Pengenalpastian pola
ayat FN + FA yang mengelirukan pengguna bahasa.
Frasa adjektif (FA)
antara pola ayat yang paling mudah dikenal pasti tetapi ada juga antara kita
yang tidak dapat mengenal pastinya. Ada beberapa cara untuk mengenal pasti pola
FN + FA seperti yang berikut.
(1) Bahagian predikat
yang bermula dengan kata penguat sama ada kata penguat depan, belakang, atau
bebas. Lihat contoh di bawah.
(i) Kata penguat depan
(i) Kata penguat depan
(a) Baju itu agak
longgar. (FN+FA)
(ii) Kata penguat
belakang
(b) Baju itu ketat
nian. (FN+FA)
(iii) kata penguat
bebas
(c) Baju itu sungguh cantik. (FN+FA)
(d) Baju itu cantik sungguh. (FN+FA)
(c) Baju itu sungguh cantik. (FN+FA)
(d) Baju itu cantik sungguh. (FN+FA)
(2) Bahagian predikat
yang bermula dengan kata penguat tetapi diikuti kata kerja juga membentuk pola
FN + FA kerana kata penguat yang hadir sebelum atau selepas kata kerja itu
sudah membentuk frasa adjektif. Lihat contoh di bawah.
(e) Filem itu
menyedihkan hati saya. (FN+FK)
(f) FIlem itu amat menyedihkan hati saya. (FN+FA)
(f) FIlem itu amat menyedihkan hati saya. (FN+FA)
(g) Penerbit filem itu
mementingkan kualiti. (FN+FK)
(h) Penerbit filem itu memang mementingkan kualiti (FN+FA)
(i) Penerbit filem itu mementingkan kualiti benar. (FN+FA)
(h) Penerbit filem itu memang mementingkan kualiti (FN+FA)
(i) Penerbit filem itu mementingkan kualiti benar. (FN+FA)
(3) Imbuhan ke-...-an
yang membentuk frasa adjektif yang terletak pada predikat ayat tetapi tidak
dikenali oleh pengguna bahasa. Lihat contoh di bawah.
(j) Langit hari ini
kemerah-merahan. (FN+FA)
(k) Pakaian penceramah itu kemelayuan.(FN+FA)
(k) Pakaian penceramah itu kemelayuan.(FN+FA)
(4) penggunaan imbuhan
se- yang disambut kata kerja atau kata adjektif yang berunsur perbandingan.
Lihat contoh di bawah.
(l) Imran sepandai
abangnya. (FN+FA)
(m) Imran pandai seperti abangnya. (FN+FA)
(m) Imran pandai seperti abangnya. (FN+FA)
(5) Predikat yang
bermula dengan (kata adjektif + kata adjektif) dan (kata adjektif + kata nama)
[Predikat berbentuk
FA+ FA]
( n ) Adik saya riang gembira apabila melihat ibu bapa. (FN+FA)
( n ) Adik saya riang gembira apabila melihat ibu bapa. (FN+FA)
[Predikat berbentuk
FA+ FA]
(o) Baju adik saya merah jambu. (FN+FA)
(p) Lelaki itu muda remaja. (FN+FA)
(o) Baju adik saya merah jambu. (FN+FA)
(p) Lelaki itu muda remaja. (FN+FA)
(6) Frasa adjektif
yang membawa maksud kiasan juga berpola FA yang selalu menjadi pengganggu dalam
soalan.
(q) Budak lelaki itu
panjang tangan.
(r) Wanita dari Pulau Pinang itu lancang mulut.
(r) Wanita dari Pulau Pinang itu lancang mulut.
(7) FA juga
mengelirukan calon peperiksaan atau pengguna bahasa jika ayatnya bersusunan
songsang.
(s) Nyenak tidurnya.
(FN+FA)
(t) Tinggi lampai anak mami itu. (FN+FA)
(t) Tinggi lampai anak mami itu. (FN+FA)
(8) Predikat yang
bermula dengan kata bantu dan diikuti kata adjektif.
(u) Bangunan itu masih
kuat. (FN+FA)
(v) Nenek saya belum sihat. (FN+FA)
(v) Nenek saya belum sihat. (FN+FA)
(9) Kata adjektif yang
diikuti kata penguat dalam ayat komplemen.
(w) Wanita itu sedar
sungguh bahawa perkahwinannya sudah berakhir. (FN+FA)
(x) Guru saya yakin
amat bahawa peperiksaan ini mencabar murid.
(10) Pengguna bahawa
harus tahu bahawa frasa adjektif yang terdiri daripada dua kata adjektif boleh
disertai oleh kata bantu tetapi tidak boleh disertai kata penguat.
( y ) Kanak-kanak di
wad itu masih riang gembira.
(z) Pensyarah yang tersohor itu sudah kaya raya.
(z) Pensyarah yang tersohor itu sudah kaya raya.
Banyak soalan boleh digubal
untuk menguji calon peperiksaan tentang pola ayat FN+FA. Oleh sebab itu,
rujuklah Tatabahasa Dewan untuk mempertingkatkan aras soalan dan kualiti soalan
demi menguji calon peperiksaan. Dengan cara ini, kita dapat membentuk
keterampilan berbahasa Melayu dalam kalangan calon peperiksaan yang bakal
menjadi pengguna bahasa Melayu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan