Jumaat, 13 Disember 2019

JAWAPAN SOALAN 2 (C) PROSA TRADISIONAL (KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN -KERJA DALAM CUTI AKHIR TAHUN 2019


JAWAPAN SOALAN 2 (C) PROSA TRADISIONAL -KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN SOALAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN LAHAD DATU, SARAWAK 2016- IRDINA BATRISIA- KELAS 4 SAINS


(i) Apakah maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai.

JAWAPAN (i) > Maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai adalah merujuk kepada hulubalang hulubalang diraja yang penuh dengan peralatan keselamatan untuk keselamatan diri sendiri. ( anda telah menghurai frasa ) - sepatutnya  senjata yang sangat banyak. ( 0 markah )

ii) Orang kaya-kaya telah mengadu kepada raja bahawa rumah mereka kecurian  
     semalam.
     Nyatakan reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut.

JAWAPAN (ii) > Reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut adalah raja murka akan keatas  ( sepatutnya gugur ke atas, dan ejaan juga salah kerana kata sendi bertemu dengan kata tunjuk tempat jarakkan- selain itu akan sudah memadai untuk menunjukkan orang-orang ) orang-orang yang melakukannya. Raja seterusnya menitahkan laksama untuk mencari orang orang yang melakukannya. ( 2 markah -
Ayat tidak gramatis tetapi isi cukup)

(ii)  Sekiranya anda Temenggung, apakah tindakan-tindakan yang akan anda lakukan untuk  meredakan kemarahan raja?

JAWAPAN  (iii) >Sekiranya saya seorang  Temenggung, tindakan yang akan saya lakukan untuk meredakan amarah raja ialah saya akan menguruh semua tentera diraja untuk melakukan tugas untuk mencari si pencuri dan bawa mereka untuk menghadap raja , dengan cara begini saya pasti api amarah raja akan kurang sedikit demi sedikit.Seterusnya, saya juga berpendapat agar memberikan raja sedikit waktu untuk menenangkan hatinya yang sedang marah itu ( 4 markah )

Jumlah markah = 6/8

NUR AZYANA BINTI ABDUL HIZAM

i) Maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai ialah senjata yang sangat banyak.  (  2 markah - anda menjawab dengan tepat maksud frasa )

ii) Reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut ialah raja berasa hairan dan bertanya kepada Temenggung sama ada mereka berkawal atau tidak pada malam itu. Baginda sedikit murka akan Temenggung lalu menyuruh memanggil Laksamana. ( 3 markah )

iii) Pada pendapat saya, tindakan-tindakan yang akan saya lakukan untuk meredakan kemarahan raja adalah dengan menerangkan perkara yang sebenarnya kepada raja supaya raja tidak salah faham terhadap saya. Saya juga akan membawa saksi yang mengetahui bahawa saya telah membuat kawalan. Selain itu, saya juga akan berjanji kepada raja untuk berusaha menyelesaikan masalah kecurian tersebut.  ( 4 markah jawapan tepat dan isi cukup )
    Jumlah markah =  8/8

    JAWAPAN SOALAN PROSA TRADISIONAL – PUTERI NURANISYA AQILAH BT. ALAN

(i)  Apakah maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai.

   Maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai adalah senjata yang sangat banyak. Gunakan- Rangkai kata banyak lembing dan perisai bermaksud sejata yang terlampau banyak. Oleh sebab itu, dengan menggunaka ayat berkenaan anda akan terelak menggunakan kata pemeri. ( 2 markah )

(ii)  Orang kaya-kaya telah mengadu kepada raja bahawa rumah mereka kecurian  
      semalam.
      Nyatakan reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut.

    Reaksi raja apabila mendengar orang kaya-kaya mengadu bahawa rumah mereka  mengalami kecurian, raja hairan kerana tiada seorang pun melihat kehadiran Kertala Sari. Raja juga sedikit murka kerana Kertala Sari tidak berjaya ditangkap kemudian raja  memanggil Laksamana untuk berjumpa dengannya. ( 3 markah )

(ii) Sekiranya anda Temenggung, apakah tindakan-tindakan yang akan anda lakukan untuk  meredakan kemarahan raja?

    Sekiranya saya Temenggung, saya akan meredakan kemarahan raja dengan cara menyakinkan raja bahawa saya akan menangkap Kertala Sari dengan pelbagai taktik yang licik. Selain itu, saya juga akan bersumpah dengan sepenuh hati kepada raja untuk menangkap Kertala Sari sehingga berjaya dicekup. Akhir sekali, saya akan menceritakan kepada raja bahawa saya telah berusaha sehabis baik pada malam kejadian untuk menangkap Kertala Sari. ( 4 markah )

     Jumlah markah : 8/8

JAWAPAN PROSA TRADISIONAL MUHAMMAD AIMAN B. ZUMDY

.i)   Maksudnya ialah senjata yang banyak. ( Bina ayat yang lengkap, sepatutnya          Rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai bermaksud senjata yang sangat   banyak. ( 1 markah - ayat tidak gramatis)

.ii) Raja berasa pelik dan bertanya kepada Temenggung sama ada mereka berkawat atau tidak malam ini.Baginda berasa murka akan tindakan temenggung. ( 3 markah )

.iii) Pada pendapat saya, saya akan cuba menyelesaikan masalah kecurian tersebut. Selain itu, saya akan berkata benar dan menceritakan perkara yang sebenarnya kepada raja. Akhir sekali saya akan memanggil beberapa orang saksi yang melihatnya melakukan kawalan untuk melindungi  istana. ( 3 markah )
     Jumlah markah :  7/8

JAWAPAN NOOR SUZILAWATI BT. ABDUL SHUKOR

i. Maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai ialah terlampau berlambak bersama alatan pertahanan. ( 2 markah )
ii. Reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut ialah berasa hairan bagaimana hal tersebut dapat terjadi. Baginda juga berasa murka dengan Temenggung kerana gagal melaksanakan tugasnya dengan baik. ( 3 markah )
iii. Sekiranya saya Temenggung, tindakan-tindakan yang akan saya lakukan untuk meredakan kemarahan raja ialah ( Kata pemeri tidak sesuai digunakan kerana selepasnya mesti kata nama bukan kata sendi sepatutnya dengan ) akan memberitahu raja bahawa saya akan memperketatkan sistem pengawalan agar hal seperti berikut tidak berulang. Saya juga akan berusaha untuk menangkap Si Kertala Sari itu untuk meredakan kemarahan raja. ( 3 markah -sila berhati-hati menggunakan kata pemeri)
    Jumlah markah = 8/8

JAWAPAN MOHAMMAD FARID IZUAN B. MOHD FAISA
LATIHAN FARIDZUAN
1)  Maksud rangkai kata terlalu banyak dengan lembing perisai ialah senjata yang sangat banyak. ( 2 markah )
2)  Reaksi raja apabila mendengar aduan tersebut ialah raja berasa hairan dan bertanya kepada Temenggung sama ada mereka berkawal atau tidak pada malam itu. Baginda sedikit murka akan Temenggung lalu menyuruh memanggil Laksamana. ( 3 markah )
3)  Sekiranya saya seorang temenggung,tindakan saya untuk meredakan amarah raja ialah saya akan munyuruh laksamana menangkap Kertala Sari dengan apa cara pun demi memastikan kerajaan dan rakyat amat serta amarah raja juga akan hilang. Selain itu,saya rasa raja perlu sedikit masa untuk berfikir serta menghilangkan amarah supaya dapat berfikir cara menangkap Keetala  ( Ejaan salah ) Sari. (  4 markah - Hati-hati ejaan anda )
     Jumlah markah = 8/8


Senarai nama pelajar tidak aktif tuisyen online sepajanjang cuti persekolahan 2019

1.   MUHAMMAD HAFIZULLAH B. MOHD RAFI
2.   MUHAMMAD SYAHIR B. SUFI B. SHAMSOL ALAM.
3.   NOR FATIN ATIKAH BT. AZMI.
4.   NUR ATIRA BT. ABU KASIM
5.   NUR MUSTAFA B. ISMAIL
6.   NUR NAFISA HUSNA BT. HASNIZAM.
7.   NURFARRAH ADURAH BT. OSMAN.

Semoga semua pelajar diharapkan terlibat secara aktif tuisyen online.