LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Rabu, 15 November 2017

ULASAN DAN PERBINCANGAN SOALAN BAHAGIAN 1 ( RUMUSAN TEKS) KERTAS BM 2 SPM 2017


   
SEBAGAI PERHATIAN: SETIAP HASIL ULASAN DAN PERBINCANGAN DI DAWAH
BUKANLAH SKEMA RASMI TETAPI MERUPAKAN CADANGAN JAWAPAN.

  CADANGAN JAWAPAN SOALAN 1 ( RUMUSAN TEKS )

  Pengenalan rumusan:-


BIL
AYAT
MARKAH
1
Petikan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) di Malaysia/ negara ini/ sekolah.
2 m
2
Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.

2m
3
Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) dan kaedah-kaedah pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.

2m
4
Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen Sastera ( KOMSAS ) dan cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.

1m


     CADANGAN ISI TERSURAT:- ( Faedah-faedah pembelajaran                                  KOMSAS)

1
menjadikan pendidikan Bahasa Melayu semakin luas.
2
meningkatkan minat membaca dalam kalangan murid.
3
pelbagai istilah asas kesusasteraan dapat difahami.
4
melahirkan murid yang menghargai karya-karya sastera
5
murid-murid dapat memperluas perbendaharaan kata.
6
membantu murid untuk meningkatkan kemahiran berbahasa.
7
nilai-nilai murni boleh dijadikan teladan.
8
murid menjadi lebih peka untuk menghargai kesusasteraan warisan bangsa.
9
mematangkan murid dalam berfikir dan berkomunikasi


CADANGAN ISI TERSIRAT:- ( Cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS)

1
mengadakan pertandingan KOMSAS seperti mengarang, melukis lukisan tokoh-tokoh sastera negara, berdrama, berpantun dsb
2
mempelbagai kaedah pembelajaran KOMSAS yang menarik.
3
menggalakkan pelajar menyampaikan hasilan komsas di perhimpunan rasmi sekolah.
4
menerbitkan bulitin komsas dan bahannya hasilan pelajar.
5
mengadakan minggu / bulan komsas.
6
memilih tokoh komsas dalam kalangan pelajar serta sijil penghargaan kepada pelajar terpilih.
7
mengadakan lawatan ke Dewan Bahasa dan Pustaka.
8
Mempamerkan gambar-gambar tokoh-tokoh sastera negara di dalam kelas, sudut-sudut / laluan utama sekolah.

CADANGAN PERENGGAN PENUTUP:-

1
Kesimpulannya, semua pihak bertanggung jawab perlu berusaha untuk memperkasakan sastera agar sastera warisan negara dihargai murid/masyarakat.

2 m
2
Kesimpulannya, semua pihak bertanggung jawab perlu berusaha untuk memperkasakan sastera agar sastera warisan negara tidak pupus ditelan zaman.

2 m
3
Kesimpulannya, guru-guru mata pelajaran Bahasa Melayu perlu mempelbagai kaedah pengajaran agar murid berminat mempelajari sastera.

2m


Tiada ulasan: