Ahad, 7 Oktober 2018

SOALAN DAN CADANGAN JAWAPAN SOALAN 3(C)-MENGESAN KESALAHAN EJAAN DAN IMBUHAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN NEGERI TERENGGANU

   
    Cadangan jawapan soalan 3 (c):-


Bil
Kesalahan ejaan
Kesalahan imbuhan
i
kaki tangan - kakitangan
ingatan - peringatan
Ulasan guru :  Ulasan guru :  Kesalahan ejaan kaki tangan kerana kaki tangan termasuk kata majmuk mantap dan perlu ditulis  rapat kakitangan.
Pelajar perlu menghafal kata majmuk mantap dalam bahasa Melayu iaitu:-
1. antarabangsa
2. beritahu
3. bumiputera
4. jawatankuasa
5. kakitangan
6. kerjasama
7. olahraga
8. matahari
9. setiausaha
10. sukarela
11. suruhanjaya
12. tandatangan
13. tanggungjawab
14. warganegara
15. pesuruhjaya
Lain-lain perkataan ditulis secara terpisah atau renggang.
Ulasan guru: Ingatan bermaksud mengingatkan sesuatu perkara, contohnya semasa sedang termenung. Namun begitu, dalam konteks ayat di atas ingatan salah tetapi peringatan iatu menggunakan imbuhan per....ingatan yang membawa maksud telah diingatkan oleh kerajaan contohnya.

   
Bil
Kesalahan ejaan
Kesalahan imbuhan
ii
memporakperandakan - memporak-perandakan
dibiarkan - membiarkan
Ulasan guru :  Kesalahan penulisan kata ganda memporakperandakan ialah tiada penulisan tanda sempang iaitu memporak-perandakan. Rujuk kata ganda dan fungsinya pada penulisan saya dalam blog ini.
Ulasan guru: Sebagaimana kita sedia maklum, imbuhan di...... dan meN...penentu kepada binaan ayat, sama ada ayat itu pasif atau aktif. Imbuhan di....akan membina ayat pasif dan imbuhan meN....akan mewujudkan ayat pasif. Oleh sebab itu, penggunaan imbuhan di ...untuk dibiarkan salah kerana ayat berkenaan ayat akttif dan sepatutnya ditulis membiarkan.
Bil
Kesalahan ejaan
Kesalahan imbuhan
iii
keboleh pasaran - kebolehpasaran
laksanakan - melaksanakan
Ulasan guru :  Kesalahan ejaan di atas berlaku kerana proses imbuhan apitan ke.........an menyebabkan kedua-dua perkataan iaitu boleh dan pasar dirapatkan ejaannya menjadi kebolehpasaran.
Ulasan guru: Kata kerja yang sepatutnya digunakan dalam ayat aktif memerlukan penggunaan kata kerja transitif iaitu memerlukan bukan laksanakan. Oleh sebab itu, penggunaan kata laksanakan sepatutnya ditulis melaksanakan.

Tiada ulasan: