Ahad, 6 Ogos 2017

ANALISA SOALAN SPM KERTAS BAHASA MELAYU KERTAS 1 DAN DUA BERDASARKAN PECAHAN SOALAN SEBAGAI PANDUAN DAN RUJUKAN PELAJAR SPM 2017

SUMBER BLOG BM.NET DAN LAMAN BAHASA MELAYU

ANALISIS SOALAN KARANGAN BAHAN RANGSANGAN
NOV 2005 - JUN 2017
TAHUN
TEMA
2005(N)
 Gejala vandalisme
2006(J)
 Sijil Pelajaran Malaysia
2006(N)
 Semangat patriotik, PLKN dan tokoh yang berjasa
2007(J)
 Aktiviti masa lapang
2007(N)
 Tanggungjawab menjaga kebersihan
2008(J)
 Kegiatan dalam bidang pertanian
2008(N)
 Punca-punca pencemaran sungai
2009(J)
 Bantuan kepada mangsa banjir
2009(N)
 Aktiviti badan beruniform serta faedah-faedahnya
2010(J)
 Punca pencemaran udara
2010(N)
 Grafik penjagaan kesihatan - Cara-cara menjalani kehidupan yang sihat
2011(J)
 Kepentingan pengangkutan awam
2011(N)
 Faedah belajar secara berkumpulan
2012(J)
 Faedah menggunakan perpustakaan
2012(N)
 Aktiviti sambutan Hari Kebangsaan di sekolah
2013(J)
 Langkah-langkah menjaga keselamatan di jalan raya
2013(N)
 Kepentingan memelihara dan memulihara bangunan-bangunan  bersejarah di negara kita
2014(J)
 Langkah-langkah menjaga keselamatan kanak-kanak
2014(N)
 Faedah menyertai sukan lasak kepada seseorang.
2015(J)
 Langkah-langkah untuk menjimatkan perbelanjaan.
2015(N)
 Tujuan mengadakan sambutan Hari Guru di peringkat sekolah
2016(J)
 Kepentingan memelihara hutan
2016(N)
 Ciri-ciri sekolah selamat
2017(J)
 Kepentingan pasar tani
2017 (N)
   ????????????????


ANALISIS PERBANDINGAN SOALAN KARANGAN BMSPM (KERTAS 1 BAHAGIAN B)
JUN. 2013 – JUN 2017
(MENGIKUT SOALAN & TEMA)
Bahagian B
JUN
2013
NOV
2013
JUN
2014
NOV
2014
JUN
2015
NOV
2015
JUN
2016
NOV
2016
JUN
2017
No. 1
Nilai kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak.
Usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk membentuk akhlak terpuji dalam diri seseorang
Ceritakan penglibatan anda menjayakan majlis Hari Keluarga di tempat anda tinggal.
Syarahan – Penggunaan masa berkesan melahirkan individu cemerlang.
Kelebihan-kelebihan apabila kita menguasai lebih daripada satu bahasa.
Laporan kejadian bencana alam dan bantuan yang diberikan oleh pasukan sukarelawan anda.
Pelbagai aktiviti di sekolah untuk melahirkan murid yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Ceramah - Cara-cara mengurangkan risiko kemalangan jalan raya dalam kalangan murid
Cara-cara menangani stres.
No. 2
Usaha pelbagai pihak menggalakkan masyarakat bersenam dan bersukan.
Rencana – Peranan ibu bapa dalam mengawal pengambilan makanan segera dalam kalangan anak-anak.
Warga tua sepatutnya diberikan keutamaan oleh ahli keluarga. Berikan hujah-hujah.
Peranan setiap ahli keluarga dalam membantu anak-anak ketika menghadapi sesuatu masalah.
Syarahan – Yang tua dihormati, yang muda disayangi.
Ulasan – Aktiviti rekreasi membawa pelbagai manfaat kepada masyarakat.
Langkah-langkah yang perlu kita lakukan untuk kesihatan sepanjang hayat.
Peranan ahli keluarga dalam membantu para remaja menghadapi cabaran-cabaran hidup akibat pengaruh rakan sebaya, media massa dan budaya Barat.
Kebaikan-kebaikan melancong bersama-sama keluarga,
No. 3

Persediaan oleh kerajaan merealisasikan status negara maju.
Kebaikan-kebaikan yang diperoleh jika negara memiliki rakyat berminda kelas pertama.
Perkembangan pelbagai bidang industri di negara kita  - kaitan dengan peluang pekerjaan.
Perbincangan – usaha kerajaan memajukan bidang pertanian memang wajar kerana bidang ini memberikan pelbagai kebaikan kepada rakyat dan negara.
Huraikan bagaimana keindahan alam semula jadi dan keunikan bentuk muka bumi itu dapat dijadikan produk pelancongan bagi menarik pelancong datang ke Malaysia.
Kepentingan mengekalkan budaya warisan kaum.
Pidato Bahasa Kebangsaan Pemangkin Perpaduan Rakyat
Sikap kurang prihatin terhadap alam sekitar telah menyebabkan berlakunya banjir yang membawa pelbagai kesusahan kepada banyak pihak. Berikan komen anda.
Syarahan - Peranan sukan dalam mengharumkan nama negara.
No. 4

Pidato – Keamanan dunia milik masyarakat sejagat.
Kebaikan penganjuran sukan bertaraf antarabangsa.
Perubahan cuaca dunia. Usaha peringkat antarabangsa.
Bentuk-bentuk kerjasama antara negara-negara  di dunia - usaha membanteras penyeludupan dadah.
Pelbagai faktor yang mempengaruhi pencapaian seseorang ahli sukan.
Usaha-usaha pelbagai pihak mengekalkan keamanan sejagat.
Kemajuan infrastruktur memainkan peranan penting meningkatkan eksport negara.
Tahap kesedaran masyarakat tentang penyakit berbahaya yang mengancam nyawa manusia seperti barah dan demam denggi masih rendah. Bincangkan.
Manfaat-manfaat program pertukaran pelajar antara negara.
No. 5

Ulasan – Drama yang tinggalkan kesan yang mendalam kepada anda.
Cerita bertemakan penghargaan terhadap jasa guru.
Pelbagai budaya, pelbagai kaum – Langkah untuk  memastikan generasi muda dapat mengamalkan, menghormati dan menghargai
Huraikan aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk memupuk minat murid terhadap karya sastera.
Drama di pelbagai saluran televisyen tempatan sarat dengan pengajaran.
Jelaskan perkara-perkara yang dapat dijadikan pedoman dalam kehidupan kita setelah membaca karya sastera.
Pengajaran-pengajaran daripada pantun yang berkaitan dengan kepentingan budi.
Berikan pendapat anda tentang cara-cara menghargai sumbangan golongan sasterawan di negara kita.
Tulis cerita berdasarkan maksud peribahasa 'setinggi-tinggi terbang bangau, akhirnya hinggap di belakang kerbau juga'

ANALISIS SOALAN 1 : MERUMUSKAN KARANGAN
KERTAS 2 BAHASA MELAYU SPM (JUN 2005 -  JUN 2017)
SPM
SKOP SOALAN
PERKATAAN YANG SESUAI DITUKAR UNTUK PENDAHULUAN
JUN  2005
Cara-cara mengurus tekanandan kepentingan pengurusan tekanan kepada individu
langkah-langkah/ kaedah-kaedah/ usaha-usaha/ pendekatan/ strategi 
NOV 2005
Faedah-faedah hidup berjiran dan cara-cara memupuk semangat kejiranan
manfaat/kepentingan/ kelebihan/kebaikan 
JUN  2006
Kelebihan kerja berpasukan dancara-cara pemimpin membentuk kerja berpasukan.
faedah/ manfaat/kepentingan/ kebaikan/ keberkesanan 
NOV 2006
Cara-cara melahirkan masyarakat berbudi bahasa dankesan terhakisnya amalan berbudi bahasa dalam masyarakat
langkah-langkah/ kaedah-kaedah/ usaha-usaha/ pendekatan/ strategi 
JUN 2007
Kepentingan terumbu karang di Malaysia dan kaedahpemuliharaannya
faedah-faedah/manfaat/kelebihan/kebaikan
NOV 2007
Tindakan mengatasi masalah disiplin murid di sekolah dankesan masalah itu kepada negara.
usaha-usaha/ cara-cara/ kaedah-kaedah/langkah-langkah/ pendekatan/ teknik-teknik/ strategi
JUN 2008
Faedah membaca dan cara-caramenggalakkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat.

manfaat/ kepentingan/ kebaikan/ kelebihan
NOV 2008
Faedah-faedah penerokaan angkasa lepas  dan cara-carauntuk menarik minat masyarakat terhadap bidang penerokaan angkasa lepas
  manfaat/ kepentingan/ kebaikan/
  kelebihan
JUN 2009

Punca-punca  keracunan makanan dan kesan-kesankeracunan makanan..
  faktor-faktor /sebab-sebab
NOV 2009

Kepentingan  tidur dari segi saintifik dan cara-cara mengatasi masalah sukar tidur
  faedah/ manfaat/ kelebihan/ kebaikan
 
JUN 2010

Kesan pemanasan global dansebab-sebab masyarakat kurang mengambil berat terhadap fenomena ini
 implikasi/impak/akibat/keburukan/natijah
 
NOV 2010

Kebaikan makan coklat dancara-cara memajukan industri coklat
manfaat/ kepentingan/ faedah/
  kelebihan
JUN 2011

Kepentingan berpeluh kepada manusia dan cara-caramenggalakkan masyarakat melibatkan diri dalam aktiviti yang mengeluarkan peluh.
 faedah/ manfaat/ kelebihan/ kebaikan
 
NOV 2011

Kepentingan bahasa kebangsaan dan masalah-masalah yang dihadapi untuk memperkasakan bahasa kebangsaan
 faedah/ manfaat/ kelebihan/ kebaikan
JUN 2012

Ciri-ciri perunding yang berkesan dan usaha-usaha untuk meningkatkan kemahiran berunding.
 sifat-sifat
NOV 2012

Faktor-faktor pemilihan Malaysia sebagai destinasi pelancongan kesihatan dan faedah-faedah industri pelancongan kesihatan kepada negara kita.
 punca/sebab-sebab
JUN 2013

Khasiat cendawan terhadap kesihatan manusia dan usaha-usaha memajukan perusahaan cendawan
faedah/manfaat/kelebihan/kebaikan
NOV 2013
Kepentingan hutan bandar dan cara-cara mengekalkan hutan bandar
faedah/manfaat/kelebihan/kebaikan
JUN
2014
Faktor-faktor obesiti dan kepentingan mengawal berat badan
punca/sebab-sebab
NOV 2014
Peranan kaunselor dan langkah-langkah menggalakkan murid mendapatkan khidmat kaunselor.
Tanggungjawab/sumbangan/tugas
JUN
2015
Cara-cara menjalani kehidupan berkualiti pada hari tua dan sebab-sebab warga tua perlu dihargai.
usaha-usaha/kaedah-kaedah/langkah-langkah
NOV 2015
Punca-punca berkurangnya bekalan air bersih dan cara-cara menyedarkan masyarakat supaya berhemat dalam penggunaan air
  faktor-faktor /sebab-sebab
JUN 2016
Kesan-kesan penggunaan telefon pintar dalam kalangan murid dan peranan ibu bapa dalam mengawal penggunaan telefon pintar anak-anak.
implikasi/impak/akibat/keburukan/natijah
NOV. 2016
Cara-cara memupuk semangat patriotisme dalam kalangan remaja dan kepentingan memupuk semangat patriotisme.
usaha-usaha/kaedah-kaedah/langkah-langkah

JUN 2017
Cara-cara menguruskan kewangan dan peranan pelbagai pihak mendidik masyarakat supaya berberlanja secara berhemat.
usaha-usaha/kaedah-kaedah/langkah-langkah


ANALISIS SOALAN  2 (B), 2 (C), DAN 2 (D):  KAJIAN KOMSAS ANTOLOGI
KERTAS 2 BAHASA MELAYU SPM ( NOV 2016 -  JUN 2017)
BERDASAR SOALAN KOMSAS ATOLOGI TERBARU
SPM
SOALAN
ANTOLOGI KOMSAS
SOALAN
NOV 2016
2 (B) i
GERHANA MANUSIA (CERPEN)
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk teks)
Berdasarkan petikan cerpen, nyatakan keks-kes  rawatan yang memerlukan darah?
(  2 markah )

2 (B) ii
GERHANA MANUSIA (CERPEN)
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk teks)
Kempen derma darah giat dijalankan, namun masih kurang mendapat sambutan sehingga bekalan darah di hospital sering tdak cukup.
( 3 markah )

Pada pandangan anda, apakah faktor-faktor  yang menyebabkan orang ramai kurang menderma?

2 (B) iii
GERHANA MANUSIA (CERPEN)
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk teks)
Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan dan satu latar masyarakat lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.
( 4 markah)




NOV 2016
2 (C) i
KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN
Prosa Tradisional
ANTOLOGI JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk teks)
Berdasarkan petikan tersebut, mengapakah orang suruhan Patih Gajah Mada datang ke rumah ibu Kertala Sari?
( 2 markah )

2 (C) ii
KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN
 Prosa Tradisional
ANTOLOGI JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk teks)
Nyatakan reaksi Kertala Sari setelah , mendengar cerita tentang bapanya yang mati dibunuh?
( 3 markah )

2 (C) iii
KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN
 Prosa Tradisional
ANTOLOGI JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk teks)
Perbuatan membalas dendam merupakan perbuatan yang tidak baik.
Seandainya anda ibu Kertala Sari, apakah tindakan-tindakan yang anda lakukan supaya Kertala Sari membatalkan niatnya untuk membalas dendam?
(  4 markah )




NOV 2016
2 (D) i
BEBERAPA PETUA HIDUP
Gurindam
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk puisi)
Berdasarkan gurindam tersebut, nyatakan dua kesan buruk sekiranya kita silap dalam berkata-kata?
( 2 markah)

2 (D) ii
BEBERAPA PETUA HIDUP
Gurindam
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk puisi)
Silang sengketa atau perselisihan faham boleh merenggangkan hubungan.
Pada pandangan anda apakah perlu dilakukan untuk mengelakkan perselisihan faham dengan pihak lain?
( 3 markah )

2 (D) iii
BEBERAPA PETUA HIDUP
Gurindam
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk puisi)
Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam gurindam tersebut?
( 4 markah )




JUN 2017
2 (B) i
KADUK, AYAM DAN RAJA
Cerpen
ANTOLOGI JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk teks)
Berdasarkan petikan cerpen di atas, sebab-sebab kerjaan sangat mementingkan aktiviti pengeluaran makanan?
( 2 markah )

2 (B) ii
KADUK, AYAM DAN RAJA
Cerpen
ANTOLOGI JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk teks)
Hasil pertanian bukan sahaja untuk kegunaan dalam negara malahan boleh dipasarkan ke luar negara.
Berikan cadangan-cadangan  anda agar negara-negara lain agar negara lain berminat untuk mengimport  hasil pertanian negara kita.
( 3 markah )

2 (B) iii
KADUK, AYAM DAN RAJA
Cerpen
ANTOLOGI JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk teks)
Huraikan satu  pengajaran yang terdapat dalam petikan dan satu pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.
( 4 markah)





2 (C) i
BURUNG TERBANG DIPISKAN LADA
 Prosa Tradisional
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk teks)
Berikan maksud mengadukan hal?
( 2 markah )

2 (C) ii
BURUNG TERBANG DIPISKAN LADA
 Prosa Tradisional
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk teks)
Seri Amerta bertanyakan Tun Perak tentang aduan seorang Kelang bahawa dirinya telah dianiaya Tun Perak.
Apakah penjelasan Tun Perak setelah mendengar kata-kata Seri Amerta?
( 3 markah )

2 (C) iii
BURUNG TERBANG DIPISKAN LADA
 Prosa Tradisional
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk teks)
Tindakan Seri Amerta  mempercayai orang Kelang bahawa dirinya dianiaya oleh Tun Perak adalah tidak wajar.
Adakah anda setuju dengan pernyataan tersebut? Nyatakan alasan-alasan anda.
( 3 markah )





2 (D) i
PESAN LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Sajak
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk sajak)
Berdasarkan rangkap akhir sajak tersebut, apakah pesanan-pesanan penyajak kepada  gadis kampus?
( 2 markah )

2 (D) ii
PESAN LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Sajak
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk sajak)
Selain daripada mengejar kecemerlangan akademik, mahasiswa juga perlu memberi sumbangan kepada masyarakat.
Pada pendapat anda, bagaimanakah mahasiswa boleh memberi sumbangan kepada masyarakat?
( 3 markah )

2 (D) iii
PESAN LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Sajak
ANTOLOGI  SEJARAH RINDU
(rujuk sajak)
Jelaskan satu persoalan yang terdapat dalam  rangkap pertama dan satu persoalan yang terdapat dalam rangkap kedua sajak tersebut.
( 4 markah )





NOV 2017
2 (B) i
?????????


2 (B) ii
?????????


2 (B) iii
?????????






2 (C) i
?????????


2 (C) ii
?????????


2 (C) iii
?????????






2 (D) i
?????????


2 (D) ii
?????????


2 (D) iii
?????????

Sumbangan MRAR 65

Tahun
Jenis Soalan
Soalan 3 - Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
Nov. 2005
(a)  Membina ayat (kata berimbuhan)
(b)  Menukarkan ayat pasif kepada ayat aktif.
(c)  Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan dalam ayat.
(d)  Membetulkan kesalahan penggunaan kata, istilah, atau tatabahasa dalam ayat.
(e)  Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan ayat.
Nov. 2006
(a)  Membina ayat (kata dasar dan kata berimbuhan).
(b)  Memisahkan ayat (mencerakinkan ayat majmuk).
(c)  Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan dalam ayat.
(d)  Membetulkan kesalahan penggunaan kata, istilah, atau tatabahasa dalam ayat.
(e)  Menyenaraikan peribahasa atau kata-kata hikmat.
Nov. 2007
(a)  Membina ayat (kata dasar dan kata berimbuhan).
(b)  Menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam ayat.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e)  Menyatakan maksud peribahasa.
Nov. 2008
(a)  Membina ayat (kata majmuk).
(b)  Menyatakan pola ayat.
(c)  Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan dalam petikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e)  Membina ayat berdasarkan peribahasa.
Nov. 2009
(a)  Membina ayat (kata ganda).
(b)  Mengenal pasti subjek dan predikat ayat.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam ayat.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e)  Menyatakan peribahasa yang sesuai.
Nov. 2010
(a)  Membina ayat (kata berimbuhan).
(b)  Membina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam ayat.
(d)  Membetulkan tiga kesalahan penggunaan kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa dalam petikan.
(e)  Mengisi tempat kosong dengan peribahasa.
Nov. 2011
(a)  Membina ayat (kata nama).
(b)  Menyambungkan ayat menjadi tiga ayat.
(c)  Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan dalam petikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam ayat.
(e)  Menyatakan peribahasa berdasarkan maksud peribahasa.
Nov. 2012
(a)  Membina ayat (kata ganda) - Boleh tambah imbuhan.
(b)  Menukarkan ayat songsang kepada ayat susunan biasa.
(c)  Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Berikan maksud tiga peribahasa yang diberikan.

Jun. 2013
(a)  Membina ayat (kata berimbuhan) - Tidak boleh tambah atau tukar imbuhan.
(b)  Menukarkan ayat aktif kepada ayat pasif.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Isikan tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
Nov. 2013
(a)  Membina ayat (penjodoh bilangan) - Tidak boleh tambah atau tukar imbuhan.
(b)  Pola ayat (FN dll)
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Berikan peribahasa berdasarkan maksud yang disenaraikan.

Jun. 2014
(a)  Membina ayat Kata pinjaman bahasa Inggeris dan bahasa Arab.
(b)  Cakap ajuk dan cakap pindah
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Nyatakan peribahasa yang sesuai berdasarkan situasi .

Nov. 2014
(a)  Membina ayat bagi setiap rangkai kata..
(b)  Kenal pasti dan tulis subjek dan predikat.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Berikan peribahasa yang bersesuaian dengan maksud peribahasa.

Jun. 2015
(a)  Membina ayat bagi setiap perkataan (Berbeza imbuhan).
(b)  Tukar ayat pasif kepada ayat aktif.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Nyatakan peribahasa yang sesuai dengan tiga ayat yang diberikan.

Nov. 2015
(a)  Membina ayat bagi setiap rangkai kata.
(b)  Cerakinkan ayat majmuk kepada ayat tunggal.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Berikan satu peribahasa lain yang sama maksud atau hampir sama maksud.

Jun  2016
(a)  Membina ayat bagi setiap kata ganda.
(b)  Tukarkan cakap ajuk kepada cakap pindah.
(c)  Membetulkan tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan dalam satu perenggan yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Lengkapkan tiga ayat dengan peribahasa yang sesuai..

Nov. 2016
(a)  Membina ayat bagi setiap perkataan.
(b)  Tukarkan ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang.
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Berikan maksud peribahasa yang diberikan.

Jun 2017
(a)  Membina dua ayat bagi setiap perkataan.
(b)  Nyatakan pola ayat (FN+FN, FN+FK, FN+FA DAN FN+FS)
(c)  Membetulkan satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan dalam tiga ayat yang diberikan.
(d)  Membetulkan satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa dalam tiga ayat yang diberikan.
(e)  Berikan peribahasa yang bersesuaian dengan maksud peribahasa yang diberikan.



Tiada ulasan: