Sepanjang cuti semester akhir ini, cuba lakukan penambahbaikan dan
perluasan ilmu terutama berkaitan isu-isu semasa. Maksud saya, anda
perlu banyak membaca mengenai pelbagai isu kerana pengetahuan yang
pelbagai merupakan penentu utama kematangan anda semasa menghuraikan
sesebuah karangan. Perlu diingatkan juga, pelajar yang bijak mengarang
bukan sahaja perlu mantap dari segi penguasaan kaedah mengarang, bahkan perlu mempunyai pelbagai malumat semasa, ditambahkan lagi penguasaan tatabahasa. dan menguasai pelbagai format karangan. Justeru, cuba dapatkan
pelbagai isu semasa sama ada isu berkaitan kekeluargaan, masalah sosial,
isu kemalangan, isu bencana alam, isu pendidikan, isu sukan negara, isu
kepentingan Bahasa Kebangsaan, isu kepentingan kestabilan ekonomi
negara , isu kepentingan hubungan politik dua hala dan pelbagai isu yang
anda rasakan penting.
Langkah seterusnya, isu-isu berkenaan anda simpan dalam "pendrive" dan
setiap isu berkenaan perlu asingkan berdasarkan tajuknya. Seterusnya,
maklumat berkenaan akan membantu anda untuk membuat folio dan kita akan
bincangkan formatnya apabila sesi persekolahan 2013 dibuka nanti. Hal
ini perlu untuk memastikan folio berkenaan direalisasikan dalam format
folio yang selaras. Dapatan maklumat tersebut, akan digunakan semasa
menulis karangan. Selain itu, maklumat-maklumat berkenaan mungkin akan
membantu pasukan debat, atau pembahas sekolah dan mungkin juga ada dalam
kalangan anda yang berkebolehan untuk diketengahkan sebagai pendebat
atau pembahas sekolah.
Justeru, kemudahan untuk mendapatkan maklumat, sama ada dalam internet,
atau bahan akhbar juga boleh digunakan untuk tujuan tersebut. Saya
berharap anda akan melakukan tugasan ini sepanjang cuti ini untuk meningkatkan
pengetahuan sedia ada anda. InsyaAllah maklumat berkenaan akan membantu
anda untuk mematangkan huraian idea untuk menghasilkan karangan yang menarik. Selain itu, sekiranya anda terjumpa karangan menarik cuba kumpulkan juga untuk diselitkan ke dalam folio nanti.
Bersama-sama bahan tulisan saya ini saya paparkan kelemahan pelajar semasa menulis karangan untuk menjadi iktibar atau panduan anda.
Bersama-sama bahan tulisan saya ini saya paparkan kelemahan pelajar semasa menulis karangan untuk menjadi iktibar atau panduan anda.
TEKNIK PENULISAN KARANGAN BERPANDU DAN KARANGAN UMUM
ANTARA CIRI
KELEMAHAN KARANGAN PELAJAR
A Pengenalan
Ø Takrif definisi tidak tepat
Ø Tidak menarik, tidak memperlihat
kematangan berfikir
Ø Tidak lengkap dan terlalu
pendek
Ø Tidak menjurus kepada kehendak
soalan dan isi
Ø Ayat meleret-leret dan tidak
releven
Penjelasan punca kelemahan:- Pelajar tidak menguasai kaedah menulis perenggan pengenalan kerana:-
a) Tidak mahir memilih pengenalan yang
sesuai.
b) Kurang kreatif untuk menggunakan bahan
yang ada di sekeliling mereka contoh,
lagu, pantun, petikan akbar, iklan, dan
sebagainya.
c) Tidak berusaha untuk memantapkan
perenggan pengenalan.
|
B Isi
Ø Isi kurang dan tidak mencukupi
Ø Isi tidak menepati tajuk. Isi
bercampur-aduk dengan isi konkrit dan bukan konkrit
Ø Isi tidak disusuli contoh dan
huraian
Ø Isi berulang-ulang (sama)
Ø Fakta yang diberi kurang tepat
atau salah.
Ø Isi kurang logik, tidak matang,
tidak jelas dan sempit pengetahuan (Sikap kurang membaca)
Ø Isi terpesong
Penjelasan punca kelemahan:- a) Kurang maklumat kerana pengetahuan sempit ( Kurang membaca). b) Tidak menguasai kaedah penulisan karangan samada kaedah deduktif, induktif atau gabungan kaedah penulisan. c) Tidak menguasai format karangan. d) Kurang latihan. c) Sikap ambil mudah semasa mengarang. |
C) Pemerengganan
Ø Tidak sesuai dan kadang-kadang isi
bercampur aduk dalam satu perenggan atau perenggan yang dibuat
tidak mengandungi isi baru.
Ø Bercampur-aduk, tidak seimbang,
tidak teratur dan tidak kemas.
Ø Perenggan yang dibuat ada yang
terlalu panjang, ada yang terlalu pendek.
Penjelasan punca kelemahan:- a) Tidak menguasai keaedah penulisan. ( Rujuk jenis-jenis kaedah.) b) Kurang membaca, kurang isi atau maklumat. |
D) Bahasa
Ø Bahasa lemah, tidak lancar
Ø Berbelit-belit, sukar difahami
Ø Ejaan dan tatabahasa banyak
kesalahan
Ø Struktur ayat terhad, kosa kata
tidak tepat
Ø Jumlah bilangan perkataan sangat kurang,
tidak memenuhi syarat
Penjelasan punca kelemahan:-
a) Penguasaan tatabahasa lemah. b) Tiada usaha untuk menguasai kemahiran tatabahasa. c) Penguasaan perbendaharaan kata kurang. d) Kurang penguasaan frasa menarik seperti peribahasa, simpulan bahasa, kata-kata hikmah, kata-kata pemimpin, dan lain-lain lagi. |
E) Format
Ø Tidak menepati atau tidak
mengetahui langsung format yang dikehendaki
Ø Tidak dapat membezakan kehendak
karangan sama adakarangan berformat atau tidak berformat.
Penjelasan punca kelemahan:- a) Kurang faham atau tidak membaca soalan dengan teliti. b) Tidak menguasai format-format karangan seperti karangan berformat dan tidak berformat. c) Kurang membaca. |
F) Tulisan
Ø Tidak jelas, sukar dibaca dan difahami
Ø Mengelirukan, comot, terdapat
banyak kesalahan ejaan
Ø Terlalu kecil tulisan dan tidak
kemas.
Penjelasan punca kelemahan:-
a) Budaya atau kebiasaan. b) Tiada kesungguhan untuk membaiki tulisan. |
kesungguhan.. Anda tidak akan dapat menghasilkan karangan yang mantap dengan hanya membuat
latihan yang minima.. Paling penting, bimbingan guru adalah diperlukan, selain pelajar sendiri banyak
bertanya kepada guru bahasa Melayu. Jangan anda beranggapan, anda orang Melayu boleh menguasai
kemahiran berbahasa. Sikap sebegini menyebabkan orang Melayu ketinggalan, sedangkan bangsa bukan
Melayu sudan mengatasi bangsa Melayu.
Jika ada yang tidak faham, sila hubungi saya. Setiap pertanyaan, saya akan cuba selesaikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan