Ahad, 7 Oktober 2018

SOALAN DAN CADANGAN JAWAPAN SOALAN 3 (D) - MENGESAN KESALAHAN KATA/ISTILAH DAN KESALAHAN TATABAHASA PEPERIKSAAN NEGERI TERENGGANU



     Cadangan jawapan soalan 3 (d):-

Bil
Kesalahan istilah/kata
Kesalahan tatabahasa
i
resepi - menu
demi untuk - demi / untuk
Ulasan guru : Resepi bermaksud keterangan mengenai ramuan dan cara memasak sesuatu ( Kamus dewan) Sementara menu ialah senarai nama makanan atau masakan yang dihidangkan di sesebuah restoran dsb ( Kamus Dewan). Oleh sebab itu, jawapan soalan di atas ialah menu.
Ulasan guru: Kesalahan tatabahasa di atas ialah penggunaan dua kata sendi nama pada satu masa adalah salah. Pelajar boleh menggunakan salah satu kata sendi nama sebagai jawapan.

Bil
Kesalahan istilah/kata
Kesalahan tatabahasa
iii
dialisis - diagnosis
di -  dalam
Ulasan guru : Apabila durujuk Kamus Dewan dialisis bermaksud proses memisahkan sebatian yg terlarut berasaskan kadar resapan sebatian itu melalui membran separa telap. rawatan ~ rawatan untuk mencuci darah yg menggunakan kaedah dialisis bagi pesakit buah pinggang. mendialisis memisahkan sesuatu sebatian yg terlarut secara dialisis. Oleh sebab penggunaan kata dialisis di atas salah sepatutnya ditulis diagnostik iaitu bermaksud  diagnosis atau ujian ke atas seseorang seperti ujian kepintaran, ujian kemahiran dan sebagainya.
Ulasan guru: Keslahan tatabahasa pada ayat di atas ialah penggunaan kata sendi nama "di" tidk tepat kerana fungsi kata sendi nama "di" untuk menunjukkan tempat atau ruang. Oleh sebab itu penggunaan kata sendi nama dalam lebih sesuai yang mengambarkan suasana terutama dalam kalangan remaja.


Bil
Kesalahan istilah/kata
Kesalahan tatabahasa
iii
saingan - saringan
paling terbaik - paling baik / terbaik
Ulasan guru : Saingan bermaksud lawan yg bersaing atau bertanding dalam sesuatu acara atau pertandingan dan salah penggunaannya dalam ayat di atas. Sepatutnya, kata yang paling sesuai ialah saringan bermaksud ujian saringan seperti air kencing untuk menentukan seseorang penagih dadah atau tidak dan sebagainya.
Ulasan guru:  Kesalahan tatabahasa di atas berkait dengan darjah penghabisan dalam bahasa Melayu. Apabila telah digunakan imbuhan ter......tidak boleh diikuti dengan paling sebelumnya. Cukup sekadar ditulis, paling baik, atau terbaik sahaja.


Tiada ulasan: