Soalan 2(b) - Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Tapi dia degil. Hatinya
seteguh karang di lautan, sekeras sinar berkedudukan 90 darjah tepat.
Babah dan ibu marah. Dendam
yang bertakung sekian lama di dalam tasik hati mencair dalam detik memenuhi
yang singkat. Aiman dirotan. Ibu mengemukakan bantahan dan protes dalam hati.
Sepanjang minggu, murid
bernama Aiman Aqil ponteng kelas, protes kepada lebam-lebam di pinggul.
Kenangan sudah tercantas, tapi masih belum terurai dan terungkai.
Spontan, dia mengambil
kesempatan itu untuk mewujudkan suasana halusinasi futuristik yang penuh
cabaran, disaluti persaingan kompetitif yang menyengat hebat.
Betapa tidak, dia membayangkan
dirinya sudah lulus pengajian tinggi, dapat ijazah
pertama dalam bidang aeroangkasa. Takad usia dianjakkan lebih sedekad
ke hadapan. Sebatang pohon nyiur dara di penjuru banglonya, sudah sekian lama
menjadi idamannya.
Pijakan kakinya di bumi sudah
utuh dan kukuh. Cengkaman pada batang pokok kelapa itu turut tersentuh. Dia
tidak menoleh ke bawah lagi. Tapak demi tapak tercengkam dengan penuh yakin.
Sedar-sedar sahaja, dia sudah sampai di puncak.
Dipetik daripada cerpen ‘Hipertensi’
Manusia” oleh Illias Zaidi dalam
Antologi Sejadah Rindu.
(i)
Berdasarkan petikan di atas, nyatakan perkara-perkara yang dibayangi oleh Aiman
Aqil.
[2 Markah]
Cadangan jawapan:-
Berdasarkan petikan di atas terdapat
perkara-perkara yang dibayangi oleh Aiman Aqil, antaranya:-
i)
dia membayangkan dirinya sudah lulus pengajian
tinggi.
ii)
mendapat ijazah pertama dalam bidang
aeroangkasa.
iii)
takad usianya dianjakkan lebih sedekad ke
hadapan.
(ii)
Perasaan dendam dalam diri boleh mendatangkan banyak keburukan kepada diri seseorang.
Sekiranya anda mempunyai rakan yang mengalami perasaan dendam, bagaimanakah
anda membantu rakan anda itu? [3 markah]
Cadangan jawapan:-
i)
menasihatkan rakan saya berkenaan akan
keburukkan berdendam.
ii)
mencadangkan kepada rakan saya berjumpa dengan
kaunselor sekolah agar beliau sedar akan keburukannnya berdendam dengan orang.
iii)
mencadang dan menasihat rakan saya itu agar berjumpa
dengan orang yang didendamnya dan
menyelesaikan masalahnya.
iv)
mencadangkan supaya rakan saya cuba
menyelesaikan masalahnya dengan hati yang terbuka
Jawapan lain yang sesuai juga boleh diterima
(iii)
Berdasarkan petikan cerpen di atas, huraikan satu nilai kemanusiaan yang terdapat
dalam petikan
tersebut dan satu nilai kemanusiaan lain
daripada keseluruhan cerpen. [4 markah]
Di
bawah akan dijelaskan perbezaan nilai kemanusian dan nilai kemasyarakatan dalam
novel atau cerpen
agar pelajar faham perbezaannya.
Nilai kemanusian ialah
nilai-nilai yang baik atau positif yang terdapat dalam sesebuah
karya cereka. Nilai-nilai baik seharusnya dimiliki, dihayati, dan diamalkan
oleh manusia, antaranya:-
Keadilan
|
Kebijaksanaan
|
Amanah
|
Keberanian
|
Bertanggungjawab
|
Berbudi bahasa
|
Berdikari
|
Kasih sayang
|
Ketabahan
|
Merendah diri
|
Keinsafan
|
Nasihat menasihati
|
Kejujuran
|
Patriotik
|
Kesederhanaan
|
Kerajinan
|
Mengenang budi
|
Kesabaran
|
Hormat-menghormati
|
Simpati/ belas kasihan
|
Ketaatan
|
Kerjasama / tolong menolong
|
Keyakinan
|
Nilai ( Kemasyarakatan) Dalam Kajian Komsas:-
Nilai kemasyarakat ialah nilai baik (positif)
dan nilai buruk (negatif) yang terdapat dalam sesebuah masyarakat. Nilai
positif dan nilai negatif ini dimiliki, dihayati, dan diamalkan oleh sebahagian
anggota masyarakat. Nilai masyarakat merangkumi nilai-nilai di atas. Sementara
nilai-nilai negatif misalnya masyarakat suka menyebar fitnah, masyarakat yang
tidak taat kepada perintah Allah dan sebagainya.
Baik hati
|
Kesopanan
|
Keperihatinan
|
Tepat janji
|
Pengorbanan
|
Pemurah
|
Setiakawan
|
Kenang budi
|
Cinta akan alam sekitar
|
Dedikasi
|
Cinta akan budaya
|
Jimat cermat
|
Keredaan
|
Istilah di atas perlu digunakan apabila
pelajar ingin membicarakan nilai sama ada semasa menjawab soalan komsas
antologi mahupun soalan berkaitan komsas novel. Namun, soalan berkaitan nilai
telah keluar pada soalan SPM November 2012. Sila berhati-hati semasa
memilih istilah untuk nilai. Paling utama istilah nilai boleh berdiri sendiri
contoh nilai kerajinan, nilai keinsafan, nilai keyakinan, nilai patriotik dan
sebagainya. Jika pelajar menulis nilai rajin, penggunaan istilah rajin adalah
salah.Oleh sebab itu, gunakan istilah nilai yang disenaraikan di atas.
Cadangan jawapan:-
Nilai kemanusian yang terdapat dalam petikan cerpen:-
i.
Bertanggungjawab ( 1 + 1) = perlu
ada isi dan huraiannya.
Contohnya,
babah dan ibu Aiman memarahi dan menegur sikap kasarnya.
ii.
Kasih sayang ( 1 + 1) = perlu ada
isi dan huraiannya.
Contohnya,
ibu Aiman kasihan melihat Aiman dirotan oleh bapanya, dan mengambarkan protes
dihatinya akan tindakan babah/suaminya.
Nilai kemanusian yang terdapat dalam
keseluruhan cerpen:-
i.
Kasih sayang ( 1 + 1) = perlu ada isi
dan huraiannya.
Contohnya,
ibu sangat sayang akan anaknya Aiman, Fadilah Fatin dan Azilah Atiqah/
Ibu
dan babah mendapatkan rawatan untuk Aiman Aqil.
ii.
Keprihatinan ( 1 + 1 ) = perlu ada
isi dan huraiannya
Contohnya,
ibu dan babah sangat prihatin akan diri Aiman Aqil.
iii.
Berbudi bahasa/ bersopan santun
Contohnya,
Aiman sepatutnya berbudi bahasa terhadap pembantu rumahnya/ berbudi bahasa
dengan
adik-adiknya apabila meminta Aiman membantu menyiapkan kerja rumah
v)
Belas kasihan dan bersimpati
Contohnya,
ibunya belas kasihan dan simpati setiap kali babah merotan Aiman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan