CONTOH KARANGAN 1.
Faktor Pencemaran Alam Sekitar dan Langkah Mengatasinya.
"Kita tidak
mewarisi alam sekitar daripada nenek moyang kita, sebaliknya kita meminjamnya
daripada generasi akan datang. Oleh itu, jagalah alam sekitar supaya anak dan cucu
kita dapat menikmatinya." Kata-kata Mahatma Gandhi ini sudah cukup
membuktikan bahawa alam sekitar merupakan harta paling berharga yang perlu
dijaga kepentingannya. Mendepani arus globalisasi, setiap kita pasti mahukan
kondisi alam sekitar yang terbaik dan indah mahupun aset pembangunan melampaui
kesedaran kita terhadap kepentingan alam sekitar. Oleh yang demikian, anjakan
paradigma harus dilakukan agar punca-punca berlakunya alam sekitar dapat
dibejat.
Pencemaran alam sekitar boleh diruncingkan kepada tiga perkara iaitu pencemaran udara, pencemaran air dan pencemaran bunyi. Pencemaran udara nyata memberikan heterogen impak kepada manusia sekiranya sampah sarap dan sisa toksik terus dihumban ke dalam punca utama aliran air iaitu sungai dan laut. Sampah sarap yang terkumpul ghalibnya akan menyekat aliran air lantas menyumbang kepada takungan air. Hal ini berpotensi menyebabkan banjir kilat. Selain itu, sisa toksik dan minyak daripada kilang menyebabkan ekosistem organisma marin terganggu apabila disalurkan ke sungai atau laut. Lebih ruwet lagi, pencemaran air memberikan kesan yang eksplisit terhadap kesihatan manusia kerana hal ini seolah-olah menjadi medium penyebar penyakit-penyakit seperti taun dan juga denggi. Ironinya, semua golongan harus mengenepikan sifat nafsi dan mulalah menjaga alam sekitar.
Tambahan lagi, minda manusia berjiwa rakus seperti golongan pemaju perumahan masih dangkal kerana asyik memikirkan keuntungan. Jadi, kealpaan ini menyebabkan pencemaran udara. Hal ini kerana, semakin banyak pokok-pokok ditebang bagi memberikan medan kepada kemajuan sektor pembangunan. Pencemaran udara berlaku apabila gas karbon dioksida yang dibebaskan oleh manusia tidak dapat diserap oleh sang flora dek kerana populasinya kian merudum. Proses perumahan di kawasan lereng bukit juga harus dihentikan kerana menyoroti peristiwa lampau, tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada 2009 menjadi indikator yang jelas bahawa hal ini tidak harus dimanifestasikan.
Di samping itu, masalah pencemaran alam sekitar diperkasakan lagi dengan pencemaran bunyi. Hal ini lebih tertumpu kepada rumah-rumah di kawasan perindustrian. Banyak aduan yang disiarkan di media apabila ketenteraman penduduk diakui terganggu dengan bunyi bising yang terhasil daripada pengilangan berskala besar seperti kilang kelapa sawit dan sebagainya. Rentetan daripada itu, asap yang dibebaskan tanpa tapisan menyebabkan pencemaran pencemaran udara yang izhar. Oleh yang demikian, pengusaha kilang harus bersifat inovatif dan pragmatis agar pencemaran tersebut dapat dikekang.
Pencemaran alam sekitar boleh diruncingkan kepada tiga perkara iaitu pencemaran udara, pencemaran air dan pencemaran bunyi. Pencemaran udara nyata memberikan heterogen impak kepada manusia sekiranya sampah sarap dan sisa toksik terus dihumban ke dalam punca utama aliran air iaitu sungai dan laut. Sampah sarap yang terkumpul ghalibnya akan menyekat aliran air lantas menyumbang kepada takungan air. Hal ini berpotensi menyebabkan banjir kilat. Selain itu, sisa toksik dan minyak daripada kilang menyebabkan ekosistem organisma marin terganggu apabila disalurkan ke sungai atau laut. Lebih ruwet lagi, pencemaran air memberikan kesan yang eksplisit terhadap kesihatan manusia kerana hal ini seolah-olah menjadi medium penyebar penyakit-penyakit seperti taun dan juga denggi. Ironinya, semua golongan harus mengenepikan sifat nafsi dan mulalah menjaga alam sekitar.
Tambahan lagi, minda manusia berjiwa rakus seperti golongan pemaju perumahan masih dangkal kerana asyik memikirkan keuntungan. Jadi, kealpaan ini menyebabkan pencemaran udara. Hal ini kerana, semakin banyak pokok-pokok ditebang bagi memberikan medan kepada kemajuan sektor pembangunan. Pencemaran udara berlaku apabila gas karbon dioksida yang dibebaskan oleh manusia tidak dapat diserap oleh sang flora dek kerana populasinya kian merudum. Proses perumahan di kawasan lereng bukit juga harus dihentikan kerana menyoroti peristiwa lampau, tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa pada 2009 menjadi indikator yang jelas bahawa hal ini tidak harus dimanifestasikan.
Di samping itu, masalah pencemaran alam sekitar diperkasakan lagi dengan pencemaran bunyi. Hal ini lebih tertumpu kepada rumah-rumah di kawasan perindustrian. Banyak aduan yang disiarkan di media apabila ketenteraman penduduk diakui terganggu dengan bunyi bising yang terhasil daripada pengilangan berskala besar seperti kilang kelapa sawit dan sebagainya. Rentetan daripada itu, asap yang dibebaskan tanpa tapisan menyebabkan pencemaran pencemaran udara yang izhar. Oleh yang demikian, pengusaha kilang harus bersifat inovatif dan pragmatis agar pencemaran tersebut dapat dikekang.
Namun begitu, sekiranya pencemaran-pencemaran tersebut terus
menggugat keindahan alam sekitar, kita haruslah memikirkan mangkin yang efektif agar pidana ini tidak bermaharajalela. Langkah yang
boleh diambil adalah proses pemeliharaan dan pemuliharaan yang berterusan. Cara
ini dapat meningkatkan kandungan gas oksigen dalam udara selain kelebihan
menahan tanah daripada runtuh sekiranya penanaman di lereng-lereng bukit
dilakukan secara progresif. Di samping itu, pemaju perumahan yang masih tegar
menjalankan projek di kawasan yang tidak diluluskan harus menjalani hukuman
berat. Hal ini bagi memartabatkan kesedaran mereka bahawa alam sekitar amat
penting. Bagi memastikan langkah ini menjadi, pihak berkuasa tempatan harus melakukan
observasi dengan kerap. Sekiranya pihak berkuasa tempatanlah yang menjadi
petualang dengan menerima suapan, maka benarlah pepatah, "harapkan pagar,
pagar makan padi". Mereka harus dihukum.
Oleh itu, semua pihak haruslah bersinergi agar alam sekitar dapat dikekalkan keindahannya. Janganlah kita menjadikan modenisasi sebagai alasan yang konkrit untuk tegar menjadi evasif. Seharusnya, kita hendaklah mengetahui bahawa jika alam sekitar terus dicemari, generasi akan datang akan kehausan signifikan alam sekitar terhadap masyarakat di dunia.
Oleh itu, semua pihak haruslah bersinergi agar alam sekitar dapat dikekalkan keindahannya. Janganlah kita menjadikan modenisasi sebagai alasan yang konkrit untuk tegar menjadi evasif. Seharusnya, kita hendaklah mengetahui bahawa jika alam sekitar terus dicemari, generasi akan datang akan kehausan signifikan alam sekitar terhadap masyarakat di dunia.
CONTOH KARANGAN 2.
Langkah-Langkah
Untuk Mengatasi Pencemaran Alam
Pencemaran alam merupakan isu yang sering menjadi buah mulut masyarakat sejak
belakangan ini. Setiap hari terdapat laporan media tentang gejala pencemaran
alam. Hal ini telah menyebabkan pelbagai pihak berasa bimbang akan gejala
tersebut. Pihak kerajaan dengan pertubuhan bukan
kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha untuk memastikan alam sekitar
terpelihara.Walau bagaimanapun, gejala pencemaran alam masih lagi
berleluasa seolah-olah tidak ada penghujungnya. Jika ditinjau dengan mendalam,
terdapat beberapa langkah yang konkrit untuk menangani gejala ini.
Salah satu langkah yang dapat digunakan untuk mengatasi pencemaran alam ialah
pihak berwajib menghukum individu atau organisasi yang telah didapati bersalah
mencemarkan alam sekitar. Pihak berwajib seperti Kementerian Sains, Teknologi,
dan Alam Sekitar wajar menguatkuasakan undang-undang yang sedia ada untuk
menghukum pihak-pihak yang berkenaan. Hukuman yang dikenakan hendaklah setimpal
dengan kesalahan pihak terbabit mencemarkan alam. Selain itu, tindakan
penguatkuasaan undang-undang hendaklah dilaksanakan tanpa sikap memilih bulu
dan dilakukan secara tekal dan tidak seperti melepaskan batuk di tangga.
