Rabu, 17 Oktober 2018

PERKONGSIAN RANGKA KARANGAN SOALAN BAHAGIAN B, SOALAN 1, PEPERIKSAAN PERCUBAAN NEGERI KEDAH

TERIMA KASIH ATAS PENGKONGSIAN RANGKA KARANGAN OLEH TUAN HJ. ISHAK B. MD. SHAH. ALOR SETAR, KEDAH.


SOALAN BAHAGIAN B, SOALAN 1, PEPERIKSAAN PERCUBAAN NEGERI KEDAH

1. Kini, alam pekerjaan memerlukan individu yang memiliki pelbagai ilmu dan kemahiran.
    Sebagai seorang murid, huraikan persediaan anda untuk menempuh alam pekerjaan.

Samudera gelora pawana berpintal
Cuaca redup ditutup mega
Jikalau kail panjang sejengkal
Lautan dalam jangan diduga

      Pantun yang tersebut di atas membawa amanat bahawa sesuatu yang berisiko jangan sama sekali cuba tanpa sebarang persediaan yang rapi. Banyak padah yang boleh menimpa jikalau tersalah duga. Walau bagaimanapun, dalam dunia yang mencabar seperti hari ini, kemampuan meneroka sesuatu yang baharu dan lebih mencabar memungkinkan individu tertentu boleh mencapai kejayaan sehingga di luar jangkaan. Sebagai individu yang inginkan cabaran, saya mengidami kecemerlangan dalam kerjaya kelautan (anda boleh masukkan sebarang kerjaya pilihan anda). Oleh yang demikian, saya faham untuk memenuhi matlamat tersebut bukanlah boleh dicapai dengan mudah. Persis untuk mencapai matlamat besar seperti itu, saya hendaklah memperlengkap diri dengan pelbagai persediaan sama ada dalam aspek fizikal, mental, emosi, dan berani menempuh segala cabaran 
.
Isi 1: Memantapkan diri dengan persediaan yang paling asas – persediaan fizikal, mental, emosi,       cita-cita dan motivasi (olahkan setiap satu persediaan tersebut)
Isi 2: Memprogramkan jadual harian yang amat teliti dan berdisiplin – agar semua perancangan
         dapat berjalan mengikut jadual – meletakkan cita-cita sebagai perkara yang paling hadapan      
         daripada aktiviti yang kurang berfaedah
Isi 3: Memantapkan psikologi dan emosi – agar sentiasa bermotivasi tinggi – tidak mudah pudar
         semangat dengan cabaran-cabaran yang ditempuhi – mengenal pasti seseorang yang boleh  
         dijadikan idola dalam bidang yang akan diceburi
Isi 4  Membuat kajian dan mencari maklumat yang tepat tentang bidang dan kerjaya yang ingin
         diceburi – usaha melalui pembacaan, berbincang dengan rakan-rakan, guru, internet dan
         memperoleh maklumat daripada tokoh-tokoh yang pernah terbabit dalam kerjaya berkenaan
Isi 5  Berusaha dan bertawakal dengan tidak pernah melupakan ibadah kepada Allah SWT –
         sebagai sandaran agar segala usaha dan cita-cita dimakbulkan.

Kesimpulan : Berpandukan maksud peribahasa hidup pokok berbuah, hidup manusia berjasa, saya sudah pasti akan berusaha sehabis daya untuk merealisasikan impian saya menjadi kenyataan. Saya amat yakin dengan cita-cita, usaha, dan amal takwa Allah tidak akan menghampakan setiap niat yang baik daripada hamba-Nya. Oleh itu, saya yakin setiap persediaan yang saya buat secara berterusan akan memberi natijah yang besar kepada diri saya.

INSYA-ALLAH PERKONGSIAN MAKLUMAT RANGKA TUAN HJ. ISHAK B. MD. SHAH INI AKAN SAYA TERUSKAN UNTUK KELUARAN SELANJUTNYA. SEMOGA ALLAH MEMBERI RAHMAT KEPADA TUAN. TERIMA KASIH.

Tiada ulasan: