Isnin, 12 November 2012

BAGAIMANA UNTUK MENGHASILKAN KARANGAN YANG BAIK

Peringatan Kepada Pelajar SMKASAS.
          Sepanjang cuti semester akhir ini, cuba lakukan penambahbaikan dan perluasan ilmu terutama berkaitan isu-isu semasa. Maksud saya, anda perlu banyak membaca mengenai pelbagai isu kerana pengetahuan yang pelbagai merupakan penentu utama kematangan anda semasa menghuraikan sesebuah karangan. Perlu diingatkan juga, pelajar yang bijak mengarang bukan sahaja perlu mantap dari segi penguasaan kaedah mengarang, bahkan  perlu mempunyai pelbagai malumat semasa, ditambahkan lagi penguasaan tatabahasa. dan menguasai pelbagai format karangan. Justeru, cuba dapatkan pelbagai isu semasa sama ada isu berkaitan kekeluargaan, masalah sosial, isu kemalangan, isu bencana alam, isu pendidikan, isu sukan negara, isu kepentingan Bahasa Kebangsaan, isu kepentingan kestabilan ekonomi negara , isu kepentingan hubungan politik dua hala dan pelbagai isu yang anda rasakan penting. 
                Langkah seterusnya, isu-isu berkenaan anda simpan dalam "pendrive" dan setiap isu berkenaan perlu asingkan berdasarkan tajuknya. Seterusnya, maklumat berkenaan akan membantu anda untuk membuat folio dan kita akan bincangkan formatnya apabila sesi persekolahan 2013 dibuka nanti. Hal ini perlu untuk memastikan folio berkenaan direalisasikan dalam format folio yang selaras. Dapatan maklumat tersebut, akan digunakan semasa menulis karangan. Selain itu, maklumat-maklumat berkenaan mungkin akan membantu pasukan debat, atau pembahas sekolah dan mungkin juga ada dalam kalangan anda yang berkebolehan untuk diketengahkan sebagai pendebat atau pembahas sekolah. 
                   Justeru, kemudahan untuk mendapatkan maklumat, sama ada dalam internet, atau bahan akhbar juga boleh digunakan untuk tujuan tersebut. Saya berharap anda akan melakukan tugasan ini sepanjang cuti ini untuk meningkatkan pengetahuan sedia ada anda. InsyaAllah maklumat berkenaan akan membantu anda untuk mematangkan huraian idea untuk menghasilkan karangan yang menarik. Selain itu, sekiranya anda terjumpa karangan menarik cuba kumpulkan juga untuk  diselitkan ke dalam folio nanti. 


       Bersama-sama bahan tulisan saya ini saya paparkan kelemahan pelajar semasa menulis karangan untuk menjadi iktibar atau panduan anda.


TEKNIK PENULISAN KARANGAN BERPANDU DAN KARANGAN UMUM
ANTARA CIRI KELEMAHAN KARANGAN PELAJAR
A   Pengenalan

Ø Takrif definisi tidak tepat
Ø Tidak menarik, tidak memperlihat kematangan berfikir 
Ø Tidak lengkap dan terlalu pendek 
Ø Tidak menjurus kepada kehendak soalan dan isi
Ø Ayat meleret-leret dan tidak releven

Penjelasan punca kelemahan:-
Pelajar tidak menguasai kaedah menulis perenggan pengenalan kerana:-
 a) Tidak mahir memilih pengenalan yang 
     sesuai.
 b) Kurang kreatif untuk menggunakan bahan  
     yang ada di sekeliling mereka contoh, 
     lagu, pantun, petikan akbar, iklan, dan 
     sebagainya.
 c) Tidak berusaha untuk memantapkan 
     perenggan pengenalan.

B        Isi

Ø  Isi kurang dan tidak mencukupi
Ø  Isi tidak menepati tajuk. Isi bercampur-aduk dengan isi konkrit dan bukan konkrit
Ø  Isi tidak disusuli contoh dan huraian
Ø  Isi berulang-ulang (sama)
Ø  Fakta yang diberi kurang tepat atau salah.
Ø  Isi kurang logik, tidak matang, tidak jelas dan sempit pengetahuan (Sikap kurang membaca)
Ø  Isi terpesong

Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Kurang maklumat kerana pengetahuan 
     sempit ( Kurang membaca).
b)  Tidak menguasai kaedah penulisan 
     karangan samada kaedah deduktif, induktif 
     atau gabungan kaedah penulisan. 
c)  Tidak menguasai format karangan.
d)  Kurang latihan.
c)  Sikap ambil mudah semasa mengarang.
 
C)   Pemerengganan

Ø  Tidak sesuai dan kadang-kadang isi bercampur aduk dalam satu perenggan atau perenggan yang dibuat tidak mengandungi isi baru.
Ø  Bercampur-aduk, tidak seimbang, tidak teratur dan tidak kemas.
Ø  Perenggan yang dibuat ada yang terlalu panjang, ada yang terlalu pendek.

Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Tidak menguasai keaedah penulisan. 
     ( Rujuk jenis-jenis kaedah.)
b)  Kurang membaca, kurang isi atau 
     maklumat.

D)     Bahasa

Ø  Bahasa lemah, tidak lancar 
Ø  Berbelit-belit, sukar difahami
Ø  Ejaan dan tatabahasa banyak kesalahan
Ø  Struktur ayat terhad, kosa kata tidak tepat
Ø  Jumlah bilangan perkataan sangat kurang, tidak memenuhi syarat

Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Penguasaan tatabahasa lemah.
b)  Tiada usaha untuk menguasai kemahiran
     tatabahasa.
c)  Penguasaan perbendaharaan kata kurang.
d)  Kurang penguasaan frasa menarik seperti
     peribahasa, simpulan bahasa, kata-kata
     hikmah, kata-kata pemimpin, dan lain-lain
     lagi.
E)     Format

Ø Tidak menepati atau tidak mengetahui langsung format yang dikehendaki
Ø Tidak dapat membezakan kehendak karangan sama adakarangan berformat atau tidak berformat.

 Penjelasan punca kelemahan:-
a)  Kurang faham atau tidak membaca soalan
     dengan teliti.
b)  Tidak menguasai format-format karangan seperti karangan berformat dan tidak berformat.
c)  Kurang membaca.

F)    Tulisan

Ø Tidak jelas, sukar dibaca dan difahami
Ø Mengelirukan, comot, terdapat banyak kesalahan ejaan
Ø Terlalu kecil tulisan dan tidak kemas.

Penjelasan punca kelemahan:-

a) Budaya atau kebiasaan.
b) Tiada kesungguhan untuk membaiki 
    tulisan.
  Kesimpulannya, untuk menghasilkan sebuah karangan yang bermutu dan cemerlang memerlukan usaha dan
  kesungguhan.. Anda tidak akan dapat menghasilkan karangan yang mantap dengan hanya membuat
  latihan yang minima.. Paling penting, bimbingan guru adalah diperlukan, selain pelajar sendiri banyak
  bertanya kepada guru bahasa Melayu. Jangan anda beranggapan, anda orang Melayu boleh menguasai
  kemahiran berbahasa. Sikap sebegini menyebabkan orang Melayu ketinggalan, sedangkan bangsa bukan
  Melayu sudan mengatasi bangsa Melayu.
       Jika ada yang tidak faham, sila hubungi saya. Setiap pertanyaan, saya akan cuba selesaikan.


Tiada ulasan: