Ahad, 29 September 2019

MENGARANG MENGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN KARANGAN


PANDUAN MENGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN KARANGAN KARANGAN:-

A) PERENGGAN PENGENALAN

PERKARA
PENERANGAN
LAGU/ AYAT QURAN/KATA-KATA PEMIMPIN, BERITA, SAJAK, DAN SEBAGAINYA.
Islam menyarankan umatnya sentiasa menjaga tubuh badan serta mengamalkan cara hidup yang sihat. Kehidupan sihat itu juga adalah satu amanah dalam hubungan manusia dengan Allah SWT.
AYAT RANGSANGAN  1
Hal ini demikian kerana terdapat mutiara kata daripada ulama iaitu: “Akal sihat berada pada tubuh badan yang sihat.”
AYAT RANGSANGAN  2
Tambahan pula, Islam menyarankan umatnya sentiasa memelihara agama, akal, jiwa, harta dan keturunan untuk mendapat keredaan Allah.
AYAT RANGSANGAN  3
Oleh sebab itu, masyarakat tidak kira agama perlu memberi perhatian kepada penjagaan kesihatan kerana mencegah lebih baik daripada mengubati.
FRASA MENARIK
Pelajar boleh menambah frasa menarik jika perlu, kerana pada ahagian ayat sebelumnya telah diselitkan dua frasa menarik dan satu kata-kata ulama begitu juga dengan ayat seterusnya. Namun, jika pelajar berpendapat ada frasa menarik lain yang sesuai diselitkan di bahagian ini, anda boleh menulisnya.

Pada zaman globalisasi ini, bilangan penduduk Malaysia menghadapi masalah obesiti akibat tidak menjaga kesihatan meningkat kerana Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) menunjukkan dalam negara-negara Asia Tenggara, Malaysia berada antara tempat teratas dengan populasi orang dewasa mengalami obesiti adalah sebanyak 44.2 peratus.



UNSUR KBAT
Sekiranya, amalan penjagaan kesihatan diamalkan daripada umur setampuk jagung, sudah pasti amalan berkenaan akan berterusan sehingga ketua.

UNSUR KBAT LAPISAN KEDUA
Sebaliknya, jika amalan menjaga kesihatan tidak dimulakan daripada usia muda sudah pasti impaknya akan diterima pada usia tua.
AYAT ARAHAN
Persoalannya, apakah langkah-langkah yang boleh diapliaksi oleh masyarakat Malaysia untuk menjauhi masalah obesiti.



     B)   BAHAGIAN PERENGGAN ISI PERTAMA:-

      
TEMA KECIL/      KATA KUNCI PERMULAAN PERENGGAN ISI

Sebagai seorang pelajar berminda kelas pertama, usaha pertama yang perlu dilakukan oleh masyarakat untuk menghindari obesiti adalah dengan mengambil pengambilan makanan seimbang mengikut gizi makanan dengan merujuk piramid makanan.
AYAT HURAIAN 1




AYAT HURAIAN 2




AYAT HURAIAN 3




AYAT CONTOH



UNSUR KBAT



UNSUR KBAT LAPIS KEDUA



FRASA MENARIK



AYAT  PENEGAS






   BAHAGIAN PERENGGAN ISI KEDUA:-

TEMA KECIL/ KATA KUNCI PERMULAAN PERENGGAN ISI
Selain itu, masyarakat disarankan mengamalkan amalan beriadah dengan mengamalkan aktiviti bersukan pada waktu senggang secara berkala.
AYAT HURAIAN 1




AYAT HURAIAN 2




AYAT HURAIAN 3




AYAT CONTOH



UNSUR KBAT



UNSUR KBAT LAPIS KEDUA



FRASA MENARIK



AYAT  PENEGAS





  BAHAGIAN PERENGGAN ISI KETIGA:-

TEMA KECIL/ KATA KUNCI PERMULAAN PERENGGAN ISI
Bahkan juga, masyarakat yang peka dengan kepentingan kesihatan perlu membuat pemeriksaan kesihatan di mana-mana sahaja klinik atau hospital yang berhampiran dengan petempatan mereka.
AYAT HURAIAN 1




AYAT HURAIAN 2




AYAT HURAIAN 3




AYAT CONTOH



UNSUR KBAT



UNSUR KBAT LAPIS KEDUA



FRASA MENARIK



AYAT  PENEGAS




C) PERENGGAN PENUTUP:-


PERKARA
PENERANGAN
AYAT PENYIMPUL
Kesimpulannya, masyarakat yang menyedari akan kepentingan kesihatan akan sentiasa menjaga kesihatan mereka kerana sudah terhantuk baru tergadah tidak berguna lagi.


AYAT CADANGAN
Oleh sebab itu, masyarakat disarakan untuk mengambil pengambilan makanan seimbang mengikut gizi makanan dengan merujuk piramid makanan, mengamalkan aktiviti bersukan pada waktu senggang secara berkala, dan membuat pemeriksaan kesihatan di mana-mana sahaja klinik atau hospital yang berhampiran dengan petempatan mereka.


AYAT CADANGAN TAMBAHAN TIADA DALAM PERENGGAN DIBINCANGKAN
Bahkan juga, untuk memastikan kesihatan sentiasa sihat, masyarakat juga boleh.................................................................................................................
..........................................................................................................................
AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
Hal ini demikian kerana kesihatan amat penting kepada masyarakat berbanding mempunyai harta bergunung kerana kesihatan tidak boleh diual beli.
UNSUR KBAT



FRASA MENARIK



AYAT HARAPAN







PANDUAN MENGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN KARANGAN KARANGAN:-

A) PERENGGAN PENGENALAN

PERKARA
PENERANGAN
LAGU/ AYAT QURAN/KATA-KATA PEMIMPIN, BERITA, SAJAK, DAN SEBAGAINYA. RUJUK JENIS-JENIS PENGENALAN YANG PERNAH SAYA TULIS DALAM BLOG INI.
PADA BAHAGIAN INI, PELAJAR PERLU MEMILIH PENGENALAN YANG SESUAI, MANTAP, DAN DAPAT MEMBERI KESAN  MAKSIMUM KEPADA PEMERIKSA.  KESESUAIAN PEMILIHAN JENIS PENGENALAN MEMERLUKAN KREATIVITI PELAJAR TERUTAMA UNTUK MEMBUAT PERTIMBANGAN SAMA ADA PENGENALAN BERKENAAN SESUAI ATAU TIDAK SEBELUM MENGHASILKAN PERENGGAN PENGENALAN.
PELAJAR PERLU TAHU JENIS-JENIS PENGENALAN.
PELAJAR PERLU MEMBUAT LATIHAN DENGAN LEBIH KERAP DAN MEMIKIRKAN JENIS PENGENALAN YANG PALING MANTAP UNTUK MENARIK MINAT PEMERIKSA.
SEBAGAI INGATAN PERENGGAN PENGENALAN AMAT PENTING KERANA PEMERIKSA AKAN MEMBUAT TAFSIRAN AWAL SAMA ADA KARANGAN PELAJAR CEMERLANG ATAU SEBALIKNYA.
AYAT RANGSANGAN  1
AYAT DIBINA BERTUJUAN UNTUK MERANGSANG PEMERIKSA TERUS MEMBACA  KARANGAN.
Berdasarkan ………………………..tulis jenis pengenalan dipillih………jelaslah bahawa .......................isu/ tema karangan  atau tugasan pelajar merujuk soalan karangan.
Cara lain untuk memulakan ayat  untuk ayat rangsangan 1 pengenalan bergantung kepada jenis pengenalan yang dipilih oleh pelajar, Contoh,
Berdasarkan sajak, berdasarkan pantun, berdasarkan kata pemimpin dan sebagainya berkait dengan soalan…………………………… kerana…………………………..
Maksud sajak, maksud pantun, maksud kata-kata pemimpin amat bertepatan dengan tajuk soalan/ tema soalan kerana………….
AYAT RANGSANGAN  2
AYAT RANGSANGAN KEDUA:- MENERUSKAN RANGSANGAN AGAR PEMERIKSA BERMINAT UNTUK MEMBACA AYAT SETERUSNYA.
Hal ini demikian kerana……………………  nyatakan  pendapat anda berkaitan tugasan anda.
Penanda wacana lain yang boleh digunakan untuk memperlihat pertautan ayat sebelum dan ayat yang ditulis seperti selain itu, bahkan juga, tambahan pula, situasi sedemikian berlaku kerana……….
Peringatan, pemilihan penanda wacana amat penting agar pertautan ayat sebelum ( Ayat Rangsangan 1) dan ( Ayat Rangsangan 2) ada perkaitannya.
AYAT RANGSANGAN  3
AYAT RANGANGAN KETIGA:-
MENERUSKAN RASA MINAT  PEMERIKSA TERHADAP KARANGAN PELAJAR.
Bahkan juga……………………. ( Ulas secara ringkas berkaitan pengenalan dengan tema atau tajuk )
Peringatan:- Ayat rangsangan ketiga bukanlah wajib ditulis, tetapi untuk mendapat markah A+ , pelajar cemerlang perlu mengambil berat penulisan bahagian ini.
Penanda wacana lain yang boleh digunakan untuk memperlihat pertautan ayat sebelum dan ayat yang ditulis seperti selain itu, bahkan juga, tambahan pula, Situasi sedemikian berlaku kerana.
Peringatan, pemilihan penanda wacana amat penting agar  pertautan ayat dengan ayat dan kesinambungan ayat dengan frasa atau perenggan dengan perenggan. Contoh fungsi penanda wacana Bahkan juga, mengaitkan ( Ayat Rangsangan 2) dan ( Ayat Rangsangan 3).
FRASA MENARIK
FRASA MENARIK (FM) BOLEH BERADA DI MANA-MANA SAHAJA DALAM AYAT PERENGGAN PENGENALAN, BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR KERANA PELAJAR YANG KREATIF BOLEH MEMASUKKAN LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK DI DALAM PERENGGAN PENGENALAN.
Peribahasa, kata-kata pemimpin/ petikan Al Quran dan Hadis, di permulaan ayat juga dalam kategori frasa menarik.
Cara untuk memulakan frasa menarik:-
Persis kata peribahasa Melayu  “ .............................” bertepatan denga isi yang dibincangkan iaitu …………………..
Persis kata mutiara, ............ amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan  iaitu ………………………….
Persis kata cendekiawan, ............. amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan  iaitu ………………………….
“……………………….” Merupakan pepatah Melayu yang berkaitan dengan isi yang dibincangkan iaitu…………………………………
Peribahasa Melayu, “…………………………” berkait rapat denga isi yang dibincangkan iaitu……………..
Antara pendapat cendikiawan Islam, “………………………………………….." amat bernilai dan berkait dengan isi yang dibincangkan iaitu ...............................................
Antara kata-kata pemimpin negara  iaitu…………………….. berkait dengan isi yang diperkatakan.
Firman Allah”…………………………………………………………” perlu diberi perhatian...............
Rasullullah pernah bersabda,”………………………………………….”

Pelajar juga perlu mahir menulis frasa menarik supaya  frasa menarik yang anda tulis ada perkaitan denga nisi atau huraian anda.
UNSUR KBAT
KESAN DAN AKIBAT- TAJUK ATAU TEMA SECARA UMUM
Sekiranya…………………………tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan/akibatnya kepada masyarakat/negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan tidak diambil tindakan …apa kesan/impaknya kepada masyarakat/negara.
Pilih salah satu  kesan atau impaknya di atas sebagai kemungkinan
AYAT ARAHAN
MENULIS  AYAT TUGASAN / PERSOALAN -BERDASARKAN TAJUK DIPILIH
Persoalannya, bagaimanakah…….tema/tajuk karangan……. ( Rujuk semula kepada soalan karangan)






PANDUAN MENNGGUNAKAN JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI   KARANGAN KARANGAN:-

B)   BAHAGIAN PERENGGAN ISI:-

TEMA KECIL/ KATA KUNCI PERMULAAN PERENGGAN ISI
PELAJAR PERLU MENULIS KATA KUNCI/ ATAU ISI- YANG HENDAK DITULIS
( APA  ISI YANG HENDAK DIPERKATAKAN)
Cara untuk memulakan isi, pelajar boleh menulis frasa seperti di bawah:-
Pada hemat saya senario permasalahan ini berpunca.........
Pada pandangan saya tindakan yang boleh diambil untuk........
Pada realitinya, tidak dapat disangkal bahawa..............
Umumnya  masyarakat mengetahui .............
Sebagaimana yang kita sedia maklum....................
Sebagai memulakan  perbincangan, saya menyandarkan isi pertama iaitu..............
Sebagai memulakan perbincangan, saya berpendapat bahawa cara/ langkah untuk............................
Sebagai memulakan perbincangan, saya berpendapat bahawa  punca/ kesan berlakunya..............................
Idea pertama saya berkaitan ...............................ialah
Sebagai seorang pelajar/ warganegara prihatin, tindakan pertama saya lakukan.................................
Sebagai pelajar berminda kelas pertama, saya perlu...........................

Frasa isi kedua  atau perenggan isi seterusnya:-
Sebagai seorang pelajar/ warganegara prihatin, tindakan kedua akan saya lakukan.................................
Mari kita memperluas lensa perbincangan dengan memperkatakan.........................
Mari kita melebarkan fokus perbincangan dengan memperkatakan........................

Penanda wacana lain yang mudah digunakan,
Selain itu,……………
Bahkan juga,……………..
Malahan juga,……………

Pelajar perlu bijak memilih cara memulakan isi di samping itu kreativiti pelajar dapat  menghasilkan permulaan isi menarik perhatian pemeriksa. 
AYAT HURAIAN 1
AYAT HURAIAN ISI.
(MENGAPA- TENTANG ISI)
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 1:-  
( Oleh sebab itu, Hal ini demikian kerana, Hal ini berlaku kerana, Hal ini terjadi kerana, Hal ini wujud kerana, Hal ini berpunca kerana, Hal ini bersangkut paut dengan, Hal ini tercetus kerana, Hal ini disebabkan oleh, Permasalahan ini berlaku kerana, )
AYAT HURAIAN 2
AYAT HURAIAN ISI SETERUSNYA
( BAGAIMANA – ISI TERSEBUT BERLAKU ATAU TERJADI)
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 2:-  
Bahkan juga, Selain itu, Malahan juga , Tambahan pula, …….)
AYAT HURAIAN 3
AYAT HURAIAN ISI SELANJUTNYA.
(KENAPA – BERKAITAN KETERANGAN ISI SELANJUTNYA ) 
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 3:-  
Penanda wacana yang boleh digunakan seperti tambahan pula, Selain itu, Hal ini demikian kerana,  Bahkan juga dan lain lagi Malahan juga, Tambahan pula….)

Sebaik-baiknya,  penanda wacana tersebut telah digunakan pada ayat huraian sebelumnya, elak penggunaannya dan gunakan penanda wacana lain untuk huraian selanjutnya)
AYAT CONTOH
AYAT CONTOH -  AMAT PERLU UNTUK MENGAMBARKAN PENGETAHUAN PELAJAR  LUAS - PELAJAR PERLU MENULIS LEBIH DARIPADA SATU CONTOH SAMA ADA, DUA ATAU TIGA   CONTOH.
Penanda wacana yang boleh digunakan untuk memulakan ayat contoh seperti:-
Analoginya, Contohnya, Sebagai contoh, tamsilnya,
UNSUR KBAT
KESAN DAN AKIBAT NEGATIF TINDAKAN YANG DIAMBIL BERKAITAN TAJUK ATAU TEMA.
Sekiranya…………………………tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan negatifnya tehadap diri, keluarga,masyarakat atau negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan tidak diambil …apa kesan/impaknya kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara.( Sila rujuk kepada dimensi karangan sekiranya anda menulis karangan bahagian 2)
.
UNSUR KBAT LAPIS KEDUA
KESAN DAN AKIBAT POSITIF YANG DIAMBIL BERKAITAN TAJUK ATAU TEMA.
Sekiranya…………………………tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan/akibatnya kepada masyarakat/negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan/impaknya positifnya kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara. .( Sila rujuk kepada dimensi karangan sekiranya anda menulis karangan bahagian 2)

Pilih salah satu  kesan atau impaknya di atas sebagai perkara yang kemungkinan hasil tindakan berkenaan terhadap isu yang dibincangkan.
FRASA MENARIK
FRASA MENARIK (FM) BOLEH BERADA DI MANA-MANA SAHAJA DALAM AYAT PERENGGAN PENGENALAN, BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR KERANA PELAJAR YANG KREATIF BOLEH MEMASUKKAN LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK DI DALAM PERENGGAN PENGENALAN.
Peribahasa, kata-kata pemimpin/ petikan Al Quran dan Hadis, di permulaan ayat juga dalam kategori frasa menarik.
Cara untuk memulakan frasa menarik:-
Persis kata peribahasa Melayu “ .............................” bertepatan dengan isi yang dibincangkan iaitu …………………..
Persis kata orang tua-tua, “ ............... amat berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan  iaitu ………………………….
Persis kata mutiara, ............ amat berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis kata cendekiawan, ............. amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan  iaitu ………………………….
“……………………….” Merupakan pepatah Melayu yang berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan iaitu…………………………………
Peribahasa Melayu, “…………………………” berkait rapat dengan isi yang dibincangkan iaitu…………………………..
Antara pendapat cendikiawan Islam, “…………………………………………..
Antara kata-kata pemimpin negara  iaitu...............................
Firman Allah”…………………………………………………………”
Rasullullah pernah bersabda,”………………………………………….”
.........ayat huraian.............. berkait dengan  peribahasa Melayu iaitu.......................tulis peribahasa berkenaan.
…….ayat huraian ………. kerana peribahasa Melayu ada mengatakan,"............................................."

Pelajar juga perlu mahir menulis frasa menarik supaya perkaitan frasa menarik dengan huraian isi ada pertautannya.
Kemahiran ini perlu diaplikasi selalu semasa mengarang kerana kekerapan penggunaannya akan mempertaut dan memperkaitkan ayat huraian dan frasa menarik yang diselitkan.
AYAT  PENEGAS
AYAT PENEGAS  BERFUNGSI UNTUK MENEGASKAN  SEMULA ISI PADA PERENGGAN AKHIR ISI:
KONKLUSINYA/TELAH TERANG  LAGI BERSULUH, TEGASNYA…………..TULIS SEMULA ISI YANG DIFOKUS PADA AYAT AWAL PERENGGAN ISI / AYAT TEMA KECIL/ ATAU KATA KUNCI ISI DI BAHAGIAN AWAL PERENGGAN ISI.

C) PERENGGAN PENUTUP:-


PERKARA
PENERANGAN
AYAT PENYIMPUL
SEBAGAI MENGGULUNG PENDAPAT DAN ISI YANG TELAH SAYA PERKATAKAN DI ATAS,  SAYA INGIN MENEGASKAN BAHAWA ………….TEMA KARANGAN ……MEMANG BANYAK KELEBIHANNYA / KEBURUKANNYA.
Penanda wacana yang boleh ditulis bahagian ayat penyimpul seperti,
Akhirnya, Akhirukalam,  Intihanya,  Secara tuntas,  konklusinya,  Sebagai penutup wacana, Sebelum mengakhiri wacana ini, Akhir kata,  Sebagai menggulung bicara, Sebagai menggulung pendapat, dan sebagainya.
AYAT CADANGAN
SEBAGAIMANA ISI YANG TELAH SAYA SELITKAN DALAM PERENGGAN ISI, IAITU ..…..TULIS SEMULA ISI-ISI YANG TELAH DITULIS……….
AYAT CADANGAN TAMBAHAN TIADA DALAM PERENGGAN DIBINCANGKAN
Senaraikan isi cadangan lain yang tiada dibincangkan dalam karangan anda, sekurang-kurang dua isi, pada bahagian ayat ini.
Tujuan utama isi  berkenaan ditulis untuk mengambar pelajar mempunyai banyak idea dan bukan sekadar isi yang anda tulis dalam karangan. Isi-isi ini tidak perlu dihurai.
AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
HURAIKAN SECARA RINGKAS KEPENTINGAN / KEBURUKAN  TEMA ATAU TUGASAN,  BERGANTUNG KEPADA SOALAN.
Selanjutnya, Seterusnya, Tambahan pula, Bahkan juga, dan sebagainya.
UNSUR KBAT
JIKA SAYA/MASYARAKAT/KERAJAAN ……MELAKUKAN/ TIDAK MELAKUKAN TEMA ATAU TUGASAN, APAKAH IMPAKNYA.
FRASA MENARIK
SELITKAN FRASA MANARIK BERKAITAN TEMA ATAU TUGASAN.
AYAT HARAPAN
KONKLUSINYA, NYATAKAN HARAPAN ANDA TENTANG TEMA ATAU TUGASAN.





Tiada ulasan: