Analisis KOMSAS Soalan 2(b) Percubaan BM SPM
se-Malaysia 2018
Bil
|
Negeri/PPD
|
Soalan 2(b) Cerpen/Drama
|
1
|
Yik
Kelantan
|
Cerpen Hipertensi
|
2
|
MRSM
|
Cerpen Hipertensi
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Cerpen Munsyi
|
4
|
Kelantan
|
Cerpen Munsyi
|
5
|
Johor
|
Cerpen Hipertensi
|
6
|
Sarawak
|
Cerpen Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Drama Berkhidmat Untuk Negara
|
8
|
Perak
|
Cerpen Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
|
9
|
Pulau Pinang
|
Cerpen Munsyi
|
10
|
Kedah
|
Cerpen Cinta Ahmad Mutawakkil
|
11
|
Perlis
|
Cerpen Munsyi
|
12
|
SBP
|
Cerpen Munsyi
|
13
|
Terengganu
|
Cerpen Hipertensi
|
14
|
Selangor
|
Cerpen
Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
|
15
|
WP
Labuan
|
(Tiada
soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Cerpen
Cinta Ahmad Mutawakkil
|
Analisis KOMSAS Soalan 2(c) Percubaan BM SPM
se-Malaysia 2018
Bil
|
Negeri/PPD
|
Soalan 2(c) Prosa Tradisional
|
1
|
Yik
Kelantan
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
2
|
MRSM
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
4
|
Kelantan
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
5
|
Johor
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
6
|
Sarawak
|
Burung Terbang Dipipiskan Lada
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
8
|
Perak
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
9
|
Pulau Pinang
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
10
|
Kedah
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
11
|
Perlis
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
12
|
SBP
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
13
|
Terengganu
|
Kepimpinan Melalui Teladan
|
14
|
Selangor
|
Burung
Terbang Dipipiskan Lada
|
15
|
WP
Labuan
|
(Tiada
soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Analisis KOMSAS Soalan 2(d) Percubaan BM SPM
se-Malaysia 2018
Bil
|
Negeri/PPD
|
Soalan 2(d) Puisi Tradisional/ Sajak
|
1
|
Yik
Kelantan
|
Syair Bidasari
|
2
|
MRSM
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
4
|
Kelantan
|
Sajak Erti Hidup Bererti
|
5
|
Johor
|
Sajak Erti Hidup Bererti
|
6
|
Sarawak
|
Syair Bidasari
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Sajak Erti Hidup Bererti
|
8
|
Perak
|
Sajak Erti Hidup Bererti
|
9
|
Pulau Pinang
|
Sajak Sejadah Rindu
|
10
|
Kedah
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
11
|
Perlis
|
Sajak Erti Hidup Bererti
|
12
|
SBP
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
13
|
Terengganu
|
Gurindam Dua Belas (Fasal yang Ketiga) Ting 4
|
14
|
Selangor
|
Sajak
Erti Hidup Bererti
|
15
|
WP
Labuan
|
(Tiada
soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Seloka
Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
Analisis Soalan Tatabahasa 3(b) -Sintaksis
Percubaan BM SPMse-Malaysia 2018
Bil
|
Negeri/PPD
|
Sintaksis
|
1
|
Yik
Kelantan
|
Kenal pasti subjek dan predikat
|
2
|
MRSM
|
Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Cakap Pindah kepada Cakap Ajuk
|
4
|
Kelantan
|
Ayat Aktif kepada Ayat Pasif
|
5
|
Johor
|
Menggabungkan ayat tunggal
|
6
|
Sarawak
|
Cerakinkan Ayat Majmuk kepada Ayat Tunggal
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah
|
8
|
Perak
|
Cerakinkan Ayat Majmuk kepada Ayat Tunggal
|
9
|
Pulau Pinang
|
Ayat Aktif kepada Ayat Pasif
|
10
|
Kedah
|
Ayat Aktif kepada Ayat Pasif
|
11
|
Perlis
|
Ayat Aktif kepada Ayat Pasif
|
12
|
SBP
|
Ayat Pasif kepada Ayat Aktif
|
13
|
Terengganu
|
Ayat pasif kepada Ayat Aktif
|
14
|
Selangor
|
Ayat
aktif kepada Ayat Pasif
|
15
|
WP
Labuan
|
(Tiada
soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Ayat
aktif kepada Ayat Pasif
|
Analisis Soalan Tataahasa 3(e ) Peribahasa
Percubaan BM SPM se-Malaysia 2018
Bil
|
Negeri/PPD
|
Peribahasa
|
1
|
Yik Kelantan
|
Menyatakan peribahasa
berdasarkan situasi dalam ayat
|
2
|
MRSM
|
Menyatakan peribahasa sama
maksud
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Menyatakan Peribahasa sama
maksud
|
4
|
Kelantan
|
Menyatakan peribahasa
berdasarkan situasi
|
5
|
Johor
|
Memberikan maksud peribahasa
|
6
|
Sarawak
|
Mengisi tempat kosong dengan
peribahasa
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Menyatakan peribahasa
berdasarkan situasi
|
8
|
Perak
|
Menyatakan peribahasa
berdasarkan petikan
|
9
|
Pulau Pinang
|
Menyatakan peribahasa
berdasarkan ayat
|
10
|
Kedah
|
Menyatakan peribahasa
berdasarkan maksud
|
11
|
Perlis
|
Mengisi tempat kosong dengan
peribahasa
|
12
|
SBP
|
Peribahasa sama maksud
|
13
|
Terengganu
|
Mengisi tempat kosong dengan
peribahasa
|
14
|
Selangor
|
Melengkapkan dialog dengan peribahasa
|
15
|
WP Labuan
|
(Tiada soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Menyatakan peribahasa yang sama maksud
|
Analisis Soalan Novel 4(a) dan 4(b)
Percubaan BM SPMse-Malaysia 2018
Bil
|
Negeri/PPD
|
Soalan Novel (4a)
|
1
|
Yik Kelantan
|
Konflik dialami oleh watak dalam sesebuah novel banyak memberi pengajaran kepada pembaca.
Berdasarkan dua novel yang anda pelajari, huraikan dua konflik watak utama jelaskan pengajaran yang diperoleh daripada konflik tersebut.
|
2
|
MRSM
|
Dalam sesebuah novel pengarang sering menyelitkan elemen yang boleh menjadikan kepada pembaca.
Berdasarkan sesebuah novel yang anda kaji, huraikan dua pangajaran yang diketengahkan oleh pengarang.
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Konflik memainkan peranan penting dalam sesebuah novel. Hal ini demikian kerana melalui konflik yang timbul akan membuat sesuatu cerita berkembang dengan baik.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan peranan watak sampingan dalam membantu watak utama menyelesaikan konflik yang dihadapi.
|
4
|
Kelantan
|
Bahagian permulaan memainkan peranan yang penting kepada pembaca untuk meneruskan pembacaannya.
Berdasarkan sesebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua sebab bahagian permulaan novel itu menarik minat anda. |
5
|
Johor
|
Perkembangan cerita sesebuah novel turut dibantu watak sampingannya.
Jelaskan dua perwatakan watak sampingan dalam sebuah novel yang telah anda pelajari. |
6
|
Sarawak ( MIRI)
|
Huraikan pendapat anda tentang bahagian peleraian bagi novel yang telah anda pelajari.
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua latar masyarakat bagi yang terdapat dalam novel.
|
8
|
Perak (SMK SG. MANIK)
|
Latar tempat memainkan peranan yang penting dalam menggerakkan cerita dalam sesebuah karya.
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua latar tempat yang terdapat dalam novel tersebut.
|
9
|
Pulau Pinang
|
Huraikan keistimewaan watak utama sehingga menimbulkan perasaan kagum dalam diri
pembaca.
|
10
|
Kedah
| Latar masyarakat ialah gambaran kehidupan masayarakat yang dipaparkan dalam sesebuah karya termasuklah novel. Huraikan latar masyarakat dalam sesebuah novel yang anda kaji. |
11
|
Perlis
|
Watak sampingan dalam sebuah novel memainkan peranan penting dalam membantu
watak utama.
Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan dua perwatakan watak sampingan
yang telah ditetapkan.
|
12
|
SBP
|
Latar tempat menjadi aspek penting dalam sesebuah novel.
Huraikan dua latar tempat dalam sebuah novel yang anda pelajari. |
13
|
Terengganu
|
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua latar masyarakat penyayang yang
terdapat dalam novel tersebut. |
14
|
Selangor
|
Penggunaan pelbagai jenis teknik plot dalam sesebuah novel memainkan peranan memastikan jalan cerita yang menarik.
Gunakan dua peristiwa menggunakan teknik imbas kembali dalam sebuah novel yang anda pelajari.
|
15
|
WP Labuan
|
(Tiada soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Pada bahagian perkembangan sebuah novel yang anda pelajari telah menarik minat anda kerana terdapat keistimewaannya yang tersendiri.
Huraikan dua keistimewaan tersebut. |
Bil
|
Negeri/PPD
|
Soalan Novel (4b)
|
1
|
Yik Kelantan
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda telah pelajari, huraikan latar masa yang terdapat dalam novel tersebut.
|
2
|
MRSM
|
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, jelaskan satu peristiwa bagi setiap novel yang pada pendapat anda dapat menarik perhatian pembaca.
|
3
|
Negeri Sembilan
|
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, huraikan satu peristiwa menari yang berlaku pada setiap novel tersebut, kemudian jelas alasan anda berpendapat sedemikian.
|
4
|
Kelantan
|
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam setiap novel tersebut.
|
5
|
Johor ( Daerah Tangkak)
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu pandangan anda terhadap
pengakhiran peristiwa yang terdapat dalam setiap novel. |
6
|
Sarawak
|
Bandingkan seorang watak wanita dalam kedua-dua buah novel yang telah anda pelajari.
|
7
|
PPD Kota Belud,Sabah
|
Berdasarkan dua buah novel yang telah anda kaji, huraikan konflik yang dihadapi oleh watak utama dan cara watak mengatasi konflik tersebut.
|
8
|
Perak (SMK SG. MANIK)
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu peristiwa bagi setiap novel yang menunjukkan kepincangan masyarakat.
|
9
|
Pulau Pinang
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu latar tempat bagi setiap novel
tersebut. |
10
|
Kedah
|
Terdapat pelbagai peristiwa yang mengambarkan koflik antara watak dalam sesebuah novel.
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang mengambarkan konflik antara watak utama dan watak sampingan dan cara penyelesaiannya.
|
11
|
Perlis
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, huraikan satu peristiwa yang dapat
dijadikan teladan kepada pembaca.
Berikan sebab-sebab anda berpendapat demikian.
|
12
|
SBP
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu persoalan
kebijaksanaan bagi setiap novel tersebut. |
13
|
Terengganu
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang mencetuskan
saspens kepada anda dalam setiap novel tersebut dan nyatakan alasan anda. |
14
|
Selangor
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, jelaskan satu latar masyarakat yang sama dalam yang terdapat dalam kedua-dua novel tersebut.
|
15
|
WP Labuan
|
(Tiada soalan setara)
|
16
|
Pahang
|
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan dua persamaan latar masyarakat yang terdapat dalam kedua-dua novel tersebut.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan