Jumaat, 7 April 2017

UNSUR KBAT DALAM KARANGAN KERTAS KARANGAN BERPANDU ATAU KARANGAN UMUM

UNSUR-UNSUR KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI (KBAT) DALAM MENGHASILKAN KARANGAN BERMUTU ATAU KARANGAN ARAS CEMERLANG A+

                  Saya pasti apabila saya memperkatakan ayat KBAT, pelajar akan kata susah, tidak faham tetapi adakalanya pelajar sendiri sudah menggunakan KBAT dalam menghasilkan karangan contonhya apabila menggunakan data atau stastitik semasa mengolah atau menghuraikan isi. Berbalik kepada komen saya semasa pelajar menghasilkan karangan sebelumnya, pelajar kurang membaca dan tidak ada maklumat berkaitan tajuk karangan, contohnya  karangan berkaitan kepentingan membaca, factor-factor menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya, punca masalah jenayah dalam kalangan pelajar dan sebagainya pelajar tidak mempunyai maklumat kukuh atau fakta untuk menulis karangan berkaitan perkara tersebut. Malah kata-kata pemimpin berkaitan sesuatu isu merupakan unsur KBAT yang boleh pelajar gunakan untuk mengukuh isi karangan, kemudiannya menghuraikan kata-kata pemimpin tersebut untuk mengukuhkan hujah.    
                   Apa itu unsur-unsur KBAT dan bagaimana pelajar menggunakan KBAT untuk menghasilkan karangan? KBAT akan berlaku sekiranya pelajar  mengaplikasi, menganalisa, mensintesis dan menilai suatu maklumat samada statistik, data, berita, kata pemimpin dan anda menghuraikannya semasa mengarang. Mungkin istilah menganalisis, mensintesis dan menilai sesuatu maklumat membebankan fikiran pelajar tetapi mudahnya apabila pelajar menghurai, memberi penjelasan berkaitan fakta samada statistik, kata-kata pemimpin, maklumat daripada berita, kajian sains, serta mengaitkan kesan dan akibat berdasarkan data-data tersebut juga merupakan unsur KBAT dalam menghasilkan karangan. Pelajar yang bijak akan menggunakan unsur KBAT di permulaan karangan lagi. Justeru, saya masukkan usur KBAT dalam kaedah deduktif yang saya jelaskan dalam komen saya sebelumnya.

Contoh karangan Cemerlang A+ seperti jadual pengembangan isi  di bawah:-

Ayat
Huraian
Ayat Judul
Mari kita selongkari isi pertama perbincangan iaitu “ Membaca dapat mencetus idea baru“ dengan menggunakan minda pelajar kelas pertama.
Ayat Huraian  1
Pada era negara menuju ke arah negara maju, membaca amat penting dalam kalangan masyarakat mahupun pelajar.
Ayat Huraian 2
Hal ini kerana. dengan membaca masyarakat terutama golongan pelajar akan menerima idea-idea baru yang akan mematangkan pemikiran mereka terutama semasa menjawab soalan berunsur Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) yang diselitkan dalam soalan peperiksaan awam khasnya, terutama Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.
Ayat Huraian 3
Pada zaman era dunia bermaklumat kini, pelajar boleh mendapat info terkini dengan mudah tanpa berfokus kepada media cetak untuk mendapat maklumat yang diperlukan samada data berbentuk stastistik, kata-kata pemimpin, berita terkini berkaitan sesuatu isu dan banyak lagi maklumat yang terhidang di depan mata.
Menyelitkan Unsur Keindahan Bahasa
Tegasnya,  dunia tanpa sempadan dan maklumat di hujung jari.
Ayat Contoh
Tambahan pula, pelajar boleh memperoleh apa sahaja bahan pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja mereka berada, samada info tersebut melibatkan mata pelajaran mahupun informasi berkaitan peristiwa terkini berlaku dalam dan luar negara.
Ayat Huraian
Info-info terkini berkenaan akan memberi impak kepada kematangan pelajar terutama menghasilkan karangan cemerlang dan menjawab soalan berunsur KBAT berdasarkan kehendak soalan peperiksaan.
Ayat KBAT
Sekiranya, membaca  menjadi budaya dalam kalangan pelajar, sudah pasti bilangan pelajar yang akan mendapat keputusan cemerlang akan meningkat setiap tahun apabila keputusan peperiksaan diumumkan.
Ayat Penegas
Tegasnya, membaca amat penting untuk mencetus idea baru yang akan mematangkan pelajar untuk melahirkan pelajar berminda kelas pertama.

Kenapa saya mengulang semula ulasan berkaitan ayat KBAT dalam menghasilkan karangan? Jawapannya, untuk memastikan pelajar faham apa itu ayat KBAT yang saya maksudkan. Mungkin pelajar bertanya, adakah ayat KBAT berada pada ayat keempat, jawapan tidak, ayat KBAT boleh ditulis di mana-mana sahaja asalkan selepas anda menulis ayat atau fakta seperti statistik, kata-kata pemimpin, maklumat daripada berita, kajian sains semasa mengarang.

Selain itu, pelajar boleh memasukkan ayat KBAT di awal-awal mengarang iaitu semasa pelajar menulis pengenalan karangan contohnya berdasarkan jenis pengenalan umum saya tulis sebelum ini, contohnya:-
1.  Pengenalan Jenis Umum

Di negara kita, kemalangan jalan raya dikatakan berlaku hampir setiap hari. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi kes kemalangan jalan raya.


Hampir setiap hari media masa sama ada media elektronik mahupun media cetak menyiarkan berita tentang kemalangan jalan raya. ( AR1) Pada musim-musim perayaan terutamanya, banyak pengguna jalan raya kehilangan nyawa atau mengalami kecacatan anggota akibat terlibat dalam kemalangan. (AR2)  Dari segi stastik pula, kadar kemalangan jalan raya di negara kita kadar kemalangan yang tertinggi di dunia. (AR3) Menurut stastitik bagi tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri 2015, sebanyak 20,458 kemalangan yang melibatkan 330 kematian telah direkodkan oleh Polis Di Raja Malaysia (Stastitik). Justeru, stastitik berkenaan merupakan kejutan yang menakutkan kita sebagai masyarakat Malaysia. ( Ayat KBAT) Oleh itu, pihak berkuasa seperti Polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan perlu mengambil langkah drastik dan berkesan untuk mengatasi masalah ini. (AA).

         Pelajar juga boleh memasukkan ayat KBAT semasa menulis karangan penutup, misalnya menghuraikan maksud peribahasa dan menulis sebab dan akibatnya berdasarkan tajuk karangan yang anda jawap. KBAT boleh berlaku di mana-masa sahaja terpulang kepada kebijaksanaan anda untuk mengaitkannya semasa mengarang.

      InsyaAllah saya akan kemaskini penulisan berkaitan unsur KBAT semasa menghasilkan karangan. Paling sedihnya, apabila menyemak karangan pelajar, huraian pelajar hambar, umum, tambahan pula binaan ayat tidak gramatis, berlakunya kesalahan ejaan pada perkataan yang mudah, tiada aksesori keindahan Bahasa semasa pelajar mengarang. Saya ulang balik, kenapa situasi berkenaan berlaku, semuanya berlakunya kerana pelajar kurang membaca, kurang membuat latihan, dan tidak menyemak karangan selepas mengarang.

           Saya yakin pelajar 5 sains mampu menghasilkan karangan bermutu, kerana selama seminggu saya berada di SMK Seri Londang saya dapat mengesan kelebihan dan kelemahan pelajar dan saya mohon kepada pelajar kelas 5 Sains membantu saya semasa proses pengajaran dan pembelajaran, dan insyaAllah saya akan cuba membantu anda untuk menghasilkan karangan Cemerlang A+. Aamiin.

 Peringatan: Usaha tangga kejayaan, bermaksud untuk menghasilkan karangan cemerlang pelajar perlu rajin membuat latihan dan sentiasa menghantar karangan untuk semakan guru. Di samping itu, pelajar perlu memperbaik karangan jika hasilan karangan banyak kesalahan atau tidak berada dalam kalangan karangan cemerlang A+. Guru akan sentiasa membantu anda untuk tujuan berkenaan. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan