PERATURAN
PEMARKAHAN
____________________________________________
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM 2017
TINGKATAN
5
BAHASA
MELAYU
Kertas 1
_____________________________________________________
BAHAGIAN A
Karangan
Berdasarkan Bahan Rangsangan
(30 markah)
KRITERIA
PENSKORAN
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
||
26
|
– 30
|
- menepati tugasan soalan
|
||
- bahasa gramatis dari segi kata
dan ayat
|
||||
(28
|
– 30)
|
- penggunaan tanda baca betul dan
tepat
|
||
Cemerlang
|
- penggunaan kosa kata luas dan
tepat
|
|||
(26
|
– 27)
|
- wacana lengkap, unsur bahasa
bervariasi
|
||
- mesti menggunakan ungkapan yang
menarik
|
||||
- idea relevan, huraian jelas dan
matang
|
||||
20
|
– 25
|
- menepati tugasan soalan
|
||
- bahasa gramatis dari segi kata
dan ayat
|
||||
Kepujian
|
(23
|
– 25)
|
- penggunaan tanda baca betul dan
tepat
|
|
- penggunaan kosa kata luas
|
||||
(20
|
– 22)
|
- wacana lengkap, unsur bahasa
bervariasi
|
||
- idea relevan, huraian jelas
|
||||
15
|
– 19
|
- masih menepati tugasan soalan
|
||
- bahasa masih gramatis dari segi
kata dan ayat
|
||||
Memuaskan
|
(17
|
– 19)
|
- penggunaan tanda baca masih
betul dan tepat
|
|
- penggunaan kosa kata umum
|
||||
(15
|
– 16)
|
- wacana masih lengkap, unsur
bahasa masih bervariasi
|
||
- idea masih relevan, huraian
masih jelas
|
||||
10 -14
|
- masih/kurang menepati tugasan
soalan
|
|||
- bahasa kurang gramatis dari segi
kata dan ayat
|
||||
Kurang
|
(12
|
– 14)
|
- kesalahan tatabahasa/ejaan
ketara
|
|
Memuaskan
|
- penggunaan kosa kata terhad
|
|||
(10
|
– 11)
|
- wacana kurang lengkap, unsur
bahasa kurang bervariasi
|
||
- idea kurang relevan, huraian
kurang jelas
|
||||
Pencapaian
|
01
|
– 09
|
- calon tidak menunjukkan
penguasaan kemahiran menulis
|
|
(06
|
– 09)
|
- banyak kesalahan bahasa (kata
dan ayat)
|
||
Minimum
|
||||
(01
|
– 05)
|
- idea tidak menepati tugasan
soalan
|
||
1
·
Ungkapan
menarik – peribahasa, pantun, cogan kata, frasa menarik, petikan ucapan,
kata-kata hikmat, petikan hadis, maksud ayat al-Quran dan lain-lain.
·
Peringkat
cemerlang – calon mesti menggunakan sekurang-kurangnya satu ungkapan menarik
yang relevan.
·
Jawapan
yang menyeleweng, markah maksimum ialah ‘memuaskan’.
·
Sekiranya
calon menulis lebih 250 patah perkataan, periksa seperti biasa.
·
Kesalahan
ejaan tidak ditolak markah.
------------------------------------------------------------------------
PANDUAN PEMERIKSAAN
SOALAN BAHAGIAN A.
1. Format penulisan ulasan pemeriksa: T -
menepati tugasan
I - idea
releven, huraian jelas
B
- gramatis dari segi kata dan ayat
2. Calon diminta menulis karangan
yang panjangnya 200 patah perkataan ke atas.
3. Calon boleh menulis lebih daripada
250 patah perkataan.
4. Sekiranya calon menulis kurang
daripada 200 patah perkataan –rujuk kriteria dalam
Peraturan Pemarkahan.
5. Calon dikehendaki menjawab
berdasarkan idea-idea yang diberikan dalam soalan.
6. Kalau huraian idea jelas, menarik
dan matang dengan tiga idea – calon layak mendapat
Peringkat cemerlang.
7. Sekiranya , calon menggunakan satu
atau dua sahaja idea daripada soalan dan ditambah
Idea sendiri – calon layak mendapat
peringkat cemerlang.
8. Calon yang hanya menghuraikan dua
idea sahaja – semak seperti biasa dan rujuk kriteria
Dalam peraturan pemarkahan.
9. Calon yang tidak menghuraikan
mana-mana idea yang diberikan dalam soalan tetapi
Mengemukakan idea sendiri – diterima dan markah maksimun peringkat
kepujian.
10. Acara sukan yang dimaksudkan oleh
soalan ialah sukan individu atau berpasukan seperti
Berbasikal, renang, olahraga, bola sepak, hoki dan lain lain lagi.
11. Calon boleh menghuraikan karangan
memberi kebaikan kepada individu, keluarga,
masyarakat mahupun negara.
SKEMA JAWAPAN KERTAS 1
BAHAGIAN B
Karangan
Respons Terbuka
(100
markah)
Perincian Pemarkahan
Cara Pemeriksaan :
1. Pemeriksaan
dijalankan secara holistik berpandukan peringkat dan kriteria yang ditetapkan
2. Jika
karangan :
a. Kurang daripada 350 perkataan, periksa seperti biasa
b. Terlalu panjang – periksa seperti biasa hingga ke akhir
karangan
3. Kesalahan
format hendaklah ditolak maksimum 2 markah
4. Kesalahan
ejaan hendaklah ditolak ½ markah dan pemotongan maksimum ialah sebanyak 3
markah. Tiada pemotongan markah bagi kesalahan ejaan yang berulang.
5.
Cara
menanda kesalahan isi, ejaan dan tanda baca:
(
|
)
|
:
|
Kesalahan isi
|
________
|
:
|
Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan
|
|
:
|
Kesalahan ejaan dan huruf besar (nama khas)
|
||
:
|
Kesalahan ejaan yang berulang
|
||
:
|
Kesalahan tanda baca
|
KRITERIA
PENSKORAN
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
|
- penggunaan pelbagai jenis kata
yang luas dan tepat.
|
|||
- penggunaan pelbagai ayat majmuk
yang gramatis.
|
|||
- ejaan dan tanda baca betul.
|
|||
- laras bahasa sesuai dengan
tugasan.
|
|||
- penggunaan kosa kata luas dan
tepat.
|
|||
80 – 100
|
- idea yang relevan mengikut
tugasan, dihuraikan dengan
|
||
jelas dan matang, disertakan
dengan contoh yang sesuai.
|
|||
Cemerlang
|
- pengolahan menarik dan berkesan
serta pemerengganan
|
||
(90 –
100)
|
Sesuai.
|
||
- wacana lengkap dan terdapat
kesinambungan idea yang
|
|||
jelas antara perenggan.
|
|||
(80 –
89)
|
- penggunaan unsur bahasa
bervariasi.
|
||
- gaya bahasa menarik daripada
segi keindahan bahasa dan
|
|||
penggunaan ungkapan seperti
peribahasa, pantun, cogan
|
|||
kata atau frasa.
|
|||
- penggunaan pelbagai jenis kata
yang tepat.
|
|||
- penggunaan pelbagai ayat majmuk
yang gramatis tetapi
|
|||
terdapat kesalahan yang minimum.
|
|||
- ejaan dan tanda baca betul.
|
|||
66 – 79
|
- laras bahasa sesuai dengan
tugasan.
|
||
- penggunaan kosa kata luas dan
tepat.
|
|||
- idea yang relevan mengikut
tugasan, dihuraikan dengan
|
|||
(73 –
79)
|
jelas, disertakan dengan contoh
yang sesuai.
|
||
Kepujian
|
- pengolahan menarik dan berkesan
serta pemerengganan
|
||
sesuai.
|
|||
(66 –
72)
|
- wacana lengkap dan terdapat
kesinambungan idea yang
|
||
jelas antara perenggan.
|
|||
- penggunaan unsur bahasa masih
bervariasi.
|
|||
- gaya bahasa masih menarik
daripada segi keindahan.
|
|||
bahasa dan penggunaan ungkapan
seperti peribahasa,
|
|||
pantun, cogan kata atau frasa.
|
|||
3
MARKAH
|
KRITERIA
|
||||||||||||
- penggunaan pelbagai jenis kata
yang sesuai.
|
|||||||||||||
- penggunaan pelbagai ayat majmuk
gramatis tetapi terdapat
|
|||||||||||||
kesalahan yang minimum.
|
|||||||||||||
51 – 65
|
- ejaan dan tanda baca masih
betul.
|
||||||||||||
- penggunaan kosa kata umum.
|
|||||||||||||
- laras bahasa sesuai mengikut tugasan.
|
|||||||||||||
Baik
|
(58 -65)
|
- idea masih relevan mengikut tugasan,
huraian isi masih
|
|||||||||||
jelas dan contoh masih sesuai.
|
|||||||||||||
- pengolahan masih menarik dan
pemerengganan masih
|
|||||||||||||
(51 – 57)
|
sesuai.
|
||||||||||||
- wacana masih lengkap.
|
|||||||||||||
- penggunaan unsur bahasa masih bervariasi.
|
|||||||||||||
- gaya bahasa kurang menarik daripada segi keindahan
|
|||||||||||||
bahasa dan penggunaan ungkapan
kurang berkesan
|
|||||||||||||
- penggunaan pelbagai jenis kata terhad
|
|||||||||||||
- ayat kurang gramatis
|
|||||||||||||
- ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan
yang
|
|||||||||||||
36 – 50
|
minimum
|
||||||||||||
- penggunaan kosa kata umum dan
terhad
|
|||||||||||||
- laras bahasa kurang sesuai
|
|||||||||||||
Memuaskan
|
(43 –
50)
|
- idea masih relevan mengikut
tugasan, huraian isi kurang
|
|||||||||||
jelas dan contoh kurang sesuai
|
|||||||||||||
- pengolahan kurang menarik
|
|||||||||||||
(36 –
42)
|
- wacana masih/kurang lengkap
|
||||||||||||
- penggunaan unsur bahasa kurang
bervariasi
|
|||||||||||||
- gaya bahasa kurang menarik dari
segi keindahan bahasa
|
|||||||||||||
dan penggunaan ungkapan kurang
berkesan
|
|||||||||||||
- penggunaan kata kurang tepat
|
|||||||||||||
- ayat tidak gramatis tetapi masih
difahami
|
|||||||||||||
21 – 35
|
- terdapat kesalahan ejaan dan
tanda baca yang ketara
|
||||||||||||
- idea masih relevan/idea
bercampur aduk dan huraian
|
|||||||||||||
Kurang
|
tidak jelas/tidak berkembang dan
contoh tidak sesuai
|
||||||||||||
(28 –
35)
|
- pengolahan tidak menarik
|
||||||||||||
Memuaskan
|
|||||||||||||
- wacana tidak lengkap dan binaan
perenggan tidak
|
|||||||||||||
seimbang
|
|||||||||||||
(21 –
27)
|
- unsur bahasa tidak bervariasi
|
||||||||||||
- gaya bahasa dari segi keindahan
bahasa dan penggunaan
|
|||||||||||||
ungkapan lemah,
|
|||||||||||||
- keseluruhan menunjukkan
penggunaan kata dan yang tidak
|
|||||||||||||
gramatis
|
|||||||||||||
01 – 20
|
- kesalahan ejaan dan tanda baca
yang ketara
|
||||||||||||
- idea bercampur aduk dan huraian
tidak jelas/tidak
|
|||||||||||||
Pencapaian
|
berkembang dan contoh tidak sesuai
|
||||||||||||
(11 –
20)
|
- pengolahan tidak menarik
|
||||||||||||
Minimum
|
|||||||||||||
- wacana tidak lengkap dan binaan
perenggan tidak
|
|||||||||||||
seimbang dan tidak sesuai
|
|||||||||||||
(01 –
10)
|
- gaya bahasa dari segi keindahan
bahasa dan penggunaan
|
||||||||||||
ungkapan lemah serta tidak menarik
|
|||||||||||||
- keseluruhan karangan sukar/tidak
difahami
|
|||||||||||||
Cara menulis
|
K
|
:
|
Peringkat markah
|
Contoh
|
K
|
:
|
76
|
||||||
-E
|
:
|
Mak. 3 markah
|
-E
|
:
|
03
|
||||||||
-F
|
:
|
Mak. 2 markah
|
-F
|
:
|
02
|
||||||||
Jumlah
|
:
|
Markah bersih
|
J
|
:
|
70
|
||||||||
4
Panduan
pemeriksaan Bahagian B
Soalan 1 : Anda telah ditawarkan melanjutkan pelajaran
ke salah sebuah Institusi Pengajian Tinggi (IPT).
Jelaskan
persediaan-persediaan yang perlu anda lakukan sebelum mendaftar sebagai pelajar
di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) tersebut.
Isi-Isi penting :
Isi 1: menyediakan keperluan pengurusan diri - pakaian pergi kuliah, cadar, sarung bantal, baldi, alat tulis dll
Isi
2: melengkapkan borang dan dokumen yang
diperlukan semasa pendaftaran
Isi
3: menguruskan pembayaran yuran
pengajian/pendaftaran di bank
Isi
4: mencari maklumat tentang kursus /
pengajian yang akan diikuti
Isi
5: menyediakan keperluan pembelajaran
seperti buku-buku yang berkaitan, komputer riba, mesin pencetak dll.
Isi
6 : persediaan mental/ fizikal
Isi
7 : menghadiri kursus peningkatan ilmu seperti, asas komputer/ bahasa/
*
sekiranya calon menulis karangan bentuk cerita/keperihalan maksimum baik bawah.
*
saya - dimensi diri
Soalan 2 : Keluarga memainkan peranan untuk membentuk masyarakat yang mengamalkan semangat kejiranan.
Huraikan
peranan ahli keluarga untuk memupuk semangat kejiranan.
Isi-isi penting :
Isi 1 : Bapa/ abang -
Menjadi suri teladan menjalankan pelbagai aktiviti gotong -royong di kawasan
kejiranan
Isi 2 : Ibu bapa membawa anak-anak menghadiri
kenduri jiran/ rumah terbuka anjuran kejiranan
Isi 3 : Bapa/ abang
menjalankan aktiviti Rukun Tetangga
Isi 4 : Ibu meluangkan
masa berbual-bual dengan jiran dan menziarahi tetangga yang sakit / ditimpa
kesusahan - menjadi contoh kepada anak-anak
Isi 5 : Seluruh ahli
keluarga mengikuti aktiviti kejiranan seperti Hari keluarga - sukaneka
(anak-anak)
* terima idea-idea lain yang releven
* keluarga (ibu bapa, adik,
abang , kakak) sahaja , datuk dan nenek
- tidak diterima
* peranan terperinci ahli
keluarga (cemerlang)
* jika nyatakan ahli keluarga
secara umum (kepujian bawah sahaja)
Soalan 3: Sejarah
penubuhan kerajaan ini pastinya banyak meninggalkan bangunan bersejarah sama
ada yang bercirikan tempatan mahupun Eropah. Anda berminat menulis sebuah
rencana untuk majalah tempatan yang bertajuk, “Kepentingan Bangunan Bersejarah kepada Negara”.
Tulis rencana tersebut selengkapnya.
Isi-isi penting:
Isi 1: Bangunan
bersejarah atau monumen dapat dijadikan sebagai bukti yang kukuh kepada sesuatu
era atau peristiwa sejarah yang telah berlaku
Isi 2 : Bangunan bersejarah dan monumen lama
dapat memberikan teladan dan iktibar kepada masyarakat terutamanya remaja kini
yang mempunyai semangat patriotisme yang semakin menipis.
Isi 3: Bangunan bersejarah dapat menyumbang
kepada kerancakan industri pelancongan negara kita
Isi 4: Bangunan dan monumen lama juga memainkan
peranan yang penting dalam pendidikan di negara kita khususnya para pelajar dan
penyelidik
Isi 5: Bangunan-bangunan bersejarah itu dapat
membuktikan bahawa generasi kini tidak pernah melupakan jerih payah perjuangan
masyarakat silam.
*format rencana
- tajuk - penulis
* tidak akur format - kepujian sahaja (maks 79%)
Soalan 4: Keamanan beberapa buah negara di dunia terjejas akibat pelbagai
pergolakan politik, persengketaan dan peperangan.
Jelaskan kerjasama yang boleh dilakukan oleh pemimpin
negara untuk menjamin keamanan di beberapa buah negara di dunia.
Isi-isi penting:
Isi 1
: Kerjasama
ketenteraan
Isi 2 : Tidak campur tangan politik negara lain - Memastikan tidak berlaku perselisihan faham yang
boleh membawa permusuhan yang menggoyahkan keamanan.
Isi 3 : Kerjasama polis membanteras jenayah dunia
Isi 4 : Penubuhan negara ASEAN dapat menjamin kedaulatan dan keamanan
negara-negara serantau
I si 5:
Memberi bantuan ketika berlaku bencana - membantu negara lain-
mengekalkan hubungan baik
*Nyatakan negara yang tidak aman tersebut - selain Malaysia
*Nyatakan bentuk kerjasama dan pemimpin negara tersebut - Pemimpin Malaysia
atau pemimpin negara lain di dunia
* Jika tidak berjaya menyatakan kerjasama dan bantuan secara jelas - tidak
menepati tugasan - kurang memuaskan
sahaja (maks 35 % sahaja)
* Jika tidak berjaya menyatakan
negara luar selain Malaysia, baik sahaja (maks 65%)
Soalan 5: Golongan penggiat sastera seperti penulis novel, pelakon teater, penulis
sajak, deklamator semakin dikenali dan mendapat tempat di hati peminat sastera
di negara kita.
Bincangkan pengiktirafan yang boleh diberikan kepada
golongan penggiat sastera di negara kita.
Isi-isi penting :
Isi 1: Anugerah Gelaran -
Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa) memberikan pengiktirafan
kepada ketokohan, kepimpinan dan intelektual yang cemerlang dalam meningkat dan
mengembangkan mana-mana bidang seni menerusi Anugerah Seni Negara yang
berprestij - Anugerah Sasterawan Negara/ Anugerah Sasterawan Nusantara
Isi 2 : Mempamerkan karya
- Festival Kuala Lumpur - Kuala Lumpur
sebagai pusat kesenian antarabangsa - pameran
Isi 3: Bantuan kewangan untuk
laksanakan aktiviti sastera- Skim
Bantuan Kebudayaan khusus bagi membantu kepada Badan Bukan Kerajaan untuk
melaksanakan aktiviti seni budaya termasuk bidang kesusasteraan
Isi 4: Karya dipentaskan - Pementasan Seni - Istana
Budaya dan di luar Negara.
Isi 5: Karya dijadikan bahan pendidikan - buku teks
KOMSAS/ Sastera Elektif
Isi 6:
Imbuhan / insentif dalam bentuk wang
PERINGATAN
SAYA MENCADANGKAN ANDA MENJAWAB SOALAN BAHAGIAN B TERLEBIH DAHULU
KERANA SOALAN KARANGAN BAHAGIAN INI MEMBERI MARKAH TEBANYAK 100%.
SEDANGKAN, KARANGAN BAHAGIAN A HANYA 30%
Tiada ulasan:
Catat Ulasan