PANDUAN MENGHASILKAN RUMUSAN CEMERLANG KEPADA PELAJAR KELAS 4K1 DAN 4K2. PASTIKAN ANDA FAHAM SETIAP PROSES BERKENAAN.
Proses menghasilkan rumusan cemerlang:
Petikan Rumusan Peperiksaan SPM 2018
A. Proses pertama sebelum merumus teks.
1.
Baca arahan dan kesan kata kunci isi tersurat dan kata kunci isi
tersirat.
2.
Baca petikan rumusan sekurang-kurangnya dua atau tiga kali dan
paling penting sehingga anda faham.
3.
Setelah anda faham dan semasa membaca anda terjumpa isi tersurat
gariskan isi berkenaan.
B. Proses membina perenggan rumusan.
1.
Fikirkan satu kaedah untuk menulis perenggan rumusan sama ada memulakan
perenggan pengenalan dengan istlah atau kata petikan atau rumusan.
2.
Kemudian kesan semula kata kunci isi tersurat dan kata kunci isi
tersurat.
3.
Mulalah menulis perenggan berkenaan.
a) Contoh membina perenggan pengenalan rumusan dengan penggunaan kata petikan.
Petikan membincangkan ( ubah kata kunci isi
tersurat ) + ( situasi petikan dibincangkan)
Petikan
membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen Komsas di sekolah.
b) Contoh membina perenggan pengenalan rumusan dengan penggunaan kata rumusan.
Petikan membincangkan ( ubah kata kunci isi
tersurat ) + ( kata hubung ) + (salin kata kunci isi
tersurat serta frasa sepenuhnya tanpa mengubah istilah dan frasa )
Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran Komponen Sastera dan cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS.
C) Proses mengesan isi tersurat dalam
petikan dan membina perenggan isi tersurat. Kebiasaannya dalam petikan terdapat
9 isi tersurat dan paling banyak dalam petikan kedua dan ketiga. Namun, baca
semua perenggan teks kerana ada kala isi juga terdapat pada perenggan pertama
dan akhir.
a) Garis isi-isi tersurat dalam petikan, jangan salin kerana menyalin isi semula akan membuang masa anda. Kebiasaannya
a) Garis isi-isi tersurat dalam petikan, jangan salin kerana menyalin isi semula akan membuang masa anda. Kebiasaannya
dalam petikan rumusan terdapat 9 isi.
Berdasarkan petikan soalan 1, rumusan SPM 2018, isi-isi berkenaan
seperti di bawah:
1
|
menjadikan
pendidikan Bahasa Melayu semakin luas.
|
2
|
meningkatkan
minat membaca dalam kalangan murid.
|
3
|
pelbagai
istilah asas kesusasteraan dapat difahami.
|
4
|
melahirkan
murid yang menghargai karya-karya sastera
|
5
|
murid-murid
dapat memperluas perbendaharaan kata.
|
6
|
membantu
murid untuk meningkatkan kemahiran berbahasa.
|
7
|
nilai-nilai
murni boleh dijadikan teladan.
|
8
|
murid
menjadi lebih peka untuk menghargai kesusasteraan warisan bangsa.
|
9
|
mematangkan
murid dalam berfikir dan berkomunikasi
|
D.
Proses mencari isi tersirat ( Kemahiran Befikir
Aras Tinggi )
a)
Rujuk semula isi tersirat dalam arahan iaitu
cara-cara pihak sekolah menarik minat murid mempelajari KOMSAS. Isi yang
dicadangkan seperti di bawah:-
1.
mengadakan
pertandingan KOMSAS
2.
mempelbagai
kaedah pembelajaran KOMSAS yang menarik.
3.
menggalakkan
pelajar menyampaikan hasilan komsas di perhimpunan rasmi sekolah.
4.
menerbitkan
bulitin komsas dan bahannya hasilan pelajar.
5.
mengadakan
minggu / bulan Sastera.
6.
memilih
tokoh komsas dalam kalangan pelajar serta sijil penghargaan kepada pelajar
terpilih.
7.
mengadakan
lawatan ke Dewan Bahasa dan Pustaka.
8.
Mempamerkan
gambar-gambar tokoh-tokoh sastera negara di dalam kelas, sudut-sudut / laluan
utama sekolah.
E.
Proses menulis perenggan isi tersurat dan tersirat.
Peringatan:
Pilih pakej isi tersurat dan tersirat, iaitu bilangan isi tersurat dan tersirat
yang dicadangkan
Untuk penulisan bahagian perenggan tersurat dan tersirat.
Kebiasaannya pelajar akan memilih
Pakej yang diwarnakan.
Bilangan/ Jumlah
|
Bil
|
Bil
|
Bil
|
Bil
|
Bil
|
Isi Tersurat
|
6
|
5
|
4
|
3
|
2
|
Isi Tersiar
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
F.
Penulisan lengkap perenggan isi tersurat:-
Kebaikan-kebaikan pembelajaran
komsas akan menjadikan pendidikan
Bahasa Melayu semakin luas. Selain itu, pembelajaran KOMSAS akan meningkatkan
minat membaca dalam kalangan murid dan mereka
akan memahami pelbagai istilah sastera. Bahkan juga, pembelajaran KOMSAS
akan melahirkan murid yang menghargai karya-karya
sastera serta mereka dapat memperluas
perbendaharan kata. Pembelajaran KOMSAS juga akan mewujudkan murid murid
lebih lebih peka untuk menghargai kesusasteraan warisan bangsa.
G.
Penulisan lengkap perenggan isi tersirat:-
Sebagai
usaha untuk menarik minat murid mempelajari KOMSAS, pihak sekolah boleh mengadakan minggu atau bulan Sastera dan mengadakan
pertandingan KOMSAS.
H.
Proses menulis perenggan peutup rumusan.
Format menulis
perenggan penutup rumusan seperti di bawah.
Kata Penutup (
Konklusinya, Akhirnya, Kesimpulannya,) + tulis pihak yang terlibat + (kata
hubung supaya/ agar) + ( impak atau kesan diharapkan)
Kesimpulannya,
pihak sekolah perlu menarik minat murid mempelajari KOMSAS agar mereka mendapat
markah yang tinggi semasa menjawab soalan komponen Komsas.
I.
Hasilan Rumusan lengkap adalah seperti di bawah.
Petikan membincangkan kebaikan-kebaikan pembelajaran
Komponen Komsas di sekolah.
Kebaikan-kebaikan pembelajaran
komsas akan menjadikan pendidikan
Bahasa Melayu semakin luas. Selain itu, pembelajaran KOMSAS akan meningkatkan
minat membaca dalam kalangan murid dan mereka
akan memahami pelbagai istilah sastera. Bahkan juga, pembelajaran KOMSAS
akan melahirkan murid yang menghargai karya-karya
sastera serta mereka dapat memperluas
perbendaharan kata. Pembelajaran KOMSAS juga akan mematangkan kemahiran berfikir dan berkomunikasi murid.
Sebagai usaha untuk menarik minat murid mempelajari
KOMSAS, pihak sekolah boleh mengadakan
minggu atau bulan Sastera dan mengadakan pertandingan KOMSAS.
Kesimpulannya,
pihak sekolah perlu menarik minat murid mempelajari KOMSAS agar mereka mendapat
markah yang tinggi semasa menjawab soalan komponen Komsas.
103 patah perkataan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan