Sabtu, 7 Disember 2019

JAWAPAN KARANGAN HURAIKAN PENDAPAT ANDA KEISTIMEWAAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN

KARANGAN PUTERI ANISYA AQILAH BT. ALAN

Gambar di bawah menunjukkan keistimewaan penggunaan komputer dan Internet oleh masyarakat era e-komuniti.

Huraikan pendapat anda tentang keistimewaan penggunaan media sosial dalam kehidupan harian.
Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

KEISTIMEWAAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL

Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka,  perkataan media ditakrifkan sebagai alat atau perantara dalam komunikasi dan dalam perhubungan. ( Ayah definisi 1 ) Manakala perkataan sosial didefinasikan sebagai segala hal yang berkaitan dengan masyarakat dan kemasyarakatan. ( Ayat definisi 2 ) Berdasarkan rujukan daripada laman web Wikipedia, Andreas Kaplan dan Micheal Heanlien mendefinasikan media sosial sebagai  sebuah kumpulan aplikasi berasaskan internet yang membangun atas dasar ideologi dan teknologi yang membolehkan penciptaan dan pertukaran. ( Ayat definsi 3 ) Pada era globalisasi ini, terdapat pelbagai aplikasi media sosial yang boleh diakses oleh semua lapisan masyarakat  di pelbagai tempat dan pada bila-bila masa. ( Ayat rangsangan 1 ) Penciptaan teknologi yang kian pesat seperti penghasilan telefon pintar dan komputer membolehkan media sosial sangat mudah diakses dengan bantuan rangkaian Internet yang tidak kurang hebatnya. ( Ayat rangsangan 2 ) Kewajipan masyarakat masa kini untuk memiliki telefon pintar menyebabkan mereka tidak ketinggalan untuk mencipta akaun  media sosial tersendiri.  ( Ayat rangsangan 3 ) Terdapat pelbagai jenis media sosial pada masa kini, antaranya Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp dan pelbagai lagi. ( Ayat rangsangan 4 ) Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya, seseorang individu itu, memiliki lebih dari satu akaun media sosial kerana media sosial mempunyai pelbagai kebaikan yang dapat memudahkan kehidupan masyarakat pada abad ini, maka kewujudan media sosial diibaratkan sebagai  dayung sudah di tangan, perahu sudah di air. ( Frasa menarik ) Sekiranya media sosial tidak wujud pada masa kini, pastinya kehidupan masyarakat sangat sukar terutamanya untuk berkomunikasi pada jarak yang jauh. ( Ayat KBAT ) Persoalannya mengapakan kewujudan media sosial dianggap sebagai pelengkap kehidupan masyarakat?. Apakah keistimewaan  disebalik penggunaan media sosial?. ( Ayat arahan )

Ulasan guru:-

( Pengenalan digunakan jenis difinisi, definisi yang digunakan merujuk Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, serta definisi daripada sumber Web Wikipedia, huraian menarik dan membicarakan tentang aplikasi media dan jenis-jenisnya dan kesannya kepada pengguna, terdapat frasa menarik dan terdapat ayat KBAT, serta ada ayat arahan. )

              Keistimewaan media sosial yang pertama ialah, media sosial sebagai medium perhubungan komunikasi pada jarak jauh. ( Ayat isi ) Pada zaman dahulu, tahap komunikasi masyarakat dengan individu yang jauh amatlah sukar dan hanya bergantung kepada  surat yang mengambil masa  beberapa minggu untuk sampai kepada penerima. ( Huraian 1 ) Namun,kewujudan media sosial kebelakangan ini telah mengubah tiga ratus enam puluh darjah tahap dan cara komunikasi manusia menjadi lebih mudah. Kewujudan media sosial seperti WhatsApp, Wechat, Yahoo dan Telegram telah memudahkan perhubungan manusia sekali gus mengurangkan masa penghantaran mesej kepada penerima, penghantaran mesej melalui pelbagai medium dan membolehkan perhubungan secara terus walaupun penerima berada berjuta batu dari pengirim.  ( Ayat Huraian 2 ) Jika kita tinjau dari sudut masa penghantaran mesej tersebut, amatlah berbeza jika dibandingkan dengan masa penghantaran mesej pada masa dahulu ibarat langit dengan bumi.  ( Ayat huraian 3 ) Hal ini demikian kerana, masej yang dihantar oleh pengirim dengan menggunakan media sosial  mampu sampai kepada penerima kurang dari tiga saat, namun pada masa dahulu  mesej tersebut mengambil masa berbulan jika pengirim dan penghantar berada pada jarak yang sangat jauh. ( Ayat huraian 3) Media sosial juga membolehkan mesej dihantar dari pelbagai medium misalnya tulisan, grafik, suara dan juga video, malah masyarakat mampu berkomunikasi secara terus atau 'direct' melalui 'voice call' atau ' video call' pada jarak yang sangat jauh. ( Ayat contoh ) Maka, pada masa kini tiada lagi istilah kacang lupakan kulit kerana  walaupun seseorang  anak itu belajar di luar negara, dia tetap mampu berkomunikasi dengan orang tuanya melalui media sosial.  ( Frasa menarik ) Sekiranya, media sosial tidak wujud pastinya komunikasi pada jarak jauh terbatas dan mengalami pelbagai kesukaran untuk berhubung. ( Ayat KBAT ) Maka, tegaslah keistimewaan media sosial mampu menjadi medium perhubungan komunikasi pada jarak jauh. ( Ayat penegas)


              Selain itu, media sosial juga mampu memberikan maklumat dan berita tanpa sempadan  kepada semua lapisan masyarakat. ( Ayat isi ) Hal ini demikian kerana, melalui media sosial masyarakat akan berkongsi maklumat dan berita terkini tentang pelbagai perkara misalnya berita berkenaan negara, politik, masyarakat, krisis luar negara dan macam-macam lagi. ( Ayat huraian 1 ) Melalui perkongsian menggunakan media sosial, berita yang disampaikan lebih cepat, tepat dan tanpa sempadan berbanding berita yang disampaikan melalui medium surat khabar.  ( Ayat huraian 2 ) Kebaikan berita melalui media sosial ini mampu menghakis sifat masyarakat bagai katak di bawah tempurung dan menjadikan rakyat Malaysia lebih berpengetahuan. ( Ayat huraian 3 + Frasa menarik)  Hal ini demikian kerana, berita terkini yang disiarkan melalui media sosial  kebiasaannya akan muncul di notifikasi media sosial atau telefon pintar  , maka  individu itu hanya perlu klik pada notifikasi tersebut untuk membaca berita tersebut selanjutnya. ( Ayat Huraian 4 ) Jelaslah bahawa, input dan berita melalui media sosial jauh lebih efektif berbanding surat khabar yang mengambil masa lama bagi proses penulisan ,pencetakan dan pengedarannya. ( Ayat huraian 5) Terdapat pelbagai aplikasi media sosial yang menyiarkan berita dan maklumat yang telus dan cekap, antaranya ialah Berita Harian Online, News Straits Time dan The Star Online. ( Ayat contoh ) Setiap maklumat dan berita yang disiarkan di media sosial amatlah penting untuk diketahui oleh semua lapisan masyarakat supaya masyarakat sentiasa berminda kelas pertama dan berpengetahuan persis titah Sultan Nazrin Shah, " ketika bangsa bagaikan mabuk dilambung ombak globalisasi, amatlah perlu untuk bangsa dipertingkatkan kepada fakta sejarah". ( Frasa Menarik ) Jika masyarakat tidak memperkukuhkan diri dengan berita terkini melalui media sosial, pastinya rakyat Malaysia akan gagal dalam mencorak  kehidupan yang berjaya kerana tiadanya iktibar  yang dipelajari daripada pembacaan  berita-berita terkini. ( Ayat KBAT)  Izharlah bahawa,media sosial mampu memberikan maklumat dan berita tanpa sempadan kepada semua lapisan masyarakat. ( Ayat Penegas)

            Meninjau dari skop ekonomi, media sosial juga mampu meningkatkan ekonomi harian . ( Ayat isi ) Masyarakat masa kini berpeluang menggunakan media sosial sebagai sumber pendapatan harian dengan cara membuka akaun khas bagi penjualan barangan tertentu. ( Ayat huraian 1 ) Peniagaan atas talian dianggap sebagai cara memperoleh pendapatan yang efektif.  ( Ayat huraian 2 ) Hal ini demikian kerana perniagaan  atas talian dapat dijalankan di merata tempat dan hanya berbekalkan telefon pintar dan internet sahaja bagi mengambil pesanan dan membalas pertanyaan pelanggan. ( Ayat huraian 3 ) Malah suri rumah berpeluang meringankan  beban si suami dengan cara menjalankan perniagaan atas talian walaupun hanya berada di rumah sahaja. ( Ayat huraian 4 )  Bagi individu yang mempunyai pengaruh yang besar, misalnya 'instafamous', mereka mampu menambah sumber pendapatan melalui media sosial dengan cara melakukan  'paid review' atau 'review'. ( Ayat huraian 5 ) Secara ringkasnya, individu terkenal ini menggunakan pengaruh yang besar  dengan menyiarkan iklan dari peniaga-peniaga online yang lain.  ( Ayat huraian 6) Hal ini sekali gus, memberikan peluang kepada peniaga-peniaga atas talian untuk melebarkan sayap perniagaan mereka, bak ungkapan peribahasa alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan dan bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. ( Frasa menarik ) Antara contoh peniaga atas talian yang telah berjaya ialah Datin Vivy Sofinas Yusof. Beliau hanya memulakan pernigaan atas talian berbekalkan modal hanya sebanyak seratus ribu ringgit Malaysia sahaja, namun kini, jenama perniagaan beliau iaitu Fashion Valet bukan sekadar  dijalankan  atas talian malah telah berkembang kepada pembukaan  kedai-kedai di Malaysia, Singapura dan Indonesia serta lebih dari empat ratus jenama bernaung di bawahnya. ( Ayat contoh ) Jika, media sosial tidak digunakan sebaiknya sebagai sumber mencari wang pendapatan harian oleh masyarakat, pastinya ekonomi negara turut jatuh kerana kemiskinan rakyat. ( Ayat KBAT ) Pendek kata, sememanganya media sosial berkesan untuk meningkatkan ekonomi harian masyarakat pada  masa kini. ( Ayat penegas)

            Sementara itu, masyarakat berpeluang menuntut ilmu melalui medium media sosial. ( Ayat isi ) Pada masa kini, kebanyakan syarikat pendidikan, buku dan tuisyen telah menceburi media sosial sebagai satu langkah untuk bagi mengembangkan aktiviti mereka sekali gus membuka peluang kepada murid-murid untuk menuntut ilmu melalui media sosial. ( Ayat huraian 1 ) Cara ini dikatakan amat berkesan kerana kebanyakan  ilmu yang dikongsi  melalui media sosial berupakan audio dan video yang meransang pelajar untuk menontonnya.  ( Ayat huraian 2 ) Cara ini juga telah mendapat sokongan dan seruan sepenuhnya oleh Kementerian Pelajaran Malaysia, apabila kerajaan turut membuka web Frog Vle sebagai medium pembelajaran secara percuma. ( Ayat huraian 3 ) Ilmu yang dituntut bukan sahaja terbatas kepada pelajar sekolah menengah, malah terdapat sesetengah laman web yang menyediakan nota-nota pembelajaran bagi pelajar universiti misalnya pelajar perubatan dan pelbagai lagi. ( Ayat huraian 4 ) Pembelajaran melalui media sosial terbukti membantu terutama apabila pelajar berada di luar rumah misalnya pasaraya dan kedai makan kerana pelajar tetap berpeluang mengulang kaji hanya dengan berbekalkan telefon bimbit sahaja, persis peribahasa masa itu emas, masa yang senggang itu tetap dapat digunakan untuk menajamkan pengetahuan pelajar. ( Frasa menarik ) Anatar contoh aplikasi, laman web dan syarikat yang telah berjaya mendapat sambutan pelajar ialah Pusat Tuisyen Teratak Ilmu, laman web Bahasa Melayu Cikgu Ramsul, Aplikasi Osem dan pelbagai lagi.  ( Ayat contoh )  Jika dahulu terdapat hadith yang menyatakan " tuntutlah ilmu hingga ke negeri China", namun kini media sosial telah menjadi pelengkap dan memudahkan masyarakat untuk menuntut ilmu walau dimana-mana sahaja berada. ( Frasa menarik )  Sekiranya pelajar sungguh bertekad untuk berjaya, pastinya dia akan menggunakan medium media sosial untuk mengecapi impiannya kerana hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. ( Ayat KBAT + Frasa menarik ) Tegaslah, bahawa media sosial amat berguna sebagai medium untuk menuntut ilmu.( Ayat penegas)

           Konklusinya, sudah terang lagi bersuluh bahawa media sosial sememangnya membawa pelbagai faedah dan keistimewaan kepada semua penggunanya. ( Ayat penyimpul ) Sekiranya, masyarakat tidak memanfaatkan segala faedah ini, pastinya masyarakat mengalami kesukaran dalam menjalani kehidupan seharian. ( Ayat huraian 1) Sudah jelas pelbagai keistimewaan yang diperoleh daripada penggunaan media sosial antaranya memudahkan komunikasi, menyampaikan maklumat serta berita, sumber untuk meningkatkan ekonomi, medium untuk menuntut ilmu, medium untuk memperoleh rakan baharu dan pelbagai lagi faedahnya. ( Ayat cadangan dikemukakan ) Oleh itu, saya menegaskan supaya masyarakat lebih mengambil segala kebaikan media sosial untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian dan menjauhi segala aktiviti yang tidak berfaedah sewaktu menggunakan media sosial. ( Ayat huraian dan penjelasan kenapa cadangan dikemukakan ) Senario ini persis dengan peribahasa Melayu, yakni ambil yang keruh dan buang yang jernih. ( Frasa menarik ) Daripada menjadi tong kosong yang berbunyi nyaring di media sosial tanpa hala tuju, lebih baik kita memanfaatkannya demi kesejahteraan masa depan bersama. ( Frasa menarik 2 dan Ayat KBAT ) Saya berharap supaya, media sosial dapat digunakan sebaik yang mungkin oleh semua lapisan masyarakat demi membina negara yang maju pada masa hadapan. ( Ayat harapan )

Ulasan guru:-

T    karangan menepati tajuk.
I     relevan, huraian jelas dan matang. Contoh sangat sesuai.
B   gramatis dari segi kata dan ayat, kosa kata luas dan tepat penggunaan.

Markah :  27/30

Tahniah, Puteri kerana anda telah melaksanakan tugasan melebihi arahan saya kerana anda telah melengkapkan ke semua isi sedangkan arahannya untuk satu daripada tiga isi yang disediakan. Saya dan pihak sekolah mengalu-alukan kembalinya anda daripada SBP untuk  kecemerlangan sekolah dan saya juga merupakan guru anda di tingkatan 3, dan sudah nampak kemerlangan tersebut. Saya bangga menjadi guru anda.

Mohon gunakan Kaedah Pengembangan Idea Perenggan ini digunakan sebaik-baiknya saya perkenalkan kaedah berkenaan untuk kecemerlangan pelajar menghasilkan karangan tetapi pastikan masa anda menulis karangan ini cukup supaya tidak menghabat masa karangan 2, jenis dimensi.

KARANGAN NOOR SUZILAWATI

Keistimewaan Penggunaan Media Sosial

                                                            ( Pemilihan kata tidak sesuai / berlumba-lumba )
Pada era globalisasi kini, setiap negara dibekalkan dengan kemajuan dari segi teknologi maklumat. Antara negara-negara ( kesalahan penggulangan kata jamak ) maju yang mempunyai teknologi canggih ialah seperti China, Amerika, dan Jepun. Negara-negara ini mempunyai teknologi yang canggih, bahkan juga Malaysia kini menjadi salah satu negara maju atas usaha-usaha yang dilakukan oleh perdana Menteri kita iaitu Tun Mahathir. Kini ramai rakyat yang mengetahui apa itu media sosial? Media sosial merupakan satu medium yang diguna pakai  ( kesalahan unsur apitan imbuhan - perlu dutulis rapat ) oleh ramai pihak, bahkan juga kanak-kanak yang masih bersekolah rendah juga tahu media sosial ini. Penggunaan sosial mempunyai kebaikan dan keburukannya sendiri, ianya bergantung kepada penggunanya sendiri untuk memilih haluan tersebut. Oleh itu, marilah kita membincangkan keistimewaan media sosial kepada masyarakat era e-komuniti.
(  Pengenalan masih boleh diperbaiki )

Masyarakat muda kini iaitu pelajar bagi sekolah menengah yang dalam lingkungan 13 tahun hingga ke 18 tahun lebih gemar untuk berada di rumah. Apabila cuti sekolah sudah bermula, para pelajar akan berasa bosan dan hanya melayari internet. Oleh itu, guru-guru perlulah memanfaatkan zaman yang canggih ini dengan membuat pengajian jarak jauh. ( Kaedah pengajaran ini dijalankan di universiti - masih belum dilaksanakan di sekolah biasa - jika ada pun melalui kaedah seperti Frog VLE ) Antara salah satu contoh pengajian jarak jauh ialah dengan membuat sebuah blog di google. ( Hanya inisiatif guru sahaja ) Dengan itu, pelajar ini akan lebih tertarik untuk belajar kerana menggunakan kaedah ‘online’. Kaedah ini sebenarnya adalah salah satu tepat ( kesalahan ejaan- tempat )untuk pelajar berinteraksi dengan guru selain di sekolah. Sesetengah pelajar berasa malu bila  ( kata soal - sepatutnya apabila ) berdepan dengan guru tetapi lebih bersikap terbuka apabila berjauhan dengan guru ( tambah lagi huraian ) Tegaslah  ( Anda boleh menggantikan kata tegaslah dengan sekiranya kerana tegasnya menunjukkan anda telah membuat kesimpulan ) bahawa pengajian jarak jauh ( sepatutnya belajar dengan kaedah online ) merupakan salah satu keistimewaan belajar penggunaan  ( gunakan kata menggunakan ) internet. Hal ini yang demikian kerana usaha itu tangga kejayaan, jika kita hendak berjaya maka kita mestilah berusaha dengan gigih. Sekiranya setiap kejayaan yang kita hendak kecapi itu tidak dilakukan ,  bolehkah kita berjaya? Tegasnya, belajar secara online banyak kebaikannya.

Ulasan guru : Anda tidak faham perbezaan pengajian jarak jauh dan belajar secara online, oleh sebab itu berlaku sedikit kekeliruan semasa anda menghuraikan isi. Belajar menggunakan kaedah pengajaran jarak jauh digunakan oleh mahasiswa di universiti dan tidak sesuai digunakan oleh pelajar dan di sekolah pengajaran online cuba diterapkan dengan menggunakan Frog VLE tetapi kaedah ini masih tidak menjangkau objektifnya kerana pelajar tidak ada kemudahan internet seperti rakan-rakan lain yang masih tidak prihatin dengan penggunaan kaedah belajar secara online yang sedang saya usahakan. Semoga penjelasan saya ini dapat difahami)

Kini,sebarang maklumat yang dikehendaki akan lebih mudah dicari kerana pada zaman ini, semuanya terletak dihujung jari. Setiap satu keluarga yang mampu dan pastinya memiliki gajet seperti telefon, komputer, laptop dan sebagainya. Dengan teknologi yang canggih ini sebarang maklumat disampaikan dengan sepantas kilat. Sebaran maklumat yang pantas ini ada yang membawa kepada kebaikan dan ada yang membawa kepada keburukan. Apabila maklumat yang disampaikan itu ialah positif, kita akan mendapat banyak isu-isu semasa yang diyatakan. Apabila sebaliknya yang berlaku iaitu perkara negatif, maka akan membuat kita bergelumbangan dengan dosa contohnya apabila kita menyebarkan fitnah, melayari laman pornografi, serta mengakses laman yang melekakan seperti menonton filem serta muzik secara berlebih-lebihan. ( Tambah lagi huraian anda untuk mengambarkan anda banyak membaca. Oleh itu, kita hendaklah sentiasa mengambil dan membaca maklumat yang positif untuk menambahkan pengetahuan kita. Hal ini yang demikian kerana, amalan membaca jambatan ilmu. Antara laman web yang sering digunakan untuk menyebarkan maklumat ialah di Instagram,facebook, telegram,twitter dan sebagainya. Sekiranya, kita bijak menggunakan sumber maklumat kita adalah antara orang yang bijak menggunakan internet dalam kehidupan. ( Tambah ayat KBAT) Dengan itu jelaslah bahawa teknologi yang canggih ini membuatkan kita mudah mendapat maklumat-maklumat yang baru.

Seterusnya, keistimewaan penggunaan internet ialah mampu berhubung dengan orang yang berjauhan mari kita. Pada zaman dahulu, cara untuk kita berhubung dengan mereka yang tersayang atau dengan kawan-kawan kita adalah melalui surat-menyurat. Tetapi kini dengan teknologi yang sedemikan kita mampu untuk membuat panggilan dari jarak jauh, bahkan juga kini kita mampu untuk melihat muka mereka yang disebut ‘video call’. Antara web yang terkenal dengan perhubungan jarak jauh ialah whatsapp. Dengan kemajuan yang sedemikian mampu mengeratkan lagi hubungan kita yang berada berjauhan kerana kita dapat berinteraksi dengan mereka walau di mana pun kita berada. Banyak anak muda yang gemar untuk membuat ‘video call’ kerana dapat melihat terus muka orang yang mereka rindui sekiranya mereka berada jauh dari mereka. Justeru itu, jelaslah bahawa perhubungan jarak jauh merupakan keistimewaan penggunaan internet. Sekiranya teknologi yang canggih ini tidak dikuatkuasa di negara kita  maka kita akan masih mengamalkan cara yang lama untuk berkomunikasi.


Konklusinya, teknologi yang canggih ini amat penting dalam kehidupan seharian kita. Terdapat banyak lagi keistimewaan penggunaan teknologi maklumat kepada kita. Tuntasnya, teknologi ini memberikan kita impak yang besar dengan mengubah cara kehidupan kita. Teknologi ini juga adalah satu inovatif yang memberi kemudahan kepada penggunanya untuk berinteraksi dengan orang tersayang. Oleh yang demikian, gunalah teknologi yang disediakan dengan sebaik mungkin agar ianya ( Salah, kerana bukan manusia dan sesuai ditulisteknologi tersebut tidak merosakkan masa depan kita. Hal ini kerana, kita sendiri yang menentukan baik dan buruk sesuatu perkara yang kita terima. Tegaslah bahawa penggunaan teknologi kepada masyarakat era e-komuniti mendatangkan banyak faedah dan manfaatnya.

Kesimpulannya, masih ada unsur-unsur bahasa yang perlu anda perbaiki antaranya binaan ayat, pemilihan kata, huraian dan dengan pembetulan dan penambahbaikan sedikit karangan anda, anda akan berjaya menghasilkan karangan yang lebih baik. Selain itu, pastikan ayat-ayat yang perlu dimasukkan ke dalam karangan, contoh dalam perenggan isi perlu, ayat huraian yang jelas, ayat contoh, ayat KBAT, frasa menarik, dan ayat penegas perlu nampak hasilannya. Jika ada masalah atau nak bertanya, silakan saya akan sentiasa membantu. Tahniah, saya akan terus menyokong usaha gigih anda untuk menghasilkan karangan yang bermutu. Ingat, mohon karangan ini diperbaiki dan hantar semula kepada saya untuk saya semak. Untuk melihat contoh karangan tengok karangan Puteri, tetapi jangan tiru macam Puteri kerana ada huraiannya sampai lima ayat, buat mana yang mampu. Ok. Usaha tangga kejayaan.

Markah :   22/30

MUHAMMAD SYAHIR SUFI BIN SHAMSHOL ALAM
4SAINS

Ungkapan “dunia tanpa sempadan”, “maklumat di hujung jari” dan beberapa lagi ungkapan yang sering kita dengar dan acap kali diungkapkan  untuk yang  dimana  ( kata tanya tidak boleh ditulis dalam ayat- sepatutnya  merujuk kepada kekuasaan dan perkembangan dunia teknologi maklumat yang berkembang dengan pesat ( Ayat rangsangan 1)  . Pada masa kini, teknologi maklumat merupakan suatu keperluan dalam kehidupan kita seharian. ( Ayat rangsangan 2)  Ia ( kata tunjuk ini hanya untuk manusia - perkataan yang sesuai digunakan ialah teknologi maklumatberkembang sejajar dan sewajar ( tidak perlu ditulis) dengan penghasilan gajet-gajet mudah alih seperti telefon pintar dan pelbagai pakej perkhidmatan internet ditawarkan yang membenarkan pengguna memperolehi (tiada 'i '- sepatutnya memperoleh ) perkhidmatan internet dan perkongsian maklumat dengan amat mudah tanpa mengira masa ( Ayat rangsangan 3 ) . Selitkan ayat KBAT- Sekiranya manusia tidak menggunakan capaian Internet atau media sosial dalam kehidupan mereka boleh dibaratkan seperti katak di bawah tempurung. ( Sudah dimasukkan frasa menarik, tidak perlu menulis frasa menarik lagi) Semua orang bebas dan berhak menggunakan media sosial mengikut keperluan dan keselesaan individu. (Selitkan ayat arahan- Persoalannya, apakah keistimewaan media sosial dalam kehidupan manusia )

Anda tidak menulis mengikut acuan kaedah pengembangan idea perenggan penutup. Pastikan dalam perenggan penutup perlu ada jenis ayat yang anda pilih, ada iatu penulisan jenis ungkapan, ayat rangsangan 1, 2, dan 3  ada. Ayat KBAT tiada ditulis dan frasa menarik. Kemudian diikuti ayat arahan. Di atas saya sudah perbetulkan karangan anda. Saya juga telah memperbetulkan kesalahan penggunaan kata. Cuma anda perlu perbaiki dan salin serta hantar semula karangan berkenaan kepada saya. Ok.

Media sosial merupakan wadah dan platform bagi pengguna atau “user” untuk berhubung, berkomunikasi, berkongsi maklumat, gambar dan sebagainya dengan adanya talian internet. ( Ayat isi ) Sejarah perkembangan media sosial sebenarnya telah bermula sejak tahun 1978 dengan penemuan Sistem Papan Buletin yang membolehkan surat elektronik atau e-mail dikirimkan dengan menggunakan talian telefon yang disambung kepada peranti.  ( Ayat huraian 1 ) Sistem papan buletin ini ditemukan oleh Ward Christensen dan Randy Suess yang merupakan pelopor dunia komputer. ( Ayat huraian 2 ) Sejarah perkembangan jaringan media sosial bermula dengan pengiriman e-mail oleh pengkaji ARPA ( Advanced Research Project Agency) pada tahun 1971. ( Ayat huraian 3 ) Oleh sebab itu, pengguna boleh mendapatkankan maklumat dengan mudah dan berinteraksi dengan rakan sebaya, sahabat handai dengan menggunakan media sosial kerana maklumat di hujung jari. ( Ayat huraian 4 ) Sebagai contoh, sekiranya pengguna berada di mana-mana sahaja sama ada di dalam atau luar negara, mereka sentiasa dapat berhubung dengan rakan sebaya dan orang tersayang dengan mudah. ( Ayat contoh) Bahkan juga, dengan melayari atau mengakses media sosial di Internet pengguna tidak akan ketinggalan maklumat sama ada maklumat mengenai berita semasa, hal berkaitan majlis seperti jemputan perkahwinan dan kita akan mengetahui peristiwa semasa dengan mudah kerana dunia tanpa sempadan. ( Frasa menarik ) Sekiranya, pengguna tidak mengakses media sosial sudah pasti mereka ketinggalan zaman tanpa mengetahui peristiwa yang berlaku di sekeliling mereka ( Ayat KBAT) Sudah terang lagi bersuluh, media sosial amat penting digunakan sebagai alat komunikasi antara masyarakat dalam kehidupan seharian.

Mana ayat KBAT, frasa menarik, dan ayat penegas? Karangan anda tidak lengkap kerana anda tidak menjelaskan fungsi media sosial dalam kehidupan manusia. Oleh sebab itu, tugasan anda tidak selesaikan dan isi karangan tergantung tidak bertali. Oleh sebab itu, di atas saya pandu anda untuk menghasilkan karangan menarik. Salin dan send semula kepada saya.

Pemasaran menggunakan media sosial merupakan salah satu teknik yang sangat membantu untuk usahawan-usahawan yang ingin memasarkan produk mereka dengan lebih meluas lagi. ( Ayat isi ) Dengan menggunakan media sosial sebagai agen aktiviti pemasaran, peniaga boleh mendapat prospek pelanggan baru yang berpotensi dengan mudah dan mereka juga akan dapat meningkatkan jualan kerana lebih ramai lagi pengguna akan mengetahui mengenai produk yang disediakan. ( Ayat huraian 1) Ia ( Kata ia untuk manusia dan sebaik-baiknya gunakan media sosial dalam ayat anda ) bukan hanya untuk pasaran tempatan sahaja, malah pasaran antarabangsa juga boleh didapati dengan adanya media sosial ini. ( (Ayat huraian ke 2 ) Malah, pengguna sebagai pemasar barangan tidak memerlukan bangunan atau pejabat untuk mempromosikan barangan dan perkhidmatan mereka. ( Ayat huraian 3 ) Oleh sebab itu, pengguna boleh menjimatkan wang kerana selain tidak perlu menyediakan bangunan, pengguna juga tidak perlu pekerja untuk meneruskan aktiviti perniagaan kerana alang-alang mandi biarlah basah. ( Ayat huraian 4 + frasa menarik ) Sekiranya pengguna tidak menggunakan media sosial untuk memasarkan barangan, sudah pasti barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan sukar untuk dipasarkan. ( Ayat KBAT). Tegasnya, penggunaan media sosial dalam pemasaran barangan dan perkhidmatan mampu memperluas pasaran pengguna.

Terlampau mudah sangat anda mengarang isi kedua di atas. Seperti biasa, mana ayat-ayat yang sepatutnya anda tulis menggunakan kaedah pengembangan idea perenggan isi. Rujuk penerangan di atas. Oleh sebab itu, saya pandu anda untuk mengarang dengan lebih sempurna.

Tambahan pula, penggunaan laman sosial tersebut juga dapat dimanfaatkan sebagai punca untuk menjana pendapatan yang lumayan. Melalui Instagram, Facebook,  Twitter dan sebagainya, kita boleh mengembangkan perniagaan atau memasarkan produk secara percuma tanpa memerlukan seseorang itu bersemuka secara bertentangan mata. Orang ramai dapat membeli sesuatu barangan seperti baju,seluar ,kasut, barang-barang elektronik sepertikomputer riba,kamera digital dengan menggunakan laman sosial tersebut. Mereka juga dapat menjadikan laman sosial tersebut sebagai alternatif menambahkan sumber pendapatan bulanan . ( Isi anda berulang )

Seterusnya, keistimewaan media sosial yang lain ialah dapat digunakan sebagai rakyat untuk bersuara memberi pendapat yang dihasilkan  secara bebas tetapi mengikut undang-undang. ( Pemilihan kata- dihasilkan tidak sesuai). ( Ayat isi ) Segala aduan boleh terus diadukan kepada saluran yang betul seperti laman sesawang Facebook Perdana Menteri atau media massa seperti televisyen yang menjadi penyalur maklumat kepada pihak berkuasa. ( Ayat huraian 1 ) Jika aduan atau cadangan yang dilontarkan berasas, pihak-pihak berkuasa akan mengambil tindakan yang sewajarnya bagi menangani masalah yang sedang berlaku. ( Ayat huraian 2 ) Cara ini mungkin akan lebih berkesan kerana wakil-wakil rakyat mula menggunakan media sosial sebagai medium untuk mendekatkan diri dengan rakyat  dan  mendengar semua keluhan dan aduan rakyat di kawasan mereka. ( Ayat huraian 3 ) Antara contoh aduan yang boleh dimuatkan ke dalam media sosial seperti masalah kekurangan kemudahan awam, aduan kerosakan paip air, dan aduan tentang masalah ketiadaan taman permainan kanak-kanan di kawasan pengguna. ( Ayat contoh ) Sekiranya aduan anda betul dan berasaskan kemungkinan tindakan untuk mengatasinya akan diambil oleh pihak yang bertanggungjawab kerana siapa yang makan cili dia terasa pedasnya. ( Frasa menarik ). Sekiranya kita sebagai pengguna tidak mengambil peluang untuk meluahkan perasaan, sudah pasti pihak yang bertanggungjawab tidak akan mengambil apa-apa tindakan atas apa yang anda adukan. ( Ayat KBAT ) Tegasnya, peranan media sosial amat berkesan jika digunakan sebagai wahana menyampaikan masalah kepada pihak yang bertanggungjawab jika aduan berkenaan mempunyai asas-asas yang kukuh.

Mana ayat KBAT, frasa menarik, ayat penegas? Oleh sebab itu, sila ikut panduan di atas untuk menghasilkan karangan yang berkesan.

Kesimpulannya, media sosial mendatangkan pelbagai manfaat yang berguna kepada masyarakat kita. Sebagaimana saya gariskan beberapa kebaikan media sosial dalam kehidupan masyarakat seperti menjadi wadah kepada masyarakat berkomuniaksi antara satu sama lain, media sosial berpenaran sebagai alat pemasaran barangan dan perkhidmatan, dan media sosial berperanan untuk masyarakat meluahkan persaaan kepada pihak pemimpin masyarakat. Oleh itu, masyarakat dalam kalangan kita perlu masyarakat perlu memanfaatkan media sosial dengan sebaiknya apabila semuanya terletak di hujung jari. Seangkatanya, tukar menjadi selain itu, media sosial memberi seribu satu fungsi dan manfaat kepada pengguna yang menggunakan nya. Semoga dengan adanya media sosial, masyarakat akan hidup sejahtera walaupun mereka perlu memilih penggunaanya agar mereka terelak daripada melakukan perkara yang bertentangan dengan agama dan undang-undang.

Penutup mudah sangat. Cuba lihat panduan-panduan karangan di atas untuk menghasilkan perenggan penutup yang baik. Oleh sebab itu, salin semula karangan di atas dan send semula kepada saya untuk semak kali kedua.Semoga anda faham bagaimana untuk menghasilkan karangan serpurna dan matang. Kesimpulannya, gunakanlah kaedah pengembangan idea perenggan pengenalan, perenggan isi dan perengganuntuk menghasilkan karangan yang menarik, jika tidak karangan anda tidak akan sempurna.

Markah :  15/30

Faridizuan Faridizuan

Dalam era globalisasi ini, ( Istilah tidak tepat, lebih sesuai kini menunjukkan masa ) peningkatan penggunaan sosial media ( susunan ayat terbalik ) semakin meningkat mengikut perkembangan dunia Teknologi ( Pengenalan jenis fakta ) Maklumat dan Komunikasi dunia. Pekembangannya bagai cendawan tumbuh selepas hujan. ( Ayat rangsangan 1 ) Rangkaian sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram, WeChat, Skype, Viber dan WhatsApps adalah antara contoh medium penting yang terdapat dalam aplikasi media sosial. ( Ayat rangsangan 2 ) Hal ini demikian,menyebabkan ramai rakyat Malaysia mendownload aplikasi berkenaan tanpa mengira peringkat umur supaya tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung. ( Ayat rangsangan 3 + frasa menarik ) Namun begitu,terdapat sesetengah masyarakat menggunakan sosial media dengan cara yang salah. ( Ayat rangsangan 4 ) Hal ini akan menyebabkan akan berlakunya benda-benda ( pemilihan perkataan tidak sesuai - gantikan perkataan perkara-perkara ) yang tidak berfaedah. ( Ayat rangsangan 5 ) Media sosial digunakan untuk tujuan yang baik serta untuk digunakan dalam pelbagai pekara seperti berkomunikasi dengan rakan,mencari bahan rujukan dan sebagainya akan memberi natijah yang baik kepada masyarakat ( Ayat KBAT ) Hal ini akan menjadikan masyarakat lebih tahu tentang dunia semasa. ( Ayat KBAT lapisan 2 )T erdapat beberapa keistimewaan sosial media yang boleh kita huraikan bersama. ( Ayat arahan )

Ulasan guru : Pengenalan yang baik tetapi masih ada kesalahan seperti pemilihan kata yang tidak sesuai dan binaan ayat tidak gramatis yang perlu diperbaiki. Kesimpulannya, pengenalan anda masih baik.

  Antara keistimewaan sosial media adalah perhubungan dari jarak yang jauh. ( Ayat isi ) Melalui perhubungan kita dapat berkomunikasi dengan orang dari pelbagai negara atau pun di dalam negara Malaysia. ( Ayat huraian 1 ) Hal ini menyebabkan kita tidak perlu risau untuk berkomunikasi dengan seseorang kerana media sosial ini mampu mengeratkan hubungan ahli keluarga dan sahabat handai - tambah lagi huraian. ( Ayat Huraian 2) Melalui aplikasi Facebook, Twitter, Instagram, WeChat, Skype, Viber dan WhatsApps kita juga dapat berhubung dengan keluarga,sahabat,teman lelaki atau wanita dan sebagainya. ( Ayat huraian 3 ) Kita dapat bertanya khabar yang sudah lama tidak bertemu. ( Ayat huraian 4 ) Tidak seperti datuk nenek kita dahulu yang susah payah untuk menulis surat untuk bertanya khabar anak-anak mereka. ( Ayat contoh ) Selain itu, ibu bapa juga boleh melihat prestasi akedemik anak-anak di dalam aplikasi SAPS. ( Ayat huarain 6 ) Ini tidak sesuai ganti Oleh sebab itu, media sosial mampu membantu ibu bapa untuk melihat prestasi anak-anak di sekolah. ( Ayat KBAT )Sekiranya perhubungan atau komunikasi tidak digunakan dengan sebaiknya,kita tidak tahu khabar tentang ibu bapa dan sahabat kita sama ada mereka ada masalah atau tidak. ( Ayat KBAT lapisan kedua )Tegasnya bahawa perhubungan atau komunikasi amat penting bagi mengukuhkan ikatan kekeluargaan atau persahabatan. ( Ayat penegas )

Ulasan guru : Binaan ayat untuk isi di atas agak baik, cuma ini bukan penanda wacana dan lebih sesuai ditukar oleh sebab itu.  Selain itu, ada ayat yang boleh ditambah untuk memantapkan binaannya. Cuma tiada frasa menaruk yang diselitkan dalam ayat-ayat di atas. Walau bagaimana pun, tahniah Faridzuan kerana mampu membina perenggan isi yang baik.

  Konklusinya, media sosial mampu membawa kepada kebaikan yang ketara kepada pengguna jika digunakan secara bijak. ( Ayat cadangan ) Masyarakat Malaysia mestilah bekerjasama dalam memastikan media sosial digunakan dengan tujuan yang baik.  ( Ayat cadangan 2 ) Bak kata pepatah Melayu bersatu kita teguh becerai kita roboh oleh itu penggunaan media sosial mampu memberi natijah yang baik jika penggunaan sesuai dengan pembinaan jati diri masyarakat Malaysia. ( Ayat cadangan + frasa menarik ) Seterusnya,kita mestilah menjadikan media massa sebagai platform untuk memajukan negara kita. ( Ayat cadangan 3 ) Harapan agar Malaysia mejadi negara yang maju dalam dunia Teknologi Maklumat dan Komunikasi dunia suatu hari nanti. ( Ayat harapan )

Tiada diselitkan ayat KBAT, tetapi binaan ayat perenggan penutup masih baik.

Muhamad Aiman bin Zumydy

Menurut kamus dewan perkataan media bermaksud alat atau perantara dalam komunikasi  atau dalam perhubungan manakala maksud sosial pula adalah segala hal yang berkaitan dengan kemasyarakatan. ( Pengenalan jenis definisi ) Pada hari ini kita sedar bahawa penggunaan media  sosial amat menjadi  tumpuan di seluruh negara . ( Ayat ransangan 1 ) Media sosial adalah sejenis media yang boleh ( tambah kata ) digunakan terus secara talian  dengan ( tukar kata untuk )membolehkan para pengguna   mudah untuk menyertai, berkongsi, dan mencipta isi meliputi blog, rangkaian sosial, wiki, forum dan dunia virtual. ( Ayat rangsangan 2 ) Media sosial juga mempunyai pelbagi ( kesalahan ejaan ) manfaat untuk kita mengetahui maklumat semasa dan isu semasa ( Ayat rangsangan 3 ). Jika seseorang  individu tidak menggunakan media sosial dengan baik ( tambah frasa ) pasti mereka ( tambah kata ganti ) akan menjadi seperti peribahasa Melayu  ( tidak perlu frasa ini )seperti katak dibawah tempurung kerana tidak mengetahui isu semasa. ( Ayat KBAT) Oleh itu, marilah kita sama-sama mengetahui ( kata tidak sesuai - ubah membincangkan ) keistimewaan media sosial jika digunakan dalam kehidupan masyarakat. ( Ayat arahan )

          Sebagai pelajar berminda kelas pertama  keistimewaan  media sosial yang pertama adalah untuk ( adalah tidak boleh bertemu dengan kata kerja dan tambah kata hubung untuk ) memudahkan perhubungan dan komunikasi jarak jauh. ( Ayat isi ) Jika kita renungkan pada zaman dimana ( kata tanya tidak boleh ditulis dalam ayat - gugurkan, tambah dahulu ) tiada media sosial masyarakat hanya menggunakan surat menyurat sahaja untuk bertanya khabar seseorang. ( Ayat huraian 1 ) Perkembangan yang telah dilakukan dengan kerajaan lebih memudahkan ( Binaan ayat tidak mantap - sepatutnya, perkembangan media sosial yang dilakukan oleh kerajaan kini memudahkan ) seseorang menghubungi rakannya dengan hanya menggunakan aplikasi media sosial  yang dipanggil  Whatsapp. ( Ayat huraian 2 )  Hal ini demikian kerana  kita dapat melakukan video call dimana-mana sahaja ( salah penggunaan kata tanya - tambah  di mana-mana sahaja, dan) kita dapat melihat wajah seseorang serta suara seseorang  dan seseorang  itu dapat mengalami apa yang kita alami. ( ubah  orang yang kita hubungi, sama ada orang itu ahli keluarga atau sahabat handai ) Perbuatan itu memberikan kita merasa lebih selesa dan dapat melepaskan rindu akan seseorang. Ubah menjadi Oleh sebab itu, media sosial mampu menjalinkan ukhwah kita dengan kenalan, sahabat handai agar lebih erat.  ( Ayat huraian 3 ) Selain itu,  Penggunaan (huruf kecil )telesidang memudahkan urusan antara masyarakat. ( Ayat huraian 4 ) Mesyuarat antara pemimpin dunia contohnya membolehkan rundingan dan kata sepakat dicapai tanpa memerlukan mereka  berkumpul di suatu tempat. ( Ayat huraian 5 ) Telesidang ini juga membolehkan wajah dan suara pihak yang terlibat dilihat melalui skrin oleh pihak yang lain.  ( Ayat huraian 6 ) Sekiranya, kaedah perhubungan dan komunikasi sebegini digunakan, bukan sahaja kata sepakat mudah diperoleh malah  dapat menjimatkan masa , kos penginapan dan kos pengangkutan serta semua pihak dapat selesa mengadakan mesyuarat kerana yang jauh kita yang dekat, yang dekat kita rapatkan. ( Ayat KBAT) Tegasnya, media sosial mampu memudahkan para pemimpin membuat keputusan dan mengurangkan kos berbanding mengadakan mesyuarat seperti biasa. ( Ayat penegas)
Tiada frasa menarik dikesan, dan saya dah perbetulkan karangan anda.




       Kesimpulannya,semua orang perlulah menggunakan  media sosial dengan sebaik mungkin  dan tidak terlibat dengan gejala sosial yang boleh merosakan diri sendiri bak kata peribahasa sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna. ( Ayat kesimpulan + ayat cadangan ) Tegaslah bahawa media sosial merupakan kemajuan sains dan teknologi yang tidak dapat dinafikan manfaatnya dalam memberiman (kesalahan ejaan ) pelbagai kemudahaan kepada masyarakat. ( Ayat cadangan 1 ) Dengan adanya media sosial, masyarakat akan mampu menerima pelbagai maklumat, dan merapatkan hubungan sesama masyarakat seiring dengan berkembangan kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi negara. ( Ayat cadangan 2 ) Semoga masyarakat Malaysia akan maju kerana maklumat di hujung jari dan dunia tanpa sempadan dan sentiasa  maju kehadapan bak kata peribahasa Melayu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan masyarakat negara maju yang lain. ( Ayat harapan )


Kesimpulan, atau perenggan penutup Aiman perlu diperbaiki dan kesalahan Aiman saya dah perbetulkan.

Banyak kesalahan binaan ayat saya kesan dalam karangan Aiman. Aiman perlu berhati-hati membina ayat dan kesalahan ini boleh menyebabkan markah karangan Aiman ditolak. Saya mengharapkan Aiman dapat membina ayat yang lebih baik dan ini memerlukan latihan yang lebih kerap. Jangan risau, teruskan membina karangan dan saya akan pastikan binaan ayat Aiman baik dan gramatis serta dapat menghasilkan karangan yang baik. Insya-Allah.


NUR AZYANA BINTI ABDUL HIZAM ( 4 SAINS ) - 

Internet merupakan media komunikasi moden yang kini digemari oleh masyarakat kerana media berkenaan lebih mudah dan cepat mengakses maklumat kerana maklumat di hujung jari ( Pengenalan jenis umum + frasa menarik). Kecanggihan aplikasi yang terdapat dalam laman sosial telah menarik perhatian semua peringkat umur termasuklah kanak-kanak. ( Ayat rangsangan 1 ) Penggunaan media sosial perlu lebih meningkat dalam kalangan pengguna apabila terdapat komputer riba dan telefon bimbit yang canggih direka dengan pelbagai fungsi.  ( Ayat rangsangan 2 ) Kini, untuk melayari media sosial boleh dilakukan di mana-mana saja dan pada bila-bila masa dengan hanya menggunakan telefon bimbit. ( Ayat rangsangan 3 ) Media sosial berkembang dengan pesat kerana semua orang mampu memiliki media sosial sendiri kerana harganya dipasaran yang murah frasa tambahan ( Ayat ransangan 4) Secara umumnya, penglibatan dalam media sosial adalah satu fenomena baru yang dialami oleh masyarakat yang mempunyai implikasi terhadap proses komunikasi dan interaksi serta memberikan kepuasan terhadap mereka. ( Ayat rangsangan 5 ) Antara laman sosial yang menjadi pilihan khalayak ramai pada masa kini termasuklah Whatsapp , Instagram , Twitter dan sebagainya. ( Ayat rangsangan 5 ) Sekiranya, kalangan pengguna media sosial bijak menggunakan media sosial sebagai wahana mendapat maklumat terkini, sudah pasti banyak manfaat yang diperoleh oleh mereka. (Ayat KBAT) Persoalannya apakah keistimewaan media sosial kepada kita sehingga jutaan masyarakat menggunakannya ? 

Mana ayat KBAT dan frasa menarik?

             Antara keistimewaan media sosial adalah penggunaan laman sosial dapat menambah kenalan yang baru di samping hubungan yang telah lama terputus dapat dieratkan semula. ( Ayat isi ) Media sosial juga bertindak sebagai medium perhubungan komunikasi jarak jauh. ( Ayat huraian 1 ) Bahkan juga, pendana wacaca mereka dapat mengetahui kerjaya yang telah diceburi oleh rakan yang jauh dan dapat berinteraksi antara satu sama lain. ( Ayat huraian isi 2 ) Selain itu, ( penanda wacana) media sosial seperti Whatsapp , Telegram dan Facebook sering digunakan untuk menghantar mesej kepada pengguna yang lain yang berada di tempat yang jauh. ( Ayat huraian 3 ) Selain berkomunikasi dengan menggunakan teks , terdapat juga penggunaan suara dan video di mana tukar menjadi membolehkan kita ( kata tanya tidak boleh digunakan dalam ayat ) kita boleh berkomunikasi dengan menggunakan suara sambil melihat wajah masing-masing. ( Ayat huraian isi 4 ) Mereka juga dapat menyampaikan maklumat seperti mengadakan perjumpaan di sebuah tempat dengan hanya menggunakan media sosial. ( Ayat huraian 5 ) Perkara ini lebih digemari oleh masyarakat kerana menjadi lebih mudah kerana dapat menjimatkan masa dan tenaga dengan cara menggunakan platform yang sedia ada. ( Ayat rangsangan 6 ) Mereka juga boleh berinterkasi tanpa batasan tidak kita tempat mahupun waktu dengan menggunakan media sosial. (Tambahan frasa- Ayat huraian 7) Hal ini menunjukkan betapa besarnya pengaruh internet dalam kehidupan manusia pada masa ini. ( Ayat KBAT ) Tegasnya, jelaslah bahawa penggunaan laman sosial boleh menambahkan kenalan yang baru serta mengeratkan hubungan sesama masyarakat. ( Ayat penegas)
  

         Kesimpulannya, media sosial mampu membawa kepada kebaikan yang ketara kepada pengguna jika digunakan secara bijak. Justeru, ibu bapa mahupun penjaga haruslah memantau anak mereka ketika mereka menggunakan media sosial untuk memastikan mereka tidak melayari laman-laman sesawang yang berunsur lucah yang mampu merosakkan minda mereka. Pengguna juga harus lebih berhati-hati ketika berurusan secara talian dan tidak mendedahkan maklumat diri sewenang-wenangya kerana jenayah di internet mungkin berlaku kepada pengguna jika tidak mengambil berat tentang perkata perkara melibatkan maklumat peribadi. Semua pihak perlu bekerjasama dalam memastikan media sosial sentiasa digunakan di jalan yang betul. Masyarakat juga boleh menyebarkan kebaikan media sosial kepada rakyat supaya kebaikan ini dapat memberikan kesan postif kepada mereka dan mampu meningkatkan kualiti hidup mereka kearah yang lebih baik pada masa yang akan datang. 

Penutup, baik tetapi boleh diperbaiki lagi. Cuba lihat keperluan untuk menghasilkan perenggan penutup karangan menggunakan kaedah pengembangan perenggan penutup.

KARANGAN SUZIE

Keistimewaan Penggunaan Media Sosial

Pada era globalisasi kini, setiap negara dibekalkan dengan kemajuan dari segi teknologi maklumat. Antara negara-negara maju yang mempunyai teknologi canggih ialah seperti China, Amerika, dan Jepun. Negara-negara ini mempunyai teknologi yang canggih, bahkan juga Malaysia kini menjadi salah satu negara maju atas usaha-usaha yang dilakukan oleh perdana ( Huruf besar dipermulaan ayat- kata nama khas ) Menteri kita iaitu Tun Mahathir. Kini ramai rakyat yang mengetahui apa itu media sosial? Media sosial merupakan satu medium yang diguna pakai ( Ditulis rapat kerana peranan imbuhan di.....i ) oleh ramai pihak, bahkan juga kanak-kanak yang masih bersekolah rendah juga tahu menggunakan media sosial ini. Penggunaan media ( tertinggal kata ) sosial mempunyai kebaikan dan keburukannya sendiri, ianya ( salah penggunaan kata ianya - sesuai digunakan media sosial ) bergantung kepada penggunanya sendiri untuk memilih haluan tersebut. Sekiranya mereka menggunakan media sosial untuk mengakses bahan-bahan terlarang seperti video pornografi natijahnya akan merosak akhlak mereka. ( Ayat KBAT- tertinggal) Sebaliknya, jika mereka menggunakan media sosial sudah pasti mereka tidak akan menjadi seperti katak di bawah tempurung kerana mereka hanya mengetahui dunia mereka sahaja. ( Frasa menarik tertinggal )Oleh itu, marilah kita membincangkan keistimewaan media sosial kepada masyarakat pada ( tertinggal peranan kata senti membicarakan masa ) era e-komuniti.

Saya mengesan beberapa kesalahan tatabahasa dan ayat KBAT dan frasa menarik tertinggal )

        Masyarakat muda kini iaitu pelajar bagi sekolah menengah yang berumur dalam lingkungan 13 tahun hingga ke 18 tahun lebih gemar untuk berada di rumah mengkases media sosial. Apabila cuti sekolah sudah bermula, para pelajar akan berasa bosan dan hanya melayari internet untuk memenuhi masa senggang mereka ( tambah lagi frasa untuk menyerlahkan lagi isi ) Oleh itu, guru-guru perlulah memanfaatkan zaman yang canggih ini dengan membuat pengajian jarak jauh. ( tidak sesuai kerana program jarak jauh hanya digunakan oleh mahasiswa unversiti tetapi untuk pelajar - tuisyen secara online) Antara salah satu contoh pengajian jarak jauh ( tuisyen secara online ) ialah guru boleh membuat latihan pelajar di dalam blog seperti di google seperti usaha yang dijalankan oleh guru saya, Tn. Hj. Mohd Ramsul Abd Rahiman melalui blognya Laman Bahasa Melayu, Blogspot.com. Dengan itu, pelajar ini ( kesalahan istilah-sepatutnya kini ) akan lebih tertarik untuk belajar kerana menggunakan kaedah ‘online’ pembelajaran akan berlaku secara santai dan boleh berlaku di mana-mana sahaja tetapi perlu ada perisian telekomunikasi dan Internet untuk mengakses laman berkenaan. Kaedah ini sebnarnya (kesalahan ejaan ) adalah salah satu tepat (kesalahan ejaan- sepatutnya tempat ) untuk pelajar berinteraksi dengan gru ( kesalahan ejaan ) selain di sekolah. Sesetengah pelajar berasa malu bila (kesalahan istilah kerana kata tanya tidak boleh ditulis dalam ayat biasa ) berdepan dengan guru tetapi dalam pembejaran secara online lebih bersikap terbuka apabila berjauhan. Tegaslah bahawa pengajian jarak jauh merupakan salah satu keistimewaan penggunaan internet. Hal ini yang demikian kerana usaha itu tangga kejayaan,jika kita hendak berjaya maka kita mestilah berusaha dengan gigih. Sekiranya setiap kejayaan yang kita hendak kecapi itu tidak dilakukan bolehkah kita berjaya?

Tiada ayat KBAT dan frasa menarik dikesan.

        Kini,sebarang maklumat yang dikehendaki akan lebih mudah dicari kerana pada zaman ini, semuanya terletak dihujung jari. ( Ayat isi ) Setiap satu keluarga yang mampu pastinya memiliki gajet seperti telefon, komputer, laptop dan sebagainya. ( Ayat huraian 1 ) Dengan teknologi yang canggih ini sebarang maklumat disampaikan dengan sepantas kilat. ( Ayat huraian 3 ) Sebaran maklumat yang pantas ini ada yang membawa kepada kebaikan dan ada yang membawa kepada keburukan. ( Ayat huraian 4 ) Apabila maklumat yang disampaikan itu ialah positif, kita akan mendapat banyak isu-isu semasa yang diyatakan. ( Ayat KBAT ) Apabila sebaliknya yang berlaku iaitu perkara negatif, maka akan membuat kita bergelumbangan dengan dosa apabila kita menyebarkan fitnah dan melayari laman pornografi. ( Ayat KBAT Lapisan Kedua ) Oleh itu, kita hendaklah sentiasa mengambil dan membaca maklumat yang positif untuk menambahkan pengetahuan kita. ( Ayat huraian 5 ) Hal ini yang demikian kerana, amalan membaca jambatan ilmu. (Frasa menarik) Antara laman web yang sering digunakan untuk menyebarkan maklumat ialah di Instagram,facebook, telegram,twitter dan sebagainya. ( Ayat Contoh ) Dengan itu jelaslah bahawa teknologi yang canggih ini membuatkan kita mudah mendapat maklumat-maklumat yang baru. ( Ayat penegas )

Seterusnya, keistimewaan penggunaan internet ialah mampu berhubung dengan orang yang berjauhan dari kita. ( Ayat isi ) Pada zaman dahulu, cara untuk kita berhubung dengan mereka yang tersayang atau dengan kawan-kawan kita adalah melalui surat-menyurat. ( Ayat huraian 1 ) Tetapi kini dengan teknologi yang sedemikan kita mampu untuk membuat panggilan dari jarak jauh, bahkan juga kini kita mampu untuk melihat muka mereka yang disebut ‘video call’. ( Ayat huraian 2 ) Antara laman ( kata tertinggal ) web yang terkenal dengan perhubungan jarak jauh ialah whatsapp. ( Ayat contoh ) Dengan kemajuan yang sedemikian media sosial ( frasa tertinggal ) mampu mengeratkan lagi hubungan kita yang berada berjauhan kerana kita dapat berinteraksi dengan mereka walau di mana-mana ( kata tanya tidak boleh berada dalam ayat biasa dan selitkan mana ) pun kita berada. ( Ayat huraian 3 ) Banyak anak muda marcapada ( selitkan kata ini ) yang gemar untuk membuat ‘video call’ kerana dapat melihat terus muka orang yang mereka rindui sekiranya berada jauh dari mereka. ( Ayat KBAT ) Justeru itu, jelaslah bahawa perhubungan jarak jauh merupakan keistimewaan penggunaan internet. ( Ayat penegas ) Sekiranya teknologi yang canggih ini tidak dikuatkuasa ( digunakan- lebih sesuai) di negara kita , maka kita akan masih mengamalkan cara yang lama untuk berkomunikasi. ( Ayat KBAT Lapisan Kedua- tidak tepat digunakan di sini dan lebuh baik digunakan di bahagian bawah ayat KBAT 1 )

Konklusinya, teknologi yang canggih ini amat penting dalam kehidupan seharian kita. ( Ayat kesimpulan ) Terdapat banyak lagi keistimewaan penggunaan teknologi kepada kita. ( Nyatakan Isi-isi telah anda kemukakan dalam karangan ) Tuntasnya, teknologi ini memberikan kita impak yang besar dengan mengubah cara kehidupan kita. ( Ayat cadangan 1 ) Teknologi ini juga adalah satu inovatif yang memberi kemudahan kepada penggunanya. ( Ayat cadangan 2) Oleh yang demikian, gunalah teknologi yang disediakan dengan sebaik mungkin agar ianya  ( kesalahan penggnaan kata - ia salah dan nya salah - sepatutnya gunakan frasa media sosial ) tidak merosakkan masa depan kita. ( Ayat cadangan 3 ) Hal ini kerana, kita sendiri yang menentukan baik dan buruk sesuatu perkara yang kita terima. ( Ayat cadangan 4 ) Tegaslah bahawa penggunaan teknologi kepada masyarakat era e-komuniti mendatangkan banyak faedah dan manfaatnya.( Ayat harapan )

Markah =  24/30

Banyak karangan sudah saya komen dan ulas, semoga ulasan-ulasan tersebut dapat mengambarkan bagaimana untuk menghasilkan karangan yang baik.

Mana lagi karangan pelajar 4 Sains yang lain, saya tidak sabar menunggu karangan lain untuk saya semak. Sekiranya sudah siap, sila hantar karangan anda untuk semakan.


   Pelajar yang tidak menghantar latihan akan saya catat dan sila beri penjelasan bertulis kepada saya semasa sesi persekolahan. Mohon pelajar memaklumkan kepada rakan-rakan situasi ini. Kemungkinan mereka terlepas pandang tetapi surat tunjuk sebab perlu untuk penjelasan situasi berkenaan. Harap maklum.

1 ulasan:

NoOne berkata...

Saya ambil karangan ini sebagai contoh karangan ye. Terima kasih.