PROGRAM MENYALIN KARANGAN MINGGU INI. PELAJAR DIHARAPKAN DAPAT MENGESAN SETIAP BINAAN AYAT YANG SEPATUTNYA ADA MENGIKUT KAEDAH PENGEMBANGAN IDEA KARANGAN, SEPERTI AYAT TEMA(AT) AYAT RANSANGAN (AR), AYAT HURAIAN (AH), FRASA MENARIK, (FM) AYAT KBAT, (A.KBAT) ) AYAT CONTOH (AC), AYAT ARAHAN, (A.A) AYAT PENEGAS, (AP) DAN ISTILAH MENARIK (IM). PELAJAR BOLEH MELIHAT CONTOH PENGESANAN UNSUR AYAT YANG PERLU ADA DALAM PERENGGAN PENGENALAN DAN PERENGGAN ISI, ATAU RUJUK JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN-PERENGGAN KARANGAN YANG DIPAPARKAN SEBELUM INI.
SEBARANG PENAMBAIKAN DIBENAR UNTUK MEMANTAPKAN LAGI KARANGAN.
Permainan
tradisional semakin dipinggirkan oleh generasi muda.
Jelaskan
usaha-usaha yang boleh anda lakukan bagi memartabatkan permainan tradisional di negara kita.
Pada zaman pascakemerdekaan ini,
arus modenisasi dan globalisasi yang pesat berkembang menyebabkan permainan
tradisional sudah semakin dipandang enteng dan disisihkan oleh masyarakat kita
daripada arus perdana. ( A.R1) Permainan tradisional adalah merujuk
kepada permainan budaya yang sudah diamalkan oleh sesebuah masyarakat untuk
satu tempoh yang tertentu sebagai pengisi masa lapang. ( A.R 2 )Negara kita
kaya dengan pelbagai jenis permainan tradisional yang tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. ( A.R 3
& FM) Antara jenis permainan tradisional tersebut termasuklah congkak,
wau, gasing, galah panjang, batu seremban, teng-teng, guli, sepak raga,
konda-kondi dan sebagainya. ( A.C ) Kebanyakan daripada permainan tersebut
kurang diketahui oleh generasi muda. ( A.R
3) Tambahan pula senario perkembangan industri digital kini yang semakin
membarah dan digilai gologan muda yang
diharapkan sebagai pelapis mempertahankan permainan warisan, menyebabkan
permainan tradisional semakin parah dan disisih kalangan generasi muda. (A.R 4) Sekiranya, tidak ada usaha pemimpin masyarakat dan pihak berwajib
untuk mempertahankan permainan tradisional ini, ditakuti pada masa hadapan
permainan ini hanya dapat dilihat dikulit-kulit buku, dan rencana pengarang
sebagai bahan sejarah. ( A.KBAT ) Persoalannya, apakah peranan yang
seharusnya saya mainkan dalam usaha memartabatkan permainan tradisional di
negara kita?
( A.A )
Usaha pertama yang saya lakukan
untuk memartabatkan permainan tradisional adalah dengan memupuk minat diri
sendiri terhadap permainan tradisional. ( A.T
) Remaja pada masa ini banyak terdedah
dengan pelbagai pengaruh modenisasi dan perubahan. ( A.H 1 ) Mereka sering
menganggap permainan tradisional telah lapuk dan ketinggalan zaman. ( A.H2 ) Oleh itu, sebagai generasi muda, saya harus sedar bahawa
saya berperanan memartabatkan permainan tradisional. ( A.H 3
) Hal ini boleh dilakukan atas kesedaran diri sendiri untuk mencari
pelbagai informasi berkaitan dengan permainan tradisional. ( A.H 4
) Saya akan mengakses maklumat tentang permainan tradisional agar dapat
memahami dengan lebih jelas setiap permainan tradisional yang ada di negara
kita. (A.H 5)Terdapat banyak laman web
yang memberikan pelbagai maklumat berkenaan pelbagai permainan tradisional
berserta gambarnya sekali. (A.H 6 ) Secara tidak langsung usaha saya untuk memupuk
minat terhadap permainan, akan mewujud kesedaran dalam diri saya sendiri untuk
memartabatkan permainan tradisional bagi
menyaingi permainan moden yang terdapat di dalam gajet seperti telefon pintar serta boleh dimuat
turun melalui peranti “play store” atau alat permainan “playStation” yang
semakin popular dalam kalangan remaja. (
A.C ) Sebaliknya, jika saya terus
hanyut dengan keghairahan rakan remaja bermain permainan berkenaan , sudah
pasti permainan tradisional akan lenyap
ditelan zaman. (A.KBAT & FM) Tegasnya, Usaha pertama yang saya lakukan
untuk memartabatkan permainan tradisional adalah dengan memupuk minat diri
sendiri terhadap permainan tradisional
(A.P)
Selain itu, usaha yang boleh saya
lakukan adalah dengan menjadikan
permainan tradisional sebagai pengisi masa lapang. Hal ini boleh dilakukan
dengan rakan-rakan sebaya pada waktu petang atau pada masa cuti sekolah bagi
menggantikan permainan moden. Saya boleh meminta tunjuk ajar daripada golongan
yang lebih tua tentang cara-cara permainan
tradisional tersebut dimainkan bagi membolehkan saya dan rakan-rakan
memainkannya secara santai. Seyogia, inisiatif ( IM )ini bukan sahaja dapat memartabatkan permainan tradisional malah dapat memupuk
semangat setia kawan dan kerjasama sesama rakan. Hal ini juga boleh mengelakkan
diri saya sebagai remaja daripada terjebak dengan pelbagai gejala negatif
akibat daripada pengaruh rakan-rakan dan persekitaran yang tidak baik. Sekiranya,
permainan digital bertapak di minda golongan remaja, bukan sahaja permainan
tradisional tidak menjadi budaya dan dimainkan pada waktu senggang malah
hubungan sosial malah komunikasi (IM) antara rakan sebaya akan tepinggir dan
masing-masing bagai enau dalam belukar, melepaskan
pucuk masing-masing. Sebaliknya, jika saya dapat
mengisi masa lapang dengan bermain permainan tradisional bersama rakan-rakan
sudah pasti usaha kami mengekalkan permainan tradisional, malah ukhwah dan
hubungan antara kami akan lebih akrab . Jelaslah permainan tradisional
mendatangkan banyak kebaikan kepada
generasi muda masa ini.
Di samping itu, bagi memartabatkan
permainan tradisional, saya sebagai
pelajar sekolah haruslah berani mengesyorkan kepada guru-guru di sekolah agar
permainan tradisional menjadi salah satu aktiviti semasa perjumpaan
kokurikulum. Saya akan menulis surat kepada pihak sekolah menerusi persatuan
agar memasukkan permainan tradisional menjadi sebahagian daripada aktiviti
kokurikulum di sekolah. Hal ini secara
tidak langsung akan memperkenalkan permainan tradisional kepada semua pelajar.
Saya juga akan menyertai permainan tradisional yang
dipertandingkan di peringkat sekolah semasa aktiviti kokurikulum dan juga
persatuan akademik. Antara aktiviti yang boleh dilakukan ialah pertandingan
membuat wau, pertandingan bermain congkak dan demonstrasi permainan daripada
golongan tua yang lebih berpengalaman bagi menarik minat pelajar. Dengan cara
tersebut, minat remaja terhadap permainan tradisional dapat dipupuk agar
kepelbagaian permainan tradisional dapat dipelihara. Ibarat pepatah Melayu ada
mengatakan, tak kenal maka tak cinta amat
bertepatan kerana jika pelajar telah mula diperkenalkan dengan pelbagai
permainan tradisional sudah pastilah minat terhadap permainan berkenaan akan tertanam secara
semula jadi. Maka para pelajar perlu berani membuat perubahan ke arah
memartabatkan permainan tradisional warisan nenek moyang kekal abadi menongkah zaman. Tegasnya, bagi memartabatkan permainan
tradisional, saya sebagai pelajar
sekolah haruslah berani mengesyorkan kepada guru-guru di sekolah agar permainan
tradisional menjadi salah satu aktiviti semasa perjumpaan kokurikulum.
Usaha yang seterusnya ialah saya
sebagai remaja perlu menanamkan semangat cinta akan budaya terutama permainan
tradisional. Hal ini adalah kerana, permainan tradisional merupakan
budaya masyarakat Malaysia sejak dahulu dan perlu diteruskan dan dipelihara
agar dikenali oleh generasi akan datang. Sesuatu yang baik itu perlu dipupuk
dan ditanam dalam diri sejak kecil sesuai dengan peribahasa, melentur buluh
biarlah dari rebungnya. Jika asasnya telah kukuh maka secara langsung remaja
masa ini tidak akan segan silu mempertahankan dan memartabatkan permainan
tradisional. Alah bisa tegal biasa kerana sesuatu yang sukar pada awalnya akan
menjadi mudah dan biasa jika selalu dilakukan dan diamalkan. Begitulah juga
yang diharapkan terhadap permainan tradisional. Jika remaja seperti saya telah
mula menanamkan sikap sayang dan cinta akan budaya masyarakat ini, maka sudah
pasti permainan tradisional terpelihara megah dalam kalangan masyarakat
Malaysia. Sebaliknya, jika saya meminggirkan permainan tradisonal, sudah pasti
nasib permainan tradisional ibarat
bangkai bernyawa. Sesungguhnya kecintaan terhadap permainan tradisional
akan memupuk juga rasa cinta terhadap negara.
Sebagai pencinta permainan
tradisional, saya akan membina blog khas untuk menguar-uarkan info berkaitan
permaianan tradisional kepada golongan belia dan masyarakat. Sebagai
mengukuhkan lagi peranan blog saya sebagai pencentus minat belia dan masyarakat
terhadap blog saya, saya akan membina ruangan khas dengan memautkan blog saya
dengan laman web Kementerian Belia dan Sukan serta Kementerian Pelancongan,
Seni dan Budaya untuk memaparkan aktiviti kebudayaan masyarakat yang dianjurkan
oleh kementerian berkenaan. Sekurang-kurangnya, info berkenaan akan sampai kepada sasaran iaitu kalangan belia dan seterusnya pencinta permainan tradisonal agar mereka turut
serta atau mengunjungi sebarang aktiviti seperti pertandingan sepak takraw,
pertandingan congkak, pertandingan galah panjang, pertandingan wau dan
sebagainya. Sebagai memantapkan lagi peranan blog ini, saya juga akan membina
ruangan khas untuk pengujung yang berminat dengan permainan tradisional memberi
pandangan serta cadangan supaya idea dan pandangan mereka agar dapat menjana inovatif baru untuk memastikan
permainan tradisional mendapat tempat di hati golongan muda. Sekiranya, laman
blog saya ini menjadi kenyataan sudah pasti permainan tradisional akan dapat meneruskan
peranannya seperti zaman kegemilangannya sebagai aktiviti yang dapat mengeratkan
semangat kejiranan, merapatkan ukhwah, dan perpaduan kaum terutama kalangan
masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Sudah terang lagi bersuluh blog khas yang
akan saya bina mampu untuk menguar-uarkan info berkaitan permainan tradisional
kepada golongan belia dan masyarakat.
Kesimpulannya, remaja hendaklah
berusaha mempopularkan permainan tradisional agar permainan tersebut terus
terpelihara dan mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia umumnya dan
generasi muda khususnya. Maka golongan muda perlu berganding bahu dan meminta
bantuan golongan yang lebih tua agar permainan tradisional terus dimartabatkan
dan diketengahkan dalam pelbagai situasi dan aktiviti. Kedua-dua golongan boleh
saling bekerjasama sebelum nasi menjadi
bubur. Khazanah warisan bangsa ini perlu dipelihara dan dikekalkan di
negara ini dengan menggunakan pelbagai pendekatan sesuai dengan peribahasa di
mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Sekiranya, usaha murni ini tidak dilakukan,
ditakuti generasi muda akan datang tidak mengenali permainan tradisional
sebagai permainan warisan bangsa dan nenek moyang kita.
Objektif program menyalin karangan mingguan, diharapkan:-
Objektif program menyalin karangan mingguan, diharapkan:-
- Wujudnya unsur pembelajaran semasa pelajar menyalin karangan dan pada masa yang sama pelajar perlu mengesan unsur ayat yang perlu ditulis berdasarkan acuan Jadual Pengembangan Idea Karangan Perenggan Pengenalan, Perenggan isi, dan Perenggan Penutup.
- Pelajar bukan sekadar menyalin karangan, malah pelajar boleh membuat penambahbaikan, sekiranya perlu sama ada menyelit istilah menarik (IM), menyelit frasa menarik (FM), mengolah binaan ayat sekiranya perlu.
- Setiap minggu, pelajar boleh melihat contoh kepelbagaian karangan dimensi diri, dimensi keluarga, dan dimensi masyarakat dan diselang selikan dengan karangan berpandu.
- Pada masa yang sama, setiap kali latihan mengarang, pelajar boleh menyalin karangan rakan terbaik dan pada masa yang sama pelajar boleh merujuk kelebihan karangan terbaik rakan-rakan yang lain.
- Pada masa yang sama juga, karangan pelajar terpilih, pelajar berkenaan boleh merujuk kelebihan dan kekurangan karangan mereka di samping membuat pemebtulan kesalahan-kesalahan yang ada.
Kesimpulannya, saya sentiasa mengharapkan pelajar dapat mengambil kesempatan untuk sentiasa meningkatkan dan menghasilkan karangan cemerlang kerana alah bisa tegal biasa dan usaha tangga kejayaan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan