Salah
|
Betul
|
Ada berbagai
barang di kedai itu.
|
- Ada berbagai-bagai
barang di
kedai
itu.
- Ada pelbagai
barang di kedai
itu.
|
Ali
dihadiahkan sebuah buku harian.
|
Ali dihadiahi
sebuah buku harian.
|
Di antara
mereka yang hadir.
|
Antara mereka
yang hadir.
|
Tambak Johor
terletak antara Johor Bahru dengan Singapura.
|
Tambak Johor
terletak di antara Johor Bahru dengan Singapura.
|
Banyak
perbezaan di antara bilik Ali dengan bilik Kasim.
|
Banyak
perbezaan antara bilik Ali dengan bilik Kasim.
|
Bangunan itu
adalah Daya Bumi.
|
Bangunan itu
Daya Bumi.
|
Banyak orang
datang.
|
Banyak orang
yang datang.
|
Berbincang
masalah.
|
Berbincang
tentang masalah itu.
|
Berdasarkan
kepada perkara itu.
|
Berdasarkan
perkara itu.
|
Bergantung
kepada.
|
Bergantung
pada.
|
Berhubung
itu.
|
Berhubung
dengan itu.
|
Berkait itu.
|
Berkait
dengan itu.
|
Berkaitan
itu.
|
Berkaitan
dengan itu.
|
Bersama.
|
Bersama-sama.
|
Beda.
|
Beza.
|
Bola itu Ali tendang.
|
Bola itu ditendang (oleh) Ali.
|
- Bola itu ditendang oleh saya.
- Bola itu saya menendang.
|
Bola itu saya tendang.
|
Buku itu dihadiahi kepada Ahmad.
|
Buku itu dihadiahkan kepada Ahmad.
|
Buku itu dia hantar ke perpustakaan.
|
Buku itu dihantar ke perpustakaan.
|
Buku itu dimasukkan dalam laci.
|
Buku itu dimasukkan di dalam laci.
|
Buku itu disimpan dalam laci.
|
Buku itu disimpan di dalam laci.
|
Di dalam hal itu.
|
Dalam hal itu.
|
Di dalam peperiksaan itu.
|
Dalam peperiksaan itu.
|
Dari Kedah hingga Sabah.
|
Dari Kedah ke Sabah.
|
Dari masa ke semasa.
|
Dari masa ke masa.
|
Dari semasa ke masa.
|
Dari semasa ke semasa.
|
Daripada segi.
|
Dari segi.
|
Dato’ Sri.
|
Dato’ Seri.
|
Datuk Sri.
|
Datuk Seri.
|
Dengan lain perkataan.
|
Dengan perkataan lain.
|
Dalam bilik itu.
|
Di dalam bilik itu.
|
Dia belajar dari pengalaman.
|
Dia belajar daripada pengalaman.
|
Dia datang bila dipanggil.
|
Dia datang apabila dipanggil.
|
- Dia memandang pada saya.
- Dia memandang kepada saya.
|
Dia memandang saya.
|
Dia berikan anaknya pelajaran.
|
Dia memberi anaknya pelajaran.
|
Dia berikan saya sebuah buku.
|
Dia memberi saya sebuah buku.
|
Dia memberi buku kepada saya.
|
Dia memberikan buku kepada saya.
|
Dia memberi pelajaran kepada anaknya.
|
Dia memberi anaknya pelajaran.
|
Dia mempelajari daripada
pengalamannya.
|
Dia mempelajari perkara itu daripada
pengalamannya.
|
Dia memperisterikan Aminah.
|
Dia memperisteri Aminah.
|
Dia memperisteri anaknya dengan anak
guru besar.
|
Dia memperisterikan anaknya dengan
anak guru besar.
|
Dia menaiki bendera.
|
Dia menaikkan bendera.
|
Dia menceburkan diri di bidang
perniagaan.
|
Dia menceburkan diri dalam bidang
perniagaan.
|
Dia mengambil apa sahaja.
|
Dia mengambil apa-apa sahaja.
|
Dia menolehkan pandangannya kepada
saya.
|
Dia menolehkan pandangannya pada saya
|
Dibincangkan di dalam mesyuarat itu.
|
Dibincangkan dalam mesyuarat itu.
|
Dia merindukan anaknya.
|
Dia merindui anaknya.
|
Jangan memijak rumput.
|
Jangan pijak rumput.
|
Jauhilah daripada dadah.
|
Jauhilah dadah.
|
Berkesanan.
|
Keberkesanan.
|
Kedua belah pihak.
|
Kedua-dua belah pihak.
|
Kepimpinan.
|
Kepemimpinan.
|
Kereta itu melalui di jalan besar.
|
Kereta itu melalui jalan besar.
|
Letaklah di mana yang sesuai.
|
Letaklah di mana-mana yang sesuai.
|
Letaknya antara Kuala Lumpur dengan
Kajang.
|
Letaknya di antara Kuala Lumpur
dengan Kajang.
|
Maksudnya yang asalnya.
|
Maksudnya yang asal.
|
Melawat ke Eropah.
|
Melawat Eropah.
|
Melihat kepada/pada keindahannya.
|
Melihat keindahan.
|
Membincangkan tentang perkara itu.
|
Membincangkan perkara itu.
|
Menduduki di tempat kedua.
|
Menduduki tempat kedua.
|
Beg itu mengandung.
|
Beg itu mengandungi.
|
Mensiakan tanggungjawab.
|
Mensia-siakan tanggungjawab.
|
Mengunjungi ke Eropah.
|
Mengunjungi Eropah.
|
Mereka memberitahukan saya perkara
itu.
|
Mereka memberitahu saya perkara itu.
|
Mereka memberitahu perkara itu kepada
saya.
|
Mereka memberitahukan perkara itu
kepada saya.
|
Mereka-mereka.
|
Mereka.
|
Oleh kerana itu.
|
Oleh sebab itu.
|
Merujuk kepada surat tuan
|
Merujuk surat tuan
|
Di masa
|
Pada masa
|
Pada pendapatan saya
|
Pada pendapat saya
|
Pada satu hari (bilangan)
|
Pada suatu hari (tak tentu harinya)
|
Para wartawan-wartawan/ para-para
wartawan
|
Para wartawan
|
Pegawai dari Jabatan Pendidikan
Negeri
|
Pegawai daripada Jabatan Pendidikan
Negeri.
|
Pergilah ke mana pun
|
Pergilah kemana-mana pun.
|
Perkara itu ialah benar
|
Perkara itu adalah benar
|
Pilihlah mana yang sesuai
|
Pilihlah mana-mana yang sesuai
|
Ramai orang datang
|
Ramai orang yang datang
|
- Sebahagian wangnya didermakan
- Sebahagian dari wangnya didermakan.
|
Sebahagian daripada wangnya
didermakan
|
Sehubungan itu
|
Sehubungan dengan itu
|
Selain dari/ daripada itu
|
Selain itu
|
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas
rohnya
|
Semoga Allah mencucurkan rahmat ke
atas rohnya
|
Semoga rohnya dicucurkan rahmat.
|
Semoga rohnya dicucuri rahmat.
|
Seperti yang kita telah katakan.
|
Seperti yang telah kita katakan.
|
Sri.
|
Seri (cahaya)
|
Setengah orang
|
- Setengah-setengah orang
- Sesetengah orang
|
Surat dari Dewan Bahasa dan Pustaka
|
Surat daripada Dewan Bahasa dan
Pustaka
|
Takutkan hantu.
|
Takut akan hantu.
|
Tan Seri.
|
Tan Sri.
|
Tanyalah siapa pun.
|
- Tanyalah sesiapa pun.
- Tanyalah siapa-siapa pun.
|
Tiap orang / setiap-tiap orang
|
Tiap-tiap orang / setiap orang.
|
Tiga ayam.
|
Tiga ekor ayam
|
Yang mana
|
Yang
|
Melaporkan dari
|
Melaporkan berita dari
|
Amat pandai
|
Amat pandai sekali
|
Sangat kukuh
|
sangat kukuh sekali
|
sungguh gagah
|
sungguh gagah sekali
|
terbesar sekali
|
- terbesar
- besar sekali
|
paling kuat sekali
|
- paling kuat
- kuat sekali
|
Contoh Soalan Peperiksaan
1. Dalam setiap ayat di bawah terdapat beberapa
kesalahan bahasa. Kenal
pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis semula ayat
berkenaan tanpa mengubah struktur
dan maksud asalnya.
i. Kesediaan kertas kerja paling penting sekali
dalam apa-apa jua
projek agar perlaksanaannya dapat berjalan lancar.
ii. Bahasa Melayu dapat menjadikan teras penumbuhan
kebudayaan
nasional di dalam negara yang berbilang kaum.
Jawapan:
i. Penyediaan
kertas kerja paling penting dalam apa-apa jua projek
agar
pelaksanaannya dapat berjalan lancar.
ii. Bahasa Melayu dapat dijadikan teras pertumbuhan
kebudayaan
nasional di negara yang berbilang kaum.
2. Dalam setiap ayat di bawah terdapat beberapa
kesalahan bahasa. Kenal
pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis semula ayat
berkenaan tanpa mengubah
struktur dan maksud asalnya.
i.
Kanak-kanak yang berusia sepuluh setengah tahun itu memperolehi
hadiah khas kerana kemampuannya menguasai bidang Teknologi
Maklumat dan Komunikasi ( ICT ).
ii. Perabut
yang dibeli oleh saya itu diimport daripada luar negeri.
Jawapan:
i.
Kanak-kanak yang berusia sepuluh tahun setengah itu memperoleh
anugerah khas kerana kemampuannya menguasai bidang Teknologi
Komunikasi dan Maklumat ( ICT ).
ii. Perabot yang saya beli itu
diimport dari luar negeri.
3. Dalam setiap ayat di bawah terdapat beberapa
kesalahan bahasa. Kenal
pasti kesalahan-kesalahan
itu dan betulkan dengan menulis semula ayat
berkenaan tanpa mengubah
struktur dan maksud asalnya.
i. Kain sutera-kain sutera yang terjual di
butik itu sangat cantik sekali.
ii. Baju kurung yang emak jahit itu saya
akan pakai di pagi hari raya.
Jawapan:
i.
Kain-kain sutera yang dijual di butik itu sangat cantik.
ii. Baju kurung yang dijahit oleh
emak jahit itu akan saya pakai pada pagi
hari
raya.
Latihan 1
Dalam setiap ayat di bawah terdapat
beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan
dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur dan maksud asalnya.
1. Ali ditugas sebagai Pengarang di akhbar Utusan
Melayu semenjak lapan
tahun yang lalu.
2. Hana berkecimpung di dalam bidang peternakan
itik, rusa dan Angsa sejak
kecil lagi.
Latihan 2
Dalam setiap ayat di bawah
terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan
dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur dan maksud asalnya.
1. Asean dianggota oleh Malaysia, Indonesia,
Thailand, Filipina, Berunai,
Vietnam, Singapura, Laos,
myanmar, dan kemboja.
2. Menurut percayaan masyarakat Melayu, sang
kancil adalah binatang yang
pintar.
Latihan 3
Dalam setiap ayat di bawah terdapat
beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan
dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur dan maksud asalnya.
1. Tabeat merokok bagi wanita hamil akan bahayakan
kesihatan dan
keselamatan bayi yang di
kandung.
2. "Keahlian aku di dalam persatuan ini sudah
berlangsung selama enam
tahun," berkata
pensyarah tersebut.
Latihan 4
Dalam setiap ayat
di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. "Sekolah saya akan adakan satu
persembahan anekaragam," kata Alias
kepada ibunya.
2. Kami hendaklah senantiasa berwas pada terhadap
anasir negatif kalangan
ahli persatuan ini.
Latihan 5
Dalam setiap ayat
di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. Kita bagai pihak kerajaan akan terus berusaha
membangun ekonomi negara.
2. Gejala cetak rompak boleh lumpuhkan industri
seni utamanya industri muzik
dan perfileman tanahair.
Latihan 6
Dalam setiap ayat di bawah terdapat
beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan
dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur dan maksud asalnya.
1. "Dimanakah awak letakkan gergaji yang
telah gunakan tadi?" tanya Ramzi
kepada anaknya.
2. "Engkaulah Wakil Jualan yang perlu saya
tunggu-tunggu?" kata Linggam
kepada lelaki itu.
Latihan 7
Dalam setiap ayat
di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. Pastikan awak mencatit nama dan angka giliran
pada kertas jawap tersebut.
2. Pengurus Pemasaran akan sentiasa membantu
engkau di dalam
melaksanakan tugas-tugas
tersebut.
Contoh Jawapan
Latihan 1
1. Ali ditugaskan/bertugas sebagai pengarang
di Akhbar Utusan Melayu
semenjak lapan tahun yang
lalu.
2. Hana berkecimpung dalam bidang penternakan
itik, rusa dan angsa
sejak kecil lagi.
Latihan 2
1. Asean dianggotai oleh Malaysia,
Indonesia, Thailand, Filipina, Berunai,
Vietnam, Singapura, Laos, Myanmar,
dan Kemboja.
2. Menurut kepercayaan masyarakat Melayu, Sang
Kancil adalah binatang
yang pintar.
Latihan 3
1. Tabiat merokok bagi wanita hamil akan membahayakan
kesihatan dan
keselamatan bayi yang dikandung.
2. "Keahlian saya dalam
persatuan ini sudah berlangsung selama enam
tahun," kata
pensyarah tersebut.
Latihan 4
1. "Sekolah kami akan mengadakan satu
persembahan aneka ragam," kata
Alias kepada ibunya.
2. Kita hendaklah senantiasa berwaspada
terhadap anasir negatif di
kalangan ahli persatuan ini.
Latihan 5
1. Kami sebagai pihak kerajaan akan
terus berusaha membangunkan
ekonomi negara.
2. Gejala cetak rompak boleh melumpuhkan
industri seni terutamanya
industri muzik dan
perfileman tanah air.
Latihan 6
1. "Di manakah kamu letakkan
gergaji yang telah digunakan tadi?" tanya
Ramzi kepada anaknya.
2. "Engkaukah Wakil Jualan yang perlu kami
tunggu-tunggu?" tanya Linggam
kepada lelaki itu.
Latihan 7
1. Pastikan kamu mencatat nama
dan angka giliran pada kertas jawapan
tersebut.
2. Pengurus pemasaran akan sentiasa
membantu kamu dalam
melaksanakan tugas-tugas
tersebut.
KESALAHAN
LAZIM BM SPM
SALAH
- daripada luar negara
- demi untuk masa hadapan
- di musim perayaan
- kerana sayangkan anaknya
- di dalam bidang ekonomi
- mengenepikan
- mempastikan
- mengkagumkan
- memperindahkan tempat itu
- beliau adalah pemimpin
- paling indah sekali
- lain-lain usaha yang dilakukan
- banyak rumah-rumah musnah
- bilik urusetia ditutup tengahari
- menyambut ulangtahun ke 48
- kasih-sayang yang di curahkan
- kumpulan anti-pengganas
- wakil ibu-bapa yang datang
- mereka memasuki ke negara ini
- yang dibincangkan oleh kami
PEMBETULAN
- dari luar negara
- untuk masa hadapan
- pada musim perayaan
- kerana sayang akan anaknya
- dalam bidang ekonomi
- mengetepikan
- memastikan
- mengagumkan
- memperindah tempat itu
- beliau ialah pemimpin
- paling indah / indah sekali
- usaha-usaha lain yang dilakukan
- banyak rumah musnah
- bilik urus setia ditutup tengah hari
- menyambut ulang tahun ke-48
- kasih sayang yang dicurahkan
- kumpulan antipengganas
- wakil ibu bapa
- mereka memasuki negara ini
- yang kami bincangkan
KATA
KERJA TRANSITIF
Kata Kerja Transitif
a. Bagi kata kerja transitif, iaitu
makan dan minum yang menerima unsur objek berupa bentuk singkat -Nya,
awalan meN-
perlulah digunakan;
“Kami sekeluarga suka makannya.”
beritahuku kepada Pak Man 

“Kami
sekeluarga suka memakannya.” beritahuku kepada Pak Man 

b. Imbuhan seperti meN-, mempeR-,
meN-…-I tidak boleh digugurkan dalam penggunaan ayat aktif;
Pelajar-pelajar
yang langgar disiplin sekolah itu didenda oleh pengetua 

Pelajar-pelajar
yang melanggar disiplin sekolah itu didenda oleh pengetua 

c. Kata kerja transitif mesti
diikuti oleh frasa nama atau kata nama sebagai objek. Oleh itu, kata selain
daripada
kata nama tidak
boleh hadir selepas kata kerja tersebut;
Pak Sudin
berhasrat untuk membesarkan lagi rumah pusaka itu 

Pak Sudin
berhasrat untuk membesarkan rumah pusaka itu 

d. Hanya kata hubung bahawa yang
boleh hadir selepas kata kerja transitif dalam binaan ayat majmuk aktif;
Dia mengatakan
dia tidak dapat menghadiri mesyuarat di Pulau Langkawi 

Dia mengatakan bahawa
dia tidak dapat menghadiri mesyuarat di Pulau Langkawi 

e. Hanya kata kerja transitif
mencuba dan membantu boleh hadir sebelum kata kerja transitif yang lain dalam
binaan ayat
aktif;
Manisah ingin sekali cuba
memakai baju baru yang ditempahnya minggu lalu 

Manisah ingin
sekali mencuba memakai baju baru yang ditempahnya minggu lalu 

f. Perbezaan antara apitan
meN-…-kan dengan meN-…-I merujuk kepada satu objek.
- Apabila
objek yang mengalami tindak balas hasil sesuatu perbuatan maka apitan meN-…-kan
digunakan.
- Apabila
subjek yang bertindak balas ke atas sesuatu apitan meN-…-kan digunakan.
Dalam acara itu Ahmad
telah mendahulukan peserta-peserta lain 

Dalam acara
itu Ahmad telah mendahului peserta-peserta lain 

g. Kata kerja berapitan meN-…-kan
menunjukkan maksud bahawa objek mengalami tindak balas akibat perbuatan
iaitu mengalami
perpindahan;
- Kata kerja
berapitan meN-…-kan hanya boleh menerima satu objek sahaja selepasnya.
Mak Temah membungkusi
Roslinda nasi lemak 

Mak Temah membungkuskan
nasi lemak untuk Roslinda 

h. Kata kerja apitan meN-…I
menunjukkan bahawa objek yang dikenai perbuatan tidak mengalami tindakbalas,
iaitu berada pada
satu tempat sahaja (subjek);
- Kata kerja
berapitan meN-…I boleh menerima dua objek berturutan.
Mak Temah membungkuskan
nasi lemak untuk Roslinda 

Mak Temah membungkusi
Roslinda nasi lemak 

i. Perbezaan antara apitan
meN-…-kan dengan meN-…-I merujuk kepada dua objek;
- Apitan meN-…-I
menerima objek tepat yang bernyawa selepasnya.
- Apitan
meN-…-kan akan menerima objek tepat yang tidak bernyawa selepasnya.
Tuan hakim menjatuhi
hukuman mandatori keatas pengedar dadah itu 

Tuan hakim menjatuhkan
hukuman mandatori ke atas pengedar dadah itu 

j. Perbezaan antara meN-
dengan meN-…-kan merujuk kepada dua objek;
- Perbuatan yang
dilakukan menyatakan fikiran atau perasaan dengan tulisan, kata kerja transitif
berawalan meN- hanya menerima satu objek selepasnya.
- Perbuatan
menulis untuk seseorang, kata kerja transitif berapitan meN-…-kan boleh
menerima dua
objek
berturutan, iaitu objek tepat diikuti oleh objek sipi.
Suhaili melukiskan pemandangan pada waktu senja di tepi pantai 

Suhaili melukis pemandangan pada waktu senja di tepi pantai
Agen, Ejen & Agenda
1. Agen = bahan atau organisma yang dapat mempengaruhi atau memberi kesan langsung kepada sesuatu tindak balas.
Con: agen pencemaran, agen pengoksidaan
2. Ejen = orang dan lain-lain yang menjalankan
Con: ejen eksport, ejen perkapalan
3. Agenda = program sesuatu mesyuarat yang formal
(* Perlu diingat tiap-tiap satu mesyuarat hendaklah mempunyai satu atau sesuatu agenda sahaja.
* Sesuatu agenda mempunyai beberapa perkara untuk dibincangkan dalam mesyuarat itu.)
Con:
Agenda Mesyuarat Jawatankuasa Bilangan 3 Persatuan Belia Pulau Sebang adalah seperti berikut:
1. Ucapan alu-aluan Pengerusi
2. Membentang dan Mengesahkan Minit Mesyuarat Jawatankuasa ke-2 yang lalu
3. Perkara-perkara berbangkit
4. Kegiatan Sukan
4.1 Sukaneka Keluarga
4.2 Pertandingan bola sepak antara mukin
5. Hal-hal lain
5.1 …
5.2 …
6. Ucapan penangguhan
_______________________________________________________________
Antara, “di antara”, dengan, “antara”
“Antara” digunakan = menunjukkan perbandingan (Con: Antara Johor dan Singapura,banyak perbezaannya.)
= biasanya diikuti oleh kata nama am yang tidak perlu diulang. ( con: Pertandingan debat antara maktab perguruan Malaysia.
‘bukannya’ Pertandingan debat di antara Maktab A dengan Maktab B. (maktab A dan B adalah kata nama am yang diulang)
= kata ganda yang dapat mengalami penggandaan separa seperti adik-beradik. (con: mereka berbincang antara adik-beradik.)
“ di antara” digunakan = menunjukkan kedudukan fizikal atau arah.
Con: Tambak Johor terletak di antara Johor bahru dengan Singapura.
Lif itu terhenti di tengah-tengah di antara tingkat dua dengan tingkt tiga.
Nota:
1. “di antara” & “antara” hanya diikuti dengan kta sendi nama dengan atau hingga bukan kata hubung dan.
2. Kata hubung dan hanya dapat digunakan apabila kata nama “antara” diikuti oleh lebih daripada dua frasa nama.
1. Agen = bahan atau organisma yang dapat mempengaruhi atau memberi kesan langsung kepada sesuatu tindak balas.
Con: agen pencemaran, agen pengoksidaan
2. Ejen = orang dan lain-lain yang menjalankan
Con: ejen eksport, ejen perkapalan
3. Agenda = program sesuatu mesyuarat yang formal
(* Perlu diingat tiap-tiap satu mesyuarat hendaklah mempunyai satu atau sesuatu agenda sahaja.
* Sesuatu agenda mempunyai beberapa perkara untuk dibincangkan dalam mesyuarat itu.)
Con:
Agenda Mesyuarat Jawatankuasa Bilangan 3 Persatuan Belia Pulau Sebang adalah seperti berikut:
1. Ucapan alu-aluan Pengerusi
2. Membentang dan Mengesahkan Minit Mesyuarat Jawatankuasa ke-2 yang lalu
3. Perkara-perkara berbangkit
4. Kegiatan Sukan
4.1 Sukaneka Keluarga
4.2 Pertandingan bola sepak antara mukin
5. Hal-hal lain
5.1 …
5.2 …
6. Ucapan penangguhan
_______________________________________________________________
Antara, “di antara”, dengan, “antara”
“Antara” digunakan = menunjukkan perbandingan (Con: Antara Johor dan Singapura,banyak perbezaannya.)
= biasanya diikuti oleh kata nama am yang tidak perlu diulang. ( con: Pertandingan debat antara maktab perguruan Malaysia.
‘bukannya’ Pertandingan debat di antara Maktab A dengan Maktab B. (maktab A dan B adalah kata nama am yang diulang)
= kata ganda yang dapat mengalami penggandaan separa seperti adik-beradik. (con: mereka berbincang antara adik-beradik.)
“ di antara” digunakan = menunjukkan kedudukan fizikal atau arah.
Con: Tambak Johor terletak di antara Johor bahru dengan Singapura.
Lif itu terhenti di tengah-tengah di antara tingkat dua dengan tingkt tiga.
Nota:
1. “di antara” & “antara” hanya diikuti dengan kta sendi nama dengan atau hingga bukan kata hubung dan.
2. Kata hubung dan hanya dapat digunakan apabila kata nama “antara” diikuti oleh lebih daripada dua frasa nama.
1. ulam-ulam/ulaman (perempuan
simpanan / gundik)
2. ulam-ulaman (sayur)
3. para-para (rak)
4. gerombolan (sesuai digunakan untuk penjahat/penjenayah
(kumpulan yang jahat)
5. jarang-jarang (kadang-kadang)
6. sahur (makan sebelum subuh)
7. sarapan (makan pada waktu pagi)
8. kudapan (minum pagi (10 pagi)
9. merarau (makan tengah hari)
10. mengombe (makan petang)
11. menggabi (makan malam)
12. menuruk (makan tengah malam (supper)
invesmen (labur/simpan)
hadirat (tempat duduk tetamu di Istana)
patik (anak anjing)
kaos (tapak kaki)
ahli (pakar/hebat)
kakitangan (simpulan bahasa)
2. ulam-ulaman (sayur)
3. para-para (rak)
4. gerombolan (sesuai digunakan untuk penjahat/penjenayah
(kumpulan yang jahat)
5. jarang-jarang (kadang-kadang)
6. sahur (makan sebelum subuh)
7. sarapan (makan pada waktu pagi)
8. kudapan (minum pagi (10 pagi)
9. merarau (makan tengah hari)
10. mengombe (makan petang)
11. menggabi (makan malam)
12. menuruk (makan tengah malam (supper)
invesmen (labur/simpan)
hadirat (tempat duduk tetamu di Istana)
patik (anak anjing)
kaos (tapak kaki)
ahli (pakar/hebat)
kakitangan (simpulan bahasa)
Budak sekolah itu menoleh ke kiri
dan kanan (salah)
Budak itu menoleh ke kiri dan ke kanan (betul)
membincangkan akan hal itu (salah)
membincangkan tentang hal itu. (betul)
Berbincang akan hal itu. (salah)
Berbincang tentang hal itu. (betul)
dengan/dalam lain perkataan. (salah)
dengan perkataan lain (betul)
hadirin hadirat sekalin (salah)
hadirin sekalian (betul)
balik kampung (salah)
balik ke kampung (betul) - kata kerja transitif mesti ada kata hubung (ke, pada dll)
mertua (salah)
mentua (betul)
jangan pandang belakang (salah)
jangan pandang ke belakang (betul)
Saya melaporkan dari Bukit Jalil. (salah)
Saya melaporkan berita dari Bukit Jalil. (betul)
mulai dari sekarang. (salah)
mulai sekarang (betul)
Bermula dari sekarang (betul)
Ahli bomba (salah)
Anggota bomba (betul) - 'Ahli' digunakan untuk yang pakar/hebat sahaja.
baharu - bermaksud 'new'(kata adjektif)con: Terbaharu di pasaran
baru - bermaksut 'just'(kata tugas)con: Baru makan
Budak itu menoleh ke kiri dan ke kanan (betul)
membincangkan akan hal itu (salah)
membincangkan tentang hal itu. (betul)
Berbincang akan hal itu. (salah)
Berbincang tentang hal itu. (betul)
dengan/dalam lain perkataan. (salah)
dengan perkataan lain (betul)
hadirin hadirat sekalin (salah)
hadirin sekalian (betul)
balik kampung (salah)
balik ke kampung (betul) - kata kerja transitif mesti ada kata hubung (ke, pada dll)
mertua (salah)
mentua (betul)
jangan pandang belakang (salah)
jangan pandang ke belakang (betul)
Saya melaporkan dari Bukit Jalil. (salah)
Saya melaporkan berita dari Bukit Jalil. (betul)
mulai dari sekarang. (salah)
mulai sekarang (betul)
Bermula dari sekarang (betul)
Ahli bomba (salah)
Anggota bomba (betul) - 'Ahli' digunakan untuk yang pakar/hebat sahaja.
baharu - bermaksud 'new'(kata adjektif)con: Terbaharu di pasaran
baru - bermaksut 'just'(kata tugas)con: Baru makan
salah satu daripada (salah)
salah satu (betul)
selain dari/daripada (salah)
selain/selain itu (betul)
SUKMA ke-10 / SUKMA ke-X (salah)
SUKMA X (betul)
sekali-sekala (salah)
sekalipun (betul)
setengah murid (salah)
sesetengah murid (betul)
ada pekerja-pekerja (salah)
ada pekerja (betul) - 'ada' membawa maksud 'terkumpul' / 'banyak'. (menunjukkan jamak, tak boleh digandakan)
daun-daun kering berguguran (salah)
daun kering berguguran (betul) - apabila bertemu dengan imbuhan 'ber'...'an'( membawa mksud jamak/banyak)tidak boleh menggandakan perkataan.
bintang-bintang berkerdipan (salah)
bintang berkerdipan (betul)
Ketua Menteri-ketua Menteri (salah)
Ketua-ketua menteri (betul) - kata ganda mesti digandakan pada permulaan kata sahaja.
tengahari(salah)
tengah hari (betul)
Daku terkenang akan dia (salah)
Daku terkenangkan akan dia (betul) - 'Daku' mesti berakhir dengaan huruf 'n'. (terkenang (tiada n di belakang perkataan) terkenangkan (ada 'n' di belakang perkataan)
sarapan pagi (salah)
sarapan (betul)- 'sarapan' memang digunakan hanya untuk makan pada waktu pagi. tak perlu tambah perkataan 'pagi.'
layan diri (salah)
swalayan (betul)
cenderahati (salah)
cenderamata (betul)
pendalaman (salah)- maksud = usaha mendalamkan
pedalaman (betul)
perasmian penutup majlis (salah)
perasmian penutupan majlis (betul)
Agenda minit mesyuarat
1. Perutusan Pengerusi
2. Hal-hal lain (salah) - 'agenda' bermaksud keseluruhan mesyuarat = 1 sahaja
Agenda minit mesyuarat operasi
Perkara-perkara mesyuarat:
1. Perutusan Pengerusi
2. Hal-hal lain (betul)
salah satu (betul)
selain dari/daripada (salah)
selain/selain itu (betul)
SUKMA ke-10 / SUKMA ke-X (salah)
SUKMA X (betul)
sekali-sekala (salah)
sekalipun (betul)
setengah murid (salah)
sesetengah murid (betul)
ada pekerja-pekerja (salah)
ada pekerja (betul) - 'ada' membawa maksud 'terkumpul' / 'banyak'. (menunjukkan jamak, tak boleh digandakan)
daun-daun kering berguguran (salah)
daun kering berguguran (betul) - apabila bertemu dengan imbuhan 'ber'...'an'( membawa mksud jamak/banyak)tidak boleh menggandakan perkataan.
bintang-bintang berkerdipan (salah)
bintang berkerdipan (betul)
Ketua Menteri-ketua Menteri (salah)
Ketua-ketua menteri (betul) - kata ganda mesti digandakan pada permulaan kata sahaja.
tengahari(salah)
tengah hari (betul)
Daku terkenang akan dia (salah)
Daku terkenangkan akan dia (betul) - 'Daku' mesti berakhir dengaan huruf 'n'. (terkenang (tiada n di belakang perkataan) terkenangkan (ada 'n' di belakang perkataan)
sarapan pagi (salah)
sarapan (betul)- 'sarapan' memang digunakan hanya untuk makan pada waktu pagi. tak perlu tambah perkataan 'pagi.'
layan diri (salah)
swalayan (betul)
cenderahati (salah)
cenderamata (betul)
pendalaman (salah)- maksud = usaha mendalamkan
pedalaman (betul)
perasmian penutup majlis (salah)
perasmian penutupan majlis (betul)
Agenda minit mesyuarat
1. Perutusan Pengerusi
2. Hal-hal lain (salah) - 'agenda' bermaksud keseluruhan mesyuarat = 1 sahaja
Agenda minit mesyuarat operasi
Perkara-perkara mesyuarat:
1. Perutusan Pengerusi
2. Hal-hal lain (betul)
Awalan “di-“
Kata dasar yang digabungkan dengan awalan di- membentuk kata kerja pasif bagi ayat yang subjeknya pelaku orang ketiga.
Ch.:
Ayat Contoh: (a) Ikan sepat digulai oleh beliau. (beliau = pelaku orang ketiga)
(b) Ikan sepat digulai oleh ibu (ibu = pelaku orang ke-3)
(a) Surat khabar dibaca olehnya (atau oleh dia) (-nya dan dia =pelaku org ke-3)
(b) Surat khabar dibaca oleh ayah. (ayah = pelaku org ke-3)
(a) Ular itu dipukul oleh mereka. (mereka = pelaku orang ke-3)
(b) Ular itu dipukul oleh Raju (Raju = pelaku org ke-3)
Dalam ayat-ayat diatas, akhiran –kan tidak perlu
Keempat-empat ayat di atas berasal daripada ayat aktif transitif yang berikut:
1. (c) Beliau menggulai ikan sepat. (menggulai, membaca dan memukul ialah kata kerja transitif. Dikatakan ayat aktif kerana pelaku di hadapan ayat.)
2. (c) Ayah membaca surat khabar.
3. (c) Raju memukul ular it.
Semua kata kerja aktif (yang berawalan me-) di atas tidak perlu akan akhiran –kan; sama seperti kata kerja pasif berawalan di- dalam ayat 1 (a) (b) – 3 (a) (b)
Apitan “di-...-kan” dan “di-...-i”
Kebanyakan perkataan yang menerima awalan di- juga menerima akhiran –kan dan –i .
Ch.:
(a) Ali itu menafikan kenyataan orang itu.
(b) Kenyataan orang itu dinafikan oleh Ali.
(a) Siva membaiki radio.
(b) Radio dibaiki oleh Siva.
Makna 'Diterajui:'
Ada 4 erti teraju:
neraca (seperti neraca lambang Barisan Nasional)
tali untuk ikat pada rangka wau (layang-layang)
tali untuk meregang khemah.\
pucuk pimpinan atau kuasa tertinggi.
Ayat contoh: (a) DS Najib menerajui Barisan Nasional. (ayat aktif)
(b) Barisan Nasional diterajui oelh DS Najib. (ayat pasif)
**Bezanya: menerajui ialah kata kerja aktif transitif (ayat a); dan diterajui ialah kata kerja pasif transitif (ayat b).
Kata dasar yang digabungkan dengan awalan di- membentuk kata kerja pasif bagi ayat yang subjeknya pelaku orang ketiga.
Ch.:
Ayat Contoh: (a) Ikan sepat digulai oleh beliau. (beliau = pelaku orang ketiga)
(b) Ikan sepat digulai oleh ibu (ibu = pelaku orang ke-3)
(a) Surat khabar dibaca olehnya (atau oleh dia) (-nya dan dia =pelaku org ke-3)
(b) Surat khabar dibaca oleh ayah. (ayah = pelaku org ke-3)
(a) Ular itu dipukul oleh mereka. (mereka = pelaku orang ke-3)
(b) Ular itu dipukul oleh Raju (Raju = pelaku org ke-3)
Dalam ayat-ayat diatas, akhiran –kan tidak perlu
Keempat-empat ayat di atas berasal daripada ayat aktif transitif yang berikut:
1. (c) Beliau menggulai ikan sepat. (menggulai, membaca dan memukul ialah kata kerja transitif. Dikatakan ayat aktif kerana pelaku di hadapan ayat.)
2. (c) Ayah membaca surat khabar.
3. (c) Raju memukul ular it.
Semua kata kerja aktif (yang berawalan me-) di atas tidak perlu akan akhiran –kan; sama seperti kata kerja pasif berawalan di- dalam ayat 1 (a) (b) – 3 (a) (b)
Apitan “di-...-kan” dan “di-...-i”
Kebanyakan perkataan yang menerima awalan di- juga menerima akhiran –kan dan –i .
Ch.:
(a) Ali itu menafikan kenyataan orang itu.
(b) Kenyataan orang itu dinafikan oleh Ali.
(a) Siva membaiki radio.
(b) Radio dibaiki oleh Siva.
Makna 'Diterajui:'
Ada 4 erti teraju:
neraca (seperti neraca lambang Barisan Nasional)
tali untuk ikat pada rangka wau (layang-layang)
tali untuk meregang khemah.\
pucuk pimpinan atau kuasa tertinggi.
Ayat contoh: (a) DS Najib menerajui Barisan Nasional. (ayat aktif)
(b) Barisan Nasional diterajui oelh DS Najib. (ayat pasif)
**Bezanya: menerajui ialah kata kerja aktif transitif (ayat a); dan diterajui ialah kata kerja pasif transitif (ayat b).
KESALAHAN STRUKTUR AYAT
1) Ayat gabungan
- Ayat gabungan terbentuk daripada dua atau beberapa ayat tunggal yang dihubungkan dengan kata hubung seperti dan, serta, tetapi, lalu, sambil, kemudian, dll
Contoh:
Suraya dan Yati ke sekolah
Dia bangun kemudian berjalan
- Kesalahan dalam pembentukan ayat gabungn berlaku apabil ayat-ayat tunggal yang membentuk ayat gabungan tidak digabungkan dengan betul.
Contoh:
Mereka akan melancong ke Pualu Tioman atau Pulau Langkawi? (salah)
Mereka akan melancong ke Pualu Tioman atau ke Pulau Langkawi? (betul)
Baik yang kaya atau miskin datang ke rumahnya. (salah)
Baik yang kaya atau yang miskin datang ke rumahnya. (betul)
2) Ayat tergantung
- Ayat mesti terdiri daripada subjek dan predikat
- Dalam susunan ayat biasa, letaak subjek di depn dan letak predikat di belakang.
Contoh:
Budak itu / menangis
Subjek / predikat
- Dalam susunan ayat songsang, letak subjek di belakang dan predikat di depan.
Contoh:
Siapakah / gadis itu?
Predikat / subjek
3) Bentuk ujaran yang tidak mempunyai subjek atau predikat disebut sebagai “ayat tergantung”
4) Ayat tergantung terjadi apabila ujaran itu bermula dengan kata sendi, kata hubung, kata kerja dan kerana penggunaan kata yang salah.
Contoh:
Di seluruh negara mengalami banjir (salah)
Seluruh negara mengalami baanjir (betul)
Dengan kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini (salah)
Kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini (betul)
Yang manakah betul? (salah)
Yang manakah yang betul? (betul)
Panduan Untuk Ejaan Yang Gramatis
- Ayat gabungan terbentuk daripada dua atau beberapa ayat tunggal yang dihubungkan dengan kata hubung seperti dan, serta, tetapi, lalu, sambil, kemudian, dll
Contoh:
Suraya dan Yati ke sekolah
Dia bangun kemudian berjalan
- Kesalahan dalam pembentukan ayat gabungn berlaku apabil ayat-ayat tunggal yang membentuk ayat gabungan tidak digabungkan dengan betul.
Contoh:
Mereka akan melancong ke Pualu Tioman atau Pulau Langkawi? (salah)
Mereka akan melancong ke Pualu Tioman atau ke Pulau Langkawi? (betul)
Baik yang kaya atau miskin datang ke rumahnya. (salah)
Baik yang kaya atau yang miskin datang ke rumahnya. (betul)
2) Ayat tergantung
- Ayat mesti terdiri daripada subjek dan predikat
- Dalam susunan ayat biasa, letaak subjek di depn dan letak predikat di belakang.
Contoh:
Budak itu / menangis
Subjek / predikat
- Dalam susunan ayat songsang, letak subjek di belakang dan predikat di depan.
Contoh:
Siapakah / gadis itu?
Predikat / subjek
3) Bentuk ujaran yang tidak mempunyai subjek atau predikat disebut sebagai “ayat tergantung”
4) Ayat tergantung terjadi apabila ujaran itu bermula dengan kata sendi, kata hubung, kata kerja dan kerana penggunaan kata yang salah.
Contoh:
Di seluruh negara mengalami banjir (salah)
Seluruh negara mengalami baanjir (betul)
Dengan kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini (salah)
Kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini (betul)
Yang manakah betul? (salah)
Yang manakah yang betul? (betul)
Panduan Untuk Ejaan Yang Gramatis
SALAH
|
BETUL
|
anti agama
anti dadah
anti Israel
anti kapal selam
anti komunis
anti lelaki
anti nuklear
anti perang
anti sosial
anti-aparteid
anti jenayah
dwi bahasa
dwi budaya
dwi bulanan
dwi cabang
dwi cara
dwi fokus
dwi fungsi
dwi tahunan
eka atom
eka bahasa
eka fungsi
eka suku kata
eka warna
pasca ijazah
pasca merdeka
pasca modenisme
pra kata
pra Olimpik
pra sejarah
pra-moden
pra-sekolah
pra-syarat
pro aktif
pro Barat
pro kemerdekaan
pro-pembangkang
sub tajuk
sub-judul
sub-kelas
sub-kontraktor
sub-seksyen
sub-standard
tata nama
tata rias
tata susila
tata-tertib
tatatur / tata atur
|
antiagama
antidadah
anti-Israel
antikapal selam
antikomunis
antilelaki
antinuklear
antiperang
antisosial
antiaparteid
antijenayah
dwibahasa
dwibudaya
dwibulanan
dwicabang
dwicara
dwifokus
dwifungsi
dwitahunan
ek atom
ekabahasa
ekafungsi
ekasuku kata
ekawarna
pascaijazah
pascamerdeka
pascamodenisme
prakata
pra-Olimpik
prasejarah
pramoden
prasekolah
prasyarat
proaktif
pro-Barat
prokemerdekaan
propembangkang
subtajuk
subjudul
subkelas
subkontraktor
subseksyen
substandard
tatanama
tatarias
tatasusila
tatatertib
tataatur
|
KESILAPAN EJAAN
(KATA)
SALAH
|
BETUL
|
SALAH
|
BETUL
|
|
auto matif
audien
agreget
arithmetik
agen (wakil)
ampangan
aked
akitek
analisa
atlit
atnik
anggrik
baucer
bistari
bowling
buffet
bumiputra
buroh
calun
cocok (tusuk)
cucuk
(sesuai)
catit
cendiawan
cop
dasyhat
dialog
definasi
deligasi
deraf
durhaka
efisyen
ekur
ehsan
engzos
ekslusif
ekspot
ekspress
emel
engkar
fadhilat
fax
faksimili
Febuari
gembeling /
gembeleng
|
automotif
audiens
agregat
aritmetik
ejen (wakil)
empangan
arked
arkitek
analisis
atlet
etnik
anggerik
baucar
bestari
boling
bufet
bumiputera
buruh
calon
cucuk (tusuk)
cocok
(sesuai)
catat
cendekiawan
cap (cetak)
dahsyat
dialog
definisi
delegasi
draf
derhaka
efisien
ekor
ihsan
ekzos
eksklusif
eksport
ekspres
e-mel
ingkar
fadilat
faks
faksimile
Februari
gembleng
|
geraf
geharu
hajjah
hurmat
ide
idap
iktizam
impot
injin
inspekter
insuran
Insyaallah /
Insya Allah
istihar
istirehat
isya
justru
jeket
kampong
kapitalisma
katun
kefeteria
komidi
komisyen
kondaktor
konsotium
kontrek
korum
kaptain
karenah
(ragam)
kelender
keredhaan
kerinting
kianat
ko-kurikulum
kolestrol
komersil
komplek
kontingen
lagenda
lakun
lapuran
lebel
lencungan
leukimia
|
graf
gaharu
hajah
hormat
idea
hidap
iltizam
import
enjin
inspektor
insurans
insya- Allah
isytihar
istirahat
isyak
justeru
jaket
kampung
kapitalisme
kartun
kafeteria
komedi
komisen
konduktor
konsortium
kontrak
kuorum
kapten
kerenah
kalendar
keredaan
keriting
khianat
kokurikulum
kolesterol
komersial
kompleks
kontinjen
legenda
lakon
laporan
label
lencongan
leukemia
|
|
SALAH
|
BETUL
|
SALAH
|
BETUL
|
|
lojik
losyen
letrik
lojistik
maksima
manafaat
masaalah
mee
mekanisma
mencatit
mengenengahkan
megenepikan
mengujudkan
mengwujudkan
mentera
merbahaya
minima
munshi
nasionalisma
odit
oditorium
optima
organisme
otomatik
otomobil
pamir
paspot
patriotisma
pehak
pelancung
pemerosesan
pemilekan
pengembala
pengemblengan
pensil
perabut
perihatin
perlaburan
perlancaran
perletakan
pertunjukkan
pesaraan
pesiaran
plan
profession
prosidur
|
logik
losen
elektrik
logistik
maksimum
manfaat
masalah
mi
mekanisme
mencatat
mengetengahkan
megetepikan
mewujudkan
mewujudkan
mantera
berbahaya
minimum
munsyi
nasionalisme
audit
auditorium
optimum
organisma
automatik
automobil
pamer
pasport
patriotisme
pihak
pelancong
pemprosesan
pemilikan
penggembala
penggemblengan
pensel
perabot
prihatin
pelaburan
pelancaran
peletakan
pertunjukan
persaraan
persiaran
pelan
profesion
prosedur
|
protin
pekej
pesonal
(kakitangan)
petrolium
platfom
profail
profesyenal
sekala
sekelian
sekim
sessi
setor
siksa
silaturrahim
snooker
stesyen
stokin
sunnah
sabsidi
sanwic
selinder
skima
spesis
stem
talipon
taugeh
(sayuran)
trampil
tulin
ugama
usek
warong
vokasyenal
yunit
|
protein
pakej
personel
petroleum
platform
profil
profesional
skala
sekalian
skim
sesi
stor
seksa
silaturahim
snuker
stesen
stoking
sunah
subsidi
sandwic
silinder
skema
spesies
setem
telefon
tauge
terampil
tulen
agama
usik
warung
vokasional
unit
|
25 ulasan:
Terima kasih banyak-banyak cikgu! May God bless you abundantly.
Sama-sama.
terima kasih encik
Hi, saya ingin mengulas berkenaan penggunaan perkataan-perkataan terkenang dan terkenangkan. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, terkenangkan = terkenang akan/ terkenang kepada. Justeru itu, penggunaan salah satu kombinasi perkataan adalah berpatutan. Dalam masa yang sama, penggunaan perkataan daku digunakan terutama apabila perkataan sebelumnya berakhiran huruf n. Contohnya, akan daku, dengan daku. Saya sedia menerima pendapat encik penulis. Sekian.
Terima kasih kerana memberi pendapat berkaitan penggunaan perkataan terkenang dan terkenangkan. Penerangan yang tuan berikan memang betul iaitu perkataan terkenangkan juga bermaksud terkenang akan atau terkenang kepada dan memang jelas penerangan dalam Kamus Dewan Edisi Ketiga dan Edisi Keempat. Begitu juga pengunaan kata ganti diri pertama "daku" iaitu berasal daripada kata ganti nama diri pertama "aku". Sekiranya "daku" digunakan maka kata sebelumnya akan berakhir dengan huruf "n" seperti "akan, dengan, dan tinggalkan". Kesimpulannya, binaan ayat menggunakan ganti nama diri pertama "daku" seperti, "Jangan tinggalkan daku bersendirian......... Terima kasih kerana berminat untuk memperkatakan istilah-istilah berkenaan kerana secara langsung akan mematang dan memperkasakan Bahasa Kebangsaan kita. Saya amat seronok dan gembira apabila ada pihak yang sudi untuk berkongsi pandangan terhadap tatabahasa dan penggunaan istilah dan sebagainya. Tahniah juga saya ucapkan kerana Tuan merujuk Kamus Dewan Bahasa dan sebagai sampingan Tuan juga boleh merujuk Buku Tatabahasa Dewan sekiranya terdapat sebarang kemusykilan mengenai hukum-hukum tatabahasa.
jangan pandang belakang (salah)
jangan pandangan ke belakang (betul)
Mohon penjelasan kenapa jangan pandangan ke belakang adalah betul kerana pandangan bermaksud hasil perbuatan memandang (Kamus Dewan edisi keempat)
Terima kasih atas keprihatinan tuan/puan terhadap kesilapan jawapan tatabahasa dalam latihan berkenaan. Kesalahan ayat atau frasa berkenaan sebenarnya kesalahan kata sendi yang perlu ditulis sebelum kata nama tempat iaitu jangan pandang belakang...sepatutnya jangan pandang ke belakang. Justeru, saya telah membetulkan kesalahan jawapan berkenaan untuk tidak mengelirukan pembaca. Harap maklum.
Terima kasih banyak2. Mohon untuk menggunakan bahan ini dalam P&P saya.
mohon copy cikgu
mohon copy
terima kasih cikgu kongsi maklumat :D
Ilmu yang bermanfaat...
sangat bermanfaat...mohon copy ya cikgu...tq
Thank you so much, this is a last minute prep for me
Terima kasih cikgu , saya sangat bersyukur ada orang baik hati seperti cikgu
terima kasih tuan
Banyak ayat yg saya pakai salah . Lps baca blog cikgu baru saya tahu selama ni saya bnyk melakukan kesilapan tatabahasa
maaf, saya tertanya tanya pada ejaan negara Brunei.. adakah Brunei atau Berunai?? mengikut blog ini ejaan nya adalah Berunai..mohon penjelasan
Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.Saya mohon untuk digunakan untuk anak-anak didik saya,
terimakasih cikgu tersangat-
sangat
Sama-sama, semoga bahan berkaitan tatabahasa berkenaan dapat membantu saudari. Terima kasih kerana melayari blog Laman Bahasa Melayu SPM.
Dialog(salah)
Dialog(betul)
Biar kebenaran?
Maaf, kesilapan semasa menaip. Terima kasih atas teguran berkenaan.
assalamualaikum....mohon izin untuk share...terima kasih
Mohon saya berkongsi bahan cikgu untuk anak-anak murid saya
Catat Ulasan