Individu dan organisasi yang mencemarkan alam biasanya tidak serik dengan
hukuman yang dikenakan. Mereka akan mengulangi perbuatan keji ini jika hukuman
yang dikenakan terhadap mereka tidak begitu berat. Malahan ada yang sanggup membayar
denda kerana mencemarkan alam sekitar kerana mereka tahu denda tersebut hanya
sekali sahaja. Mereka bebas melakukan kesalahan setelah menjelaskan denda yang
dikenakan. Oleh itu, pihak berwajib mestilah lebih tegas dalam mengenakan
hukuman terhadap pihak yang melakukan pencemaran.
Selain itu, pihak sekolah hendaklah memperkenalkan pendidikan alam sekitar kepada murid-murid sekolah. Pendidikan alam sekitar melibatkan pelbagai aspek yang menjurus ke arah pengekalan alam yang sejahtera. Satu kurikulum yang khusus perlu digubal agar pendedahan yang sistematik dapat dilaksanakan. Kurikulum ini boleh diselitkan dalam mata pelajaran lain dan boleh juga dijadikan mata pelajaran khusus. Hal ini bertujuan untuk menyemaikan kesedaran secara lebih berkesan. Murid sekolah khususnya yang belajar di sekolah rendah wajar didedahkan dengan pengetahuan tentang alam sekitar dengan lebih sistematik. Jika sejak kecil mereka diberikan pendedahan sedemikian, mereka akan berasa lebih bertanggungjawab terhadap alam sekitar apabila mereka dewasa nanti. Langkah ini akan mengatasi gejala pencemaran alam pada masa akan datang, bak kata pepatah melentur bulu biarlah dari rebungnya. Jadi, pengenalan pendidikan alam sekitar di peringkat sekolah merupakan satu langkah untuk mengatasi pencemaran alam.
Langkah untuk mengatasi pencemaran alam seterusnya ialah pihak kerajaan perlu melaksanakan kempen dengan lebih berkesan. Kempen merupakan kaedah yang paling berkesan untuk menyampaikan sesuatu maklumat tentang pelbagai perkara. Pelbagai media massa dapat digunakan untuk menjadi wadah penyampaian maklumat melalui kempen. Contohnya, televisyen merupakan media yang paling dekat dengan masyarakat. Pada umumnya setiap rumah di negara kita mempunyai set televisyen. Oleh itu, televisyen wajar digunakan sebaik-baiknya untuk menyalurkan maklumat tentang langkah-langkah mengatasi pencemaran alam. Media-media lain seperti surat khabar dan radio juga wajar digunakan sepenuhnya untuk menjadi wadah kempen penjagaan alam sekitar. Selama ini kempen yang dilaksanakan tidak begitu berkesan. Pihak yang terbabit hanya melaksanakan kempen tidak ubah seperti pahat dengan penukul. Adakalanya kempen yang dilaksanakan bersifat aktiviti bermusim. Oleh yang demikian, kempen yang lebih berkesan dan dijalankan dengan bersungguh-sungguh dapat mengatasi masalah pencemaran alam sekitar.
Selain itu, pihak sekolah hendaklah memperkenalkan pendidikan alam sekitar kepada murid-murid sekolah. Pendidikan alam sekitar melibatkan pelbagai aspek yang menjurus ke arah pengekalan alam yang sejahtera. Satu kurikulum yang khusus perlu digubal agar pendedahan yang sistematik dapat dilaksanakan. Kurikulum ini boleh diselitkan dalam mata pelajaran lain dan boleh juga dijadikan mata pelajaran khusus. Hal ini bertujuan untuk menyemaikan kesedaran secara lebih berkesan. Murid sekolah khususnya yang belajar di sekolah rendah wajar didedahkan dengan pengetahuan tentang alam sekitar dengan lebih sistematik. Jika sejak kecil mereka diberikan pendedahan sedemikian, mereka akan berasa lebih bertanggungjawab terhadap alam sekitar apabila mereka dewasa nanti. Langkah ini akan mengatasi gejala pencemaran alam pada masa akan datang, bak kata pepatah melentur bulu biarlah dari rebungnya. Jadi, pengenalan pendidikan alam sekitar di peringkat sekolah merupakan satu langkah untuk mengatasi pencemaran alam.
Langkah untuk mengatasi pencemaran alam seterusnya ialah pihak kerajaan perlu melaksanakan kempen dengan lebih berkesan. Kempen merupakan kaedah yang paling berkesan untuk menyampaikan sesuatu maklumat tentang pelbagai perkara. Pelbagai media massa dapat digunakan untuk menjadi wadah penyampaian maklumat melalui kempen. Contohnya, televisyen merupakan media yang paling dekat dengan masyarakat. Pada umumnya setiap rumah di negara kita mempunyai set televisyen. Oleh itu, televisyen wajar digunakan sebaik-baiknya untuk menyalurkan maklumat tentang langkah-langkah mengatasi pencemaran alam. Media-media lain seperti surat khabar dan radio juga wajar digunakan sepenuhnya untuk menjadi wadah kempen penjagaan alam sekitar. Selama ini kempen yang dilaksanakan tidak begitu berkesan. Pihak yang terbabit hanya melaksanakan kempen tidak ubah seperti pahat dengan penukul. Adakalanya kempen yang dilaksanakan bersifat aktiviti bermusim. Oleh yang demikian, kempen yang lebih berkesan dan dijalankan dengan bersungguh-sungguh dapat mengatasi masalah pencemaran alam sekitar.
CONTOH 3.
Sejak beberapa tahun, kerajaan telah
melancarkan kempen ”Sayangi Sungai ”dalam negara yang merangkumi pelbagai usaha
memantau, memulihara, membersih dan mengindahkan keadaan sungai. Walaupun
begitu, belakangan ini, isu pencemaran sungai kian serius sehinggakan Menteri
Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid melahirkan rasa
kecewanya kerana tidak terdapat kesan yang boleh dibanggakan terhadap keadaan
banyak sungai kita.
Masalahnya
tidak kelihatan apa-apa tindakan berkesan dilakukan. Mereka yang mendiami
sekitaran sungai seperti pengusaha kilang, peniaga gerai makan dan juga
penghuni rumah masih menganggap sungai sebagai tempat untuk menyalurkan sampah
dan segala macam sisa yang hendak dibuang.
Pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerajaan
negeri perlu mengadakan pelbagai acara membabitkan orang ramai dan
industri. Sokongan orang ramai dan swasta adalah penting sekiranya kempen
menyayangi sungai dikehendaki mendatangkan kesan. Perasaan cintakan sungai
yang mengalir melalui kediaman atau bandar mereka diami adalah milik
mereka juga perlu dipupuk. Hanya dengan cara begini, baru akan timbul perasaan
menyayangi sungai mereka sendiri dan dengan itu mereka juga berusaha
memuliharanya daripada dicemari. Apa pun kebanyakan sungai dan kawasan
lembahnya terus dilanda pencemaran. Malah tahap pencemaran terhadap beberapa
batang sungai semakin teruk hingga ada yang terpaksa dikategorikan sebagai
sudah ‘mati’.
Mengikut perangkaan yang diberikan oleh Ketua
Pengarah Jabatan Perairan dan Saliran, Datuk Keizrul Abdullah,
kedudukan sungai dalam negara kita sebenarnya semakin meruncing. Daripada
keseluruhan 120 kawasan lembah sungai yang dipantau Jabatan Alam Sekitar
(JAS) kedudukan pencemarannya semakin buruk dari tahun ke tahun. Pada
tahun 2002, masih ada 63 sungai dikategorikan sebagai bersih, tetapi
setahun kemudian hanya tinggal 58 sungai yang masih bersih. Pada
2002, 43 sungai dianggap sudah tercemar manakala setahun kemudian jumlah sungai
yang tercemar meningkat kepada 53. Bagaimanapun, jumlah sungai yang
mengalami pencemaran teruk tinggal sembilan batang saja pada 2003 berbanding
dengan 14 sebelum itu. Tidak diketahui apakah yang menyebabkan lima sungai yang
tercemar teruk pada 2002 bertambah baik setahun kemudian.
Pemantauan yang dilakukan Jabatan Alam
Sekitar menunjukkan bahawa kiranya tidak ada rancangan berkesan memelihara
kebersihan sungai, kedudukan kebanyakan sungai dalam negara akan terus
dilanda pencemaran. Hal ini disebabkan, keseluruhannya rakyat negara ini amat
kurang prihatin terhadap tahap kebersihan sungai. Kebanyakan daripada mereka
seolah-olah tidak pernah terfikir bahawa merekalah juga yang menyebabkan
keadaan kebanyakan sungai kita terus tercemar. Penghuni rumah di tepi
sungai baik setinggan atau pun tidak, berterusan menganggap sungai seperti
saliran membuang najis dan sampah. Kalau diperhatikan kawasan
perumahan, bangunan dan rumah kedai yang didirikan 30 atau 40 tahun lalu
semuanya membelakangkan sungai. Ramai ketika itu menjadikan sungai
sebagai saliran sampah dan najis. Sehingga kini pun ketika pemaju
perumahan misalnya sudah tidak lagi menganggap sungai sebagai
saliran sampah dan mula mendirikan rumah menghadap sungai, itupun orang
ramai masih tidak dapat mengikis pandangan mereka terhadap sungai.
Selagi tahap kesedaran terhadap kebersihan
sungai tidak dapat diwujudkan, selagi itulah segala usaha untuk memulihkan
sungai tidak akan berkesan. Kesedaran demikian ini seharusnya dipupuk daripada
bangku sekolah lagi. Perasaan cinta akan sungai dan prihatin terhadap
persekitaran alam didedahkan kepada murid di sekolah lagi supaya apabila dewasa
kelak mereka akan lebih prihatin terhadap usaha kebersihan alam
sekitar. Media juga boleh memainkan peranan untuk meningkatkan kesedaran
orang ramai terhadap pentingnya sungai dipelihara supaya terus
bersih.
Walaupun ada pelbagai peraturan
dan undang-undang mencegah kotoran dan sisa pengilangan atau ternakan dibuang
ke sungai, kegiatan tidak bertanggungjawab ini tetap
diteruskan. Pemantauan dan pencegahan oleh Jabatan Alam Sekitar dan
pihak berkuasa tempatan perlu ditingkatkan. Lazimnya, apabila pencemaran
didedahkan media, barulah mereka bertindak. Bahkan kadangkala pesalah hanya
dikenakan kompaun yang tidak seberapa sehingga tidak wujud perasaan takut
menghadapi tindakan. Walaupun ada peruntukan membolehkan kilang yang secara
berterusan membuang sisa dan sisa toksik ditutup, apakah tindakan drastik
demikian ini pernah diambil? Sebenarnya kalau ada kemahuan, sungai-sungai
ini sememangnya boleh dipulihkan menjadi bersih agar ikan akan dapat
membiak kembali dan berbagai-bagai kegiatan riadah dan pelancongan boleh dilaksanakan
menggunakan sungai terbabit.
Jelasnya, segala usaha mungkin akan mengambil
masa tetapi sekiranya ada keazaman dan dengan perangan rapi dan dapat pula
dilaksanakan dengan betul tanpa pengecualian tentunya sungai-sungai yang
terjejas dapat dipulihkan.
NOTA TAMBAHAN:-
Isu-Isu Alam Sekitar
Ramai orang kini sedar tentang kemerosotan alam sekitar. Bagi tempat-tempat
tertentu kemerosotan alam sekitar telah mencapai krisis dan boleh dianggap
sebagai bencana. Sebagai contohnya, kebocoran loji nuclear di Chernoby, Ukraine
( dulunya dalam kesatuan Soviet ) telah merosakkan alam sekitarnya tanpa dapat
diperbaiki dan masih menjadi ancaman kepada penduduk sekitar dan alam
sekeliling. Media massa sering membawa berita tentang aspek kemerosotan alam
sekitar alam sekitar, dan tidak kurang juga orang perseorangan menyuarakan
tentang keadaan alam sekitar itu dalam media tersebut. Antara perkara yang
diberi perhatian termasuklah keadaan pencemaran di bandar-bandar besar,
kesesakan lalu lintas di bandar, banjir kilat, pencemaran air, pencemaran
udara, bunyi dan tanah tanih.Selain itu, penebangan hutan tak terkawal dan
kepupusan pelbagai spesis flora dan fauna juga turut diberi perhatian.
Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa pembangunan adalah amat penting
untuk kemajuan sesebuah negara. Namun pembangunan yang tidak mengambil kira
ataupun tidak diseimbangkan dengan kemampuan alam sekitar sudah semestinya akan
menyebabkan konsep pembangunan berterusan tidak dapat direalisasikan. Akibatnya
bukan hanya generasi ini sahaja yang akan mengalami masalah tetapi generasi
masa depan akan menwarisi masalah yang diwujudkan pada masa ini. Oleh itu,
timbullah pelbagai isu dan masalah berkenaan kualiti alam sekitar yang semakin
merosot dan diburukkan lagi dengan pelbagai kelemahan dan kekangan dalam
menangani isu dan masalah tersebut.
Pelbagai usaha untuk menangani isu-isu alam sekitar telah dilakukan sama ada
oleh kerajaan, pihak swasta dan masyarakat sendiri melalui cara perundangan dan
bukan perundangan namun hasilnya tetap tidak memuaskan. Keadaan ini disebabkan
oleh pelbagai kelemahan dan kekangan dalam melaksanakan langkah-langkah
tersebut. Adalah diharapkan tugasan yang dijalankan ini dapat mengenal pasti
kekangan dan masalah tersebut dan seterusnya mencadangkan cara penyelesaian yang
lebih baik dan berkesan untuk isu-isu tersebut.
MASALAH KETEGASAN DAN PELAKSANAAN
Keberkesanan kaedah kawalan alam sekitar bergantung pada setakat mana
kawalan-kawalan itu mencukupi dan memandai. Apakah kawalan-kawalan itu
merangkumi segala aspek permasalahan alam sekitar, termasuk segala bentuk
bentuk pencemaran dan keutuhan sumber alam. Pengawalan bukan semata-mata
terhadap masalah yang telah serius tetapi juga turut merangkumi segala bentuk
pencemaran walaupun masih dalam peringkat yang tidak membimbangkan dan juga
segala kemungkinan kemusnahan terhadap alam sekitar yang akan berlaku juga
perlu diambil kira. Di Malaysia, peruntukkan undang-undang adalah merangkumi
hampir segala aspek tentang alam sekitar namun adalah menjadi satu trend bagi
pihak berkuasa untuk menumpukan kawalan ke atas masalah-masalah alam sekitar
yang telah serius dan mendapat perhatian dan meminggirkan masalah-masalah yang
biasa. Namun pihak berkuasa tidak boleh dipersalahkan kerana untuk melakukan
kawalan yang menyeluruh memerlukan kos yang tinggi. Oleh itu, pihak swasta dan
masyarakat secara amnya perlu mengeluarkan sedikit wang dan tenaga untuk
membantu pihak berkuasa menjalankan kawalan menyeluruh ke atas alam sekitar dan
tidak mengharapkan pihak kerajaan semata-mata..
Masalah seterusnya ialah dari segi ketegasan langkah-langkah kawalan yang
telah diambil. Apakah peraturan-peraturan yang dibuat dalam bentuk penetapan
tingkat piawaian misalnya, sudah cukup tegas dan sesuai dengan tingkat yang
boleh menjamin kesihatan, atau apakah tingkat tersebut sudah cukup tinggi
sesuai dengan tingkat penetapan yang telah dibuat oleh badan antarabangsa
seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) atau Amerika Syarikat. Begitu juga
apakah cukai pencemaran atau denda yang dikenakan itu sudah cukup tinggi
sehingga ia boleh dijadikan daya penggerak utama bagi menggelakkan pencemaran.
Soalan seterusnya ialah dari segi pelaksanaannya. Apakah semua program dan
penetapan yang telah dibuat itu dapat dijalankan sepenuhnya?
Masalah ini akan diulas lebih lanjut dalam kelemahan penguatkuasaan tetapi
dari segi umumnya tingkat piawaian pengurusan alam sekitar di negara ini ada
yang telah mencapai standard antarabangsa dan ada yang belum. Sebagai contoh,
sistem pembekalan air di Malayisa telah memenuhi piawaian WHO ( sumber: Majalah
MASSA ) namun pengurusan alam sekitar di Malaysia masih dikritik masyarakat
antarabangsa kerana lebih mengutamakan pembangunan. Tentang denda dan
undang-undang yang ada, secara keseluruhan ia masih belum mampu membendung
pencemaran di tahap yang dikehendali dan bukan semua program yang dirancang
dapat dilaksanakan kerana pelbagai masalah dan kekangan. Contohnya program
kitar semula yang bermula awal tahun 2000 semakin terpinggir kerana tiada
sambutan daripada masyarakat selain daripada kesukaran mewujudkan pusat kitar
semula di setiap daerah dan kawasan.
KEKANGAN POLITIK DAN EKONOMI
Masalah alam sekitar berkait rapat dengan masalah ekonomi dan seterusnya
kekukuhan politik pemerintah pemerintah. Keutamaan yang diberikan terhadap
penjagaan alam sekitar bermakna sedikit sebanyak akan menyekat dan menjejaskan
prestasi ekonomi. Ketidakstabilan ekonomi negara akan menyebabkan kemerosotan
sokongan rakyat terhadap parti pemerintah. Kerajaan pusat dan negeri memerlukan
sumber kewangan yang besar bagi projek-projek pembangunan. Oleh itu,
projek-projek pembangunan lebih diutamakan daripada kepentingan alam sekitar.
Beberapa contoh dapat dilihat. Pembinaan lebuh raya Karak-Kuala Lumpur telah
menyebabkan pencemaran Sungai Gombak dan perlahan-lahan menjadikannya sebagai
kawasan paya yang tidak berguna . Pembinaan jalan raya Relau-Balik Pulau telah
merosakkan tanaman di enam buah kampong di daerah Relau dan Balik Pulau.
Selain itu, keanggotaan dalam Majlis Kualiti Alam Sekitar ( sebarang
peraturan alam sekitar yang akan dibuat dirujukkan kepadanya) juga gagal untuk
mencerminkan penyertaan rakyat. Daripada sembilan perwakilan yang terdapat di
dalamnya tiada satupun daripada rakyat awam atau daripada mana-mana badan bukan
berkepentingan kerajaan. Cuma seorang sahaja yang dilantik daripada kalangan
kakitangan akademik universiti. Perwakilan yang seperti itu sudah tentu akan
lebih memberatkan kepada priority pembangunan ekonomi. Oleh itu, segala
candangan dan nasihat daripada perwakilan majlis ini kepada Menteri berkenaan
juga tidak mungkin berada dalam tingkat mendesak khususnya daripada keperluan
piawaian yang tegas. Oleh itu, adalah penting agar keanggotaan dalam Majlis ini
dinilai semula atau mempunyai beberapa pemerhati daripada golongan orang awam
agar segala keputusan dan tindakan yang diambil oleh Majlis ini tidak
mengutamakan kepentingan ekonomi semata-mata. Prinsip ‘check and balance’ yang
diamalkan oleh perlanan sistem pemerintahan negara yang terdiri daripada tiga
cabang utama iaitu eksekutif, legislative dan kehakiman boleh diguna pakai
dalam hal ini.
Penguatkuasaan denda terhadap pihak yang melakukan pencemaran juga mempunyai
kaitan dengan kepentingan ekonomi. Jumlah denda yang tinggi kepada pengilang
bermakna ia akan menjejaskan aktiviti kilang tersebut. Keluaran mungkin akan
dikurangkan atau harga barang keluaran kilang berkenaan akan dikurangkan. Ini
menyebabkan pihak berkuasa berkecenderungan mengenakan denda yang sedikit bagi
kesalahan yang besar. Misalnya, pada bulan Februari 1982, Hotel Holiday Inn
telah didenda Cuma RM 300 kerana mencemarkan air laut di Batu Feringgi
disebabkan pelepasan najis tak sempurna dan sisa-sisa air buangan. Pada tahun
1981 pula, sebuah kilang di Kedah telah didenda RM 500 kerana mencemar Sungai
Tawar dan Sungai Kangar.
Jika dilihat daripada contoh-contoh ini, hukuman yang dikenakan adalah amat
tidak berpatutan dengan peruntukkan yang ada. Hukuman bagi pelepasan buangan ke
laut ialah denda tidak lebih RM 10000 dan penjara tidak lebih dua tahun atau
kedua-duanya. Manakala hukuman bagi pencemaran perairan daratan ialah denda
tidak lebih RM 10 000, penjara tak lebih dua tahun atau kedua-duanya dan denda
tambahan RM 1000 sehari bagi kesalahan yang diteruskan selepas mendapat notis daripada
Ketua Pengarah untuk menghentikanya. Di sini, banyak faktor boleh dilihat iaitu
kelemahan penguatkuasaan, unsur korupsi dan sebagainya yang menyebabkan masalah
ini. Tetapi masalah ini juga tidak dapat lari daripada jangkaan bahawa pihak
berkuasa lebih mengutamakan kepentingan ekonomi semata-mata dengan berlembut
dengan pihak yang bersalah. Denda yang dikenakan ini hanyalah merupakan derma
daripada pencemar yang sedikitpun tidak akan memberi sebarang pengajaran kepada
mereka. Mereka akan terus melakukan pencemaran dan membayar denda yang kecil.
Selain itu, berlaku penindihan kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan
Negeri dalam isu-isu dan hal berkaitan dengan alam sekitar. Peruntukkan dalam
Perlembagaan Persekutuan dan Negeri berkenaan sumber dan hal-hal alam sekitar
adalah jelas. Perundangan subsidiari sama ada undang-undang jenayah dan sivil
yang dibuat oleh Kerajaan Persekutuan dan negeri adalah mengikut garis panduan
Perlembagaan masing-masing kerana ia merupakan undang-undang yang tertinggi. Kerajaan
Persekutuan dalam usahanya untuk mewujudkan undang-undang yang seragam antara
negeri telah meluluskan undang-undang berkaitan alam sekitar yang dapat
digunakan di semua negeri. Langkah ini diterima di semua negeri di semenanjung
namun keseragaman ini tidak dapat dicapai di Sabah dan Sarawak kerana kedua
buah negeri ini mempunyai peruntukkan khas dalam Perlembagaan Persekutuan.
Sebagai contoh, tiada pindaaan yang boleh dibuat dalam Perlembagaan Persekutuan
yang berkait dengan hal ehwal kedua buah negeri seperti hal- hal perundangan
negeri, bidang kuasa Mahkamah Tinggi, agama dan adat istiadat kedua buah negeri
tanpa persetujuan Yang Dipertua Negeri Sabah atau Sarawak.
Selain itu, Jabatan Alam Sekitar yang merupakan agensi persekutuan di bawah
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar tiada kawalan menyeluruh berkaitan
dengan sumber-sumber alam sekitar. Hal berkaitan dengan dengan tanah, hutan,
sumber air , kawasan Kerajaan tempatan, perikanan and pertanian adalah di bawah
bidang kuasa Kerajaan Negeri seperti yang diperuntukkan dalam Jadual
Kesembilan, Senarai Negeri , Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, konflik sering
berlaku antara Kerajaan Persekutuan dan Negeri berkaitan dengan pengurusan alam
sekitar.
Di dalam kes pemuliharaan alam sekitar, Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
dan Akta Kualiti Alam Sekeliling ( Pindaan ) 1985 merupakan akta-akta yang
digubal dan diluluskan oleh kerajaan Persekutuan tetapi pengurusan sumber alam
sekitar masih dalam kawalan Kerajaan Negeri. Kejayaan Akta-akta tersebut bergantung
kepada kerjasama erat antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. Namun
kadang kala kerjasama ini susah dicapai jika berkait dengan kepentingan
kedua-dua buah pihak seperti dalam kes pembalakan di Endau- Rompin.
Di bawah Rancangan Malaysia Ketiga (1976-1980) Hutan Simpan Endau-Rompin
akan dijadikan Taman Negara. Taman Negara ini terdiri daripada kawasan seluas
500 000 ekar dan termasuk 90 000 ekar di Pahang dan 120 000 ekar di Johor. Pada
tahun kedua Rancangan ini, Kerajaan Negeri Pahang telah menggunakan 30 000 ekar
daripada kawasan tersebut untuk pembalakan. Sebalik pelbagai bantahan daripada
badan bukan kerajaan dan orang awam, kerajaan Negeri menyatakan mereka amat
memerlukan hasil daripada pembalakan tersebut. Walaupun mendapat pelbagai tentangan
dan perhatian daripada Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Pahang bercadang
mengeluarkan lebih banyak lesen pembalakan. Hal ini hanya dapat diselesaikan
selepas pilihan raya pada tahun 1978 di mana Menteri Besar Pahang yang baru
dilantik.
Kes Endau-Rompin merupakan contoh pertelingkahan kepentingan antara kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri. Masalah pertelingkahan kepentingan dan
pertindihan kuasa akan tetap berlaku kerana masing-masing mempunyai hak untuk
menguruskan sumber-sumber alam sekitar seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Persekutuan. Peruntukkan tersebut bukanlah buruk atau membebankan
kerana ia bertujuan mengimbangi kuasa antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan
Negeri di dalam sistem pemerintah negara yang berbentuk persekutuan. Namun ia
tetap mempunyai kelemahannya seperti yang telah dinyatakan. Dengan membuat
pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan ia dapat menyelesaikan masalah tersebut
tetapi mewujudkan juga masalah baru seperti kuasa mutlak berada di tangan
Kerajaan Persekutuan dan tiadanya imbangan kuasa dalam pemerintahan negara.
Namun, langkah terbaik dalam hal ini ialah meminda Perlembagaan Persekutuan
dengan memberi kuasa sepenuhnya kepada Kerajaan Persekutuan untuk menguruskan
sumber dan hal-ehwal alam sekitar namun adalah penting memasukkan peruntukkan
melantik badan yang bebas untuk mengawasi tindakan kerajaan dalam menguruskan
alam sekitar. Hanya dengan cara ini masalah pertindihan kuasa dan
pertelingkahan dapat diselesaikan di samping memastikan Kerajaan Persekutuan
tidak bertindak sesuka hati dalam pengurusan alam sekitar negara dengan
melantik badan pemerhati bebas untuk mengawasi mereka. Sesungguhnya, jika pihak
kerajaan betul-betul mengutamakan alam sekitar mereka haruslah megetepikan
kepentingan politik dan ekonomi dan melaksanakan pembangunan terancang (
substainable development) seperti yang diperuntukkan dalam rancangan Malaysia
Ketiga hingga kini ( Rancangan Malaysia Ke- 9 ).
Tentang masalah melaksanakan undang-undang persekutuan di Sabah dan Sarawak
kerana kedua buah negeri ini mempunyai keistimewaan di dalam Perlembagaan
Persekutuan. Kerajaan Negeri kedua buah negeri perlu juga mengambil kira
kebaikkan undang-undang tersebut terhadap pembangunan alam sekitar di negeri
masing-masing. Tiada salahnya mengguna pakai undang-undang tersebut dengan
menggubal undang-undang yang sama dengan undang-undang tersebut dan
menguatkuasakannya di negeri masing-masing jika ia betul-betul merupakan
pilihan terbaik disebabkan kekangan yang ada untuk menggunakan undang-undang persekutuan.
Tetapi masalah yang ada kini ialah kedua buah negeri terlalu mengikut
telunjuk Kerajaan Persekutuan dalam melaksanakan sesuatu projek sambil
mengabaikan kepentingan alam sekitar. Contohnya, Pembinaaan Empangan Bakun di
Sarawak banyak menjejaskan ekosistem alam sekitar. Kerajaan negeri dalam hal
ini perlu menggunakan kuasa mereka seperti yang diperuntukkan dalam
Perlembagaan Persekutuan untuk tidak membenarkan projek ini pada awalnya jika
mereka betul-betul mengutamakan kepentingan dan pengurusan alam sekitar.
MASALAH BIDANG KUASA DAN HIERARKI JABATAN ALAM SEKITAR (JAS)
Jabatan Alam Sekitar (JAS) ditubuhkan pada tahun 1975 untuk menguatkuasakan
Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 dan diketuai oleh Ketua Pengarah Kualiti Alam
Sekeliling yang mempunyai bidang kuasa tertentu dalam mentadbir pengurusan alam
sekitar di bawah Akta tersebut. Jabatan ini merupakan salah satu agensi
kerajaan di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar ( kini
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar ).
Bidang kuasa JAS adalah terhad. Dalam hal-hal penentuan keputusan dan
program, JAS tidak dan kurang berperanan. Ia cuma sebagai badan penasihat yang
nasihatnya tidak semestinya akan diterima. Kementerian sendiri dalam usaha
untuk memajukan penyelidikan sains misalnya penyelidikan dan kegunaan atom dari
segi keputusan dan perancangannya tidak pun meminta dan mengambil kira
pandangan JAS, sedangkan kedua-dua bahagian ini berada dalam Kementerian yang
sama. Di sini jelas bahawa peranan JAS hanyalah kepada pelaksanaan peraturan
alam sekitar yang tertentu sahaja, itu pun setelah berlakunya kerosakkan.
Sekiranya dalam kementerian yang sama JAS tidak atau kurang mempunyai kuasa
untuk menyertai proses membuat keputusan, maka apatah lagi dalam Kementerian
lain atau jabatan-jabatan luar daripada kementerian ini.
Masyarakat cenderung menyalahkan Jabatan Alam sekitar apabila berlaku satu
pencemaran yang serius kerana tidak mengambil langkah awal mencegahnya. Apakah
daya Jabatan ini untuk melaksanakan langkah pencegahan awal jika tidak mendapat
sokongan dan kerjasama daripada Kementeriannya sendiri. Jabatan boleh
mengesyorkan mengambil tindakan awal untuk mencegah sesuatu pencemaran daripada
berlaku namun jika Kementerian sendiri tidak menyokong tindakan mereka dan
meluluskannya serta lebih mengutamakan pembangunan fizikal semata-mata,
cadangan itu hanya tinggal cadangan tanpa pelaksanaan. Masyarakat perlu sedar
bahawa kakitangan JAS hanya makan gaji dengan kerajaan dan tidak mampu
mengingkari arahan majikan sendiri. Oleh itu, JAS tidak sepatutnya disalahkan
seratus peratus apabila berlaku pencemaran alam sekitar yang serius.
Contoh masalah yang mungkin timbul antara JAS dan Kementerian ialah pihak
Kementerian membenarkan pembalakan di sesuatu kawasan dan JAS berpendapat
pembalakan tersebut akan memberi kesan yang serius kepada alam sekitar. Jika
Kementerian tetap dengan keputusannya JAS tidak mampu menghalang kerana
Kementerian dan pihak kerajaan mempunyai autoriti dalam hal ini. Oleh itu,
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar melalui Menterinya Datuk Seri Adenan
Satem perlu peka terhadap perkara ini dan mengambil kira penglibatan dan
pendapat JAS sebelum membuat sesuatu keputusan agar objektif pembangunan
terancang dapat dicapai.
Selain itu, beberapa kelemahan lain wujud dalam JAS dalam melindungi dan
meningkatkan mutu alam sekitar, misalnya tidak terdapat unit-unit penguatkuasa
khas iaitu pegawai-pegawai dalam setiap unit ( unit pencemaran air, udara dan
sebagainya) yang bertanggungjawab untuk memastikan pelaksanaan peraturan. Yang ada
cuma perbincangan perbincangan antara JAS dengan unit-unit tersebut sahaja. Untuk menyelesaikan masalah ini dan melancarkan
penguatkuasaan, adalah wajar dilantik seorang pegawai bagi setiap unit
penguatkuasaan agar dapat menyelia dan merancang setiap tindakan unit tersebut.
Pertindihan kuasa antara bidang kuasa pengurusan alam sekitar antara
Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri juga merumitkan kerja JAS. Sebahagian
besar sumber alam sekitar yang sepatutnya berada dalam pemantauan JAS adalah di
bawah bidang kuasa kerajaan Negeri seperti tanah, air dan hutan. Oleh itu,
mungkin timbul isu JAS tidak dibenarkan menjalankan tugas mereka oleh Kerajaan
Negeri kerana tindakan mereka melibatkan bidang kuasa Kerajaan Negeri. Sebagai
contoh, terdapat sebuah kilang membuang bahan buangan ke dalam sungai dan JAS
hendak mengambil tindakan terhadap mereka. Namun mereka memberikan surat
daripada Kerajaan Negeri yang membenarkan perbuatan tersebut. Dalam hal ini,
JAS akan berada dalam dilema sama ada mengambil tindakan atau tidak kerana
perkara tersebut berada di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri. Dalam keadaan
ini, JAS perlu melaksanakan tugas mereka kerana mereka mempunyai hak di bawah
Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 dan jika perkara ini dibawa ke mahkamah,
mahkamah perlu memainkan peranan dalam menyelesaikannya.
Namun pertindihan kuasa ini juga mempunyai kebaikkan di mana kerajaan
tempatan yang juga mempunyai kuasa dalam pengurusan alam sekitar boleh membantu
JAS dalam penguatkuasaan. Kerjasama ini sudah tentunya membawa lebih banyak
kebaikkan daripada bertelingkah tentang pertindihan kuasa yang ada. Selain itu,
kerjasama juga boleh dibuat dengan agensi penguatkuasa yang lain seperti
Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Perikanan, Jabatan Perhutanan, Pejabat
Daerah dan Tanah dan Jabatan Kesihatan.
MASALAH KAKITANGAN
Masalah utama yang dihadapi oleh Jabatan Alam Sekitar dalam menguatkuasakan
Akta Kualiti Alam Sekitar adalah dari segi masalah kakitangan organisasi iaitu
berkaitan dengan pengambilan kakitangan untuk mengisi jawatan kosong. Oleh
sebab kakitangan yang ada tidak mencukupi untuk menjalankan segala aktiviti
yang berkaitan dengan penguatkuasaan peraturan yang ditetapkan di bawah akta
tersebut, maka jawatan kosong ini perlu diisi.
Pada peringkat awal pelaksanaan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974,
pejabat-pejabat JAS yang mentadbirkan Akta ini memang telah menduga bahawa
masalah perjawatan akan wujud dan dijangka bahawa akta ini akan mengambil masa
sekurang-kurangnya dua atau tiga tahun sebelum dapat dilaksana dan
dikuatkuasakan sepenuhnya. Pada tahun 1974 dan 1975, tugas-tugas untuk
menyelengarakan penubuhan JAS sebagai agensi yang akan mentadbirkan akta ini
dan masalah pentadbirannya terpaksa dikendalikan oleh hanya dua orang Pegawai
Tadbir Diplomatik (P.T.D ) serta tanpa kakitangan pembantu yang tetap. Sehingga
tahun 1975, kedudukan kepegawaian di Jabatan Alam Sekitar masih lagi serius
dengan beberapa kekosongan jawatan berlaku pada peringkat yang lebih kanan.
Daripada sejumlah 25 jawatan yang ada cuma 13 jawatan sahaja yang terisi.
Pegawai-pegawai teknikal hanya diperoleh pada peringkat rendah mulai dari
bulan Mei 1975. Sungguhpun Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Jabatan
Perkhidmatan Awam telah berusaha mencari calon yang berkelayakan untuk memenuhi
jawatan-jawatan tersebut tetapi masih tidak dapat dipenuhi kerana ketiadaan
calon yang sesuai dalam bidang yang berkaitan. Oleh yang demikian, program
kerja yang menyeluruh tentang langkah-langkah kawalan dan kerja-kerja
perancangan tidak dapat dijalankan secara sistematik dan sempurna sepertimana
yang diharapkan.
Masalah kekurangan kakitangan ini sedikit sebanyak sudah pasti menjejaskan
kejayaan pelaksanaan Akta Kualiti Alam Sekitar 1974. Contohnya dalam aktiviti
kajian dasar untuk menentukan pencemaran air pada tahun 1980, hanya dua kajian
dasar sahaja dapat dijalankan berbanding lapan kajian yang dicadangkan. Ini
disebabkan oleh kekurangan kakitangan pada awal tahun berkenaan.
Berdasarkan statistik yang dikemukakan, ia adalah statistik pada 25- 30
tahun dulu. Jadi apakah keadaannya sekarang? Sehingga kini masalah kakitangan
yang tidak mencukupi masih menjadi masalah bagi JAS dalam melaksanakan
penguatkuasaan dan perancangan. Walaupun JAS mempunyai pejabat di setiap
negeri, pegawai penguatkuasa masih belum mencukupi. Masalah ini mungkin
berpunca daripada pembiayaan yang tidak mencukupi daripada Kerajaan Persekutuan
dan masalah ini juga berlaku pada agensi penguatkuasa yang lain.
Melihat kepada masalah ini yang masih belum selesai sejak Akta Kualiti Alam
Sekeliling 1974 mula berkuatkuasa, ia menunjukkan kelemahan daripada pihak
kerajaan dan negeri dalam menguatkuasakan undang-undang berkaitan dengan alam
sekitar. Keadaan ini juga jelas menunjukkan ketidaksungguhan pihak terbabit
dalam melindungi alam sekitar dan melaksanakan pembangunan terancang seperti
yang telah dinyatakan dalam pelan Rancangan Malaysia Ketiga hingga sekarang.
Oleh itu, masalah ini perlu diselesaikan segera dengan mengambil sumber tenaga
yang diperlukan untuk Jabatan Alam Sekitar dan jabatan penguatkuasa yang lain
agar masalah ini tidak berlarutan dan undang-undang yang ada dapat
dikuatkuasakan dengan lebih berkesan di samping perancangan pembangunan alam
sekitar yang lebih baik.
Namun janganlah mengambil mereka yang tidak berkelayakan atau tidak berminat
dengan isu alam sekitar untuk memenuhkan jawatan yang kosong. Adalah lebih baik
menanamkan dulu sikap yang betul kepada mereka yang dilantik agar mereka tidak
menjalankan tugas dengan sambil lewa.
MASALAH KOS PENGURUSAN
Dalam Rancangan Malaysia Ketiga ( 1976-1980) , JAS telah mendapat peruntukan
perbelanjaan pembangunan awam berjumlah RM 40 juta dan jumlahnya telah merosot
kepada RM 36 juta dalam Rancangan Malaysia Keempat, walaupun keperluan
penjagaan alam sekitar semakin mendesak. Jika dibandingkan jumlah peruntukan
perbelanjaan pembangunan awam, peratusnya adalah terlalu kecil, tidak melebihi
2 peratus dalam kedua-dua rancangan tersebut. Walaupun begitu peruntukan
kendalian JAS terus meningkat melebihi 10 kali ganda antara tahun 1976-1985,
ini khususnya disebabkan oleh bilangan kakitangan JAS yang semakin meningkat.
Bagi buangan kotoran kumbahan domestik, JAS telah menetapkan buangan
sebanyak 50 mg/1 BOD ke sungai yang tidak digunakan bagi pembekalan air dan 20
mg/1 bagi sungai yang digunakan bagi sumber pembekalan air. Kajian menunjukkan
bahawa untuk mencapai matlamat antara 2-20 mg/1 ia memerlukan perbelanjaan
pelaburan sebanyak RM 2.71 billion. Jumlah ini terlalu besar dan tentunya
menyukarkan bagi pihak kerajaan membuat keputusan segera ke atasnya. Pungutan
dan pelupusan sampah sarap pepejal dikatakan melibatkan kos purata pada tahun
1983 sebanyak RM 50 setiap tan. Kalau bagi Kuala Lumpur yang dianggarkan
buangan pepejal sampah ialah 1000 tan sehari, maka ini bermakna sejumlah lebih
daripada RM 18 juta akan terlibat bagi setiap tahun untuk kawasan Kuala Lumpur
sahaja.
Dari segi pihak pengilang (pencemar), kesukaran juga timbul dalam
melaksanakan kawalan pencemaran. Kos yang besar akan terpaksa ditanggung bagi
memenuhi piawaian yang ditetapkan. Bagi kilang getah dan kelapa sawit sahaja,
sehingga tahun 1983, sejumlah RM 200 juta terpaksa dibelanjakan bagi tujuan
ini.
Menurut data terkini kerajaan memperuntukkan RM194 juta untuk hal-hal
berkaitan alam sekitar dalam belanjawan 2005. Jumlah ini cukup besar
dibandingkan dengan 15-20 tahun lalu tetapi persoalan yang timbul ialah adakah
jumlah ini mencukupi? Jumlah ini menunjukkan kesungguhan pihak kerajaan dalam
pembangunan alam sekitar negara. Namun jika pencemaran terus meningkat tanpa
pengawalan, jumlah ini sudah tentunya tidak mencukupi untuk menanggung semua
gaji pegawai dan kakitangan yang terlibat dalam hal-hal alam sekitar,
pembersihan semula kawasan pencemaran, program pemeliharaan dan pemuliharaan
dan sebagainya.
Salah satu langkah untuk mengurangkan kos ialah memberi kontrak pada pihak
swasta menjalankan proses pembersihan atau menswastakan sesebuah agensi atau
jabatan yang cuma bertanggungan dalam hal-hal pembersihan pencemaran. Langkah
ini sudah pasti mengurangkan beban kerajaan namun masalah akan timbul bila
orang ramai terpaksa membayar harga yang tinggi untuk menikmati alam sekitar
yang bersih. Dalam hal ini sudah pastilah pihak kerajaan akan dipersalahkan
pula.
Kesimpulannya, berapa banyak pun peruntukkan yang diberikan kepada kerajaan
untuk pembangunan alam sekitar negara, ia tetap tidak mencukupi jika pencemaran
terus meningkat dan masyarakat tidak turut memainkan peranan memelihara alam
sekitar. Oleh itu, langkah terbaik ialah orang ramai turut memainkan peranan agar
pencemaran dapat dikawal dan seterusnya mengurangkan beban kerajaan. Langkah
ini akan turut melancarkan pembangunan alam sekitar negara agar orang ramai
dapat menikmati alam sekitar yang bersih.
MASALAH KESEDARAN DAN PENERIMAAN UMUM
Sungguhpun kesedaran rakyat tentang kepentingan alam sekitar telah
meningkat, tetapi kesedaran ini masih belum mencapai peringkat yang realistik.
Masih ramai yang melihat pengurusan alam sekitar semata-mata untuk mengadakan
udara yang nyaman dan air yang bersih tanpa melihat kaitannya dengan usaha
pembangunan.
Berdasarkan keadaan ini terdapat golongan yang tidak bertanggungjawab terus
melakukan kegiatan yang mencemarkan alam sekitar dan melanggar peraturan alam
sekitar. Masih ramai pemandu kenderaan motor yang menggunakan asap-asap
kenderaan melebihi paras yang dibenarkan iaitu tak lebih 50 UAH yang ditetapkan
di bawah kaedah-kaedah Kereta Motor ( kawalan Pelepasan Asap dan Gas) 1977.
Majoriti rakyat Malaysia masih tiada kesedaran yang menyeluruh tentang
pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar. Pelbagai pihak hanya melenting dan
mengutarakan pendapat mereka apabila suatu isu alam sekitar itu menjadi sensasi
atau mendapat liputan meluas media massa. Namun tiada tindakan susulan yang
berkesan yang diambil untuk menyelesaikannya. Sebagai contoh, isu bahan toksik
yang diletakkan di dalam sebuah kilang terbiar di Johor di mana bahan toksik
itu datang dari Taiwan . Pelbagai pihak mengutarakan kebimbangan mereka dan
kesan bahan toksik itu terhadap penduduk setempat, namun masih tiada tindakan
berkesan untuk menghapuskan bahan toksik atau memindahkannya ke tempat lain.
Mereka yang terbabit memberikan pelbagai alasan seperti pihak Taiwan enggan
menerima balik bahan itu, masalah pengurusan dan undang-undang dan sebagainya.
Seharusnya tindakan drastik harus diambil dalam hal ini seperti menlupuskan
bahan toksik ini dengan segera dengan cara yang dipratikkan dan bukan
membiarkannya begitu sehingga suatu hari nanti memudaratkan penduduk.
Rakyat perlu sedar bahawa mereka turut bertanggungjawab dalam pemeliharan
alam sekitar dan tidak mengharapkan kerajaan semata-mata. Kesedaran perlu ada
dan bukannya hanya mengambil mudah isu-isu alam sekitar atau hanya pandai
bercakap tanpa apa-apa tindakan. Cadangan dan pelan tanpa apa-apa tindakan
berkesan umpama mencurahkan air ke atas daun keladi.
KELEMAHAN SISTEM PENDIDIKAN NEGARA
Pendidkan dari peringkat awal memainkan peranan penting untuk menanamkan
kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar kepada masyarakat. Namun
nilai-nilai ini jarang dapat dilihat dalam masyarakat kini dan pencemaran dan
kemusnahan alam sekitar semakin meningkat. Keadaan ini membuktikan kecacatan
dalam sistem pendidkan negara yang gagal menanamkan sifat-sifat sivik dan
terpuji serta tentang hal-hal alam sekitar kepada masyarakat dan golongan
pelajar.
Di sekolah Rendah dan Menengah, pendidikan alam sekitar tidak diajar sebagai
matapelajaran yang berasingan dan dimuatkan dalam matapelajaran lain seperti
sains dan Kajian tempatan. Namun untuk keperluan peperiksaan, sering kali
matapelajaran seperti Kajian Tempatan digunakan untuk mengajar subjek lain.
Oleh itu, pendidkan alam sekitar diabaikan untuk memenuhi keperluan alam
sekitar dengan menggunakan masa itu untuk pelajaran lain. Pada peringkat
institusi pengajian tinggi pula hanya pelajar yang mengambil ijazah atau subjek
berkaitan dengan alam sekitar sahaja mengetahui tentang isu-isu dan cara untuk
menguruskan alam sekitar. Manakala pelajar lain hanya berpandangan seperti
masyarakat biasa iaitu alam sekitar hanya berkait dengan kebersihan, flora dan
fauna dan persekitaran tanpa mengetahui kepentingan pengurusan alam sekitar
yang betul.
Namun kini terdapat harapan dalam pendidkan alam sekitar di mana kerajaan
mengutamakan pendidikan alam sekitar bermula dari Rancangan Malaysia Ketujuh
(1996-2000) dan masyarakat turut melibatkan diri dalam pendidikan yang bersifat
tidak formal. Contohnya promosi kesedaran alam sekitar, pertandingan bertemakan
alam sekitar dan penyiaran rancangan berbentuk alam sekitar di dalam media
elektronik dan media massa.
Adalah diharapkan usaha-usaha yang ada berterusan agar kesilapan masa lalu
tidak diulangi dan generasi muda dan baru memperoleh ilmu yang menyeluruh
tentang pendidikan alam sekitar serta dapat mempraktikkannya kelak untuk
berdepan dengan isu-isu alam sekitar di masa hadapan. Pendidikan adalah medium
yang berkesan untuk pembangunan kelak.
KELEMAHAN PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG
Ketiadaan pegawai penguatkuasa yang mencukupi dan kesusahan dalam
menyediakan laporan yang lengkap sebelum sesuatu tindakan dapat diambil adalah
kelemahan dalam penguatkuasaan undang-undang alam sekitar dan menyebabkan
kepercayaan orang ramai terhadap agensi penguatkuasaan semakin menurun. Masalah
lain ialah pemantauan sering dilakukan dalam waktu bekerja walhal banyak
pencemaran dilakukan pada waktu malam seperti pelepasan asap kilang dan sisa
buangan ke dalam sungai.
Di peringkat Kerajaan Tempatan dan Pejabat Daerah keadaannya lebih serius
kerana bilangan anggota yang terhad, kebanyakkan daripada mereka tidak dilatih
berkenaan cara menguatkuasakan undang-undang alam sekitar. Malah ada di antara
mereka yang tidak mengetahui pun adanya peruntukkan tentang penguatkuasaan
undang-undang alam sekitar di bawah bidang kuasa mereka. Di Pejabat Daerah Hulu
Langat, tiada seorang pun pegawai yang dilatih dalam hal-hal penguatkuasaan
alam sekitar dan mereka juga tidak tahu adanya peruntukkan berkenaan hal
berkenaan di bawah bidang kuasa mereka.
Selain itu, masalah-masalah lain yang dihadapi ialah kekangan politik dan
ekonomi, pertindihan kuasa antara kerajaan Negeri dan Persekutuan, tiadanya kos
yang mencukupi dan tiada kerjasama daripada orang ramai. Selain itu, masalah
pecah amanah atau rasuah juga mungkin timbul yang menyumbang kepada masalah
kelemahan penguatkuasaan namun tiada data atau kes mengenainya yang diketahui
umum.
Terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada kelemahan penguatkuasaan
alam sekitar. Namun masalah ini tidak seharusnya dijadikan alasan untuk para
pegawai penguatkuasa untuk tidak menjalankan tugas mereka dengan baik. Mereka
sepatutnya berdedikasi dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas agar
usaha mereka dihargai dan mendapat pujian ramai. Melalui cara ini sahaja,
masalah-masalah lain yang dihadapi mereka akan disedari pihak terbabit dan
seterusnya menyelesaikan masalah tersebut satu persatu. Kelemahan dan tiada
kesungguhan di pihak pegawai penguatkuasa sendiri akan membantutkan lagi
penguatkuasaan dan menambah masalah yang sudah banyak berkenaan penguatkuasaan
.
KESIMPULAN
Negara sudah mempunyai banyak peruntukkan undang-undang berkenaan alam
sekitar yang jika dikuatkuasakan sepenuhnya mampu menangani masalah-masalah
alam sekitar yang timbul kini. Namun penguatkuasaan sepenuhnya masih tidak
dapat dijalankan kerana pelbagai kelemahan dan kekangan yang ada. Dalam hal
ini, kerajaan perlu mengambil kira faktor ini dan bukannya menggubal dan
meluluskan undang-undang alam sekitar yang baru.
Selain itu, pihak swasta dan orang ramai juga perlu memainkan lebih peranan
dalam meringankan beban kerajaan dan tidak mengharapkan kerajaan semata-mata
menangani isu-isu alam sekitar yang timbul. Penyelesaian masalah alam sekitar
secara bukan perundangan seperti melalui pendidikan formal dan tidak formal
perlu dipergiatkan lagi dan melibatkan pelbagai lapisan masyarakat agar
pembangunan terancang dapat dicapai dengan berkesan.
Pelan pembangunan negara dan pengekalan alam sekitar negara sebenarnya
menuju ke arah yang betul seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Malaysia
ketiga hingga Rancangan Malaysia Kesembilan. Namun masih banyak lagi tindakan
yang perlu dilakukan untuk mencapai tahap yang diingini disebabkan pelbagai
kelemahan dan kekangan yang timbul. Kuncinya adalah kerjasama daripada semua
pihak dan bukan kerajaan semata-mata. Mengejar kekayaan materialistik sekarang
merupakan trend kehidupan orang ramai tanpa mengambil kira pembangunan alam
sekitar, tetapi apakah nilai harta benda itu kelak jika kita terpaksa membayar
harga yang tinggi untuk menikmati alam sekitar itu sendiri yang sepatutnya
percuma sahaja.
Adalah diharapkan mereka yang berpendidikan tinggi juga sedar akan
kepentingan alam sekitar dan menjadi penunjuk arah ke arah pengekalan alam
sekitar dan pembangunan terancang untuk semua.
LANGKAH-LANNGKAH MENGATASI OLEH PIHAK KERAJAAN
Kerajaan merupakan nadi utama pergerakan dan pentadbiran bagi sesebuah negara.
Bagi isu besar seperti pencemaran alam sekitar turut menjadi agenda utama yang
kepada kerajaan untuk mengatasinya demi kesejahteraan hidup rakyat bagi
sesebuah negara. alam sekitar yang tidak tercemar dapat melahirkan masyarakat
yang sihat dari segi fizikal dan mental. Kementerian Sumber Asli dan Alam
Sekitar (NRE) merupakan kementerian yang dipertanggungjawabkan untuk memelihara
alam sekitar dari dicemari dan memulihara alam sekitar yang tercemar. Selain
itu Kementerian pelajaran turut memainkan peranan bagi mendidik pelajar-pelajar
sekolah untuk mencintai alam sekitar dan berusaha untuk melindunginya.
Melalui langkah penguatkuasaan undang-undang Jabatan Alam Sekitar (JAS) merupakan jabatan di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) yang memainkan peranan untuk mempertingkatkan penguatkuasaan Akta Kualiti Alam Sekeliling, 1974 dan peraturan-peraturan di bawahnya yang menyekat pencemaran dari punca tetap (point sources) (dengan izin). Efluen dan sisa kumbahan daripada industri dan loji-loji pengolahan kumbahan perlu dirawat terlebih dahulu dan mematuhi had yang ditetapkan di bawah Akta berkenaan dan peraturan-peraturan berkaitan sebelum dilepaskan. Di samping itu, Rondaan oleh pegawai Jabatan Alam Sekitar patut diperbanyakkan, Para pengusaha terutama pengusaha kilang secara besar-besaran patutlah mendapatkan nasihat daripada Jabatan Alam Sekitar(JAS) sebelum sesuatu operasi perindustrian dijalankan. Selain itu, Bagi masalah pencemaran air yang melibatkan pencemaran sungai Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) juga diberikan peranan oleh NRE untuk mengambil tindakan bagi mensyaratkan semua premis makanan dalam kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memasang Sistem Penapis Sisa Makanan (Food, Oil & Grease Trap) untuk menghalang sisa makanan, minyak dan gris disalurkan terus memasuki sungai dan mencemarkannya dan melaksanakan program ‘Pencegahan Pencemaran dan Peningkatan Kualiti Air Sungai’ untuk mempertingkatkan kualiti air sungai dan mengambil tindakan undang- undang terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan mencemarkan sungai, sekiranya disabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 25 (3) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, iaitu denda tidak lebih daripada RM 100,000.00 atau penjara untuk tempoh tidak lebih daripada 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Denda tambahan juga pada kadar tidak lebih daripada RM 1000.00 boleh dikenakan bagi tiap-tiap hari kesalahan yang diteruskan selepas suatu notis yang menghendakinya menghentikan perbuatan tersebut disampaikan kepadanya. Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) yang juga di bawah NRE telah ditugaskan untuk menjaga hutan negara yang telah diwartakan sebagai hutan simpan. Jabatan ini memainkan peranan penting untuk menjaga hutan dari diterokai dengan haram dan berleluasa yang akhirnya akan menyebabkan pencemaran tanah, pencemaran air dan udara. Tindakan yang diambil oleh Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) seperti tindakan undang-undang yang di kenakan terhadap pesalah-pesalah yang melakukan pembalakan secara haram, penerokaan hutan simpan dengan haram dan melakukan pembakaran terbuka adalah usaha yang harus di teruskan .
Kementerian pelajaran bersama-sama Jabatan Alam Sekitar(JAS) telah menganjurkan kempen untuk melindungi alam sekitar di mana ia adalah sesuatu yang sihat dan amat berfaedah kepada masyarakat. Antara kempen-kempen yang melindungi alam sekitar ialah kempen cintai lah sungai kita, kempen kitar semula, sahabat alam, Pameran Alam Sekitar dan sebagainya. Misalnya, pameran alam sekitar yang dimaksudkan di sini ialah pameran segala bahan yang berkaitan dengan isu pencemaran. Pameran ini boleh dilakukan di sekolah-sekolah dan juga tempat-tempat awam seperti perpustakaan awam. Pameran ini bolehlah merangkumi isu-isu alam sekitar, sebab-sebab pencemaran, kesan-kesannya dan apa yang boleh dibuat untuk mengurangkan kadar pencemaran. Pameran sebegini boleh meningkatkan kesedaran dan mengajar masyarakat untuk melindungi alam sekitar. Selain itu, Jabatan Alam Sekitar(JAS) juga telah merupakan satu program pemantauan, pelaksanaan dan maklum balas keberkesanan aktiviti dan yang paling penting penglibatan secara hands-on atau fizikal oleh anggota masyarakat untuk membantu agensi-agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam membanteras kegiatan-kegiatan yang merosakkan atau mencemarkan alam sekitar yang dikenali sebagai program rakan alam sekitar.
Kesimpulannya, kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha untuk mengatasi pencemaran terhadap alam sekitar seperti penguatkuasaan undang-undang, kempen-kempen kesedaran,pameran yang berkaitan dengan alam sekitar dan sebagainya. Namun, usaha-usaha kerajaan itu ibarat mencurah air kedaun keladi tanpa disokong oleh pihak-pihak (NGO) dan masyarakat di negara ini.
Melalui langkah penguatkuasaan undang-undang Jabatan Alam Sekitar (JAS) merupakan jabatan di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) yang memainkan peranan untuk mempertingkatkan penguatkuasaan Akta Kualiti Alam Sekeliling, 1974 dan peraturan-peraturan di bawahnya yang menyekat pencemaran dari punca tetap (point sources) (dengan izin). Efluen dan sisa kumbahan daripada industri dan loji-loji pengolahan kumbahan perlu dirawat terlebih dahulu dan mematuhi had yang ditetapkan di bawah Akta berkenaan dan peraturan-peraturan berkaitan sebelum dilepaskan. Di samping itu, Rondaan oleh pegawai Jabatan Alam Sekitar patut diperbanyakkan, Para pengusaha terutama pengusaha kilang secara besar-besaran patutlah mendapatkan nasihat daripada Jabatan Alam Sekitar(JAS) sebelum sesuatu operasi perindustrian dijalankan. Selain itu, Bagi masalah pencemaran air yang melibatkan pencemaran sungai Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) juga diberikan peranan oleh NRE untuk mengambil tindakan bagi mensyaratkan semua premis makanan dalam kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memasang Sistem Penapis Sisa Makanan (Food, Oil & Grease Trap) untuk menghalang sisa makanan, minyak dan gris disalurkan terus memasuki sungai dan mencemarkannya dan melaksanakan program ‘Pencegahan Pencemaran dan Peningkatan Kualiti Air Sungai’ untuk mempertingkatkan kualiti air sungai dan mengambil tindakan undang- undang terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan mencemarkan sungai, sekiranya disabit kesalahan, boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 25 (3) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, iaitu denda tidak lebih daripada RM 100,000.00 atau penjara untuk tempoh tidak lebih daripada 5 tahun atau kedua-duanya sekali. Denda tambahan juga pada kadar tidak lebih daripada RM 1000.00 boleh dikenakan bagi tiap-tiap hari kesalahan yang diteruskan selepas suatu notis yang menghendakinya menghentikan perbuatan tersebut disampaikan kepadanya. Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) yang juga di bawah NRE telah ditugaskan untuk menjaga hutan negara yang telah diwartakan sebagai hutan simpan. Jabatan ini memainkan peranan penting untuk menjaga hutan dari diterokai dengan haram dan berleluasa yang akhirnya akan menyebabkan pencemaran tanah, pencemaran air dan udara. Tindakan yang diambil oleh Jabatan Perhutanan dan Semenanjung Malaysia(JPSM) seperti tindakan undang-undang yang di kenakan terhadap pesalah-pesalah yang melakukan pembalakan secara haram, penerokaan hutan simpan dengan haram dan melakukan pembakaran terbuka adalah usaha yang harus di teruskan .
Kementerian pelajaran bersama-sama Jabatan Alam Sekitar(JAS) telah menganjurkan kempen untuk melindungi alam sekitar di mana ia adalah sesuatu yang sihat dan amat berfaedah kepada masyarakat. Antara kempen-kempen yang melindungi alam sekitar ialah kempen cintai lah sungai kita, kempen kitar semula, sahabat alam, Pameran Alam Sekitar dan sebagainya. Misalnya, pameran alam sekitar yang dimaksudkan di sini ialah pameran segala bahan yang berkaitan dengan isu pencemaran. Pameran ini boleh dilakukan di sekolah-sekolah dan juga tempat-tempat awam seperti perpustakaan awam. Pameran ini bolehlah merangkumi isu-isu alam sekitar, sebab-sebab pencemaran, kesan-kesannya dan apa yang boleh dibuat untuk mengurangkan kadar pencemaran. Pameran sebegini boleh meningkatkan kesedaran dan mengajar masyarakat untuk melindungi alam sekitar. Selain itu, Jabatan Alam Sekitar(JAS) juga telah merupakan satu program pemantauan, pelaksanaan dan maklum balas keberkesanan aktiviti dan yang paling penting penglibatan secara hands-on atau fizikal oleh anggota masyarakat untuk membantu agensi-agensi kerajaan yang bertanggungjawab dalam membanteras kegiatan-kegiatan yang merosakkan atau mencemarkan alam sekitar yang dikenali sebagai program rakan alam sekitar.
Kesimpulannya, kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha untuk mengatasi pencemaran terhadap alam sekitar seperti penguatkuasaan undang-undang, kempen-kempen kesedaran,pameran yang berkaitan dengan alam sekitar dan sebagainya. Namun, usaha-usaha kerajaan itu ibarat mencurah air kedaun keladi tanpa disokong oleh pihak-pihak (NGO) dan masyarakat di negara ini.
28 ulasan:
Trimas :D ..this was so useful
Thank You :D ... this can help me a lot thank you ^_^
wau..! panjangnya.. apa-apapun, sangat membantu! :)
thank you very useful *_*
karangan dapat membantu aq utk membuat kerja rumah
helped me out in my exam
Good,
wah~panjangnyerr...awsome ;)
ma kaceyhh yee...
Thank You :D ... this can help me a lot thank you ^_^
sangat membantu...mohon untuk jadikan sebagai rujukan :)
Tq...lepas ni senang la nk tulis karangan...
bagus sangat
bagus sangat
Thank You :D ... this can help me a lot thank you ^_^
mintak2 lh soalan pencemaran udare besok keluar pt3. hurmm..
artikel yang sangat hebat! #keepitup
terima kasih
trimas!! sgt membantu :)
trimas!! sgt membantu :)
trimakasih.....sangat banyak membantu saya......
TERIMA KASIH KERANA BANYAK MEMBANTU SAYA TENTANG PACAK BASIKAL
wahhh , tq..
wahhh , tq..
Tq bagi info ye.....:)<3<3<3<3<3<3<3
Tq bagi info ye.....:)<3<3<3<3<3<3<3
Sama-sama, semoga info berkenaan dapat membantu sebarang tugasan tuan-tuan dan puan-puan atau para pelajar.
omg bagus sangattt <3
Catat Ulasan