SOALAN
PEPERIKSAAN PERCUBAAN NEGERI JOHOR 2016
Bahagian
B
[ 100
markah ]
[ Masa
dicadangkan : 1 jam 30 minit ]
Aktiviti
kokurikulum di sekolah memberikan pelbagai manfaat kepada murid-murid yang
menyertainya. Bincangkan faedah-faedah anda menyertai pelbagai aktiviti
kokurikulum di sekolah sehingga menjadi murid yang cemerlang.
Sebagai
peringatan kepada pelajar 4 Sains, gunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan
Pengenalan, Perenggan Isi dan Perenggan Penutup di bawah semasa mengarang.
Pastikan setiap penulisan karangan anda perlu memasukkan setiap komponen ayat
yang dicadangkan sama ada untuk perenggan pengenalan, perenggan isi dan
perenggan penutup untuk menghasilkan karangan cemerlang.
Gunakan ganti nama diri pertama semasa menulis karangan ini kerana karangan ini jenis dimensi diri.
Gunakan ganti nama diri pertama semasa menulis karangan ini kerana karangan ini jenis dimensi diri.
Pelajar
mestilah menghuraikan :-
1.
Penglibatan pelajar dalam kegiatan
kokurikulum dapat membina penampilan diri.
2.
Penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum dapat membina daya kepimpinan
3.
Penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum dapat meningkatkan disiplin dan
pelbagai sifat positif yang releven dan sesuai
4. Penglibatan pelajar dalam aktiviti
kokurikulun dapat mengisi masa senggang.
5.
Penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum dapat membina skil atau kemahiran
dalam aktivti sukan.
6. Penglibatan aktiviti kokurikulum dapat memupuk perpaduan dalam kalangan pelajar
berbilang kaum.
7. Penglibatan aktiviti kokurikulum dapat menambah bilangan kenalan.
PERENGGAN PENGENALAN, PILIH JENIS
PENGENALAN YANG SESUAI
Contoh perenggan pengenalan menggunakan pengenalan jenis definisi.
Contoh perenggan pengenalan menggunakan pengenalan jenis definisi.
PERKARA
|
PENERANGAN
|
PILIH PENGENALAN JENIS DEFINISI
|
"Kegiatan Kokurikulum” boleh dedefinisikan
sebagai kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan murid peluang untuk menambah,
mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari di
bilik darjah.”
|
AYAT RANGSANGAN 1
|
Aktiviti kokurikulum ini wajib
disertai oleh setiap pelajar kerana pelajar boleh mengikuti pelbagai aktiviti
kokurikulum di sekolah seperti mengikuti Pasukan Pakaian Seragam, aktiviti Sukan dan Permainan
serta Kelab dan Persatuan.
|
AYAT RANGSANGAN 2
|
Oleh sebab itu, saya perlu menyertai
aktiviti kokurikulum yang diadakan oleh pihak sekolah kerana pelbagai manfaat
akan saya peroleh.
|
AYAT RANGSANGAN 3
|
Antara aktiviti yang boleh saya
sertai semasa aktiviti kokurikulum dijalankan ialah aktiviti Unit Pakaian Seragam,
seperti Pengakap, Bulan Sabit Merah, Pasukan Polis, Kadet Remaja Sekolah, saya
juga boleh menyertai permainan yang saya minati seperti bola sepak, sepak
takraw, dan akhir sekali menyertai aktiviti kelab dan persatuan seperti
persatuan Bahasa Melayu, Matematik, dan sebagainya.
|
FRASA MENARIK
|
Apabila saya menyertai aktiviti kokurikulum,
saya akan dapat menggunakan masa senggang saya secara bermanfaat kerana masa
itu emas.
|
UNSUR KBAT
|
Sekiranya saya tidak menggunakan
masa sudah pasti masa saya berlalu begitu sahaja tanpa digunakan dengan
perkara yang boleh mendatangkan manfaat kerana gunakanlah masa mudamu sebelum
datang masa tua mu.
|
UNSUR KBAT LAPIS KEDUA
|
Sesungguhnya berutunglah orang
yang menggunakan masa secara bermanfaat.
|
AYAT ARAHAN
|
Persoalannya, apakah kepentingan atau faedah aktiviti kokurikulum kepada saya?
|
KEMBANGKAN KARANGAN ANDA MENGGUNAKAN
JADUAL PENGEMBANGAN IDEA ISI PERTAMA:-
TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
|
|
AYAT HURAIAN 1
|
|
AYAT HURAIAN 2
|
|
AYAT HURAIAN 3
|
|
AYAT CONTOH
|
|
FRASA MENARIK
|
|
UNSUR KBAT LAPISAN KEDUA
|
|
FRASA MENARIK
|
|
AYAT PENEGAS
|
KEMBANGKAN KARANGAN ANDA MENGGUNAKAN
JADUAL PENGEMBANGAN IDEA ISI KEDUA:-
CONTOH PENULISAN KARANGAN
CONTOH PENULISAN KARANGAN
TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
|
Sebagai pelajar berminda kelas pertama, saya berpendapat aktiviti kokurikulum dapat membina daya kepimpinan kepada saya dan pelajar-pelajar lain.
|
AYAT HURAIAN 1
|
Hal ini demikian kerana melalui aktiviti kokurikulum, saya didedahkan cara untuk mengendalikan unit beruniform seperti Pengakap, Bulan Sabit Merah, Kadet Remaja Sekolah dan lain-lain lagi unit pakakain seragam yang lain.
|
AYAT HURAIAN 2
|
Saya juga didedahkan bagaimana untuk mengedalikan menyelaras aktiviti unit beruniform seperti cara berkawat kaki, cara untuk mengurus dan mengendalikan mesyuarat, dan cara untuk memimpin secara langsung saya akan dapat menyemai nilai berdikari, meningkatkan jati diri, dan nilai kepimpinan.
|
AYAT HURAIAN 3
|
Secara langsung aktiviti kokurikulum ini dapat meningkatkan disiplin diri terutama menghargai masa kerana masa itu ibarat emas.
|
AYAT CONTOH
|
Sebagai contoh, saya perlu berpakaian kemas agar menjadi contoh kepada pelajar lain dan perlu berada awal setiap kali aktiviti kawat kaki dijalankan agar perbuatan positif saya ini diikuti pelajar lain.
|
FRASA MENARIK
|
Pepatah Arab ada mengatakan bahawa masa itu ibarat mata pedang jika kamu tidak memotongnya, maka ia akan memotong kamu.
|
UNSUR KBAT LAPISAN KEDUA
|
Sekiranya saya menghargai masa sudah pasti setiap perkara yang saya lakukan dapat dilaksanakan dengan sebaik-baiknya.
|
FRASA MENARIK
|
Jika saya tidak menjaga masa sudah pasti masa akan berlalu dan saya tidak akan mendapat keuntungannya.
|
AYAT PENEGAS
|
Sudah terang lagi bersuluh, aktiviti kokurikulum mampu meningkatkan bakat dan daya kepimpinan saya sebagai seorang pemimpin.
|
KEMBANGKAN KARANGAN ANDA MENGGUNAKAN
JADUAL PENGEMBANGAN IDEA ISI KETIGA:-
TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
|
|
AYAT HURAIAN 1
|
|
AYAT HURAIAN 2
|
|
AYAT HURAIAN 3
|
|
AYAT CONTOH
|
|
FRASA MENARIK
|
|
UNSUR KBAT LAPISAN KEDUA
|
|
FRASA MENARIK
|
|
AYAT PENEGAS
|
KEMBANGKAN KARANGAN ANDA MENGGUNAKAN
JADUAL PENGEMBANGAN IDEA ISI KEEMPAT:-
TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
|
|
AYAT HURAIAN 1
|
|
AYAT HURAIAN 2
|
|
AYAT HURAIAN 3
|
|
AYAT CONTOH
|
|
FRASA MENARIK
|
|
UNSUR KBAT LAPISAN KEDUA
|
|
FRASA MENARIK
|
|
AYAT PENEGAS
|
PERENGGAN PENUTUP:-
PERKARA
|
PENERANGAN
|
AYAT PENYIMPUL
|
|
AYAT CADANGAN
|
|
AYAT CADANGAN TAMBAHAN TIADA DALAM
PERENGGAN DIBINCANGKAN
|
|
AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
|
|
UNSUR KBAT
|
|
FRASA MENARIK
|
|
AYAT HARAPAN
|
Anda boleh terus mengarang tanpa menggunakan Jadual Pengembangan Idea Perenggan Pengenalan, Perenggan Isi dan Pengembangan Pentup tetapi pastikan binaan ayat anda mengikut atau menggunakan ayat-ayat yang dicadangkan mengikut Kaedah pengembangan Idea Karangan di atas. Gunakanlah masa senggang anda untuk menulis karangan berkenaan.
Gunakan segala maklumat yang terdapat di dalam blog ini untuk menghasilkan karangan yang cemerlang. Menghasilkan karangan cemerlang merupakan satu kepuasan.
Sekiranya anda masih tidak faham menggunakan Jadual Pengembangan Idea Isi Perenggan Pengenalan, atau Pengembangan Idea Isi Karangan, atau Pengembangan Isi Peutup, sila hubungi saya segera menggunakan wahtsapp, atau komunikasi menggunakan blog ini. Semoga anda mengarang dengan santai.
Gunakan segala maklumat yang terdapat di dalam blog ini untuk menghasilkan karangan yang cemerlang. Menghasilkan karangan cemerlang merupakan satu kepuasan.
Sekiranya anda masih tidak faham menggunakan Jadual Pengembangan Idea Isi Perenggan Pengenalan, atau Pengembangan Idea Isi Karangan, atau Pengembangan Isi Peutup, sila hubungi saya segera menggunakan wahtsapp, atau komunikasi menggunakan blog ini. Semoga anda mengarang dengan santai.
SELAMAT MENGARANG
Tiada ulasan:
Catat Ulasan