Soalan tatabahasa amat luas dan perlu dikuasai pelajar untuk persediaan menjawab soalan Kertas 2 Bahasa Melayu SPM ( 1103/2 ) meliputi soalan bahagian 3 (a), 3 (b) (c) dan 3 (d) dan soalan 3 (e). Sebagai makluman, kemahiran tatabahasa telah diberi penekanan kepada pelajar bermula daripada sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah. Oleh sebab itu, pelajar sepatutnya telah mahir kemahiran tatabahasa dan menjawab soalan berkenaan.
Sebagai makluman pelajar, soalan-soalan bahagian 3 soalan kertas Bahasa Melayu 2 SPM meliputi kemahiran menjawab soalan-soalan seperti di bawah:-
a) Soalan 3 (a) memfokus kepada kemahiran membina ayat daripada istilah/kata diberikan.
b) Soalan 3 (b) mefokus kemahiran kajian ayat atau sintaksis.
c) Soalan 3 (c) memfokus kemahiran mengesan kesalan ejaan dan imbuhan dalam ayat.
d) Soalan 3 (d) memfokus kemahiran mengesan kesalahan penggunaan istilah dan tatabahasa.
e) Soalan 3 (e) memfokus kemahiran menguasai peribahasa Melayu.
Kelima-lima komponen soalan berkenaan memerlukan pelajar mahir pengetahuan tatabahasa untuk menjawab setiap komponen soalan 3 (a), 3(b), 3 (c) dan 3 (d). Cuba bezanya, soalan bahagian 3 (e) lebih memfokus soalan peribahasa, iaitu komponen paling penting dan berfungsi sebagai frasa menarik untuk menghasilkan karangan yang baik.
Sebagai persediaan pelajar menghadapi Kertas Bahasa Melayu 2 (1103/2) SPM 2018, saya lampirkan Analisa Soalan Kertas Bahasa Melayu 2 Percubaan SPM yang digubal oleh penggubal soalan negeri-negeri di Malaysia pada tahun 2017. Cuba rujuk soalan-soalan berkenaan dan pelajar yang bijak akan cuba menjawab soalan berkenaan dan meujuk guru mata pelajaran sekiranya tidak pasti kehendak soalan. Setelah pelajar menjawab soalan-soalan berkenaan hantarlah latihan berkenaan kepada guru mata pelajaran untuk semakan.
ANALISA KERTAS
BAHASA MELAYU 2 SOALAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI MALAYSIA 2017
( PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN BAHASA) (1103/2)
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
1
|
KEDAH
|
Bina dua ayat setiap perkataan diberi
untuk menunjukkan anda faham maksud perkataan berkenaan.
(i)
memotong
(ii)
menahan
(iii)
menarik
|
Tukarkan
ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa
mengubah maksud asalnya.
i.
Golongan
petani membersihkan kawasan
tanah kebun dengan kaedah
pembakaran terbuka.
ii. Kami
telah membawa mangsa kemalangan jalan raya itu ke hospital sebelum
ambulans tiba di tempat kejadian.
iii. Anda
dapat menyaksikan perlawanan bola sepak secara langsung sekiranya anda
menjadi pelanggan stesen televisyen kami.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Orang ramai yang memanfaat kemudahan taman awam
mampu meningkatkan tahap kesihatan melalui pelbagai aktiviti fizikal seperti
senaman dan bersukan secara berkumpulan atau individu. Di samping itu,
keindahan persekitaran alam seperti pokok teduhan dan bunga-bungaan dikawasan
itu dapat memberikan ketenangan kepada orang ramai dan kelegaan daripada
stress seharian bekerja. Sesetengah taman awam telah berjaya menarik ribuan
pelancong kerana mempunyai identiti dan keunikkan tersendiri. Hal ini akan
membawa peningkatan ekonomi setempat dalam aspek penginapan, perniagaan
makanan dan kraftangan.
|
i.
Kapal terbang itu telah berhenti di Lapangan
Terbang Sultan Abdul Halim selama dua jam setengah sebab kerosakan enjin.
ii.
Sebagai pengguna, kita haruslah melaporkan
kegiatan pencatuan harga kepada pihak berkuasa jika sekiranya peniaga
menaikkan harga barang sewenang-wenangnya.
iii.
Pembonceng motosikal perlu mempunyai lesen
memandu agar mereka tidak pihak polis saman.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa sesuai.
i.
Hubungan mesra Dato’ Amir dengan pelbagai
lapisan masyarakat di kampungnya tidak menjejaskan kedudukannya sebagai
ketua pengarah sebuah syarikat kerana
______________________.
ii.
Murid-murid membuat kajian sejarah di Melaka
sambil melawat tempat-tempat bersejarah
___________________.
iii.
Walaupun keuntungan yang diperoleh syarikat
Zahir dan Malim pada tahun ini agak merosot, mereka telah berjanji untuk
mengharungi susah dan senang bersama-sama, bak kata peribahasa Melayu
__________________________.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
2
|
SBP
|
(i)
pekat
(ii)
pikat
(iii)
siram
(iv)
suram
(iv) indah
(v)
endah
|
Tukarkan
ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
i.
Saya menziarahi nenek pada hujung minggu.
ii.
Menteri Pendidikan telah merasmikan Majlis
Anugerah Cemerlang yang bertempat di Dewan Jubli Intan.
iii.
Kamu harus memandu kereta itu dengan
berhati-hati kerana hujan yang sangat
lebat di lebuh raya.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
i.
Sebahagian daripada tanah pesaka kepunyaan
Haji Sulaiman di kampung akan diambil oleh pihak kerajaan negeri untuk
menjadikan rizab jalan.
ii.
Projek carigali yang baharu akan dilaksanakan
di pengairan Terengganu oleh Kerajaan Negeri Terengganu pada tahun hadapan.
iii.
Rambut bayi itu kerinting dan berwarna perang
kerana mengikut genetik daripada penurunan sebelah datuknya yang berasal dari
Pakistan.
|
i.
Remaja hari ini merupakan tonggak utama bagi
merealisasikan apresiasi negara dalam masa 30 tahun daripada sekarang.
ii.
Ayam jantan itu berbunyi dengan nyaring pada
tiap pagi menandakan hari menjelang siang.
iii.
Pasukan Bendahara bertempik keriangan apabila
diumumkan sebagai juara di dalam pertandingan hiasan rumah sukan.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat di bawah:-
i.
Mak Mah mendidik dan menjaga anak-anak tirinya
dengan penuh kasih sayang.
ii.
Peniaga itu mengambil kesempatan menjual
barang-barang runcit di kedainya dengan harga yang tinggi kepada mangsa banjir.
iii.
Lagu-lagu lama yang bertemakan hari raya masih
segar dan diminati sehingga hari ini.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
3
|
PAHANG
|
(i)
akar tunjang
(ii)
gerak balas
(iii)
garam mineral
(iv)
isi padu
(v)
pusat graviti
(vi)
bahan api
|
Tukarkan
ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa
mengubah maksud asalnya.
i.
Kami telah mengesyorkan usul itu kepada pihak
berkuasa agar mengambil tindakan
dengan segera
ii.
Kementerian Pendidikan Malaysia akan
menganugerahkan sijil penghargaan kepada semua pelajar cemerlang.
iii.
Beberapa orang anggota keselamatan sedang
mengawasi tempat kebakaran itu secara bergilir-gilir.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
i.
Pertubuhan Klinik 1 Malaysia mampu
mengurangkan beban pesakit di klinik kesihatan di kawasan bandar.
ii.
Pelbagai usaha telah dijalankan oleh kerajaan
untuk menarik pelancung asing kunjungi ke negara ini.
iii.
Dalam usaha menempa kejayaan, ibu-bapa
sewajarnya bertanggungjawab pembentukan anak-anak menjadi modal insan
berminda kelas pertama.
|
i.
Cikgu Nadia meminta semua murid memuat naik
nota Sejarah daripada laman sesawang itu untuk digunakan oleh kami dalam sesi
pembelajaran nanti.
ii.
Penceramah itu menerangkan tentang kebaikan
aktiviti kitar semula yang dapat mengatasi masalah kekurangan tapak
penghapusan sampah di negara ini.
iii.
Pelbagai resipi yang menaikkan selera
pelanggan dipamerkan di hadapan pintu masuk Kamariah Restoran.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Nyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
(i)
Hadiah kemenangan dalam acara tarik tali itu
dibahagi secara adil kepada semua ahli kumpulan.
(ii)
(ii)
Sekiranya kita ingin mencapai kejayaan dalam hidup, kita perlulah berusaha
dengan gigih tanpa rasa jemu.
(iii)
Pasukan penyelamat mengambil langkah
berjaga-jaga menyiapkan bantuan kepada mangsa banjir sebelum musim tengkujuh
tiba.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
4
|
JOHOR
|
(i)
faham
(ii)
memahami
(iii)
pemahaman
(iv)
keras
(v)
pengeras
(vi)
mengeraskan
|
Tukarkan ayat cakap ajuk di bawah kepada ayat cakap pindah
(i)
“Semalam saya bermimpi bahawa saya menjadi
seorang puteri raja,” kata Fatihah kepada rakannya.
(ii)
“Tolong, tolong! Anak saya terkunci di dalam
kereta. Anak saya masih kecil dan
tidak tahu membuka sendiri pintu kereta. Cepat, cepat tolongnya,” jerit
Latifah.
(iii)
“Cis! Aku pantang orang menuduh aku mencuri.
Jangan sampai aku tahu siapa yang buat semua fitnah ini, habis aku kerjakan,”
kata Pak Man kepada orang kampung.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
(i)
Kami bersepakat untuk mengisi perut yang
kosong di restoran nasi kandar kapitan yang sangat popular itu sebelum
memulai lawatan ke Pulau Pinang.
(ii)
Rakyat Malaysia ternyata kurang senam dan
beriadah, sayogia hanya 25 peratus sahaja yang terbabit dalam aktiviti
tersebut.
(iii) Pihak kerajaan sedang bergiat
memperlebar lebuh raya di Johor kepada tiga lorong untuk mengurangkan
kesesakan lalulintas.
|
(i)
Kebanyakan pemilik akuan rangkaian sosial
menggunakan aplikasi tersebut untuk berkongsi maklumat dan mempromosikan
barangan serta perkhidmatan di atas talian.
(ii)
Faktor kewujudan kepelbagaian kaum-kaum di
negara kita ialah kemasukan imigrasi asing dari China dan India semasa zaman
pemerintahan British.
(iii)
Seni khat merupakan satu dari cabang
kareografi yang berasaskan pertukangan dan semakin mendapat tempat dalam
industri kraf tangan.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Lengkapkan tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
i.
Mangsa-mangsa banjir yang telah kehilangan
tempat tinggal itu berasa amat bersyukur dan berterimakasih kepada pihak
kerajaan yang mengumumkan pembinaan rumah baharu untuk mereka. Mereka sangat
berbesar hati dengan pengumuman tersebut bersesuaian dengan peribahasa
___________________.
ii.
Ketua kampung sering menasihati penduduk
kampung supaya tidak mementingkan diri sendiri dalam kehidupan bermasyarakat
di kampung itu. Mereka janganlah menjadi seperti __________________________.
iii.
Dalam mengejar cita-cita pelbagai kesukaran
akan ditempuh, namun ibu sering kali berpesan kepada anak-anaknya supaya
sentiasa berusaha dan jangan mudah berputus asa kerana ____________________________ .
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
5
|
PERLIS
|
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan kata di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya.
(i)
jemput
- jemput-jemput
(ii)
jarang
- jarang-jarang
(iii)
halus -
halus-halus
|
Tukarkan ayat aktif di bawah
kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
i.
Masyarakat Malaysia telah lama mengadakan
majlis rumah terbuka apabila
menyambut sesuatu perayaan.
ii.
Kamu perlu mengongsikan pengalaman berkhemah
dengan rakan yang lain.
iii.
Persatuan Sejarah Negeri Perlis mengunjungi
Muzium Negara sebagai aktiviti tahunan
mereka.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
(i)
Pertandingan forum berlangsung dengan lancar
mengikut aturcara seperti yang
terancang oleh pihak jawatankuasa.
(ii)
Majlis perkahwinan artis disayangi peminat itu
diadakan secara buffet di Dataran
Dato’ Sheikh Ahmad.
(iii)
erajaan mengetatkan pra-syarat kemasukan warga
asing demi menyelamatkan
negara.
|
i.
Pelabuhan Klang terkenal kerana banyak
kapal-kapal dari serata dunia yang
berhenti di situ.
ii.
Golongan budayawan wajar memartabatkan Bahasa
Melayu sehingga disanjung tinggi di
peringkat dunia.
iii.
Duli Yang Maha Mulia Tuanku Raja Perlis telah
menganugerahkan pingat di dalam
majlis yang diadakan di Istana Arau.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
i.
Perpaduan akan menjadi realiti jika setiap
warga sedar akan tanggungjawab dan peranan masing-masing serta sedia menyahut
cabaran dalam era globalisasi. Andai kata perpaduan di negara ini tergugat,
akan terjadilah perpecahan
ibarat____________________________________
ii.
Masyarakat harus sedar untuk mengubati
penyakit lebih sukar daripada mencegahnya. Oleh sebab itu, masyarakat harus
mengamalkan kehidupan yang sihat dengan melakukan aktiviti bersenam,
berjoging dan berekreasi seperti kata orang tua-tua _____________________________________
iii.
Sambutan masyarakat terhadap makanan segera
semakin meningkat. Sehubungan dengan itu, Ramly memperbanyak gerai burgernya
di sekitar Kuala Lumpur. Keadaan ini seperti
____________________________________
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
6
|
TERENGGANU
|
(i) gemerlap
(ii) gemilang
(iii) gemuruh
{iv) gelisah
(v) gelojoh
(vi) gersang
|
Cerakinkan ayat-ayat majmuk di bawah kepada dua ayat tunggal.
i.
Semangat kejiranan amat penting kerana dapat
memupuk perpaduan.
ii.
Walaupun Amar hidup dalam kemiskinan tetapi
dia sentiasa berpakaian kemas ke sekolah.
iii.
Sewaktu hari perayaan, rumah terbuka boleh
diadakan dan semua kaum boleh mengunjungi
jiran mereka.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
i.
Menurut pakar-pakar perubatan, amalan
menelenna darah secara tekal dapat menangani ancaman canser dan dikurangkan
risiko scrangan sakit jantung.
ii.
Tiga orang gurlr SMK Pulau Damai dipilih
menjadi urusetia untuk Pertandingan Perbahasan Peringkat Negeri Terengganu
yang akan melangsungkan pada bulan depan.
iii.
Jawatankuasa mesjid tersebut telah menghadkan
pemberian bubur lambuk sebanyak dua bungkus bagi setiap satu keluarga pada
bulan Ramadan yang lepas.
|
i.
Telah termaklum dalam Perlembagaan Persekutuan
bahawa bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan menjadi bahasa
pertuturan dalam semua urusan-urusan rasmi.
ii.
Sejak awal tahun, pekerja-pekerja syarikat itu
tidak dibayar gaji kerja lebih masa walaupun syarikat mengalami masalah
kewangan.
iii.
Dalam temasya sukan di peringkat antarabangsa,
bila atlet negara berjaya menggondol pingat emas, lagu Negaraku akan berdendang
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Bina satu ayat berdasarkan peribahasa di bawah
(i) jinak-jinak merpati
(ii) melepaskan anjing
tersepit
(iii) hati kuman sama dicecah, hati gajah sama dilapah
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
7
|
MRSM
|
i.
merebus
ii.
mereneh
iii.
menanak
iv.
mencelur
v.
mengukus
vi.
menjerang
|
Gabungkan ayat-ayat di bawah supaya menjadi tiga ayat sahaja menggunakan kata hubung yang sesuai tanpa
mengubah maksud dan struktur asalnya.
Melaka merupakan destinasi pelancongan. Melaka
mempunyai bangunan-bangunan bersejarah. Melaka mempunyai tempat-tempat
menarik. Kerajaan negeri mengadakan pelbagai usaha mempromosikan Melaka.
Kerajaan negeri mengadakan Kempen Melawat Melaka Bererti Melawat Malaysia.
Melaka lebih dikenali oleh pelancong-pelancong. Peluang pekerjaan terbuka
luas. Banyak pelancong mengunjungi Melaka. Ekonomi Melaka meningkat.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
i.
Pegawai itu mensifatkan tragedi lumpur yang
berlaku merupakan kejadian terburuk dalam tempuh 20 tahun.
ii.
Penceramah itu memberikan definasi yang tepat
dengan judul ceramah yang disampaikan dengan rujukan Kamus Dewan.
iii.
Alat mengimbas suhu atau termografik akan
dipasang disetiap pintu masuk utama negara bagi mengesan tahap kesihatan
pelawat atau pelancong.
|
i.
Majlis pemberian anugerah kepada semua
pelajar-pelajar cemerlang di sekolah itu baru sahaja selesai.
ii.
Pertandingan membacakan sajak yang sepatutnya
berlangsung di luar dewan pada pukul 10 pagi ditunda oleh kerana hari hujan.
iii.
Aziz tidak pernah berputus asa walaupun telah
berapa kali gagal sampai ke puncak Gunung Kinabalu kerana dia tetap
bercita-cita untuk menaiki gunung tersebut.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Lengkapkan peribahasa di bawah dan salin semula keseluruhan
peribahasa tersebut.
i.
Di mana bumi dipijak,………………………………………………..
ii.
Masuk kandang kambing mengembek, …………………….
……………………………………
iii.
Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang
ketepian………
…………………………………………………..
iv.
……………………………………………………….., tak lekang dek panas.
v.
………………………………………………………., sesat jalan.
vi.
………………………………………………………….., melepaskan pucuk
masing-masing.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
8
|
KELANTAN
|
i.
menyebar luas
ii.
membaik pulih
iii.
melipat ganda
iv.
sahabat pena
v.
budi bicara
vi.
budi pekerti
|
Kenal pasti dan tulis subjek dan prediket yang
lengkap setiap ayat seperti berikut:-
Subjek :
…………………………………………………………………………..
Prediket:…………………………………………………………………………..
i.
Pekerja-pekerja itu didedahkan dengan peralatan
moden untuk membuat kerja-kerja di kilang.
ii.
Kelajuan kenderaan dibenarkan di lebuh raya
110 kilometer sejam.
iii.
Pada bulan yang lalu, kami sekeluarga bercuti
di Pulau Sentosa.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG TERDAPAT
DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
i.
Usaha kerajaan Johor menggalakkan penanam
nenas disambut baik oleh petani, terutama di daerah Pontian.
ii.
Langkah kerajaan menghadkan kadar kelajuan
kenderaan di seluruh negara Berjaya mengurangkan kejadian kemalangan.
iii.
Duli Yang Mulia Seri Paduka BagindaYang
Di-Pertuan Agung telah perkenan untuk mencemar duli merasmikan Festival
Makanan Kampung yang akan diadakan di Dataran Merdeka.
|
i.
Perbuatan keracunan makanan di dalam kalangan
murid yang berlaku di beberapa sekolah
di negara kita perlu ditangani oleh pihak yang bertanggungjawab dengan kadar
segera agar tahap kesihatan dan keselamatan murid sentiasa terjamin.
ii.
Pemergian kedua orang abangnya ke luar negeri
untuk melanjutkan pelajaran telah menaikkan emosi pelajar yang cacat anggota
itu untuk belajar bersungguh-sungguh dan mengikut jejak mereka.
iii.
Kementerian Pendidikan Malaysia akan memberikan inisiatf berupa elaun tambahan
di setiap bulan kepada guru-guru yang bertugas di kawasan pedalaman negara
ini.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca ayat-ayat di bawah dengan
teliti, kemudian nyataka peribahasa yang sesuai dengan situasi dalam
ayat-ayat tersebut.
i.
Ibu menasihati anak-anaknya supaya rajin
menuntut ilmu dalam pelbagai bidang agar mereka dapat menangani cabaran dalam
kehidupan seharian dengan lebih
bijaksana di samping memperkaya ilmu pengetahuan mereka.
ii.
“Setiap murid haruslah berbelanja dengan
berhemat dan rajin menabung sejak kecil untuk masa depan mereka,” pesan guru
kepada anak didiknya.
iii.
Tindakan abang yang cuba membantu sahabatnya
daripada diganggu ceti haram akhirnya
mengakibatkan dia turut diancam oleh kumpulan tersebut.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
9
|
SABAH
(DAERAH
BELUD)
|
i.
melipatgandakan
ii.
mengucar-ngacirkan
iii.
menguatkuasakan
iv.
mengemaskinikan
v.
mencampur-adukkan
vi.
menguar-uarkan
|
Tukar ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa
mengubah maksud asalnya.
i.
Saya akan mengalihkan pasu-pasu bunga itu ke
halaman rumah esok.
ii.
Pelancong dari luar negara mengagumi keunikan
budaya rakyat Sabah
iii.
Landoi menyertai aktiviti gotong-royong membersihkan
surau secara sukarela
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
i.
Pertandingan diklamasi puisi sempena hari
kebangsaan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka telah mendapat disertai daripada
pelbagai kaum.
ii.
Perasaan curiga atau was-was merupakan masalah
yang dialami oleh sesetengah orang sehingga menyukari seseorang itu menilai
dan membuat keputusan terhadap sesuatu perkara.
iii.
Jabatan Imigresen memaklumkan bahawa terdapat
pelbagai faktor yang dapat dikaitkan dengan sinareo peningkatan ketara dari
segi kemasukkan pekerja asing ke negara kita.
|
i.
Pelancong daripada Jepun itu terpegun semasa
melihat kemahiran orang buta itu menyulam bakul rotan dengan pantas.
ii.
Kerajaan seharusnya memberikan pembebasan
cukai atas pembelian rumah mampu milik demi untuk meringankan bebanan rakyat
yang berpendapatan rendah.
iii.
Kementerian Pendidikan mengingatkan
pentadbiran sekolah yang mereka boleh dikenakan tindakan tatatertib sekiranya
menyimpan kes disiplin yang berlaku di sekolah masing-masing.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca dialog di bawah ini dengan teliti, kemudian
nyatakan peribahasa yang sesuai bagi mengisi tempat kosong dalam dialog
tersebut.
Pak Ali: Perasaan ingin mencuba sesuatu yang
baharu memang sentiasa wujud dalam diri seseorang remaja. Walau bagaimanapun,
akal dan fikiran yang rasional perlu diutamakan kerana ……………….
(i)…………………………………
Puan Salma: Betul kata ayah kamu. Golongan remaja
tidak harus melakukan sesuatu perkara dengan terburu-buru. Mereka perlu
…………..(ii)…………… apatah lagi jika sesuatu itu melibatkan masa hadapan mereka.
Nurul Erna:
Baiklah,ibu. Baiklah,ayah. Saya akan sentiasa ingat akan pepatah
masyarakat kita, iaitu, ………………(iii)………….. . Saya berjanji akan melengkapkan
diri saya dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk
menjadi seorang usahawan yang berjaya.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
10
|
PERAK
DAERAH
PERAK
TENGAH
|
Tulis satu
ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di bawah
ini untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau nama khas.
(i)
tunjuk - telunjuk
(ii)
kuncup - kemuncup
(iii)
guruh - gemuruh
|
Kenal pasti jenis-jenis
ayat perintah di bawah sama ada ayat-ayat
tersebut ialah ayat permintaan, ayat silaan, ayat suruhan dan ayat larangan.
(i)
“Jemputlah
makan pisang goreng ini,” kata Mak Minah kepada tetamunya.
(ii)
“Buang
sampah ini ke dalam tong sampah di luar bilik darjah,” kata guru kelas kepada
anak muridnya.
(iii)
“Usah
ganggu adik kamu yang sedang tidur,” kata ayah kepada anak sulungnya.
(iv)
“Tolong
susun buku-buku di rak itu,” kata ketua pengawas pusat sumber kepada
pengawas-pengawas lain.
(v)
“Jangan
bising ketika berbaris,” pesan guru disiplin kepada semua murid.
(vi)
“Balut
semua buku teks ini jika tidak mahu didenda oleh pengawas,” kata guru kelas
itu kepada semua muridnya.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
(i)
Setiap
hari keluarga harus luang masa untuk melakukan sesuatu aktiviti bersama-sama
demi mengukuhkan tali silaturrahim.
(ii)
Majikan
itu telah melakukan siasatan terhadap latarbelakang pekerja itu sebelum
upahnya
untuk bekerja.
(iii)
Kakak
selalu menggunakan losyen melembap muka sebelum dia tidur.
|
(i) Kesemua pemain-pemain itu akan
mendapatkan latihan yang secukupnya daripada
pengurus pasukan sebelum melayakkan
diri mereka
ke pusingan akhir dalam
pertandingan
bola sepak itu.
(ii) Beribu penonton membanjiri Stadium
Bukit Jalil kerana ingin menyaksikan reaksi antara
pasukan bola sepak Harimau Malaya
dengan
Thailand dalam pertandingan Piala
Pusingan
Suzuki AFF baru-baru ini.
(iii) Kereta yang Hasnol pandu terbabas
ketika dia membelok di pusingan yang tajam itu.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca
petikan di bawah dengan teliti dan kemudian
kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi
yang terdapat dalam petikan ini.
Sikap Salmiah
yang terlalu memanjakan anaknya, Salim
akhirnya mendatangkan masalah kepada dirinya. Walaupun menyedari kesilapannya
dalam mendidik anak tunggalnya itu, namun semuanya sudah terlambat kerana
Salim sudah meningkat remaja. Hal ini demikian kerana usaha mendidik anak
mestilah dimulakan dengan pada usia muda agar anak-anak mudah dibentuk dan
menjadi manusia yang berguna untuk agama, bangsa dan negara.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
11
|
MELAKA
|
Tulis satu ayat bagi setiap
perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan,
menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa
atau nama khas.
(i)
duduk
(ii)
penduduk
(iii)
terduduk
(iv)
kedudukan
(v)
pendudukan
(vi)
menduduki
|
Tukarkan ayat pasif di bawah kepada ayat
aktif tanpa mengubah maksud asalnya.
i.
Poster yang telah saya hasilkan dalam
pertandingan Hari Kemerdekaan mendapat
hadiah pertama peringkat kebangsaan.
ii.
Pelbagai bantuan makanan dan pakaian telah
diterima oleh mangsa-mangsa banjir di
Kuantan, Pahang apabila rumah mereka dilanda banjir.
iii.
Sikap suka menangguh pekerjaan harus
diketepikan oleh setiap pelajar ketika
membuat ulang kaji untuk peperiksaannya.
[
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat tiga
kesalahan ejaan dan tiga kesalahan dari
segi imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda
tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan
dari segi imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
Gambir sejenis tumbuhan panjat yang tumboh meliar di hutan. Di
Malaysia, tumbuhan renik ini banyak terdapat di hutan tebal Sarawak. Gambir
Sarawak dikenali dalam rawatan tradisional sebagai alternatif kepada rawatan
moden yang mahal. Sebagai contoh, masyarakat Melayu gunakan gambir sebagai
losyen untuk merawat kesan melecur.
|
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap
ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan kata atau
istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
i.
Penonton terpegun dengan kepantasan Maria
mengemukakan semua hujah-hujahnya
dalam pertandingan bahas itu.
ii.
Strategi baru yang lebih menyeluruh akan
kerajaan lancarkan bagi meningkatkan
industri padi dan beras negara.
iii.
Semasa ekspedisi mendaki Gunung Jerai,
terdapat peserta-peserta yang cedera dan
mereka tidak dapat meneruskan perjalanan ke puncak gunung.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca ayat-ayat di bawah
dengan teliti, kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat tersebut.
i.
Tiap-tiap petang, Kamalia dan rakan-rakannya
bersiar-siar di taman bunga itu untuk
menghilangkan penat.
ii.
Janganlah kita boros berbelanja, sebaliknya
berbelanjalah mengikut kemampuan
atau bersesuaian dengan pendapatan yang kita peroleh setiap bulan.
iii.
Apabila kita berada di rantau orang, janganlah
kita meninggi diri dan patuhilah
adat resam tempat tersebut.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
12
|
PERAK
SMK
SUNGAI
MANIK
|
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan kata di
bawah supaya jelas menunjukkan anda faham maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) tunjuk - telunjuk
(ii) guruh - gemuruh
(iii) sabut - serabut
|
Kenal pasti jenis-jenis ayat perintah di
bawah dan nyatakan sama ada ayat tersebut ayat suruhan, ayat permintaan, ayat
silaan atau ayat larangan.
i.
Tolong padamkan lampu sebelum meninggalkan
bilik ini.
ii.
Jangan minum air yang terdedah itu.
iii.
Sila serahkan borang permohonan yang telah
lengkap ke pejabat.
iv.
Fikirkanlah sebelum kamu bertindak.
v.
Jemputlah datang ke rumah saya pada hujung
minggu ini.
vi.
Hantarlah buku itu sebelum pulang.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan
ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebihdaripada satu
kesalahan ejaandan satu kesalahan penggunaanimbuhan. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
i.
Doktor Azira teringatkan pesakitnya supaya menghabiskan
antiboitik itu dalam masa seminggu.
ii.
Kami akan pembantu nenek menyiapkan tempahan
tempeyek terutamanya pada musim-musim
perayaan secara sukarela.
iii.
Encik Azman meminta pekerjanya memfotostet
perjanjian jual beli itu sebanyak
lima persalinan untuk diberikan kepada pelanggannya.
|
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata
atau istilah dan satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan kesalahan itu. Bagi setiap
ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih
daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu
kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
i.
Sikap boros perlu dielakkan kerana mendorong
kita menghilangkan wang demi untuk
membeli barang yang tidak mustahak.
ii.
Semua murid-murid tidak sabar untuk
menyaksikan tayangan teater muzikal
yang akan diadakan bersempena dengan Minggu Kesenian nanti.
iii.
Gadis itu menjerit dengan sekuat-kuat hati
bila beg tangannya dirampas
oleh dua orang lelaki bermotosikal.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Dalam setiap ayat di bawah,
terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau
istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan
kesalahan kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan
lebih daripada satu kesalahan
penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat
itu semula.
i.
Sikap boros perlu dielakkan kerana mendorong
kita menghilangkan wang demi untuk
membeli barang yang tidak mustahak.
ii.
Semua murid-murid tidak sabar untuk
menyaksikan tayangan teater muzikal
yang akan diadakan bersempena dengan Minggu Kesenian nanti.
iii.
Gadis itu menjerit dengan sekuat-kuat hati
bila beg tangannya dirampas
oleh dua orang lelaki bermotosikal.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
13
|
SELANGOR
|
Tulis satu ayat bagi setiap penjodoh bilangan di
bawah supaya jelas menunjukkan anda faham maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
i.
Kaki
ii.
Gugus
iii.
Berkas
iv.
Lembar
v.
Pasang
vi.
Kuntum
|
Nyatakan jenis-jenis ayat perintah di bawah
dan nyatakan sama ada ayat tersebut ayat suruhan, ayat permintaan, ayat
silaan atau ayat larangan.
i.
Jemput ke majlis perkahwinan saya.
ii.
Jangan lalu di kawasan peperiksaan.
iii.
Buang sampah ke dalam tong sampah.
iv.
Jika aku pulang lewat, usah tunggu aku.
v.
Baca soalan dengan teliti sebelum
menjawabnya.
vi.
Harp bersabar sebelum menunggu giliran anda.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebihdaripada satu kesalahan
ejaandan satu kesalahan penggunaanimbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
i.
Tasik Putrajaya yang berukuran tujuh kilo
meter panjang dikelilingi oleh pohon-pohon yang beraneka warna dapat
memperindahkan lanskap.
ii.
Kempen AntiIsrael telah dilancarkan dengan
mensarankan pengguna agar memboikot barangan keluarannya seperti Cola-cola
dan Mc Donalds.
iii.
Negara kita akan menghadapi krisis makanan
jika terlalu bertumpukan perhatian kepada bidang perindastrian demi mengejar
status negara maju.
|
Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak
boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahanpenggunaan akata atau
istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin petikan itu
semula.
Negara kita kaya dengan hasil bumi dan kekayaan ini menjadi daya
tarikan yang menolak kuasa asing agar menguasainya. Apabila Revolusi
Perindustrian berlaku di England, British
memerlukan bijih timah untuk memenuhi
keperluan banyak kilang-kilangnya.
Keadaan politik yang goyang di Negeri-negeri Melayu memberi peluang
pada British untuk ikut serta dan memaksa sultan-sultan Melayu menerima
naungan British.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca petikan di bawah dengan
teliti, kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai bagi petikan tersebut.
Sebelum zaman penjajahan British,
orang Melayu telah menjalankan kegiatan pertanian secara kecil-kecilan hanya
untuk menyara diri dan keluarga. Kedatangan penjajah yang telah mengembangkan
perlombongan bijih timah dan pertanian getah menjadikan imigran Cina dan
India dibawa masuk ke Tanah Melayu kerana telah menjadi lubuk rezeki. Kerana menyedari kepentingan perpaduan,
mereka telah menubuhkan Parti Perikatan lalu membentuk kerajaan yang merdeka.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
13
|
SARAWAK
(LIMBANG)
|
Tulis satu ayat bagi setiap penjodoh bilangan di
bawah supaya jelas menunjukkan anda faham maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)
dilema
(ii)
delima
(iii)
bendang
(iv)
gendang
(v)
sarat
(vi)
surat
|
Tukarkan ayat aktif di bawah ini kepada ayat
pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
i.
Malaysia mempamerkan aksi yang membanggakan
apabila berjaya mengutip 17 emas dalam kejohanan sukan itu.
ii.
Kita tidak dapat menafikan hakikat bahawa
cuaca memainkan peranan penting dalam hidup.
iii.
Pihak berkuasa hendaklah menjalankan kempen
keselamatan di jalan raya untuk memastikan jumlah kemalangan berkurangan.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat tiga
kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan
imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
Dalam usaha hendak melahirkan atlit setaraf dunia
serta jenerasi yang berdaya saing, Kementerian Pendidikan Malaysia akan
mewajibkan setiap pelajar sekolah menyertai satu bidang sukan sebagai landasan
untuk menyungkil bakat sukan pada peringkat akar umbi yang berlaku secara
kolektif, bersepadu dan konsistan.
|
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak
boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata dan istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i.
Ayah memberitahu saya dan emak bahawa kami
akan pulang di kampung pada hujung minggu itu untuk melihat nenek.
ii.
Setiap pekerjaan haruslah dilakukan mengikut
produser supaya hasil yang diperoleh memuaskan hati kepada semua pihak.
iii.
Kereta sampel terbaharu keluaran syarikat
pengeluar kereta nasional itu mendapat sambutan yang menggalakkan dari ramai
orang.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Nyatakan peribahasa yang
sama maksud dengan peribahasa yang dikemukakan.
(i)
menepuk air di dulang, terpercik ke muka
sendiri
(ii)
air dicencang tiada akan putus
(iii)
Bagaimana acuan begitulah kuihnya
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
14
|
NEGERI SEMBILAN
|
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan kata di
bawah supaya jelas menunjukkan anda faham maksud dan penggunaannya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan
perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
i.
melawat – merawat
ii.
mengwap – menguap
iii.
mengelar - menyelar
|
Tukar ayat ayat pasif di bawah kepada ayat
aktif tanpa mengubah maksud ayat asalnya.
i.
Tugas mengemaskinikan carta organisasi
Persatuan bahasa Melayu telah kami laksanakan pada petang semalam.
ii.
Bimbingan awak sangat kami perlukan untuk
memastikan kertas kerja yang disediakan
menepati format yang
dikehendaki.
iii.
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan adalah untuk melonjakkan kualiti
pendidikan negara.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebihdaripada satu
kesalahan ejaandan satu kesalahan penggunaanimbuhan. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
i.
Penulis mengabadi kisah hidup beliau sebagai
negarawan dalam baiografi.
ii.
Kualiti turapan jalan raya itu tidak mengikut
speksifikasi yang ditetapkan oleh Jabatan Kerja Raya.
iii.
Beberapa orang penjawat awam yang berprofail
tinggi mengenal pasti oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia terlibat dalam penyalahgunaan
kuasa.
|
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak
boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata dan istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i.
Kewujudan media sosial telah mencetuskan
perang preskripsi dalam kalangan masyarakat kini.
ii.
Senaman yang konsisten sambil teknik yang betul
akan dapat mengatasi masalah hipotisis dan diabetes.
iii.
Halia, pegaga dan serai adalah antara herbivor
yang mempunyai perubatan nilai yang tinggi.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca
maksud peribahasa di bawah, kemudian nyatakan peribahasa tersebut.
i.
Status orang yang berjawatan tinggi tidak akan
terjejas walaupun bergaul dengan orang bawahannya.
ii.
Seseorang yang menanggung akibat daripada
kesalahan yang diakukan oleh orang lain.
iii.
Sesuatu adat dan budaya yang masih utuh dan
sesuai diamalkan sepanjang masa.
|
||||
BIL
|
NEGERI
|
3 (A) MEMBINA AYAT DENGAN PERKATAAN
DIBERI.
|
3 (B)
KAJIAN AYAT- SINTAKSIS
|
|
15
|
WILAYAH PERSEKUTUAN
|
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud penggunaannya. Anda
tidak boleh menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai
peribahasa atau nama khas.
i.
hemah -
hemat
ii.
rasmi
- resmi
iii.
inspirasi - aspirasi
|
Tukar ayat bersusunan songsang di bawah ini
kepada ayat bersusunan biasa tanpa mengubah maksud asalnya.
i.
Sudah ditetapkan pada usia 60 tahun
persaraan kakitangan kerajaan.
ii.
Terletak di Bukit Perdana banglo mewah
berharga RM3 juta itu.
iii.
Sungguh menakjubkan pertunjukan udara yang
diadakan bersempena dengan sambutan ulang tahun hari kemerdekaan negara.
|
|
3 ( C ) MENGESAN KESALAHAN
EJAAN DAN
IMBUHAN YANG
TERDAPAT DALAM PETIKAN.
|
3 (D ) MENGESAN KESALAHAN ISTILAH DAN
TATABAHASA
|
|||
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan
imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i.
Walaupun Mariah seorang wanita seorang wanita
yang berkerja, namun dia sempat memasak bihun goreng untuk anak-anaknya
bersarapan sebelum pergi ke sekolah.
ii.
Banjir besar itu telah menenggelami semua
perabut di rumahnya dan menyebabkan Amir mengalami kerugian yang besar.
iii.
Sambutan ulang tahun perkahwinannya yang ke 3
telah diada di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur.
|
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat tiga
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan
tiga kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i.
Seiras dengan pelaksanaan GST, pendapatan
Negara telah meningkat dalam kadar yang paling tinggi sekali sejak 10 tahun
yang lalu.
ii.
Yang di-Pertuan Agong menitahkan bahawa beliau
amat berbangga dengan pencapaian negara ini di dalam bidang penerokaan
angkasa lepas.
iii.
Kapal terbang itu akan berhenti di Lapangan
Terbang Antarabangsa Bayan Lepas dalam masa satu setengah jam lagi.
|
|||
3 ( E ) PERIBAHASA
|
||||
Baca petikan di bawah dengan
teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan tiga situasi
berbeza yang terdapat dalam petikan tersebut.
Aku dengan Amirah bersahabat
baik sejak kecil. Aku mempercayai dirinya dan yakin bahawa dia dapat
menyimpan rahsiaku, namun telahanku silap. Amirah telah menceritakan rahsia
peribadiku kepada orang lain sedangkan sebelum ini dia pernah berjanji untuk
menyimpan rahsia tersebut walau berlaku apa-apa sekalipun. Betullah kata
orang tua-tua bahawa kita tidak boleh menyamakan orang lain seperti diri
kita. Mungkin sekarang Amirah sudah berubah. Sungguhpun begitu, tiada apa-apa
yang boleh dibuat lagi. Semuanya sudah terlambat. Aku tidak mempercayainya
lagi.
|
SEKIRANYA
PELAJAR MAMPU MENJAWAB SOALAN-SOALAN BERKENAAN, TAHNIAH KERANA ANDA SUDAH BERSEDIA UNTUK MENGHADAPI PEPERIKSAAN SPM 2018. SEKIRANYA
BELUM, PASTIKAN BAHAGIAN KOMPONEN SOALAN MANA PELAJAR MASIH LEMAH DAN
BERTINDAK DARIPADA SEKARANG UNTUK MENGUASAI KEMAHIRAN BERKENAAN.
USAHA
TANGGA KEJAYAAN
SEKIRANYA ADA RUANG DAN MASA, SAYA AKAN MEMPERKATAKAN SETIAP
FOKUS SOALAN BAHAGIAN 3 (TATABAHASA) DALAM KELUARAN ATAU CORETAN SAYA AKAN DATANG SERTA ULASAN KEMAHIRAN MENJAWAB SOALAN-SOALAN BAHAGIAN 3. INSYAALAH.
DOAKAN SAYA SIHAT UNTUK MEMBANTU PELAJAR MENGHADAPI SOALAN KOMPENAN TATABAHASA DAN KOMPENAN SOALAN KERTAS 1 DAN 2
KERTAS BAHASA MELAYU SPM (1103).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan