Karangan Fokus Dimensi Keluarga :-
Kelas 4K2 ( 5/2/2018) – Mengarang dengan panduan/ Mengisi Tempat Kosong
Kelas 5 Sains ( 7/2/2018) – Mengarang Menggunakan Kaedah Pengembangan Idea Perenggan.
Kelas 4K1 ( 8/2/2018) - Karangan dengan panduan / Kaedah
Pengembangan Idea Perenggan.
Pelbagai
masalah sosial seperti pergaulan bebas, vandalisme, dan lari daripada rumah
berkaitan rapat dengan kebejatan institusi keluarga.
Jelaskan peranan keluarga
dalam menangani masalah sosial tersebut.
Perenggan Pengenalan
Media
massa kini sering memaparkan
isu................................................... di media cetak
|
atau
media elektronik. Antara isu sering dipaparkan hasil kebejatan sosial
|
seperti...........................................,…
………….…………................., ……................................................,
|
.............................................,
dan ………................................. Masyarakat zaman alaf baru kini,
|
terutama
kalangan.............................. bimbang kerana isu berkenaan
melibatkan
|
golongan.......................................Oleh
sebab itu, ibu bapa sebagai………………………………
|
perlu
bertindak segera untuk membimbing dan mengawal………………………………….
|
mereka
agar kebejatan sosial berkenaan tidak membabitkan………………………………
|
kerana
jika nasi………………………………………tidak berguna lagi. Persoalannya…….…..
|
………………………………………………………………………………………………………………………….
|
Perenggan
Kedua (isi pertama):-
Sebagai
ketua rumah tangga, peranan utama ibu bapa adalah untuk mendidik
anak-anak soal ………………… Hal ini kerana, hanya dengan didikan agama
sahajalah yang akan dapat…….………………….mereka daripada terjerumus ke lembah
maksiat, dan ……………………. Sekiranya anak-anak mempunyai pengetahuan agama yang
kukuh, mereka akan dapat menilai sama ada perbuatan yang mereka lakukan……………..
atau buruknya. Contohnya, anak-anak akan dapat menilai perbuatan yang boleh
mencoret ………………. ke muka ibu bapa mereka seperti melakukan jenayah, …………………….,
dan perbuatan……………………. Sekiranya, ibu bapa tidak mendidik anak-anak
dengan didikan agama, sudah pasti anak-anak mereka tidak ada benteng untuk
menjebak mereka melakukan ………………..yang tidak bermoral. Tegasnya,…………………………………………………………………………………….
………………………………………….
Perenggan
Ketiga (Isi kedua):-
Bahkan
juga,……………………………perlu mengawal pergaulan anak-anak mereka dengan…………………………………
Kita sedia maklum, rakan-rakan banyak amat mempengaruhi tingkah laku anak-anak.
Kesilapan mereka……………….rakan sebaya memberi natijah yang buruk seperti mereka
terdedah dengan amalan ………………………, ………………………, ……………………. dan sebagai. Elakkan
daripada sudah terhantuk………………………kerana sekiranya mereka sudah terlibat dengan
gejala sosial berkenaan untuk kembali ke pangkal jalan amat sukar. Sekiranya,
ibu bapa dapat menentukan ………………………………anak mereka, sudah pasti anak mereka akan
dapat menjalani kehidupan sebagai seorang pelajar dengan sempurna.
Kesimpulannya,…………………………………………………………………………..
……………………………………………………….
Perenggan
Keempat (Isi Ketiga):-
Selain itu,
ibu bapa yang bijaksana akan menentukan hubungan ahli keluarga sentiasa
………………………... Oleh sebab itu, sebagai seorang ibu bapa, mereka perlulah ……………….
keutamaan ke arah pembentukan keluarga yang bahagia.
…………………………………,hanya
dengan suasana keluarga bahagia anak-anak akan sentiasa kondusif untuk
menjalani kehidupan berkeluarga bahagia kerana “Rumahku, Syurgaku”. Keluarga
yang sentiasa ………………………..boleh berlaku apabila ibu bapa sering bermasam muka, anak-anak
sering mementingkan diri sendiri, kehidupan adik beradik seperti anjing akan menyebabkan anak-anak tidak suka tinggal………………………..
Andainya……………………………berlaku sudah pasti peratusan kejadian anak-anak
………………….. diri daripada rumah akan meningkat. Sudah terang lagi …………………, ………………………………………………….
………………………………………………………….
Perenggan Kelima (Isi keempat):-
Sebagai
suri…………………………………, ibu bapa perlu menunjukkan tingkah laku terpuji di hadapan
anak-anak. Sebagaimana kita sedia maklum, ibu bapa paling………………………. akan
sentiasa menjaga .............................. setiap masa. Oleh sebab itu,
ibu bapa perlu menunjukkan contoh yang baik kepada anak-anak. Mereka perlu
menghargai masa kerana ……………………………………….. Mereka perlu melakukan aktiviti yang
berfaedah untuk diteladani ……………………………..seperti membaca buku atau akhbar ketika
masa……………………….., sentiasa bergotong-royong bersama-sama anak-anak
untuk……………………………………………serta menjaga tutur kata berhadapan
jiran............................ Anak borek …………..rintik begitu peribahasa
Melayu mengaitkan hubungan ibu bapa dengan anak-anak mereka. Jika ibu bapa
sentiasa menunjukkan contoh yang baik dalam kehidupan berkeluarga sudah pasti
anak-anak akan
..................................................................... Tegasnya,………………
…………………………………………………………………………………………….
Perenggan
Keenam ( Isi Kelima):-
Bahkan
juga, ibu bapa perlu menghantar anak-anak mereka
ke.........................untuk memastikan pendidikan
anak-anak..........................................Kebiasaannya, anak-anak yang
pintar sentiasa menjaga.................................... dan mereka juga
akan sentiasa menjadi pilihan pihak sekolah sebagai..................................pelajar.
Sudah pasti, anak-anak sebagai pemimpin akan
menjaga....................................cara berpakaian, mengatur tutur
kata...................dan menjaga .............................................Oleh
sebab itu, pendidikan yang sempurna akan mengelakkan anak-anak terjebak ke
kancah aktiviti sosial kerana anak terpuji ibarat benih yang baik, dicampak ke
laut menjadi pulau, dilontar ke udara menjadi kejora, dicampak ke bumi menjadi
penawar. Jika anak terdidik dan sentiasa cemerlang dalam pelajaran, kehidupan
mereka di hari muka akan ........................... Tegasnya,...........…………………………………………………………………………….
Perenggan
penutup:-
Kesimpulannya,
ibu bapa beperanan untuk membentuk jati diri anak-anak agar mereka terhindar
daripada melakukan gejala ……………….. Untuk tujuan itu, ibu bapa perlulah mendidik
anak-anak soal …………………, mengawal pergaulan anak-anak mereka
dengan…………………………………, menentukan hubungan ahli keluarga sentiasa ………………………...
dan………………………………………… Sekiranya
prakarsa untuk membentuk anak-anak cemerlang di atas diberi ……………………….sudah
pasti anak-anak akan …………………………………daripada terlibat dengan melakukan
………………………………………………………. kerana ayah kencing berdiri, anak kencing………………………..
AYAT BARU SEKIRANYA PERLU UNTUK MEMASTIKAN KARANGAN DIHASILKAN MENARIK BERDASARKAN KREATIVITI MASING-MASING
Aktiviti Kelas 5 Sains dan Kelas 4 K1, mengaplikasi Kaedah Pengembangan
Idea Perenggan Karangan untuk menghasilkan karangan dimensi keluarga.
Soalan:-
Soalan:-
Pelbagai
masalah sosial seperti pergaulan bebas, vandalisme, dan lari daripada rumah
berkaitan rapat dengan kebejatan institusi keluarga.
Jelaskan peranan keluarga dalam
menangani masalah sosial tersebut.
PERKARA
|
PENERANGAN
|
PENGENALAN
(FIKIRKAN JENIS PERENGGAN)
| |
AYAT RANGSANGAN 1
| |
AYAT RANGSANGAN 2
| |
AYAT RANGSANGAN 3
| |
FRASA MENARIK
|
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
|
UNSUR KBAT
| |
AYAT ARAHAN
|
JADUAL PERENGGAN ISI PERTAMA KARANGAN
TEMA/ KATA KUNCI ISI
| |
AYAT HURAIAN 1
| |
AYAT HURAIAN 2
| |
AYAT HURAIAN 3
| |
AYAT CONTOH
| |
FRASA MENARIK
|
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
|
UNSUR KBAT
| |
AYAT PENEGASAN
|
JADUAL PERENGGAN ISI KEDUA KARANGAN
TEMA/ KATA KUNCI ISI
| |
AYAT HURAIAN 1
| |
AYAT HURAIAN 2
| |
AYAT HURAIAN 3
| |
AYAT CONTOH
| |
FRASA MENARIK
|
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
|
UNSUR KBAT
| |
AYAT PENEGASAN
|
JADUAL PERENGGAN ISI KETIGA KARANGAN
TEMA/ KATA KUNCI ISI
| |
AYAT HURAIAN 1
| |
AYAT HURAIAN 2
| |
AYAT HURAIAN 3
| |
AYAT CONTOH
| |
FRASA MENARIK
|
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
|
UNSUR KBAT
| |
AYAT PENEGASAN
|
JADUAL PERENGGAN ISI KEEMPAT KARANGAN
( SEBAGAI PENGUKUHAN, TAMBAH SATU ISI KBAT DI LUAR DARIPADA BAHAN BERPANDU- PELAJAR MAMPU SAHAJA )
TEMA/ KATA KUNCI ISI
| |
AYAT HURAIAN 1
| |
AYAT HURAIAN 2
| |
AYAT HURAIAN 3
| |
AYAT CONTOH
| |
FRASA MENARIK
|
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
|
UNSUR KBAT
| |
AYAT PENEGASAN
|
JADUAL PERENGGAN PENUTUP KARANGAN
AYAT PENYIMPUL
| |
AYAT CADANGAN
| |
AYAT HURAIAN CADANGAN
| |
AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
| |
UNSUR KBAT
|
MAKLUMAN- FRASA MENARIK BOLEH DISELITKAN PADA BAHAGIAN AYAT DAN UNSUR KBAT ( BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR-KEMUNGKINAN SATU PERENGGAN PELAJAR BOLEH MENYELIT LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK)
|
FRASA MENARIK
| |
AYAT HARAPAN
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan