ANALISIS SOALAN BM NOVEL KERTAS 2 SPM 2016
BAHAGIAN
|
SOALAN
|
ASPEK KOMSAS
|
4 ( a )
|
Salah
satu nilai terdapat di dalam novel yang anda kaji ialah nilai
tanggungjawab. Jelaskan dua peristiwa
yang mengambar nilai tanggungjawab dalam sebuah novel yang anda kaji.
|
Aspek Komsas
Nilai
(KBKK)
|
4 ( b )
|
Berdasarkan
dua novel yang anda pelajari, huraikan satu latar masa bagi setiap novel yang
anda pelajari.
|
Aspek Komsas
Latar Masa
(KBKK)
|
PEMAHAMAN EKSPRES NOVEL MENENGAH ATAS ( TING. 4
DAN 5)
(SUMBANGAN CIKGU MOHD RAMSUL UNTUK ANAK DIDIK
SMK SERI LONDANG YANG DISAYANGI)
JENDELA MENGHADAP JALAN
ROHANI MATDIRIN
|
NOVEL
BENANG SONGKET BERSULAM EMAS
KHAIRUDDIN
AYIP
|
SINOPSIS UMUM
Plot berkisar pada watak utama iaitu Lili, seorang anak remaja yang
menetap di bandar. Dia pulang ke kampung pada musim cuti persekolahan atas
desakan ibunya. Lili menurut kata-kata ibunya walau batinnya melawan
agar tidak melukakan hati ibunya. Melalui latar tempat di kampung terdapat
beberapa watak remaja lagi yang diperkenalkan kepada para pembaca. Ada
antara mereka yang menjadi rakan Lili seperti, Danel dan Geetha. Bagi
melengkapkan plot penceritaan penulis turut memperkenalkan watak remaja yang
berfifat antagonis dalam novel ini seperti Rafik dan Haziq.
Watak remaja yang bersifat dinamik turut diwujudkan sebagai panduan
kepada para pembaca sekalian. Penulis ingin mengingatkan pembaca bahawa
watak yang berperwatakan jahat bukan selama-lamanya jahat. Mereka mampu
berubah jika diberi peluang untuk melakukan anjakan paradigma. Penulis juga
ingin memberi motivasi kepada para remaja bahawa ruang untuk berbuat baik dan
bertaubat sentiasa terbuka luas jika seseorang itu berkeinginan untuk
melakukannya.
Lili menetap di kampung bersama dengan datuk dan neneknya di sebuah rumah
kampung yang jendelanya menghadap jalan. Ketika berada di kampung Lili
berasa penduduknya pelik-pelik belaka. Watak datuk dalam novel ini sangat
berpegang kepada adat tradisional tetapi watak remaja pula digambarkan sebagai
'penentang' kepada adat tradisional datuk itu. Datuk tetap menolak kehidupan
moden dengan beranggapan bahawa cara hidup moden bakal memusnahkan adat dan
warisan yang diwarisi turun temurun. Nanun begitu, watak remaja dalam novel ini pula
tidak menghukum adat tradisional kesemuanya. Mereka berpendapat bahawa
segala yang diciptakan pada zaman moden ini adalah untuk memudahkan kehidupan
manusia agar lebih senang untuk dikendalikan.
Plot novel ini menjadi lebih dramatik apabila berlakunya kes
penculikan Lili. Ekoran peristiwa tersebut penceritaan lebih tertumpu kepada
keluarga Che Jah iaitru ibu kepada watak Rafik dan Haziq yang telah menculik
Lili tanpa disengajakan.
Kesimpulannya, novel ini sesuai dibaca oleh semua peringkat masyarakat
terutamanya remaja. Pembaca dapat mencontohi nilai keberanian dan
kesungguhan watak-watak remaja yang ditampilkan dalam novel ini
terutamanya watal Lili, Danel dan Geetha. Novel ini telah berjaya
menyerlahkan ciri-ciri remaja yang seharusnya ada dalam diri mereka.
|
SINOPSIS UMUM
Novel ini mengisahkan kehidupan Dahlia, seorang pelajar
tingkatan enam Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggong Ibrahim, Batu Pahat
yang pintar dan disenangi oleh teman-temannya seperti Kavita dan Siti Wangi.
Namun, Dahlia menghadapi masalah keluarga hingga mengganggu tumpuannya
terhadap peperiksaan STPM yang bakal didudukinya. Ibunya iaitu Saleha dimasukkan ke
Hospital Permai, Johor Bahru kerana kemurungan dan hilang ingatan.
Ayahnya pula iaitu Embong dimasukkan ke wad 4 Hospital Batu Pahat
kerana pahanya dipatuk ular tedung. Adiknya iaitu Abu Bakar tidak mendengar
kata / bersikap degil setelah tersilap memilih rakan. Dia tergamak
menjual kambing peliharaan ayahnya demi mendapatkan wang kerana dia tidak
bekerja setelah mendapat pangkat 3 dalam SPM. Dia juga pada mulanya tidak
menghiraukan masalah yang melanda keluarganya walaupun dia anak lelaki
tunggal dalam keluarga Dahlia. Nenek Kiah pula beranggapan bahawa keluarga
Dahlia ditimpa nasib malang kerana beranggapan rumah yang didiami oleh mereka
berhantu. Nenek Kiah juga
sering mencemuh mereka berbanding anak cucunya yang lain. Dengan hasutan
Seman iaitu bapa saudara Dahlia, Nenek Kiah mengambil keputusan untuk menjual
tanahnya yang diduduki / ditumpangi oleh keluarga Dahlia. Namun begitu, Tauke Lim menawarkan
pertolongannya tanpa mengharapkan balasan atau ganjaran.
Sebagai anak sulung, Dahlia terpaksa
memberikan perhatian kepada keluarganya. Sementelahan, adik-adiknya iaitu
Mawar (pelajar sekolah berasrama penuh), Kiambang (pelajar tingkat 1 /
berusia 13 tahun), Melati (11 tahun) dan Anggerik (1 1/2 tahun) masih belum
mampu berdikari. Apabila ibunya dirawat di Hospital Permai, dia terpaksa
memilih untuk keluar dari asrama untuk menjaga adik-adiknya. Apabila masalah
kelurganya makin meruncing, Dahlia bertekad untuk berhenti sekolah, dan
bekerja di kilang bagi menyara adik-adiknya yang masih bersekolah. Dahlia
tetap dengan keputusannya walaupun dinasihati oleh cikgu Hisyam. Setelah
ibunya dibenarkan keluar dari wad, kampung mereka dilanda banjir besar. Rumah
mereka dihanyutkan manakala mereka sekeluarga pula dipindahkan ke pusat
pemindahan banjir (balai raya bersaiz 50m X 20m) yang terputus bekalan air
dan elektrik. Namun begitu, Dahlia tetap tabah mengulang kaji pelajarannya
sehingga mendapat pujian daripada Encik Daim (wakil perbadi Ahli Parlimen Sri
Gading).
Tekanan kian bertambah kerana hubungan akrabnya dengan Azhari dipandang
serong oleh jiran-jirannya. Tindakan berani Dahlia terjun ke sungai untuk
menyelamatkan Said tidak dihargai malah dicemuh pula kerana gagal
menyelamatkannya. Walau bagaimanapun Dahlia tetap tabah menghadapi dugaan
demi dugaan yang menimpanya. Setelah keadaan dan masalah keluarganya
reda, Dahlia mengambil keputusan untuk menyambung pelajarannya semula. Memandangkan
peperiksaan STPM cuma tinggal seminggu lagi (Hari Isnin- 29 November), Dahlia
menemui cikgu Salwani bagi meminta kebenaran untuk tinggal di asrama. Majlis pertunangannya dengan Azhari pula
akan diadakan pada 30 Disember setelah tamat peperiksaan STPM.
|
TEMA
Ø
Tema
novel ini ialah Kehidupan masyarakat yang menghadapi pelbagai masalah dan
masalah tersebut diselesaikan dengan cara bermuafakat.
Ø
Masalah
keganasan rumah tangga yang berlaku kepada keluarga Che Jah akibat sikap
suaminya Seman dapat diatasi apabila Che Jah sendiri dengan suka rela membuat
laporan polis. Akibat tidak tahan dengan sikap suaminya dan kesan kenakalan
anak-anaknya Che Jah akhirnya berjaya diselamatkan.
Ø
Masalah
masa depan perubatan tradisional.Datuk yang sememangnya menjadi sumber
rujukan masyarakat setempat dan luar tentang perubatan tradisional sudah
mulai dipinggirkan. Bertambah parah apabila isterinya sendiri mulai menyindir
akan kemujaraban herba yang diadun kerana boleh mendatangkan kesan sampingan
kepada penggunanya.
Ø
Masalah
buruk sangka atas orang lain.Masyarakat di Pekan Sentosa buruk sangka
terhadap anak-anak Che Jah yang selama ini terkenal kenakalannya. Mereka
menyangkakan bahawa Haziq dan Rafiq yang melarikan kubah surau. Masalah
terlerai apabila Che Jah menyatakan bahawa suaminya Seman yang melarikan
kubah surau tersebut.
Ø
Keprihatinan
masyarakat terhadap masalah yang dihadapi. Lili begitu prihatin terhadap
masalah yang dihadapi oleh Che Jah. Penduduk kampong yang selama ini
menganggap keluarga Seman sebagai contoh institusi kekeluargaan yang buruk,
namun dengan bantuan kefahaman Geetha yang bukan berbangsa Melayu menjadikan
Lili tersedar bahawa Che Jah perlukan bantuan bukannya cemuhan.
|
TEMA
Ketabahan seorang gadis menghadapi dugaan
hidup.
Ø
Dahlia
seorang remaja berusia 19 tahun sangat tabah menghadapi dugaan hidupnya.
Apabila emaknya, Saleha menghadapi tekanan perasaan dan dimasukkan ke
hospital, Dahlia terpaksa keluar dari asrama dan berulang-alik ke sekolah.
Dahlia seorang yang tabah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya di samping
pelajarannya. Kehidupan
Ø
Dahlia
semakin tertekan apabila abahnya dipatuk ular. Dahlia terpaksa mengambil alih
semua tugas menguruskan adik-adik dan keperluan rumah mereka.Namun, Dahlia
tetap tabah menghadapi dugaan tersebut.
Ø
Dahlia
juga tabah dihina oleh Aton apabila Dahlia gagal menyelamatkan Said yang
lemas di sungai berhampiran rumahnya
Ø Dahlia juga tabah melayan kerenah
neneknya yang membenci keluarga Dahlia kerana keluarga mereka hidup dalam
kemiskinan berbanding anak-anaknya yang lain yang hidup senang..
Ø Dahlia tetap tabah apabila mengetahui
neneknya dan Pak Cik Seman ingin menjual tanah yang menjadi tempat tinggal
mereka selama ini
Ø Dahlia juga tabah mengulang kaji
pelajaran dalam keadaan yang kurang selesa di pusat pemindahan banjir.
Ø Berkat ketabahan Dahlia,akhirnya dia telah
berjaya dalam STPM dan mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.
|
PERSOALAN
Ø
Persoalan tentang keganasan rumah
tangga, contohnya
Seman suami Che Jah seorang yang suka berjudi, berhutang dan minum arak telah
menyebabkan rumah tangga Che Jah berantakan. Anak-anaknya Haziq dan Rafiq
yang baru belasan tahun turut berperangai seperti ayahnya apabila tersalah
memilih kawan. Che Jah meminta cerai daripada suaminya kerana sudah tidak
tahan dengan perangai suaminya.
Ø
Persoalan tentang penggunaan ubat
tradisional,
contohnya Datuk sering disindir oleh nenek akibat terlalu prihatin dan
membantu penduduk kampung yang bermasalah kesihatan dengan membekalkan ubat
tradisional yang dibuatnya sendiri. Ada satu ketika datuk tidak pulang ke
rumah hingga menyebabkan nenek berasa risau kerana datuk masuk ke hutan
mencari akar-akar kayu tanpa pengetahuannya.
Ø
Persoalan tentang sikap prihatin contohnya Lili begitu prihatin dengan
Che Jah yang mengalami keganasan rumah tangga. Walaupun Haziq dan Rafiq
menculiknya tetapi Lili memaafkan tindakan mereka kerana beranggapan keluarga
tersebut memerlukan bantuan pemulihan. Lili sering ke rumah Che Jah untuk
memberikan motivasi dan akhirnya meminta bantuan Puan Hamimah seorang
kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membuat aduan tentang sikap
suaminya yang buruk selama ini.
Ø
Persoalan tentang masalah sosial
penduduk kampong,
contohnya Hidup di kampung walaupun berada dalam keadaan selesa, nyaman
dengan pemandangan yang cantik namun terdapat pelbagai masalah sosial.
Penduduk kampung didatangi oleh orang yang tidak bertanggungjawab untuk
menjual tanah-tanah mereka. Penduduk kampung juga memberontak untuk lebih
menyetujui penggantian kubah surau berbanding pembinaan masjid baru. Penduduk
kampung juga berhadapan dengan masalah sosial apabila wujudnya keganasan
rumah tangga yang dihadapi oleh Che Jah akan sikap suaminya yang kurang
bertanggungjawab diikuti kelakuan anak-anaknya Haziq dan Rafiq yang tersalah
memilih kawan.
|
PERSOALAN
Ø
Kejayaan
hasil daripada kegigihan dalam pelajaran, contohnya Dahlia
tetap mengutamakan pelajarannya dengan meminjam nota dan bertanyakan kepada
Kavita dan Siti Wangi walaupun terpaksa membantu ayahnya menguruskan rumah
tangga setelah ibunya di hantar ke hospital untuk menerima rawatan.
Ø
Kemiskinan
dalam masyarakat kampung, Dalam dunia moden hari ini, masih ada masyarakat
kampung yang masih miskin dan memerlukan bantuan untuk menjalani
kehidupan. Contohnya keluarga Embong
yang masih miskin dan terpaksa berhutang dengan Tauke Lim untuk membeli
barang-barang keperluan harian.
Ø Berani bertindak dalam menghadapi situasi yang bahaya,
contohnya Embong berjaya mengalahkan ular sawa yang cuba membelitnya sewaktu
memotong kelapa sawit di ladang
Ø Keinsafan selepas menyedari kesilapan diri, contohnya Nek Kiah akhirnya insaf setelah
Dahlia yang selama ini dibencinya telah menjaga dan merawatnya ketika
terlantar sakit. Begitu juga dengan
Abu Bakar yang selalu berpeleseran sehingga sanggup mencuri kambing ayahnya
berubah sikap apabila ditempelak oleh rakan-rakannya sendiri.
Ø Bantu membantu dalam menyelesaikan masalah yang
dihadapi oleh orang lain, contohnya Kavita membantu Dahlia mengulang kaji
pelajaran dengan memberikan nota pelajaran sepanjang ketidakhadirannya ke
sekolah. Najib cuba menghulurkan
bantuan kewangan semasa Nek Kiah beria-ia ingin menjual tanahnya yang menjadi
tempat tinggal Dahlia dan keluarganya.
Ø Kepentingan ilmu bagi mengubah taraf hidup,
contohnya Embong amat mementingkan pelajaran dan sering menasihatkan
anak-anaknya agar belajar bersungguh-sungguh.
Embong mengharapkan anak-anaknya dapat mengubah taraf hidup keluarga
setelah berjaya dalam pelajaran mereka nanti.
Ø Pengamalan ilmu hitam dalam kalangan masyarakat,contohya penemuan dua biji telur ayam berwarna hitam
yang berisi jarum, cincin akek, butiran pasir dan dua batang paku oleh Abu
Bakar di bawah rumah mereka menunjukkan bahawa masyarakat masih mengamalkan
ilmu hitam untuk menganiaya orang lain.
Ø Bertanggungjawab dalam menjalankan tugas, Haji
Sulaiman telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai ketua kampung dengan
baik. Haji Sulaiman banyak membantu
keluarga Embong walaupun orang kampung menyisihkan mereka. Haji Sulaiman mencadangkan agar Saleha
dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
Ø Semangat kejiranan walaupun berlainan bangsa,
contohnya Tauke Lim banyak membantu keluarga Embong yang sering menghadapi
masalah kewangan. Tauke Lim
membenarkan Embong berhutang di kedainya.
Tauke Lim juga menghulurkan RM300 untuk Dahlia yang dapat melanjutkan
pelajaran ke Jepun.
Ø Pengekalan identiti bangsa dan jati diri, contohnya
Azhari menghadiahkan sepasang kain songket berbenang emas kepada Dahlia
sebagai tanda kenang-kenangan dan berpesan kepada Dahlia agar sentiasa
mengingati asal-usulnya sebagai orang Melayu
Ø Persoalan rsoalan jodoh pertemuan di tangan Allah contohnya,
Dahlia menyerahkan jodohnya
dengan Azhari kepada Allah. Dia mahu
meneruskan pelajarannya demi
membaiki taraf hidup keluarganya.
|
PLOT
Permulaan
Ø
Lili
pulang ke kampung datuknya di Dungun, Terengganu dengan menaiki bas.
Walaupun dia tidak gembira dengan percutiannya pada kali ini, namun dia
ikutkan sahaja kehendak ibunya supaya ibunya tidak berasa kecil hati.
Ø
Dalam
perjalanan ke Dungun, Lili bertemu Danel dan juga Geetha dalam bas.
Ø
Rumah
datuk dan nenek Lili di Pekan Sentosa sungguh nyaman, cantik dan dipenuhi
dengan bendang.
Perkembangan
Ø
Datuk
menghadapi situasi getir di kampung akibat penggantian kubah surau.
Ø
Kekalutan
turut timbul apabila Sugi dikatakan memujuk orang kampung untuk menjual tanah
bagi pembinaan kawasan perumahan di kampung datuk.
Ø
Datuk
didatangi oleh orang dari bandar untuk mendapatkan rawatan secara
tradisional.
Ø
Geetha
memaklumkan kepada Lili bahawa datuknya telah Berjaya menyembuhkan ibunya
Latchumi yang sakit dengan menggunakan herba tradisional.
Ø
Danel
sering datang untuk membantu nenek memasak kerana menganggap nenek seorang
yang pandai memasak dan masakan nenek sangat sedap.
Ø
Danel
berbual mesra dengan datuk dan menerangkan kepentingan perubatan moden. Namun
cara Danel yang berhemah dapat memastikan bahawa datuk tidak berkecil hati.
Ø Danel sering menulis artikel tentang pisang.
Ø
Lili
diculik oleh anak-anak Che Jah, namun Berjaya diselamatkan oleh Danel
Konflik
Ø
Konflik
dengan diri sendiri
Ø
Datuk
berhasrat untuk tidak lagi mencari akar-akar kayu akibat sindiran nenek namun
minatnya tetap dengan perubatan tradisional menyebabkan datuk keliru.
Ø
Konflik
dengan orang lain
Ø
Datuk
berasa terkesan apabila nenek selalu menyindir akan sikapnya yang lebih
mengutamakan perubatan tradisional berbanding perubatan moden.
Ø
Che
Jah berasa sangat kecewa dengan sikap suaminya Seman yang melakukan keganasan
dengan memukul anak-anaknya Haziq dan Rafiq sehingga cedera. Oleh sebab tidak
tahan dengan tindakan suaminya yang sering mengecewakan itu Che Jah minta
diceraikan.
Ø
Lili
berkonflik terhadap permintaan ibunya supaya dia tinggal di kampung setelah
tamat persekolahannya. Namun, Lili tidak gembira dengan permintaan ibunya itu
tetapi demi kegembiraan hati ibunya, permintaan ibunya itu dituruti.
Klimaks / Puncak
Ø
Che
Jah memaklumkan bahawa suaminyalah yang melarikan kubah surau. Selama ini
penduduk kampung menuduh Haziq dan Rafiq, namun telahan mereka
tersasar.
Peleraian
Ø
Che
Jah dicadangkan oleh Kak Hamimah supaya membuat laporan polis supaya suaminya
itu dapat diberkas dan dipulihkan.
Ø
Suami
Che Jah ditangkap di belakang pondok dusun.
Ø
Haziq
diberi herba sebagai penawar oleh datuk.
Ø
Rafiq
dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
Ø
Sugi
tidak mengaku ada kaitan dengan wakil pemaju perumahan yang memujuk penduduk
kampung menjualkan tanah mereka.
Ø
Datuk
dituduh melindungi anak-anak Che Jah yang menculik Lili.
Ø
Sugi
memaklumkan bahawa dia berhasrat memajukan tanah penduduk kampung dengan
projek agripolitan dan penanaman Jatropha Cuncas.
Ø
Ibu
pulang menaiki bas tanpa ayah.
Ø
Lili
pulang ke Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis perpisahan pengetuanya.
Ø
Haziq
dan Rafiz kembali semula ke sekolah untuk menduduki PMR.
|
PLOT
Permulaan
Dahlia
pelajar tingkatan enam atas sedang menjalani latihan bola jaring di padang
bola jaring.Mereka berlatih kerana ada perlawanan dengan pelajar-pelajar enam
rendah.Semasa berhenti rehat, Dahlia teringat akan emaknya yang hilang
ingatan.Azhari datang menemuinya di kantin sekolah dan memberitahu dia sudah
tamat pengajiannya di universiti . Dia menyuarakan hasrat mahu merisik
Dahlia. Pada petang itu, Azhari menghantar Dahlia pulang ke rumahnya di
Kampung Parit Haji Rais.
Perkembangan
Dahlia amat sedih apabila melihat keadaan
emaknya, Saleha yang berada di kebun getah pada waktu senja. Emaknya sudah
tidak mengenalinya lagi. Dahlia dan abahnya memujuk emaknya balik ke rumah
dengan bantuan orang kampung.Nek Kiah menyalahkan Embong yang menyebabkan
Saleha menjadi kurang siuman. Dengan bantuan Haji Sulaiman, Saleha dibawa ke
Hospital Batu Pahat dan seterusnya dihantar ke Hospital Permai di Johor Bahru
kerana keadaannya semakin serius.Dahlia terpaksa keluar dari asrama dan kerap
ponteng sekolah kerana menguruskan adik-adiknya.Abah Dahlia pula dimasukkan
ke wad kerana dipatuk ular.
Perumitan/Konflik
Ø Seman telah datang ke rumah Nek Kiah
dan memujuknya untuk menjual tanah yang menjadi kawasan tempat tinggal Dahlia
sekeluarga. Nek Kiah mahu Dahlia dan keluarganya berpindah sekiranya tidak
mampu membayar sebanyak RM15,000.Dahlia tertekan kerana keluarganya tidak
mampu untuk menyediakan wang sebanyak itu.
Ø Aton menyalahkan Dahlia yang
menyebabkan anaknya, Said mati lemas sedangkan Dahlia telah berusaha untuk
menyelamatkan Said.
Ø Nek Kiah memandang serong terhadap
Dahlia atas kehadiran Azhari dan Najib ke rumah Dahlia.Begitu juga dengan
Aton yang sering menyindir Dahlia.
Ø Najib cuba untuk memikat hati Dahlia.
Begitu juga dengan Azhari yang telah datang merisik Dahlia kerana bimbang
Dahlia dipikat oleh orang lain.
Ø
•
Penduduk kampung sudah jarang mengamalkan sikap bantu-membantu dan prihatin
terhadap orang lain. Selaku ketua kampung Haji Sulaiman menasihati
orang-orang kampungnya agar bersatu dan prihatin kepada jiran tetangga.
Klimaks/Kemuncak
Abu Bakar menjumpai
kain merah yang sudah reput yang membungkus telur ayam yang mengandungi jarum
peniti, cincin akik, butiran pasir dan paku. Dahlia menyuruh Abu bakar
membuangnya ke sungai. Selepas itu, Saleha sudah sembuh dan dibenarkan pulang
ke rumahnya.Nek Kiah pula sakit dan dirawat di hospital selama dua hari.
Keluarga Dahlialah yang menjaganya. Setelah keluar dari wad, Nek Kiah tinggal
dengan keluarga Dahlia sehingga benar-benar pulih.Nek Kiah mula berubah dan
berbaik semula dengan keluarga Dahlia.
Banjir yang
berlaku di Kampung Parit Haji Rais telah membawa hikmah apabila penduduk
kampung bersatu dan bergotong-royong membina rumah Embong yang roboh dilanda
banjir setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman.
Peleraian/ Pengakhiran
Dahlia
tinggal di asrama semula kerana peperiksaan STPM semakin hampir.Keluarga
Azhari menetapkan tarikh pertunangan Dahlia selepas peperiksaan STPM
tamat..Kedatangan Cikgu Daim membawa berita gembira apabila Dahlia terpilih
untuk mengikuti pengajian di Jepun selama empat tahun. Sebelum ke Jepun
,Dahlia perlu mengikuti kursus bahasa Jepun di Universiti Malaya selama enam
bulan. Majlis pertunangan Dahlia terlewat kerana jurucakap majlis lewat
sampai. Azhari datang berjumpa Dahlia di stesen bas sebelum Dahlia bertolak
ke Kuala Lumpur. Dia telah menghadiahkan songket berbenang emas berwarna
merah kepada Dahlia. Azhari mahu Dahlia menjaga jati dirinya sebagai orang
Melayu walaupun berada di mana-mana jua.
|
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak
Utama:-
1. Lili
Watak
Sampingan
Datuk (Haji Abdul Rahman):-
Ø
Pakar
Akar Kayu Dan Ubat Tradisional
Ø
Jadi
Sumber Rujukan Masalah Kesihatan Penduduk Kampung
Ø
Berjaya
Sembuhkan Letchumi Daripada Sakit Teruk Dengan Herba Yang Dibuat Oleh Datuk
Ø
Ajar
Lili Ilmu Kegamaan
Ø
Menguji
Lili Dengan Ilmu Agama
Ø
Saying
Akan Pekerjaannya Mengumpulkan Akar Kayu
Ø
Berjaya
Mengislamkan William
Ø
Dahulu
Orang Mendengar Cakap Datuk Tetapi Sekarang Tidak
Ø
Berumur
70tahun
Ø
Rajin
Beribadat, Solat, Zikir Dengan Tasbih
Ø
Rajin
Membaca Kitab
Ø
Berjaya
Mengubati Lima Orang Dari Kuala Lumpur Menggunakan Herba
Ø
Tidak
Balik Malam Kerana Mencari Herba Di Hutan\
Ø
Pandai
Mengurut (Mengurut Danel)
Danel:-
Ø
Anak
William
Ø
Jelaskan
Isu Pembinaan Kubah Surau
Ø
Jelaskan
Kebaikan Rawatan Mden
Ø
Berhujah
Dengan Berhemah Supaya Datuk Tidak Berkecil Hati
Ø
Percaya
Perubatan Moden
Ø
Akrab
Dengan Datuk
Ø
Menulis
Artikel Tentang Buah Pisang Di Tenom Sabah
Ø
Sering
Membantu Nenek Memasak
Ø
Memasak
Menggunakan Pisang
Ø
Bantu
Menyelamatkan Lili Daripada Diculik.
Nenek
(Hajah Aisyan Tan Abdullah):-
Ø
Kurang
Yakin Dengan Ubat Tradisional Yang Datuk Sediakan
Ø
Isteri
Kepada Datuk
Ø
Percaya
Pantang Larang (Terbalikkan Semua Cermin Untuk Terbalikkan Mata Kilat)
Ø
Bakar
Kulit Bawang Putih Untuk Bau Harum Dalam Rumah
Ø
Suka
Menyindir Datuk Tentang Ubat Tradisional.
Ø
Pandai
Memasak Dan Masakannya Sering Dipuji Oleh Danel.
Geetha:-
Ø
Kenalan
Lili Dalam Bas Sewaktu Pulang Ke Terengganu
Ø
Siswa
Tahun Pertama Jurusan Kejuteraan Awam Universiti Malaya
Ø
Anak
Letchumi Yang Ada Kedai Runcit Dan Sembuh Selepas Makan Ubat Tradisional Yang
Datuk Sediakan.
Ø
Menjadi
Akrab Dengan Lili.
Ø
Seorang
Yang Tepati Janji.
Abang
Rashid:-
Ø
Sering
Membantu Datuk Dan Nenek
Ø
Mengambil
Lili Di Perhentian Bas Untuk Membawa Pulang Sewaktu Lili Pulang Ke Kampung.
Ø
Kutip
Buah Dari Kebun Datuk
Ø
Belum
Berkahwin
Ibu
Lili :-
Ø
Suka
Seni Taman Ala Bali Yang Penuh Reka Bentuk Dan Tumbuhan
Ø
Tanam
Herba Pembuka Selera Makan
Ø
Tidak
Kisah Ilmu Agama Akibat Kecuaian Datuk
Ø
Gemar
Belajar Silat.
Ø
Belajar
Di Luar Negara
Ø
Menjawat
Jawatan Penting.
Rafiq
Dan Haziq:-
Ø
Anak
Remaja Berumur Belasan Tahun.
Ø
Menduduki
PMR
Ø
Anak
Che Jah Yang Sering Menimbulkan Masalah
Ø
Memulas
Tangan Lili Dan Menculik Lili
Ø
Menggunakan
Senjata Tajam Dan Mengacukan Di Leher Lili
Ø
Berubah
Sikap Menjadi Lebih Baik.
Seman:-
Ø
Suami
Che Jah
Ø
Kaki
judi, berhutang dan minum arak
Ø
Melarikan
kubah surau
Ø
Seorang
yang pemarah dan sering menjadikan Che Jah isterinya dan anak-anaknya Haziq
dan Rafiq sebagai tempat melepaskan geram dan marah.
Ø
Membelasah
Haziq dan Rafiq hingga teruk
Ø
Ditangkap
di belakang pondok dusun dan diserahkan kepada pihak berwajib untuk
dijalankan pemulihan akidah.
|
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak dan
perwatakan watak utama
1. Dahlia
Ø
Anak
sulung (m/s 8)- harapan keluarga mempunyai lima orang adik
Ø
Seorang
yang bakal menduduki STPM (m/s 5)
Ø
Pelajar
di Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim (Ting. 6) (m/s 42) dan
Sekolah Menengah Tun Ismail (Ting.1 – Ting.5)
Ø
Tertekan
dengan masalah yang menimpa keluarganya • Seorang yang bijak-Cikgu hisyam
yakin Dahlia akan cemerlang dalam STPM. Dahlia merupakan pelajar harapan
sekolah. Dahlia mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.
Ø
Hidup
dalam suasana kemiskinan –berhutang dengan Tauke Lim (m/s 14) • Ibunya
menghidap penyakit kemurungan
Ø
Bapanya
dipatuk ular
Ø
Seorang
yang tidak sombong –melayan Aton yang menyindirnya ketika dihantar pulang
oleh Azhari (m/s 10)
Ø
Seorang
yang taat akan perintah Allah- berdoa selepas sembahyang Isyak (m/s 19)
Ø
Seorang
yang penyayang – sanggup keluar dari asrama untuk menguruskan adik-adiknya.
Ø
Seorang
yang menghormati tetamu –memberi layanan yang baik kepada tetamu
menghidangkan air walaupun neneknya tidak suka akan keluarganya (m/s 21)/
menghidangkan air bujang ketika Kavita dan Najib berkunjung ke rumahnya (m/s
78)
Ø Seorang yang menjaga tatasusila budaya
– akur kepada budaya Melayu yang melarang keras perbuatan membantah kata-kata
orang tua (m/s 27)
Ø Seorang yang berani- Dahlia terjun ke
dalam sungai untuk menyelamatkan Said (m/s 53)
Ø Seorang yang berjiwa kuat dan mampu
menghadapi setiap dugaan (m/s 57)
Ø Seorang yang bertanggungjawab- Dahlia
bertanggungjawab menjaga makan minum abah dan adik-adiknya setelah emaknya
dirawat di hospital (m/s 73)
Ø
Watak Sampingan
1. Saleha
Ø Ibu Dahlia
Ø Berumur 39 tahun (m/s 16)
Ø Mempunyai enam orang anak
(Dahlia,Melati,Kiambang, Mawar,Anggerik dan Abu Bakar)
Ø Menghidap penyakit kemurungan akibat
terkena buatan orang • Bekerja sebagai penoreh getah
Ø Seorang yang penyayang- semasa sihat
,beliau yang menjaga semua keperluan anak-anaknya.
2. Embong
Ø Bapa Dahlia. Berasal dari Melaka.
Ø Seorang ketua keluarga yang
bertanggungjawab. Beliau tidak mahu anakanaknya berhenti sekolah dan mengatakan
beliau akan bertanggungjawab menyara kehidupan mereka walaupun isterinya
sakit.
Ø Seorang yang penyayang sangat
menyayangi isteri dan anak-anaknya
Ø Seorang yang percaya akan kehendak
takdir –Isterinya menjadi kurang siuman (m/s 22)
Ø Seorang yang penyabar (m/s 24)-
Sanggup dihina oleh ibu mentuanya sendiri kerana hidup miskin.
Ø Seorang yang mementingkan ilmu untuk
anak-anaknya – menyuruh Dahlia pergi ke sekolah dan akan menguruskan hal
adik-adik Dahlia (m/s 32)
Ø Seorang yang berani- Embong berani
membunuh ular sawa yang membelit badannya.
3. Azhari
Ø Berkumis nipis
Ø Bermuka bulat (m/s 7)
Ø Tinggi
Ø Kacak
Ø Pelajar senior di sekolah Dahlia iaitu
Sekolah Menengah Tun Ismail.
Ø Berpendidikan tinggi- baru mendapat
segulung ijazah • Suka akan Dahli
Ø Seorang yang suka memberi nasihat-
menyuruh Dahlia belajar bersungguhsungguh(m/s 6)
Ø Seorang yang pandai memujuk- Dia
pandai memujuk Dahlia agar menerima lamarannya.
4. Siti Wangi
Ø Sahabat Dahlia
Ø Bermuka bulat
Ø Sentiasa ceria
5. Tauke Lim
Ø Berbangsa Cina
Ø Seorang yang suka membantu keluarga
Dahlia- sanggup membantu keluarga Dahlia dengan memberi hutang. Beliau juga
sanggup memberi wang kepada Embong untuk dibayar kepada Nek Kiah yang
berhasrat menjual tanah tempat mereka tinggal.
Ø Seorang yang baik budi kerana memberi
keluarga Dahlia berhutang
Ø Seorang yang prihatin akan masalah
orang lain- Sangat prihatin atas nasib keluarga Embong
Ø Seorang yang pemurah- menyumbangkan
barang-barang untuk sambutan Maulidur Rasul. Beliau juga memberi wang
sebanyak RM300 kepada Dahlia yang akan melanjutkan pelajaran di Universiti
Malaya sebelum ke Jepun.
Ø Seorang yang setia kawan – menganggap
dia dan Embong sudah berkawan lama • Seorang yang pandai bergaul- Walaupun
Tauke Lim berbangsa Cina tetapi beliau amat disenangi oleh orang-orang
kampung kerana pandai bergaul.
6. Nek Kiah
Ø Ibu Saleha
Ø Suka membandingkan antara anaknya- Nek
Kiah suka membandingkan anak-anaknya dengan keluarga Dahlia yang hidup dalam
kemiskinan. Nek Kiah lebih menyayangi cucu-cucunya yang lain.
Ø Tidak suka akan keluarga Dahlia kerana
hidup dalam kemiskinan – Nek Kiah tidak suka akan keluarga Dahlia. Apabila
keluarga Dahlia dalam kesusahan, dia langsung tidak membantu malah
menyalahkan Saleha yang berkahwin dengan Embong yang tidak diketahui asal
usulnya.
Ø Seorang yang pemarah
Ø Seorang yang suka mempercayai perkara
tahyul- Nek Kiah mengatakan rumah Dahlia ada hantu. Dia menggores kapur di
setiap pintu kerana dipercayai boleh menghalau hantu.
Ø
Seorang
yang mementingkan diri- Nek Kiah tidak mengambil tahu akan keperitan hidup
cucunya setelah Saleha dimasukkan ke hospital.
|
Latar
Latar Tempat
Ø
Dungun
Ø
Daerah
Tempat Nenek Dan Datuk Tinggal
Ø
Daerah
asal ibu Lili
Ø
Pekan
Sejahtera
Ø
Tempat
Tinggal Geetha
Ø
Kedai
milik Letchumi ibu Geetha terletak di sini.
Ø
Pekan
Sentosa
Ø
Tempat
Tinggal Datuk Dan Nenek Lili
Ø
Bendang
Ø
Tempat
Lili Bertemu Neneknya Sewaktu Tiba Di Kampung
Ø
Masjid
Ø
Tempat
Datuk Bergotong-Royong Menaikkan Kubah Masjid Bersama-Sama Penduduk Kampung.
Ø
Tempat
Datuk Bersolat Berjemaah
Ø
Rumah
Datuk
Ø
Rekabentuk
Yang Unik Dengan Corak Jendela Dan Pintu
Ø
Tempat
Datuk Bercerita Tentang Kemujaraban Akar Kayu Dengan Lili.
Ø
Tempat
Danel datang dan membantu nenek memasak
Ø
Tempat
Danel berurut dengan datuk
Ø
Kedai
Runcit Letchumi
Ø
Tempat
Nenek Membawa Lili Berbelanja
Ø
Tempat
Lili Bertemu Geetha
Ø
Tempat
Geetha Bercerita Tentang Datuk Kepada Lili.
Ø
Kedai
Runcit Ah Kwan
Ø
Tempat
Lili Diminta Membeli Barangan Dapur
Ø
Terletak
Berhampiran Dengan Rumah Nenek.
Ø
Balai
Raya
Ø
Tempat
penduduk kampung berkumpul bagi menyelesaikan masalah pembelian tanah orang
kampung oleh orang yang tidak dikenali.
Ø
Tempat
Che Jah membuat pengakuan bahawa suaminya Seman yang melarikan kubah surau
Latar Masa
Maghrib
Ø
Menjelang
Waktu Isyak, Lili Melihat Melalui Jendela Sebuah Lori Membawa Kubah Di
Puncaknya Terdapat Bulan Sabit.
Pagi
Ø
Lili
Meminta Izin Nenek Untuk Berada Di Luar Bagi Melihat Kubah Surat Atau Bertemu
Che Jah.
Ø
Lili
Ke Rumah Che Jah Untuk Bertanya Khabar Tentang Haziq.
Latar Masyarakat
Latar
Masyarakat Yang Bermasalah Istitusi Kekeluargaan
Ø
Suami
Che Jah Merupakan Seorang Yang Suka Berjudi, Berhutang, Menipu, Minum Arak
Dan Anak-Anak Serta Isterinya Seraing Menjadi Mangsa Kekejamannya. Haziq Anak
Che Jah Merupakan Pelajar Yang Pintar Tetapi Tersalah Pergaulan Dan
Menyebabkan Dia Diberhentikan Sekolah.
Ø
Latar
Masyarakat Yang Suka Mengambil Tahu Hal Keluarga Orang Lain.
Ø
Nenek
Memberitahu Bahawa Orang Kampung Suka Bermuka-Muka. Suka Mengumpat Walaupun
Melalui Jendela.
Latar
Masyarakat Yang Prihatin
Ø
Lili
Prihatin Dengan Masalah Yang Menimpa Keluarga Che Jah Atas Sikap Tidak
Bertanggungjawab Seman Suami Che Jah
Ø
Lili
Meminta Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat Untuk Memaklumkan Sikap Seman.
Ø
Lili
Berpendapat Bahawa Danel Bertanggungjawab Membagunkan Kampung Kerana Danel
Penduduk Tetap Dan Perlu Memperjuangkannya.
Ø
Danel
Prihatin Terhadap Lili Dengan Menyelematkan Lili Sewaktu Diculik, Membawanya
Ke Pean Dan Banyak Perkara Mereka Bersependapat Dengan Lili.
Latar
masyarakat yang buruk sangka.
Ø
Penduduk
kampung buruk sangka terhadap datuk kerana disangkanya datuk yang
mencadangkan penjualan tanah orang kampung kepada pemaju perumahan.
Ø
Penduduk
kampung menuduh Haziq dan Rafiq yang mencuri kubah surau memandangkan kisah
silam mereka yang memang nakal.
Ø
Penduduk
kampung menuduh Sugi merayu penduduk kampung menjual tanah sedangkan Sugi
mencadangkan supaya tanah-tanah dimajukan dengan penanaman agripolitan
|
Latar
Latar Tempat
Ø
Padang
bola jaring - Dahlia berlatih bola
jaring bersama dengan rakannya, Siti Wangi.
Ø
Kantin
– Tempat Azhari menunggu Dahlia.
Ø
SMK
Tun Ismail – lima kilometer dari kampung halaman, tempat Azhari dan Dahlia
pernah belajar sewaktu Dahlia Tingkatan satu dan Azhari Tingkatan Lima.
Ø
Sekolah
Menengah Temenggung Ibrahim- Dahlia menimba ilmu sebagai pelajar tingkatan
enam. Dia tinggal di asrama sekolah ini.
Ø
Bilik
Kerjaya- Dahlia bertemu dengan Cikgu Hisyam di bilik ini, Cikgu Hisyam
mendapat tahu masalah Dahlia daripada Kavita.
Ø
Kebun
getah - 20 meter dari rumah seluas
lima ekar tempat Saleha menoreh getah.
Ø
Kampung
Parit Haji Rais – Tempat tinggal Dahlia. Di sini, Dahlia menjaga
adik-adiknya, Melati, Kiambang, Mawar, dan Anggerik setelah emaknya dirawat
di hospital.
Ø
Hospital
Batu Pahat (Wad 6) - Tempat Saleha
dibawa untuk mendapatkan rawatan pada peringkat awal
Ø
Hospital
Batu Pahat (Wad 4) - Ayah Dahlia dirawat di hospital ini setelah dipatuk
ular.
Ø
Hospital
Permai, Johor Bahru – Tempat emak Dahlia dirawat di bilik 16. Di sini juga
Azhari bekerja sementara setelah mendapat segulung ijazah.
Ø
Sungai
–kira-kira 45 meter dari rumah Dahlia - Dahlia cuba menyelamatkan Said yang
lemas di sungai ini.
Ø
Kebun
kelapa sawit di Parit Haji Kadir- Kira-kira dua kilometer dari rumah Dahlia di sinilah Embong
memotong kelapa sawit setelah pulang dari rumah Aton. Di kebun kelapa sawit
inilah ular sawa telah membelit Embong.
Ø
Sekolah
Kebangsaan Jelotong- Said dan Melati bersekolah di sini.
Ø
Rumah
Aton kira-kira 150 meter dari rumah Dahlia. - Dahlia disindir oleh Aton
kerana dikatakan Dahlialah yang menyebabkan Said mati lemas.
Ø
Balai
raya Kampung Parit Haji Rais- Beberapa orang penduduk bergotong – royong
semasa majlis sambutan Maulidur Rasul. Selain itu, di sini juga menjadi
tempat pemindahan mangsa banjir yang berlaku di kampung Dahlia.
Latar Masa
Ø
Petang
– Azhari menghantar Dahlia balik ke kampungnya dari asrama.
Ø
Maghrib
- Sehingga maghrib Saleha belum pulang ke rumah.
Ø
Pagi-
Dahlia menunggu bas untuk ke sekolah
Ø
Malam
- Haji Sulaiman datang bersama dengan tiga orang pekerja hospital
Ø
Empat
bulan sebelum peperiksaan STPM - Cikgu
Salwani tidak membenarkan Dahlia keluar dari asrama kerana periksaan STPM
hanya tinggal empat bulan sahaja.
Ø
Pukul
8:30 malam- Kambing Embong hilang dicuri orang.
Ø
Pukul
3:41 petang –Dahlia menunggu di luar wad untuk melawat abahnya.
Ø
Tidak
sampai seminggu - Embong dirawat di Hospital Batu Pahat.
Ø
Pada
waktu petang selepas solat Jumaat- Abu Bakar menemui Dahlia dan bertanyakan
sama ada ayah mereka masih marah akan tindakannya menjual kambing ayahnya.
Latar Masyarakat
o
Masyarakat
kampung - Mereka tinggal di Kampung
Parit Haji Rais. Haji Sulaiman merupakan ketua kampung di situ. Masyarakat
kampung yang lain ialah Mak Aji, Aton, Embong, Tauke Lim dan lain-lain. Mereka
hidup bekerjasama antara satu sama lain setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman
semasa gotong-royong untuk sambutan Majlis Maulidur Rasul.
o
Masyarakat
guru - Cikgu Salwani (Warden asrama) dan Cikgu Hisyam, guru kelas Dahlia. Cikgu Salwani marah apabila Dahlia mengambil
keputusan untuk keluar dari asrama. Cikgu Hisyam menasihati Dahlia supaya
meneruskan persekolahannya kerana dia sorang yang bijak .
Ø
3.
Masyarakat pelajar - Dahlia, Siti Wangi, Najib dan Kavita
merupakan pelajar sekolah. - Mereka bersekolah di Sekolah Menengah
Temenggung Ibrahim. Mereka mewakili pelajar yang aktif dalam
kokurikulum.
Ø
4. Masyarakat
yang saling membantu – Haji
Sulaiman selaku ketua kampung membantu
keluarga Dahlia / Tempat Embong
meluahkan perasaan. Tauke Lim membantu memberi hutang kepada keluarga
Dahlia.
Ø
5.
Masyarakat yang bertanggungjawab
- Haji Sulaiman bertanggungjawab membantu anak buahnya, Embong yang menghadapi masalah.
Ø
Masyarakat
remaja yang terpengaruh dengan rakan sebaya - Abu Bakar, adik Dahlia suka
berseronok dengan rakan-rakannya dan tidak mahu membantu keluarga mereka yang
menghadapi masalah. Dia hanya pulang ke rumah untuk menukar baju sahaja.
Ø
Masyarakat
yang insaf akan kesilapannya - Abu Bakar insaf akan kesilapannya yang suka
membuang masa dengan rakan-rakannya. Dia juga insaf akan kesalahannya yang
telah mencuri kambing milik abahnya sendiri. Nek Kiah akhirnya insaf akan
sikapnya terhadap keluarga Dahlia apabila Dahlia dan emaknya yang banyak membantu beliau ketika sakit
sedangkan anak-anak yang selama ini amat disayangi langsung tidak menziarahinya.
Ø
Masyarakat
yang tabah menghadapi dugaan hidup - Embong tabah menghadapi keadaan hidup
mereka sekeluarga yang hidup dalam kemiskinan. Embong juga tabah apabila
beliau tidak disukai oleh ibu mentuanya, Nek Kiah. Embong tabah apabila
isterinya mengalami masalah mental.
Ø
Masyarakat
yang penyayang - Embong sangat menyayangi anak-anaknya. Beliau sanggup
bekerja dari pagi hingga malam untuk menanggung keluarganya. Dahlia juga amat
menyayangi adik-adiknya. Dia sanggup ponteng sekolah apabila Anggerik sakit. Saleha
juga merupakan emak yang penyayang. Semasa beliau sihat, beliaulah yang
menjaga keperluan keenam-enam anaknya itu.
Ø
Masyarakat
remaja yang terlibat dalam percintaan - Azhari mencintai Dahlia. Walaupun dia
mengetahui Dahlia mempunyai emaknya yang menghidap tekanan mental dan hidup
dalam kemiskinan namun akhirnya dia
tetap melamar Dahlia . Najib juga
mencintai Dahlia. Dia mengambil berat apabila Dahlia kerap ponteng
sekolah.
|
DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN |
BAHASA
GAYA BAHASA
Ø Repetisi – Contohnya
: itulah madu, itulah
racun. Menerima salah, menolak juga salah.
Ø Metafora -
Contohnya: gunung harapan, kotak
fikirannya.
Ø Simile – Contohnya
: macam neraka, bagai
hendak tersiat-siat hatinya, seperti mahu menelan.
Ø Peribahasa –
Contohnya : sudah terang lagi
bersuluh, biar alah membeli, menang memakai.
Ø Personifikasi
– Contohnya : Motosikalnya mengaum
membelah kesunyian pagi, bahang kepanasan bertakung di pelupuk mata, rumahnya
roboh ditelan air.
Ø Hiperbola – Contohnya
: kepiluan kian menggunung.
Ø Bahasa asing
- Contohnya : Bahasa Inggeris - the best men win! Bahasa Jepun - Koi-bito.
Bahasa Indonesia - ongkos. Bahasa Arab - Assalamualaikum, bismillah, insya-Allah.
|
Teknik
Penulisan
Pemerian
Ø
Penulis
menceritakan keadaan kampung tempat tinggal nenek dan datuk Lili.
Ø
Penulis
menceritakan sebak hati Lili untuk pulang ke kampung nenek dan datuknya
kerana tidak bersetuju dengan cadangan ibunya supaya tinggal di kampung
selepas tamat persekolahan.
Ø
Penulis
menceritakan sikap Seman iaitu suami Che Jah yang melakukan keganasan rumah
tangga dan sering menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan masalah keluarga
yang mereka hadapi.
Ø
Dialog
Ø
Dialog
antara Lili dan datuk tentang ilmu-ilmu agama sebagai menguji pengetahuan
Lili terhadap ilmu-ilmu agama.
Ø
Dialog
antara datuk dengan Danel tentang perubatan moden dan tradisional.
Danel berbincang dengan dtuk secara berhemah menyebabkan datuk tidak terguris
hati sedangkan datuk lebih memilih perubatan secara tradisional.
Ø
Dialog
penduduk kampung dengan Sugi tentang penjelasan Sugi bahawa dia tidak
terlibat dengan rayuan penjualan tanah kepada orang luar.
Ø
Dialog
antara Lili dengan Kak Hamimah supaya membantu Che Jah menyelesaikan masalah
keganasan rumah tangga yang dialaminya sewaktu Kak Hamimah datang berubat
dengan datuk.
Ø
Monolog
Ø
Datuk
bermonolog tentang perubatan tradisional yang sekian lama dipeloporinya di
kampung itu.
Ø
Lili
bermonolog dalam perjalanan pulang ke kampong nenek dan datuknya kerana
kurang senang dengan permintaan ibunya supaya dia bercuti selepas tamat
persekolahan.
Imbas
Kembali
Ø
Datuk
mengimbas kembali terhadap kesilapannya mendidik ibu Lili. Datuk menyesal
kerana tidak memberikan pendidikan agama yang secukupnya menyebabkan ibunya
kurang mengamalkan ilmu kegamaan.
Saspens
Ø
Pembaca
saspens tentang orang yang melarikan kubah surau. Semuanya menyangkakan
bahawa kubah surau dilarikan oleh Haziq dan Rafiq sebagaimana penduduk
kampung beranggapan yang sama.
|
DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN |
Nilai
1. Nilai Jati Diri
Ø
Datuk
tetap menganggap perubatan secara tradisional yang diusahakannya selama ini
dapat memberikan bantuan perubatan alternatif kepada pesakit yang datang
menemuinya.
Nilai
Tanggungjawab:-
Ø
Penduduk
kampong bergotong-royong membantu menyelesaikan masalah kubah surau.
2. Nilai Prihatin
Ø
Lili
prihatin Atas Nasib Rafik Dan Haziq Kerana Berpunca Dari Masalah Keluarga
Yang Dihadapi Walaupun Mereka Pernah Menculik Lili. Lili Menjenguk Che Jah
Untuk Mendapatkan Maklumat Lanjut Tentang Latar Belakang Haziq Dan Rafik.
Ø
Penduduk
kampong prihatin terhadap masalah yang berlaku dalam kampong mereka seperti
kecurian, aktiviti haram, rayuan menjual tanah dan sebagainya. Oleh sebab itu
mereka berusaha menyelesaikan masalah walaupun ada antaranya menggunakan cara
yang tidak sesuai dan salah.
3. Nilai baik hati
Ø
Danel
sering datang ke rumah nenek dan membantu nenek memasak. Apatah lagi Danel
menganggap masakan nenek memang sedap.
Ø
Datuk
menggunakan kepakarannya untuk membantu orang lain dengan memberikan herba
dan akar-akar kayu. Usahanya itu Berjaya sebagai cara memberikan alternatif
kepada menyembuhkan penyakit selain berubat secara perubatan moden.
4. Nilai kasih sayang
Ø
Nenek
dan datuk melayan baik Lili walaupun dahulu ibu Lili tidak mendengar nasihat
datuk dan neneknya.
Ø
Sebagai
ketua keluarga, sikap Seman yang tidak menyayangi ahli keluarga amat
mengecewakan. Keluarga yang penuh dengan kasih sayang akan menghasilkan
keluarga yang bahagia.
|
Nilai
1. Kasih
sayang (Lengkapkan contoh bagi nilai kasih sayang)
Ø Kasih sayang anak terhadap ibu bapanya
– Contohnya:
Ø Kasih sayang kakak terhadap
adik-adiknya, contohnya, Dahlia menjaga adik-adiknya sewaktu emaknya dirawat
di hospital. Dia sanggup ponteng sekolah kerana ingin menguruskan
adik-adiknya dan menjaga adiknya, Anggerik yang sakit.
Ø Kasih sayang suami terhadap isterinya
- Contohnya:
Ø Kasih sayang ibu terhadap anak-anaknya
- Contohnya:
Ø Kasih sayang bapa terhadap
anak-anaknya - Contohnya: - Kasih sayang adik terhadap kakaknya- Contohnya:
Ø Kasih sayang cucu terhadap neneknya-
Contohnya:
2. Keberanian
Ø Embong berani membunuh ular sawa yang
cuba membelitnya.
Ø Dahlia berani terjun ke dalam sungai
untuk menyelamatkan Said.
3. Setia kawan
Ø Kavita seorang yang setia kawan
apabila dia sanggup membuat salinan nota
Ø
nota
untuk diberikan kepada Dahlia yang kerap tidak hadir ke sekolah kerana
masalah keluarganya.
4. Pengorbanan
Ø Dahlia sanggup berkorban demi menjaga
adik-adiknya sewaktu emaknya dirawat di hospital. Dia sanggup ponteng sekolah
kerana ingin menguruskan adikadiknya dan menjaga adiknya, Anggerik yang sakit.
Dahlia juga sanggup keluar dari asrama sedangkan hanya tinggal beberapa bulan
lagi sebelum menduduki STPM.
Ø Embong sanggup berkorban bekerja dari
pagi hingga malam untuk mencari rezeki.
5. Keikhlasan
Ø Tauke Lim ikhlas membantu keluarga
Dahlia tanpa mengharapkan sebarang balasan.
Ø Beliau juga ikhlas memberi hutang
kepada keluarga Dahlia.
Ø Beliau ikhlas memberi wang sebanyak
RM300 untuk perbelanjaan Dahlia di Universiti Malaya.
Ø Beliau ikhlas memberi sumbangan
barang-barang sewaktu sambutan Maulidur Rasul yang diadakan di balai raya.
Ø Haji Sulaiman juga ikhlas membantu
keluarga Dahlia.Beliau membantu menghantar Dahlia ke stesen bas untuk ke
Univesiti Malaya.
6. Nasihat-
menasihati
Ø Haji Sulaiman menasihati penduduk
Kampung Parit Haji Rais supaya mengamalkan sikap bekerjasama dan sedia
membantu jiran tetangga yang susah. –
Ø Cikgu Hisyam menasihati Dahlia agar ke
sekolah kerana dia merupakan pelajar yang berpotensi untuk mendapat keputusan
yang cemerlang dalam STPM.
7. Kerjasama
Ø Penduduk kampung bekerjasama setelah
ditegur oleh Haji Sulaiman. Mereka bekerjasama membina rumah Embong yang
roboh dilanda banjir.
Ø Penduduk kampung juga bekerjasama
mengumpulkan wang untuk diserahkan kepada Dahlia yang akan melanjutkan
pelajaran.
Ø Haji Sulaiman bekerjasama dengan Hospital
Batu Pahat untuk merawat Saleha.
8. Perpaduan/
Bersatu padu
Ø Masyarakat di Kampung Parit Haji Rais
bersatu padu selepas peristiwa banjir yang melanda kampung mereka.
Ø Walaupun penduduk di Kampung Parit
Haji Rais berlainan bangsa tetapi mereka hidup bersatu padu. Tauke Lim
sanggup menyumbangkan barang-barang sewaktu sambutan Maulidur Rasul. Beliau
juga selesa tinggal di kampung itu walaupun berbangsa Cina.
9. Kegigihan
Ø Dahlia gigih belajar di balai raya
sewaktu rumahnya di landa banjir untuk mencapai kejayaan dalam STPM.
Ø Dahlia gigih belajar dengan menyiapkan
kerja rumahnya walaupun terpaksa menguruskan adik-adiknya setelah emaknya
dimasukkan ke hospital.
10. Ketabahan
Ø Dahlia tabah mengharungi dugaan dalam
hidupnya. Dia tabah apabila emaknya sakit dan abahnya dipatuk ular.
Ø Dahlia juga tabah apabila mendapat
tahu neneknya mahu menjual tanah tempat tinggal mereka.
11. Keinsafan
Ø Abu Bakar insaf akan kesalahannya yang
suka berfoya-foya dengan rakannya. - Abu Bakar insaf akan kesalahannya yang
mencuri kambing abahnya.
Ø
Nek
Kiah insaf akan kesalahannya yang membenci keluarga Dahlia. Sewaktu Nek Kiah
sakit hanya Dahlia dan keluarganya yang menjaga beliau.
|
Pengajaran
Ø
Kita
hendaklah prihatin terhadap masalah yang berlaku di sekeling kitasupaya
masalah tersebut diatasi dan keadaan menjadi seperti sediakala.
Ø
Kita
hendaklah menghargai sumber alam supaya kegunaan herba dapat menfaatkan
manusia sejagat.
Ø
Kita
hendaklah hidup dalam harmonisupaya semua kaum dapat menikmati hidup yang
aman.
Ø
Kita
hendaklah menyelesaikan masalah secara bermusawarahsupaya segala masalah
dapat diatasi tanpa menjejaskan hubungan akrab yang telah terbina selama ini.
Ø
Kita
hendaklah sayang akan ahli keluargasupaya melahirkan keluarga yang bahagia
dan harmoni serta membesar dengan penuh kasih sayang.
Cuba
huraikan dan beri contoh pengajaran di atas.
|
PENGAJARAN
Ø Kita
hendaklah membantu orang lain yang berada dalam kesusahan.
Ø Kita
hendaklah bekerjasama dalam melakukan sebarang tugasan.
Ø Kita
janganlah berprasangka buruk terhadap orang lain.
Ø Kita
mestilah insaf setelah melakukan kesalahan.
Ø Kita
mestilah nasihat-menasihati antara satu sama lain.
Ø Kita
mestilah bersatu padu demi keharmonian hidup.
Ø Kita
mestilah menyayangi ahli keluarga kita.
Ø Kita
mestilah berani berhadapan dengan sebarang masalah.
Ø Kita
mestilah tabah dalam menempuh dugaan hidup.
Ø Kita
mestilah gigih belajar untuk mencapai kejayaan.
Ø Kita
mestilah sedia berkorban demi kebahagiaan orang lain.
Cuba huraikan dan beri contoh pengajaran di
atas.
|
MASIH DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN. DOAKAN SEMOGA NOTA
BERKENAAN LENGKAP SEPENUHNYA.
3 ulasan:
👍
Terima kasih atas perkongsian bahan. Mohon halalkan ya cikgu.
Terima Kasih Cikgu atas perkongsian.... Ia amat membantu....
Catat Ulasan