Selasa, 3 Disember 2019

SOALAN 1, RUMUSAN DAN SOALAN 2(A) PEMAHAMAN UMUM KERTAS BAHASA MELAYU 2- LATIHAN KELAS 4 SAINS DALAM CUTI PERSEKOLAHAN 2019. AMBIL KESEMPATAN MENGGUNAKAN BAHAN DALAM BLOG INI SEBAGAI TUISYEN ONLINE, SAYA IKHLAS MENGAJAR KOME MENGGUNAKAN KAEDAH TUSYEN ONLINE. JIKA ADA MASALAH MAKLUMKAN KEPADA SAYA.

1 ulasan:

syahir sufi berkata...

Rumusan membincangkan tentang faktor faktor berlakunya longgokan sampah dan kesan kesan longokkan sampah.

Antara faktor-faktor berlakunya longgokan sampah adalah disebabkan oleh sikap kebanyakanrakyat malaysia yang suka membeli makanan mengikut nafsu bukan mengikut keperluan dan amalan penggunaan pinggan mangkuk dan bungkusan pakai buang seperti polisterina dan beg plastik yang semakin berleluasa. Selain itu,sistem kutipan sampah yang tidak sempurna, sesetengah barangan dibungkus secara berlebih-lebihan dan tempat pengumpulan sampah kitar semula yang ada di seluruh negara tidak mencukupi. Akhir sekali, sikap masyarakat yang tidak ada kesedaran akan pentingnya menjaga alam sekitar.

Oleh sebab itu ,kesan kesan longgokan sampah adalah mengganggu penduduk sekitar seperti jiran dengan pencemaran bau yang tidak selesa .Seterusnya, longgokan sampah menjadi tempat haiwan-haiwan yang mendatangkan penyakit seperti tikus, lipas dan sebagainya.

Konklusinya, pihak kerajaan hendaklah mengadakan kempen kesedaran tentang kebersihan kepada masyarakat utk mencapai kegemilangan wawawasan 2020


soalan pemahaman.
i) maksud rangkai kata semakin serius adalah kelamaan tenat

ii) cara cara menangani masalah pembuangan sampah yang tidak terkawal adalah dengan sentiasa amalkan kutipan sampah setiap hari. selain itu , kerajaan hendaklah menguatkuasakan undang-undang bagi mengelakkan pembuangan sampah.

iii) pada pendapat saya, kempen hari tanpa beg plastik dapat dijayakan dengan lebih berbeksan dengan cara rakyat malaysia tidak menggunakan sebarang beg plastik jika membeli belah di pasarraya. selain itu, masyarakat menggunakan beg kertas ataupun beg kain utk mengangkut barang-barang. akhir sekali, kerajaan mengenakan kompaun kepada pesalah yang menggunakan beg plastik pada hari itu.


NAMA:MUHAMMAD SYAHIR SUFI BIN SHAMSHOL ALAM
KELAS:4 SAINS