Cadangan jawapan soalan
2(b) - Pemahaman Komsas Moden:-
1. Berdasarkan petikan di atas, kelebihan Aiman
Aqil antaranya dia budak genius, cerdik, pintar kerana sudah mampu mencipta
formula sendiri walaupun umurnya baru lapan tahu. Selain itu, Aiman Aqil mampu
menjawab soalan matematik tingkatan lima. Bahkan juga berdasarkan petikan di
atas, semasa mundar mandir, Aiman Aqil menegur dan menyindir Chee Keong tidak
dapat menyelesaikan masalah yang mudah dan ini menujukkan kelebihan Aiman Aqil.
2. Pada pendapat saya, hukuman rotan kurang popular
dalam kalangan ibu bapa kerana terdapat pendekatan lain yang boleh dilakukan
oleh ibu bapa seperti dengan pendekatan nasihat kerana dengan tindakan sebegini
anak-anak tidak akan memberontak dan menentang tindakan yang dilakukan oleh ibu
bapa yang mendenda dengan hukuman rotan. Selain itu, ibu bapa boleh merujuk
masalah anak mereka kepada kaunselor sekolah kerana dengan cara ini anak-anak
boleh dinasihatkan oleh kaunselor supaya anak berubah dengan cara yang
sistematik melalui kepakaran pihak kaunselor yang bertugas di sekolah. Bahkan
juga, selain ibu bapa, orang yang paling disegani anak-anak seperti guru, bapa
saudara, nenek dan sebagainya juga boleh membantu menyelesaikan masalah
anak-anak kerana mereka menghormati orang yang mereka segani. Selain itu,
anak-anak boleh dihantar ke sekolah agama atau dirujuk kepada ustaz, untuk
mendapat hidayah dan seterusnya berubah menjadi pelajar yang baik. ( Soalan ini
soalan KBAT-apa sahaja langkah positif yang boleh mengubah sikap negatif
pelajar boleh diterima sebagai jawapan- jawapan lain yang boleh dicadangkan:-
i) menggunakan bahan di laman web yang berkiatan dengan cara menyelesaikan
masalah remaja atau Youtube berkaitan dengan cara menyelesaikan
masalah anak bermasalah.
ii) membeli bahan bacaan berkaitan dengan motivasi pembentukan nilai positif yang dihasilkan oleh pakar motivasi.
iii) menghantar anak mengikuti kursus pembentukan nilai murni sama ada dikendalikan oleh pihak kerajaan atau swasta.
ii) membeli bahan bacaan berkaitan dengan motivasi pembentukan nilai positif yang dihasilkan oleh pakar motivasi.
iii) menghantar anak mengikuti kursus pembentukan nilai murni sama ada dikendalikan oleh pihak kerajaan atau swasta.
( Cadangan -cadangan lain sesuai boleh diterima
)
3. Soalan ini memerlukan pelajar faham cerpen
Hipertensi dan tahu persoalan di dalam teks dan di luar teks. Oleh sebab itu,
pelajar perlu faham cerpen Hipertensi dan membaca kesuluruhan kajian teks.
i) Persoalan di
dalam teks petikan prosa moden:-
1. Kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah
sesuatu perkara. Cth - Aiman mampu menyelesaikan masalah matematik murid
tingkatan 5 walaupun dia baru berada di sekolah
rendah
2. Rasional dalam membuat sebarang keputusan. Cth - guru Aiman
mengambil tindakan tegas menegur Aiman yang suka
merayau-rayau di dalam kelas serta melaporkan perbuatan Aiman
kepada ibu bapanya.
ii) Persoalan
keseluruhan teks prosa moden “ Hipertensi”:-
1. Sikap tanggungjawab guru kepada anak
muridnya. Cth - cikgu faridah mengajar matematik kepada Aiman
dan murid-muridnya yang lain dengan bersungguh-sungguh.
2. Impian dan angan-angan yang tidak kesampaian.
Cth - Impian Aiman untuk menjadi seorang angkasawan tidak kesampaian
kerana apa yang berlaku pada dirinya hanyalah maginasinya sahaja.
.
3 Perasaan dendam akibat kesalahan masa lampau.
Cth - Aiman menyimpan rasa dendam kepada bapanya yang telah menampar serta
merotannya kerana sikapnya yang suka mengganggu murid lain serta suka
berimaginasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan