NOTA EKSPRES NOVEL TING. 4 DAN 5 ( NOVEL JENDELA MENGHADAP
JALAN DAN SONGKET BERBENANG EMAS)
ANALISA SOALAN
BM BAHAGIAN NOVEL KERTAS 2 SPM 2016
BAHAGIAN
|
SOALAN
|
ASPEK KOMSAS
|
4 ( a )
|
Salah satu nilai terdapat di dalam novel yang anda
kaji ialah nilai tanggungjawab. Jelaskan dua peristiwa yang mengambar
nilai tanggungjawab dalam sebuah novel yang anda kaji.
(
7 markah )
|
Aspek Komsas
Nilai
(KBKK)
|
4 ( b )
|
Berdasarkan dua novel yang anda pelajari, huraikan
satu latar masa bagi setiap novel yang anda pelajari.
(
8 markah )
|
Aspek Komsas
Latar Masa
(KBKK)
|
ANALISA SOALAN BM BAHAGIAN NOVEL KERTAS 2 SPM 2017
BAHAGIAN
|
SOALAN
|
ASPEK KOMSAS
|
4 ( a )
|
Jelaskan dua persoalan yang
terdapat dalam sebuah novel yang anda pelajari.
(
7 markah )
|
Aspek Komsas
Persoalan
(KBKK)
|
4 ( b )
|
Berdasarkan dua novel yang anda
pelajari, huraikan satu peristiwa bagi
setiap novel yang pada pendapat anda dapat menimbulkan perasaan simpati
pembaca.
(
8 markah )
|
Aspek Komsas
Peristiwa ( Simpati)
Nilai
(KBKK)
|
ANALISA SOALAN BM BAHAGIAN NOVEL KERTAS 2 SPM 2018???????
ANALISIS SOALAN BM NOVEL KERTAS 2 SPM 2018???????
BAHAGIAN
|
SOALAN
|
ASPEK KOMSAS
|
4 ( a )
|
???????
|
???????
|
4 ( b )
|
???????
|
???????
|
PEMAHAMAN EKSPRES NOVEL
MENENGAH ATAS ( TING. 4 DAN 5)
(SUMBANGAN CIKGU MOHD
RAMSUL UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG YANG DISAYANGI)
JENDELA MENGHADAP JALAN
ROHANI MATDIRIN
|
NOVEL BENANG SONGKET BERSULAM EMAS
KHAIRUDDIN AYIP
|
SINOPSIS UMUM
Plot berkisar pada watak utama iaitu
Lili, seorang anak remaja yang menetap di bandar. Dia pulang ke kampung
pada musim cuti persekolahan atas desakan ibunya. Lili menurut kata-kata
ibunya walau batinnya melawan agar tidak melukakan hati ibunya. Melalui
latar tempat di kampung terdapat beberapa watak remaja lagi yang
diperkenalkan kepada para pembaca. Ada antara mereka yang menjadi rakan
Lili seperti, Danel dan Geetha. Bagi melengkapkan plot penceritaan
penulis turut memperkenalkan watak remaja yang berfifat antagonis dalam novel
ini seperti Rafik dan Haziq.
Watak remaja yang bersifat dinamik
turut diwujudkan sebagai panduan kepada para pembaca sekalian. Penulis
ingin mengingatkan pembaca bahawa watak yang berperwatakan jahat bukan
selama-lamanya jahat. Mereka mampu berubah jika diberi peluang untuk
melakukan anjakan paradigma. Penulis juga ingin memberi motivasi kepada para
remaja bahawa ruang untuk berbuat baik dan bertaubat sentiasa terbuka luas
jika seseorang itu berkeinginan untuk melakukannya.
Lili menetap di kampung bersama dengan
datuk dan neneknya di sebuah rumah kampung yang jendelanya menghadap jalan.
Ketika berada di kampung Lili berasa penduduknya pelik-pelik belaka.
Watak datuk dalam novel ini sangat berpegang kepada adat tradisional tetapi
watak remaja pula digambarkan sebagai 'penentang' kepada adat tradisional
datuk itu. Datuk tetap menolak kehidupan moden dengan beranggapan bahawa cara
hidup moden bakal memusnahkan adat dan warisan yang diwarisi turun
temurun. Nanun begitu, watak
remaja dalam novel ini pula tidak menghukum adat tradisional
kesemuanya. Mereka berpendapat bahawa segala yang diciptakan pada zaman moden
ini adalah untuk memudahkan kehidupan manusia agar lebih senang untuk
dikendalikan.
Plot novel ini menjadi lebih dramatik apabila berlakunya kes
penculikan Lili. Ekoran peristiwa tersebut penceritaan lebih tertumpu kepada
keluarga Che Jah iaitru ibu kepada watak Rafik dan Haziq yang telah menculik
Lili tanpa disengajakan.
Kesimpulannya, novel ini sesuai dibaca oleh semua peringkat
masyarakat terutamanya remaja. Pembaca dapat mencontohi nilai
keberanian dan kesungguhan watak-watak remaja yang ditampilkan dalam
novel ini terutamanya watal Lili, Danel dan Geetha. Novel ini telah berjaya
menyerlahkan ciri-ciri remaja yang seharusnya ada dalam diri mereka.
|
SINOPSIS
UMUM
Novel ini mengisahkan kehidupan Dahlia, seorang pelajar tingkatan enam
Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggong Ibrahim, Batu Pahat yang pintar dan
disenangi oleh teman-temannya seperti Kavita dan Siti Wangi. Namun, Dahlia
menghadapi masalah keluarga hingga mengganggu tumpuannya terhadap peperiksaan
STPM yang bakal didudukinya. Ibunya iaitu Saleha dimasukkan ke
Hospital Permai, Johor Bahru kerana kemurungan dan hilang ingatan.
Ayahnya pula iaitu Embong dimasukkan ke wad 4 Hospital Batu Pahat
kerana pahanya dipatuk ular tedung. Adiknya iaitu Abu Bakar tidak mendengar
kata / bersikap degil setelah tersilap memilih rakan. Dia tergamak
menjual kambing peliharaan ayahnya demi mendapatkan wang kerana dia tidak
bekerja setelah mendapat pangkat 3 dalam SPM. Dia juga pada mulanya tidak
menghiraukan masalah yang melanda keluarganya walaupun dia anak lelaki
tunggal dalam keluarga Dahlia. Nenek Kiah pula beranggapan bahawa keluarga
Dahlia ditimpa nasib malang kerana beranggapan rumah yang didiami oleh mereka
berhantu. Nenek Kiah juga sering mencemuh mereka berbanding
anak cucunya yang lain. Dengan hasutan Seman iaitu bapa saudara Dahlia, Nenek
Kiah mengambil keputusan untuk menjual tanahnya yang diduduki / ditumpangi
oleh keluarga Dahlia. Namun begitu, Tauke Lim menawarkan
pertolongannya tanpa mengharapkan balasan atau ganjaran.
Sebagai anak sulung,
Dahlia terpaksa memberikan perhatian kepada keluarganya. Sementelahan,
adik-adiknya iaitu Mawar (pelajar sekolah berasrama penuh), Kiambang (pelajar
tingkat 1 / berusia 13 tahun), Melati (11 tahun) dan Anggerik (1 1/2 tahun)
masih belum mampu berdikari. Apabila ibunya dirawat di Hospital Permai, dia
terpaksa memilih untuk keluar dari asrama untuk menjaga adik-adiknya. Apabila
masalah kelurganya makin meruncing, Dahlia bertekad untuk berhenti sekolah,
dan bekerja di kilang bagi menyara adik-adiknya yang masih bersekolah. Dahlia
tetap dengan keputusannya walaupun dinasihati oleh cikgu Hisyam. Setelah
ibunya dibenarkan keluar dari wad, kampung mereka dilanda banjir besar. Rumah
mereka dihanyutkan manakala mereka sekeluarga pula dipindahkan ke pusat
pemindahan banjir (balai raya bersaiz 50m X 20m) yang terputus bekalan air
dan elektrik. Namun begitu, Dahlia tetap tabah mengulang kaji pelajarannya sehingga
mendapat pujian daripada Encik Daim (wakil perbadi Ahli Parlimen Sri Gading).
Tekanan kian bertambah kerana hubungan akrabnya dengan Azhari dipandang
serong oleh jiran-jirannya. Tindakan berani Dahlia terjun ke sungai untuk
menyelamatkan Said tidak dihargai malah dicemuh pula kerana gagal
menyelamatkannya. Walau bagaimanapun Dahlia tetap tabah menghadapi dugaan
demi dugaan yang menimpanya. Setelah keadaan dan masalah keluarganya
reda, Dahlia mengambil keputusan untuk menyambung pelajarannya semula.
Memandangkan peperiksaan STPM cuma tinggal seminggu lagi (Hari Isnin- 29
November), Dahlia menemui cikgu Salwani bagi meminta kebenaran untuk tinggal
di asrama. Majlis pertunangannya dengan Azhari pula akan diadakan
pada 30 Disember setelah tamat peperiksaan STPM.
|
TEMA
Ø Tema novel ini ialah Kehidupan masyarakat yang menghadapi
pelbagai masalah dan masalah tersebut diselesaikan dengan cara bermuafakat.
Ø Masalah keganasan rumah tangga yang berlaku kepada
keluarga Che Jah akibat sikap suaminya Seman dapat diatasi apabila Che Jah
sendiri dengan suka rela membuat laporan polis. Akibat tidak tahan dengan
sikap suaminya dan kesan kenakalan anak-anaknya Che Jah akhirnya berjaya
diselamatkan.
Ø Masalah masa depan perubatan tradisional.Datuk yang
sememangnya menjadi sumber rujukan masyarakat setempat dan luar tentang
perubatan tradisional sudah mulai dipinggirkan. Bertambah parah apabila
isterinya sendiri mulai menyindir akan kemujaraban herba yang diadun kerana
boleh mendatangkan kesan sampingan kepada penggunanya.
Ø Masalah buruk sangka atas orang lain.Masyarakat di Pekan
Sentosa buruk sangka terhadap anak-anak Che Jah yang selama ini terkenal
kenakalannya. Mereka menyangkakan bahawa Haziq dan Rafiq yang melarikan kubah
surau. Masalah terlerai apabila Che Jah menyatakan bahawa suaminya Seman yang
melarikan kubah surau tersebut.
Ø Keprihatinan masyarakat terhadap masalah yang dihadapi.
Lili begitu prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh Che Jah. Penduduk
kampong yang selama ini menganggap keluarga Seman sebagai contoh institusi
kekeluargaan yang buruk, namun dengan bantuan kefahaman Geetha yang bukan
berbangsa Melayu menjadikan Lili tersedar bahawa Che Jah perlukan bantuan
bukannya cemuhan.
|
TEMA
Ketabahan
seorang gadis menghadapi dugaan hidup.
Ø Dahlia
seorang remaja berusia 19 tahun sangat tabah menghadapi dugaan hidupnya.
Apabila emaknya, Saleha menghadapi tekanan perasaan dan dimasukkan ke
hospital, Dahlia terpaksa keluar dari asrama dan berulang-alik ke sekolah.
Dahlia seorang yang tabah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya di samping
pelajarannya. Kehidupan
Ø Dahlia
semakin tertekan apabila abahnya dipatuk ular. Dahlia terpaksa mengambil alih
semua tugas menguruskan adik-adik dan keperluan rumah mereka.Namun, Dahlia
tetap tabah menghadapi dugaan tersebut.
Ø Dahlia
juga tabah dihina oleh Aton apabila Dahlia gagal menyelamatkan Said yang
lemas di sungai berhampiran rumahnya
Ø Dahlia juga tabah melayan kerenah neneknya yang membenci
keluarga Dahlia kerana keluarga mereka hidup dalam kemiskinan berbanding
anak-anaknya yang lain yang hidup senang..
Ø Dahlia tetap tabah apabila mengetahui neneknya dan Pak Cik
Seman ingin menjual tanah yang menjadi tempat tinggal mereka selama ini
Ø Dahlia juga tabah mengulang kaji pelajaran dalam keadaan
yang kurang selesa di pusat pemindahan banjir.
Ø Berkat ketabahan Dahlia,akhirnya dia telah berjaya
dalam STPM dan mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.
|
PERSOALAN
Ø Persoalan tentang keganasan rumah tangga, contohnya Seman suami Che Jah seorang yang suka
berjudi, berhutang dan minum arak telah menyebabkan rumah tangga Che Jah
berantakan. Anak-anaknya Haziq dan Rafiq yang baru belasan tahun turut
berperangai seperti ayahnya apabila tersalah memilih kawan. Che Jah meminta
cerai daripada suaminya kerana sudah tidak tahan dengan perangai suaminya.
Ø Persoalan tentang penggunaan ubat tradisional, contohnya Datuk sering disindir oleh nenek akibat
terlalu prihatin dan membantu penduduk kampung yang bermasalah kesihatan
dengan membekalkan ubat tradisional yang dibuatnya sendiri. Ada satu ketika
datuk tidak pulang ke rumah hingga menyebabkan nenek berasa risau kerana
datuk masuk ke hutan mencari akar-akar kayu tanpa pengetahuannya.
Ø Persoalan tentang sikap prihatin contohnya Lili begitu prihatin dengan Che Jah yang
mengalami keganasan rumah tangga. Walaupun Haziq dan Rafiq menculiknya tetapi
Lili memaafkan tindakan mereka kerana beranggapan keluarga tersebut
memerlukan bantuan pemulihan. Lili sering ke rumah Che Jah untuk memberikan
motivasi dan akhirnya meminta bantuan Puan Hamimah seorang kakitangan Jabatan
Kebajikan Masyarakat untuk membuat aduan tentang sikap suaminya yang buruk
selama ini.
Ø Persoalan tentang masalah sosial penduduk kampong, contohnya Hidup di kampung walaupun berada dalam keadaan
selesa, nyaman dengan pemandangan yang cantik namun terdapat pelbagai masalah
sosial. Penduduk kampung didatangi oleh orang yang tidak bertanggungjawab
untuk menjual tanah-tanah mereka. Penduduk kampung juga memberontak untuk
lebih menyetujui penggantian kubah surau berbanding pembinaan masjid baru.
Penduduk kampung juga berhadapan dengan masalah sosial apabila wujudnya
keganasan rumah tangga yang dihadapi oleh Che Jah akan sikap suaminya yang
kurang bertanggungjawab diikuti kelakuan anak-anaknya Haziq dan Rafiq yang
tersalah memilih kawan.
|
PERSOALAN
Ø Kejayaan hasil daripada kegigihan dalam pelajaran, contohnya Dahlia tetap mengutamakan
pelajarannya dengan meminjam nota dan bertanyakan kepada Kavita dan Siti
Wangi walaupun terpaksa membantu ayahnya menguruskan rumah tangga setelah
ibunya di hantar ke hospital untuk menerima rawatan.
Ø Kemiskinan dalam masyarakat kampung, Dalam dunia moden hari ini, masih
ada masyarakat kampung yang masih miskin dan memerlukan bantuan untuk
menjalani kehidupan. Contohnya keluarga Embong yang masih miskin dan
terpaksa berhutang dengan Tauke Lim untuk membeli barang-barang keperluan
harian.
Ø Berani bertindak dalam menghadapi
situasi yang bahaya, contohnya Embong berjaya mengalahkan ular sawa yang
cuba membelitnya sewaktu memotong kelapa sawit di ladang
Ø Keinsafan selepas menyedari kesilapan
diri,
contohnya Nek Kiah akhirnya insaf setelah Dahlia yang selama ini dibencinya
telah menjaga dan merawatnya ketika terlantar sakit. Begitu juga dengan
Abu Bakar yang selalu berpeleseran sehingga sanggup mencuri kambing ayahnya
berubah sikap apabila ditempelak oleh rakan-rakannya sendiri.
Ø Bantu membantu dalam menyelesaikan
masalah yang dihadapi oleh orang lain, contohnya Kavita membantu
Dahlia mengulang kaji pelajaran dengan memberikan nota pelajaran sepanjang
ketidakhadirannya ke sekolah. Najib cuba menghulurkan bantuan kewangan
semasa Nek Kiah beria-ia ingin menjual tanahnya yang menjadi tempat tinggal
Dahlia dan keluarganya.
Ø Kepentingan ilmu bagi mengubah taraf
hidup, contohnya
Embong amat mementingkan pelajaran dan sering menasihatkan anak-anaknya agar
belajar bersungguh-sungguh. Embong mengharapkan anak-anaknya dapat
mengubah taraf hidup keluarga setelah berjaya dalam pelajaran mereka nanti.
Ø Pengamalan ilmu hitam dalam kalangan
masyarakat,contohya
penemuan dua biji telur ayam berwarna hitam yang berisi jarum, cincin akek,
butiran pasir dan dua batang paku oleh Abu Bakar di bawah rumah mereka
menunjukkan bahawa masyarakat masih mengamalkan ilmu hitam untuk menganiaya
orang lain.
Ø Bertanggungjawab dalam menjalankan
tugas, Haji
Sulaiman telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai ketua kampung dengan
baik. Haji Sulaiman banyak membantu keluarga Embong walaupun orang kampung
menyisihkan mereka. Haji Sulaiman mencadangkan agar Saleha dihantar ke
hospital untuk mendapatkan rawatan.
Ø Semangat kejiranan walaupun berlainan
bangsa, contohnya
Tauke Lim banyak membantu keluarga Embong yang sering menghadapi masalah
kewangan. Tauke Lim membenarkan Embong berhutang di kedainya.
Tauke Lim juga menghulurkan RM300 untuk Dahlia yang dapat melanjutkan
pelajaran ke Jepun.
Ø Pengekalan identiti bangsa dan jati
diri, contohnya
Azhari menghadiahkan sepasang kain songket berbenang emas kepada Dahlia
sebagai tanda kenang-kenangan dan berpesan kepada Dahlia agar sentiasa
mengingati asal-usulnya sebagai orang Melayu
Persoalan
rsoalan jodoh pertemuan di tangan Allah contohnya,
Dahlia
menyerahkan jodohnya dengan Azhari kepada Allah. Dia mahu
meneruskan
pelajarannya demi membaiki taraf hidup keluarganya.
|
PLOT
Permulaan
Ø Lili pulang ke kampung datuknya di Dungun, Terengganu
dengan menaiki bas. Walaupun dia tidak gembira dengan percutiannya pada
kali ini, namun dia ikutkan sahaja kehendak ibunya supaya ibunya tidak berasa
kecil hati.
Ø Dalam perjalanan ke Dungun, Lili bertemu Danel dan juga
Geetha dalam bas.
Ø Rumah datuk dan nenek Lili di Pekan Sentosa sungguh
nyaman, cantik dan dipenuhi dengan bendang.
Perkembangan
Ø Datuk menghadapi situasi getir di kampung akibat
penggantian kubah surau.
Ø Kekalutan turut timbul apabila Sugi dikatakan memujuk
orang kampung untuk menjual tanah bagi pembinaan kawasan perumahan di kampung
datuk.
Ø Datuk didatangi oleh orang dari bandar untuk mendapatkan
rawatan secara tradisional.
Ø Geetha memaklumkan kepada Lili bahawa datuknya telah
Berjaya menyembuhkan ibunya Latchumi yang sakit dengan menggunakan herba
tradisional.
Ø Danel sering datang untuk membantu nenek memasak kerana
menganggap nenek seorang yang pandai memasak dan masakan nenek sangat sedap.
Ø Danel berbual mesra dengan datuk dan menerangkan
kepentingan perubatan moden. Namun cara Danel yang berhemah dapat memastikan
bahawa datuk tidak berkecil hati.
Ø Danel sering
menulis artikel tentang pisang.
Ø Lili diculik oleh anak-anak Che Jah, namun Berjaya
diselamatkan oleh Danel
Konflik
Ø Konflik dengan diri sendiri
Ø Datuk berhasrat untuk tidak lagi mencari akar-akar kayu
akibat sindiran nenek namun minatnya tetap dengan perubatan tradisional
menyebabkan datuk keliru.
Ø Konflik dengan orang lain
Ø Datuk berasa terkesan apabila nenek selalu menyindir akan
sikapnya yang lebih mengutamakan perubatan tradisional berbanding perubatan
moden.
Ø Che Jah berasa sangat kecewa dengan sikap suaminya Seman
yang melakukan keganasan dengan memukul anak-anaknya Haziq dan Rafiq sehingga
cedera. Oleh sebab tidak tahan dengan tindakan suaminya yang sering
mengecewakan itu Che Jah minta diceraikan.
Ø Lili berkonflik terhadap permintaan ibunya supaya dia
tinggal di kampung setelah tamat persekolahannya. Namun, Lili tidak gembira
dengan permintaan ibunya itu tetapi demi kegembiraan hati ibunya, permintaan
ibunya itu dituruti.
Klimaks /
Puncak
Ø Che Jah memaklumkan bahawa suaminyalah yang melarikan
kubah surau. Selama ini penduduk kampung menuduh Haziq dan Rafiq, namun
telahan mereka tersasar.
Peleraian
Ø Che Jah dicadangkan oleh Kak Hamimah supaya membuat
laporan polis supaya suaminya itu dapat diberkas dan dipulihkan.
Ø Suami Che Jah ditangkap di belakang pondok dusun.
Ø Haziq diberi herba sebagai penawar oleh datuk.
Ø Rafiq dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
Ø Sugi tidak mengaku ada kaitan dengan wakil pemaju
perumahan yang memujuk penduduk kampung menjualkan tanah mereka.
Ø Datuk dituduh melindungi anak-anak Che Jah yang menculik
Lili.
Ø Sugi memaklumkan bahawa dia berhasrat memajukan tanah
penduduk kampung dengan projek agripolitan dan penanaman Jatropha Cuncas.
Ø Ibu pulang menaiki bas tanpa ayah.
Ø Lili pulang ke Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis
perpisahan pengetuanya.
Ø Haziq dan Rafiz kembali semula ke sekolah untuk menduduki
PMR.
|
PLOT
Permulaan
Dahlia pelajar tingkatan enam atas
sedang menjalani latihan bola jaring di padang bola jaring.Mereka berlatih
kerana ada perlawanan dengan pelajar-pelajar enam rendah.Semasa berhenti
rehat, Dahlia teringat akan emaknya yang hilang ingatan.Azhari datang
menemuinya di kantin sekolah dan memberitahu dia sudah tamat pengajiannya di
universiti . Dia menyuarakan hasrat mahu merisik Dahlia. Pada petang itu,
Azhari menghantar Dahlia pulang ke rumahnya di Kampung Parit Haji Rais.
Perkembangan
Dahlia amat sedih apabila
melihat keadaan emaknya, Saleha yang berada di kebun getah pada waktu senja.
Emaknya sudah tidak mengenalinya lagi. Dahlia dan abahnya memujuk emaknya
balik ke rumah dengan bantuan orang kampung.Nek Kiah menyalahkan Embong yang
menyebabkan Saleha menjadi kurang siuman. Dengan bantuan Haji Sulaiman,
Saleha dibawa ke Hospital Batu Pahat dan seterusnya dihantar ke Hospital
Permai di Johor Bahru kerana keadaannya semakin serius.Dahlia terpaksa keluar
dari asrama dan kerap ponteng sekolah kerana menguruskan adik-adiknya.Abah
Dahlia pula dimasukkan ke wad kerana dipatuk ular.
Perumitan/Konflik
Ø Seman telah datang ke rumah Nek Kiah dan memujuknya untuk
menjual tanah yang menjadi kawasan tempat tinggal Dahlia sekeluarga. Nek Kiah
mahu Dahlia dan keluarganya berpindah sekiranya tidak mampu membayar sebanyak
RM15,000.Dahlia tertekan kerana keluarganya tidak mampu untuk menyediakan
wang sebanyak itu.
Ø Aton menyalahkan Dahlia yang menyebabkan anaknya, Said
mati lemas sedangkan Dahlia telah berusaha untuk menyelamatkan Said.
Ø Nek Kiah memandang serong terhadap Dahlia atas kehadiran
Azhari dan Najib ke rumah Dahlia.Begitu juga dengan Aton yang sering
menyindir Dahlia.
Ø Najib cuba untuk memikat hati Dahlia. Begitu juga dengan
Azhari yang telah datang merisik Dahlia kerana bimbang Dahlia dipikat oleh
orang lain.
Ø • Penduduk kampung sudah jarang mengamalkan sikap
bantu-membantu dan prihatin terhadap orang lain. Selaku ketua kampung Haji
Sulaiman menasihati orang-orang kampungnya agar bersatu dan prihatin kepada
jiran tetangga.
Klimaks/Kemuncak
Abu Bakar menjumpai kain merah
yang sudah reput yang membungkus telur ayam yang mengandungi jarum peniti,
cincin akik, butiran pasir dan paku. Dahlia menyuruh Abu bakar membuangnya ke
sungai. Selepas itu, Saleha sudah sembuh dan dibenarkan pulang ke
rumahnya.Nek Kiah pula sakit dan dirawat di hospital selama dua hari.
Keluarga Dahlialah yang menjaganya. Setelah keluar dari wad, Nek Kiah tinggal
dengan keluarga Dahlia sehingga benar-benar pulih.Nek Kiah mula berubah dan
berbaik semula dengan keluarga Dahlia.
Banjir yang berlaku di Kampung
Parit Haji Rais telah membawa hikmah apabila penduduk kampung bersatu dan
bergotong-royong membina rumah Embong yang roboh dilanda banjir setelah dinasihati
oleh Haji Sulaiman.
Peleraian/ Pengakhiran
Dahlia tinggal di asrama semula
kerana peperiksaan STPM semakin hampir.Keluarga Azhari menetapkan tarikh
pertunangan Dahlia selepas peperiksaan STPM tamat..Kedatangan Cikgu Daim
membawa berita gembira apabila Dahlia terpilih untuk mengikuti pengajian di
Jepun selama empat tahun. Sebelum ke Jepun ,Dahlia perlu mengikuti kursus
bahasa Jepun di Universiti Malaya selama enam bulan. Majlis pertunangan
Dahlia terlewat kerana jurucakap majlis lewat sampai. Azhari datang berjumpa
Dahlia di stesen bas sebelum Dahlia bertolak ke Kuala Lumpur. Dia telah
menghadiahkan songket berbenang emas berwarna merah kepada Dahlia. Azhari
mahu Dahlia menjaga jati dirinya sebagai orang Melayu walaupun berada di
mana-mana jua.
|
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak
Utama:-
1.
Lili
Watak
Sampingan
Datuk
(Haji Abdul Rahman):-
Ø Pakar
Akar Kayu Dan Ubat Tradisional
Ø Jadi
Sumber Rujukan Masalah Kesihatan Penduduk Kampung
Ø Berjaya
Sembuhkan Letchumi Daripada Sakit Teruk Dengan Herba Yang Dibuat Oleh Datuk
Ø Ajar
Lili Ilmu Kegamaan
Ø Menguji
Lili Dengan Ilmu Agama
Ø Sayang
Akan Pekerjaannya Mengumpulkan Akar Kayu
Ø Berjaya
Mengislamkan William
Ø Dahulu
Orang Mendengar Cakap Datuk Tetapi Sekarang Tidak
Ø Berumur
70tahun
Ø Rajin
Beribadat, Solat, Zikir Dengan Tasbih
Ø Rajin
Membaca Kitab
Ø Berjaya
Mengubati Lima Orang Dari Kuala Lumpur Menggunakan Herba
Ø Tidak
Balik Malam Kerana Mencari Herba Di Hutan\
Ø Pandai
Mengurut (Mengurut Danel)
Danel:-
Ø Anak
William
Ø Jelaskan
Isu Pembinaan Kubah Surau
Ø Jelaskan
Kebaikan Rawatan Mden
Ø Berhujah
Dengan Berhemah Supaya Datuk Tidak Berkecil Hati
Ø Percaya
Perubatan Moden
Ø Akrab
Dengan Datuk
Ø Menulis
Artikel Tentang Buah Pisang Di Tenom Sabah
Ø Sering
Membantu Nenek Memasak
Ø Memasak
Menggunakan Pisang
Ø Bantu
Menyelamatkan Lili Daripada Diculik.
Nenek
(Hajah Aisyan Tan Abdullah):-
Ø Kurang
Yakin Dengan Ubat Tradisional Yang Datuk Sediakan
Ø Isteri
Kepada Datuk
Ø Percaya
Pantang Larang (Terbalikkan Semua Cermin Untuk Terbalikkan Mata Kilat)
Ø Bakar
Kulit Bawang Putih Untuk Bau Harum Dalam Rumah
Ø Suka
Menyindir Datuk Tentang Ubat Tradisional.
Ø Pandai
Memasak Dan Masakannya Sering Dipuji Oleh Danel.
Geetha:-
Ø Kenalan
Lili Dalam Bas Sewaktu Pulang Ke Terengganu
Ø Siswa
Tahun Pertama Jurusan Kejuteraan Awam Universiti Malaya
Ø Anak
Letchumi Yang Ada Kedai Runcit Dan Sembuh Selepas Makan Ubat Tradisional Yang
Datuk Sediakan.
Ø Menjadi
Akrab Dengan Lili.
Ø Seorang
Yang Tepati Janji.
Abang
Rashid:-
Ø Sering
Membantu Datuk Dan Nenek
Ø Mengambil
Lili Di Perhentian Bas Untuk Membawa Pulang Sewaktu Lili Pulang Ke Kampung.
Ø Kutip
Buah Dari Kebun Datuk
Ø Belum
Berkahwin
Ibu
Lili :-
Ø Suka
Seni Taman Ala Bali Yang Penuh Reka Bentuk Dan Tumbuhan
Ø Tanam
Herba Pembuka Selera Makan
Ø Tidak
Kisah Ilmu Agama Akibat Kecuaian Datuk
Ø Gemar
Belajar Silat.
Ø Belajar
Di Luar Negara
Ø Menjawat
Jawatan Penting.
Rafiq Dan
Haziq:-
Ø Anak
Remaja Berumur Belasan Tahun.
Ø Menduduki
PMR
Ø Anak
Che Jah Yang Sering Menimbulkan Masalah
Ø Memulas
Tangan Lili Dan Menculik Lili
Ø Menggunakan
Senjata Tajam Dan Mengacukan Di Leher Lili
Ø Berubah
Sikap Menjadi Lebih Baik.
Seman:-
Ø Suami
Che Jah
Ø Kaki
judi, berhutang dan minum arak
Ø Melarikan
kubah surau
Ø Seorang
yang pemarah dan sering menjadikan Che Jah isterinya dan anak-anaknya Haziq
dan Rafiq sebagai tempat melepaskan geram dan marah.
Ø Membelasah
Haziq dan Rafiq hingga teruk
Ø Ditangkap
di belakang pondok dusun dan diserahkan kepada pihak berwajib untuk
dijalankan pemulihan akidah.
|
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak dan perwatakan watak utama
1. Dahlia
Ø Anak sulung
(m/s 8)- harapan keluarga mempunyai lima orang adik
Ø Seorang yang
bakal menduduki STPM (m/s 5)
Ø Pelajar di
Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim (Ting. 6) (m/s 42) dan Sekolah
Menengah Tun Ismail (Ting.1 – Ting.5)
Ø Tertekan dengan
masalah yang menimpa keluarganya • Seorang yang bijak-Cikgu hisyam yakin
Dahlia akan cemerlang dalam STPM. Dahlia merupakan pelajar harapan sekolah.
Dahlia mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.
Ø Hidup dalam
suasana kemiskinan –berhutang dengan Tauke Lim (m/s 14) • Ibunya menghidap
penyakit kemurungan
Ø Bapanya dipatuk
ular
Ø Seorang yang
tidak sombong –melayan Aton yang menyindirnya ketika dihantar pulang oleh
Azhari (m/s 10)
Ø Seorang yang
taat akan perintah Allah- berdoa selepas sembahyang Isyak (m/s 19)
Ø Seorang yang
penyayang – sanggup keluar dari asrama untuk menguruskan adik-adiknya.
Ø Seorang yang
menghormati tetamu –memberi layanan yang baik kepada tetamu menghidangkan air
walaupun neneknya tidak suka akan keluarganya (m/s 21)/ menghidangkan air
bujang ketika Kavita dan Najib berkunjung ke rumahnya (m/s 78)
Ø Seorang
yang menjaga tatasusila budaya – akur kepada budaya Melayu yang melarang
keras perbuatan membantah kata-kata orang tua (m/s 27)
Ø Seorang
yang berani- Dahlia terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan Said (m/s 53)
Ø Seorang
yang berjiwa kuat dan mampu menghadapi setiap dugaan (m/s 57)
Ø Seorang
yang bertanggungjawab- Dahlia bertanggungjawab menjaga makan minum abah dan
adik-adiknya setelah emaknya dirawat di hospital (m/s 73)
Ø
Watak Sampingan
1. Saleha
Ø Ibu
Dahlia
Ø Berumur
39 tahun (m/s 16)
Ø Mempunyai
enam orang anak (Dahlia,Melati,Kiambang, Mawar,Anggerik dan Abu Bakar)
Ø Menghidap
penyakit kemurungan akibat terkena buatan orang • Bekerja sebagai penoreh
getah
Ø Seorang
yang penyayang- semasa sihat ,beliau yang menjaga semua keperluan
anak-anaknya.
2. Embong
Ø Bapa
Dahlia. Berasal dari Melaka.
Ø Seorang
ketua keluarga yang bertanggungjawab. Beliau tidak mahu anakanaknya berhenti
sekolah dan mengatakan beliau akan bertanggungjawab menyara kehidupan mereka
walaupun isterinya sakit.
Ø Seorang
yang penyayang sangat menyayangi isteri dan anak-anaknya
Ø Seorang
yang percaya akan kehendak takdir –Isterinya menjadi kurang siuman (m/s 22)
Ø Seorang
yang penyabar (m/s 24)- Sanggup dihina oleh ibu mentuanya sendiri kerana
hidup miskin.
Ø Seorang
yang mementingkan ilmu untuk anak-anaknya – menyuruh Dahlia pergi ke sekolah
dan akan menguruskan hal adik-adik Dahlia (m/s 32)
Ø Seorang
yang berani- Embong berani membunuh ular sawa yang membelit badannya.
3. Azhari
Ø Berkumis
nipis
Ø Bermuka
bulat (m/s 7)
Ø Tinggi
Ø Kacak
Ø Pelajar
senior di sekolah Dahlia iaitu Sekolah Menengah Tun Ismail.
Ø Berpendidikan
tinggi- baru mendapat segulung ijazah • Suka akan Dahli
Ø Seorang
yang suka memberi nasihat- menyuruh Dahlia belajar bersungguhsungguh(m/s 6)
Ø Seorang
yang pandai memujuk- Dia pandai memujuk Dahlia agar menerima lamarannya.
4. Siti Wangi
Ø Sahabat
Dahlia
Ø Bermuka
bulat
Ø Sentiasa
ceria
5. Tauke Lim
Ø Berbangsa
Cina
Ø Seorang
yang suka membantu keluarga Dahlia- sanggup membantu keluarga Dahlia dengan
memberi hutang. Beliau juga sanggup memberi wang kepada Embong untuk dibayar
kepada Nek Kiah yang berhasrat menjual tanah tempat mereka tinggal.
Ø Seorang
yang baik budi kerana memberi keluarga Dahlia berhutang
Ø Seorang
yang prihatin akan masalah orang lain- Sangat prihatin atas nasib keluarga
Embong
Ø Seorang
yang pemurah- menyumbangkan barang-barang untuk sambutan Maulidur Rasul.
Beliau juga memberi wang sebanyak RM300 kepada Dahlia yang akan melanjutkan
pelajaran di Universiti Malaya sebelum ke Jepun.
Ø Seorang
yang setia kawan – menganggap dia dan Embong sudah berkawan lama • Seorang
yang pandai bergaul- Walaupun Tauke Lim berbangsa Cina tetapi beliau amat
disenangi oleh orang-orang kampung kerana pandai bergaul.
6. Nek Kiah
Ø Ibu
Saleha
Ø Suka
membandingkan antara anaknya- Nek Kiah suka membandingkan anak-anaknya dengan
keluarga Dahlia yang hidup dalam kemiskinan. Nek Kiah lebih menyayangi
cucu-cucunya yang lain.
Ø Tidak
suka akan keluarga Dahlia kerana hidup dalam kemiskinan – Nek Kiah tidak suka
akan keluarga Dahlia. Apabila keluarga Dahlia dalam kesusahan, dia langsung
tidak membantu malah menyalahkan Saleha yang berkahwin dengan Embong yang
tidak diketahui asal usulnya.
Ø Seorang
yang pemarah
Ø Seorang
yang suka mempercayai perkara tahyul- Nek Kiah mengatakan rumah Dahlia ada
hantu. Dia menggores kapur di setiap pintu kerana dipercayai boleh menghalau
hantu.
Ø Seorang
yang mementingkan diri- Nek Kiah tidak mengambil tahu akan keperitan hidup
cucunya setelah Saleha dimasukkan ke hospital.
|
Latar
Latar Tempat
Ø Dungun
Ø Daerah
Tempat Nenek Dan Datuk Tinggal
Ø Daerah
asal ibu Lili
Ø Pekan
Sejahtera
Ø Tempat
Tinggal Geetha
Ø Kedai
milik Letchumi ibu Geetha terletak di sini.
Ø Pekan
Sentosa
Ø Tempat
Tinggal Datuk Dan Nenek Lili
Ø Bendang
Ø Tempat
Lili Bertemu Neneknya Sewaktu Tiba Di Kampung
Ø Masjid
Ø Tempat
Datuk Bergotong-Royong Menaikkan Kubah Masjid Bersama-Sama Penduduk Kampung.
Ø Tempat
Datuk Bersolat Berjemaah
Ø Rumah
Datuk
Ø Rekabentuk
Yang Unik Dengan Corak Jendela Dan Pintu
Ø Tempat
Datuk Bercerita Tentang Kemujaraban Akar Kayu Dengan Lili.
Ø Tempat
Danel datang dan membantu nenek memasak
Ø Tempat
Danel berurut dengan datuk
Ø Kedai
Runcit Letchumi
Ø Tempat
Nenek Membawa Lili Berbelanja
Ø Tempat
Lili Bertemu Geetha
Ø Tempat
Geetha Bercerita Tentang Datuk Kepada Lili.
Ø Kedai
Runcit Ah Kwan
Ø Tempat
Lili Diminta Membeli Barangan Dapur
Ø Terletak
Berhampiran Dengan Rumah Nenek.
Ø Balai
Raya
Ø Tempat
penduduk kampung berkumpul bagi menyelesaikan masalah pembelian tanah orang
kampung oleh orang yang tidak dikenali.
Ø Tempat
Che Jah membuat pengakuan bahawa suaminya Seman yang melarikan kubah surau
Latar Masa
Maghrib
Ø Menjelang
Waktu Isyak, Lili Melihat Melalui Jendela Sebuah Lori Membawa Kubah Di
Puncaknya Terdapat Bulan Sabit.
Pagi
Ø Lili
Meminta Izin Nenek Untuk Berada Di Luar Bagi Melihat Kubah Surat Atau Bertemu
Che Jah.
Ø Lili
Ke Rumah Che Jah Untuk Bertanya Khabar Tentang Haziq.
Latar Masyarakat
Latar Masyarakat Yang Bermasalah
Istitusi Kekeluargaan
Ø Suami
Che Jah Merupakan Seorang Yang Suka Berjudi, Berhutang, Menipu, Minum Arak
Dan Anak-Anak Serta Isterinya Seraing Menjadi Mangsa Kekejamannya. Haziq Anak
Che Jah Merupakan Pelajar Yang Pintar Tetapi Tersalah Pergaulan Dan
Menyebabkan Dia Diberhentikan Sekolah.
Ø Latar
Masyarakat Yang Suka Mengambil Tahu Hal Keluarga Orang Lain.
Ø Nenek
Memberitahu Bahawa Orang Kampung Suka Bermuka-Muka. Suka Mengumpat Walaupun
Melalui Jendela.
Latar Masyarakat Yang Prihatin
Ø Lili
Prihatin Dengan Masalah Yang Menimpa Keluarga Che Jah Atas Sikap Tidak
Bertanggungjawab Seman Suami Che Jah
Ø Lili
Meminta Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat Untuk Memaklumkan Sikap Seman.
Ø Lili
Berpendapat Bahawa Danel Bertanggungjawab Membagunkan Kampung Kerana Danel
Penduduk Tetap Dan Perlu Memperjuangkannya.
Ø Danel
Prihatin Terhadap Lili Dengan Menyelematkan Lili Sewaktu Diculik, Membawanya
Ke Pean Dan Banyak Perkara Mereka Bersependapat Dengan Lili.
Latar masyarakat yang buruk
sangka.
Ø Penduduk
kampung buruk sangka terhadap datuk kerana disangkanya datuk yang
mencadangkan penjualan tanah orang kampung kepada pemaju perumahan.
Ø Penduduk
kampung menuduh Haziq dan Rafiq yang mencuri kubah surau memandangkan kisah
silam mereka yang memang nakal.
Ø Penduduk
kampung menuduh Sugi merayu penduduk kampung menjual tanah sedangkan Sugi
mencadangkan supaya tanah-tanah dimajukan dengan penanaman agripolitan
|
Latar
Latar Tempat
Ø Padang
bola jaring - Dahlia berlatih bola jaring bersama dengan rakannya, Siti
Wangi.
Ø Kantin
– Tempat Azhari menunggu Dahlia.
Ø SMK
Tun Ismail – lima kilometer dari kampung halaman, tempat Azhari dan Dahlia
pernah belajar sewaktu Dahlia Tingkatan satu dan Azhari Tingkatan Lima.
Ø Sekolah
Menengah Temenggung Ibrahim- Dahlia menimba ilmu sebagai pelajar tingkatan
enam. Dia tinggal di asrama sekolah ini.
Ø Bilik
Kerjaya- Dahlia bertemu dengan Cikgu Hisyam di bilik ini, Cikgu Hisyam
mendapat tahu masalah Dahlia daripada Kavita.
Ø Kebun
getah - 20 meter dari rumah seluas lima ekar tempat Saleha menoreh
getah.
Ø Kampung
Parit Haji Rais – Tempat tinggal Dahlia. Di sini, Dahlia menjaga adik-adiknya,
Melati, Kiambang, Mawar, dan Anggerik setelah emaknya dirawat di hospital.
Ø Hospital
Batu Pahat (Wad 6) - Tempat Saleha dibawa untuk mendapatkan rawatan
pada peringkat awal
Ø Hospital
Batu Pahat (Wad 4) - Ayah Dahlia dirawat di hospital ini setelah dipatuk
ular.
Ø Hospital
Permai, Johor Bahru – Tempat emak Dahlia dirawat di bilik 16. Di sini juga
Azhari bekerja sementara setelah mendapat segulung ijazah.
Ø Sungai
–kira-kira 45 meter dari rumah Dahlia - Dahlia cuba menyelamatkan Said yang
lemas di sungai ini.
Ø Kebun
kelapa sawit di Parit Haji Kadir- Kira-kira dua kilometer dari rumah
Dahlia di sinilah Embong memotong kelapa sawit setelah pulang dari rumah
Aton. Di kebun kelapa sawit inilah ular sawa telah membelit Embong.
Ø Sekolah
Kebangsaan Jelotong- Said dan Melati bersekolah di sini.
Ø Rumah
Aton kira-kira 150 meter dari rumah Dahlia. - Dahlia disindir oleh Aton
kerana dikatakan Dahlialah yang menyebabkan Said mati lemas.
Ø Balai
raya Kampung Parit Haji Rais- Beberapa orang penduduk bergotong – royong
semasa majlis sambutan Maulidur Rasul. Selain itu, di sini juga menjadi
tempat pemindahan mangsa banjir yang berlaku di kampung Dahlia.
Latar Masa
Ø Petang
– Azhari menghantar Dahlia balik ke kampungnya dari asrama.
Ø Maghrib
- Sehingga maghrib Saleha belum pulang ke rumah.
Ø Pagi-
Dahlia menunggu bas untuk ke sekolah
Ø Malam
- Haji Sulaiman datang bersama dengan tiga orang pekerja hospital
Ø Empat
bulan sebelum peperiksaan STPM - Cikgu Salwani tidak membenarkan Dahlia
keluar dari asrama kerana periksaan STPM hanya tinggal empat bulan sahaja.
Ø Pukul
8:30 malam- Kambing Embong hilang dicuri orang.
Ø Pukul
3:41 petang –Dahlia menunggu di luar wad untuk melawat abahnya.
Ø Tidak
sampai seminggu - Embong dirawat di Hospital Batu Pahat.
Ø Pada
waktu petang selepas solat Jumaat- Abu Bakar menemui Dahlia dan bertanyakan
sama ada ayah mereka masih marah akan tindakannya menjual kambing
ayahnya.
Latar Masyarakat
o Masyarakat kampung - Mereka tinggal di Kampung Parit
Haji Rais. Haji Sulaiman merupakan ketua kampung di situ. Masyarakat kampung
yang lain ialah Mak Aji, Aton, Embong, Tauke Lim dan lain-lain. Mereka hidup
bekerjasama antara satu sama lain setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman
semasa gotong-royong untuk sambutan Majlis Maulidur Rasul.
o Masyarakat guru - Cikgu Salwani (Warden asrama) dan Cikgu
Hisyam, guru kelas Dahlia. Cikgu Salwani marah apabila Dahlia mengambil
keputusan untuk keluar dari asrama. Cikgu Hisyam menasihati Dahlia supaya
meneruskan persekolahannya kerana dia sorang yang bijak .
Ø 3.
Masyarakat pelajar
- Dahlia, Siti Wangi, Najib dan Kavita merupakan pelajar
sekolah. - Mereka bersekolah di Sekolah Menengah
Temenggung Ibrahim. Mereka mewakili pelajar yang aktif dalam
kokurikulum.
Ø 4.
Masyarakat yang saling membantu –
Haji Sulaiman selaku ketua kampung membantu keluarga Dahlia /
Tempat Embong meluahkan perasaan. Tauke Lim
membantu memberi hutang kepada keluarga Dahlia.
Ø 5.
Masyarakat yang bertanggungjawab -
Haji Sulaiman bertanggungjawab membantu anak buahnya, Embong
yang menghadapi masalah.
Ø Masyarakat
remaja yang terpengaruh dengan rakan sebaya - Abu Bakar, adik Dahlia suka
berseronok dengan rakan-rakannya dan tidak mahu membantu keluarga mereka yang
menghadapi masalah. Dia hanya pulang ke rumah untuk menukar baju
sahaja.
Ø Masyarakat
yang insaf akan kesilapannya - Abu Bakar insaf akan kesilapannya yang suka
membuang masa dengan rakan-rakannya. Dia juga insaf akan kesalahannya yang
telah mencuri kambing milik abahnya sendiri. Nek Kiah akhirnya insaf akan
sikapnya terhadap keluarga Dahlia apabila Dahlia dan emaknya yang
banyak membantu beliau ketika sakit sedangkan anak-anak yang selama ini amat
disayangi langsung tidak menziarahinya.
Ø Masyarakat
yang tabah menghadapi dugaan hidup - Embong tabah menghadapi keadaan hidup
mereka sekeluarga yang hidup dalam kemiskinan. Embong juga tabah apabila
beliau tidak disukai oleh ibu mentuanya, Nek Kiah. Embong tabah apabila
isterinya mengalami masalah mental.
Ø Masyarakat
yang penyayang - Embong sangat menyayangi anak-anaknya. Beliau sanggup
bekerja dari pagi hingga malam untuk menanggung keluarganya. Dahlia juga amat
menyayangi adik-adiknya. Dia sanggup ponteng sekolah apabila Anggerik sakit.
Saleha juga merupakan emak yang penyayang. Semasa beliau sihat, beliaulah
yang menjaga keperluan keenam-enam anaknya itu.
Ø Masyarakat
remaja yang terlibat dalam percintaan - Azhari mencintai Dahlia. Walaupun dia
mengetahui Dahlia mempunyai emaknya yang menghidap tekanan mental dan hidup
dalam kemiskinan namun akhirnya dia tetap melamar Dahlia . Najib
juga mencintai Dahlia. Dia mengambil berat apabila Dahlia kerap ponteng
sekolah.
|
GAYA BAHASA:
DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN |
BAHASA
GAYA
BAHASA
Ø Repetisi
– Contohnya : itulah madu, itulah racun.
Menerima salah, menolak jugasalah.
Ø Metafora - Contohnya: gunung
harapan, kotak fikirannya.
Ø Simile – Contohnya : macam neraka, bagai hendak
tersiat-siat hatinya, seperti mahu menelan.
Ø Peribahasa – Contohnya : sudah
terang lagi bersuluh, biar alah membeli, menang memakai.
Ø Personifikasi – Contohnya :
Motosikalnya mengaum membelah kesunyian pagi, bahang kepanasan
bertakung di pelupuk mata, rumahnya roboh ditelan air.
Ø Hiperbola – Contohnya : kepiluan
kian menggunung.
Ø Bahasa
asing –
Contohnya : Bahasa Inggeris - the
best men
win!
Bahasa
Jepun - Koi-bito.
Bahasa Indonesia -
ongkos.
Bahasa Arab -
Assalamualaikum, bismillah, insya-Allah.
|
Teknik Penulisan
Pemerian
Ø Penulis
menceritakan keadaan kampung tempat tinggal nenek dan datuk Lili.
Ø Penulis
menceritakan sebak hati Lili untuk pulang ke kampung nenek dan datuknya
kerana tidak bersetuju dengan cadangan ibunya supaya tinggal di kampung
selepas tamat persekolahan.
Ø Penulis
menceritakan sikap Seman iaitu suami Che Jah yang melakukan keganasan rumah
tangga dan sering menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan masalah keluarga
yang mereka hadapi.
Ø Dialog
Ø Dialog
antara Lili dan datuk tentang ilmu-ilmu agama sebagai menguji pengetahuan
Lili terhadap ilmu-ilmu agama.
Ø Dialog
antara datuk dengan Danel tentang perubatan moden dan tradisional.
Danel berbincang dengan dtuk secara berhemah menyebabkan datuk tidak terguris
hati sedangkan datuk lebih memilih perubatan secara tradisional.
Ø Dialog
penduduk kampung dengan Sugi tentang penjelasan Sugi bahawa dia tidak
terlibat dengan rayuan penjualan tanah kepada orang luar.
Ø Dialog
antara Lili dengan Kak Hamimah supaya membantu Che Jah menyelesaikan masalah
keganasan rumah tangga yang dialaminya sewaktu Kak Hamimah datang berubat
dengan datuk.
Ø
Monolog
Ø Datuk
bermonolog tentang perubatan tradisional yang sekian lama dipeloporinya di
kampung itu.
Ø Lili
bermonolog dalam perjalanan pulang ke kampong nenek dan datuknya kerana
kurang senang dengan permintaan ibunya supaya dia bercuti selepas tamat
persekolahan.
Imbas Kembali
Ø Datuk
mengimbas kembali terhadap kesilapannya mendidik ibu Lili. Datuk menyesal
kerana tidak memberikan pendidikan agama yang secukupnya menyebabkan ibunya
kurang mengamalkan ilmu kegamaan.
Saspens
Ø Pembaca
saspens tentang orang yang melarikan kubah surau. Semuanya menyangkakan
bahawa kubah surau dilarikan oleh Haziq dan Rafiq sebagaimana penduduk kampung
beranggapan yang sama.
|
Teknik Penulisan:
|
Nilai
1. Nilai Jati Diri
Ø Datuk
tetap menganggap perubatan secara tradisional yang diusahakannya selama ini
dapat memberikan bantuan perubatan alternatif kepada pesakit yang datang
menemuinya.
Nilai Tanggungjawab:-
Ø Penduduk
kampong bergotong-royong membantu menyelesaikan masalah kubah surau.
2. Nilai Prihatin
Ø Lili
prihatin Atas Nasib Rafik Dan Haziq Kerana Berpunca Dari Masalah Keluarga
Yang Dihadapi Walaupun Mereka Pernah Menculik Lili. Lili Menjenguk Che Jah Untuk
Mendapatkan Maklumat Lanjut Tentang Latar Belakang Haziq Dan Rafik.
Ø Penduduk
kampong prihatin terhadap masalah yang berlaku dalam kampong mereka seperti
kecurian, aktiviti haram, rayuan menjual tanah dan sebagainya. Oleh sebab itu
mereka berusaha menyelesaikan masalah walaupun ada antaranya menggunakan cara
yang tidak sesuai dan salah.
3. Nilai baik hati
Ø Danel
sering datang ke rumah nenek dan membantu nenek memasak. Apatah lagi Danel
menganggap masakan nenek memang sedap.
Ø Datuk
menggunakan kepakarannya untuk membantu orang lain dengan memberikan herba
dan akar-akar kayu. Usahanya itu Berjaya sebagai cara memberikan alternatif
kepada menyembuhkan penyakit selain berubat secara perubatan moden.
4. Nilai kasih sayang
Ø Nenek
dan datuk melayan baik Lili walaupun dahulu ibu Lili tidak mendengar nasihat
datuk dan neneknya.
Ø Sebagai
ketua keluarga, sikap Seman yang tidak menyayangi ahli keluarga amat
mengecewakan. Keluarga yang penuh dengan kasih sayang akan menghasilkan
keluarga yang bahagia.
|
Nilai
1. Kasih sayang
(Lengkapkan contoh bagi nilai kasih sayang)
Ø Kasih
sayang anak terhadap ibu bapanya – Contohnya:
Ø Kasih
sayang kakak terhadap adik-adiknya, contohnya, Dahlia menjaga adik-adiknya
sewaktu emaknya dirawat di hospital. Dia sanggup ponteng sekolah kerana ingin
menguruskan adik-adiknya dan menjaga adiknya, Anggerik yang sakit.
Ø Kasih
sayang suami terhadap isterinya - Contohnya:
Ø Kasih
sayang ibu terhadap anak-anaknya - Contohnya:
Ø Kasih
sayang bapa terhadap anak-anaknya - Contohnya: - Kasih sayang adik terhadap
kakaknya- Contohnya:
Ø Kasih
sayang cucu terhadap neneknya- Contohnya:
2. Keberanian
Ø Embong
berani membunuh ular sawa yang cuba membelitnya.
Ø Dahlia
berani terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan Said.
3. Setia kawan
Ø Kavita
seorang yang setia kawan apabila dia sanggup membuat salinan nota
Ø nota
untuk diberikan kepada Dahlia yang kerap tidak hadir ke sekolah kerana
masalah keluarganya.
4. Pengorbanan
Ø Dahlia
sanggup berkorban demi menjaga adik-adiknya sewaktu emaknya dirawat di
hospital. Dia sanggup ponteng sekolah kerana ingin menguruskan adikadiknya
dan menjaga adiknya, Anggerik yang sakit. Dahlia juga sanggup keluar dari
asrama sedangkan hanya tinggal beberapa bulan lagi sebelum menduduki STPM.
Ø Embong
sanggup berkorban bekerja dari pagi hingga malam untuk mencari rezeki.
5. Keikhlasan
Ø Tauke
Lim ikhlas membantu keluarga Dahlia tanpa mengharapkan sebarang balasan.
Ø Beliau
juga ikhlas memberi hutang kepada keluarga Dahlia.
Ø Beliau
ikhlas memberi wang sebanyak RM300 untuk perbelanjaan Dahlia di Universiti
Malaya.
Ø Beliau
ikhlas memberi sumbangan barang-barang sewaktu sambutan Maulidur Rasul yang
diadakan di balai raya.
Ø Haji
Sulaiman juga ikhlas membantu keluarga Dahlia.Beliau membantu menghantar
Dahlia ke stesen bas untuk ke Univesiti Malaya.
6. Nasihat- menasihati
Ø Haji
Sulaiman menasihati penduduk Kampung Parit Haji Rais supaya mengamalkan sikap
bekerjasama dan sedia membantu jiran tetangga yang susah. –
Ø Cikgu
Hisyam menasihati Dahlia agar ke sekolah kerana dia merupakan pelajar yang
berpotensi untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam STPM.
7. Kerjasama
Ø Penduduk
kampung bekerjasama setelah ditegur oleh Haji Sulaiman. Mereka bekerjasama
membina rumah Embong yang roboh dilanda banjir.
Ø Penduduk
kampung juga bekerjasama mengumpulkan wang untuk diserahkan kepada Dahlia
yang akan melanjutkan pelajaran.
Ø Haji
Sulaiman bekerjasama dengan Hospital Batu Pahat untuk merawat Saleha.
8. Perpaduan/ Bersatu padu
Ø Masyarakat
di Kampung Parit Haji Rais bersatu padu selepas peristiwa banjir yang melanda
kampung mereka.
Ø Walaupun
penduduk di Kampung Parit Haji Rais berlainan bangsa tetapi mereka hidup
bersatu padu. Tauke Lim sanggup menyumbangkan barang-barang sewaktu sambutan
Maulidur Rasul. Beliau juga selesa tinggal di kampung itu walaupun berbangsa
Cina.
9. Kegigihan
Ø Dahlia
gigih belajar di balai raya sewaktu rumahnya di landa banjir untuk mencapai
kejayaan dalam STPM.
Ø Dahlia
gigih belajar dengan menyiapkan kerja rumahnya walaupun terpaksa menguruskan
adik-adiknya setelah emaknya dimasukkan ke hospital.
10. Ketabahan
Ø Dahlia
tabah mengharungi dugaan dalam hidupnya. Dia tabah apabila emaknya sakit dan
abahnya dipatuk ular.
Ø Dahlia
juga tabah apabila mendapat tahu neneknya mahu menjual tanah tempat tinggal
mereka.
11. Keinsafan
Ø Abu
Bakar insaf akan kesalahannya yang suka berfoya-foya dengan rakannya. - Abu
Bakar insaf akan kesalahannya yang mencuri kambing abahnya.
Ø Nek
Kiah insaf akan kesalahannya yang membenci keluarga Dahlia. Sewaktu Nek Kiah
sakit hanya Dahlia dan keluarganya yang menjaga beliau.
|
Pengajaran
Ø Kita
hendaklah prihatin terhadap masalah yang berlaku di sekeling kitasupaya
masalah tersebut diatasi dan keadaan menjadi seperti sediakala.
Ø Kita
hendaklah menghargai sumber alam supaya kegunaan herba dapat menfaatkan
manusia sejagat.
Ø Kita
hendaklah hidup dalam harmonisupaya semua kaum dapat menikmati hidup yang
aman.
Ø Kita
hendaklah menyelesaikan masalah secara bermusawarahsupaya segala masalah
dapat diatasi tanpa menjejaskan hubungan akrab yang telah terbina selama ini.
Ø Kita
hendaklah sayang akan ahli keluargasupaya melahirkan keluarga yang bahagia
dan harmoni serta membesar dengan penuh kasih sayang.
Cuba huraikan dan beri contoh pengajaran di atas.
|
PENGAJARAN
Ø Kita
hendaklah membantu orang lain yang berada dalam kesusahan.
Ø Kita hendaklah bekerjasama dalam
melakukan sebarang tugasan.
Ø Kita janganlah berprasangka buruk
terhadap orang lain.
Ø Kita mestilah insaf setelah melakukan
kesalahan.
Ø Kita mestilah nasihat-menasihati antara
satu sama lain.
Ø Kita mestilah bersatu padu demi
keharmonian hidup.
Ø Kita mestilah menyayangi ahli keluarga
kita.
Ø Kita mestilah berani berhadapan dengan
sebarang masalah.
Ø Kita mestilah tabah dalam menempuh
dugaan hidup.
Ø Kita mestilah gigih belajar untuk
mencapai kejayaan.
Ø Kita mestilah sedia berkorban demi
kebahagiaan orang lain.
Cuba huraikan dan beri contoh pengajaran di atas.
|
MASIH
DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN. DOAKAN SEMOGA NOTA BERKENAAN LENGKAP
SEPENUHNYA.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan