SAMPEL KARANGAN 1
KEBANYAKAN REMAJA LEPASAN
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA MENGIMPIKAN KERJAYA YANG DAPAT MENJAMIN MASA HADAPAN
MEREKA.
HURAIKAN FAKTOR-FAKTOR
PEMILIHAN KERJAYA BAGI SESEORANG REMAJA.
Era pascaperindustrian
dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan minda kita telah menyumbang
kepada perkembangan ekonomi pesat yang menjana pelbagai sektor pekerjaan di
Malaysia. Dalam sistem pendidikan di Malaysia, kita menghabiskan masa selama enam
tahun di sekolah rendah dan lima tahun di sekolah menengah. Selama sebelas
tahun ini, pelajar sentiasa disoal oleh guru-guru, “apakah kerjaya yang anda
inginkan?” Semasa dalam tingkatan empat, pelajar perlu memilih
gabungan mata pelajaran yang sesuai berdasarkan minat mereka untuk mengejar
kerjaya impian. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, kerjaya merujuk kepada
profesion atau pekerjaan yang dipilih sebagai cara mencari nafkah hidup.
Kerjaya merupakan panduan dalam kehidupan kita. Pada masa ini, pelajar
sepatutnya telah menetapkan matlamat tentang kursus dan kerjaya yang diingini
mereka supaya mereka ada hala tuju dalam hidup tidaklah seperti layang-
layang yang terputus tali dan tidak menyesal
dengan keputusan yang diambil dikemudian hari. Antara kerjaya yang menjadi
pilihan ialah doktor, juruterbang, jurutera, ahli kimia dan sebagainya. Persoalannya,
apakah faktor-faktor yang mempengaruhi dalam pemilihan sesuatu
bidang kerjaya dalam kalangan pelajar SPM?
Fokus
perbincangan pertama saya berkaitan faktor minat dan cita-cita pelajar semasa
di bangku sekolah terutama dalam kalangan pelajar SPM. Minat dan cita-cita
merupakan dua perkara saling berkait dan merupakan faktor paling dominan
mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang pelajar terutama pelajar yang bakal
menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Oleh sebab itu, ketika
mereka berada di tingkatan empat, pelajar perlu menentukan aliran yang mereka
pilih, sama ada aliran sains atau sastera. Bertitik tolak daripada itu, pelajar
akan belajar dengan tekun untuk meraih kejayaan cemerlang ke semua pakej mata
pelajaran yang ditawarkan dalam jurusan yang diambil. Hal ini kerana
kecemerlangan mereka tersebut membolehkan mereka meneruskan pengajian di menara
gading untuk menggapai cita-cita mereka. Di Menara gading jugalah tepat mereka
menimba ilmu berdasarkan kerjaya yang mereka cita-citakan, sama ada untuk
menjadi golongan pekerja profesional seperti doktor, peguam, pendidik,
pentadbir dan sebagainya. Jikalau pelajar berusaha sudah pasti mereka akan menggapai
kerjaya yang mereka impikan kerana di mana ada kemahuan, di situ
ada jalan. Sebaliknya, pelajar yang tidak mempunyai cita-cita mereka diibarat seperti seorang nahkhoda mengendalikan sebuah kapal di lautan luas tanpa hala tuju. Tegasnya, faktor minat dan cita-cita merupakan dua aspek
penentu utama kejayaan pelajar untuk merealisasikan kerjaya mereka
cita-citakan.
Selain
faktor minat dan cita-cita, pelajar juga perlu memilih mata pelajaran yang ada
kaitan dengan kerjaya yang mereka pilih. Umumnya kita mengetahui bahawa semasa
di alam persekolahan lagi pelajar harus memilih subjek yang berkaitan dengan
kerjaya yang akan diceburi oleh mereka. Hal ini secara tidak langsung akan
menyebabkan mereka lebih mahir dalam menguruskan kerjaya yang akan diceburi
kerana sudah mengetahui dan membuat persediaan yang rapi umpama sediakan
payung sebelum hujan. Dengan perkataan yang lain, pelajar
seharusnya mengambil subjek yang berkaitan dengan cita-cita masing-masing
semasa mengambil Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Pada zaman yang serba
canggih ini, bukan sahaja kemahiran yang dilihat oleh majikan tetapi keputusan
yang cemerlang dalam subjek yang dipilih itu bersesuaian dengan kerjaya turut
diberi keutamaan kerana hanya jauhari sahaja yang mengenali
manikam. Contohnya, jika pelajar memilih kerjaya sebagai seorang
jurutera, subjek yang mereka mesti pilih ialah Lukisan kejuruteraan. Jikalau
pelajar berjaya menguasai mata pelajaran berkenaan sudah pasti mereka ada
kelebihan untuk menggapai kerjaya yang diidam-idamkan. Kesimpulannya, sudah
terang lagi bersuluh, pemilihan mata pelajaran juga penting untuk menentukan
kejayaan pelajar merealisasikan kerjaya yang mereka minati.
Bahkan juga, pelajar yang mengidamkan kerjaya yang diminati perlu mempunyai
tokoh atau idola sebagai motivasi untuk berjaya. Kebiasaaanya, idola yang
dipilih perlulah seorang yang unik, seorang yang tabah, dan berjaya dalam
bidang kerjayanya. Sebagai contoh Hijjaz Kasturi, seorang arkitek luar biasa
negara, mendapat pendidikan di Adelaide University
dan seterusnya ke Melbourne University, Australia. Sekembalinya ke
Malaysia tahun 1967, beliau telah memiliki kemahiran tersendiri dan menerajui
bidang arkitek negara. Beliau telah memenangi pertandingan rekebentuk menara
Maybank, bangunan Tabung Haji dan menara Telekom. Setiap rekabentuk bangunannya
menerapkan ciri-ciri keIslaman hingga ke hari ini sehingga namanya tersohor di
Persada dunia. Sekiranya pelajar mempunyai idola sendiri, sudah pasti kerjaya
pilihan mereka sebagai seorang arkitek akan dapat direalisasikan kerana setiap
sejarah kejayaan serta teladan seperti ketekunan, kegigihan dan kekreatifan idola
mereka memotivasikan mereka untuk berjaya bukan sahaja di Malaysia malah
keseluruh dunia. Tegasnya, seseorang pelajar yang ingin berjaya menggapai
kerjaya idamannya memerlukan idola agar dapat mempengaruhi minda dan semangat
mereka untuk berjaya.
Selain
itu, sokongan dan doa ibu bapa amat perlu untuk memastikan kerjaya idaman
remaja dapat direalisasinan. Ironisnya, jika minat seseorang itu tidak mendapat
sokongan daripada kedua-dua ibu bapa, sudah tentulah punah harapan mereka.
Hal ini bermakna, seseorang yang hanya mempunyai minat tetapi tidak
mendapat restu daripada kedua-dua ibu bapa mereka tentang pemilihan kerjayanya,
sudah pasti mereka akan kecundang di peringkat awal lagi. Oleh hal yang
demikian, ibu bapa sewajarnya menyokong minat anak-anak walaupun pemilihan
kerjaya mereka bertentangan dengan harapan kedua-dua ibu bapa. Bagi
menyokong pemilihan kerjaya anak-anak mereka, ibu bapa boleh memperlengkapkan
segala keperluan anak-anak dalam memenuhi kriteria yang diperlukan.
Sebagai buktinya, ibu bapa bolehlah memberikan dorongan, semangat dan
motivasi kepada anak-anak sama ada dalam bentuk material mahupun spiritual.
Sekiranya, ibu bapa tidak turut serta membantu usaha anak mereka untuk
menggapai kerjaya idaman mereka sudah pasti usaha berkenaan tidak akan
kesampaian. Izharlah bahawa ibu bapa juga berperanan menyokong minat
anak-anak mereka dalam merealisasikan kerjaya masa depan anak-anak
mereka.
Perbincangan saya telah
meniti ke puncaknya, maka sebagai akhirulkalam, minat menjadi prioriti utama
dalam pemilihan sesuatu kerjaya. Dalam konteks ini, ibu bapa memainkan peranan
penting dalam pemilihan kerjaya anak-anak mereka. Hal ini demikian kerana
anak-anak mereka memerlukan sokongan dan dorongan daripada mereka sama ada
dari aspek mental, spiritual mahupun fizikal. Contoh ketara dari aspek sokongan
mental dan spiritual ialah ibu bapa perlu memberikan motivasi kepada anak-anak,
manakala sokongan dari aspek fizikal pula ialah mereka perlu menyediakan
kelengkapan belajar anak-anak seperti buku rujukan dan menghantar mereka ke
pusat tuisyen. Sekiranya hal ini dapat dilaksanakan maka tidak ada lagi orang
yang akan sesat di perjalanan untuk memilih kerjaya kerana mereka menetapkan
sasaran dari awal lagi. Walaupun demikian, jika seseorang mempunyai minat dan
hala tuju yang jelas, tetapi mereka bersikap genggam-genggam
bara, terasa panas dilepaskan dan tidak ada
semangat kegigihan, ketabahan, keiltizaman dan kecekalan, sudah pasti segala
hasrat termasuk kerjaya yang menjadi idaman akan hancur lebur umpama kubur tanpa
nisan. Tuntasnya, perkara-perkara yang dinyatakan di atas
hendaklah dilaksanakan secara efektif dan janganlah bersikap keras-keras
kerak nasi yang mudah putus asa supaya pemilihan bidang kerjaya
impian akan menjadi lebih jelas lagi.
- Pelajar perlu bijak memilih kalangan rakan sebaya yang mempunyai cita-cita dan kerjaya yang sesuai dengan diri mereka.
- Pelajar perlu meneroka prospek kerjaya yang mereka pilih dengan mengkases internet-untuk mengetahui kelebihan kerjaya dan prospek kerja pada masa akan datang.
- Fikirkan isi yang sesuai dengan tajuk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan