ANALISA SOALAN SPM
ANALISA SOALAN
PEMAHAMAN PROSA MODEN, PROSA TRADISIONAL DAN PUISI
SOALAN 2 (b), 2 (c) 2 (d) yang pernah ditanya
sepanjang tahun 216 hingga 2018
TING
|
JUDUL
|
NOV.
16
|
JUN
17
|
NOV
17
|
JUN
18
|
Puisi Tradisional
|
|||||
T4
|
1. Syair
Bidasari
|
||||
2. Gurindam Dua Belas
(Fasal yang Ketiga)
|
|||||
T5
|
1. Gurindam Beberapa Petua
Hidup
|
x
|
|||
2. Seloka Berbuat
Istana Zaman Dahulu
|
|||||
Puisi Moden
|
|||||
T4
|
1. Sang Gembala Kuda –
Mohd Hashim Othman
|
||||
2. Aku Membaca Lagi –
Razali Mohd. Yussof
|
x
|
||||
3.
www.sibermerdeka.com.my – Abdul Ghaffar Ibrahim
|
|||||
4. Gelanggang – Onn
Malini
|
x
|
||||
T5
|
1. Sejadah Rindu
|
||||
2. Pesan Lelaki Kecil Kepada Gadis Kampus
|
x
|
||||
3. Erti Hidup Bererti
|
|||||
4. Kudup Perang
|
|||||
Prosa Tradisional
|
|||||
T4
|
1. Kepimpinan Melalui
Teladan
|
x
|
|||
T5
|
1. Burung Terbang Dipipiskan Lada
|
x
|
x
|
x
|
|
Cerpen
|
|||||
T4
|
1. Kaduk, Ayam dan
Raja – Zurinah Hassan
|
x
|
|||
2. Munsyi – Husna Nazri
|
|||||
3. Jaket Kulit Kijang
dari Istanbul – Maskiah Haji Masrom
|
|||||
T5
|
1. Cinta Ahmad Mutawakkil
|
||||
2. Hipertensi
|
|||||
3. Gerhana Manusia
|
x
|
||||
Drama
|
|||||
T4
|
1. Berkhidmat untuk
Negara – Affix Zulkarnaen Adam
|
x
|
|||
T5
|
1. Bukan Gila
|
x
|
SOALAN SPM 2018 ?????????????????
SOALAN TATABAHASA YANG PERNAH DITANYA BERMULA TAHUN
2018 HINGGA TAHUN 2018
KHUSUS SOALAN 3 (b)
ENIS
|
N08
|
N09
|
N10
|
N11
|
N12
|
J13
|
N13
|
J14
|
N14
|
J15
|
N15
|
J16
|
N16
|
J17
|
N17
|
J18
|
|
Ayat aktif/pasif
|
x
|
x
|
|||||||||||||||
Ayat majmuk
-sambung/cerakin
|
x
|
x
|
|||||||||||||||
Pola ayat – (FN dll)
|
x
|
x
|
x
|
||||||||||||||
Ayat tanya
|
x
|
||||||||||||||||
Cakap ajuk/pindah
|
x
|
x
|
|||||||||||||||
Struktur ayat –
subjek/predikat
|
x
|
x
|
x
|
||||||||||||||
Ayat biasa/songsang
|
x
|
x
|
|||||||||||||||
Jenis Ayat (Penyata,
tanya, seruan, perintah)
|
x
|
SOALAN SPM 2018 ?????????
ANALISAN SOALAN
TATABAHASA SOALAN SPM 2005-2018
3(a), 3(b), 3(c), 3(d)
dan 3 (e)
Jenis Soalan
|
|
Soalan 3 -
Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
|
|
Nov.
2005
|
(a) Membina ayat (kata
berimbuhan)
(b) Menukarkan ayat pasif
kepada ayat aktif.
(c) Membetulkan kesalahan ejaan dan
imbuhan dalam ayat.
(d) Membetulkan kesalahan penggunaan
kata, istilah, atau tatabahasa dalam ayat.
(e) Menyatakan peribahasa yang sesuai
dengan ayat.
|
Nov.
2006
|
(a) Membina ayat (kata
dasar dan kata berimbuhan).
(b) Memisahkan
ayat (mencerakinkan ayat majmuk).
(c) Membetulkan kesalahan ejaan dan
imbuhan dalam ayat.
(d) Membetulkan kesalahan penggunaan
kata, istilah, atau tatabahasa dalam ayat.
(e) Menyenaraikan peribahasa atau
kata-kata hikmat.
|
Nov.
2007
|
(a) Membina ayat (kata
dasar dan kata berimbuhan).
(b) Menukarkan ayat aktif
kepada ayat pasif.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam ayat.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e) Menyatakan maksud peribahasa.
|
Nov.
2008
|
(a) Membina ayat (kata
majmuk).
(b) Menyatakan pola ayat.
(c) Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan
tiga kesalahan
penggunaan imbuhan dalam petikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e) Membina ayat berdasarkan peribahasa.
|
Nov.
2009
|
(a) Membina ayat (kata
ganda).
(b) Mengenal pasti subjek dan
predikat ayat.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam ayat.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e) Menyatakan peribahasa yang sesuai.
|
Nov.
2010
|
(a) Membina ayat (kata
berimbuhan).
(b) Membina ayat tanya dengan menggunakan kata
tanya.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam ayat.
(d) Membetulkan tiga kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan tiga kesalahan
tatabahasa dalam petikan.
(e) Mengisi tempat kosong dengan
peribahasa.
|
Nov.
2011
|
(a) Membina ayat (kata
nama).
(b) Menyambungkan ayat menjadi
tiga ayat.
(c) Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan
tiga kesalahan
penggunaan imbuhan dalam petikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e) Menyatakan peribahasa berdasarkan
maksud peribahasa.
|
Nov.
2012
|
(a) Membina ayat (kata
ganda) - Boleh tambah imbuhan.
(b) Menukarkan ayat songsang
kepada ayat susunan biasa.
(c) Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan
tiga kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Berikan maksud tiga peribahasa yang
diberikan.
|
Jun.
2013
|
(a) Membina ayat (kata
berimbuhan) - Tidak boleh tambah atau tukar imbuhan.
(b) Menukarkan ayat aktif
kepada ayat pasif.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Isikan tempat kosong dengan
peribahasa yang sesuai.
|
Nov.
2013
|
(a) Membina ayat (penjodoh
bilangan) - Tidak boleh tambah atau tukar imbuhan.
(b) Pola ayat (FN dll)
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Berikan peribahasa berdasarkan maksud
yang disenaraikan.
|
Jun.
2014
|
(a) Membina ayat Kata
pinjaman bahasa Inggeris dan bahasa Arab.
(b) Cakap ajuk dan cakap pindah
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Nyatakan peribahasa yang sesuai
berdasarkan situasi .
|
Nov.
2014
|
(a) Membina ayat bagi
setiap rangkai kata..
(b) Kenal pasti dan tulis
subjek dan predikat.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Berikan peribahasa yang bersesuaian
dengan maksud peribahasa.
|
Jun.
2015
|
(a) Membina ayat bagi setiap
perkataan (Berbeza imbuhan).
(b) Tukar ayat pasif kepada
ayat aktif.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Nyatakan peribahasa yang sesuai dengan
tiga ayat yang diberikan.
|
Nov. 2015
|
(a) Membina ayat bagi
setiap rangkai kata.
(b) Cerakinkan ayat majmuk
kepada ayat tunggal.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Berikan satu peribahasa lain yang sama
maksud atau hampir sama maksud.
|
Jun 2016
|
(a) Membina ayat bagi
setiap kata ganda.
(b) Tukarkan cakap ajuk kepada
cakap pindah.
(c) Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan
tiga kesalahan
penggunaan imbuhan dalam satu perenggan yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Lengkapkan tiga ayat
dengan peribahasa
yang sesuai..
|
Nov. 2016
|
(a) Membina ayat bagi
setiap perkataan.
(b) Tukarkan ayat susunan biasa
kepada ayat susunan songsang.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
dari segi imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Berikan maksud peribahasa
yang diberikan.
|
Jun 2017
|
(a) Membina dua ayat bagi
setiap perkataan.
(b) Nyatakan pola ayat (FN+FN, FN+FK,
FN+FA DAN FN+FS)
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
dari segi imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Berikan peribahasa yang
bersesuaian dengan maksud peribahasa yang diberikan.
|
Nov.
2017
|
(a) Membina satu ayat bagi
setiap perkataan.
(b) Kenal pasti jenis ayat (Penyata, tanya, seruan,
perintah)
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
dari segi imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Nyatakan tiga peribahasa
yang sesuai dengan situasi dalam dialog.
|
Jun 2018
|
(a) Tulis satu ayat bagi
setiap perkataan.
(b) Tulis subjek dan predikat yang lengkap.
(c) Membetulkan satu kesalahan ejaan dan
satu kesalahan
dari segi imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d) Membetulkan satu kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan
satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e) Nyatakan peribahasa yang
sesuai bagi mengisi tempat kosong.
|
SOALAN 3(a), 3(b), 3 (d), dan 3 (e) 2018 ????????
SOALAN KAJIAN NOVEL SPM
KELUAR DARI TAHUN 2011 HINGGAN 2018
ASPEK
KAJIAN SASTERA
|
J11
|
N11
|
J12
|
N12
|
J13
|
N13
|
J14
|
N14
|
J15
|
N15
|
J16
|
N16
|
J17
|
N17
|
J18
|
Sinopsis
|
X
|
X
|
X
|
||||||||||||
Tema
|
X
|
||||||||||||||
Persoalan
|
X
|
X
|
X
|
||||||||||||
Binaan plot
|
|||||||||||||||
Teknik plot
|
|||||||||||||||
Latar tempat
|
X
|
||||||||||||||
Latar masa
|
X
|
X
|
|||||||||||||
Latar masyarakat
|
X
|
||||||||||||||
Watak & perwatakan watak utama
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|||||||||||
Watak & perwatakan watak
sampingan
|
X
|
X
|
X*
|
||||||||||||
Gaya bahasa
|
|||||||||||||||
Nilai
|
X
|
X
|
X
|
X*
|
X*
|
X
|
X
|
||||||||
Pengajaran
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|||||||||
Peristiwa yang menyentuh perasaan
|
X
|
||||||||||||||
Peristiwa yang menimbulkan
perasaan simpati pembaca.
|
X
|
ANALISIS
MENGIKUT FOKUS SOALAN & ASPEK KAJIAN SASTERA
SOALAN 4
(a) dan 4 (b)
Tahun
|
Soalan 4 - Novel
|
Nov.
2005
|
(a) Memberikan pendapat tentang dua peristiwa paling menarik dalam
sebuah novel.
(b) Membandingkan satu latar
tempat dalam dua
buah novel.
|
Nov.2006
|
(a) Menghuraikan pengajaran dalam sebuah
novel.
(b) Menjelaskan satu persoalan berdasarkan
dua buah novel.
|
Nov.2007
|
(a) Menjelaskan dua peristiwa yang dapat dikaitkan dengan persoalan maruah.
(b) Menghuraikan cara watak utama dalam dua buah novel menyelesaikan satu konflik yang dihadapinya.
|
Nov.2008
|
(a) Menjelaskan dua sebab bahagian permulaan novel menarik minat anda.
(b) Membandingkan persamaan dan perbezaan satu latar
masyarakat berdasarkan
dua buah novel.
|
Nov.2009
|
(a) Menghuraikan dua bukti ketabahan watak utama.
(b) Menjelaskan satu contoh nilai kasih sayang dalam dua buah novel.
|
Nov.2010
|
(a) Menjelaskan sebab-sebab novel yang dikaji dapat menimbulkan kesedaran kepada pembaca.
(b) Menghuraikan satu peristiwa yang memaparkan nilai keberanian dalam
dua buahnovel yang dipelajari.
|
Nov.2011
|
(a) Menghuraikan perwatakan watak utama dalam sebuah novel yang dipelajari.
(b) Menjelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sebuah novel yang dipelajari.
|
Nov.2012
|
(a) Jelas dua latar masa yang terdapat dalam
sebuah novel yang telah anda pelajari.
(b) Berdasarkan
sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan tiga nilai kemanusiaan yang
terdapat dalam novel tersebut.
|
Jun 2013
|
(a) Berdasarkan
sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua latar tempat yang
terdapat dalam novel tersebut.(7m)
(b) Pertentangan
pendapat antara watak dalam sesebuah novel bertujuan untuk mengembangkan
jalan cerita.
Berdasarkan dua
buah novel yang anda pelajari, huraikan pertentangan
pendapat antara watak utama dengan satu watak lain dalam novel-novel
tersebut.(8m)
|
Nov.
2013
|
(a) Tulis sinopsis sebuah
novel yang telah anda pelajari. (7m)
(b) Pengarang
mewujudkan peristiwa-peristiwa yang dapat dijadikan teladan oleh pembaca.
Berdasarkan
sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan tiga perisitiwa yang
dapat dijadikan teladan. (8m)
|
Jun
2014
|
(a) Sebuah
novel - Watak sampingan - Huraikan watak dan perwatakan watak sampingan yang
telah ditentukan mengikut novel. (7m)
(b) Sebuah
novel - Jelaskan tiga contoh nilai kasih sayang.. (8m)
|
Nov.
2014
|
(a) Sebuah
novel - Huraikan cara watak utama menyelesaikan satu konflik yang
dihadapinya. (7m)
(b) Dua
novel - Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam setiap novel. (8m)
|
Jun 2015
|
(a) Sebuah
novel - Berdasarkan dua peristiwa dalam sebuah novel
yang telah anda kaji, jelaskan sebab-sebab peristiwa itu dapat
menimbulkan kesedarankepada pembaca.(7m)
(b) Dua
novel - Huraikan satu nilai keberanian yang terdapat dalam
setiap novel. (8m)
|
Nov.
2015
|
(a) Berdasarkan
sebuah novel yang anda pelajari, huraikan persoalan kasih sayang yang
terdapat dalam novel tersebut.(7m)
(b) Berdasarkan
dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu pengajaran tentang
kerjasama yang terdapat dalam setiap novel tersebut. (8m)
|
Jun 2016
|
(a) Dalam
setiap novel terdapat peristiwa yang menyentuh perasaan pembaca.
Berdasarkan dua peristiwa dalam sebuah novel yang telah anda pelajari,
jelaskan sebab peristiwa-peristiwa itu menyentuh perasaan anda. (7m)
(b) Berdasarkan
dua buah novel yang anda kaji, jelaskan satu nilai kemanusiaan yang
terdapat dalam watak sampingan bagi setiap novel. (8m)
|
Nov.
2016
|
(a) Salah satu nilai yang terdapat dalam
novel yang anda kaji ialah nilai tanggungjawab. Jelaskan dua
peristiwa yang menggambarkan nilai tanggungjawab dalam sebuah
novel yang anda pelajari. (7m)
(b) Berdasarkan dua
buah novel yang anda pelajari, huraikan satu latar masabagi
setiap novel tersebut. (8m)
|
Jun 2017
|
(a) Tulis sinopsis
sebuah novel yang telah anda pelajari (7m)
(b) Berdasarkan sebuah
novel yang anda pelajari, huraikan dua cabaran yang
dihadapi oleh watak yang telah ditetapkan (watak utama).
(8m)
|
Nov. 2017
|
(a) Jelaskan dua persoalan yang terdapat
dalam sebuah novel yang anda pelajari. (7m)
(b) Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari,
huraikan satu peristiwa bagi setiap novel yang pada pendapat anda dapat menimbulkan
perasaan simpati pennbaca.(8m)
|
Jun
2018
|
(a) Jelaskan dua contoh peristiwa persoalan yang
menunjukkan nilai ketabahan yang terdapat dalam sebuah novel yang anda
pelajari. (7m)
(b) Berdasarkan dua buah novel yang anda
kaji, huraikan satu peristiwa bagi setiap novel yang pada pendapat anda dapat dijadikan
panduan hidup.(8m)
|
SOALAN KAJIAN NOVEL 4(A) DAN 4(B) 2018 ???????????
SUMBER BMSPMNET.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan