SUMBER BLOG BM.NET DAN LAMAN BAHASA MELAYU
ANALISIS SOALAN KARANGAN BAHAN RANGSANGAN
NOV 2005 - JUN 2017
|
|
TAHUN
|
TEMA
|
2005(N)
|
Gejala
vandalisme
|
2006(J)
|
Sijil
Pelajaran Malaysia
|
2006(N)
|
Semangat
patriotik, PLKN dan tokoh yang berjasa
|
2007(J)
|
Aktiviti
masa lapang
|
2007(N)
|
Tanggungjawab
menjaga kebersihan
|
2008(J)
|
Kegiatan
dalam bidang pertanian
|
2008(N)
|
Punca-punca
pencemaran sungai
|
2009(J)
|
Bantuan
kepada mangsa banjir
|
2009(N)
|
Aktiviti
badan beruniform serta faedah-faedahnya
|
2010(J)
|
Punca
pencemaran udara
|
2010(N)
|
Grafik
penjagaan kesihatan - Cara-cara menjalani kehidupan yang sihat
|
2011(J)
|
Kepentingan
pengangkutan awam
|
2011(N)
|
Faedah
belajar secara berkumpulan
|
2012(J)
|
Faedah
menggunakan perpustakaan
|
2012(N)
|
Aktiviti
sambutan Hari Kebangsaan di sekolah
|
2013(J)
|
Langkah-langkah
menjaga keselamatan di jalan raya
|
2013(N)
|
Kepentingan
memelihara dan memulihara bangunan-bangunan bersejarah di negara kita
|
2014(J)
|
Langkah-langkah
menjaga keselamatan kanak-kanak
|
2014(N)
|
Faedah
menyertai sukan lasak kepada seseorang.
|
2015(J)
|
Langkah-langkah
untuk menjimatkan perbelanjaan.
|
2015(N)
|
Tujuan
mengadakan sambutan Hari Guru di peringkat sekolah
|
2016(J)
|
Kepentingan
memelihara hutan
|
2016(N)
|
Ciri-ciri sekolah
selamat
|
2017(J)
|
Kepentingan
pasar tani
|
2017 (N)
|
????????????????
|
ANALISIS PERBANDINGAN SOALAN KARANGAN BMSPM
(KERTAS 1 BAHAGIAN B)
JUN. 2013 – JUN 2017
(MENGIKUT SOALAN & TEMA)
Bahagian B
|
JUN
2013
|
NOV
2013
|
JUN
2014
|
NOV
2014
|
JUN
2015
|
NOV
2015
|
JUN
2016
|
NOV
2016
|
JUN
2017
|
No. 1
|
Nilai kasih
sayang ibu bapa terhadap anak-anak.
|
Usaha-usaha
yang dapat dilakukan untuk membentuk akhlak terpuji dalam diri seseorang
|
Ceritakan
penglibatan anda menjayakan majlis Hari Keluarga di tempat anda tinggal.
|
Syarahan –
Penggunaan masa berkesan melahirkan individu cemerlang.
|
Kelebihan-kelebihan apabila kita menguasai lebih daripada satu bahasa.
|
Laporan kejadian bencana alam dan bantuan yang diberikan oleh pasukan
sukarelawan anda.
|
Pelbagai aktiviti di sekolah untuk
melahirkan murid yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
|
Ceramah
- Cara-cara mengurangkan risiko kemalangan jalan raya dalam kalangan murid
|
Cara-cara
menangani stres.
|
No. 2
|
Usaha
pelbagai pihak menggalakkan masyarakat bersenam dan bersukan.
|
Rencana –
Peranan ibu bapa dalam mengawal pengambilan makanan segera dalam kalangan
anak-anak.
|
Warga tua
sepatutnya diberikan keutamaan oleh ahli keluarga. Berikan hujah-hujah.
|
Peranan
setiap ahli keluarga dalam membantu anak-anak ketika menghadapi sesuatu
masalah.
|
Syarahan – Yang tua dihormati, yang muda disayangi.
|
Ulasan – Aktiviti rekreasi membawa pelbagai manfaat kepada masyarakat.
|
Langkah-langkah yang perlu kita
lakukan untuk kesihatan sepanjang hayat.
|
Peranan
ahli keluarga dalam membantu para remaja menghadapi cabaran-cabaran hidup
akibat pengaruh rakan sebaya, media massa dan budaya Barat.
|
Kebaikan-kebaikan
melancong bersama-sama keluarga,
|
No. 3
|
Persediaan
oleh kerajaan merealisasikan status negara maju.
|
Kebaikan-kebaikan
yang diperoleh jika negara memiliki rakyat berminda kelas pertama.
|
Perkembangan
pelbagai bidang industri di negara kita - kaitan dengan peluang
pekerjaan.
|
Perbincangan
– usaha kerajaan memajukan bidang pertanian memang wajar kerana bidang ini
memberikan pelbagai kebaikan kepada rakyat dan negara.
|
Huraikan bagaimana keindahan alam semula jadi dan keunikan bentuk muka
bumi itu dapat dijadikan produk pelancongan bagi menarik pelancong datang ke
Malaysia.
|
Kepentingan mengekalkan budaya warisan kaum.
|
Pidato Bahasa Kebangsaan Pemangkin
Perpaduan Rakyat
|
Sikap
kurang prihatin terhadap alam sekitar telah menyebabkan berlakunya banjir
yang membawa pelbagai kesusahan kepada banyak pihak. Berikan komen anda.
|
Syarahan
- Peranan sukan dalam mengharumkan nama negara.
|
No. 4
|
Pidato –
Keamanan dunia milik masyarakat sejagat.
|
Kebaikan
penganjuran sukan bertaraf antarabangsa.
|
Perubahan
cuaca dunia. Usaha peringkat antarabangsa.
|
Bentuk-bentuk
kerjasama antara negara-negara di dunia - usaha membanteras
penyeludupan dadah.
|
Pelbagai faktor yang mempengaruhi pencapaian seseorang ahli sukan.
|
Usaha-usaha pelbagai pihak mengekalkan keamanan sejagat.
|
Kemajuan infrastruktur memainkan
peranan penting meningkatkan eksport negara.
|
Tahap
kesedaran masyarakat tentang penyakit berbahaya yang mengancam nyawa manusia
seperti barah dan demam denggi masih rendah. Bincangkan.
|
Manfaat-manfaat
program pertukaran pelajar antara negara.
|
No. 5
|
Ulasan –
Drama yang tinggalkan kesan yang mendalam kepada anda.
|
Cerita
bertemakan penghargaan terhadap jasa guru.
|
Pelbagai
budaya, pelbagai kaum – Langkah untuk memastikan generasi muda dapat
mengamalkan, menghormati dan menghargai
|
Huraikan
aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk memupuk minat murid terhadap
karya sastera.
|
Drama di pelbagai saluran televisyen tempatan sarat dengan pengajaran.
|
Jelaskan perkara-perkara yang dapat dijadikan pedoman dalam kehidupan
kita setelah membaca karya sastera.
|
Pengajaran-pengajaran daripada
pantun yang berkaitan dengan kepentingan budi.
|
Berikan
pendapat anda tentang cara-cara menghargai sumbangan golongan sasterawan di
negara kita.
|
Tulis
cerita berdasarkan maksud peribahasa 'setinggi-tinggi terbang bangau,
akhirnya hinggap di belakang kerbau juga'
|
ANALISIS
SOALAN 1 : MERUMUSKAN KARANGAN
KERTAS
2 BAHASA MELAYU SPM (JUN 2005 - JUN 2017)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ANALISIS SOALAN 2 (B), 2 (C), DAN 2 (D): KAJIAN KOMSAS ANTOLOGI
KERTAS 2 BAHASA
MELAYU SPM ( NOV 2016 - JUN 2017)
BERDASAR SOALAN KOMSAS
ATOLOGI TERBARU
SPM
|
SOALAN
|
ANTOLOGI KOMSAS
|
SOALAN
|
NOV 2016
|
2
(B) i
|
GERHANA
MANUSIA (CERPEN)
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
teks)
|
Berdasarkan petikan
cerpen, nyatakan keks-kes rawatan yang
memerlukan darah?
( 2 markah )
|
2
(B) ii
|
GERHANA
MANUSIA (CERPEN)
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
teks)
|
Kempen derma darah
giat dijalankan, namun masih kurang mendapat sambutan sehingga bekalan darah
di hospital sering tdak cukup.
(
3 markah )
Pada pandangan anda,
apakah faktor-faktor yang menyebabkan
orang ramai kurang menderma?
|
|
2
(B) iii
|
GERHANA
MANUSIA (CERPEN)
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
teks)
|
Huraikan satu latar
masyarakat yang terdapat dalam petikan dan satu latar masyarakat lain
daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.
(
4 markah)
|
|
NOV 2016
|
2 (C)
i
|
KEPIMPINAN
MELALUI TAULADAN
Prosa
Tradisional
ANTOLOGI
JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk
teks)
|
Berdasarkan petikan
tersebut, mengapakah orang suruhan Patih Gajah Mada datang ke rumah ibu Kertala
Sari?
(
2 markah )
|
2 (C)
ii
|
KEPIMPINAN
MELALUI TAULADAN
Prosa Tradisional
ANTOLOGI
JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk
teks)
|
Nyatakan reaksi
Kertala Sari setelah , mendengar cerita tentang bapanya yang mati dibunuh?
(
3 markah )
|
|
2 (C)
iii
|
KEPIMPINAN
MELALUI TAULADAN
Prosa Tradisional
ANTOLOGI
JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk
teks)
|
Perbuatan membalas
dendam merupakan perbuatan yang tidak baik.
Seandainya anda ibu
Kertala Sari, apakah tindakan-tindakan yang anda lakukan supaya Kertala Sari
membatalkan niatnya untuk membalas dendam?
( 4 markah )
|
|
NOV 2016
|
2
(D) i
|
BEBERAPA PETUA HIDUP
Gurindam
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
puisi)
|
Berdasarkan gurindam
tersebut, nyatakan dua kesan buruk sekiranya kita silap dalam berkata-kata?
(
2 markah)
|
2
(D) ii
|
BEBERAPA PETUA HIDUP
Gurindam
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
puisi)
|
Silang sengketa atau
perselisihan faham boleh merenggangkan hubungan.
Pada pandangan anda
apakah perlu dilakukan untuk mengelakkan perselisihan faham dengan pihak
lain?
(
3 markah )
|
|
2
(D) iii
|
BEBERAPA PETUA HIDUP
Gurindam
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
puisi)
|
Jelaskan dua pengajaran
yang terdapat dalam gurindam tersebut?
(
4 markah )
|
|
JUN 2017
|
2
(B) i
|
KADUK, AYAM DAN RAJA
Cerpen
ANTOLOGI
JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk
teks)
|
Berdasarkan petikan cerpen di atas, sebab-sebab kerjaan
sangat mementingkan aktiviti pengeluaran makanan?
( 2 markah )
|
2
(B) ii
|
KADUK, AYAM DAN RAJA
Cerpen
ANTOLOGI
JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk
teks)
|
Hasil pertanian bukan sahaja untuk kegunaan dalam negara
malahan boleh dipasarkan ke luar negara.
Berikan cadangan-cadangan anda agar negara-negara lain agar negara
lain berminat untuk mengimport hasil
pertanian negara kita.
( 3 markah )
|
|
2
(B) iii
|
KADUK, AYAM DAN RAJA
Cerpen
ANTOLOGI
JAKET KIJANG DARIPADA INSTABUL
(rujuk
teks)
|
Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan
satu pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam
petikan.
(
4 markah)
|
|
2 (C)
i
|
BURUNG
TERBANG DIPISKAN LADA
Prosa Tradisional
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
teks)
|
Berikan maksud mengadukan hal?
( 2 markah )
|
|
2 (C)
ii
|
BURUNG
TERBANG DIPISKAN LADA
Prosa Tradisional
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
teks)
|
Seri Amerta bertanyakan Tun Perak tentang aduan seorang Kelang
bahawa dirinya telah dianiaya Tun Perak.
Apakah penjelasan Tun Perak setelah mendengar kata-kata Seri
Amerta?
( 3 markah )
|
|
2 (C)
iii
|
BURUNG
TERBANG DIPISKAN LADA
Prosa Tradisional
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
teks)
|
Tindakan Seri Amerta
mempercayai orang Kelang bahawa dirinya dianiaya oleh Tun Perak adalah
tidak wajar.
Adakah anda setuju dengan pernyataan tersebut? Nyatakan
alasan-alasan anda.
( 3 markah )
|
|
2
(D) i
|
PESAN
LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Sajak
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
sajak)
|
Berdasarkan rangkap akhir sajak tersebut, apakah pesanan-pesanan
penyajak kepada gadis kampus?
( 2 markah )
|
|
2
(D) ii
|
PESAN
LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Sajak
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
sajak)
|
Selain daripada mengejar kecemerlangan akademik, mahasiswa
juga perlu memberi sumbangan kepada masyarakat.
Pada pendapat anda, bagaimanakah mahasiswa boleh memberi
sumbangan kepada masyarakat?
( 3 markah )
|
|
2
(D) iii
|
PESAN
LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS
Sajak
ANTOLOGI SEJARAH RINDU
(rujuk
sajak)
|
Jelaskan satu persoalan yang terdapat dalam rangkap pertama dan satu persoalan yang
terdapat dalam rangkap kedua sajak tersebut.
( 4 markah )
|
|
NOV 2017
|
2
(B) i
|
?????????
|
|
2
(B) ii
|
?????????
|
||
2
(B) iii
|
?????????
|
||
2 (C)
i
|
?????????
|
||
2 (C)
ii
|
?????????
|
||
2 (C)
iii
|
?????????
|
||
2
(D) i
|
?????????
|
||
2
(D) ii
|
?????????
|
||
2
(D) iii
|
?????????
|
Sumbangan MRAR 65
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan