PENULISAN KARANGAN BERPANDU MENGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN
IDEA KARANGAN
JADUAL
PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENGENALAN (JENIS PENGENALAN BERSUMBER PETIKAN AL
QURAN)
|
PERKARA
|
PENERANGAN
|
Pengenalan Petikan Al Quran.
|
Dalam Surah Al-Asr Allah
telah berfirman, bermaksud “Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam
kerugian . Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka
pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”
|
AYAT RANGSANGAN 1
|
Surah Al Asr di atas berkait
dengan penggunaan masa dan masa perlu digunakan dengan sebaik-baiknya kerana
masa sangat berharga ibarat emas.
|
AYAT RANGSANGAN 2
|
Kendatipun demikian, remaja pada
zaman milineum kini sering menghabiskan masa senggang mereka dengan aktviti
yang tidak bermanfaat seperti merokok, melayari laman-laman porno di
internet, melepak di kompleks beli belah, melepak di pusat pusat hiburan,
terlibat dengan aktiviti gengterisme, vandalisme dan sebagainya yang
banyak mendatangkan impak negatif kepada diri, keluarga dan masyarakat.
|
AYAT RANGSANGAN 3
|
Siapa yang perlu dipersalahkan
pabila remaja berfikiran dan berkelakuan sedemikian rupa? Tepuk dada, tanya
selera.
|
FRASA MENARIK
|
Pepatah Arab ada menyebut, ‘Waktu ibarat pedang. Jika kamu
tidak memotongnya, ia akan memotong kamu.’
|
UNSUR KBAT
|
Sekiranya, manusia menggunakan
masa lapang mereka dengan melakukan aktiviti sihat dan menggunakan masa
secara berkualiti sudah pasti mereka mampu mendapat hasil positifnya.
|
AYAT ARAHAN
|
Persoalannya, apakah
aktivti-aktivIti bermanfaat yang dapat dilakukan oleh masyarakat pada masa lapang?
|
.
JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENUTUP KARANGAN BERPANDU
PANDUAN MENNGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI KARANGAN KARANGAN:-
A) PERENGGAN PENGENALAN
PANDUAN MENNGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI KARANGAN KARANGAN:- B) BAHAGIAN PERENGGAN ISI:- |
TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
ISI KEDUA
|
PELAJAR
PERLU MENULIS KATA KUNCI/ ATAU ISI- YANG HENDAK DITULIS
(
APA ISI YANG HENDAK DIPERKATAKAN)
Cara untuk
memulakan isi, pelajar boleh menulis frasa seperti di bawah:-
Pada hemat saya
senario permasalahan ini berpunca.........
Pada pandangan
saya tindakan yang boleh diambil untuk........
Pada
realitinya, tidak dapat disangkal bahawa..............
Umumnya masyarakat
mengetahui .............
Sebagaimana
yang kita sedia maklum....................
Sebagai
memulakan perbincangan, saya menyandarkan isi pertama
iaitu..............
Sebagai
memulakan perbincangan, saya berpendapat bahawa cara/ langkah untuk............................
Sebagai
memulakan perbincangan, saya berpendapat bahawa punca/ kesan
berlakunya..............................
Idea pertama
saya berkaitan ...............................ialah
Sebagai seorang
pelajar/ warganegara prihatin, tindakan pertama saya
lakukan.................................
Sebagai pelajar
berminda kelas pertama, saya perlu...........................
Frasa isi kedua:-
Sebagai seorang
pelajar/ warganegara prihatin, tindakan kedua akan saya
lakukan.................................
Mari kita
memperluas lensa perbincangan dengan memperkatakan.........................
Mari kita
melebarkan fokus perbincangan dengan memperkatakan.........................
Pelajar perlu bijak memilih cara
memulakan isi di samping itu kreativiti pelajar dapat menghasilkan
permulaan isi menarik perhatian pemeriksa.
|
AYAT HURAIAN 1
|
AYAT HURAIAN ISI.
(MENGAPA-
TENTANG ISI)
PENANDA WACANA
BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 1:-
( Oleh sebab
itu, Hal ini demikian kerana, Hal ini berlaku kerana, Hal ini terjadi kerana,
Hal ini wujud kerana, Hal ini berpunca kerana, Hal ini bersangkut paut
dengan, Hal ini tercetus karana, Hal ini disebabkan oleh, Permasalahan ini
berlaku kerana, )
|
AYAT HURAIAN 2
|
AYAT HURAIAN ISI
SETERUSNYA
( BAGAIMANA – ISI TERSEBUT BERLAKU
ATAU TERJADI)
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN
UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 2:-
( Bahkan juga, Selain itu,
Malahan juga , Tambahan pula, …….)
|
AYAT HURAIAN 3
|
AYAT HURAIAN ISI
SELANJUTNYA.
(KENAPA – BERKAITAN KETERANGAN ISI
SELANJUTNYA )
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK
MEMULAKAN AYAT HURAIAN 3:-
Penanda wacana yang boleh
digunakan seperti tambahan pula, Selain itu, Hal ini demikian kerana,
Bahkan juga dan lain lagi Malahan juga, Tambahan pula….)
Sebaik-baiknya, penanda wacana tersebut telah
digunakan pada ayat huraian sebelumnya, elak penggunaannya dan gunakan
penanda wacana lain untuk huraian selanjutnya)
|
AYAT CONTOH
|
AYAT CONTOH
- AMAT PERLU UNTUK MENGAMBARKAN PENGETAHUAN PELAJAR LUAS -
PELAJAR PERLU MENULIS LEBIH DARIPADA SATU CONTOH SAMA ADA, DUA ATAU TIGA
CONTOH.
Penanda wacana yang boleh
digunakan untuk memulakan ayat contoh seperti:-
Analoginya, Contohnya, Sebagai
contoh, tamsilnya,
|
UNSUR KBAT
|
KESAN
DAN AKIBAT NEGATIF TINDAKAN YANG DIAMBIL BERKAITAN TAJUK ATAU TEMA.
Sekiranya…………………………tugasan
berkenaan diambil tindakan …apa kesan negatifnya tehadap diri,
keluarga,masyarakat atau negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan
tidak diambil …apa kesan/impaknya kepada diri, keluarga, masyarakat dan
negara.( Sila rujuk kepada dimensi karangan sekiranya anda menulis karangan
bahagian 2)
.
|
UNSUR KBAT LAPIS KEDUA
|
KESAN
DAN AKIBAT POSITIF YANG DIAMBIL BERKAITAN TAJUK ATAU TEMA.
Sekiranya…………………………tugasan
berkenaan diambil tindakan …apa kesan/akibatnya kepada masyarakat/negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan
diambil tindakan …apa kesan/impaknya positifnya kepada diri, keluarga,
masyarakat dan negara. .( Sila rujuk kepada dimensi karangan sekiranya anda
menulis karangan bahagian 2)
Pilih
salah satu kesan atau impaknya di atas sebagai perkara yang kemungkinan
hasil tindakan berkenaan terhadap isu yang dibincangkan.
|
FRASA MENARIK
|
PFRASA
MENARIK (FM) BOLEH BERADA DI MANA-MANA SAHAJA DALAM AYAT PERENGGAN
PENGENALAN, BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR KERANA PELAJAR YANG KREATIF
BOLEH MEMASUKKAN LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK DI DALAM PERENGGAN
PENGENALAN.
Peribahasa,
kata-kata pemimpin/ petikan Al Quran dan Hadis, di permulaan ayat juga dalam
kategori frasa menarik.
Cara
untuk memulakan frasa menarik:-
Persis
kata peribahasa Melayu “ .............................” bertepatan dengan isi
yang dibincangkan iaitu …………………..
Persis
kata orang tua-tua, “ ............... amat berkaitan dengan isi karangan yang
dibincangkan iaitu ………………………….
Persis
kata mutiara, ............ amat berkaitan dengan isi karangan yang
dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis
kata cendekiawan, ............. amat berkaitan dengan isi yang
dibincangkan iaitu ………………………….
“……………………….”
Merupakan pepatah Melayu yang berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan
iaitu…………………………………
Peribahasa
Melayu, “…………………………” berkait rapat dengan isi yang dibincangkan
iaitu…………………………..
Antara
pendapat cendikiawan Islam, “…………………………………………..
Antara
kata-kata pemimpin negara iaitu...............................
Firman
Allah”…………………………………………………………”
Rasullullah
pernah bersabda,”………………………………………….”
.........ayat
huraian.............. berkait dengan peribahasa Melayu
iaitu.......................tulis peribahasa berkenaan.
…….ayat huraian ………. kerana
peribahasa Melayu ada
mengatakan,"............................................."
Pelajar
juga perlu mahir menulis frasa menarik supaya perkaitan frasa menarik dengan
huraian isi ada pertautannya.
Kemahiran
ini perlu diaplikasi selalu semasa mengarang kerana kekerapan penggunaannya
akan mempertaut dan memperkaitkan ayat huraian dan frasa menarik yang
diselitkan.
|
AYAT PENEGAS
|
AYAT
PENEGAS BERFUNGSI UNTUK MENEGASKAN SEMULA ISI PADA PERENGGAN
AKHIR ISI:
KONKLUSINYA/TELAH TERANG
LAGI BERSULUH, TEGASNYA…………..TULIS SEMULA ISI YANG DIFOKUS PADA AYAT
AWAL PERENGGAN ISI / AYAT TEMA KECIL/ ATAU KATA KUNCI ISI DI BAHAGIAN AWAL
PERENGGAN ISI.
|
C) PERENGGAN PENUTUP:-
PERKARA
|
PENERANGAN
|
AYAT PENYIMPUL
|
SEBAGAI
MENGGULUNG PENDAPAT DAN ISI YANG TELAH SAYA PERKATAKAN DI ATAS, SAYA
INGIN MENEGASKAN BAHAWA ………….TEMA KARANGAN ……MEMANG BANYAK KELEBIHANNYA /
KEBURUKANNYA.
Penanda
wacana yang boleh ditulis bahagian ayat penyimpul seperti,
Akhirnya,
Akhirukalam, Intihanya, Secara tuntas, konklusinya,
Sebagai penutup wacana, Sebelum mengakhiri wacana ini, Akhir kata,
Sebagai menggulung bicara, Sebagai menggulung pendapat, dan sebagainya.
|
AYAT CADANGAN
|
SEBAGAIMANA
ISI YANG TELAH SAYA SELITKAN DALAM PERENGGAN ISI, IAITU ..…..TULIS SEMULA
ISI-ISI YANG TELAH DITULIS……….
|
AYAT CADANGAN TAMBAHAN TIADA DALAM
PERENGGAN DIBINCANGKAN
|
Senaraikan
isi cadangan lain, sekurang-kurang dua isi, pada bahagian ayat ini.
Tujuan
utama isi berkenaan ditulis untuk mengambar pelajar mempunyai banyak
idea untuk membalas jasa guru dan bukan sekadar isi-isi yang ditulis dalam
karangan. Isi-isi ini tidak perlu dihurai.
|
AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
|
HURAIKAN
SECARA RINGKAS KEPENTINGAN / KEBURUKAN TEMA ATAU TUGASAN,
BERGANTUNG KEPADA SOALAN.
Selanjutnya,
Seterusnya, Tambahan pula, Bahkan juga, dan sebagainya.
|
UNSUR KBAT
|
JIKA
SAYA/MASYARAKAT/KERAJAAN ……MELAKUKAN/ TIDAK MELAKUKAN TEMA ATAU TUGASAN,
APAKAH IMPAKNYA.
|
FRASA MENARIK
|
SELITKAN
FRASA MANARIK BERKAITAN TEMA ATAU TUGASAN.
(
RUJUK NOTA DI BAHAGIAN PERENGGAN PENGENALAN DAN DI BAHAGIAN PERENGGAN ISI)
|
AYAT HARAPAN
|
KONKLUSINYA,
NYATAKAN HARAPAN ANDA TENTANG TEMA ATAU TUGASAN.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan