- Cerpen Hipertensi
- Cerpen Munsyi
- Cerpen Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
- Cerpen Cinta Ahmad Mutawakkil
- Drama Berkhidmat Untuk Negara.
CERPEN:
HIPERTENSI
A. SINOPSIS:
- mengisahkan seorang pelajar pintar yang
meminati bidang aeroangkasa. Cerita dimulakan dengan kisah Aiman Aqil berehat
di rumahnya di lereng bukit yang telah gondol akibat penerokaan hutan.
- Aiman teringat peristiwa lalu di mana dia
berdebat dengan cikgu Faridah tentang teori Graviti. Kelas menjadi kecoh. Cikgu
Faridah menggelar Aiman sebagai professor kerana dia mempunyai daya fikir yang
tinggi serta lebih pintar daripada rakannya yang lain.
- Amran ialah anak sulung serta mempunyai 2 adik
perempuan iaitu Fadilah Fatin dan Azilah Atiqah. Di rumah, Aiman selalu
menyindir adik-adiknya kerana kurang bijak matematik. Aiman juga teringat
bahawa semasa di sekolah rendah, dia selalu ponteng kerana berasa bosan apabila
berasakan silibus di sekolah tidak setanding kepintaran yang dimilikinya.
- Disebabkan kepintarannya, di sekolah Aiman
selalu menyakat rakan-rakannya yang lambat menyelesaikan masalah dan latihan
terutamanya dalam subjek matematik. Dia juga suka merayau di dalam kelas serta
ditegur oleh gurunya. Guru kelasnya melaporkan perkara ini kepada ibu bapanya.
Ibu bapa Aiman marah dan merotan Aiman di bahagian pinggul hingga lebam.
- kejadian ini menyebabkan Aiman ponteng kelas.
Dia mengambil kesempatan untuk berhalusinasi (berangan-angan) tentang dunia
sains angkasa lepas. Dalam imaginasinya usianya bertambah 10 tahun. Dia
berimaginasi pokok kelapa di rumahnya sebagai tempat berlepas kapal Soyuz.
Sikap peliknya itu diketahui oleh ibu bapanya. Aiman dirotan lagi di
pinggulnya. Ibunya memprotes tindakan bapanya di dalam hati sahaja.
- Aiman semakin galak/ kerap membayangkan
dirinya sebagai seorang angkasawan dan berpeluang berlatih dengan pihak Rusia.
Aiman membayangkan dirinya mendarat di bulan dengan menaiki kapal Soyuz melalui
Stesen Angkasa Antarabangsa. Aiman juga membayangkan dirinya berada di bulan
dengan pakaian lengkap angkasawan di tempat yang tiada udara. Dia membayangkan
dia melihat ciri-ciri fizikal di bulan.
- Setelah dia remaja, daya imaginasinya semakin
kuat. Bapanya terpaksa bersikap kasar kepadanya dan selalu menampar
Aiman. Akibat tamparan itu Aiman menjadi gagap pertuturannya. Ibu bapa Aiman
menghantar Aiman mendapat rawatan intensif dan latihan terapi.
- Suatu hari Aiman mendengar suara ghaib yang
mengajaknya berubah dan berpijak ke dunia nyata. Suara ghaib itu juga
menyuruhnya supaya melihat kepada realiti dirinya serta meminta Aiman supaya
mendekatkan diri kepada Tuhan.
- Aiman akhirnya sedar dan memberitahu ibu
bapanya bahawa dia tidak perlu lagi rawatan intensif dan terapi. Aiman juga
sedar akan kesilapannya yang terlalu jauh berimaginasi. Dia berdoa kepada Tuhan
dan berharap hidupnya akan berubah.
B. TEMA:
- bertemakan
"keinginan yang tinggi dalam bidang yang diingini sehingga menyebabkan
seseorang berimaginasi".
- Contohnya;
Aiman sangat meminati bidang aeroangkasa sehingga berimaginasi mendarat ke
bulan dengan menaiki kapal Soyuz yang diterbangkan dari Stesen Angkasa
Antarabangsa.
C. PERSOALAN:
i.
Tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anaknya. Cth - ibu bapa Aiman menghantar
Aiman untuk mendapat rawatan intensif dan terapi setelah Aiman gagap
pertuturannya.
ii.
Kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah sesuatu perkara. Cth - Aiman mampu
menyelesaikan masalah matematik murid tingkatan 5 walaupun dia baru berada di
sekolah rendah.
iii. Rasional
dalam membuat sebarang keputusan. Cth - guru Aiman mengambil tindakan tegas
menegur Aiman yang suka merayau-rayau di dalam kelas serta melaporkan perbuatan
Aiman kepada ibu bapanya.
iv. Sikap
tanggungjawab guru kepada anak muridnya. Cth - cikgu faridah mengajar matematik
kepada Aiman dan murid-muridnya yang lain dengan bersungguh-sungguh.
v. Impian dan
angan-angan yang tidak kesampaian. Cth - Impian Aiman untuk menjadi seorang
angkasawan tidak kesampaian kerana apa yang berlaku pada dirinya hanyalah
imaginasinya sahaja.
vi. Perasaan
dendam akibat kesalahan masa lampau. Cth - Aiman menyimpan rasa dendam kepada
bapanya yang telah menampar serta merotannya kerana sikapnya yang suka
mengganggu murid lain serta suka berimaginasi.
D. WATAK DAN
PERWATAKAN:
1. Aiman Aqil:
- berwajah
cengkung dan jari-jemarinya yang kurus runcing.
- anak sulung
daripada 3 beradik.
- gagap semasa
bercakap. Cth - mulutnya akan menganga lebar sebelum kata-kata dapat
dikeluarkan dari mulutnya.
- seorang yang
pintar. Cth - boleh menyelesaikan masalah matematik murid sekolah menengah
walaupun masih berada di sekolah rendah.
- suka menyakat
orang lain. Cth - di sekolah Aiman suka menyakat rakannya yang lambat
menyelesaikan masalah matematik.
- bercita-cita
tinggi. Cth - bercita-cita untuk menjadi angkasawan terkenal seperti Neil
Armstrong.
- suka
memberontak. Cth - Aiman akan ponteng sekolah apabila dirotan oleh
ayahnya setelah diadukan sikapnya yang suka merayau di dalam kelas.
- pendendam.
Cth - menyimpan dendan terhadap bapanya yang sering merotan dan menamparnya.
- insap dengan
kesilapannya. Cth - Aiman insaf akan kesilapannya yang terlalu suka
berimaginasi dan akhirnya berserah kepada Tuhan.
2. Bapa Aiman:
- seorang
jurutera makenikal.
- seorang yang
bertanggungjawab. Cth - menghantar Aiman yang gagap untuk mendapatkan rawatan
intensif dan terapi.
- bengis dan
garang. Cth - pernah merotan dan menampar Aiman kerana kedegilan anaknya.
- seorang yang
penyayang. Cth - berusaha memulihkan pertuturan Aiman yang gagap dengan
menghantar untuk mendapat rawatan intensif dan terapi.
3.
Ibu Aiman:
- bertugas sebagai saintis bidang geologi.
- penyayang. Cth - berasa kasihan melihat Aiman dirotan oleh bapanya.
- taat/ patuh kepada suami. Cth - Ibu Aiman tidak membantah apabila suaminya merotan Aiman. - Dia hanya menentang di dalam hati sahaja.
- bertugas sebagai saintis bidang geologi.
- penyayang. Cth - berasa kasihan melihat Aiman dirotan oleh bapanya.
- taat/ patuh kepada suami. Cth - Ibu Aiman tidak membantah apabila suaminya merotan Aiman. - Dia hanya menentang di dalam hati sahaja.
- penyabar - sabar dengan sikap suaminya mendidik Aiman dengan garang.
E. GAYA BAHASA:
i. Penggunaan diksi - sesuai dengan cerita. Cth - orbit, aeroangkasa, planet.
ii. penggunaan bahasa Inggeris - IQ, genius.
iii.Pengulangan/ repetasi - Cth - "Tidak ada udara. Tidak ada air.
iv. Personafikasi. Cth - "Tamparan selalu singgah di pipiku"
v. Simile. Cth - "Dirinya semacam terpenjara ratusan tahun lamanya"
vi. Metafora. Cth - dedaun kemaafan/ tasik hati.
vii. Sinkope. Cth - "Betapa tak bangganya?"
F. NILAI:
i. Kasih sayang. Cth - Ibu aiman amat menyayangi anak-anaknya dan sedih apabila Aiman dirotan
E. GAYA BAHASA:
i. Penggunaan diksi - sesuai dengan cerita. Cth - orbit, aeroangkasa, planet.
ii. penggunaan bahasa Inggeris - IQ, genius.
iii.Pengulangan/ repetasi - Cth - "Tidak ada udara. Tidak ada air.
iv. Personafikasi. Cth - "Tamparan selalu singgah di pipiku"
v. Simile. Cth - "Dirinya semacam terpenjara ratusan tahun lamanya"
vi. Metafora. Cth - dedaun kemaafan/ tasik hati.
vii. Sinkope. Cth - "Betapa tak bangganya?"
F. NILAI:
i. Kasih sayang. Cth - Ibu aiman amat menyayangi anak-anaknya dan sedih apabila Aiman dirotan
oleh
bapanya.
ii. Kebijaksanaan. Cth - Aiman dapat menyelesaikan masalah matematik tingkatan 5 walaupun baru
ii. Kebijaksanaan. Cth - Aiman dapat menyelesaikan masalah matematik tingkatan 5 walaupun baru
bersekolah
rendah.
iii. Belas kasihan/ simpati. Cth - Ibu Aiman berasa kasihan setiap kali melihat Aiman dirotan oleh
iii. Belas kasihan/ simpati. Cth - Ibu Aiman berasa kasihan setiap kali melihat Aiman dirotan oleh
bapanya.
iv. Dedikasi. Cth - Cikgu Faridah menerangkan Teori Graviti dengan bersungguh-sungguh kepada
iv. Dedikasi. Cth - Cikgu Faridah menerangkan Teori Graviti dengan bersungguh-sungguh kepada
Aiman dan rakannya di dalam kelas.
v. Tanggungjawab. Cth - Bapa Aiman bertanggungjawab mendapatkan rawatan intensif dan latihan
v. Tanggungjawab. Cth - Bapa Aiman bertanggungjawab mendapatkan rawatan intensif dan latihan
terapi kepada Aiman yang telah gagap
pertuturannya.
vi. Kesabaran. Cth - Ibu Aiman tetap sabar dengan sikap suaminya yang terlalu garang ketika
vi. Kesabaran. Cth - Ibu Aiman tetap sabar dengan sikap suaminya yang terlalu garang ketika
mendidik anak-anaknya.
vii. Keinsafan. Cth - Aiman insaf akan kesilapannya yang terlalu jauh berimajinasi lalu berdoa kepada
vii. Keinsafan. Cth - Aiman insaf akan kesilapannya yang terlalu jauh berimajinasi lalu berdoa kepada
Allah serta kembali dalam kehidupan
sebenar.
viii. Kebersihan fizikal dan mental. Cth - Aiman mengamalkan makanan seimbang dan menjalani
viii. Kebersihan fizikal dan mental. Cth - Aiman mengamalkan makanan seimbang dan menjalani
gaya hidup sihat.
ix. Rasional. Cth - Guru Aiman berfikiran rasional dengan menasihati Aiman yang suka merayau
ix. Rasional. Cth - Guru Aiman berfikiran rasional dengan menasihati Aiman yang suka merayau
supaya kembali ke tempat duduknya dan
tidak mengganggu rakannya yang lain.
G. PENGAJARAN:
i. Kita mestilah menyayangi keluarga kita. Cth - Ibu Aiman menyayangi anak-anaknya dan sedih
G. PENGAJARAN:
i. Kita mestilah menyayangi keluarga kita. Cth - Ibu Aiman menyayangi anak-anaknya dan sedih
apabila melihat Aiman dirotan oleh
bapanya.
ii. Kita hendaklah bijaksana dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Cth - Aiman dapat
ii. Kita hendaklah bijaksana dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Cth - Aiman dapat
menyelesaikan masalah matematik
tingkatan 5 walaupun baru berada di sekolah rendah.
iii. Kita mestilah dedikasi dan amanah. Cth - Cikgu Faridah mengajar Teori Graviti dengan
iii. Kita mestilah dedikasi dan amanah. Cth - Cikgu Faridah mengajar Teori Graviti dengan
bersungguh-sungguh kepada Aiman dan
rakannya.
iv. Kita mestilah bertanggungjawab menjaga kesihatan keluarga kita. Cth - Bapa Aiman
iv. Kita mestilah bertanggungjawab menjaga kesihatan keluarga kita. Cth - Bapa Aiman
mendapatkan rawatan intensir dan
terapi kepada Aiman yang gagap pertuturannya.
v. Kita mesti bersabar apabila berdepan dengan masalah. Cth - Ibu Aiman bersabar apabila
v. Kita mesti bersabar apabila berdepan dengan masalah. Cth - Ibu Aiman bersabar apabila
melihat Aiman dirotan oleh bapanya.
vi. Kita mestilah rasional apabila melakukan tindakan. Cth - Guru aiman
menasihati Aiman
supaya duduk di kerusinya dan tidak merayau
serta mengganggu rakan lain.
CERPEN KOMSAS: MUNSYI
A. SINOPSIS
Cerpen ini mengisahkan hasrat ‘saya’, seorang anak muda, untuk berhijrah ke
kota dihalang oleh bondanya yang bimbang anaknya itu akan terpengaruh oleh
budaya-budaya negatif di bandar. Pada bondanya, ‘saya’ masih belum mantap
bahasa ibunda dan jati dirinya. Menurut bondanya lagi, warga kota sudah
hilang nilai-nilai tradisi seperti cinta akan agama, bahasa dan bangsa.
Penjajah telah berjaya menyemai sentimen perkauman dalam kalangan rakyat
sehingga pernah tercetusnya pertumpahan darah akibat permusuhan antara
kaum. Oleh itu, bonda menasihatkan ‘saya’ agar memelihara agama, bahasa
dan negara supaya terus dihormati dan disegani. Sebagai seorang warga
yang bersifat patriotik, bonda memiliki banyak buku lama yang berkaitan dengan
bahasa,dan sejarah. Buku-buku tersebut selalu ‘saya’ baca. Menurut bonda,
asas kegagahan bangsa Melayu terletak pada tiga perkara, iaitu akidah Islam,
bahasa Melayu dan kesetiaan pada pemerintah yang adil.
Setelah ‘saya’ berasa mampu berjuang di kota barulah bonda membenarkannya ke
bandar untuk meneruskan kehidupan. Namun bonda berpesan agar menjaga dua
perkara iaitu agama dan bangsa. Bonda juga mengirimkan sejumlah buku
untuk kawan lamanya yang bernama Munsyi melalui ‘saya’. Apabila tiba di
bandar, ‘saya’ menyerahkan buku-buku tersebut pada kawannya itu yang pada
pengamatan ‘saya, Munsyi’ merupakan seorang yang sangat mencintai bangsa dan
budayanya. Dia tinggal di tanah rizab Melayu di sebuah perkampungan
tradisi di pinggir bandar. Di bandar, ‘saya’ melihat kaum mudanya telah
hilang identiti dan jati diri. Akibat sibuk bekerja, ‘saya’ tidak bertemu
Munsyi. Suatu hari, ‘saya’ mendapat khabar bahawa perkampungan Munsyi
akan dibangunkan dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel. Apabila ‘saya’
mencari Munsyi di kampungnya, jentera-jentera berat sedang merobohkan
rumah-rumah di situ. ‘Saya’ sedih melihat buku-buku lama yang telah
‘saya’ bawa, musnah apabila rumah Munsyi dirobohkan namun Munsyi tidak
kelihatan di mana-mana.
B. TEMA
Semangat cinta akan bahasa,
agama, bangsa dan budaya yang tersemai dalam jiwa sekumpulan warga
negara.
Contohnya, ibu kerap menasihati
‘saya’ agar memelihara dan cinta akan agama, budaya dan bahasa agar dihormati
oleh orang.
C. PERSOALAN
1. Keinginan anak muda berhijrah
ke bandar untuk membina kehidupan
Contohnya, ‘saya’ memohon
keizinan ibunya untuk berhijrah ke bandar bagi membina kehidupannya seperti
kebanyakan remaja yang lain.
2. Peranan penjajah dalam usaha
memecahbelahkan rakyat sesebuah negara.
Contohnya, pihak penjajah
telah menjalankan sistem pecah dan perintah agar agihan kekayaan negara tidak
berlaku secara adil hingga menimbulkan
rusuhan kaum akibat rasa tidak
puas hati rakyat.
3. Kegigihan anak muda
mempelajari segala ilmu untuk meneruskan kehidupannya.
Contohnya, ‘Saya’ tekun belajar
pelbagai ilmu yang berkaitan dengan kehidupan sebelum berhijrah ke bandar.
4. Ketaatan seorang anak terhadap
nasihat ibunya.
‘Saya’ mentaati nasihat ibunya
yang tidak membenarkannya berhijrah ke bandar kerana pada pendapat ibunya ‘saya’
masih belum cukup kuat jati diri untuk tinggal di bandar.
5. Kebimbangan seorang ibu
terhadap anaknya.
Contohnya, ibu keberatan untuk
melepaskan ‘saya’ ke bandar kerana bimbang ‘saya’ terpengaruh akan budaya
negatif yang terdapat pada remaja di bandar.
D. PLOT
1. Permulaan
Cerpen dimulakan dengan kisah
‘saya’ tidak diizinkan oleh bondanya berhijrah ke kota kerana bimbang anaknya
itu akan hanyut oleh arus hedonism dan modenisme yang melanda anak-anak muda di
kota.
2. Perkembangan
Bonda pernah bercerita pada ‘saya
tentang system pemerintahan penjajah yang memecah-belahkan perpaduan rakyat
negara ini.
Setelah Negara merdeka,
perpecahan tersebut mencetuskan huru-hara kepada negara ini.
Ibu menasihati ‘saya’ agar
memelihara agama, bahasa , bangsa dan Negara ini. ‘Saya’ juga membaca
membaca pelbagai buku simpanan bonda untuk memantapkan jati diri dan bahasa
‘saya’
Setelah bonda yakin dengan
kemantapan diri ‘saya’ baharulah ‘saya’ dibenarkan berhijrah ke kota untuk
membaiki taraf hidup saya. ‘Saya ‘ dikirimkan buku-buku lama untuk
disampaikan kepada sahabat lama bonda iaitu Munsyi.
Di Bandar ,’saya’ dapati
anak-anak muda telah hanyut oleh keseronokan hidup dan melupakan nilai-nilai
murni dan batas kehidupan.
‘Saya’ mendengar berita kampung
tradisi yang didiami oleh Munsyi akan didirikan pelbagai bangunan mewah dan
hotel bertaraf lima bintang.
3. Klimaks
Aku sampai di perkampungan
tradisi itu dan mendapati jentera berat sedang merobohkan rumah-rumah di
situ. Buku-buku pemberian bonda juga turut musnah dalam peristiwa itu
tetapi Munsyi tidak ada di situ.
4. Peleraian
Berhari-hari aku mencari Munsyi
tetapi tidak berjumpa.
E. TEKNIK PENCERITAAN
1. Dialog - “Tuan
inikah yang bernama Munsyi, sahabat baik bonda saya.”
2. Imbas kembali - Saya
teringat cerita bonda tentang kota mewah itu yang pernah mencalit sejarah hitam
empat dekad lampau.
3. Imbas muka - Di kota
nanti carilah seorang sahabat lama bonda bernama Munsyi.
4. Pemerian - Salam saya
akhirnya dijawab oleh seorang lelaki di usia emas dengan janggut putih menutupi
sebahagian muka yang putih bersih. Pakaiannya lengkap dengan tengkolok
dan baju melayu bersamping bagaikan seorang maharaja di zaman kesultanan
melayu. Di jari-jemarinya lengkap menggenggam sebilah keris bersarung
cantik.
5. Kejutan - Saya mendengar
khabar bahawa syarikat perumahan akan mengambil alih kampung tradiri yang
didiami oleh Munsyi dengan pelbagai bangunan mewah dan hotel bertaraf lima
bintang.
6. Saspens - Aku mencari
Munsyi tetapi tidak berjumpa.
F. WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama
‘Saya’
1. Seorang yang taat. Cth - ‘Saya’
tidak membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar.
2. Seorang yang amanah. Cth
- ‘Saya’ menyampaikan amanah bondanya iaitu buku-buku yang sepatutnya
diserahkan kepada Munsyi ketika ‘saya’ pergi ke bandar.
3. Seorang yang gemar membaca.
Cth - ‘Saya’ telah mengkaji teks Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah
serta membaca banyak buku lama milik ibunya.
4. Seorang yang tidak mudah putus
asa. Cth - ‘Saya’ meminta izin ibunya sekali lagi apabila sudah lebih
bersedia untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu pernah ditolak oleh
ibunya.
Watak sampingan
Bonda ‘saya’
1. Seorang yang berpengetahuan
luas.
Bonda bercerita kepada ‘saya’
tentang sejarah pahit tanah air.
2. Seorang yang bersifat
patriotik.
Bonda menasihati ‘saya’ agar
memelihara agama, bahasa ibunda dan negara.
3. Seorang yang amat memahami
Bonda mengizinkan ‘saya’
berhijrah apabila didapati anaknya itu sudah mantap ilmu dan jati dirinya.
Munsyi
1. Kawan lama bonda.
2. Seorang yang cinta akan budaya
Melayu
Munsyi berpakaian tradisi Melayu
yang lengkap dengan keris ketika menyambut kedatangan ‘saya’.
3. Seorang yang mengalu-alukan
tetamu.
Munsyi tersenyum dan menjemput
‘saya’ masuk ke rumahnya.
F. LATAR
Latar masa
1. Zaman pemerintahan penjajah
- Penjajah telah memerintah negara menggunakan system pecah dan perintah.
2. Zaman selepas merdeka - Rakyat
sibuk mengejar harta dan pangkat sehingga lupa akan nilai, bahasa dan agama
selepas dijajah.
Latar tempat
1. Di kampung - Pada
mulanya, bonda tidak membenarkan ‘saya’ meninggalkan kampung untuk berhijrah ke
kota
2. Di kota - ‘Saya’
berhijrah ke kota untuk membina kehidupan yang lebih sempurna.
3. Di sebuah perkampungan tradisi
di pinggir kota - Munsyi tinggal di sebuah rumah yang terletak di sebuah
perkampungan tradisi di pinggir kota.
Latar masyarakat
1. Masyarakat kampong - ‘Saya’
dan bonda tinggal di kampung.
2. Masyarakat remaja yang tinggal
di Bandar - ‘Saya’ dapati masyarakat remaja yang tinggal di bandar
kebanyakannya telah hanyut oleh keseronokan hidup.
3. Masyarakat yang mengamalkan
demonstrasi untuk menunjukkan bantahan - Penduduk kampung tradisi mengadakan
demonstrasi untuk menunjukkan bantahan mereka terhadap pencerobohan tanah milik
mereka oleh pihak berkuasa.
4. Masyarakat yang cekal dan
berani - Anak-anak bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka
hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
G. GAYA BAHASA
1. Kata ganda - Zaman-
berzaman
2. Metafora - Pagar-pagar
perkauman, pohon kebenaran, racun perkauman
3. Peribahasa - Bahasa jiwa
bangsa
4. Simile - Pakaiannya
lengkap dengan tengkolok dan baju melayu bersamping bagaikan seorang maharaja
di zaman kesultanan Melayu.
5. Hiperbola - Namun kerana
hasad dengki, khianat, kronisme serta rasuah yang bermaharajalela, kegemilangan
yang dibina musnah sekelip mata.
H. NILAI
1. Patriotik - Bonda
menasihati ‘saya’ agar sentiasa memelihara bahasa ibunda dan agama.
2. Ketaatan - ‘Saya’ tidak
membantah ketika ibunya melarang dia berhijrah ke bandar.
3. Kegigihan - Anak-anak
bangsa pada zaman dahulu cekal dan berani meneroka hutan untuk
dijadikan bandar
pelabuhan yang terkenal.
4. Amanah - ‘Saya’ menyampaikan
amanah bondanya iaitu menyerahkan buku-buku kepada Munsyi
ketika ‘saya’ pergi
ke bandar.
I. PENGAJARAN.
1. Kita hendaklah taat pada
perintah dan larangan ayah dan ibu - ‘Saya’ tidak membantah ketika
ibunya
melarang dia berhijrah ke bandar
2. Kita hendaklah gigih apabila
melakukan sesuatu pekerjaan - Anak-anak bangsa pada zaman
dahulu cekal dan
berani meneroka hutan untuk dijadikan bandar pelabuhan yang terkenal.
3. Kita hendaklah rajin membaca
untuk meningkatkan pengetahuan - ‘Saya’ telah mengkaji teks
Sejarah Melayu
dan Hikayat Hang Tuah serta membaca banyak buku lama milik ibunya.
4. Kita tidak boleh mudah putus
asa apabila menemui kegagalan - ‘Saya’ meminta izin ibunya sekali
lagi
apabila sudah lebih bersedia untuk tinggal di kota walaupun hasratnya itu
pernah ditolak oleh
ibunya.
JAKET
KULIT KIJANG DARI ISTANBUL
(
Maskiah Haji Masrom )
SINOPSIS
Mengisahkan Aku melancong ke negara Turki sambil mencari
cenderahati untuk di bawa pulang ke Malaysia.Pelbagai barangan yang tersenarai
untuk dibeli kepada rakan-rakan serta dirinya sendiri. Namun dirinya hanya
tertarik dengan buku-buku berbanding barang-barang hiasan yang lain. Sejumlah
wang telah disediakan dan diperuntukan untuk pembelian cenderahati tersebut
serta sedikit wang kecemasan untuk dirinya.Beliau juga telah dinasihatkan oleh
pemandu pelancong dan beberapa panduan serta pantang larang ketika berbelanja
di Istanbul. Aku serta rakan-rakannya berasa sukar untuk menawar harga
barangan yang hendak dibeli kerana tiada tanda harga dipamerkan dan harga
barangan hanya akan diberitahu jika ditanya.
Melintasi sebuah kedai menjual jaket kulit, Aku terpaku pada
sepasang sarung tangan kulit berwarna hitam di rak cermin. Aku mengimbas
akan abangnya yang menunggang motosikal pergi balik kerja. Andai ada sarung
tangan kulit, tentu tangan Abang Longnya itu tidak terdedah pada terik
matahari. Pemuda Turki seakan dapat membaca isi hati menunjukkan sarung tangan
kulit itu namun Aku tidak berani mengambilnya kerana tidak mengetahui akan
harganya.
Hajah Normah dan dan Dr. Liza tertarik dengan harga jaket
berwarna kuning keemasan yang dibeli oleh Haji Helmi dan isterinya dengan harga
yang murah berbanding kedai-kedai lain. Aku tiada pilihan mengikut
rakan-rakannya masuk ke kedai tersebut. Kedainya tidaklah begitu luas namun
mampu menempatkan sepuluh orang pelanggan pada satu-satu masa dan mempunyai
beratus-ratus helai jaket kulit beraneka warna dan rupa bergantungan kemas di
dalam rak berhawa dingin. Aku dan rakannya dilayan mesra umpama selebriti.
Pekedai tanpa putus asa memujuk Aku agar membeli jaket kulit kijang, namun Aku
masih belum berniat untuk mencari pengganti jaket kain yang telah lama
berkhidmat kepadanya. Namun, kerana ingin mengambil hati rakan-rakannya atau
terhutang budi kerana secawan teh epal, Aku cuba mengenakan jaket kulit
tersebut. Aku tersentak dengan harga yang disebutkan kerana dia tidak mempunyai
wang yang banyak untuk membeli jaket kulit kijang yang lembut itu. Dua rakannya
itu telah membayar harga jaket pilihan mereka. Aku dengan kata-kata berbudi
bahasa mengambil keputusan untuk tidak membeli jaket tersebut. Wajah pekedai
bertukar masam dan marah dengan tindakan Aku dan mengeluarkan kata-kata kesat.
Perjalanan melawat Egyptian Market, Aku didatangi seorang remaja
kurus dan bercakap separuh berbisik menjual barangan Black market. Melewati
rakan Aku, Kak Chah dan Shahmeem, lelaki dewasa bertubuh tegap iaitu seorang
polis menangkap remaja tersebut atas kesalahan menjual barangan Black market.
Ketika beratur menaiki feri menyeberangi Selat Bhosporus, seorang lelaki tua
dengan berani meletakkan sehelai jaket kulit berwarna hitam di lengan Aku.
Rakan Aku, Shahmeem menunjukkan minat dan membeli dengan harga AS$ 120, namun
tidak sesuai dengannya apabila dipakai. Shahmeem menjual pula kepada Aku dengan
harga AS$100. Aku terpaku namun dapat menggembirakan hati Shahmeem. Aku juga
menggambarkan tidak praktikalnya jaket itu digunakan di Malaysia, tidak sesuai
dipakai dengan cuaca di Malaysia. Perlu dijaga dengan rapi, tidak boleh dilipat
sembarangan, kulitnya tidak tahan lasak jika koyak pula tidak dapat dijahit
dengan benang. Jelas sekali Aku terlihat lebih seekor Kijang akan dibunuh untuk
mendapatkan sehelai jaket kulit.
Akhirnya Aku berhasrat untuk menggembirakan orang lain.
Dia akan menjual jaket itu dan wang jualan akan didermakan kepada mana-mana zoo
yang mempunyai kandang kijang, sabagai tanda muhibah terhadap kijang-kijang
yang terkorban demi gaya hidup yang penuh dengan kemodenan.
TEMA
Pengalaman seorang pelancong yang suka melancong serta terjerat
dengan pembelian jaket kulit kijang yang tidak disengajakan demi menjaga hati
dan kegembiraan penjual jaket, rakannya serta dirinya demi mengelakkan
pembunuhan haiwan-haiwan yang dilindungi demi kelangsungan kehidupan moden.
PERSOALAN
Perasaan kasih dan sayang terhadap kehidupan haiwan-haiwan esotik.
Perasaan kasih dan sayang terhadap kehidupan haiwan-haiwan esotik.
Contoh:-
Aku berasa kasihan terhadap haiwan kijang yang terpaksa menjadi korban kerana
kulitnya.
Sikap
berbudi bahasa sesama insan tanpa mengira bangsa, agama dan negara.
Contoh:-
Aku melahirkan kata-kata yang cukup berbahasa kerana tidak mahu menyakitkan
hati pekedai Turki itu.
Kewajaran
memberikan layanan serta ramah mesra terhadap pelanggan atau pelancong.
Contoh:-
Pekedai Turki telah memberikan layanan yang mesra kepada pelanggannya dengan
memberikan layanan yang baik serta memberikan minuman percuma kepada
pelanggannya.
Kepandaian
sikap puji memuji dalam kalangan masyarakat Turki.
Contoh:-
Masyarakat Turki memang pandai memuji pelanggannya demi melariskan jualan.
Kebijaksanaan
dalam menguruskan perbelanjaan kewangan.
Contoh:-
Aku telah membuat senarai nama barangan dan cenderahati yang akan dibeli untuk
dibawa pulang ke Malaysia.
PLOT
Permulaan
Aku mengikuti rombongan Passage Tours and Travel ke
negara Turki. Dengan berbekalkan AS$400 yang bersamaan dengan RM1,800.00, dia
telah menyenaraikan barang-baang yang ingin dibeli. Antaranya, cenderamata
untuk keluarga, untuk saudara-mara, kawan pejabat dan kenalan rapat, untuk
pensyarah-pensyarahnya yang banyak membimbingnya semasa melanjutkan pelajaran
ke peringkat sarjana dan untuk dirinya sendiri, memadai membeli beberapa buah
buku terbitan Turki.
Perkembangan
Aku mengisahkan bagaimana dia terbeli jaket kulit kijang dari
Istanbul pada hari kelima lawatannya ke Turki. Dia tidak berniat langsung untuk
membeli jaket tersebut. Ahli rombongan dibenarkan pergi membeli-belah di Grand
Bazaar yang terletak lebih kurang satu kilometer dari tempat penginapannya di
Hotel Senator. Sebelum sampai di Istanbul, Aku telah melawat beberapa kawasan
bersejarah di Bursa, Pamukkale, Konya, Cappadocia dan Bolu. Pada setiap
persinggahan itu, Aku telah mendapatkan cenderamata yang popular dan unik.
Klimaks
Aku disapa oleh seorang lelaki berbaju T merah, berjaket kulit
hitam dan berwajah tampan dari sebuah kedai jaket kulit. Aku tertarik akan
keramahannya. Aku juga terpaku pada sepasang sarung tangan kulit berwarna hitam
di rak cermin dan berhasrat untuk membelinya tetapi tidak berani kerana tidak
mengetahui harganya dan takut akan ditipu oleh penjualnya. Walaubagaimanapun
Aku akhirnya masuk ke kedai jaket kulit itu dan mencuba sehelai jaket kulit
berwarna hitam, namun dia tidak berniat untuk jaket tersebut kerana harga yang
ditawarkan diluar kemampuannya. Akhirnya berlaku perbalahan antara Aku dan
pekedai Turki itu. Aku berasa tersentak dengan sikap pekedai Turki yang
menghinanya dan aku juga berasa terkilan kerana tertipu dengan layanan
mersa yang telah diberikan oleh pekedai Turki itu.
Peleraian
Sewaktu beratur untuk menaiki feri ke Selat Bhosporus, seorang
lelaki tua telah meletakkan sehelai jaket kulit berwarna hitam di atas
lengannya. Shahmeem menunjukkan minat untuk membeli jaket tersebut dan telah
membayar sebanyak AS$120, namun apabila dicubanya, jaket itu bersaiz kecil lalu
menjualkannya kepada Aku dengan mengurangkan AS$20 daripada harga pasaran gelap
sebagai tanda terhutang budi. Aku tidak nampak praktikalnya jaket itu untuk
kegunaan harian di Malaysia. Aku memandang jaket kulit kijang itu, lalu
membayangkan kegembiraan kepada lelaki tua yang berjaya menjual jaket kepada
Shahmeem, kegembiraan Shahmeem yang berjaya menjualkannya kepada Aku serta
kegembiraan Aku kerana dapat menghangatkan badannya sepanjang perjalanan di
Selat Bhosporus yang dingin. Akhirnya kegembiraannya itu ingin dikongsi dengan
orang lain iaitu dengan berhasrat menjual jaket tersebut di kedai pakaian
terpakai dan wang yang diperoleh didermakan kepada mana-mana zoo yang ada
kandang kijang sebagai tanda muhibah terhadap kijang-kijang yang telah dibunuh
demi gaya hidup yang penuh kemodenan.
TEKNIK
PLOT
Imbas
Muka
Contoh: Aku
tidak dapat membayangkan jika aku menjadi wanita tua yang menjual makanan
burung di situ..
Imbas
Kembali
Contoh: Entah
mengapa aku tiba-tiba teringat akan Abang Long yang menunggang motosikal pergi
balik kerja.
Saspens
Contoh: Perbalahan
antara aku dan pekedai Turki membuatkan aku ingin melangkah keluar tetapi
dihalang oleh pekedai Turki dengan wajahnya yang kelihatan marah.
Monolog
Contoh: Aku
terpaku seketika. Apakah jawapan yang lebih baik pada saat itu selain yang
dapat menggembirakan Shahmeem?
Dialog
Contoh: “Dah
beli, ke? Ok tak harganya? Tanya kak Chah.
“Ok juga. Dah survey tiga, empat kedai. Kedai ni ok. Dapat harga
AS$150 sat jaket,” terang Haji Helmi sambil menunjukkan beg
plastiknya.
WATAK
DAN PERWATAKAN
Watak
Utama
Aku
( Mas ) –
Seseorang
yang :-
Gemar
membaca.
Aku
gemar membaca kerana dia akan leka membeli dan membaca buku jika terjumpa kedai
yang menjual buku.
Baik
dan murah hati.
Aku
begitu bermurah hati dengan memberikan wang sebanyak lima lira kepada wanita
tua yang menjual makanan burung walaupun harga sepiring hanya satu lira.
Berbudi
bahasa.
Aku
dengan sebaik mungkin berbudi bahasa kepada pekedai Turki kerana tidak mahu
membeli jaket kulit agar pekedai itu tidak berasa kecil hati.
Tidak
boros berbelanja.
Aku
tidak terpengaruh dengan layanan mesra pekedai Turki agar membeli jaket kulit
kijang itu.
Sayang
akan haiwan.
Aku
begitu menyayangi haiwan seperti kijang kerana dia berhasrat untuk memberikan
wang hasil jualan jaket kulit kijang kepada mana-mana zoo yang mempunyai
kandang kijang agar dapat memelihara haiwan tersebut daripada menjadi korban
arus pemodenan.
Bersederhana
apabila berbelanja.
Aku
telah membuat senarai barangan yang hendak dibeli agar tidak melebihi
perbelanjaan yang telah diperuntukan.
Watak
Sampingan
Pekedai
Turki–
Pemuda
berkulit putih
Mempunyai
kumis. (misai)
Fasih
berbahasa inggeris.- Pekedai Turki berbahasa inggeris apabila berkomunikasi
dengan pelanggan yang datang ke kedainya.
Peramah
dan mesra
Pekedai
Turki kelihatan begitu peramah dan mesra ketika melayan pelanggan di kedainya.
Tidak
berputus asa
Pekedai
Turki tidak berputus asa memujuk pelanggannya membeli barang jualannya.
Pandai
mengambil hati
Pekedai
Turki sangat pandai mengambil hati pelanggannya dengan memberikan kata-kata
manis.
Cepat
marah
Pekedai
Turki cepat naik amarah kerana pelanggannya tidak mahu membeli barangannya
walaupuan telah mencubanya.
Polis
Turki –
Lelaki
dewasa
Bertubuh
tegap
Berbaju
T dan berseluar panjang
Berwajah
serius –
Polis
Turki kelihatan serius ketika dia menjalankan tugasnya apabila dia menangkap
seorang remaja yang menjual barangan pasaran gelap.
Shahmeem
–
Kawan
kepada Aku
Mudah
terpengaruh
Shahmeem
terpengaruh dengan sehelai jaket hitam yang dijual secara pasaran gelap tanpa
mengetahui ukuran saiznya.
Murah
hati
Shahmeem
bermurah hati dengan mengurangkan sebanyak AS$20 daripada harga asal
pasaran gelap kepada Aku kerana jaket kulit kijang itu tidak padan dengannya.
LATAR
Latar
tempat.
Hotel
Senator – tempat penginapan aku dan rakan-rakannya ketika melancong di Turki.
Grand
Bazaar – Pusat membeli belah.
Kedai
menjual jaket kulit –
tempat
di mana aku terpaku ketika melihat sepasang sarung tangan kulit berwarna hitam
di rak cermin.
Tempat
Haji Helmi dan isterinya, cikgu Juliah membeli empat helai jaket berwarna kuning
keemasan.
Tempat
Aku mencuba jaket kulit kijang namun tidak jadi membelinya kerana dia tidak
mempunyai wang yang mencukupi.
Pigeon
Valley – Aku bersedekah kepada pengait benang yang kesejukan.
Gunung
Bolu – Aku bersedekah kepada seorang kanak-kanak bersama-sama datuknya yang
buta.
Masjid
Ulu – bersedekah kepada seorang lelaki yang cacat anggota.
Masjid
Biru – tempat Aku menunaikan solat jamak.
Egyptian
Market – tempat membeli belah yang mempunyai dataran burung merpati jinak.
Terminal
feri Selat Bhosporus – Shahmeem membeli jaket kulit hitam daripada lelaki tua
di pasaran gelap dengan harga AS$120.
Latar
masa
Malam –
Kak Chah teman sebilik Aku tidur awal kerana kepenatan selepas berjalan
mengelilingi kota bersejarah.
Siang –
Aku ,
Kak Chah dan Shahmeem berada di dalam kedai menjual jaket kulit.
Semasa
aku dan rakan-rakannya sedang beratur untuk menaiki feri menyeberangi Selat
Bhosporus.
Latar
masyarakat
Masyarakat
elit – Ahli rombongan yang terdiri daripada guru dan pensyarah.
Masyarakat
yang bekerjaya untuk menampung kehidupan seharian.
Encik
Yuksel bekerja sebagai pemandu pelancong dan pekedai Turki yang menjual
barangan kulit.
Masyarakat
yang tidak berkemampuan.
Wanita
tua yang menjual makanan burung, remaja kurus dan lelaki tua yang menjual
barangan pasaran gelap, dan pengemis –pengemis seperti pengait benang yang
diberi sedekah oleh Aku, kanak-kanak bersama-sama datuknya yang buta serta
lelaki tua yang cacat anggotanya.
Masyarakat
yang suka melancong.
Aku
serta 30 orang ahli rombongan telah melawat negara Turki.
Masyarakat
yang suka akan kemewahan.
Haji
Helmi dan isterinya cikgu Juliah telah membeli sebanyak empat helai jaket kulit
berwarna kuning keemasan dengan harga AS$150 sehelai.
Masyarakat
yang tidak menyayangi haiwan.
Seekor
atau lebih daripada seekor kijang akan dibunuh untuk mendapatkan sehelai jaket
kulit yang menjadi lambang pendewaan dan pemujaan diri.
GAYA
BAHASA
Kata
ganda -
cenderamata
untuk pensyarah-pensyarah yang banyak berjasa membimbingku semasa
melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana;
Aku
bercadang untuk membelikan professor Siti Zainon, Dr Shaiful Bahri dan Dr
Rosnah sesuatu yang boleh dijadikan kenang-kenangan.
Matanya
bercahaya-cahaya.
Bahasa
Asing –
a) bahasa inggeris (“Hello
lady! …. “ , “Please… “ )
bahasa
Arab. – Assalamualaikum, solat jamak, al- mathurat
Sinkope
– ‘Eh, lawanya jaket tu! Macam yang kita
tengok kat Grand Bazaar semalam. Murah ke?”
NILAI
Kegigihan
– pekedai Turki begitu gigih dan tidak berputus asa meyakinkan pelanggannnya
agar membeli barangan kulitnya.
Keprihatinan
– Aku begitu prihatin dengan pembunuhan haiwan kijang kerana kulitnya untuk
dijadikan jaket.
Berjimat
cermat – Aku telah membuat senarai barangan yang perlu dibeli untuk dibawa
pulang agar tidak melebihi perbelanjaan.
Keikhlasan
– Aku dengan ikhlas memberi derma kepada pengemis seperti pengait benang,
kanak-kanak bersama-sama datuknya yang buta serta lelaki tua yang cacat anggotanya.
PENGAJARAN
Kita
haruslah bersikap berjimat cermat dalam urusan perbelanjaan seharian maupun
semasa melancong ke luar negara.
Contoh
:- Cenderamata untuk keluarga : 29 helai baju T, 2 helai untuk keluarga Anim,
masing-masing sehelai untuk Tahrir, Nadia dan Salleh.
Kita
hendaklah bersikap ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara tanpa mengira taraf
kehidupan seseorang.
Contoh
:- Aku begitu bermurah hati dengan memberikan wang sebanyak lima lira kepada
wanita tua yang menjual makanan burung walaupun harga sepiring hanya satu lira
serta ikhlas memberi derma kepada pengemis seperti pengait benang,
kanak-kanak bersama-sama datuknya yang buta serta lelaki tua yang cacat
anggotanya.
Kita
wajar mempunyai sikap gigih dalam melakukan pekerjaan supaya hasil yang
diinginkan tercapai.
Contoh
:- Pekedai Turki gigih memberikan layanan yang mesra kepada pelanggannya dengan
memberikan layanan yang baik serta memberikan minuman percuma kepada
pelanggannya dengan harapan pelanggannya itu membeli barangannya.
Kira
patut bersikap prithatin terhadap haiwan yang dilindungi agar habitatnya tidak
pupus.
Contoh
: Aku begitu prihatin terhadap haiwan seperti kijang kerana dia berhasrat untuk
memberikan wang hasil jualan jaket kulit kijang kepada mana-mana zoo yang mempunyai
kandang kijang agar dapat memelihara haiwan tersebut daripada menjadi korban
arus pemodenan.
CINTA AHMAD MUTAWAKKIL – Zainal Rashid Ahmad
A. SINOPSIS
- Ahamad Mutawakkil seorang pejuang nasionalis berjuang
membebaskan negara daripada penjajah Inggeris dan PKM (Parti Komunis Malaya).
Ahamad telah ditemui dalam keadaan cedera parah oleh penduduk kampung semasa
mereka selesai sembahyang maghrib di surau. Imam Ngah Deraman dan Penghulu
Ibrahim Sigap memapah Ahamad yang cedera di bahu serta membaringkannya. Ahamad
tercungap-cungap dan akhirnya pengsan.
- Kampung Ahamad telah diterokai sejak tiga generasi yang
berkebun dan bertanam padi. Pada tahun 30-an Tuan Booth datang ke situ dan
meneroka hutan dengan mengupah beratus-ratus buruh untuk menanam getah. Ahamad
menjadi yatim piatu apabila bapanya, Wak Sadir meninggal dunia. Ahamad terpaksa
hidup menumpang Tuan Booth selama 3 tahun.
- Pada tahun 1941, Jepun telah menjajah Tanah Melayu. Tuan Booth
terpaksa berpindah dan kekejaman Jepun menjadikan penduduk hidup susah. Ahamad
telah dijadikan anak angkat oleh Imam Deraman. Beliau mengajar Ahamad
termasuklah bercakap bahasa Inggeris. Pada tahun 1943, Ahamad bekerja di
bandar.
- Pada tahun 1945 Jepun kalah akibat serangan bom atom di
Hiroshima dan Nagasaki. Pada Tahun 1946, Ahamad menjadi seorang yang
berpengaruh dan semua ucapannya dipercayai oleh orang kampung serta daerahnya.
Tuan Booth balik semula ke estetnya dan beliau sungguh mesra dengan orang
kampung di situ serta mengeratkan hubungan antara penduduk di kampung itu.
- Ahamad menjadi seorang pejuang nasionalisme dan semakin
terserlah perjuangan serta menentang perjuangan komunis serta penjajah melalui
pidato dan penulisannya di dalam surat khabar. Akhirnya dia telah mendapat
jawatan nombor dua dalam partinya pada tahun 1952. Anak Tuan Booth iaitu Sandra
pula jatuh hati kepada Ahamad dan ini menimbulkan prasangka kepada orang
kampungnya.
- Pada tahun 1948, komunis mula mengganas di Perak dan Ahamad
semakin tegas menyedarkan rakyat supaya menentang ideologi komunis. Akibatnya,
komunis menyerbu banglo tuan Booth dan membunuh 5 orang penghuni. Mereka
mengugut Tuan Booth supaya menasihati Ahamad supaya berhenti mengajak orang
kampung membenci Komunis. Ahamad tidak mendengar nasihat Tuan Booth dan
Penghulu Sigap, sebaliknya dia semakin berani bersuara dengan lantang.
- Pada malam Jumaat yang lepas semasa menyampaikan ceramah,
seorang budak lelaki telah datang berjumpa Ahamad. Ahamad mengikuti budak itu
dan sejak itu Ahamad hilang dan tidak ditemui. Tiga kumpulan penduduk termasuk
Tuan Booth telah berusaha mencari Ahmad tetapi Ahamad tidak dijumpai.
- Akhirnya, selepas solat maghrib itu, segala kerungsingan penduduk
kampung tentang kehilangan Ahamad telah terjawab apabila Ahamad muncul dalam
keadaan cedera parah. Ahamad meninggal dunia di atas riba Imam Ngah Deraman dan
Penghulu Sigap akibat ditembak dengan 3 das peluru. Pada malam 31 Ogos 1957,
penduduk kampung mengadakan doa tanda kemerdekaan serta tahlil ke atas Ahamad.
- Tuan Booth balik ke England seminggu selepas kemerdekaan Tanah
Melayu. Setahun selepas itu, Sandra balik semula ke banglo bapanya kerana
terkenangkan cintanya kepada Ahamad. Dia telah mengajar anak-anak penduduk
kampung membaca dan menulis.
B. TEMA:
- Kegigihan dan keberanian seorang pemuda berkorban nyawa untuk
mendapatkan kemerdekaan tanah air.
- Contohnya - Ahamad Mutawakkil seorang yang berani menyampaikan
maklumat kepada masyarakat agar berani menuntut kemerdekaan daripada penjajah
serta menentang ideologi komunis.
C. PERSOALAN:
1. Kasih--sayang sesama ahli keluarga. Contohnya, Tuan Booth
bertindak membawa semua ahli keluarganya berpindah semasa penjajahan Jepun
kerana beliau menyayangi keluarganya.
2. Ketabahan menghadapi kesukaran hidup semasa peperangan.
Contohnya, penduduk kampung sentiasa tabah dan sabar ketika menghadapi
kesusahan hidup semasa penjajahan Jepun dan keganasan komunis.
3. Semangat patriotisme yang tinggi dalam diri seorang pejuang
tanah air. Contohnya, Ahamad sentiasa berjuang untuk menyedarkan rakyat untuk mendapatkan
kemerdekaan daripada penjajah serta kekejaman komunis.
4. Hubungan cinta yang sangat mendalam. Contohnya, Sandra amat
mencintai Ahamad sehingga dia sanggup kembali semula ke banglo bapanya setelah
Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
5. Kerjasama yang erat dalam kalangan masyarakat. Contohnya,
penduduk kampung bersatu membentuk tiga kumpulan untuk mencari Ahamad yang
hilang.
6. Kekejaman dan kezaliman pihak penjajah terhadap masyarakat.
Contohnya, pengganas menyerang banglo Tuan Booth dan membunuh lima penghuni di
banglo itu.
D. WATAK DAN PERWATAKAN:
1. Ahmad Mutawakkil:
a. berusia 25 tahun ketika meninggal dunia kerana ditembak
komunis.
b. anak tunggal Wak Sadir dan menjadi yatim piatu apabila
bapanya meninggal dunia.
c. pintar - boleh membaca dan menulis bahasa Inggeris yang
diajar Imam Ngah Deraman.
d. patriotisme - berjuang menyedarkan rakyat untuk menentang
komunis dan penjajah.
e. bijak merancang masa depan - belajar membaca dan menulis
bahasa Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di rumah Tuan Booth selama 3
tahun.
f. petah berpidato - selalu berpidato kepada penduduk kampung
untuk menyedarkan mereka supaya menentang komunis dan penjajah.
g. berani - berani bersuara menyatakan pendapatnya kepada rakyat
supaya menentang komunis dan penjajah walaupun dinasihati oleh Tuan Booth
supaya menghentikannya.
h. Sanggup berkorban - sanggup berkorban nyawa untuk mendapatkan
kemerdekaan tanah air daripada penjajah serta menentang keganasan komunis.
i. sangat berpengaruh - beliau dihormati dan dipilih sebagai
pemimpin nombor dua partinya.
j. menghargai jasa - beliau menghargai jasa Tuan Booth yang
telah memeliharanya dengan menghadiri majlis yang dibuat oleh Tuan Booth di
banglonya.
2. Tuan Booth:
a. pengurus ladang dan majikan kepada beratus-ratus orang buruh
di ladang getahnya.
b. mesra - mudah tersenyum apabila bertemu dengan penduduk
kampung.
c. baik hati - menjemput pasangan pengantin di kampung itu
datang ke banglonya untuk diraikan serta sanggup memelihara Ahmad di banglonya.
d. peramah - suka bersembang dan bergaul dengan penduduk di
surau pada waktu petang.
e. penyayang - membawa keluarganya yang disayangi berpindah
ketika Jepun menyerang.
3. Sandra:
a. anak Tuan Booth yang fasih berbahasa Inggeris.
b. baik hati - mengajarkan Ahamad menulis dan membaca Inggeris.
c. penyayang - amat menyayangi Ahamad dan beliau menangis
apabila Ahamad dilaoprkan hilang.
d. setia - balik semula ke banglo bapanya selepas merdeka serta
mengajar anak-anak kampung itu menulis dan membaca kerana terkenang cintanya
kepada Ahamad.
E. LATAR:
1. Latar Tempat:
- surau kampung - Ahmad balik dalam keadaan cedera parah di surau itu pada waktu selepas maghrib. Di surau itu dia meninggal dunia kerana ditembak oleh komunis.
- Banglo Tuan Booth - Tuan Booth tinggal di banglo estet itu bersama keluarganya. Di situ juga 5 orang dibunuh oleh komunis.
- Estet Ephill dan Estet Sungai Siput - komunis membunuh 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris.
- bandar - Ahamad bekerja di bandar sebagai pembaca dan penulis surat Inggeris kepada penentang Jepun.
- Tanah Estet Tuan Booth - tempat 15 keluarga buruh dari India tinggal dan bekerja di estet itu.
- Laman estet Tuan Booth - Komunis melepaskan tembakan ke udara untuk menakut-nakutkan orang kampung daripada menentang mereka.
- England - Tuan Booth dan keluarganya pulang ke England selepas seminggu Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
2. Latar Masa:
- pertengahan tahun 30-an - Tuan Booth datang ke kampung itu dan membuka estet getah serta menggaji ratusan buruh.
- waktu pagi - 5 orang komunis memasuki banglo tuan Booth dan mendesaknya supaya menasihati Ahamad agar tidak menghasut rakyat menentang komunis.
- waktu petang - tuan Booth selalu pergi ke surau untuk bersembang dengan penduduk kampung.
- waktu malam - Ahamad selalu menyampaikan pidato untuk menyedarkan rakyat supaya menuntut kemerdekaan.
- tahun 1941 - tentera Jepun menjajah Tanah Melayu dan Tuan Booth keluar dari banglonya untuk menyelamatkan diri.
- Malam Jumaat - Ahmad melangkah lemah kerana kecederaan ke surau kampungnya. Dia meninggal dunia pada malam itu kerana ditembak komunis.
- 31 ogos 1957 - penduduk kampung mengadakan majlis doa kesyukuran kerana kemerdekaan negara dan mengadakan tahlil untuk Ahmad.
- seminggu selepas merdeka - tuan Booth balik ke England.
- 31 Ogos 1958 - Sandra balik semula ke banglo bapanya kerana dia terkenang akan cintanya kepada Ahamad.
3. Latar Masyarakat:
- masyarakat yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi - Ahamad memberi pidato kepada penduduk kampung supaya bangun menentang penjajah dan komunis.
- masyarakat Melayu - tinggal di kawasan pedalaman sejak 3 generasi yang lalu dengan berkebun dan bersawah padi.
- masyarakat yang bersatu padu - orang kampung membentuk 3 kumpulan untuk bersama-sama mencari Ahamad yang hilang.
- masyarakat yang menjadi mangsa keganasan - Ahmad, 5 orang penghuni bunglo dan 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris menjadi mangsa keganasan komunis.
- Masyarakat penjajah yang bertindak mengaut keuntungan - Tuan Booth membuka ladang getah di Tanah Melayu untuk mengaut keuntungan.
- Kumpulan komunis - kumpulan ini bertindak ganas dan kejam membunuh ramai mangsa termasuk Ahamad.
F. BAHASA:
1. bahasa Arab - solat maghrib/ Alhamdulillah/ syahadah
2. bahasa slanga/ bahasa pasar - "Gua tau...lu... Kasi tau sama ....."
3. Repitasi/ pengulangan - Hati Melayu tak reti bermusuh, hati Melayu penuh dengan persahabatan.
4. Personafikasi - ...ketenangan merayap ke seluruh negara...../ diratah atau dirobek peluru.
5. Simile - Sawah pula, laksana lautan emas.....
6. Metafora - garisan perang/ bola matanya/ sayap parti
7. Sinkope - tak, tu, dulu, tau
8. peribahasa - anak angkatnya, minta diri, tangan kosong
G. NILAI:
1. kasih sayang - Tuan Booth membawa semua keluarganya keluar dari bunglonya seminggu sebelum Jepun menjajah.
2. patriotisme - Ahamad berjuang meniupkan semangat mendapatkan kemerdekaan kepada penduduk kampungnya dan menentang kekejaman komunis.
3. keberanian - Ahamad berani bersuara dengan lantang dalam pidatonya mengajak penduduk kampung memperjuangkan kemerdekaan daripada penjajah.
4. ketabahan - Ahamad tabah berdepan dengan pelbagai cabaran dalam perjuangannya menuntuk kemerdekaan negara.
5. kebijaksanaan - Ahmad bijak mengambil peluang belajar dan menulis bahasa Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo Tuan Booth.
6. tanggungjawab - Imam Ngah Deraman bertanggungjawab menjadikan Ahamad sebagai anak angkat setelah Ahamad menjadi yatim piatu.
7. kerjasama - penduduk kampung dan tuan Booth membentuk 3 kumpulan untuk bekerjasama mencari Ahamad yang hilang ditangkap komunis.
8. hormat-menghormati - Tuan Booth amat menghormati penduduk kampung dan selalu ke surau untuk berbual-bual dengan penduduk.
9. mengenang jasa - Ahamad mengenang jasa tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis yang dibuat oleh tuan Booth di banglonya.
H. PENGAJARAN:
1. kita hendaklah berani dalam melakukan sesuatu tindakan yang baik - Ahamad berani bersuara lantang mengajak penduduk supaya berjuang mendapatkan kemerdekaan.
2. Kita mestilah mempunyai semangat patriotisme - Ahamad mengajak penduduk kampungnya supaya berusaha mendapatkan kemerdekaan tanah air daripada penjajah.
3. kita mestilah bekerjasama dan saling membantu - penduduk kampung dan tuan Booth bekerjasama untuk mencari Ahamad yang hilang kerana ditangkap komunis.
4. Kita mestilah mengenang budi - Ahamad mengenang budi tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis tuan Booth di banglonya.
5. Kita mestilah menyayangi keluarga kita - tuan Booth membawa keluarganya berpindah sebelun Jepun menjajah kampung itu.
6. Kita mestilah mengambil peluang untuk membaiki diri - Ahamad mengambil peluang untuk belajar menulis dan bercakap Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo tuan Booth
1. Latar Tempat:
- surau kampung - Ahmad balik dalam keadaan cedera parah di surau itu pada waktu selepas maghrib. Di surau itu dia meninggal dunia kerana ditembak oleh komunis.
- Banglo Tuan Booth - Tuan Booth tinggal di banglo estet itu bersama keluarganya. Di situ juga 5 orang dibunuh oleh komunis.
- Estet Ephill dan Estet Sungai Siput - komunis membunuh 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris.
- bandar - Ahamad bekerja di bandar sebagai pembaca dan penulis surat Inggeris kepada penentang Jepun.
- Tanah Estet Tuan Booth - tempat 15 keluarga buruh dari India tinggal dan bekerja di estet itu.
- Laman estet Tuan Booth - Komunis melepaskan tembakan ke udara untuk menakut-nakutkan orang kampung daripada menentang mereka.
- England - Tuan Booth dan keluarganya pulang ke England selepas seminggu Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.
2. Latar Masa:
- pertengahan tahun 30-an - Tuan Booth datang ke kampung itu dan membuka estet getah serta menggaji ratusan buruh.
- waktu pagi - 5 orang komunis memasuki banglo tuan Booth dan mendesaknya supaya menasihati Ahamad agar tidak menghasut rakyat menentang komunis.
- waktu petang - tuan Booth selalu pergi ke surau untuk bersembang dengan penduduk kampung.
- waktu malam - Ahamad selalu menyampaikan pidato untuk menyedarkan rakyat supaya menuntut kemerdekaan.
- tahun 1941 - tentera Jepun menjajah Tanah Melayu dan Tuan Booth keluar dari banglonya untuk menyelamatkan diri.
- Malam Jumaat - Ahmad melangkah lemah kerana kecederaan ke surau kampungnya. Dia meninggal dunia pada malam itu kerana ditembak komunis.
- 31 ogos 1957 - penduduk kampung mengadakan majlis doa kesyukuran kerana kemerdekaan negara dan mengadakan tahlil untuk Ahmad.
- seminggu selepas merdeka - tuan Booth balik ke England.
- 31 Ogos 1958 - Sandra balik semula ke banglo bapanya kerana dia terkenang akan cintanya kepada Ahamad.
3. Latar Masyarakat:
- masyarakat yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi - Ahamad memberi pidato kepada penduduk kampung supaya bangun menentang penjajah dan komunis.
- masyarakat Melayu - tinggal di kawasan pedalaman sejak 3 generasi yang lalu dengan berkebun dan bersawah padi.
- masyarakat yang bersatu padu - orang kampung membentuk 3 kumpulan untuk bersama-sama mencari Ahamad yang hilang.
- masyarakat yang menjadi mangsa keganasan - Ahmad, 5 orang penghuni bunglo dan 3 orang pengurus estet berbangsa Inggeris menjadi mangsa keganasan komunis.
- Masyarakat penjajah yang bertindak mengaut keuntungan - Tuan Booth membuka ladang getah di Tanah Melayu untuk mengaut keuntungan.
- Kumpulan komunis - kumpulan ini bertindak ganas dan kejam membunuh ramai mangsa termasuk Ahamad.
F. BAHASA:
1. bahasa Arab - solat maghrib/ Alhamdulillah/ syahadah
2. bahasa slanga/ bahasa pasar - "Gua tau...lu... Kasi tau sama ....."
3. Repitasi/ pengulangan - Hati Melayu tak reti bermusuh, hati Melayu penuh dengan persahabatan.
4. Personafikasi - ...ketenangan merayap ke seluruh negara...../ diratah atau dirobek peluru.
5. Simile - Sawah pula, laksana lautan emas.....
6. Metafora - garisan perang/ bola matanya/ sayap parti
7. Sinkope - tak, tu, dulu, tau
8. peribahasa - anak angkatnya, minta diri, tangan kosong
G. NILAI:
1. kasih sayang - Tuan Booth membawa semua keluarganya keluar dari bunglonya seminggu sebelum Jepun menjajah.
2. patriotisme - Ahamad berjuang meniupkan semangat mendapatkan kemerdekaan kepada penduduk kampungnya dan menentang kekejaman komunis.
3. keberanian - Ahamad berani bersuara dengan lantang dalam pidatonya mengajak penduduk kampung memperjuangkan kemerdekaan daripada penjajah.
4. ketabahan - Ahamad tabah berdepan dengan pelbagai cabaran dalam perjuangannya menuntuk kemerdekaan negara.
5. kebijaksanaan - Ahmad bijak mengambil peluang belajar dan menulis bahasa Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo Tuan Booth.
6. tanggungjawab - Imam Ngah Deraman bertanggungjawab menjadikan Ahamad sebagai anak angkat setelah Ahamad menjadi yatim piatu.
7. kerjasama - penduduk kampung dan tuan Booth membentuk 3 kumpulan untuk bekerjasama mencari Ahamad yang hilang ditangkap komunis.
8. hormat-menghormati - Tuan Booth amat menghormati penduduk kampung dan selalu ke surau untuk berbual-bual dengan penduduk.
9. mengenang jasa - Ahamad mengenang jasa tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis yang dibuat oleh tuan Booth di banglonya.
H. PENGAJARAN:
1. kita hendaklah berani dalam melakukan sesuatu tindakan yang baik - Ahamad berani bersuara lantang mengajak penduduk supaya berjuang mendapatkan kemerdekaan.
2. Kita mestilah mempunyai semangat patriotisme - Ahamad mengajak penduduk kampungnya supaya berusaha mendapatkan kemerdekaan tanah air daripada penjajah.
3. kita mestilah bekerjasama dan saling membantu - penduduk kampung dan tuan Booth bekerjasama untuk mencari Ahamad yang hilang kerana ditangkap komunis.
4. Kita mestilah mengenang budi - Ahamad mengenang budi tuan Booth yang pernah memeliharanya dengan menghadiri majlis tuan Booth di banglonya.
5. Kita mestilah menyayangi keluarga kita - tuan Booth membawa keluarganya berpindah sebelun Jepun menjajah kampung itu.
6. Kita mestilah mengambil peluang untuk membaiki diri - Ahamad mengambil peluang untuk belajar menulis dan bercakap Inggeris daripada Sandra ketika tinggal di banglo tuan Booth
Drama Berkhidmat Untuk Negara (Affix Zulkarnaen
Adam)
SINOPSIS
Drama ini mengisahkan Aiman, seorang pelajar
yang berusia 16 tahun yang memberikan pelbagai alasan untuk tidak menyertai
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Oleh sebab berasal daripada keluarga
yang berada dan sudah biasa hidup dalam kemewahan, Aiman beranggaoab bahawa
PLKN mungkin akan menggugat zon keselesaannya.
Walaupun ibu Aiman, Masnah memihak kepada
Aiman agar tidak menyertai PLKN, namun ayahnya Khir Ghazali member galakan dan
kata-kata perangsang kepada
Aiman untuk menyertainya. Selain Khir Ghazali,
watak posmen, Nora, Sundarani, Ah Tiau, Syuhada dan Cikgu Dahari turut
memberikan dorongan kepada Aiman untuk menyertai Khidmat Negara.
Akhirnya, setelah menlayari sesawang yang
memaparkan kejayaan pelajar senior yang menyertai dan menerima anugerah PLKN ,
hati Aiman terbuka untuk menyertai PLKN dan dia bertekad untuk membuktikan
sikap berdikari dan semangat cinta akan tanah air.
Sikap remaja yang mempunyai tanggapan negeatif
tentang PLKN. – Aiman berusaha untuk menggelakkan diri daripada menyertai PLKN.
PERSOALAN
1.
Sikap positif golongan
remaja yang berminat untuk menyertai PLKN dan memberikan sumbangan kepada
negara.Contoh: Nora, Sundarani, Ah Tiau dan Syhada berasa seronok apabila
mereka terpilih sebagai peserta PLKN dan nama mereka terpamp[ang di papan
kenyataan sekolah.
1.
Kesibukan dalam
kalangan ahli keluarga yang merenggangkan hubungan kekeluargaan.
Contoh: Aiman sentiasa berasa kesunyian kerana ayahnya sibuk
bekerja manakala ibunya Datin Masnah sibuk dengan urusan di luar dan kakaknya
Dapnia sibuk dengan tugasnnya di universiti.
1.
Sikap segelintir ibu
bapa yang terlalu memanjakan anak
Contoh: Datin Masnah menyokong hasrat Aiman yang ingin
mengecualikan diri daripada menyertai PLKN. Sebagai seorang ibu dan juga isteri
kepada seseorang yang terpengaruh, beliau sepatutnya mendorong dan memberi
motivasi kepada anaknya untuk berkhidmat kepada negara.
1.
Peranan seorang guru
dalam memberikan kesedaran dan mewujudkan semangat patriotrisme dalam kalangan
pelajar
Contoh: Cikgu Dahari memberikan penerangan yang jelas kepada
murid-muridnya agar mereka faham akan objektif dan pelaksanaan PLKN.
PLOT
1. Permulaan
1.
Aiman menerima sepucuk
surat daripada Jabatan Latihan Khidmat Negara. Posmen yang menyampaikannya cuba
member penenrangan kepada Aiman tentang manfaat PLKN apabila Aiman menyuruh
posmen membuang surat tersebut. Aiman berkelakuan biadap terhadap pembantu rumahnya,
Nek Sinah yang melayannya seperti anak sendiri. Nek Sinah tersinggung dan kesal
akan sikap Aiman dan layanan keluarganya yang mementingkan wang ringgit
sahaja
2. Perkembangan
0. Perbualan antara Aiman dan rakan-rakannya di
sekolah tentang senarai nama peserta PLKN yang dipaparkan di papan kenyataan
sekolah. Cikgu Dahari memberi penerangan yang jelas tentang PLKN kepada
anak-anak muridnya. Beliau menjelaskan setiap pertanyaan murid dengan
memberikan jawapan yang positrif agar mereka berasa seronok untuk menyertai
PLKN dan berkhidmat untuk negara
3. Perumitan
0. Konflik antara ahli keluarga berlaku apabila
Aiman dan Datin Masnah menyuruh Khir Ghazali menggunakan kedudukan dan
pengaruhnya untuk mendapatkan pengecualian agar Aiman tidak menyertai PLKN.
Khir Ghazali berasa marah dan kesal dengamn sikap isteri dan anaknya yang
mempunyai tanggapan dan negative tentang PLKN
4. Peleraian
0. Aiman melayari internet di biliknya dan ketika
melayari beberapa sesawang, dia terbaca berita mengenai kejayaan
pelajar-pelajar seniornya di PLKN. Syufia yang dikenali sebagai kera sumbang di
sekolah berjaya memperoleh anugerah pelatih terbaik WIRAWATI untuk Kem Gerakkas
di Desaru Johor. Manakala Ziman yang kuat makan dan tidur juga berjaya
menyertai PLKN. Aiman sedar akan PLKN dan bertekad untuk menyertainya.
TEKNIK PLOT
1. Monolog Dalaman
Aiman : Patutkah aku
simpan surat ini atau aku buang saja? Hmm, kalau aku buang, nanti ada orang
lain jumpa pula. Hah, baik aku bakar!. Tak ada kesannya nanti. Baik aku simpan
dulu, cukup masa kalau aku tak berminat, baru aku bakar.
1. Pemerian
Pada permula cerita
pengarang menggambarkan keadaan keluarga Aiman yang hidup mewah dan kemewahan
tersebut yang telah mengubah dirinya menjadi seorang remaja yang manja dan
malas.
1. Imbas Muka
Aiman bermimpi
menyertai PLKN. Dalam program tersebut Aiman mendapati keadaan kem yang panas,
makanan yang tidak menyelerakan, mandi air kolam sejuk dan membotakkan kepala.
Hanya perkara yang negatif yang terlintas dalam fikirannya ketika bermimpi.
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak utama
Aiman
Watak utama
Aiman
1. Seorang remaja berusia kira-kira 16 tahun
2. Berasal daripada keluarga yang berada
3. Seorang yang agresif. Contoh: bersifat kasar
terhadap pembantu rumah yang melayannya dengan baik dan mesra
4. Seorang yang malas dan mesra. Contoh: segala
kerjanya di rumah dibantu oleh orang gaji dan apabila berdepan dengan sesuatu
masalah , dia akan tidur.
5. Seorang yang mengagungkan nilai-nilai barat.
Contoh: ketika bermimpi tentang PLKN, Aiman meluahkan keinginannya untuk
menikmati masakan Barat. Dia juga tahu lokasi Jempol dengan alasan selalu
bercuti di luar negara.
Watak sampingan
1. Khir Ghazali
·
Ayah kepada Aiman
·
Seorang yang
bertanggungjawab. Contoh: walaupun sibuk bekerja beliau mengambil berat
terhadap Aiman. Apabila Aiman berdepan dengan masalah beliau mendengarnya
dengan sabar dan cuba menyelesaikannya.
·
Seorang yang tegas.
Contoh: Apabila Aiman meminta Khir Ghazali membantunya mendapatkan pengecualian
daripada PLKN, beliau bertegas untuk tidak membantunya. Hal ini adalah kerana
beliau tahu bahawa PLKN akan banyak memanfaatkan Aiman
·
Seorang yang
sensitive. Contoh: apabila isterinya bertegang leher dengannya ubntuk tidak
menghantar Aiman ke PLKN, beliau berasa tersinggung lalu beredar meninggalkan
tempat perbincangan mereka.
1.
Masnah
1. Ibu kepada Aiman
2. Berpangkat datin
3. Seorang yang suka berfikiran negative. Contoh:
beranggapan bahawa PLKN membahayakan nyawa anaknya dan turut menyokong hasrat
anaknya untuk menghadiri PLKN
4. Seorang yang sanggup menyalahgunakan pengaruh
untuk kepentingan sendiri. Contoh: Datin Masnah meminta suaminya menggunakan
kedududkan dan pengaruhnya untuk mendapatkan pengecualian untuk anaknya
daripada menghadiri PLKN.
1.
Cikgu Dahari
·
Seorang guru
·
Terlibat dengan PLKN
dalam penghasilan modul program Penghayaran Sastera dan budaya
·
Seorang yang
berfikiran positif. Contoh apabila Aiman menyatakan bahawa keselamatan peserta
di dalam kem latihan tidak terjamin dan sastera dan budaya tidak penting dalam
kehidupan zaman moden, Cikgu Dahari menafikan pendapat tersebut dengan
menerangkan bahawa keselamatan peserta sentiasa terjamin. Beliau juga
menenrangkan peranana sastera dan budaya dalam kalangan masyarakat.
·
Seorang yang sentiasa
memberi galakan kepada anak murid. Contoh: Apabila Nora memberitahu bahawa
ramai pelajar terpilih sebagai peserta PLKN, Cikgu Dahari berasa teruja dan
menyatakan bahawa Malaysia bertuah kerana mendapat remaja mereka yang sentiasa
bersedia berkhidmat untuk negara.
1.
Posmen
·
Seorang yang
berfikiran positif. Contoh: Apabila Aimanmenyuruh posmen membuang surat Jabatan
Latihan Khidmat Negara, posmen telah memberi nasihat kepada Aiman agar fikir
tentang kemahiran dan pengalaman yang bakal diperoleh oleh Aiman melalui PLKN.
·
Seorang yang amanah.
Contoh: selepas memberi kata-kata perangsang kepada Aiman tentang kebaikan
PLKN, posmen meminta diri untuk meneruskan tugasnya menghantar surat kerana dia
menganggap surat-surat tersebut adalah amanah yang diberikan kepadanya.
LATAR
1. Latar masa
1.
Alaf baru (Program
PLKN – bermula tahun 2004)
2.
Waktu tengah hari.
Contoh: Aiman menerima sepucuk surat ketika duduk bersantai di rumah.
: Nek Sinah menjemput
Aiman menikmati makan tengah hari
·
Waktu pagi
Contoh: Aiman
berdialog bersama-sama rakan-rakan di sekolah tentang PLKN yang bakal dihadiri
mereka
·
Waktu petang
Contoh: Selepas balik
dari sekolah Aiman berbual bersama-sama dengan ayah dan ibunya di rumah.
1.
Latar tempat
·
Rumah Aiman.
Contoh: Peristiwa Aiman menerima surat daripada Jabatan latihan
Khidmat Negara
: persitiwa Khir Ghazali, Aiman dan Masnah berbincang tentang
keengganan Aiman menghadiri PLKN
·
Sekolah Menengah
Contoh: dialog antara Aiman, Nora, Sundarani, Ah Tiau dan
Syuhada tentang senarai nama peserta PLKN yang dipaparkan di papan kenyataan.
: Cikgu Dahari menerangkan kepada anak-anak muridnya tentang
manfaat PLKN dan bagaimana program itu dijalankan.
1.
Latar masyarakat
·
Masyarakat bandar yang
sibuk bekerja . contoh: Khir Ghazali iaitu ayah Aiman digambarkan sebagai
hartawan yang sibuk bekerja. Ibunya, Datin Masnah juga selalu tidak berada di
rumah manakala kakaknya, Dapnia sibuk dengan tugasan di universiti.
·
Masyarakat yang
penyayang
Contoh: Walaupun Nek Sinah bekerja sebagai pembantu rumah di
rumah Khir Ghazali namun dia amat menyayangi Aiman dan memasak makanan
kegemarannya serta melayannya seperti cucu sendiri.
·
Masyarakat yang amanah
dalam menjalankan tanggungjawab
Contoh: Posmen dalam drama ini mengedarkan surat kepada penerima
dengan penuh tanggungjawab kerana dia berpendapat bahawa surat itu adalah
amanah masyarakat terhadapnya.
·
Masyarakat yang
sombong dan mementingkan kekayaan. Contoh: Aiman berkelakuan biadap terhadap
pembantu rumahnya yang sentiasa bersikap lemah lembut. Nek Sinah berasa kesal
dengan tingkah laku Aiman dan ahli keluarganya yang hanya mementingkan wang
ringgit
·
Masyarakat yang
berfikiran positif. Contoh: Walaupun Khir Johari mempunyai pengaruh dan kedudukan
untuk membantu Aiman mengecualikan diri daripada menyertai PLKN, namun Khir
Ghazali mahu anaknya menyertai program tersebut kerana beliau tahu bahawa
anaknya akan memperoleh banyak manfaat daripada PLKN. : Cikgu Dahari
menerangkan tentang kebaikan PLKN kepada pelajar-pelajarnya agar dapat
mengikiskan tanggapan negative mereka terhadap program tersebut dan memberikan
sumbangan mereka kepada negara. Contoh: Apabila Aiman meluahkan perasaannya
yang memandang rendah terhadap PLKN, Posmen bertindak menyedarkannya dengan
menceritakan bagaimana anak jirannya yang pemalas berubah sikap setelah
menyertai PLKN.
GAYA BAHASA
1. Sinkope
Contoh: kata singkatan
‘tak’ dalam ayat. Saya tak berminat langsung (m.s 3)
1. Inversi
Contoh: amanah orang
semua surat ini (m.s 4)
1. Peribahasa
Hujan emas di negeri
orang, hujan batu di negeri sendiri. (m.s 7)
1. Bahasa asing
Contoh: penggunaan
perkataan bahasa Inggeris daddy, mummy (m.s 14)
1. Simile
Contoh: perkataan
‘macam’ dalam ayat, Nak angan-angan macam Mat Jenin
NILAI
1. Nilai amanah
Contoh: Posmen amanah dalam menjalankan tanggungjawabnya
menghantar surat
1.
Nilai kasih sayang
Contoh: Nek Sinah melayan Aiman seperti cucunya sendiri dan
masak makanan kegemarannya.
1.
Nilai bertanggungjawab
Contoh: walaupun sibuk bekerja, Khir Ghazali meluangkan masa
mendengar masalah Aiman
1.
Nilai cinta akan tanah
air
Contoh: apabila Aiman menyatakan bahawa dia tidak tahu di mana
terletaknya Jempol kerana selalu bercuti di luar negara, kawannya Sundarani
menegurnya bahawa kita perlu menghargai tanah air kita
PENGAJARAN
1.
Kita haruslah
menghormati orang yang lebih tua daripada kita. Contoh: Aiman biadap terhadap
pembantu rumahnya yang menganggapnya sebagai cucu sendiri
2.
Kita mestilah bersikap
amanah dalam menjalankan tugas. Contoh: Posmen menjalankan tanggungjawabnya
sebagai seorang posmen dengan penuh amanah
3.
Kita perlulah memberi
sokongan kepada program kerajaan. Contoh: Masnah tidak memberi galakan kepada
anaknya untuk menyertai PLKN malah memberitahu suaminya bahawa program tersebut
mungkin membahayakan nyawa anaknya. Contoh: Cikgu Dahari memberi galakan dan
kata-kata perangsang kepada anak-anak muridnya agar menyertai PLKN dan
berkhidmat untuk negara.
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan