagai kelengkapan serta perahu yang
sangat banyak bilangannya.
Apabila mendengar berita
itu, Sultan Muzaffar memerintahkan seorang yang warak (kuat ugama)
iaitu Tuan Sidi Arab menggunakan kesaktiannya. Tuan Sidi
Arab menghalakan panahnya ke Siam sambil mengatakan Cau Pandan akan
mati. Di Siam, Cau Pandan berasa sakit dada kemudian muntah darah lalu mati.
Sultan menghadiahkan Tuan Sidi Arab dengan pelbagai anugerah.
Selepas 42 tahun
memerintah, Sultan Muzaffar mangkat dan digantikan oleh anakanda baginda
iaitu Sultan Mansur Syah yang berusia 27 tahun. Baginda berkahwin
dengan Tun Patih Nur Pualam iaitu anak Seri Nara Diraja.
B. TEMA:
Kebijaksanaan dalam
menyelesaikan masalah dihadapi.
Contoh : Tun Perak
menyuruh orang lelaki dari Kelang membawa isteri dan anak-anak mereka supaya
mereka berperang dengan bermati-matian untuk mengalahkan Siam.
C. PERSOALAN:
PERSOALAN
|
PERISTIWA
|
Kebijaksanaan
menggunakan akal dan strategi untuk menyelesaikan masalah
|
Sultan Muzaffar
menggunakan strategi mengahwinkan Seri Nara Diraja dengan Tun Kudu untuk
mendamaikan Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja.
|
Perpecahan dalam
kalangan pemimpin akan membinasakan negara
|
Perbalahan antara
Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja menyebabkan orang Melayu berpecah dua dan
Melaka dalam keadaan bahaya.
|
Bersiap siaga dengan
ancaman musuh
|
Paduka Raja sentiasa
bersiap sedia dengan strategi awal yang bijak untuk mengalahkan askar Siam.
|
Kepentingan ilmu dalam
kehidupan
|
Tun Sidi Arab memiliki
ilmu yang tinggi hingga boleh membunuh Cau Pandan di Siam hanya dengan
menggunakan panahnya dari Melaka.
|
Keberanian menghadapi
cabaran
|
Tun Perak tidak takut
apabila dipanggil sultan setelah orang Kelang menuduhnya menganiaya sultan
sebaliknya beliau berani memberi jawapan yang baik hingga sultan melantiknya
sebagai perdana menteri.
|
Taat setia kepada
pemimpin
|
Rakyat Melaka setia dan
memberikan daulat kepada sultan Muzaffar hingga menjadikan Melaka sebuah
negeri yang kuat dan maju.
|
D. WATAK DAN PERWATAKAN:
WATAK
|
PERWATAKAN
|
PERISTIWA
|
Tun Perak
|
bijaksana
|
mengarahkan lelaki Kelang membawa anak isteri ketika menentang Siam
|
baik hati
|
menjaga Tun Kudu yang telah diceraikan sultan sebelum Tun Kudu berkahwin
semula.
|
|
berani
|
memimpin askar Melaka menentang askar Siam yang hendak menyerang Melaka.
|
|
berpengaruh
|
beliau mempunyai pengikut yang menyokongnya ketika bersengketa dengan
Seri Nara diraja.
|
|
SULTAN
MUZAFFAR SYAH
|
mementingkan
keharmonian Melaka
|
berusaha mendamaikan Paduka Raja dengan Seri Nara Diraja untuk
memakmurkan Melaka.
|
prihatin
|
meraikan askarnya yang menang dengan pemberian hadiah pakaian persalinan.
|
|
bijaksana
|
mendamaikan pembesarnya dengan mengahwinkan Seri Nara Diraja dengan Tun
Kudu.
|
|
tidak
terburu-buru
|
tidak menghukum Tun Perak setelah Tun Perak difitnah sebaliknya memanggil
Tun Perak untuk menceritakan keadaan yang sebenarnya.
|
|
menghargai
rakyatnya
|
memberi anugerah dan pujian kepada Tun Sidi Arab yang telah membunuh Cau
Pandan.
|
E. LATAR:
1. Latar tempat:
v Melaka - cerita berkisar di negeri Melaka
pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah.
v Muar - askar Siam di bawah pimpinan Awi
Dicu berada di Muar selepas menyerang Melaka.
v Batu Pahat - askar Siam berada di Batu
Pahat untuk menyerang Melaka di bawah Awi Dicu.
v Kelang - tempat tinggal Tun Perak sebelum
dilantik menjadi bendahara Melaka.
v Siam - tempat tinggal Paduka Babunnya.
2. Latar masa:
v Zaman Pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka -
semasa Melaka sedang maju dan kuat.
v Zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah -
Sultan Muzaffar memerintah Melaka selama 42 tahun dan Melaka menjadi negeri
yang makmur.
v Zaman Tun Perak menjadi bendahara Melaka -
Tun Perak dilantik menjadi bendahara dengan gelaran Paduka Raja. Ketika itu
Melaka sangat kuat.
F. NILAI:
NILAI
|
PERISTIWA
|
kebijaksanaan
|
Tun Perak bijaksana apabila mengikat puntung api pada pokok kayu bakau,
nyirih dan tumpu api-api pada waktu malam hingga cahaya api itu menggambarkan
askar Melaka yang ramai sehingga menakutkan askar Siam.
|
baik hati
|
Sultan Muzaffar memberikan askarnya yang menang peperangan dengan
sepasang persalinan.
|
bersatu padu
|
Semua lelaki Kelang berkumpul dan bersatu untuk menentang askar Siam.
|
keikhlasan
|
Seri Nara Diraja sepakat menyokong Paduka Raja dengan ikhlas untuk
menjadi bendahara supaya rakyat Melaka bersatu padu dan kuat.
|
keberanian
|
Tun Perak berani menentang askar Siam yang ramai jumlahnya hingga dua
kali percubaan Siam menyerang Melaka menemui kegagalan
|
pengorbanan
|
Sultan Muzaffar berkorban menceraikan Tun Kudu demi mendamaikan Seri Nara
Diraja dengan Paduka Raja.
|
berilmu pengetahuan
|
Tuan Sidi Arab mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi sehingga mampu
membunuh Cau Pandan yang ingin menyerang Melaka dengan hanya menghalakan
panahnya ke Siam.
|
G. PENGAJARAN:
Pengajaran
|
Peristiwa
|
Kita mestilah berani menghadapi ancaman musuh demi negara.
|
Tun Perak dan tentera-tenteranya berani menentang tentera Siam.
|
Kita mestilah bijak menggunakan strategi untuk menyelesaikan masalah.
|
Sultan Muzaffar Syah bijaksana dalam menyelesaikan konflik antara Seri
Nara Diraja dengan Padka Raja. Tindakan baginda mengahwinkan Seri Nara Diraja
dengan Tun Kudu, iaitu saudara Tun Perak telah berjaya menyelesaikan
perbalahan antara dua pembesar dan membawa kepada keharmonian neger Melaka.
|
Kita mestilah ikhlas apabila melakukan sesuatu perbuatan.
|
Seri Nara Diraja ikhlas menyokong pelantikan Paduka Raja sebgai Bendahara
Melaka.
|
Kita mestilah sanggup bekorban untuk memperoleh kebaikan.
|
Sultan Muzaffar sanggup berkorban dengan menceraikan isterinya, Tun Kudu
untuk dikahwinkan dengan Seri Nara Diraja. Tindakan tersebut dilakukan supaya
Seri Nara Diraja berbaik-baik dengan Tun Perak.
|
Kita mestilah bersatu padu supaya negara menjadi kuat dan maju.
|
Seri Nara Diraja dan Bendahara Paduka Raja hidup bermuafakat dengan
bersatu padu sehingga membolehkan Melaka menghadapi ancaman Siam.
|
Kita mestilah menghargai jasa dan usaha yang telah dilakukan oleh orang
lain kepada kita.
|
Sultan Muzaffar memberikan askarnya yang menang peperangan dengan
sepasang persalinan.
|
Kita hendaklah menggunakan ilmu pengetahuan untuk melakukan tindakan yang
betul.
|
Tuan Sidi Arab menggunakan ilmu pengetahuannya yang tinggi untuk membunuh
Cau Pandan yang ingin menyerang Melaka dari jauh demi memastikan keamanan
Melaka tidak tergugat.
|
*
Sumber:- http://cuit-cuitbahasa.blogspot.com/2016/02/burung-terbangdipipiskan-lada-sinopsis.html
2(c) Petikan Prosa
Tradisional
Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
”Sebab itulah maka segala orang Kelang ini hamba suruh bawa dengan anak isterinya sekali. Nescaya berperang dengan musuh bersunggguh-sungguh hatinya; kurang-kurang ia berlawankan Duli Yang Dipertuan lebih ia berlawan anak isterinya bersungguh-sungguh."
Maka oleh Seri Amerta kata Tun Perak itu semuanya dipersembahkan ke bawah Duli Yang Dipertuan. Maka baginda pun tersenyum, seraya bertitah, "Benarlah seperti kata Tun Perak itu.”
Maka diambil baginda sirih dari puan baginda, disuruh berikan kepada Tun Perak. Maka titah baginda kepada Tun Perak, "Bahawa Tun Perak tiada patut diam di Kelang lagi; baiklah Tun Perak diam di negeri.”
Hatta, maka orang Siam pun datanglah, lalu perang dengan orang Melaka. Ada beberapa lamanya berperang, maka banyaklah rakyat Siam yang mati. Melaka tiada alah. Maka rakyat Siam pun kembalilah, seraya ia pulang segala rotan ikat barang-barangnya semuanya dicampakkannya di hulu Muar. Maka rotan itu pun tumbuh; itulah dinamai orang Rotan Siam, manakala pasungan kayu ara itu pun tumbuh juga, datang sekarang ini di hulu Muar jua, dan tumang Siam tempat bertanak itu pun tumbuh juga, datang sekarang.
(Dipetik daripada prosa tradisional ‘Burung Terbang Dipipiskan Lada’ dalam Antologi Sejadah Rindu)
Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
”Sebab itulah maka segala orang Kelang ini hamba suruh bawa dengan anak isterinya sekali. Nescaya berperang dengan musuh bersunggguh-sungguh hatinya; kurang-kurang ia berlawankan Duli Yang Dipertuan lebih ia berlawan anak isterinya bersungguh-sungguh."
Maka oleh Seri Amerta kata Tun Perak itu semuanya dipersembahkan ke bawah Duli Yang Dipertuan. Maka baginda pun tersenyum, seraya bertitah, "Benarlah seperti kata Tun Perak itu.”
Maka diambil baginda sirih dari puan baginda, disuruh berikan kepada Tun Perak. Maka titah baginda kepada Tun Perak, "Bahawa Tun Perak tiada patut diam di Kelang lagi; baiklah Tun Perak diam di negeri.”
Hatta, maka orang Siam pun datanglah, lalu perang dengan orang Melaka. Ada beberapa lamanya berperang, maka banyaklah rakyat Siam yang mati. Melaka tiada alah. Maka rakyat Siam pun kembalilah, seraya ia pulang segala rotan ikat barang-barangnya semuanya dicampakkannya di hulu Muar. Maka rotan itu pun tumbuh; itulah dinamai orang Rotan Siam, manakala pasungan kayu ara itu pun tumbuh juga, datang sekarang ini di hulu Muar jua, dan tumang Siam tempat bertanak itu pun tumbuh juga, datang sekarang.
(Dipetik daripada prosa tradisional ‘Burung Terbang Dipipiskan Lada’ dalam Antologi Sejadah Rindu)
i. Berikan
maksud datang sekarang dalam petikan di atas.
[2 markah]
ii. Perihalkan perkara yang melibatkan tentera Siam dalam peperangan dengan Melaka. [3 markah]
ii. Perihalkan perkara yang melibatkan tentera Siam dalam peperangan dengan Melaka. [3 markah]
iii. Pada
pendapat anda, mengapakah peperangan antara dua buah negara yang
bermusuhan mesti dielakkan?
[3 markah]
GURINDAM BEBERAPA
PETUA HIDUP (Za’ba)
Fikir dan Kata
Kurang fikir, kurang siasat,
Tentu dirimu kelak tersesat.
Fikir dahulu sebelum berkata,
Supaya terelak silang sengketa.
Perkataan tajam jika dilepas,
Ibarat beringin, racun dan upas.
Kalau mulut tajam dan kasar,
Boleh ditimpa bahaya besar.
Silang Sengketa
Siapa menggemari silang sengketa,
Kelaknya pasti berdukacita.
Silang selisih jangan dicari,
Jika tersua janganlah lari.
Ilmu
Jikalau ilmu tiada sempurna,
Tiada berapa ia berguna.
Ilmu kepandaian boleh dikejar,
Asal mahu rajin belajar.
Dunia Pergaulan
Dunia ini taman pergaulan,
Hendaklah pilih sahabat dan taulan.
Manusia dikenal sifat budinya,
Dengan dilihat siapa kawannya.
Burung yang sama corak dan bulu,
Selalu sekumpul ke hilir ke hulu.
Sifat-sifat yang Baik
Jikalau kamu bersifat budiman,
Dipandang sebagai bonda di taman.
Jikalau kamu bersifat dermawan,
Segala orang dapat kautawan.
Jikalau kamu bersifat pemurah,
Segala manusia datang menyerah.
Perbuatan yang Baik
Barang siapa berbuat jasa,
Mulia namanya segenap masa.
Menolong sesama wajib dan perlu,
Tetapi tolonglah dirimu dahulu.
Sifat-sifat yang Jahat
Telunjuk lurus kelengkeng berkait,
Hati sesama menjadi pahit.
Barang siapa berbuat khianat,
Tuhan kelak memberi laknat.
Kalung
Bunga Za’ba, 2008 , Dewan Bahasa dan Pustaka
Maksud Gurindam
GURINDAM BEBERAPA PETUA HIDUP (Za’ba)
Rangkap 1
|
Peringatan kepada pembaca sekiranya kurang berfikir dan kurang menyelidik
terlebih dahulu, pasti akan menyebabkan hidup menjadi sesat.
|
Rangkap 2
|
Saranan agar berfikir dahulu sebelum berkata-kata untuk mengelakkan
sebarang salah faham dan sengketa sesama manusia.
|
Rangkap 3
|
Kata-kata yang kesat dan kurang sopan jika dituturkan boleh memudaratkan
hidup masyarakat.
|
Rangkap 4
|
Sekiranya seseorang berbicara dengan kata-kata yang pedas dan kurang
sopan boleh menyebabkan dia mengalami masalah yang besar.
|
Rangkap 5
|
Seseorang yang gemar hidup bermusuh akan sentiasa bermasalah
|
Rangkap 6
|
Saranan agar pembaca tidak menimbulkan persengketaan tetapi jika perkara
itu berlaku perlulah diterima dengan tabah.
|
Rangkap 7
|
Ilmu yang tidak dipelajari dengan sempurna kurang lengkap dan kurang
sesuai untuk diamalkan.
|
Rangkap 8
|
Ilmu pengetahuan dan kemahiran boleh dituntut selagi rajin untuk menuntut
ilmu.
|
Rangkap 9
|
Saranan agar bijak memilih sahabat dan taulan di dunia yang di dalamnya
mengandungi berbagai-bagai kerenah dan sifat manusia.
|
Rangkap 10
|
Sifat budi pekerti seseorang boleh dikenal melalui rakan taulan yang
didampinginya.
|
Rangkap 11
|
Lazimnya, seseorang akan memilih dan mencari kawan yang sama sifat dan
fiilnya untuk memudahkan mereka bekerjasama dan bergaul mesra.
|
Rangkap 12
|
Seseorang yang bersifat budiman akan sentiasa dipandang dan disanjung
tinggi.
|
Rangkap 13
|
Seseorang yang bersifat dermawan akan dapat melawan hati orang di
sekelilingnya.
|
Rangkap 14
|
Seseorang yang bersifat pemurah akan memudahkannya untuk mendapat bantuan
dan pertolongan.
|
Rangkap 15
|
Nama seseorang yang membuat jasa akan disanjung pada setiap masa.
|
Rangkap 16
|
Saranan agar pembaca memperbaik kelemahan diri terlebih dahulu sebelum
menolong sesama manusia
|
Rangkap 17
|
Perbuatan mengadu domba dan membuat fitnah boleh menyebabkan hubungan
sesama manusia tidak harmoni.
|
Rangkap 18
|
Peringatan agar tidak melakukan perbuatan khianat sesama manusia kerana
Tuhan pasti akan melaknati orang yang berbiat demikian
|
Tema
Gurindam “Beberapa Petua Hidup”
bertemakan nilai-nilai murni yang dapat dijadikan pegangan dalam
kehidupan manusia sehari-hari. Nilai-nilai murni yang positif
serta diamalkan ini nescaya dapat melahirkan insan yang bersahsiah dan
berdisiplin.
Persoalan
1. Kegigihan dalam membudayakan
nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian manusia.
2. Kesungguhan dalam mengamalkan
nilai-nilai murni.
3. Rasional dalam membuat sebarang
tindakan.
4. Ketekunan dalam menuntut ilmu.
5. Sanjungan
masyarakat terhadap orang yang berjasa dan berhati mulia.
6. Kerjasama dan budaya
tolong-menolong sesama manusia.
7. Keadilan Tuhan terhadap setiap
tindak-tanduk manusia.
Bentuk Gurindam
1. Gurindam “Beberapa Petua
Hidup” ialah puisi terikiat/tidak bebas.
2. Gurindam ini terdiri daripada lapan
belas rangkap.
3. Bilangan baris dalam
setiap rangkap adalah sama, iaitu dua baris serangkap. Baris
pertama ialah syarat dan baris kedua pula ialah jawab.
4. Bilangan kata dalam
setiap baris hampir sama, iaitu antara tiga hingga enam patah
perkataan dalam sebaris.
5. Bilangan suku kata dalam
setiap baris terdiri daripada sembilan hingga dua
belas suku kata.
6. Rima akhir gurindam
ialah aa.
Gaya Bahasa dan Keindahan Bunyi
1. Antara unsur gaya
bahasa yang terdapat dalam gurindam ”Beberapa Petua Hidup” termasuklah
:
a) Kata arkaik (kata klasik).
Contohnya: upas
b) Kata pinjaman bahasa
Arab.
Contohnya: khianat; laknat
c) Perulangan atau repetisi. Contohnya: Kurang fikir, kurang siasat,
d) Peribahasa. Contohnya: Telunjuk
lurus kelengkeng berkait
e) Simile. Contohnya: Ibarat beringin,
racun dan upas.
f) Metafora. Contohnya: mulut
tajam dan kasar; taman pergaulan
g) Inversi. Contohnya: Tentu
dirimu kelak tersesat.
2. Antara unsur
keindahan bunyi yang digunakan termasuklah:
a) Asonansi. Contohnya:
i. Perulangan vokal a: Perkataan
tajam jika dilepas
Dalam contoh ini, terdapat pengulangan bunyi vokal a sebanyak tujuh kali.
ii. Perulangan vokal i: Manusia
dikenal sifat budinya
perulangan bunyi vokal i sebanyak empat kali.
b) Aliterasi. Contohnya:
i. Perulangan konsonan s: Supaya
terelak silang sengketa
Dalam contoh ini, terdapat perulangan bunyi
konsonan s sebanyak dua kali.
ii. Perulangan konsonan t: Tetapi
tolonglah dirimu dahulu.
Dalam contoh ini, terdapat perulangan bunyi
konsonan t sebanyak dua kali.
Nilai
1. Nilai kebijaksanaan. Contohnya,
kita perlu bijak dalam memilih sahabt dan taulan di dunia yang diibaratkan
sebagai sebuah taman pergaulan.
2. Nilai rasional. Contohnya,
kita dinasihatkan agar berfikir dahlu sebelum berkata-kata untuk mengelakkan
sebarang salah faham dan sengketa sesama manusia.
3. Nilai kesopanan. Contohnya,
kita dituntut agar menjaga tutur kata supaya tidak menggores hati orang lain.
4. Nilai kerajinan. Contohnya,
kita dinasihatkan agar rajin belajar untuk menambahkan ilmu dan kemahiran.
5. Nilai mengenang
jasa. Contohnya, seseorang yang berjasa akan dikenang sepanjang
masa.
6. Nilai kerjasama. Contohnya,
sifat suka membantu dan menolong sesama insan perlu diamalkan.
7. Nilai baik
hati. Contohnya, kita dituntut agar sentiasa berbudi sesama
manusia.
8. Nilai setia
kawan. Contohnya, seorang sahabat yang baik akan sentiasa
mendorong rakannya ke arah kebaikan.
Pengajaran
1. Kita hendaklah berfikir
secara rasional dan mendalam terlebih dahulu sebelum menuturkan
kata-kata untuk mengelakkan salah faham.
2. Kita mestilah bijak
memilih sahabat yang dapat memimpin kita ke jalan yang lurus dan
benar.
3. Kita perlulah menjaga
tutur kata apabila berbicara dengan orang lain untuk mengelakkan
sengketa.
4. Kita mestilah rajin
belajar dengan bersungguh-sungguh untuk menambahkan pengetahuan.
5. Janganlah kita mengadu
domba dan membuat
fitnah sehingga boleh menjejaskan hubungan baik sesama manusia.
6. Janganlah kita
berlebih-lebihan menolong orang lain sedangkan pada waktu itu
sendiri berada dalam kesusahan.
7. Kita hendaklah sentiasa
berbudi sesama manusia agar dikenang orang.
PROSA MODEN ( CERPEN GERHANA MANUSIA)
SINOPSIS ( Sumbangan Sy. Siti Hajar )
Cerpen ini memaparkan
kisah seorang doktor yang mementingkan ganjaran material ketika merawat pesakit
sehingga menyebabkan berlakunya pengabaian nilai kemanusiaan. Profesor Doktor
Juaidi cuba mempengaruhi kakitangannya agar memastikan semua pek darah yang ada
di hospital tersebut hanya diberikan kepada Tuan Besar Musa yang menjadi
penyumbang utama kepada jamuan tahunan kelab elit mereka.
Nusia sedang memberikan rawatan kepada Tuan Besar Musa yang koma dan semakin
tenat akibat pengambilan minuman keras selama bertahun-tahun. Nusia memberitahu
Doktor Murni berkaitan dengan bank darah yang sudah kehabisan stok tabung
darah. Doktor Murni mengarahkan Nusia supaya menngebahkan masalah itu kepada
pihak media dengan harapan ada insan yang mahu mendeerma darahnya kepada Tuan
Besar Musa.
Dalam keadaan dirinya yang seddang koma dan tenat itu, Nusia merasakan bahawa
Tuan Besar Musa tidak mampu lagi diselamatkan kerana dia hanya hidup bergantung
pada alat sokongan hayat. Bagi Nusia, dalam keadaan kritikal tersebut, bacaan
surah Yasin dan pengucapan Syahadah lebih diperlukan. Nusia turut mempersoalkan
waris Tuan Besar Musa yang tidak kelihatan menjenguknya. Doktor Murni
menyatakan bahawa Profesor Doktor Juaidi mahu Tuan Besar Musa hidup. Nusia
mempertikaikan tindakan Profesor Doktor Juaidi itu. Menurut Nusia, harapan Tuan
Besar Musa untuk hidup adalah terlalu nipis dan arahan Profesor Doktor Juaidi
supaya dia memasukkan darah ke dalam tubuh Tuan Besar Musa itu dianggap satu
pembaziran. Doktor Murni meminta Nusia agar tidak terlalu beremosi dan menurut
sahaja arahan itu.
Di wad Unit Rawatan Rapi terdapat pesakit-pesakit yang sedang koma serta
menunggu bantuan darah untuk membolehkan mereka kembali sihat. Solehah tenat
dan koma akibat pundi janinnya yang pecah di ovary. Al-Hafiz pula ditimpa
kemalangan kereta. Di wad Unit Rawatan Rapi itu juga terdapat bayi buangan yang
hampir kekeringan darah, gadis malang yang koma dan tenat akibat didera, dan
mahasiswa yang menghidap penyakit leukemia. Nusia mengatakan bahawa selagi
riwayat hidup pesakit di wad itu ditentukan oleh Profesor Doktor Junaidi, maka
selama itulah akan berlaku ketidakadilan dalam proses rawatan di situ.
Profesor Doktor Juaidi mengarahkan Doktor Murni mendapatkan sepuluh pek darah
daripada hospital lain dengan segera setelah diberitahu bahawa bank darah di
hospital sudah kehabisan. Profesor Doktor Juaidi memberitahu Nusia bahawa Tuan
Besar Musa merupakan tokoh korporat dan teknokrat yang banyak menyumbangkan
dana kepada kelab elit hospital itu. Sifat dermawannya yang telah menaja majlis
makan malam tahunan yang bernilai ratusan ribu menyebabkan Profesor Doktor
Juaidi berasa amat terhutang budi dan mencuba sedaya upaya untuk menyelamatkan
nyawanya.
Nusia memberitahu bhawa tekanan darah Solehah semakin rendah. Profesor Doktor
Juaidi menyuruh Nusia memberikan gelafundin untuk menggantikan darah disebabkan
bekalan darah tidak mencukupi. Nusia mempertikaikan tindakan Profesor Doktor
Juaidi yang tidak mahu memberikan darah tulen kepada Solehah. Profesor Doktor
Juaidi menyoal Nusia mengenai status perempuan yang sedang koma itu jika
dibandingkan dengan Tuan Besar Musa. Akhirnya, Nusia akur dengan arahan
Profesor Doktor Juaidi dan mengambil sebotol gelafundin lalu dimasukkan ke
dalam tubuh Solehah yang sedang koma untuk menggantikan darah.
Nusia meluahkan rasa kesalnya kepada Doktor Murni mengenai pek-pek darah di
dalam bank darah di hospital itu adalah kepunyaan kelab yang boleh dijual.
Doktor Murni memujuk Nusia supaya tidak terlalu emosional kerana mereka ialah
golongan minoriti di hospital itu. Nusia mengatakan bahawa berlakunya
pembaziran darah apabila seratus pek darah diperlukan selama dua hari untuk
menyelamatkan Tuan Besar Musa yang koma serta memang tidak boleh diselamatkan.
Walhal, hanya empat pek darah diperlukan untuk menyelamatkan mahasiswa yang
berpenyakit leukemia itu dan setengah pek darah sahaja diperlukan untuk
menghidupkan bayi buangan yang sedang koma.
Nusia memberitahu juruteknik makmal darah bahawa hanya lima pek darah diperlukan
untuk memberikan peluang kepada empat orang yang sedang koma pulih kembali.
Juruteknik makmal darah itu menegaskan bahawa darah itu adalah untuk kegunaan
Tuan Besar Musa. Nusia menjelaskan bahawa Tuan Besar Musa sebenarnya sudah mati
kerana hanya adrenalin, dopamine, serta atropine yang masih merangsang denyutan
jantungnya ketika itu. Juruteknik makmal darah itu termakan pujukan Nusia dan
menyerahkan lima pek darah sejuk itu kepadanya. Nusia menjelaskan kepada
juruteknik makmal darah itu bahawa dia sanggup menanggung segala risiko atas
tindakannya itu.
Nusia berasa bahawa bantuan darah-darah itu mampu menyelamatkan Solehah,
mahasiswa yang menghidap penyakit leukemia, dan menyembuhkan al-Hafiz yang
boleh mengajar beratus-ratus tahfiz kecil. Bagi Nusia, sekiranya lima pek darah
itu dimasukkan ke dalam Tuan Besar Musa, nilai pembaziran yang amat besar
dilakukan oleh Profesor Doktor Juaidi.
Profeser Doktor Juaidi berusaha untuk menyelamatkan nyawa Tuan Besar Musa
dengan meningkatkan kadar penggunaa adrenalina,dopamine dan atropina . Namun
demikian,Tuan Besar Musa yang sedang tenat dan koma itu gagal di selamatkan dan
meninggal dunia . Profesor Doktor Juaidi berasa tertekan kerana
kematiannya menyebabkan kelab elit mereka akan kehilangan tajaan sebanyak RM100
ribu .
Doktor Murni datang dan memberikan surat peletakkan jawatannya sebagai doktor
perubatan di hospital itu yang mengetepikan nilai kemanusiaan terhadap pesakit.
Keadaan itu menyebabkan Profesor Doktor Juaidi tercengang dengan keputusan
Doktor Murni itu . Kemudian, Doktor Murni menggapai tangan Nusia dan mengajaknya
ke bank darah supaya mereka dapat menderma darah untuk disalurkan kepada semua
pesakit yang sedang koma di wad Unit Rawatan Rapi itu .
PERWATAKAN
NUSIA
1. Nusia ialah seorang
jururawat yang bertugas di Wad Unit Rawatan Rapi di sebuah hospital .
2. Dia merupakan seorang
yang akur akan perintah ketua.Contohnya,dia menurut arahan Profesor Doktor
Juaidi supaya memberikan sebotol gelafundin kepada Solehah untuk menggantikan
darah tulen.
3. Nusia seorang yang
penyayang,iaitu dia amat menyanyangi dan mengambil berat terhadap kesihatan
pesakit-pesakitnya.
4. Nusia seorang yang
bertanggungjawab.
Contohnya,
dia berusaha untuk memberikan khidmat rawatan terhadap pesakitnya Tuan Besar
Musa dengan penuh tanggungjawab .
5. Dia seorang yang
sangat bersimpati.
Contohnya,dia
menitiskan air mata apabila melihat penderitaan yang ditanggung oleh Solehah .
DOKTOR MURNI
1. Doktor Murni merupakan pegawai
perubatan muda di sebuah hospital .
2. Dia bertugas merawat pesakit di
Wad Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital itu .
3. Doktor Murni mementingkan
aspek kemanusiaan pesakit. contohnya, dia
menyerahkan surat
peletakan jawatan sebagai doctor kerana tidak berpuas hati
dengan kaedah
rawatan untuk pesakit di hospital itu.
4. Dia seorang yang prihatin
dan bertanggungjawab . Contohnya,dia memaklumkan
kepada Profesor
Doktor Juadi mengenai bekalan darah di bank hospital itu yang
telah kehabisan
stok .
5. Dia bersifat tenang ketika
merawat pesakit. Contohnya,dia menasihati Nusia agar
tidak terlalu emosional
ketika merawat Tuan Besar Musa .
PROFESOR DOKTOR JUAIDI
1. Profesor Doktor Juaidi merupakan
pegawai perubatan senior di sebuah hospital.
2. Dia merupakan ketua jabatan kepada
Doktor Murni dan seorang
jururawat, Nusia.
3.
Profesor Doktor Juaidi sudah berumur, bermata bulat dan berkening lebat.
4. Dia amat mementingkan ganjaran material daripada nilai
kemanusiaan.
Contohnya, dia berasa tertekan apabila Tuan
Besar Musa meninggal dunia kerana kelab elit hospitalnya akan
kehilangan tajaan berjumlah RM100
ribu.
5. Dia
seorang yang bijak dalam menyelesaikan masalah. Contohnya, dia meminta
Doktor Murni menghubungi hospital lain bagi mendapatkan bekalan darah tulen
untuk mengisi tabung darah di hospitalnya yang kehabisan stok.
TUAN BESAR MUSA
1. Tuan Besar Musa
merupakan seorang elit korporat dan teknorat yang memiliki gedung perniagaan
yang besar.
2. Dia merupakan seorang dermawan.
3. Tuan Besar Musa ialah seorang
suami kepada wanita jelita yang tidak setia.
4. Dia mempunyai sepasang anak yang
menjadi penagih dadah berjenis heroin.
5. Tuan Besar Musa mempunyai perut
yang buncit.
NILAI
1. Nilai kasih sayang.
Contohnya, Nusia amat menyayangi dan
mengambil berat terhadap kesihatan pesakit-pesakitnya.
2. Nilai belas kasihan.
Contohnya, Nusia menitiskan
air mata apabila melihat penderitaan yang ditanggung oleh Solehah.
3. Nilai tanggungjawab.
Contohnya, sebagai seorang
jururawat, Nusia bertanggungjawab untuk merawat semua pesakitnya tanpa mengira
darjat atau pangkat seseorang.
4. Nilai kebijaksanaan.
Contohnya, Profesor Doktor Juaidi bijak
mengatasi masalah kekurangan bekalan darah di bank darah, iaitu dengan
mengarahkan Doktor Murni mendapatkan bekalan darah tersebut daripada hospital
lain dengan segera.
5. Nilai sayang akan nyawa.
Contohnya, Nusia mengatakan bahawa hanya
lima pek darah diperlukan untuk menyelamatkan empat nyawa pesakit yang sedang
koma.
PENGAJARAN
1. Kita mestilah
bersifat penyayang sesama insan tanpa mengira darjat atau pangkat
seseorang.
Contohnya, Nusia amat menyayangi dan mengambil
berat terhadap kesihatan
pesakit-pesakitnya.
2. Kita hendaklah bersimpati
terhadap orang yang bernasib malang.
Contohnya, Nusia menitiskan air mata apabila melihat penderitaan yang ditanggung oleh Solehah.
3.
Kita
perlulah bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas yang diberi.
Contohnya,
sebagai seorang jururawat, Nusia bertanggungjawab merawat semua
pesakitnya
tanpa mengira darjat atau pangkat seseorang.
4. Kita hendaklah bijak berikhtiar untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi. Contohnya, Profesor Doktor Juaidi mengarahkan Doktor Murni
menghubungi
hospital lain untuk mendapatkan bekalan darah bagi mengisi tabung
hospital lain untuk mendapatkan bekalan darah bagi mengisi tabung
darah di hospital mereka yang
kehabisan.
5. Kita hendaklah
bersedia menderma darah untuk menyelamatkan nyawa pesakit/insan yang
memerlukannya.
Contohnya,
Doktor Murni dan Nusia bermurah hati untuk menderma darah bagi menampung bekalan
darah yang tidak mencukupi di bank darah hospital.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan