KARANGAN DI BAWAH SAYA LAMPIRKAN SEBAGAI MEMPERLUAS KAEDAH DAN KEMAHIRAN MENGARANG BERDASARKAN HASILAN PELAJAR MRSM. SEMOGA DENGAN CONTOH KARANGAN BERKENAAN PELAJAR DAPAT MELIHAT CARA PENGOLAHAN KARANGAN BERSUMBERKAN KARANGAN SELAIN DARIPADA BLOG SERTA PELAJAR SMK SERI LONDANG TERUTAMA BINAAN AYATNYA. SEBAGAI MAKLUMAN PELAJAR, UNSUR KBAT JUGA BERLAKU APABILA PELAJAR DAPAT MENGULAS PENDAPAT BIJAK PANDAI, MENGULAS FIRMAN ALLAH TANPA MENGUBAH MAKSUD UNTUK DISESUAIKAN DENGAN ISU KARANGAN YANG DIKEMUKAKAN DALAM SETIAP PERENGGAN KARANGAN. JAUH PERJALANAN LUAS PANDANGAN.
NAMUN, ANDA DIGALAKKAN UNTUK MENGAPLIKASI KAEDAH PENGEMBANGAN KARANGAN DENGAN MENYELITKAN SETIAP UNSUR AYAT SEMASA MEMBINA PERENGAN PENGENALAN ( ASPEK JENIS PENGENALAN YANG SESUAI, UNSUR AYAT RANGSANGAN YANG BERKEMBANG TERUTAMA BINAAN AYAT RANGSANGAN SEKURANG-KURANGNYA 3 ATAU LEBIH, MENYELITKAN FRASA MENARIK, AYAT KBAT, DAN AYAT ARAHAN) PERENGGAN ISI KARANGAN( UNSUR AYAT TEMA KECIL/ISI, AYAT HURAAIN SEKURANG-KURANGNYA TIGA ATAU LEBIH, AYAT CONTOH, FRASA MENARIK, AYAT KBAT, DAN AYAT PENEGAS) DAN PERENGGAN PENUTUP( ASPEK KATA PENYIMPUL/FRASA PENYIMPUL, AYAT CADANGAN DIUTARA DALAM SETIAP ISI PERENGGAN KARANGAN, ISI TAMBAHAN CADANGAN, UNSUR KBAT, FRASA MENARIK, DAN AYAT HARAPAN)
NAMUN, ANDA DIGALAKKAN UNTUK MENGAPLIKASI KAEDAH PENGEMBANGAN KARANGAN DENGAN MENYELITKAN SETIAP UNSUR AYAT SEMASA MEMBINA PERENGAN PENGENALAN ( ASPEK JENIS PENGENALAN YANG SESUAI, UNSUR AYAT RANGSANGAN YANG BERKEMBANG TERUTAMA BINAAN AYAT RANGSANGAN SEKURANG-KURANGNYA 3 ATAU LEBIH, MENYELITKAN FRASA MENARIK, AYAT KBAT, DAN AYAT ARAHAN) PERENGGAN ISI KARANGAN( UNSUR AYAT TEMA KECIL/ISI, AYAT HURAAIN SEKURANG-KURANGNYA TIGA ATAU LEBIH, AYAT CONTOH, FRASA MENARIK, AYAT KBAT, DAN AYAT PENEGAS) DAN PERENGGAN PENUTUP( ASPEK KATA PENYIMPUL/FRASA PENYIMPUL, AYAT CADANGAN DIUTARA DALAM SETIAP ISI PERENGGAN KARANGAN, ISI TAMBAHAN CADANGAN, UNSUR KBAT, FRASA MENARIK, DAN AYAT HARAPAN)
Belakangan ini, isu kenakalan remaja hangat diperkatakan dan
membawa petanda yang tidak baik kepada generasi akan datang.
Huraikan peranan anda sebagai seorang remaja dalam membentuk
sahsiah diri yang terpuji.
Gunakanlah masa yang ada
Dengan sebaiknya
Kuatkanlah
tekad di hati
Memajukan
diri
Tiada kejayaan yang datang
Tanpa usaha yang gigih
Bersusah-susahlah dahulu
Bersenang
kemudian
Jadilah warga yang berguna
Pada keluarga, masyarakat jua negara
Sebahagian
daripada lirik lagu ‘Remaja’ persembahan kumpulan nasyid Unic saya petik untuk
menggambarkan kemaslahatan peranan remaja pada masa ini. Lagu yang menyuntik
semanagat ini menyeru para remaja agar menggunakan masa dengan sebaiknya
dan mempunyai iltizam yang kuat demi memajukan diri masing-masing . Melalui
usaha yang gigih dan tabah tanpa mengenal jemu dalam bidang yang diceburi serta
memiliki sahsiah yang terpuji , remaja akan menjadi warga yang berguna kepada
keluarga, masyarakat dan nusa. Remaja yang rata-ratanya mempunyai semangat
inkuiri atau ingin tahu yang tinggi berserta perlakuan untuk mencuba sedaya
upaya sehingga berjaya bak kata pepatah alang-alang menyeluk pekasam biar
sampai ke pangkal lengan, perlu dipandu dan ditarbiah ke jalan yang benar baik
melalui diri sendiri, ibu bapa, guru-guru, masyarakat mahupun kerajaan
memandangkan remajalah yang bakal memegang tampuk pemerintahan negara ini
lantas mencorakkannya menjadi sebuah negara yang unggul dan terbilang. Negara
memerlukan remaja yang mempunyai nilai mandiri dan jati diri yang utuh di
samping berdaya saing serta berfikiran kreatif dan inovatif. Namun demikian,
amatlah malang kepada negara kita jika remaja yang diharap-harapkan akan
sentiasa mendukung panji ‘Pemuda Harapan Bangsa, Pemudi Tiang Negara’ kini
dikaitkan dengan pelbagai isu moral yang amat kronik dan membimbangkan kalangan
ibu bapa, masyarakat dan juga kepimpinan negara. Perbuatan yang melanggar
norma, aturan atau hukum dalam masyarakat yang dilakukan pada usia
remaja ini dikatakan membawa petanda yang tidak baik kepada generasi akan
datang bak kata peribahasa Melayu, air perabung mengalir ke cucur atap. Perkara ini diakui oleh Kaunselor Berdaftar, Hushim Salleh,
dari firma Hushim Motivational & Counselling apabila kes keruntuhan moral
remaja Melayu seperti penzinaan, mengandung anak luar nikah dan membuang anak
kini berada pada tahap yang serius. Isu ini begitu hampir dengan saya
memandangkan saya juga seorang insan yang bergelar remaja justeru saya
mempunyai peranan dalam membentuk sahsiah diri yang terpuji agar memiliki
ciri-ciri remaja cemerlang dambaan negara. Sekiranya saya mampu memiliki sahsiah terpuji serta mempunyai nilai mandiri dan jati diri terpuji sudah pasti saya dapat menyediakan benteng untuk menghalang sebarang unsur negatif yang merosakkan prinsip dan menghancurkan moral saya sebagai remaja Islam. Persoalannya, apakah prakarsa yang
perlu saya lakukan untuk membentuk sahsiah terpuji diri yang terpuji.
Sebagai seorang remaja, usaha saya
membentuk sahsiah diri yang terpuji adalah dengan mendalami ilmu agama dan
mencintai Allah. Ilmu agama merupakan ilmu yang akan mendekatkan diri saya kepada
Maha Pencipta iaitu Allah swt. Tiada ilmu yang lebih mulia melainkan ilmu agama
di dunia ini iaitu ilmu dan pengetahuan Islam yang syumul. Perkara ini boleh
dibuktikan melalui pernyataan rasa yang disuarakan oleh ilmuan sains yang
terkenal iaitu Albert Einstein (walaupun beliau tidak beragama Islam)
yang menyatakan bahawa agama tanpa ilmu adalah buta , ilmu tanpa agama adalah
lumpuh. Jelas dapat dilihat bahawa ilmu dan agama mempunyai hubung kait yang
sangat akrab. Seseorang yang mendalami ilmu tetapi tidak berlandaskan atau
berpaksikan agama tidak akan merasai nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah
swt. Saya akan mendalami ilmu agama dengan membaca dan memahami
Al-Quran, mengkaji hadis-hadis dan menyelami sirah nabi serta para
sahabat. Akhlak Rasulullah yang terpuji dan sempurna yang terkandung dalam
Al-Quran dan hadis itu pastinya akan menjadi sumber primer saya bagi
membina pemahaman yang kukuh tentang kemuliaan dan kehebatan memiliki sahsiah
yang terpuji. Pembelajaran melalui pembacaan dan penelaahan yang mendalam
sebegini mampu memberi input yang berguna kepada saya seperti memahami nilai
yang perlu dipraktikkan dalam kehidupan sehari-hari . Nilai-nilai seperti
ketakwaan, kesabaran, kegigihan, keikhlasan dan bertanggungjawab semuanya
memandu diri untuk menjadi insan berperibadi mulia. Pengajaran daripada
Al-Quran dan hadis mampu merubah mana-mana perlakuan saya yang sebelum ini yang
dianggap bejat atau kurang memuaskan kepada perlakuan yang positif atau
terpuji. Jikalau saya tidak memahami kandungan Al-Quran ataupun hadis, saya
akan berjumpa dengan ustaz atau ustazah yang mempunyai pengetahuan yang luas
berkaitan dengan agama yang suci ini. Saya akan meluangkan masa untuk pergi ke
perpustakaan bagi mendalami ilmu agama kerana di perpustakaan, suasananya yang
hening mampu menenangkan fikiran dan mendamaikan jiwa. Dengan mendalami ilmu
agama, saya yakin saya mampu membentuk sahsiah diri yang terpuji kerana saya
akan memperlihatkan kesopanan berbudi bahasa, kemanisan berkata-kata dan
kemampuan memberikan buah fikiran dengan penuh tertib serta matang berlandaskan
akhlak Nabi Muhammad saw. Tegasnya, saya akan cuba membentuk sahsiah diri yang
terpuji dengan mendalami ilmu agama dan mencintai Allah.
Selain itu, satu lagi modus
operandi yang sepatutnya saya lakukan ke arah pembentukan sahsiah terpuji dengan menumpahkan ketaatan sepenuhnya kepada
ibu bapa saya. Ibu bapa merupakan dua insan yang paling dekat dengan diri saya
kerana sesudah saya dilahirkan di muka bumi ini meraka menatang saya bagai
minyak. Begitu besar pengorbanan ibu bapa terhadap saya bermula dengan ibu yang
mengandungkan saya dengan jerih payahnya selama sembilan bulan sepuluh hari
ditambah pula dengan jasa bapa yang bertungkus lumus mencari nafkah bagi
menyara keluarga. Walaupun cuma untuk sesuap nasi tetapi itulah titik peluh
ikhlas yang dilakukan oleh bapa kepada saya. Saya tidak ingin hidup menjadi
seperti Si Tanggang atau Si Malim Kundang yang merupakan anak derhaka
terhadap ibunya. Saya akan taat kepada ibu bapa dengan cara mendengar dan menerima
nasihat yang diberikan mereka dengan tangan yang terbuka dan hati yang lapang.
Jika saya tidak bersetuju sekalipun, saya tidak akan memberontak dan
meninggikan suara ketika memberikan pendapat malah saya akan berbincang dengan
cara yang paling baik atau bertatasusila bagi menyelesaikan segala permasalahan
yang berlaku sesuai dengan peribahasa buang yang keruh ambil yang jernih.
Allah telah memberikan kedudukan tinggi kepada ibu bapa dan menyuruh
setiap anak berbuat baik kepada mereka. Perkara ini jelas diterangkan melalui
firman Allah dalam Surah Al-Israk ayat 23 yang menyuruh kita berbakti kepada
ibu bapa. Mantan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk
Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam satu wawancara menyatakan bahawa remaja boleh
membina peribadi mulia dengan mentaati ibu bapa melalui perbuatan yang baik,
melaksanakan hak-hak mereka dan menjauhkan diri daripada perilaku yang
boleh menyakiti hati kedua-dua ibu bapa. Taat kepada ibu bapa adalah amalan
wajib ditunaikan setiap anak. Ketaatan adalah cara paling baik mendekatkan diri
kepada Allah kerana taat kepada ibu bapa bererti mentaati perintah-Nya juga.
Berbakti kepada ibu bapa membawa berkat. Terdapat hadis Rasulullah saw. yang
bermaksud : “Sesiapa yang ingin dipanjangkan umurnya dan ditambah rezekinya,
maka hendaklah dia berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali
silaturahim." Jelaslah bahawa mentaati ibu bapa mampu menjadikan saya
individu yang mempunyai sahsiah diri yang terpuji dan terhalang daripada
melakukan perkara-perkara yang merosakkan moral.
Di
samping itu, prakarsa ataupun peranan lain yang dapat saya laksanakan adalah
dengan menghormati guru-guru. Sepanjang pembelajaran saya hatta sekalipun saya
tidak lagi bergelar pelajar, saya akan menghormati guru-guru saya sebagai tanda
terima kasih kepada mereka. Hal ini demikian kerana guru-guru telah
bersungguh-sungguh mengajar sehingga saya mampu berdiri dan berpijak di bumi
yang nyata menjadi insan yang sebaiknya dan berguna kepada ibu bapa, masyarakat
dan negara. Guru telah banyak berkorban demi memartabatkan ilmu dan banyak
berjasa bermula daripada mereka mengajar kita membaca, menulis dan mengira.
Mereka tidak pernah mentertawakan kesalahan yang saya lakukan malah membetulkan
setiap satu daripadanya lantas menepati mutiara kata cendekiawan Wellington
iaitu, ‘Usah merendahkan diri seseorang kerana tabiat buruknya tetapi
bimbinglah ia ke jalan yang lebih baik”. Saya akan menerima dan menjadikan
nasihat, bimbingan dan tunjuk ajar daripada guru sebagai insentif dan motivasi
untuk saya berjaya menjadi insan berguna yang mampu mendaki menara gading . Tugas
guru bukan sahaja sebagai pengajar tetapi ibu bapa kedua saya. Segala kesusahan
yang ditempuhinya dalam mendidik anak-anak muridnya sepatutnya dikenang dan
dihargai kerana tanpa jerih payah seorang guru itu, pelajarnya akan menjadi
manusia yang tidak berguna di dunia dan akhirat. Dengan ilmulah manusia
diangkat menjadi makhluk termulia di sisi Allah swt. sehingga dijadikan sebagai
khalifah-Nya di muka bumi. Semua ini tidak akan tercapai kecuali dengan kita
menjaga peradaban dan rasa hormat yang ikhlas terhadap penyampai ilmu tersebut
iaitu guru, pewaris para nabi. Justeru dengan menghormati guru, saya
mencetuskan rasa insaf dalam diri dan bertatih membentuk sahsiah diri yang
terpuji.
Dalam pada itu, saya akan menjalinkan
hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan taulan. Secara perbandingannya,
seorang remaja akan meluangkan masa yang lebih bersama rakan-rakannya
berbanding dengan ibu bapa atau saudaranya. Hal ini demikian kerana selain
keluarga tercinta yang dekat di hati, manakala rakan merupakan tempat mengadu,
mencurah perasaan dan berkongsi masalah. Sehubungan itu, saya akan menjaga atau
memelihara hubungan yang baik dengan rakan tidak kira sama ada rakan saya berlainan
agama, kaum mahupun warna kulit. Seseorang yang mempunyai sahsiah diri yang
terpuji harus seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Saya juga
sedaya upaya tidak akan menimbulkan isu sensitif terutama isu agama. Saya akan
mengambil iktibar daripada peristiwa 13 Mei 1969 yang telah mengorbankan banyak
nyawa yang berpunca daripada rusuhan kaum. Saya akan memberikan pertolongan
kepada rakan yang memerlukan bantuan kerana dia merupakan rakan yang baik dan
telah membantu ketika saya dalam kesusahan. Dalam kehidupan yang singkat ini,
saya perlu berbaik-baik dengan semua orang dan bekerjasama dalam semua bidang
kerana yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing. Kita digalakkan
mencari teman yang baik dan meramaikannya seperti kata pepatah ‘berkawan biar
seribu tetapi musuh jangan sesekali dicari.’ Saya akan menjadi seseorang yang
dapat memberi manfaat segi dorongan, nasihat, ilmu dan sebagainya kepada orang
lain. Rakan-rakan juga tidak akan berasa kekok apabila berkawan dengan
saya sekiranya saya tidak bersikap bagai buntal kembung. Apabila saya
menjalinkan hubungan baik dengan rakan-rakan, masalah kebejatan moral tidak
akan ada dalam kamus rutin hidup saya sejajar dengan visi saya untuk menjadi
remaja yang mempunyai sahsiah terpuji.
Peranan
saya yang terakhir adalah dengan berusaha bersungguh-sungguh untuk mengelakkan
diri daripada melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan tidak bermoral
. Seorang yang ingin mempunyai sahsiah diri yang terpuji tidak bisa melakukan
perkara yang negatif yang mampu keruntuhan akhlak lantas menjatuhkan imej
diri sendiri, keluarga, bangsa dan negara. Saya tidak akan mudah terpedaya oleh
hasutan syaitan yang membisikkan ‘kata-kata bermadu’ kepada anak Adam agar
melakukan dosa. Saya sentiasa awas bahawa syaitan telah berjanji akan
menyesatkan umat manusia dek sebab Allah swt. telah mencampakkannya keluar dari
syurga kerana tidak mahu sujud kepada Nabi Adam. Kesombongan merajai hati
syaitan dengan alasan dia diciptakan daripada api manakala Adam daripada tanah.
Kedegilan syaitan kian hari kian diwarisi manusia hingga pelbagai kebejatan
moral dan perlakuan hedonisme mewarnai kehidupan menjadikan nilai-nilai nurni
jelas nyata dikesampingkan. Saya tidak mahu terjebak dalam kancah yang serba
‘menyesakkan nafas’ dan boleh memusnahkan visi dan misi saya sebagai seorang
Muslim yang cemerlang dan memiiki sahsiah yang terpuji. Mantan Menteri Belia
dan Sukan, Dato’ Ahmad Shabery Chee pernah menyuarakan pendapatnya bahawa , “Para belia harus diasuh dan dididik
agar memainkan peranan penting dalam mempamerkan akhlak yang baik sesuai dengan
imej di mana-mana sahaja pada bila-bila masa”. Saya pasti akhlak dan sahsiah terpuji berpaksikan syariah Islam mampu menghindarkan diri daripada pergaulan bebas, mengamalkan gaya hidup sihat,
menjaga batas-batas aurat dan menjaga hubungan baik sesama individu di
sekeliling kita. ‘First impression’ orang lain terhadap kita amat penting
kerana dari situlah orang lain akan dapat menilai diri kita yang sebenar”.
Kesimpulannya, gagasan dan tugas
untuk memupuk, membangunkan dan meningkatkan mutu akhlak dalam kalangan
remaja adalah suatu tanggungjawab besar. Tugas ini tidak dapat dilakukan dengan
jayanya kecuali oleh manusia yang berjiwa besar dan mempunyai kualiti
kemanusiaan yang tinggi. Saya yakin berlandaskan lima prinsip yang saya pegang
di atas, dengan izin Allah, saya dapat membentuk sahsiah diri yang terpuji.
Pemupukan sahsiah diri ini saya yakin akan membentuk saya menjadi seorang
yang beriman dan bertakwa, mempunyai iltizam yang tidak berbelah bahagi, mempunyai
kerohanian yang amat tinggi serta mewarisi ciri-ciri akhlak perjuangan
Rasulullah saw. Mutiara kata ulamak tersohor Hamka akan saya jadikan pedoman
dalam meniti kehidupan ini. Katanya, “Aku hairan melihat orang menyisir
rambutnya setiap hari, tetapi tidak pernah menyisir otaknya, memperkemas
dadanya teapi tidak pernah mencuci hatinya. Digosok kasutnya tetapi tidak
akalnya.” Tidak akan saya lakukan perkara yang sia-sia yang bisa
menyesatkan saya daripada landasan yang benar sebaliknya pemurnian hati, pemantapan
akhlak, ilmu dan akidah akan terus menjadi pegangan perjalanan hidup
saya. Semoga isu kenakalan remaja akan lenyap agar tidak lagi menebarkan sayap
negatif kepada generasi akan datang bak kata peribahasa ‘Sebab nila setitik
rosak susu sebelanga’
Karangan diambil dan diubah suai daripada blog
Cikgu Suhaimi, karangan berkenaan merupakan hasil karangan salah seorang
pelajarnya di MRSM Transkrian SPM 2011.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan