2. Baca petikan di bawah dengan
teliti. Tukar ayat aktif yang bergaris kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud
asalnya.
Bidang kemahiran bukan lagi menjadi
pilihan terakhir untuk pelajar melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih
tinggi sejajar Revolusi Industri 4.0. Lulusan teknik dan vokasional (TVET)
mempunyai peluang yang lebih luas untuk mendapat pekerjaan. Oleh yang
demikian, ramai yang berminat untuk meneruskan pengajian masing-masing dalam
bidang TVET ini. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 telah
memberikan penekanan yang khusus mengenai keperluan TVET dalam pasaran buruh
dan ekonomi negara. Kita tidak dapat menyangkal kepentingan TVET kepada anak
muda.
Dipetik dan diubah suai daripada
Lepasan TVET Kini Buruan
Oleh Khairul Ariffin
Dewan Siswa, Bil.2 2020
[6 markah]
Nota Ringkas
Ayat Aktif |
Ayat Pasif Diri Pertama |
(a) Saya mencuci kasut sekolah. (b) Kita menerima keputusan itu. (c) Aku akan memetik bunga itu. (d) Kami sudah menyusun jadual itu. |
(a) Kasut sekolah saya cuci. (b) Keputusan itu kita terima. (c) Bunga itu akan aku petik. (d) Jadual itu sudah kami susun. |
Ayat Aktif |
Ayat Pasif Diri Kedua |
(a) Anda harus menyiapkan kerja itu. (b) Awak mesti menyerahkan surat itu. (c) Engkau patut memulangkan duitnya. (d) Kamu perlu membaiki kereta itu. |
(a) Kerja itu harus anda siapkan. (b) Surat itu mesti awak serahkan. (c) Duitnya patut engkau pulangkan. (d) Kereta itu perlu kamu baiki. |
Ayat Aktif |
Ayat Pasif Diri Ketiga |
(a) Mereka mengecat bangunan. (b) Baginda meminta rakyat supaya bersabar. (c) Beliau mengarahkan orang ramai supaya beratur. (d) Dia sedang menjahit baju. |
(a) Bangunan dicat oleh mereka. (b) Rakyat diminta oleh baginda supaya bersabar. (c) Orang ramai diarahkan oleh beliau supaya beratur. (d) Baju sedang dijahit olehnya. |
Ayat Aktif |
Ayat Pasif |
1. Ali membaca buku itu. 2. Ibu memasak nasi lemak. 3. Kita mesti mendengar nasihat guru kita. 4. Salmah memukul adiknya dengan kuat. 5. Yusof membawa kerusi patah. |
Buku itu dibaca oleh Ali. Nasi lemak dimasak oleh ibu. Nasihat guru kita, mesti kita dengar. Adiknya dipukul dengan kuat oleh Salmah. Kerusi patah dibawa oleh Yusof |
Jawapan:-
No |
Ayat Aktif |
Ayat Pasif |
1 |
Lulusan teknik dan vokasional (TVET)
mempunyai peluang yang lebih luas untuk mendapat pekerjaan. |
Peluang yang lebih luas untuk mendapat
pekerjaan dipunyai oleh lulusan teknik dan vokasional (TVET) |
2 |
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2015- 2025 telah memberikan penekanan yang khusus mengenai keperluan TVET
dalam pasaran buruh dan ekonomi negara. |
Penekanan yang khusus mengenai
keperluan TVET dalam pasaran buruh dan ekonomi negara telah diberikan oleh
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 |
3 |
Kita tidak dapat menyangkal
kepentingan TVET dalam kalangan anak muda |
Kepentingan TVET dalam kalangan anak
muda tidak dapat kita sangkal |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan