Sebagaimana perbincangan di dalam kelas 4K1 dan 4K2 tempoh hari, saya telah berbincang dengan pelajar berkaitan tajuk, " Sebagai seorang anak, ibu bapa banyak berjasa kepada mereka. Oleh sebab itu, jelas bagaimana cara-cara anda membalas jasa baik ibu bapa" menggunakan Jadual Perenggan Pengenalan, Perenggan Isi dan Perenggan Penutup. Pastikan pelajar faham dan pada ruangan isi saya akan menjelaskan secara terperinci cara menggunakan kaedah pengembangan idea karangan setiap perenggan:-
a) Perenggan Pengenalan.
b) Perenggan Isi
c) Perenggan penutup.
a) Perenggan Pengenalan.
b) Perenggan Isi
c) Perenggan penutup.
Semasa perbincangan di dalam kelas, saya telah meminta pelajar 4K1 dan 4K2 menampalkan Jadual Pengembangan Idea Perenggan ke dalam buku karangan dan kemudian menjelaskan fungsi atau modus operandi, penggunaan Jadual Pengembangan Idea Karangan seperti di bawah:-
MODUS OPERANDI JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENGENALAN
PERKARA
|
PENERANGAN
|
LAGU/ AYAT QURAN/KATA-KATA PEMIMPIN, BERITA, DAN RUJUK JENIS-JENIS PENGENALAN YANG PERNAH SAYA TULIS DALAM BLOG INI.
|
BAHAGIAN INI, PELAJAR PERLU MEMILIH PENGENALAN YANG SESUAI, MANTAP, DAN DAPAT MEMBERI KESAN KEPADA IMPRESION PEMERIKSA.
|
AYAT RANGSANGAN 1
|
AYAT DIBINA UNTUK MERANGSANG PEMERIKSA TERUS MEMBACA DAN AYAT RANSANGAN 1 PELAJAR MENGAITKAN PENGENALAN DENGAN FOKUS/TEMA KARANGAN.
Membina ayat rangsangan dengan kata tanya apa berkaitan fokus
/tema pengenalan yang dipilih?
|
AYAT RANGSANGAN 2
|
AYAT RANGSANGAN KEDUA- MENERUSKAN RANGSANGAN DAN MINAT PEMERIKSA MEMBACA PERENGGAN. PELAJAR TERUS MENJELASKAN AYAT RANGSANGAN 1 BERKAIT DENGAN FOKUS/TEMA.
( Bijaksana Memilih Penanda Wacana- Membina ayat rangsangan 2 dengan kata tanya mengapa berkaitan fokus/ tema?
|
AYAT RANGSANGAN 3
|
MENERUSKAN RASA MINAT PEMERIKSA TERHADAP KARANGAN PELAJAR DAN PELAJAR MENGEMBANGKAN FOKUS/TEMA
( Bijaksana Memilih Penanda Wacana- Membina ayat rangsangan 3 dengan kata tanya bagaimana - fokus/ tema?
|
FRASA MENARIK
|
PEMERIKSA TERPEGUN DENGAN FRASA MENARIK YANG DITULIS PELAJAR, SAMA ADA PERIBAHASA, KATA-KATA PEMIMPIN, PETIKAN AL QURAN, DAN SEBAGAINYA
Peribahasa Melayu ada mengatakan/ Kata-kata pemimpin tuliskan nama/ Firman Allah ……………………………………….. ulaskan sedikit. Frasa menarik boleh berada di mana-mana pada ayat pada perenggan pengenalan. Pelajar yang bijaksana boleh menyelitkan lebih satu frasa menarik pada perenggan pengenalan.
|
UNSUR KBAT
|
KESAN DAN AKIBAT- TAJUK ATAU TEMA SECARA UMUM
Sekiranya…………………………….. kesan/akibatnya…………………………….
Unsur KBAT, merupakan kematangan pelajar mengaitkan kesan dan akibat jika isu berkenaan diambil tindakan dan sebaliknya. |
AYAT ARAHAN
|
MENULIS AYAT TUGASAN / PERSOALAN -BERDASARKAN TAJUK DIPILIH
Persoalannya, apakah langkah untuk menyelesaikan…….tema/tajuk karangan……. atau kesan yang berlaku ( bergantung kepada tema karangan berfungsi sebagai penegasan terhadap tema/ arahan soalan.
|
JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI (UMUM)
TEMA/ KATA KUNCI ISI
|
PELAJAR MENULIS KATA KUNCI / ATAU ISI- YANG HENDAK DITULIS
( APA ISI YANG HENDAK DIPERKATAKAN)
|
AYAT HURAIAN 1
|
AYAT HURAIAN ISI.
(MENGAPA- TENTANG ISI)
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 1:-
|
AYAT HURAIAN 2
|
AYAT HURAIAN ISI SETERUSNYA
( BAGAIMANA – ISI TERSEBUT BERLAKU ATAU TERJADI)
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 2. |
AYAT HURAIAN 3
|
AYAT HURAIAN ISI SELANJUTNYA.
(KENAPA – BERKAITAN KETERANGAN ISI SELANJUTNYA )
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 3.
|
AYAT CONTOH
|
AYAT CONTOH- PERLUNYA PELAJAR BANYAK MEMBACA UNTUK MENGAITKAN ISI DENGAN CONTOH SEMASA (KEMATANGAN)
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT CONTOH. |
UNSUR KBAT
|
SEBAB DAN AKIBAT- JIKA BERLAKU----JIKA TIDAK…….KESANNYA……..
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT |
FRASA MENARIK
|
PEMERIKSA TERPEGUN DENGAN FRASA MENARIK YANG DITULIS PELAJAR, SAMA ADA PERIBAHASA, KATA-KATA PEMIMPIN, PETIKAN AL QURAN, DAN SEBAGAINYA.
SEKIRANYA PELAJAR BIJAK- FRASA MENARIK BOLEH DISELIT DI MANA-MANA RUANG PADA JADUAL PENGEMBANGAN ISI PERENGGAN
|
AYAT ARAHAN
|
TEGASKAN SEMULA ISI TEMA
KONKLUSINYA/SUDAH TELAH TERANG BERSULUH /JELASNYA / TEGASNYA…………..TULIS SEMULA ISI YANG DIFOKUS PADA PERMULAAN TEMA PERENGGAN ISI PERTAMA
|
JADUAL PERENGGAN PENUTUP KARANGAN
Ayat Penyimpul
|
Konklusinya, ( Penekanan kepada tajuk/ tema)
|
Ayat cadangan
|
Apa……cadangan/ sama ada mengulang isi pada setiap perenggan atau masukkan cadangan lain
|
Ayat huraian cadangan
|
Huraikan kenapa pentingnya......tema?
|
Ayat huraian mengapa
Cadangan diutarakan
|
Huraikan bagaimana - tema dengan lebih lanjut ?
|
Unsur KBAT
|
Kesan dan akibat - Sekiranya/ Jika.........tajuk dan kesan atau implikasinya.
|
Frasa menarik
|
Selitkan peribahasa/ Kata-kata pemimpin/ petikan ayat Al Quran atau hadis dsb.
|
Ayat harapan
|
Apa harapan anda terhadap tajuk/tema
|
Kemudian, saya menjelaskan cara untuk mengisi setiap ruangan ayat pada ruangan kotak pada setiap ayat bermula dengan :-
a) Perenggan Pengenalan. Cuba lihat di bahagian peringkat perkembangan modus operandi pengembangan setiap kotak ayat untuk bahagian Perenggan Pengenalan seperti di bawah:-
Perlunya pelajar mengisi kotak binaan ayat, dan pengenalan yang paling sesuai menggunakan pengenalan jenis lagu. Sebagai peringatan, setiap jenis pengenalan mempunyai keistimewaannya. Antara contoh jenis pengenalan :-
a) Pengenalan lagu.
b) Pengenalan berdasarkan Ayat Al Quran dan Hadis, dan agama.
c) Pengenalan jenis sejarah.
d) Pengenalan jenis cereka.
e) Pengenalan jenis dialog.
f) Pengenalan jenis stastitik.
g) Pengenalan jenis situasi atau suasana.
i) Pengenalan jenis berita
j) Pengenalan jenis kata-kata pemimpin.
k) Pengenalan jenis peribahasa dan lain-lain.
.
Pelajar perlu bijak memilih pengenalan yang sesuai dengan soalan/ tema/ tajuk karangan. Insya Allah, saya akan cuba berbicara berkaitan kepelbagain jenis pengenalan dan kesesuaiannya dengan soalan karangan. Langkah-langkah membina perenggan pengenalan:-
1. Memilih jenis pengenalan, berdasarkan kesesuaian tema atau tajuk karangan. Semasa
perbincangan, jenis pengenalan yang sesuai ialah pengenalan jenis lagu.
2. Menulis ayat rangsangan dengan menjelaskan lagu dan kaitannya dengan tajuk
bahagian kotak ayat rangsangan pertama dengan kata kunci apa? Pelajar perlu bijak
apa sebab lagu berkenaan dipilih dengan mengaitkan soalan dengan tanggungjawab
seorang anak membalas jasa baik ibu bapa mereka.
3. Meneruskan perkembangan ayat rangsangan, pada kotak kedua dengan kata kunci
mengapa? Pada ayat rangsangan ini pelajar perlu menjelaskan mengapa mereka perlu
membalas jasa kedua ibu bapa.
4. Menulis perkembangan ayat rangsangan dengan kata kunci bagaimana? Pada ayat
rangsangan ini, pelajar perlu menjelaskan cara-cara mereka boleh membalas jasa kedua
dua ibu bapa mereka secara umum.
5. Pada bahagian, kotak frasa menarik, cuba pilih peribahasa, perkaitan agama kenapa ibu
bapa perlu dihargai dan jasa mereka perlu dibalas.
6. Ayat KBAT, memerlukan pelajar mengaitkan kesan dan akibat sekiranya mereka
membalas dan jika mereka gagal.
7. Pada bahagian kotak ayat arahan, rujuk tajuk dan buat penegasan berkaitan soalan.
CONTOH HASIL JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENGENALAN-SETELAH LANGKAH-LANGKAH SEPERTI DI ATAS DILAKUKAN:-
b) Semasa menulis perenggan isi, saya telah meminta pelajar mencari tema dan frasa kunci isi.
Antara isi yang dicadangkan untuk perenggan isi berkaitan tajuk karangan " Cara-cara
membalas jasa ibu bapa adalah seperti berikut:-
a) belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya dalam pelajaran.
b) sentiasa patuh kepada arahan dan nasihat ibu bapa.
c) memilih rakan sebaya agar dapat mengelakkan daripada terjerumus melakukan
gejala sosial
d) menghantar ibu bapa ke Mekah untuk mengerjakan ibadah haji.
e) membeli rumah untuk keselesaan ibu bapa.
f) menjaga ibu bapa ketika mereka menghadapi dugaan seperti menghidapi
penyakit.
g) membeli makanan berkhasiat dan makanan tambahan untuk kesihatan.
h) sentiasa menziarahi ibu bapa ketika ada masa senggang.
i) membawa ibu bapa melancong ke tempat-tempat menarik.
j) menjaga nama baik ibu bapa dan mengelakkan mencoreng arang di muka mereka.
Pelajar diperjelaskan bagaimana untuk menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan isi seperti di bawah dengan menggunakan salah satu frasa isi yang telah dipilih. Insya Allah, Jadual Pengembangan Idea Perenggan Isi akan memandu pelajar untuk mengolah dan mengembangkan isi.
Langkah-langkah membina perenggan isi yang lengkap menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan Isi. Langkah-langkahnya, pelajar perlu:-
a) memilih isi yang dipilih pada kotak tema/ frasa isi. ( Menggunakan kata kunci soalan apa-
pilih frasa isi daripada isi yang disenaraikan di atas)
b) menulis ayat huraian 1 dengan menjelaskan kenapa frasa kunci isi dipilih-berdasarkan
pendapat anda.
c) menjelaskan dengan menjawab bagaimana isi berkenaan dapat dilaksanakan- sebagai
seorang insan bergelar anak.
d) menjelaskan dengan lebih lanjut kenapa isi berkenaan dilakukan.
e) kaitkan dengan contoh yang boleh dilakukan untuk membalas jasa ibu bapa.
f) selitkan frasa menarik ( Kotak frasa menarik boleh diletakkan di mana-mana sahaja)
kerana pelajar boleh menyelitkan frasa menarik sekiranya sesuai dengan mana-mana
huraian isi. Paling penting, setiap satu perenggan karangan perlu ada satu frasa menarik
yang anda selitkan.
Frasa menarik, seperti perenggan pengenalan, pelajar perlu memilih peribahasa, kata,
kata pemimpin, petukan Ayat Al Quran atau hadis dan sebagainya sebagai sokongan
kepada isu yang diperkatakan.
g) Unsur KBAT, kesan dan akibat isi berkenaan jika dilaksanakan.
h) Ayat arahan, menegaskan semula isi yang dipilih.
CONTOH HASIL JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN ISI -SETELAH LANGKAH-LANGKAH SEPERTI DI ATAS DILAKUKAN:-
C. Menghasilkan perenggan penutup.
Langkah-langkah membina perenggan isi yang lengkap menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan penutup. Langkah-langkahnya, pelajar perlu:-
a) Perenggan Pengenalan. Cuba lihat di bahagian peringkat perkembangan modus operandi pengembangan setiap kotak ayat untuk bahagian Perenggan Pengenalan seperti di bawah:-
PERKARA
|
PENERANGAN
|
LAGU/ AYAT QURAN/KATA-KATA PEMIMPIN, BERITA, DAN RUJUK JENIS-JENIS PENGENALAN YANG PERNAH SAYA TULIS DALAM BLOG INI.
|
BAHAGIAN INI, PELAJAR PERLU MEMILIH PENGENALAN YANG SESUAI, MANTAP, DAN DAPAT MEMBERI KESAN KEPADA IMPRESION PEMERIKSA.
|
AYAT RANGSANGAN 1
|
AYAT DIBINA UNTUK MERANGSANG PEMERIKSA TERUS MEMBACA DAN AYAT RANSANGAN 1 PELAJAR MENGAITKAN PENGENALAN DENGAN FOKUS/TEMA KARANGAN.
Membina ayat rangsangan dengan kata tanya apa berkaitan fokus
/tema pengenalan yang dipilih?
|
AYAT RANGSANGAN 2
|
AYAT RANGSANGAN KEDUA- MENERUSKAN RANGSANGAN DAN MINAT PEMERIKSA MEMBACA PERENGGAN. PELAJAR TERUS MENJELASKAN AYAT RANGSANGAN 1 BERKAIT DENGAN FOKUS/TEMA.
( Bijaksana Memilih Penanda Wacana- Membina ayat rangsangan 2 dengan kata tanya mengapa berkaitan fokus/ tema?
|
AYAT RANGSANGAN 3
|
MENERUSKAN RASA MINAT PEMERIKSA TERHADAP KARANGAN PELAJAR DAN PELAJAR MENGEMBANGKAN FOKUS/TEMA
( Bijaksana Memilih Penanda Wacana- Membina ayat rangsangan 3 dengan kata tanya bagaimana - fokus/ tema?
|
FRASA MENARIK
|
PEMERIKSA TERPEGUN DENGAN FRASA MENARIK YANG DITULIS PELAJAR, SAMA ADA PERIBAHASA, KATA-KATA PEMIMPIN, PETIKAN AL QURAN, DAN SEBAGAINYA
Peribahasa Melayu ada mengatakan/ Kata-kata pemimpin tuliskan nama/ Firman Allah ……………………………………….. ulaskan sedikit. Frasa menarik boleh berada di mana-mana pada ayat pada perenggan pengenalan. Pelajar yang bijaksana boleh menyelitkan lebih satu frasa menarik pada perenggan pengenalan.
|
UNSUR KBAT
|
KESAN DAN AKIBAT- TAJUK ATAU TEMA SECARA UMUM
Sekiranya…………………………….. kesan/akibatnya…………………………….
Unsur KBAT, merupakan kematangan pelajar mengaitkan kesan dan akibat jika isu berkenaan diambil tindakan dan sebaliknya. |
AYAT ARAHAN
|
MENULIS AYAT TUGASAN / PERSOALAN -BERDASARKAN TAJUK DIPILIH
Persoalannya, apakah langkah untuk menyelesaikan…….tema/tajuk karangan……. atau kesan yang berlaku ( bergantung kepada tema karangan berfungsi sebagai penegasan terhadap tema/ arahan soalan.
|
Perlunya pelajar mengisi kotak binaan ayat, dan pengenalan yang paling sesuai menggunakan pengenalan jenis lagu. Sebagai peringatan, setiap jenis pengenalan mempunyai keistimewaannya. Antara contoh jenis pengenalan :-
a) Pengenalan lagu.
b) Pengenalan berdasarkan Ayat Al Quran dan Hadis, dan agama.
c) Pengenalan jenis sejarah.
d) Pengenalan jenis cereka.
e) Pengenalan jenis dialog.
f) Pengenalan jenis stastitik.
g) Pengenalan jenis situasi atau suasana.
i) Pengenalan jenis berita
j) Pengenalan jenis kata-kata pemimpin.
k) Pengenalan jenis peribahasa dan lain-lain.
.
Pelajar perlu bijak memilih pengenalan yang sesuai dengan soalan/ tema/ tajuk karangan. Insya Allah, saya akan cuba berbicara berkaitan kepelbagain jenis pengenalan dan kesesuaiannya dengan soalan karangan. Langkah-langkah membina perenggan pengenalan:-
1. Memilih jenis pengenalan, berdasarkan kesesuaian tema atau tajuk karangan. Semasa
perbincangan, jenis pengenalan yang sesuai ialah pengenalan jenis lagu.
2. Menulis ayat rangsangan dengan menjelaskan lagu dan kaitannya dengan tajuk
bahagian kotak ayat rangsangan pertama dengan kata kunci apa? Pelajar perlu bijak
apa sebab lagu berkenaan dipilih dengan mengaitkan soalan dengan tanggungjawab
seorang anak membalas jasa baik ibu bapa mereka.
3. Meneruskan perkembangan ayat rangsangan, pada kotak kedua dengan kata kunci
mengapa? Pada ayat rangsangan ini pelajar perlu menjelaskan mengapa mereka perlu
membalas jasa kedua ibu bapa.
4. Menulis perkembangan ayat rangsangan dengan kata kunci bagaimana? Pada ayat
rangsangan ini, pelajar perlu menjelaskan cara-cara mereka boleh membalas jasa kedua
dua ibu bapa mereka secara umum.
5. Pada bahagian, kotak frasa menarik, cuba pilih peribahasa, perkaitan agama kenapa ibu
bapa perlu dihargai dan jasa mereka perlu dibalas.
6. Ayat KBAT, memerlukan pelajar mengaitkan kesan dan akibat sekiranya mereka
membalas dan jika mereka gagal.
7. Pada bahagian kotak ayat arahan, rujuk tajuk dan buat penegasan berkaitan soalan.
CONTOH HASIL JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENGENALAN-SETELAH LANGKAH-LANGKAH SEPERTI DI ATAS DILAKUKAN:-
PERKARA
|
PENERANGAN
|
PENGENALAN JENIS LAGU
|
Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan
laut yang tak bertepian |
AYAT RANGSANGAN 1
|
Lirik lagu Nasyid Aeman di atas memang meninggalkan kesan yang mendalam dalam hati saya kerana bait-bait lagu tersebut mengingatkan saya kepada kedua-dua yang tersayang.
|
AYAT RANGSANGAN 2
|
Jasa insan
bergelar ibu dan bapa banyak
berbakti kepada saya dan tidak termampu untuk saya membalas jasa yang dicurahkan oleh
mereka selama ini, kerana jasa ibu bapa tiada kesudahannya kecuali mereka sudah
tiada di alam fana ini.
|
AYAT RANGSANGAN 3
|
Oleh sebab itu, saya haruslah menjaga nama baik
ibu bapa semasa mereka masih hidup lagi dan jika mereka sudah tiada
semuanya sudah tidak berguna.
|
FRASA MENARIK
|
Ibu dan bapa merupakan nahkoda yang
mengendalikan bahtera rumah tangga dan mereka sentiasa mengharapkan rumah
tangga yang dibina bahagia.
|
UNSUR KBAT
|
Sekiranya,saya gagal membantu mereka mewujudkan
rumahku, syurgaku, sudah pasti mereka
akan berasa sedih dan menangisi kegagalan mereka membina keluarga bahagia.
|
AYAT ARAHAN
|
Persoalannya, apakah cara-cara saya untuk
membalas jasa kedua-dua ibu bapa saya
|
b) Semasa menulis perenggan isi, saya telah meminta pelajar mencari tema dan frasa kunci isi.
Antara isi yang dicadangkan untuk perenggan isi berkaitan tajuk karangan " Cara-cara
membalas jasa ibu bapa adalah seperti berikut:-
a) belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya dalam pelajaran.
b) sentiasa patuh kepada arahan dan nasihat ibu bapa.
c) memilih rakan sebaya agar dapat mengelakkan daripada terjerumus melakukan
gejala sosial
d) menghantar ibu bapa ke Mekah untuk mengerjakan ibadah haji.
e) membeli rumah untuk keselesaan ibu bapa.
f) menjaga ibu bapa ketika mereka menghadapi dugaan seperti menghidapi
penyakit.
g) membeli makanan berkhasiat dan makanan tambahan untuk kesihatan.
h) sentiasa menziarahi ibu bapa ketika ada masa senggang.
i) membawa ibu bapa melancong ke tempat-tempat menarik.
j) menjaga nama baik ibu bapa dan mengelakkan mencoreng arang di muka mereka.
Pelajar diperjelaskan bagaimana untuk menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan isi seperti di bawah dengan menggunakan salah satu frasa isi yang telah dipilih. Insya Allah, Jadual Pengembangan Idea Perenggan Isi akan memandu pelajar untuk mengolah dan mengembangkan isi.
JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI (UMUM)
TEMA/ KATA KUNCI ISI
|
PELAJAR MENULIS KATA KUNCI / ATAU ISI- YANG HENDAK DITULIS
( APA ISI YANG HENDAK DIPERKATAKAN)
|
AYAT HURAIAN 1
|
AYAT HURAIAN ISI.
(MENGAPA- TENTANG ISI)
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 1:-
|
AYAT HURAIAN 2
|
AYAT HURAIAN ISI SETERUSNYA
( BAGAIMANA – ISI TERSEBUT BERLAKU ATAU TERJADI)
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 2. |
AYAT HURAIAN 3
|
AYAT HURAIAN ISI SELANJUTNYA.
(KENAPA – BERKAITAN KETERANGAN ISI SELANJUTNYA )
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 3.
|
AYAT CONTOH
|
AYAT CONTOH- PERLUNYA PELAJAR BANYAK MEMBACA UNTUK MENGAITKAN ISI DENGAN CONTOH SEMASA (KEMATANGAN)
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT CONTOH. |
UNSUR KBAT
|
SEBAB DAN AKIBAT- JIKA BERLAKU----JIKA TIDAK…….KESANNYA……..
PELAJAR PERLU BIJAK MEMILIH PENANDA WACANA SESUAI UNTUK MEMULAKAN AYAT |
FRASA MENARIK
|
PEMERIKSA TERPEGUN DENGAN FRASA MENARIK YANG DITULIS PELAJAR, SAMA ADA PERIBAHASA, KATA-KATA PEMIMPIN, PETIKAN AL QURAN, DAN SEBAGAINYA.
SEKIRANYA PELAJAR BIJAK- FRASA MENARIK BOLEH DISELIT DI MANA-MANA RUANG PADA JADUAL PENGEMBANGAN ISI PERENGGAN
|
AYAT ARAHAN
|
TEGASKAN SEMULA ISI TEMA
KONKLUSINYA/SUDAH TELAH TERANG BERSULUH /JELASNYA / TEGASNYA…………..TULIS SEMULA ISI YANG DIFOKUS PADA PERMULAAN TEMA PERENGGAN ISI PERTAMA
|
Langkah-langkah membina perenggan isi yang lengkap menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan Isi. Langkah-langkahnya, pelajar perlu:-
a) memilih isi yang dipilih pada kotak tema/ frasa isi. ( Menggunakan kata kunci soalan apa-
pilih frasa isi daripada isi yang disenaraikan di atas)
b) menulis ayat huraian 1 dengan menjelaskan kenapa frasa kunci isi dipilih-berdasarkan
pendapat anda.
c) menjelaskan dengan menjawab bagaimana isi berkenaan dapat dilaksanakan- sebagai
seorang insan bergelar anak.
d) menjelaskan dengan lebih lanjut kenapa isi berkenaan dilakukan.
e) kaitkan dengan contoh yang boleh dilakukan untuk membalas jasa ibu bapa.
f) selitkan frasa menarik ( Kotak frasa menarik boleh diletakkan di mana-mana sahaja)
kerana pelajar boleh menyelitkan frasa menarik sekiranya sesuai dengan mana-mana
huraian isi. Paling penting, setiap satu perenggan karangan perlu ada satu frasa menarik
yang anda selitkan.
Frasa menarik, seperti perenggan pengenalan, pelajar perlu memilih peribahasa, kata,
kata pemimpin, petukan Ayat Al Quran atau hadis dan sebagainya sebagai sokongan
kepada isu yang diperkatakan.
g) Unsur KBAT, kesan dan akibat isi berkenaan jika dilaksanakan.
h) Ayat arahan, menegaskan semula isi yang dipilih.
CONTOH HASIL JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN ISI -SETELAH LANGKAH-LANGKAH SEPERTI DI ATAS DILAKUKAN:-
TEMA/ KATA KUNCI ISI
|
Sebagai seorang anak, saya boleh membalas jasa baik mereka dengan menjaga imej ibu bapa di mata masyarakat.
|
AYAT HURAIAN 1
| Sehubungan dengan itu, saya perlu mempamerkan imej dan perlakuan yang baik semasa berkomunikasi dengan masyarakat. |
AYAT HURAIAN 2
| Seyogia, tingkah laku saya pamerkan perlu disenangi masyarakat dan saya perlu berhati-hati untuk tidak menimbulkan perasaan tidak senang hati mereka terhadap diri saya. |
AYAT HURAIAN 3
| Sebagai seorang anak, saya faham saya merupakan permata dalam keluarga dan hanya dengan sedikit kesilapan saya lakukan akan mencoreng arang di muka mereka. |
AYAT CONTOH
|
Sebagai contoh, saya akan sentiasa hormat terhadap jiran-jiran, guru-guru, serta kenalan ibu bapa saya terutama semasa berbicara dengan mereka.
|
FRASA MENARIK | Pepatah Melayu ada mengatakan, akibat nila setitik habis binasa susu sebelanga, justeru, saya perlu sentiasa berhati-hati dan menjaga nama baik ibu bapa saya setiap masa. |
UNSUR KBAT |
Sekiranya, saya sentiasa menjaga imej keluarga saya sudah pasti mereka akan dipadang tinggi oleh masyarakat.
|
AYAT PENEGASAN
|
Tegasnya, sebagai seorang anak saya perlu membalas jasa baik mereka dengan menjaga imej ibu bapa di mata masyarakat.
|
C. Menghasilkan perenggan penutup.
JADUAL PERENGGAN PENUTUP KARANGAN
Ayat Penyimpul
|
Konklusinya, ( Penekanan kepada tajuk/ tema)
|
Ayat cadangan
|
Apa……cadangan/ sama ada mengulang isi pada setiap perenggan atau masukkan cadangan lain
|
Ayat huraian cadangan
|
Huraikan kenapa pentingnya......tema?
|
Ayat huraian mengapa
Cadangan diutarakan
|
Huraikan bagaimana - tema dengan lebih lanjut ?
|
Unsur KBAT
|
Kesan dan akibat - Sekiranya/ Jika.........tajuk dan kesan atau implikasinya.
|
Frasa menarik
|
Selitkan peribahasa/ Kata-kata pemimpin/ petikan ayat Al Quran atau hadis dsb.
|
Ayat harapan
|
Apa harapan anda terhadap tajuk/tema
|
Langkah-langkah membina perenggan isi yang lengkap menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan penutup. Langkah-langkahnya, pelajar perlu:-
a) menulis ayat penyimpul, dengan memulakan ayat dengan " Konklusinya/ Akhirnya/
Akhir kalam, Kesimpulannya, kaitkan dengan tajuk/ tema karangan berdasarkan soalan
karangan.
b) menulis cadangan-cadangan isi, sama ada mengulang isi daripada setiap perenggan isi
atau isi baru sebagai usaha untuk mengingatkan pembaca atau pemeriksa.
c) menulis penjesan berkaitan kepentingan isi-isi yang telah anda utarakan.
d) menulis unsur KBAT, berkiatan kesan dan akibat isi-isi yang telah anda utarakan.
e) menyelitkan frasa menarik ( Rujuk penjelasan frasa menarik di bahagian penerangan
sebelumnya.
f) menulis ayat harapan, iaitu apa harapan anda terhadap tajuk dan kesannya.
CONTOH HASIL JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENUTUP-SETELAH LANGKAH-LANGKAH SEPERTI DI ATAS DILAKUKAN:-
Ayat Penyimpul
|
Konklusinya, sebagai seorang anak, saya amat perlu membalas jasa baik ibu bapa saya.
|
Ayat cadangan
|
Sebagaimana saya jelaskan dibahagian isi, saya perlu membalas jasa baik ibu bapa saya dengan belajar bersungguh-sungguh, sentiasa menjaga imej mereka, menjaga mereka ketika sakit, dan membawa mereka melancong ke tempat menarik apabila saya telah bekerja.
|
Ayat huraian cadangan
|
Hal ini kerana ibu bapa amat sensitif terutamanya ketika mereka sudah berumur atau tua.
|
Ayat huraian mengapa
Cadangan diutarakan
|
Oleh sebab itu, saya sebagai seorang anak perlu membalas jasa kedua-dua ibu bapa saya sebelum mereka menghembuskan nafas mereka.
|
Unsur KBAT
|
Sekiranya saya dapat membalas jasa ibu saya berdasarkan kemampuan saya, sudah pasti mereka akan gembira dan saya turut berkongsi kegembiraan mereka.
|
Frasa menarik
|
Saya sedar, ibu bapa saya mencorak kehidupan saya kerana saya ibarat kain putih bersih dan mereka mencorak keindahan kain tersebut.
|
Ayat harapan
|
Akhir kalam, saya berdoa agar saya diberi ruang untuk membalas jasa baik ibu bapa saya dan saya ingin melihat mereka sentiasa gembira meneruskan sisa-sisa kehidupan yang masih ada.
|
.
PERENGGAN PENGENALAN, PERENGGAN ISI, DAN PERENGGAN PENUTUP
YANG TELAH LENGKAP SETELAH PROSES MEMGEMBANGKAN IDEA MENGUNAKAN
JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN KARANGAN.
PELAJAR 4K1 DAN 4K2 PERLU MENYALIN KARANGAN DI BAWAH
PERENGGAN PENGENALAN
PERKARA
|
PENERANGAN
|
PENGENALAN JENIS LAGU
|
Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian |
AYAT RANGSANGAN 1
|
Lirik lagu Nasyid Aeman di atas memang meninggalkan kesan yang mendalam dalam hati saya kerana bait-bait lagu tersebut mengingatkan saya kepada kedua-dua yang tersayang.
|
AYAT RANGSANGAN 2
|
Jasa insan bergelar ibu dan bapa banyak berbakti kepada saya dan tidak termampu untuk saya membalas jasa yang dicurahkan oleh mereka selama ini, kerana jasa ibu bapa tiada kesudahannya kecuali mereka sudah tiada di alam fana ini.
|
AYAT RANGSANGAN 3
|
Oleh sebab itu, saya haruslah menjaga nama baik ibu bapa semasa mereka masih hidup lagi dan jika mereka sudah tiada semuanya sudah tidak berguna.
|
FRASA MENARIK
|
Ibu dan bapa merupakan nahkoda yang mengendalikan bahtera rumah tangga dan mereka sentiasa mengharapkan rumah tangga yang dibina bahagia.
|
UNSUR KBAT
|
Sekiranya,saya gagal membantu mereka mewujudkan rumahku, syurgaku, sudah pasti mereka akan berasa sedih dan menangisi kegagalan mereka membina keluarga bahagia.
|
AYAT ARAHAN
|
Persoalannya, apakah cara-cara untuk membalas jasa kedua-dua ibu bapa saya?
|
PERENGGAN ISI
TEMA/ KATA KUNCI ISI
|
Sebagai seorang anak, saya boleh membalas jasa baik mereka dengan menjaga imej ibu bapa di mata masyarakat.
|
AYAT HURAIAN 1
| Sehubungan dengan itu, saya perlu mempamerkan imej dan perlakuan yang baik semasa berkomunikasi dengan masyarakat. |
AYAT HURAIAN 2
| Seyogia, tingkah laku saya pamerkan perlu disenangi masyarakat dan saya perlu berhati-hati untuk tidak menimbulkan perasaan tidak senang hati mereka terhadap diri saya. |
AYAT HURAIAN 3
| Sebagai seorang anak, saya faham saya merupakan permata dalam keluarga dan hanya dengan sedikit kesilapan saya lakukan akan menconteng arang ke muka mereka. |
AYAT CONTOH
|
Sebagai contoh, saya akan sentiasa hormat terhadap jiran-jiran, guru-guru, serta kenalan ibu bapa saya terutama semasa berbicara dengan mereka.
|
FRASA MENARIK | Pepatah Melayu ada mengatakan, akibat nila setitik habis binasa susu sebelanga, justeru, saya perlu sentiasa berhati-hati dan menjaga nama baik ibu bapa saya setiap masa. |
UNSUR KBAT |
Sekiranya, saya sentiasa menjaga imej keluarga saya sudah pasti mereka akan dipadang tinggi oleh masyarakat.
|
AYAT ARAHAN
|
Tegasnya, sebagai seorang anak saya perlu membalas jasa baik mereka dengan menjaga imej ibu bapa di mata masyarakat.
|
PERENGGAN PENUTUP
Ayat Penyimpul
|
Konklusinya, sebagai seorang anak, saya amat perlu membalas jasa baik ibu bapa saya.
|
Ayat cadangan
|
Sebagaimana saya jelaskan dibahagian isi, saya perlu membalas jasa baik ibu bapa saya dengan belajar bersungguh-sungguh, sentiasa menjaga imej mereka, menjaga mereka ketika sakit, dan membawa mereka melancong ke tempat menarik apabila saya telah bekerja dan mempunyai pendapatan yang tetap.
|
Ayat huraian cadangan
|
Hal ini kerana ibu bapa amat sensitif terutamanya ketika mereka sudah berumur atau tua dan biarlah saya menjadi benih yang baik, dicapak ke laut menjadi pulau, dilontar ke udara menjadi kejora, dan dicapak ke bumi menjadi penawar.
|
Ayat huraian mengapa
Cadangan diutarakan
|
Oleh sebab itu, saya sebagai seorang anak perlu membalas jasa kedua-dua ibu bapa saya sebelum mereka menghembuskan nafas mereka.
|
Unsur KBAT
|
Sekiranya saya dapat membalas jasa ibu saya berdasarkan kemampuan saya, sudah pasti mereka akan gembira dan saya turut berkongsi kegembiraan mereka.
|
Frasa menarik
|
Saya sedar, ibu bapa saya mencorak kehidupan saya kerana saya ibarat kain putih bersih dan mereka mencorak keindahan kain tersebut.
|
Ayat harapan
|
Akhir kalam, saya berdoa agar saya diberi ruang untuk membalas jasa baik ibu bapa saya dan saya ingin melihat mereka sentiasa gembira meneruskan sisa-sisa kehidupan yang masih ada.
|
.PERINGATAN:
PELAJAR PERLU BANYAK MEMBUAT LATIHAN, MEMBACA CONTOH
KARANGAN CEMERLANG SERTA MENYALIN KARANGAN TERBAIK UNTUK MEMBIASAKAN DIRI KE ARAH PENGHASILAN KARANGAN CEMERLANG.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan