Rabu, 11 September 2019

ULASAN JAWAPAN SOALAN 1, RUMUSAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SMK SERI LONDANG 2019


ULASAN JAWAPAN PELAJAR MERUJUK KEPADA BEBERAPA KELEMAHAN YANG SAYA KESAN SEMASA MENYEMAK SKRIP KERTAS PEPERIKSAAN PERCUBAAN KERTAS BM 2.

** Peringatan, rumusan merupakan markah yang paling banyak ditawarkan dalam kertas 
     Bahasa Melayu 2. Sebanyak 30 markan diperuntukkan untuk bahagian rumusan. Pelajar 
     perlu merebut peluang untuk mendapat 30 markah berkenaan.

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha untuk melahirkan masyarakat yang melestarikan alam dan kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


            Masyarakat harus sedar tentang kepentingan teknologi hijau. Dengan kesedaran itu, masyarakat tidak lagi bergantung dengan sepenuhnya pada sumber tenaga daripada petroleum, gas dan arang batu serta berjaya mengecilkan peratus pencemaran melalui pelbagai aktiviti yang menggunakan sumber tenaga alternatif. Gaya hidup yang dilihat tidak lestari yang berasaskan karbon dan tenaga fosil diubah kepada gaya dan penggunaan tenaga yang boleh dibaharui. Perubahan ini menjadi asas kepada aktiviti ekonomi dan sosial masyarakat. Tambahan pula, kini terdapat banyak pilihan dan cara untuk menghasilkan tenaga alternatif seperti tenaga suria (panel fotovolta solar), tenaga angin, tenaga hidro (empangan), tenaga ombak, dan tenaga berasaskan tumbuhan dan haiwan (tenaga biogas dan biobahan api).

            Sememangnya sudah ada usaha-usaha untuk melahirkan masyarakat yang faham tentang teknologi hijau demi kelangsungan dan kemandirian manusia. Kerajaan telah mewujudkan sistem pengangkutan baharu seperti sistem transit massa (MRT). Perancangan untuk mewujudkan MRT berasaskan elektrik dapat mengurangkan jejak karbon bagi setiap penduduk terutamanya di bandar besar. Selain itu, terdapat seruan kepada rakyat agar berbasikal atau berjalan kaki untuk jarak dekat manakala ada sesetengah pihak membuat syor agar mengurangkan atau menghapuskan terus penggunaan kenderaan bermotor.

            Semua usaha dan cadangan ini dilakukan untuk membawa masyarakat keluar daripada pergantungan yang keterlaluan terhadap sumber tenaga daripada petroleum dan mengurangkan kesan pencemaran karbon dioksida terutamanya daripada asap kenderaan. Hal ini demikian kerana kajian mendapati bahawa eksos kereta di seluruh dunia mengeluarkan kira-kira 300 juta tan gas beracun pada setiap tahun seperti karbon monoksida, nitrogen oksida, hidrokarbon, sulfur dioksida, dan partikel padu. Kenderaan enjin diesel pula kurang melepaskan gas toksik tetapi mengeluarkan lebih banyak jelaga. Kadar karbon monoksida yang dihasilkan daripada sistem pengangkutan sangat tinggi, iaitu 70 peratus hingga 80 peratus dan menjadi penyumbang utama pencemaran udara.
            Institusi penyelidikan tempatan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear untuk menyokong usaha ini. Kerajaan pula melaksanakan pelbagai kempen dari semasa ke semasa seperti mengurangkan penggunaan beg plastik, meningkatkan amalan kitar semula, dan amalan hidup sihat. Jabatan Alam Sekitar tidak ketinggalan menganjurkan Program Sekolah Bestari, Anugerah Alam Sekitar, dan Bandar Lestari. Anugerah ini diharap akan dapat mengubah tingkah laku masyarakat untuk mengurangkan jejak karbon yang dimiliki oleh mereka. Namun begitu, usaha-usaha ini tidak akan mencapai kejayaan yang membanggakan sekiranya masyarakat masih terus duduk senang menikmati apa-apa yang ada di hadapan mata sekarang tanpa memikirkan cabaran yang bakal dihadapi pada masa depan.

Dipetik dan diubah suai daripada
‘Teknologi Hijau Melestarikan Alam’
oleh Syahril Izwan Abdul Yamin,
Dewan Kosmik, Januari 2016.

SKEMA JAWAPAN:-
Pendahuluan [2 markah]
P1
Petikan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melahirkan masyarakat yang peka tentang kepentingan teknologi hijau di negara kita/Malaysia
2
P2
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam  dalam kalangan masyarakat di negara kita.
2
P3
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam dan
dan kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan.
2
P4
Petikan/ Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam
1
P5
Petikan membincangkan tugas-tugas masyarakat untuk melestarikan alam
1
P6
Petikan membincangkan kepentingan melestarikan alam.
0
P7
Petikan membincangkan kesan-kesan pelestarian alam sekitar
0

Isi Tersurat [4 hingga 12 markah]
Usaha-usaha untuk melahirkan masyarakat yang melestarikan alam
S1
-Masyarakat menggunakan sumber tenaga alternatif
2
S2
-Kerajaan telah mewujudkan sistem pengangkutan baharu
2
S3
- Kerajaan menyeru kepada rakyat agar berbasikal atau berjalan kaki untuk jarak dekat
2
S4
- Sesetengah pihak membuat syor agar mengurangkan atau menghapuskan terus penggunaan kenderaan bermotor
2
S5
-Masyarakat  mengurangkan kesan pencemaran karbon dioksida terutamanya daripada asap kenderaan
2
S6
- Institusi penyelidikan tempatan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear
2
S7
-Kerajaan  melaksanakan pelbagai kempen dari semasa ke semasa
2
S8
-Jabatan Alam Sekitar menganjurkan  Program Sekolah Bestari, Anugerah Alam Sekitar dan Bandar Lestari.
2

Isi Tersirat [4 hingga 12 markah]
Kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan
T1
- kesan rumah hijau
2
T2
- keadaan cuaca yang luar daripada kebiasaan
2
T3
- mengakibatkan masyarakat kelemasan dan menghadapi kesukaran bernafas
2
T4
- sumber makanan laut berkurang
2
T5
- wujudnya pelbagai penyakit baharu dan kronik
2
T6
-meninggalkan kesan ekonomi dan social
2
T7
-menyebabkan masalah banjir kilat
2
T8
-menjadi tempat pembiakan haiwan yang membawa penyakit
2
T9
-mencacatkan pemandangan
2
T10
-merosakkan tanaman
2
(Isi-isi tersirat yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

Kesimpulan [2 markah]
K1
-Kesimpulannya, kelestarian alam haruslah diwujudkan oleh masyarakat supaya kehidupan ini akan sejahtera sepanjang masa.
2
(Kesimpulan lain yang sesuai boleh diterima)


ULASAN JAWAPAN PELAJAR MERUJUK KEPADA BEBERAPA KELEMAHAN YANG SAYA KESAN SEMASA PEPERIKSAAN PERCUBAAN KERTAS BM 2.

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha untuk melahirkan masyarakat yang melestarikan alam dan kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.


            Masyarakat harus sedar tentang kepentingan teknologi hijau. Dengan kesedaran itu, masyarakat tidak lagi bergantung dengan sepenuhnya pada sumber tenaga daripada petroleum, gas dan arang batu serta berjaya mengecilkan peratus pencemaran melalui pelbagai aktiviti yang menggunakan sumber tenaga alternatif. Gaya hidup yang dilihat tidak lestari yang berasaskan karbon dan tenaga fosil diubah kepada gaya dan penggunaan tenaga yang boleh dibaharui. Perubahan ini menjadi asas kepada aktiviti ekonomi dan sosial masyarakat. Tambahan pula, kini terdapat banyak pilihan dan cara untuk menghasilkan tenaga alternatif seperti tenaga suria (panel fotovolta solar), tenaga angin, tenaga hidro (empangan), tenaga ombak, dan tenaga berasaskan tumbuhan dan haiwan (tenaga biogas dan biobahan api).

            Sememangnya sudah ada usaha-usaha untuk melahirkan masyarakat yang faham tentang teknologi hijau demi kelangsungan dan kemandirian manusia. Kerajaan telah mewujudkan sistem pengangkutan baharu seperti sistem transit massa (MRT). Perancangan untuk mewujudkan MRT berasaskan elektrik dapat mengurangkan jejak karbon bagi setiap penduduk terutamanya di bandar besar. Selain itu, terdapat seruan kepada rakyat agar berbasikal atau berjalan kaki untuk jarak dekat manakala ada sesetengah pihak membuat syor agar mengurangkan atau menghapuskan terus penggunaan kenderaan bermotor.

            Semua usaha dan cadangan ini dilakukan untuk membawa masyarakat keluar daripada pergantungan yang keterlaluan terhadap sumber tenaga daripada petroleum dan mengurangkan kesan pencemaran karbon dioksida terutamanya daripada asap kenderaan. Hal ini demikian kerana kajian mendapati bahawa eksos kereta di seluruh dunia mengeluarkan kira-kira 300 juta tan gas beracun pada setiap tahun seperti karbon monoksida, nitrogen oksida, hidrokarbon, sulfur dioksida, dan partikel padu. Kenderaan enjin diesel pula kurang melepaskan gas toksik tetapi mengeluarkan lebih banyak jelaga. Kadar karbon monoksida yang dihasilkan daripada sistem pengangkutan sangat tinggi, iaitu 70 peratus hingga 80 peratus dan menjadi penyumbang utama pencemaran udara.
            Institusi penyelidikan tempatan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear untuk menyokong usaha ini. Kerajaan pula melaksanakan pelbagai kempen dari semasa ke semasa seperti mengurangkan penggunaan beg plastik, meningkatkan amalan kitar semula, dan amalan hidup sihat. Jabatan Alam Sekitar tidak ketinggalan menganjurkan Program Sekolah Bestari, Anugerah Alam Sekitar, dan Bandar Lestari. Anugerah ini diharap akan dapat mengubah tingkah laku masyarakat untuk mengurangkan jejak karbon yang dimiliki oleh mereka. Namun begitu, usaha-usaha ini tidak akan mencapai kejayaan yang membanggakan sekiranya masyarakat masih terus duduk senang menikmati apa-apa yang ada di hadapan mata sekarang tanpa memikirkan cabaran yang bakal dihadapi pada masa depan.

Dipetik dan diubah suai daripada
‘Teknologi Hijau Melestarikan Alam’
oleh Syahril Izwan Abdul Yamin,
Dewan Kosmik, Januari 2016.

Pendahuluan [2 markah]
P1
Petikan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melahirkan masyarakat yang peka tentang kepentingan teknologi hijau di negara kita/Malaysia
2
P2
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam  dalam kalangan masyarakat di negara kita.
2
P3
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam dan
dan kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan.
2
P4
Petikan/ Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam
1
P5
Petikan membincangkan tugas-tugas masyarakat untuk melestarikan alam
1
P6
Petikan membincangkan kepentingan melestarikan alam.
0
P7
Petikan membincangkan kesan-kesan pelestarian alam sekitar
0

Isi Tersurat [4 hingga 12 markah]
Usaha-usaha untuk melahirkan masyarakat yang melestarikan alam
S1
-Masyarakat menggunakan sumber tenaga alternatif
2
S2
-Kerajaan telah mewujudkan sistem pengangkutan baharu
2
S3
- Kerajaan menyeru kepada rakyat agar berbasikal atau berjalan kaki untuk jarak dekat
2
S4
- Sesetengah pihak membuat syor agar mengurangkan atau menghapuskan terus penggunaan kenderaan bermotor
2
S5
-Masyarakat  mengurangkan kesan pencemaran karbon dioksida terutamanya daripada asap kenderaan
2
S6
- Institusi penyelidikan tempatan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear
2
S7
-Kerajaan  melaksanakan pelbagai kempen dari semasa ke semasa
2
S8
-Jabatan Alam Sekitar menganjurkan  Program Sekolah Bestari, Anugerah Alam Sekitar dan Bandar Lestari.
2

Isi Tersirat [4 hingga 12 markah]
Kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan
T1
- kesan rumah hijau
2
T2
- keadaan cuaca yang luar daripada kebiasaan
2
T3
- mengakibatkan masyarakat kelemasan dan menghadapi kesukaran bernafas
2
T4
- sumber makanan laut berkurang
2
T5
- wujudnya pelbagai penyakit baharu dan kronik
2
T6
-meninggalkan kesan ekonomi dan sosial
2
T7
-menyebabkan masalah banjir kilat
2
T8
-menjadi tempat pembiakan haiwan yang membawa penyakit
2
T9
-mencacatkan pemandangan
2
T10
-merosakkan tanaman
2
(Isi-isi tersirat yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)

Kesimpulan [2 markah]
K1
-Kesimpulannya, kelestarian alam haruslah diwujudkan oleh masyarakat supaya kehidupan ini akan sejahtera sepanjang masa.
2
(Kesimpulan lain yang sesuai boleh diterima)

ULASAN KELEMAHAN JAWAPAN PELAJAR
LANGKAH PERTAMA (PROSES MENULIS PENGENALAN RUMUSAN)
Pelajar dicadangkan memilih penulisan rumusan menggunakan permulaan istilah Rumusan atau Petikan seperti yang dicadangkan skema jawapan di bawah walaupun ada cara yang lain, contohnya:-
P1
Petikan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melahirkan masyarakat yang peka tentang kepentingan teknologi hijau di negara kita/Malaysia
2
P2
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam  dalam kalangan masyarakat di negara kita.
2
P3
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam dan kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan.
2
P4
Petikan/ Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam
1
P5
Petikan membincangkan tugas-tugas masyarakat untuk melestarikan alam
1

Penulisan menggunakan petikan rumusan dan petikan ada banyak keistimewaan kerana penggunaan istilah:-

i)  Petikan pelajar kebiasaannya dapat mengurangkan patah perkataan, namun pelajar perlu mahir membinanya kerana sekiranya tiada frasa tempat fokus perbincangan rumusan iaitu di negara kita/Malaysia, pelajar tidak akan mendapat markah penuh 2 markah dan pelajar akan mendapat 1 markah sahaja. Contohnya, jawapan:-

P4
Petikan/ Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam
1
P5
Petikan membincangkan tugas-tugas masyarakat untuk melestarikan alam
1

Namun, penulisan rumusan atau petikan untuk frasa isi tersurat sama, contohnya seperti jawapan dalam skema jawapan di atas,
ii) Sementara penggunaan istilah Rumusan, pelajar akan terelak daripada melakukan kesalahan semasa membina pengenalan petikan pengenalan walaupun begitu kebiasaannya binaan ayatnya selalunya lebih panjang berbanding penggunaan istilah petikan. Hal ini demikian kerana pelajar hanya perlu menyalin semula frasa kata kunci isi tersirat seperti contoh skema di bawah.

P3
Rumusan membincangkan langkah-langkah/cara-cara untuk melestarikan alam dan kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan.
2


     Kenapa pelajar mendapat 1 markah untuk penulisan jawapan seperti skema di bawah?
P5
Petikan membincangkan tugas-tugas masyarakat untuk melestarikan alam
1


    Punca pelajar mendapat 1 markah kerana, mereka tidak menulis frasa isi tersirat iaitu kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan. Namun begitu, untuk mendapat markah bahagian frasa isi tersurat, pelajar perlu menukar kata kunci isi tersurat berkenaan contoh usaha-usaha perlu ditukar dengan kata sama maksud iaitu langkah-langkah, cara-cara, tugas-tugas untuk mendapat satu markah .

    Semoga penjelasan yang agak panjang berkaitan proses pertama membina pengenalan rumusan di atas akan dapat membantu pelajar membina pengenalan yang baik dan akan membantu pelajar mendapat markah penuh.

LANGKAH KEDUA (PROSES MENULIS PERENGGAN ISI TERSURAT RUMUSAN)
Di bawah, saya senaraikan semula isi tersirat yang dicadangkan skema jawapan:-
S1
-Masyarakat menggunakan sumber tenaga alternatif
2
S2
-Kerajaan telah mewujudkan sistem pengangkutan baharu
2
S3
- Kerajaan menyeru kepada rakyat agar berbasikal atau berjalan kaki untuk jarak dekat
2
S4
- Sesetengah pihak membuat syor agar mengurangkan atau menghapuskan terus penggunaan kenderaan bermotor
2
S5
-Masyarakat  mengurangkan kesan pencemaran karbon dioksida terutamanya daripada asap kenderaan
2
S6
- Institusi penyelidikan tempatan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear
2
S7
-Kerajaan  melaksanakan pelbagai kempen dari semasa ke semasa
2
S8
-Jabatan Alam Sekitar menganjurkan  Program Sekolah Bestari, Anugerah Alam Sekitar dan Bandar Lestari.
2

      Kelemahan pelajar semasa menjawab isi tersurat seperti di atas adalah kerana mereka lalai kerana dalam binaan ayat dalam bahasa Melayu perlu ada subjek dan prediket. Contoh untuk isi pertama, subjeknya ialah masyarakat, isi kedua kerajaan, isi ketiga kerajaan,. isi keempat sesetengah pihak, isi kelima masyakarat, isi keenam, institusi penyelidikan tempatan, isi ketujuh kerajaan, dan isi kelapan Jabatan Alam Sekitar. Oleh sebab itu, setiap isi yang disenaraikan dalam petkan perlu ditulis subjek dan prediketnya.
     Sekiranya, pelajar menulis, isi tersirat pertama seperti antara langkah untuk melahirkan masyarakat melestarikan alam sekitar adalah dengan menggunakan sumber alternatif dan mewujudkan sistem pengangkutan baru dan seterusnya ( isi berkenan tidak diterima kerana pelajar meninggalkan subjek bagi ayat berkenaan dan markah isi tersurat 0) Sepatutnya, pelajar menulis antara langkah untuk melahirkan masyarakat melestarikan alam sekitar ialah masyarakat menggunakan sumber alternatif dan kerajaan telah  mewujudkan sistem pengangkutan baru untuk mendapat dua markah setiap isi berkenaan. Contoh yang lain, pelajar boleh membina isi tersirat seterusnya, contoh isi tersirat keenam seperti selain itu, institusi penyelidikan tempatan pula perlu meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear. Jika pelajar menulis antara langkah untuk melahirkan masyarakat melestarikan alam sekitar adalah dengan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear. ( markah isi berkenaan 0, kerana pelajar tidak mengaitkan pelaku atau subjek untuk ayat isi keenam iaitu institusi penyelidikan tempatan) Kesimpulannya, pelajar perlu menulis ayat yang lengkap dengan menulis subjek dan prediket bagi setiap isi yang terdapat di dalam petikan.
          Oleh sebab itu, ramai pelajar saya gagal mendapat markah penuh untuk setiap isi tersirat yang disenaraikan di atas. Semoga pelajar faham penjelasan saya di atas. Dinasihatkan sekiranya pelajar mendapati ayat isi tersirat mengandungi subjek, terutama subjek yang berbeza-beza, sila berhati-hati kerana meninggalkan subjek bagi setiap ayat dianggap sebagai ayat tergantung. Insya-Allah, saya akan memberi contoh jawapan rumusan yang lengkap selepas membuat ulasan setiap proses membina perenggan untuk rumusan.

LANGKAH KETIGA (PROSES MENULIS PERENGGAN ISI TERSIRAT RUMUSAN)
Pelajar perlu merujuk kata kunci isi tersirat untuk mendapatkan isi tersirat iaitu kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan. Pelajar yang bijak, boleh mengambil kesempatan untuk menulis isi tersirat dengan lebih banyak, berbanding isi tersurat kerana isi tersiratnya lebih mudah. Namun, isi tersirat memerlukan pelajar menggunakan kemahiran KBAT. Saya senaraikan semula skema jawapan yang dicadangkan di bawah. Namun, jawapan lain untuk isi tersirat boleh diterima asalkan logik. Pelajar yang mempunyai pengetahuan luas dan banyak membaca merupakan pelajar yang mampu memperoleh isi tersirat yang lebih banyak. Berdasarkan pengalaman saya, pelajar agak cuak untuk memasukkan lebih banyak isi tersirat dalam rumusan mereka kerana kemungkinan kurang keyakinan diri untuk menulis isi-isi berkenaan.

Kesan-kesan buruk pencemaran dalam kehidupan
T1
- kesan rumah hijau
2
T2
- keadaan cuaca yang luar daripada kebiasaan
2
T3
- mengakibatkan masyarakat kelemasan dan menghadapi kesukaran bernafas
2
T4
- sumber makanan laut berkurang
2
T5
- wujudnya pelbagai penyakit baharu dan kronik
2
T6
-meninggalkan kesan ekonomi dan sosial
2
T7
-menyebabkan masalah banjir kilat
2
T8
-menjadi tempat pembiakan haiwan yang membawa penyakit
2
T9
-mencacatkan pemandangan
2
T10
-merosakkan tanaman
2
(Isi-isi tersirat yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)


Pembahagian markah berdasarkan setiap perenggan.



Bahagian

ISI
Markah

i)   Pendahuluan


2

ii)  Isi Tersurat

4


6


8


10


12



16

iii) Isi Tersirat

12


10


8


6


4


iv) Penutup










2


Jumlah Markah


20



 Pelajar boleh merujuk pakej jawapan isi tersurat dan tersirat yang saya warnakan. Berdasarkan jadual di atas pelajar boleh memilih berapa isi tersurat dan isi tersirat yang perlu ditulis semasa menulis rumusan. Namu kebiasaannya pelajar akan mengambil 12 markah ( atau 6 isi tersirat) dan 4 markah ( 2 isi tersirat). Namun, pelajar perlu ingat, isi tersirat yang paling minimun 4 markah atau dua isi tersirat dan jumlah isi tersurat dan tersirat mesti 16 markah atau 8 isi kesemuanya. Kemungkinan, pelajar berpendapat isi tersirat lebih mudah, dan lebihkan isi tersirat semasa menulis rumusan. Sila bertanya kepada guru anda untuk memastikan anda faham pakej isi tersurat dan tersirat berdasarkan jadual yang saya senaraikan di atas.



LANGKAH KEEMPAT (PROSES MENULIS PERENGGAN PENUTUP  RUMUSAN)
Proses menulis penutup rumsan sangat mudah kerana pelajar hanya perlu memastikan jadual di bawah dilengkapkan untuk mendapat 2 markah untuk bahagian penutup rumusan.
FORMAT PENULISAN PERENGGAN PENUTUP ADALAH SEPERTI DI BAWAH:-
KATA PENUTUP
SIAPA YANG TERLIBAT
KATA HUBUNG
KESAN/AKIBAT
Kesimpulannya, Akhir kalam, Konklusinya,
masyarakat perlu melestarikan alam
supaya/agar
kehidupan masyarakat sentiasa harmoni/sihat


 Di bawah saya lampirkan contoh penulisan lengkap rumusan berkenaan untuk rujukan pelajar. Diharapkan dengan ulasan dan penjelasan saya ini, pelajar SMK Seri Londang dan pelajar yang bakal menghadapi menghadapi peperiksaan SPM mampu untuk mendapat markah penuh bahagian merumus karangan. Perlu diingatkan kemahiran merumus sangat penting dan pelajar perlu membuat latihan yang kerap kerana setiap soalan rumusan mempunyai teknik menjawab yang berbeza, serta memerlukan pelajar mahir merangkumkan isi dengan mempelbagaikan binaan ayat sama ada ayat tunggal atau ayat majmuk serta bijak memilih penanda wacana yang sesuai untuk menulis isi.  Binaan ayat majmuk terutamanya dapat mengurangkan bilangan patah perkataan kerana subjek yang ditulis satu dan prediketnya boleh ditambah lebih daripada satu. Selamat merumus.

Contoh rumusan lengkap:-
    Petikan membincangkan langkah-langkah untuk melahirkan masyarakat yang peka kepentingan teknologi hijau di negara kita.
      Masyarakat perlu melestarikan alam sekitar dengan menggunakan sumber tenaga alternatif dan mengurangkan kesan pencemaran karbon dioksida terutamanya daripada asap kenderaan. Sementara itu, kerajaan telah mewujudkan sistem pengangkutan baharu, menyeru kepada rakyat agar berbasikal atau berjalan kaki untuk jarak dekat dan melaksanakan pelbagai kempen dari semasa ke semasa. Selain itu, ada sesetengah pihak membuat syor agar mengurangkan atau menghapuskan terus penggunaan kenderaan bermotor. Bahkan juga, Institusi penyelidikan tempatan meningkatkan kajian atau penyelidikan tentang penggunaan tenaga nuklear
          Kesan buruk pencemaran dalam kehidupan boleh menyebabkan kesan rumah hijau dan berlakunya keadaan cuaca yang luar daripada kebiasaan.
             Kesimpulannya, masyarakat perlu melestarikan alam agar kehidupan masyarakat sentiasa sihat.
109 patah perkataan
       

Tiada ulasan: