SAJAK SEJADAH RINDU
Mohd. HaikalAminuddin
SAJAK
|
MAKSUD
|
Terkedu aku
di
sejadah rindu mengungkap kalimah syahdu
bait
bicara tersentuh kalbu
merekah
keinsafan di hati yang beku
mengenang
dosaku yang dahulu
|
Penyajak termenung
di atas sejadah sewaktu mengungkapkan kalimah syahdu/ sedih hingga menyentuh
hatinya dan menjadikan dia menginsafi akan dosa-dosanya yang lalu.
|
Berbekal
pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan
|
Dengan rasa rendah
diri, penyajak memohon kepada Tuhan agar diberi keampunan sebelum beliau
meninggal dunia seperti yang telah ditetapkan oleh Tuhan.
|
Air mata menjadi
saksi
keikhlasan
menjadi bukti
akhirnya
aku
sujud menghadap Ilahi
di
keheningan yang sepi
lafaz
taubat mengiringi
nafas
sebak kian mengikuti
|
Dengan iringan air
mata dan hati yang ikhlas sebagai bukti, penyajad sujud dan melafazkan taubat
dalam keadaan yang sebak/ sedih dan dalam keadaan yang hening/ sunyi dan
sepi.
|
Hati ini luluh
jiwa
yang kaku tersentuh
ayat-ayat
cinta disusun kukuh
di
sejadah rindu yang lusuh
kemaafan
yang kupohon sungguh
dari
Pencipta dalam gemuruh
|
Hati penyajak sedih/
luluh dan jiwanya tersentuh dengan ayat-ayat cinta kepada Tuhan yang disusun
dengan rapi sewaktu memohon keampunan kepada Tuhan serta berasa amat gemuruh.
|
Ungkapan doa pada
yang Esa
izinkan
aku menjadi manusia
yang
taat sentiasa
pada
perintah Maha Kuasa
agar
aku tidak lupa
dunia ini hanya
bersifat sementara.
|
Penyajak berdoa
kepada Tuhan agar menerima dan mengizinkan dirinya menjadi manusia yang
sentiasa taat akan perintah Tuhan. Dia juga sedar bahawa dunia ini hanyalah
sementara.
|
TEMA:
– bertemakan
ketuhanan dan ketaatan kepada perintah agama. Contohnya, penyajak insaf akan
dosa-dosanya dan memohon keampunan kepada Tuhan. Beliau bertaubat untuk tidak
mengulangi dosanya dan memohon agar Tuhan menunjukkan jalan yang benar
kepadanya.
PERSOALAN:
1.
keinsafan atas
dosa-dosa lalu yang menghantui kehidupannya. Contohnya, penyajak berasa sedih
dan bertaubat atas dosa yang telah dilakukannya dahulu.
2.
pengharapan keampunan
manusia kepada Tuhannya sebelum dia meninggal dunia. Contohnya, penyajak
memohon keampunan kepada Tuhan atas segala dosanya sebelum dia meninggal dunia
nanti.
3.
keikhlasan dalam
memohon keampunan kepada Tuhan. Contohnya, penyajak memohon keampunan
atas dosanya kepada Tuhan dengan linangan air mata dan penuh keikhlasan.
4.
taubat yang dilakukan
dengan bersungguh-sungguh. Contohnya, Penyajak bertaubat memohon keampunan
hingga menitiskan air mata.
5.
berserah dan memohon
keampunan hanyalah kepada Tuhan yang Esa. Contohnya, penyajak memohon keampunan
dan berdoa kepada Tuhan agar kesalahannya diampunkan.
6.
dunia hanya bersifat
sementara. Contohnya, penyajak menyedari bahawa dunia ini hanya sementara dan
tidak kekal untuk selama-lamanya.
GAYA BAHASA
1. Inversi –
susunan ayat terbalik : Contohnya, “Terkedu aku, moga terbuka ruang keampunan
2.
Personafikasi – unsur perorangan: Contohnya, “air mata menjadi saksi”
3. Metafora –
perbandingan: Contohnya, “sejadah rindu, nafas kehidupan”
4. Bahasa Arab:
Contohnya, “kalimah, Ilahi, taubat”
PENGAJARAN:
Kita hendaklah/ haruslah/ mestilah……
1.
segera insaf akan dosa
dan kesalahan yang lalu supaya kita tidak menjadi manusia yang rugi di
akhirat kelak.
2.
berusaha dengan gigih
serta tidak berputus asa untuk mendapatkan keampunan daripada Tuhan.
3.
memohon keampunan
dengan penuh keikhlasan agar dosa-dosa yang lalu akan diampunkan oleh
Tuhan.
4.
taat kepada
pencipta supaya kita sentiasa sedar diri dan berusaha mendapatkan
keampunan daripada Allah.
5.
sedar bahawa dunia ini
hanya sementara supaya kita sedar dan tidak melakukan dosa semasa hidup
kita.
6.
menyedari kesalahan
kita dan kembali semula ke jalan yang diredai Tuhan.
NILAI:
1.
keinsafan – penyajak menginsafi segala
dosa-dosanya yang lalu.
2.
kegigihan – penyajak bersungguh-sungguh dan gigih
memohon keampunan kepada Tuhan.
3.
keikhlasan – penyajak bertaubat dengan penuh ikhlas
hingga menitiskan air mata.
4.
ketaatan – penyajak taat kepada Pencipta dan
hanya memohon keampunan daripada-Nya.
5.
Kesedaran – penyajak sedar akan dosa-dosanya yang
lalu serta menyedari bahawa dunia ini hanya sementara.
Soalan 2(d) – Sajak
Baca petikan sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sejadah Rindu
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah
syahdu
bait bicara tersentuh
kalbu
merekah keinsafan di
hati yang beku
mengenang dosaku yang
terdahulu.
Berbekal pancaindera
anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas
kehidupan
dalam keterhadan dan
keterbatasan insan
moga terbuka ruang
keampunan
sebelum saat aku
dinisankan
di masa yang
Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi
bukti
akhirnya
aku sujud menghadap
Ilahi
di keheningan yang
sepi
lafaz taubat
mengiringi
|
nafas sebak kian
mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku
tersentuh
ayat-ayat cinta
disusun kukuh
di sejadah rindu yang
lusuh
kemaafan yang kupohon
sungguh
dari Pencipta dalam
gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang
Esa
izinkan aku menjadi
manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha
Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya
bersifat sementara.
Kalam Pertama, 2013
Dewan Bahasa dan Pustaka
|
(i)
Berdasarkan sajak tersebut, nyatakan cara-cara penyajak menzahirkan keinsafan
atas dosa-dosa yang lalu kepada Tuhannya.
[2 markah]
(ii)
Dalam 2 baris terakhir sajak , penyajak menyatakan harapan agar dirinya tidak
lupa bahawa dunia ini bersifat sementara.
Pada
pandangan anda, apakah kesan-kesannya jika seseorang manusia itu sedar
bahawa
dunia ini bersifat sementara ?
[3
markah]
(iii)
Huraikan dua nilai murni yang terdapat dalam sajak ini.
[4 markah]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan