“Perkara yang diterangkan mesti mendahului “penerang”
contoh ayat : Kakak saya sedang
memasak gulai nangka. Dia menyenduk seketul nangka gulai dan menyuruh saya
merasanya.
(Dalam frasa nama *gulai nangka*, unsur yang diterangkan
ialah gulai. Dalam frasa nama *nangka gulai* ,
unsur yang diterangkan ialah nangka. )
Hukum DM
Hukum DM
salah
|
Betul
|
Cili
sos
Mini
perpustakaan
Zaleha
Restoran
Jaya
Klinik
|
Sos
cili
Perpustakaan
mini
Restoran
Zaleha
Klinik
Jaya
|
Kata jamak
salah
|
betul
|
mereka-mereka
semua
kereta-kereta
para-para
pelajar
empat
orang abang-abang
|
mereka
semua
kereta
para
pelajar
empat
orang abang
|
kata penguat
salah
|
betul
|
sangat
tinggi sekali
sungguh
jauh sekali
paling
indah sekali
amat
menakutkan sekali
|
sangat
tinggi
sungguh
jauh
paling
indah
amat
menakutkan
|
kata adjektif dan imbuhan “ter” tanpa penguat.
Salah
|
betul
|
Sani
mendapat markah yang tertinggi sekali.
Hassan
ialah peserta yang termuda sekali dalam pertandingan itu.
|
Sani
mendapat markah yang tertinggi .
Hassan
ialah peserta yang termuda dalam pertandingan itu.
|
kata hubung
salah
|
betul
|
Sally sedang membaca bila saya
tiba di rumahnya.
Badannya besar kecuali kakinya
kecil.
|
Sally
sedang membaca apabila saya tiba di rumahnya.
Badannya
besar tetapi kakinya kecil.
|
Kata bilangan
salah
|
betul
|
Sekolah
itu telah menjalan berbagai aktiviti semasa “Minggu
Penyayang”.
Beribu peniaga tidak membayar
cukai pendapatan.
Setengah remaja suka membuang
masa di pasar raya.
|
Sekolah
itu telah menjalankan berbagai-bagaiaktiviti semasa “Minggu
Penyayang”.
Beribu-
ribu peniaga
tidak membayar cukai pendapatan.
Setengah-
setengah remaja
suka membuang masa di pasar raya.
|
7. Kata Sendi
i - Dari
salah
|
betul
|
Umar
telah berpindah daripada sekolah ini bulan lalu.
Daripada hari ini, saya akan
belajar bersungguh-sungguh.
|
Umar
telah berpindah dari sekolah ini bulan lalu.
Dari hari ini, saya akan
belajar bersungguh-sungguh.
|
ii - Daripada
salah
|
betul
|
Tilam
itu dibuat dari getah asli.
Sukarmi
lebih tinggi dari abangnya.
Tinggal
di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
|
Tilam
itu dibuat daripada getah asli.
Sukarmi
lebih tinggi daripada abangnya.
Tinggal
di rumah lebih baik daripada tinggal di asrama.
|
iii - Pada
salah
|
betul
|
Saya
selalu pergi ke ibu kota di Hari Kebangsaan.
Di petang semalam , saya
pergi ke perpustakaan awam.
Kita
mestilah menumpukan taat setia dengan negara.
|
Saya
selalu pergi ke ibu kota pada Hari Kebangsaan.
Pada
petang semalam , saya pergi ke perpustakaan awam.
Kita
mestilah menumpukan taat setia pada negara.
|
iv - Di
salah
|
betul
|
Saya
dilahirkan diSarawak.
Ayah
awak bekerja dimana ?
|
Saya
dilahirkan di Sarawak.
Ayah
awak bekerja di mana ?
|
Penjodoh bilangan
salah
|
betul
|
Setiap
orang pelajar.
Sesetengah
orang rakyat.
Seluruh
buah negeri.
Semua
ekor binatang.
|
Setiap
pelajar.
Sesetengah
rakyat.
Seluruh
negeri.
Semua
binatang.
|
Kata ganti diri
salah
|
betul
|
Pencuri
itu telah ditangkap. Beliau dibawa ke balai polis.
“Kau tinggal
di mana ?” tanya Siva kepada gurunya.
|
Pencuri
itu telah ditangkap. Dia dibawa ke balai polis.
“Cikgu tinggal
di mana ?” tanya Siva kepada gurunya.
|
Kata adjektif
salah
|
betul
|
Masakan
yang dihidangkan oleh ibunya benar lazat.
Pemandangan
di pantai yang nian indah itu mempesonakannya.
|
Masakan
yang dihidangkan oleh ibunya lazat benar..
Pemandangan
di pantai yang indah nian itu mempesonakannya.
|
kata kerja transitif
salah
|
betul
|
Ibu
sedang jahit baju kurung.
Ayah
selalu cuci keretanya.
|
Ibu
sedang menjahit baju kurung.
Ayah
selalu mecuci keretanya.
|
Ayat pasif
salah
|
betul
|
Cerpen
itu telah dikarang oleh saya.
Latihan
itu mesti dibuat oleh kau.
|
Cerpen
itu telah saya karang..
Latihan
itu mesti kaubuat.
|
Kata tanya
salah
|
betul
|
Kamu
berasal dari manakah ?
Apa nama pengawas itu ?
Bila ayah akan pulang ?
Binatang
peliharaan awak bernama siapa ?
|
Kamu
berasal dari mana ?
Siapakah nama pengawas itu ?
Bilakah ayah akan pulang ?
Binatang
peliharaan awak bernama apa ?
|
Ejaan
salah
|
betul
|
Kanak-kanak
itu di bawa oleh ibunya ke hospital.
Kucing
itu tidur dibawah meja.
Amin
mendapat tempat ke tiga dalam acara itu.
Ke tua mereka seorang yang
bertanggungjawab.
Ibu
bapa mestilah menunjukkan tauladan yang baik kepada
anak-anak.
Orang
tua itu mewasiatkan harta pesakanyakepada anaknya yang
bongsu.
|
Kanak-kanak
itu dibawa oleh ibunya ke hospital.
Kucing
itu tidur di bawah meja.
Amin
mendapat tempat ketiga dalam acara itu.
Ketua mereka seorang yang
bertanggungjawab.
Ibu
bapa mestilah menunjukkan teladan yang baik kepada
anak-anak.
Orang
tua itu mewasiatkan harta pusakanyakepada anaknya yang
bongsu.
|
Kata Ganti Diri
1. Kata ganti diri
ialah kata yang digunakan untuk mengganti kata nama orang.
2. Kata ganti diri tidak boleh digunakan untuk benda
atau binatang. Misalnya:
*Kucing itu mati. la dilanggar lori. (salah)
Kucing itu mati dilanggar lori. (betul)
3. Kata beliau boleh digunakan hanya untuk orang yang dihormati seperti
ibu bapa, guru, menteri atau orang tuatua, dan bukan kanakkanak. Misalnya:
*Beliau ditangkap kerana mengedarkan dadah. (salah)
Dia ditangkap kerana mengedarkan dadah. (betul)
4. Semua kata
ganti tidak boleh digandakan atau diulang menjadi *kamukamu, *andaanda,
*mereka-mereka, dan sebagainya. Misalnya:
*Merekamereka yang bersalah akan dihukum. (salah)
Mereka yang bersalah akan dihukum. (betul)
5. Kata ganti ia dan nya tidak boleh digabungkan menjadi
"ianya. Misalnya:
*Jika tidak dirawat, mungkin ianya akan lumpuh. (salah)
Jika tidak dirawat, mungkin is akan lumpuh. (betul)
6. Kata ganti diri
seperti beta, baginda, dan patik digunakan hanya dalam hubungan dengan kerabat
diraja saja.
Kata Bilangan
1. Kata bilangan
ialah kata yang pada umumnya digunakan untuk menghitung benda, misalnya
satu, dua, dan seterusnya, atau beberapa, semua, dan sebagainya.
2. Kata bilangan
tak tentu setengahsetengah, kata bilangan pisahan tiaptiap, dan kata bilangan
himpunan keduadua, dan sebagainya tidak boleh disingkatkan sewenangwenangnya.
Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Setengah orang
tidak suka akan durian. (salah)
Setengahsetengah orang tidak suka akan durian. (betul)
(b) *Tiap pelajar harus
berdisiplin. (salah)
*Tiaptiap pelajar harus berdisiplin. (betul)
(c) *Kedua orang itu
anggota polis. (salah)
Keduadua orang itu anggota polis. (betul)
(d) `Berbagai usul
dikemukakan­nya. (salah)
Berbagaibagai usul dikemukakannya.(betul
3. Kata bilangan tak tentu para pula tidak boleh diulang menjadi
parapara. Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
*Parapara peserta sedang berbaris.(salah)
Para peserta sedang berbaris. (betul
4. Kata bilangan tentu seperti satu, dua, tiga, dan seterusnya tidak
boleh didekatkan sekaligus dengan kata bilangan pecahan. Lihatlah
contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Sudah dua suku jam
dia menunggu. (salah)
Sudah dua jam suku dia menunggu. (betul)
(b) *Harganya tiga
setengah ringgit. (salah)
Harganya tiga ringgit setengah. (betul)
3 Penjodoh Bilangan
1. Penjodoh bilangan digunakan bersama-sama dengan kata
bilangan.
2. Walau bagaimanapun, penjodoh bilangan tidak perlu digunakan
,bersamasama dengan kata bilangan seperti para, segala, sekalian, seluruh,
semua, sebahagian, setengahsetengah, dan sebilangan. Misalnya:
(a) *para orang pelajar
(salah)
Para pelajar (betul)
(b) *segala ekor
binatang (salah)
segala binatang (betul)
(c) *sekalian orang
peserta (salah)
sekalian peserta (betul)
(d) *seluruh buah negari
(salah)
seluruh negeri (betul)
(e) *semua orang gadis
(salah)
semua gadis (betul)
4 Kata Sendi
1. Kata sendi ialah kata yang digunakan bersamasama dengan frasa
nama untuk menghubungkan frasa nama itu dengan katakata
lain dalam ayat.
2. Sebagai kata yang merangkaikan frasa nama dengan kata adjektif
dan kata kerja tak transitif, kata sendi tidak boleh dilenyapkan. Misalnya:
(a) *Ravi suka durian.
(salah)
Ravi suka akan durian. (betul)
(b) *Kami lalu jalan itu
supaya cepat sampai. (salah)
Kami lalu di jalan itu supaya cepat sampai. (betul)
(c) *Abang sudah pergi
pejabat.(salah)
Abang sudah pergi ke pejabat. (betul)
(d) *Kita mesti hormat
guru. (salah) Kita mesti hormat akan/kepada/ terhadap guru. (betul)
(e) *Saya bertemu Ali di
pasar pagi tadi. (salah)
Saya bertemu dengan Ali di pasar pagi tadi. (betul)
3 .Elakkan penggunaan kata sendi yang diberikan dalam kurungan.
Para pelancong dari Jepun. (bukan *daripada)
(b) Ucapan itu daripada
Encik Jamal. (bukan *dan)
Ali lebih tinggi daripada Ahmad. (bukan *dari)
(d) Bekas itu dibuat
daripada plastik. (bukan *dari)
(e) Buku ini terdiri
daripada tiga bahagian. (bukan *dari)
(f) Pada waktu
petang, saya membantu ayah. (bukan * di)
(g) Buku itu ada pada
Sheila. (bukan *dengan)
h) Pasu itu terhempas ke tanah. (bukan *di)
(i) Encik Azman
sudah berpindah ke Kelang. (bukan * di)
j)Buku itu sudah saga pulangkan kepada pustakawan. (bukan *ke)
k)Isa tertarik oleh kejelitaan gadis itu. (bukan * dengan)
l)Kami mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang
saudara­
saudara berikan. (bukan * diatas)
5 Kata Kerja Tak
Transitif
1. Kata kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat
berdiri sendiri dengan makna yang penuh.
2. Kata kerja tak transitif yang berawalan ber, atau men, atau
ter, misalnya: berbincang, berkata, bertanya, melompat, tersenyum, dan
sebagainya tidak boleh ditiadakan awalannya. Contohnya:
(a) *Dia kata kepada
saya. (salah)
Dia berkata kepada saya. (betul)
(b) *Jangan lompat.
(salah)
Jangan melompat. (betul
(c) *Dia senyum kepada
saya. (salah)
Dia tersenyum kepada saya. (betul)
6 Kata Kerja
Transitif
1. Kata kerja
transitif ialah kata kerja yang mesti disertai objek untuk
menjadi frasa kerja yang dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
2. Objeknya mestilah frasa
nama.
3. Kecuali kata
makan dan minum serta katakata yang berapitan ber...kan, semua kata kerja
transitif dalam ayat aktif tidak boleh tidak berawalan men, Misalnya:
(a) *Dia suka baca buku. (salah)
Dia suka membaca buku (betul
(b) *Ahmad tendang bola itu. (salah)
Ahmad menendang bola itu. (betul)
4. Kata kerja transitif yang berapitan men ...kan dan men ...i
berbagaibagai maknanya dan mesti digunakan dengan berhatihati. Lihatlah contoh
kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Dia memberikan saya sebatang pena. (salah)
Dia memberi saya sebatang pena. (betul)
Dia memberikan sebatang pena kepada saya. (betul)
(b) *Hakim menjatuhkan orang itu hukuman mati. (salah)
Hakim menjatuhi orang itu hukuman mati. (betul)
Hakim menjatuhkan hukuman mati terhadap orang itu.
(betul)
7 Kata Tanya
1. Kata tanya
digunakan untuk membentuk ayat-ayat tanya.
2. Beberapa contoh
kata tanya yang biasa digunakan ialah apa, bagaimana, berapa, mana, mengapa,
dan siapa.
3. Kesalahan umum
dalam penggunaan kata tanya Bering berlaku pada kata apa dan siapa.
4. Kata tanya apa
boleh digunakan hanya untuk menanyakan nama benda atau binatang saja.
5. Kata tanya
siapa pula boleh digunakan hanya untuk menanyakan nama manusia.
6. Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Nama kucing ini
siapa? (salah)
Nama kucing ini apa? (betul)
(b) *Apa nama anak
saudara ini? (salah)
Siapa nama anak saudara ini? (betul)
8 Kata Hubung
1. Kesalahan umum dalam penggunaan kata hubung biasanya berlaku
sebagai akibat tidak memahami cara menggunakan kata hubung itu dengan tepat
dalam ayat.
2. Elakkan penggunaan kata hubung yang diberikan di dalam
kurungan.
(a) Koding berdiri lalu
memberikan jawapan. (bukan *maka)
(b) Gadis itu cantik
tetapi sombong. (bukan *meskipun)
(c) Dia akan tidur di
rumah saya atau di hotel. (bukan *dan)
(d) Siti menangis
apabila mendengar berita itu. (bukan *bila)
(e) Saya terkejut apabila
Lili menjerit. (bukan *bila)
(f) Kita mestilah
yakin bahawa Tuhanlah yang menentukan segalagalanya. (bukan "agar)
(g) Sekiranya saya
terlupa, tolong ingatkan saya. (bukan *maka)
(h) Bayi itu lapar maka
dia menangis. (bukan *hingga)
(i) Jamal rajin
membaca buku tetapi adiknya malas. (bukan * meskipun)
(j) Buku ini
berguna bukan saja bagi para pelajar tetapi juga bagi para guru. (bukan *
baik...ataupun)
9 Penggunaan Kata
yang Tidak Tepat
1. Dalam bahasa Malaysia, ada beberapa kata yang seakanakan sama
ejaannya tetapi berlainan maknanya.
2. Oleh sebab di kalangan masyarakat ada orang yang gemar
mengagak-agak ketika menggunakan sesuatu kata tanpa merujuk kepada kamus, maka
berlakulah kesalahan ini.
3. Yang berikut
adalah senarai beberapa patah kata yang sering digunakan dengan salah dalam
ayat.
Kata
dan Keterangannya
|
Contoh
Kesalahan dan Pembetulan
|
Adakah
dan Apakah
i.
Kata adakah digunakan untuk mendapat jawapan ya atau tidak.
ii.
Kata apakah digunakan untuk mendapat jawapan tentang nama
binatang,benda, keterangan tentang sesuatu, dan untuk
menanyakansesuatu yang tidak khusus.
iii.
Kesalahan dalam penggunaan kata berlaku apabila kata apakah digunakan pada
tempat adakah.
|
Salah
(a)
*Apakah benar ceritamu itu?
(b)
*Apakah Ali datang semalam?
(c) *Apakah kamu
bermimpi?
Betul
(a)
Adakah benar ceritamu itu?
(b)
Adakah Ali datang semalam?
(c)
Adakah kamu bermimpi?
|
Banyak
dan Ramai
i.
Kata banyak mempunyai hubungan dengan jumlah atau bilangan sama
ada manusia, benda, atau binatang.
ii.
Kata ramai pula mempunyai hubungan
dengan keadaan
Huh-rendah,
riang,
gembira, meriah, serba
gist,
sibuk, tidak sunyi, dan pen-
duduk
yang banyak. Jadi,
kata
ramai
menunjukkan suasana atau
keadaan.
iii.
Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila
kata banyak diganti dengan
kata
ramai.
|
Salah
(a)*
Ramai orang yang Nadir dalam majlis itu.
(b)
*Tidak ramai orang yang suka akan ikan air tawar
(c)
*Sudirman mempunyai peminat yang ramai.
Betul
(a)
Banyak orang yang Nadir dalam majlis itu.
(b)
Tidak banyak orang yang suka akan ikan air tawar.
(c)
Sudirman mempunyai peminat yang banyak.
|
Boleh
dan Dapat
i.
Kata boleh lebih sesuai digunakan
dalam
hubungan dengan keizinan.
ii
Kata dapat pula lebih sesuai
digunakan
dalam hubungan dengan
keupayaan
atau kemampuan.
iii.
Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila
kata dapat diganti dengan
kata
boleh.
|
Salah
(a)
*Adik saya sudah boleh menungang basikal.
(b)
*Dia tidak boleh Nadir kerana deman.
(c)
*Saya tidak boleh berlari kencang kerana badan saya gemuk.
Betul
(a)
Adik saya sudah dapat menunggang basikal.
(b)
Dia tidak dapat Nadir kerana demam.
(c)
Saya tidak dapat berlari kencang kerana badan saya gemuk.
|
Bukan
dan Tidak
i.
Kata bukan dan tidak tergolong
dalam
kelas kata nafi untuk
membentuk ayat
nafi.
ii.
Kata bukan tidak boleh digunakan
apabila frasa
adjektif atau frasa
kerja
menjadi predikat ayat.
iii.
Kata tidak pula tidak boleh diguna-
kan
apabila frasa nama menjadi
predikat
ayat.
|
Salah
(a)
*Beg ini bukan berat.
(b)
"Adik bukan tidur di bilik.
(c)
*Dia bukan menulis surat.
Betul
(a)
Beg ini tidak berat.
(b)
Adik tidak tidur di bilik.
(c)
Dia tidak menulis surat.
|
Golong
dan Gulung
i.
Kata golong boleh diberi imbuhan
menjadi
menggolongkan, tergolong,
golongan,
dan penggolongan. Tiap-
tiap
kata ini berbeza maknanya.
ii.
Kata gulung pun boleh diberi imbuhan
menjadi
bergulung, mengulung, ter-
gulung,
dan gulungan.
iii.
Kata golong dan gulung ini sering
salah
digunakan dan salah dieja
kerana
seakan-akan sama bentuknya.
|
Salah
(a)
*Gulungan petani memerlukan bantuan.
(b)
*Mereka tergulung dalam kumpulan orang baik-baik.
(c)
"Beliau menggulungkan mereka sebagai penentang.
(d)
*Kakak sedang menggolong tikar.
Betul
(a)
Golongan petani memerlukan bantuan.
(b)
Mereka tergolong dalam kumpulan orang baik-baik.
(c)
Beliau menggolongkan mereka sebagai penentang.
(d)
Kakak sedang menggulung tikar.
|
Menonton
dan Menuntun
i.
Kata menonton bererti melihat
sesuatu
pertunjukan. Selain
itu,
ada
pula kata mempertontonkan,
tontonan,
dan penonton. Setiap kata
ini
berbeza maknanya.
ii.
Kata menuntun pula bererti me-
mimpin. Selain itu, ada juga kata lain
seperti bertuntun, tuntunan, dan penuntun. Setiap kata ini pun berbeza
maknanya.
iii.
Penggunaan kata menonton sering dieja salah sebagai menuntun kerana bentuknya
seakan-akan sama.
|
Salah
(a)
*Kami menuntun televisyen sehingga larut malam.
(b)
*Kumpulan itu akan mempertuntunkan suatu drama.
(c)*Filem
Mandarin semakin kerap menjadi tuntunan kita.
(d)*Para
penuntun bersorak apabila Anbalagan berjaya menjaringkan bola.
Betul
(a)
Kami menonton televisyen sehingga larut malam.
(b)
Kumpulan itu akan mempertontonkan suatu drama.
(c)
Filem Mandarin semakin kerap menjadi tontonan kita.
(d)
Para penonton bersorak apabila Anbalagan berjaya menjaringkan bola.
|
Pedalaman
dan Pendalaman
i.
Kedua-dua kata ini berasal daripada
kata
yang sama (dalam) tetapi
berbeza
maknanya.
ii.
Pedalaman bererti kawasan yang
terpencil
atau daerah yang jauh
dari
perhubungan dan kemudahan.
iii.
Pendalaman pula bererti usaha
mendalami
atau mendalamkan.
iv.
Kesalahan pengunaan kata ini dalam
ayat
berlaku kerana ketidakpastian
tentang
ejaannya.
|
Salah
(a)
*Beberapa kawasan pendalaman di Kelantan dinaiki air.
(b)
*Pedalaman dasar Sungai Kelang di lakukan untuk mengelakkan berlakunya
banjir.
Betul
(a)
Beberapa kawasan pedalaman di Kelantan dinaiki air.
(b)
Pendalaman dasar Sungai Kelang dilakukan untuk mengelakkan berlakunya banjir.
|
Pendapat
dan Pendapatan
i. Kedua-dua
kata ini pun berasal
daripada
kata yang sama (dapat)
tetapiberbeza
maknanya.
ii.
Pendapat bererti buah fikiran atau
pandangan.
iii.
Pendapatan pula bererti hasil pen-
carian yang biasanya dihubungkan
dengan gaji
atau upah.
iv.
Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila
kata pendapatan digunakan
pada
tempat pendapat.
|
Salah
(a)
*Pada pendapatan saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?
(b)
"Pada pendapatan saya,penswastaan banyak membawa
kebaikan.
Betul
(a)
Pada pendapat saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?
(b)
Pada pendapat saya, penswastaan banyak membawa kebaikan.
|
Tembok
dan Tembuk
i.
Tembok bererti dinding atau
halangan
yang dibuat daripada
batu. Kata ini boleh dibentuk
menjadi
kata kerja menembok yang
bererti mendinding.
ii.
Tembuk pula bererti tembus atau
berlubang. Kata ini pun boleh di-
bentuk
menjadi kata kerja menembuk
yang
bererti membuat lubang.
iii.
Kesalahan penggunaan kata ini
dalam
ayat berlaku kerana ketidak-
pastian
tentang ejaannya.
|
Salah
(a) *
Tembuk Besar negeri Cina dibina oleh Shih Huang Ti.
(b)
*Tapak kasut ini sudah tembok.
(c)
*Pekerja itu menembok dinding dengan penebuk elektrik.
Betul
(a)
Tembok Besar negeri Cina dibina oleh Shih Huang Ti.
(b)
Tapak kasut ini sudah tembuk.
(c)
Pekerja itu menembuk dinding dengan penebuk elektrik.
|
Bentuk Jamak
1. Bentuk jamak dapat dinyatakan
melalui:
(a) pengulangan kata
nama seperti burungburung, guruguru, kawankawan, dan sebagainya.
(b) penggunaan kata
bilangan yang membawa maksud jamak seperti dua buah kereta, semua pelajar, para
pemudi, dan sebagainya.
(c) Pengulangan kata
adjektif seperti baikbaik, handalhandal, tinggitinggi, dan sebagainya.
(d) pengulangan kata
yang mendu­kung makna jamak seperti rakyat.
2. Kata nama yang menyertai kata bilangan tidak perlu diulang.
Misalnya:
(a) *dua buah
keretakereta (salah)
dua buah kereta (betul
(b)
*semuapelajarpelajar(salah)
semua pelajar (betul
(c) "para
pemudipemudi (salah)
para pemudi (betul)
3. Sesuatu kata yang sudah membawa makna jamak tidak perlu
diulang. Misalnya:
*Rakyatrakyat Malaysia harus bersatu padu. (salah)
Rakyat Malaysia harus bersatu padu. (betul
(b)
4. Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah membawa makna
jamak, maka kata nama tidak perlu diulang. Misalnya:
Lukisanlukisan itu cantikcantik belaka. (salah)
Lukisan itu cantikcantik belaka. (betul)
(b) *Bangunanbangunan di
Kuala Lumpur tinggitinggi. (salah)
Bangunan di Kuala Lumpur tinggitinggi. (betul)
11 Hukum DM
1. Hukum DM ialah hukum tentang penyusunan katakata untuk
membentuk frasa nama dalam ayat.
2. Kesalahan timbul apabila Hukum DM dilanggar sewenangwenang.
Misalnya:
(a) *"lainlain
hal(salah)
halhal lain (betul)
(b) *Malik kedai runcit
(salah)
kedai runcit Malik (betul)
(c) `goreng pisang
(salah)
pisang goreng (betul)
(d) `cili sos (salah)
sos cili (betul)
(e) *mini estet(salah)
estet mini (betul)
12 Frasa Adjektif
1. Kata adjektif dapat menjadi frasa adjektif apabila bertugas
sebagai predikat dalam ayat.
2. Frasa adjektif sebagai predikat ayat boleh disertai kata
penguat.
Contohnya: sangat besar atau besar sekali.
3. Kata penguat tidak boleh diletakkan di depan dan di belakang
kata adjektif sekaligus. Misalnya:
(a) "Ubat itu
sangat pahit betul.
(salah)
Ubat itu sangat pahit. (atau) Ubat itu pahit betul. (betul)
Soalan inilah yang paling sukar sekali. (salah)
Soalan inilah yang paling sukar. (atau)
Soalan inilah yang sukar sekali. (betul)
4. Apabila kata adjektif yang berawalan ter digunakan sebagai
penerang,
kata penguat tidak diperlukan. Misalnya:
(a) *Asmah mendapat
markah
yang paling terbaik. (salah)
Asmah mendapat markah yang terbaik. (betul)
(b) *Stadium inilah yang
terbesar
sekali di dunia. (salah)
Stadium inilah yang terbesar di dunia. (betul)
5. Frasa adjektif perlu diikuti oleh frasz
sendi apabila diperluas. Misalnya:
(a) *Saya gemar lagulagu
Melayu asli. (salah)
Saya gemar akan lagulagu Melayu asli. (betul)
(b) *Kami benci sikapnya itu. (salah)
Kami benci akan sikapnya itu.(betul)
13 Frasa Kerja Tak
Transitif
1. Frasa kerja tak
transitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat ayat tanpa
objek atau sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja talk transitif sebagai
kata kerja utamanya.
2. Kata kerja talk
transitif yang berapitan ber...kan tidak boleh disertai kata sendi kerana
akhiran kan pada apitan ber...kan itu berasal daripada kata sendi akan yang
dapat mewakili kata sendi dengan, atau pada, atau tentang.
Misalnya:
(a) *berdasarkan pada
keterangan ini (salah)
berdasarkan keterangan ini (betul)
(b) *bertanyakan khabar
(betul bertanyakan tentang khabar (salah)
3. Frasa kerja
talk transitif perlu diikuti frasa sendi apabila diperluas. Misalnya:
(a) *Ingatkah kamu janji
janjimu? (salah)
Ingatkah kamu akan janjijanjimu? (betul)
(b) *Kami ingin bertemu
Pengetua esok. (salah)
Kami ingin bertemu dengan Pengetua esok. (betul)
14 Frasa Kerja
Transitif
1. Frasa
kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja
transitif serta frasa nama sebagai objek kepada kata kerja transitif itu.
2. Antara kata
kerja transitif dengan frasa nama sebagai objek itu, katakata lain tidak boleh
disisipkan.
Misalnya:
(a) *Kami membincangkan
tentang masalah itu. (salah)
Kami membincangkan masalah itu. (betul)
(b) *Dia membeli banyak
buah.(salah)
Dia banyak membeli buah. (betul)
(c) *Saya hendak menjelaskan lagi perkara itu. (salah)
Saya hendak menjelaskan perkara itu lagi. (betul)
Saya hendak memperjelas perkara itu. (betul)
15 Frasa Kerja Pasif
Bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri
kedua disebut bentuk terikat.
Oleh sebab itu, katakata lain tidak boleh disisipkan di antara
kata ganti diri dengan kata kerja pasif itu. Misalnya:
(a) *Surat itu saga akan
balas.(salah)
Surat itu akan saga balas.
(b) *Orang itu kita
patut Bantu.(salah)
Orang itu patut kita Bantu. (betul)
(c) *Kerja itu kamu mesti siapkan.(salah)
Kerja itu mesti kamu siapkan.(betul)
3. Bentuk frasa
kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua tidak boleh
disamakan.
Misalnya:
(a) *Buku itu dibaca
oleh saya.(salah)
Buku itu saya baca. (betul)
(b) * Mejameja itu
disusun oleh kami. (salah)
Mejaineja itu kami susun. (betul)
(c) *Nota itu ditulis
oleh kamu? (salah)
Nota itu kamu tulis? (betul
Bentuk frasa kerja pasif diri ketiga pula tidak boleh disamakan
dengan bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua.
Misalnya:
(a) *Dinding itu dia
conteng. (salah)
binding itu diconteng olehnya. (betul)
(b) Drama itu mereka
persembah­kan. (salah)
Drama itu dipersembahkan oleh mereka. (betul)
Ayat Tergantung
1. Ayat terdiri
daripada subjek dan predikat.
2. Bentuk ujaran
yang tidak ada subjeknya atau tidak ada predikatnya bukan ayat.
3. Contoh
kesalahan umum tentang ujaran yang tidak ada subjeknya ialah seperti yang
berikut.
*Di seluruh dunia mengalami kemelesetan ekonomi. (tidak ada
subjeknya) Negaranegara di seluruh dunia mengalami kemelesetan ekonomi.
(subjeknya Negaranegara)
4. Contoh
kesalahan umum tentang ujaran yang tidak ada predikatnya ialah seperti yang
berikut.
(a) *Dia yang datang
semalam? (tidak ada predikatnya)
Diakah yang datang semalam? (predikatnya: Diakah)
(b) *Kamu yang mesti
keluar dari sini. (tidak ada predikatnya)
Kamu mesti keluar dari sini. (predikatnya: mesti keluar dart sim)
atau
Kamulah yang mesti keluar dari sini. (predikatnya: Kamulah)
Beberapa contoh "ayat tergantung" yang lain serta
pembetulannya adalah seperti yang berikut.
(a) *Tentang keterangan
ini menjelaskan salah faham yang timbul. (tidak ada subjeknya) Keterangan ini
menjelaskan salah faham yang timbul.
(Subjeknya: Keterangan im)
(b) *Bagi setiap orang
mesti mematuhi undangundang. (tidak ada subjeknya)
Setiap orang mesti mematuhi undangundang. (subjeknya: setiap
orang)
*Di seluruh kawasan sudah dinaiki air. (tidak ada subjeknya)
Seluruh kawasan sudah dinaiki air. (subjeknya: Seluruh kawasan)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan