Selasa, 10 April 2018

NOTA EKPRES KAJIAN DUA NOVEL KOMSAS ( JENDELA MENGHADAP JALAN ( TING. 4 ) & SONGKET BERBENANG EMAS ( TING. 5 )


NOTA EKSPRES NOVEL TING. 4 DAN 5 ( NOVEL JENDELA MENGHADAP JALAN DAN SONGKET BERBENANG EMAS)

ANALISA SOALAN BM BAHAGIAN NOVEL KERTAS 2 SPM 2016
BAHAGIAN
SOALAN
ASPEK KOMSAS
4 ( a )
Salah satu nilai terdapat di dalam novel yang anda kaji ialah nilai tanggungjawab.  Jelaskan dua peristiwa yang mengambar nilai tanggungjawab dalam sebuah novel yang anda kaji.
( 7 markah )

Aspek Komsas
Nilai
(KBKK)
4 ( b )
Berdasarkan dua novel yang anda pelajari, huraikan satu latar masa bagi setiap novel yang anda pelajari.
( 8 markah )
Aspek Komsas
Latar Masa
(KBKK)


ANALISA SOALAN BM BAHAGIAN NOVEL KERTAS 2 SPM 2017
BAHAGIAN
SOALAN
ASPEK KOMSAS
4 ( a )
Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sebuah novel yang anda pelajari.

( 7 markah )

Aspek Komsas
Persoalan
(KBKK)
4 ( b )
Berdasarkan dua novel yang anda pelajari, huraikan satu peristiwa  bagi setiap novel yang pada pendapat anda dapat menimbulkan perasaan simpati pembaca.

( 8 markah )

Aspek Komsas
Peristiwa ( Simpati)
Nilai
(KBKK)

ANALISA SOALAN BM BAHAGIAN NOVEL KERTAS 2 SPM 2018???????

ANALISIS SOALAN BM NOVEL KERTAS 2 SPM 2018???????
BAHAGIAN
SOALAN
ASPEK KOMSAS
4 ( a )
???????
???????
4 ( b )
???????
???????


PEMAHAMAN EKSPRES NOVEL MENENGAH ATAS ( TING. 4 DAN 5)
(SUMBANGAN CIKGU MOHD RAMSUL UNTUK ANAK DIDIK SMK SERI LONDANG  YANG DISAYANGI)

JENDELA MENGHADAP JALAN
ROHANI MATDIRIN
NOVEL BENANG SONGKET BERSULAM EMAS
KHAIRUDDIN AYIP
SINOPSIS UMUM
Plot berkisar pada watak utama iaitu Lili, seorang  anak remaja yang menetap di bandar. Dia pulang ke kampung pada musim cuti persekolahan atas desakan ibunya. Lili menurut kata-kata ibunya walau batinnya melawan agar  tidak melukakan hati ibunya. Melalui latar tempat di kampung terdapat  beberapa watak remaja lagi yang diperkenalkan kepada para pembaca. Ada antara mereka yang menjadi rakan  Lili seperti, Danel dan Geetha. Bagi melengkapkan plot penceritaan penulis turut memperkenalkan watak remaja yang berfifat antagonis dalam novel ini seperti Rafik dan Haziq.
Watak remaja  yang bersifat dinamik turut diwujudkan sebagai panduan kepada para pembaca  sekalian. Penulis ingin mengingatkan pembaca bahawa watak yang berperwatakan  jahat bukan selama-lamanya jahat. Mereka mampu berubah jika diberi peluang untuk melakukan anjakan paradigma. Penulis juga ingin memberi motivasi kepada para remaja bahawa ruang untuk berbuat baik dan bertaubat sentiasa terbuka luas jika seseorang itu berkeinginan untuk melakukannya.
Lili menetap di kampung bersama dengan datuk dan neneknya di sebuah rumah kampung yang jendelanya menghadap jalan. Ketika berada di kampung  Lili berasa penduduknya pelik-pelik belaka. Watak datuk dalam novel ini sangat berpegang kepada adat tradisional tetapi watak remaja pula digambarkan sebagai 'penentang' kepada adat tradisional datuk itu. Datuk tetap menolak kehidupan moden dengan beranggapan bahawa cara hidup moden bakal memusnahkan adat dan warisan yang diwarisi turun temurun. Nanun begitu, watak remaja dalam novel ini pula  tidak menghukum adat tradisional kesemuanya. Mereka berpendapat bahawa segala yang diciptakan pada zaman moden ini adalah untuk memudahkan kehidupan manusia agar lebih senang untuk dikendalikan.
Plot novel ini menjadi lebih dramatik apabila berlakunya kes penculikan Lili. Ekoran peristiwa tersebut penceritaan lebih tertumpu kepada keluarga Che Jah iaitru ibu kepada watak Rafik dan Haziq yang telah menculik Lili tanpa disengajakan.
Kesimpulannya, novel ini sesuai dibaca oleh semua peringkat masyarakat terutamanya remaja. Pembaca dapat mencontohi  nilai keberanian dan kesungguhan watak-watak remaja yang ditampilkan dalam  novel ini terutamanya watal Lili, Danel dan Geetha. Novel ini telah berjaya menyerlahkan ciri-ciri remaja yang seharusnya ada dalam diri mereka.





SINOPSIS UMUM
Novel ini mengisahkan kehidupan Dahlia, seorang pelajar tingkatan enam Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggong Ibrahim, Batu Pahat yang pintar dan disenangi oleh teman-temannya seperti Kavita dan Siti Wangi. Namun, Dahlia menghadapi masalah keluarga hingga mengganggu tumpuannya terhadap peperiksaan STPM yang bakal didudukinya. Ibunya iaitu Saleha dimasukkan ke Hospital Permai, Johor Bahru kerana kemurungan dan hilang ingatan.  Ayahnya pula iaitu Embong dimasukkan ke wad 4 Hospital Batu Pahat kerana pahanya dipatuk ular tedung. Adiknya iaitu Abu Bakar tidak mendengar kata / bersikap degil  setelah tersilap memilih rakan. Dia tergamak menjual kambing peliharaan ayahnya demi mendapatkan wang kerana dia tidak bekerja setelah mendapat pangkat 3 dalam SPM. Dia juga pada mulanya tidak menghiraukan masalah yang melanda keluarganya walaupun dia anak lelaki tunggal dalam keluarga Dahlia. Nenek Kiah pula beranggapan bahawa keluarga Dahlia ditimpa nasib malang kerana beranggapan rumah yang didiami oleh mereka berhantu. Nenek Kiah juga sering mencemuh mereka berbanding anak cucunya yang lain. Dengan hasutan Seman iaitu bapa saudara Dahlia, Nenek Kiah mengambil keputusan untuk menjual tanahnya yang diduduki / ditumpangi oleh keluarga Dahlia. Namun begitu, Tauke Lim menawarkan pertolongannya tanpa mengharapkan balasan atau ganjaran.
            Sebagai anak sulung, Dahlia terpaksa memberikan perhatian kepada keluarganya. Sementelahan, adik-adiknya iaitu Mawar (pelajar sekolah berasrama penuh), Kiambang (pelajar tingkat 1 / berusia 13 tahun), Melati (11 tahun) dan Anggerik (1 1/2 tahun) masih belum mampu berdikari. Apabila ibunya dirawat di Hospital Permai, dia terpaksa memilih untuk keluar dari asrama untuk menjaga adik-adiknya. Apabila masalah kelurganya makin meruncing, Dahlia bertekad untuk berhenti sekolah, dan bekerja di kilang bagi menyara adik-adiknya yang masih bersekolah. Dahlia tetap dengan keputusannya walaupun dinasihati oleh cikgu Hisyam. Setelah ibunya dibenarkan keluar dari wad, kampung mereka dilanda banjir besar. Rumah mereka dihanyutkan manakala mereka sekeluarga pula dipindahkan ke pusat pemindahan banjir (balai raya bersaiz 50m X 20m) yang terputus bekalan air dan elektrik. Namun begitu, Dahlia tetap tabah mengulang kaji pelajarannya sehingga mendapat pujian daripada Encik Daim (wakil perbadi Ahli Parlimen Sri Gading).
            Tekanan kian bertambah kerana hubungan akrabnya dengan Azhari dipandang serong oleh jiran-jirannya. Tindakan berani Dahlia terjun ke sungai untuk menyelamatkan Said tidak dihargai malah dicemuh pula kerana gagal menyelamatkannya. Walau bagaimanapun Dahlia tetap tabah menghadapi dugaan demi dugaan yang menimpanya.  Setelah keadaan dan masalah keluarganya reda, Dahlia mengambil keputusan untuk menyambung pelajarannya semula. Memandangkan peperiksaan STPM cuma tinggal seminggu lagi (Hari Isnin- 29 November), Dahlia menemui cikgu Salwani bagi meminta kebenaran untuk tinggal di asrama. Majlis pertunangannya dengan Azhari pula akan diadakan pada 30 Disember setelah tamat peperiksaan STPM.


TEMA
Ø  Tema novel ini ialah Kehidupan masyarakat yang menghadapi pelbagai masalah dan masalah tersebut diselesaikan dengan cara bermuafakat.
Ø  Masalah keganasan rumah tangga yang berlaku kepada keluarga Che Jah akibat sikap suaminya Seman dapat diatasi apabila Che Jah sendiri dengan suka rela membuat laporan polis. Akibat tidak tahan dengan sikap suaminya dan kesan kenakalan anak-anaknya Che Jah akhirnya berjaya diselamatkan.

Ø  Masalah masa depan perubatan tradisional.Datuk yang sememangnya menjadi sumber rujukan masyarakat setempat dan luar tentang perubatan tradisional sudah mulai dipinggirkan. Bertambah parah apabila isterinya sendiri mulai menyindir akan kemujaraban herba yang diadun kerana boleh mendatangkan kesan sampingan kepada penggunanya.

Ø  Masalah buruk sangka atas orang lain.Masyarakat di Pekan Sentosa buruk sangka terhadap anak-anak Che Jah yang selama ini terkenal kenakalannya. Mereka menyangkakan bahawa Haziq dan Rafiq yang melarikan kubah surau. Masalah terlerai apabila Che Jah menyatakan bahawa suaminya Seman yang melarikan kubah surau tersebut.

Ø    Keprihatinan masyarakat terhadap masalah yang dihadapi. Lili begitu prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh Che Jah. Penduduk kampong yang selama ini menganggap keluarga Seman sebagai contoh institusi kekeluargaan yang buruk, namun dengan bantuan kefahaman Geetha yang bukan berbangsa Melayu menjadikan Lili tersedar bahawa Che Jah perlukan bantuan bukannya cemuhan.
TEMA
 Ketabahan seorang gadis menghadapi dugaan hidup.

Ø  Dahlia seorang remaja berusia 19 tahun sangat tabah menghadapi dugaan hidupnya. Apabila emaknya, Saleha menghadapi tekanan perasaan dan dimasukkan ke hospital, Dahlia terpaksa keluar dari asrama dan berulang-alik ke sekolah. Dahlia seorang yang tabah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya di samping pelajarannya. Kehidupan

Ø  Dahlia semakin tertekan apabila abahnya dipatuk ular. Dahlia terpaksa mengambil alih semua tugas menguruskan adik-adik dan keperluan rumah mereka.Namun, Dahlia tetap tabah menghadapi dugaan tersebut.

Ø  Dahlia juga tabah dihina oleh Aton apabila Dahlia gagal menyelamatkan Said yang lemas di sungai berhampiran rumahnya

Ø  Dahlia juga tabah melayan kerenah neneknya yang membenci keluarga Dahlia kerana keluarga mereka hidup dalam kemiskinan berbanding anak-anaknya yang lain yang hidup senang.

Ø  Dahlia tetap tabah apabila mengetahui neneknya dan Pak Cik Seman ingin menjual tanah yang menjadi tempat tinggal mereka selama ini

Ø  Dahlia juga tabah mengulang kaji pelajaran dalam keadaan yang kurang selesa di pusat pemindahan banjir.

Ø   Berkat ketabahan Dahlia,akhirnya dia telah berjaya dalam STPM dan mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.
PERSOALAN
Ø  Persoalan tentang keganasan rumah tangga, contohnya Seman suami Che Jah seorang yang suka berjudi, berhutang dan minum arak telah menyebabkan rumah tangga Che Jah berantakan. Anak-anaknya Haziq dan Rafiq yang baru belasan tahun turut berperangai seperti ayahnya apabila tersalah memilih kawan. Che Jah meminta cerai daripada suaminya kerana sudah tidak tahan dengan perangai suaminya.

Ø  Persoalan tentang penggunaan ubat tradisional, contohnya Datuk sering disindir oleh nenek akibat terlalu prihatin dan membantu penduduk kampung yang bermasalah kesihatan dengan membekalkan ubat tradisional yang dibuatnya sendiri. Ada satu ketika datuk tidak pulang ke rumah hingga menyebabkan nenek berasa risau kerana datuk masuk ke hutan mencari akar-akar kayu tanpa pengetahuannya.

Ø  Persoalan tentang sikap prihatin contohnya Lili begitu prihatin dengan Che Jah yang mengalami keganasan rumah tangga. Walaupun Haziq dan Rafiq menculiknya tetapi Lili memaafkan tindakan mereka kerana beranggapan keluarga tersebut memerlukan bantuan pemulihan. Lili sering ke rumah Che Jah untuk memberikan motivasi dan akhirnya meminta bantuan Puan Hamimah seorang kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membuat aduan tentang sikap suaminya yang buruk selama ini.

Ø  Persoalan tentang masalah sosial penduduk kampong, contohnya Hidup di kampung walaupun berada dalam keadaan selesa, nyaman dengan pemandangan yang cantik namun terdapat pelbagai masalah sosial. Penduduk kampung didatangi oleh orang yang tidak bertanggungjawab untuk menjual tanah-tanah mereka. Penduduk kampung juga memberontak untuk lebih menyetujui penggantian kubah surau berbanding pembinaan masjid baru. Penduduk kampung juga berhadapan dengan masalah sosial apabila wujudnya keganasan rumah tangga yang dihadapi oleh Che Jah akan sikap suaminya yang kurang bertanggungjawab diikuti kelakuan anak-anaknya Haziq dan Rafiq yang tersalah memilih kawan.

PERSOALAN
Ø  Kejayaan hasil daripada kegigihan dalam pelajaran, contohnya Dahlia tetap mengutamakan pelajarannya dengan meminjam nota dan bertanyakan kepada Kavita dan Siti Wangi walaupun terpaksa membantu ayahnya menguruskan rumah tangga setelah ibunya di hantar ke hospital untuk menerima rawatan.

Ø  Kemiskinan dalam masyarakat kampung, Dalam dunia moden hari ini, masih ada masyarakat kampung yang masih miskin dan memerlukan bantuan untuk menjalani kehidupan.  Contohnya keluarga Embong yang masih miskin dan terpaksa berhutang dengan Tauke Lim untuk membeli barang-barang keperluan harian.

Ø  Berani bertindak dalam menghadapi situasi yang bahaya, contohnya Embong berjaya mengalahkan ular sawa yang cuba membelitnya sewaktu memotong kelapa sawit di ladang

Ø  Keinsafan selepas menyedari kesilapan diri,  contohnya Nek Kiah akhirnya insaf setelah Dahlia yang selama ini dibencinya telah menjaga dan merawatnya ketika terlantar sakit.  Begitu juga dengan Abu Bakar yang selalu berpeleseran sehingga sanggup mencuri kambing ayahnya berubah sikap apabila ditempelak oleh rakan-rakannya sendiri.

Ø  Bantu membantu dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang lain, contohnya Kavita membantu Dahlia mengulang kaji pelajaran dengan memberikan nota pelajaran sepanjang ketidakhadirannya ke sekolah.  Najib cuba menghulurkan bantuan kewangan semasa Nek Kiah beria-ia ingin menjual tanahnya yang menjadi tempat tinggal Dahlia dan keluarganya.

Ø  Kepentingan ilmu bagi mengubah taraf hidup, contohnya Embong amat mementingkan pelajaran dan sering menasihatkan anak-anaknya agar belajar bersungguh-sungguh.  Embong mengharapkan anak-anaknya dapat mengubah taraf hidup keluarga setelah berjaya dalam pelajaran mereka nanti.

Ø  Pengamalan ilmu hitam dalam kalangan masyarakat,contohya  penemuan dua biji telur ayam berwarna hitam yang berisi jarum, cincin akek, butiran pasir dan dua batang paku oleh Abu Bakar di bawah rumah mereka menunjukkan bahawa masyarakat masih mengamalkan ilmu hitam untuk menganiaya orang lain.

Ø  Bertanggungjawab dalam menjalankan tugas, Haji Sulaiman telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai ketua kampung dengan baik.  Haji Sulaiman banyak membantu keluarga Embong walaupun orang kampung menyisihkan mereka.  Haji Sulaiman mencadangkan agar Saleha dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

Ø  Semangat kejiranan walaupun berlainan bangsa, contohnya Tauke Lim banyak membantu keluarga Embong yang sering menghadapi masalah kewangan.  Tauke Lim membenarkan Embong berhutang di kedainya.  Tauke Lim juga menghulurkan RM300 untuk Dahlia yang dapat melanjutkan pelajaran ke Jepun.

Ø  Pengekalan identiti bangsa dan jati diri, contohnya Azhari menghadiahkan sepasang kain songket berbenang emas kepada Dahlia sebagai tanda kenang-kenangan dan berpesan kepada Dahlia agar sentiasa mengingati asal-usulnya sebagai orang Melayu

 Persoalan rsoalan jodoh pertemuan di tangan Allah contohnya,
Dahlia menyerahkan jodohnya dengan Azhari kepada Allah. Dia mahu
meneruskan pelajarannya demi membaiki taraf hidup keluarganya.




PLOT
 Permulaan
Ø  Lili pulang ke kampung datuknya di Dungun, Terengganu dengan menaiki bas.  Walaupun dia tidak gembira dengan percutiannya pada kali ini, namun dia ikutkan sahaja kehendak ibunya supaya ibunya tidak berasa kecil hati.
Ø  Dalam perjalanan ke Dungun, Lili bertemu Danel dan juga Geetha dalam bas.
Ø  Rumah datuk dan nenek Lili di Pekan Sentosa sungguh nyaman, cantik dan dipenuhi dengan bendang.
 Perkembangan
Ø  Datuk menghadapi situasi getir di kampung akibat penggantian kubah surau.
Ø  Kekalutan turut timbul apabila Sugi dikatakan memujuk orang kampung untuk menjual tanah bagi pembinaan kawasan perumahan di kampung datuk.
Ø  Datuk didatangi oleh orang dari bandar untuk mendapatkan rawatan secara tradisional.
Ø  Geetha memaklumkan kepada Lili bahawa datuknya telah Berjaya menyembuhkan ibunya Latchumi yang sakit dengan menggunakan herba tradisional.
Ø  Danel sering datang untuk membantu nenek memasak kerana menganggap nenek seorang yang pandai memasak dan masakan nenek sangat sedap.
Ø  Danel berbual mesra dengan datuk dan menerangkan kepentingan perubatan moden. Namun cara Danel yang berhemah dapat memastikan bahawa datuk tidak berkecil hati.
Ø  Danel sering menulis artikel tentang pisang.
Ø  Lili diculik oleh anak-anak Che Jah, namun Berjaya diselamatkan oleh Danel
Konflik
Ø  Konflik dengan diri sendiri
Ø  Datuk berhasrat untuk tidak lagi mencari akar-akar kayu akibat sindiran nenek namun minatnya tetap dengan perubatan tradisional menyebabkan datuk keliru.
Ø  Konflik dengan orang lain
Ø  Datuk berasa terkesan apabila nenek selalu menyindir akan sikapnya yang lebih mengutamakan perubatan tradisional berbanding perubatan moden.
Ø  Che Jah berasa sangat kecewa dengan sikap suaminya Seman yang melakukan keganasan dengan memukul anak-anaknya Haziq dan Rafiq sehingga cedera. Oleh sebab tidak tahan dengan tindakan suaminya yang sering mengecewakan itu Che Jah minta diceraikan.
Ø  Lili berkonflik terhadap permintaan ibunya supaya dia tinggal di kampung setelah tamat persekolahannya. Namun, Lili tidak gembira dengan permintaan ibunya itu tetapi demi kegembiraan hati ibunya, permintaan ibunya itu dituruti.
Klimaks / Puncak
Ø  Che Jah memaklumkan bahawa suaminyalah yang melarikan kubah surau. Selama ini penduduk kampung menuduh Haziq dan Rafiq, namun telahan mereka tersasar. 
 Peleraian
Ø  Che Jah dicadangkan oleh Kak Hamimah supaya membuat laporan polis supaya suaminya itu dapat diberkas dan dipulihkan.
Ø  Suami Che Jah ditangkap di belakang pondok dusun.
Ø  Haziq diberi herba sebagai penawar oleh datuk.
Ø  Rafiq dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan.
Ø  Sugi tidak mengaku ada kaitan dengan wakil pemaju perumahan yang memujuk penduduk kampung menjualkan tanah mereka.
Ø  Datuk dituduh melindungi anak-anak Che Jah yang menculik Lili.
Ø  Sugi memaklumkan bahawa dia berhasrat memajukan tanah penduduk kampung dengan projek agripolitan dan penanaman Jatropha Cuncas.
Ø  Ibu pulang menaiki bas tanpa ayah.
Ø  Lili pulang ke Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis perpisahan pengetuanya.
Ø  Haziq dan Rafiz kembali semula ke sekolah untuk menduduki PMR.
PLOT
Permulaan

Dahlia pelajar tingkatan enam atas sedang menjalani latihan bola jaring di padang bola jaring.Mereka berlatih kerana ada perlawanan dengan pelajar-pelajar enam rendah.Semasa berhenti rehat, Dahlia teringat akan emaknya yang hilang ingatan.Azhari datang menemuinya di kantin sekolah dan memberitahu dia sudah tamat pengajiannya di universiti . Dia menyuarakan hasrat mahu merisik Dahlia. Pada petang itu, Azhari menghantar Dahlia pulang ke rumahnya di Kampung Parit Haji Rais.

Perkembangan

 Dahlia amat sedih apabila melihat keadaan emaknya, Saleha yang berada di kebun getah pada waktu senja. Emaknya sudah tidak mengenalinya lagi. Dahlia dan abahnya memujuk emaknya balik ke rumah dengan bantuan orang kampung.Nek Kiah menyalahkan Embong yang menyebabkan Saleha menjadi kurang siuman. Dengan bantuan Haji Sulaiman, Saleha dibawa ke Hospital Batu Pahat dan seterusnya dihantar ke Hospital Permai di Johor Bahru kerana keadaannya semakin serius.Dahlia terpaksa keluar dari asrama dan kerap ponteng sekolah kerana menguruskan adik-adiknya.Abah Dahlia pula dimasukkan ke wad kerana dipatuk ular.

Perumitan/Konflik
Ø  Seman telah datang ke rumah Nek Kiah dan memujuknya untuk menjual tanah yang menjadi kawasan tempat tinggal Dahlia sekeluarga. Nek Kiah mahu Dahlia dan keluarganya berpindah sekiranya tidak mampu membayar sebanyak RM15,000.Dahlia tertekan kerana keluarganya tidak mampu untuk menyediakan wang sebanyak itu.
Ø  Aton menyalahkan Dahlia yang menyebabkan anaknya, Said mati lemas sedangkan Dahlia telah berusaha untuk menyelamatkan Said.

Ø  Nek Kiah memandang serong terhadap Dahlia atas kehadiran Azhari dan Najib ke rumah Dahlia.Begitu juga dengan Aton yang sering menyindir Dahlia.
Ø  Najib cuba untuk memikat hati Dahlia. Begitu juga dengan Azhari yang telah datang merisik Dahlia kerana bimbang Dahlia dipikat oleh orang lain.
Ø  • Penduduk kampung sudah jarang mengamalkan sikap bantu-membantu dan prihatin terhadap orang lain. Selaku ketua kampung Haji Sulaiman menasihati orang-orang kampungnya agar bersatu dan prihatin kepada jiran tetangga.

Klimaks/Kemuncak

Abu Bakar menjumpai kain merah yang sudah reput yang membungkus telur ayam yang mengandungi jarum peniti, cincin akik, butiran pasir dan paku. Dahlia menyuruh Abu bakar membuangnya ke sungai. Selepas itu, Saleha sudah sembuh dan dibenarkan pulang ke rumahnya.Nek Kiah pula sakit dan dirawat di hospital selama dua hari. Keluarga Dahlialah yang menjaganya. Setelah keluar dari wad, Nek Kiah tinggal dengan keluarga Dahlia sehingga benar-benar pulih.Nek Kiah mula berubah dan berbaik semula dengan keluarga Dahlia.

Banjir yang berlaku di Kampung Parit Haji Rais telah membawa hikmah apabila penduduk kampung bersatu dan bergotong-royong membina rumah Embong yang roboh dilanda banjir setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman.

Peleraian/ Pengakhiran

Dahlia tinggal di asrama semula kerana peperiksaan STPM semakin hampir.Keluarga Azhari menetapkan tarikh pertunangan Dahlia selepas peperiksaan STPM tamat..Kedatangan Cikgu Daim membawa berita gembira apabila Dahlia terpilih untuk mengikuti pengajian di Jepun selama empat tahun. Sebelum ke Jepun ,Dahlia perlu mengikuti kursus bahasa Jepun di Universiti Malaya selama enam bulan. Majlis pertunangan Dahlia terlewat kerana jurucakap majlis lewat sampai. Azhari datang berjumpa Dahlia di stesen bas sebelum Dahlia bertolak ke Kuala Lumpur. Dia telah menghadiahkan songket berbenang emas berwarna merah kepada Dahlia. Azhari mahu Dahlia menjaga jati dirinya sebagai orang Melayu walaupun berada di mana-mana jua.
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak Utama:-
1.  Lili
Watak Sampingan
Datuk (Haji Abdul Rahman):-
Ø  Pakar Akar Kayu Dan Ubat Tradisional
Ø  Jadi Sumber Rujukan Masalah Kesihatan Penduduk Kampung
Ø  Berjaya Sembuhkan Letchumi Daripada Sakit Teruk Dengan Herba Yang Dibuat Oleh Datuk
Ø  Ajar Lili Ilmu Kegamaan
Ø  Menguji Lili Dengan Ilmu Agama
Ø  Sayang Akan Pekerjaannya Mengumpulkan Akar Kayu
Ø  Berjaya Mengislamkan William
Ø  Dahulu Orang Mendengar Cakap Datuk Tetapi Sekarang Tidak
Ø  Berumur 70tahun
Ø  Rajin Beribadat, Solat, Zikir Dengan Tasbih
Ø  Rajin Membaca Kitab
Ø  Berjaya Mengubati Lima Orang Dari Kuala Lumpur Menggunakan Herba
Ø  Tidak Balik Malam Kerana Mencari Herba Di Hutan\
Ø  Pandai Mengurut (Mengurut Danel)
Danel:-
Ø  Anak William
Ø  Jelaskan Isu Pembinaan Kubah Surau
Ø  Jelaskan Kebaikan Rawatan Mden
Ø  Berhujah Dengan Berhemah Supaya Datuk Tidak Berkecil Hati
Ø  Percaya Perubatan Moden
Ø  Akrab Dengan Datuk
Ø  Menulis Artikel Tentang Buah Pisang Di Tenom Sabah
Ø  Sering Membantu Nenek Memasak
Ø  Memasak Menggunakan Pisang
Ø  Bantu Menyelamatkan Lili Daripada Diculik.
Nenek (Hajah Aisyan Tan Abdullah):-
Ø  Kurang Yakin Dengan Ubat Tradisional Yang Datuk Sediakan
Ø  Isteri Kepada Datuk
Ø  Percaya Pantang Larang (Terbalikkan Semua Cermin Untuk Terbalikkan Mata Kilat)
Ø  Bakar Kulit Bawang Putih Untuk Bau Harum Dalam Rumah
Ø  Suka Menyindir Datuk Tentang Ubat Tradisional.
Ø  Pandai Memasak Dan Masakannya Sering Dipuji Oleh Danel.
Geetha:-
Ø  Kenalan Lili Dalam Bas Sewaktu Pulang Ke Terengganu
Ø  Siswa Tahun Pertama Jurusan Kejuteraan Awam Universiti Malaya
Ø  Anak Letchumi Yang Ada Kedai Runcit Dan Sembuh Selepas Makan Ubat Tradisional Yang Datuk Sediakan.
Ø  Menjadi Akrab Dengan Lili.
Ø  Seorang Yang Tepati Janji.
Abang Rashid:-
Ø  Sering Membantu Datuk Dan Nenek
Ø  Mengambil Lili Di Perhentian Bas Untuk Membawa Pulang Sewaktu Lili Pulang Ke Kampung.
Ø  Kutip Buah Dari Kebun Datuk
Ø  Belum Berkahwin

 Ibu Lili :-
Ø  Suka Seni Taman Ala Bali Yang Penuh Reka Bentuk Dan Tumbuhan
Ø  Tanam Herba Pembuka Selera Makan
Ø  Tidak Kisah Ilmu Agama Akibat Kecuaian Datuk
Ø  Gemar Belajar Silat.
Ø  Belajar Di Luar Negara
Ø  Menjawat Jawatan Penting.

Rafiq Dan Haziq:-
Ø  Anak Remaja Berumur Belasan Tahun.
Ø  Menduduki PMR
Ø  Anak Che Jah Yang Sering Menimbulkan Masalah
Ø  Memulas Tangan Lili Dan Menculik Lili
Ø  Menggunakan Senjata Tajam Dan Mengacukan Di Leher Lili
Ø  Berubah Sikap Menjadi Lebih Baik.

Seman:-
Ø  Suami Che Jah
Ø  Kaki judi, berhutang dan minum arak
Ø  Melarikan kubah surau
Ø  Seorang yang pemarah dan sering menjadikan Che Jah isterinya dan anak-anaknya Haziq dan Rafiq sebagai tempat melepaskan geram dan marah.
Ø  Membelasah Haziq dan Rafiq hingga teruk
Ø  Ditangkap di belakang pondok dusun dan diserahkan kepada pihak berwajib untuk dijalankan pemulihan akidah.
WATAK DAN PERWATAKAN
Watak dan perwatakan watak utama
 1. Dahlia
Ø Anak sulung (m/s 8)- harapan keluarga mempunyai lima orang adik
Ø Seorang yang bakal menduduki STPM (m/s 5)
Ø Pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Temenggung Ibrahim (Ting. 6) (m/s 42) dan Sekolah Menengah Tun Ismail (Ting.1 – Ting.5)
Ø Tertekan dengan masalah yang menimpa keluarganya • Seorang yang bijak-Cikgu hisyam yakin Dahlia akan cemerlang dalam STPM. Dahlia merupakan pelajar harapan sekolah. Dahlia mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.
Ø Hidup dalam suasana kemiskinan –berhutang dengan Tauke Lim (m/s 14) • Ibunya menghidap penyakit kemurungan
Ø Bapanya dipatuk ular
Ø Seorang yang tidak sombong –melayan Aton yang menyindirnya ketika dihantar pulang oleh Azhari (m/s 10)
Ø Seorang yang taat akan perintah Allah- berdoa selepas sembahyang Isyak (m/s 19)
Ø Seorang yang penyayang – sanggup keluar dari asrama untuk menguruskan adik-adiknya.
Ø Seorang yang menghormati tetamu –memberi layanan yang baik kepada tetamu menghidangkan air walaupun neneknya tidak suka akan keluarganya (m/s 21)/ menghidangkan air bujang ketika Kavita dan Najib berkunjung ke rumahnya (m/s 78)
Ø  Seorang yang menjaga tatasusila budaya – akur kepada budaya Melayu yang melarang keras perbuatan membantah kata-kata orang tua (m/s 27)
Ø  Seorang yang berani- Dahlia terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan Said (m/s 53)
Ø  Seorang yang berjiwa kuat dan mampu menghadapi setiap dugaan (m/s 57)
Ø  Seorang yang bertanggungjawab- Dahlia bertanggungjawab menjaga makan minum abah dan adik-adiknya setelah emaknya dirawat di hospital (m/s 73)
Ø   
Watak Sampingan
1. Saleha
Ø  Ibu Dahlia
Ø  Berumur 39 tahun (m/s 16)
Ø  Mempunyai enam orang anak (Dahlia,Melati,Kiambang, Mawar,Anggerik dan Abu Bakar)
Ø  Menghidap penyakit kemurungan akibat terkena buatan orang • Bekerja sebagai penoreh getah
Ø  Seorang yang penyayang- semasa sihat ,beliau yang menjaga semua keperluan anak-anaknya.

2. Embong
Ø  Bapa Dahlia. Berasal dari Melaka.
Ø  Seorang ketua keluarga yang bertanggungjawab. Beliau tidak mahu anakanaknya berhenti sekolah dan mengatakan beliau akan bertanggungjawab menyara kehidupan mereka walaupun isterinya sakit.
Ø  Seorang yang penyayang sangat menyayangi isteri dan anak-anaknya
Ø  Seorang yang percaya akan kehendak takdir –Isterinya menjadi kurang siuman (m/s 22)
Ø  Seorang yang penyabar (m/s 24)- Sanggup dihina oleh ibu mentuanya sendiri kerana hidup miskin.
Ø  Seorang yang mementingkan ilmu untuk anak-anaknya – menyuruh Dahlia pergi ke sekolah dan akan menguruskan hal adik-adik Dahlia (m/s 32)
Ø  Seorang yang berani- Embong berani membunuh ular sawa yang membelit badannya.

3. Azhari
Ø  Berkumis nipis
Ø  Bermuka bulat (m/s 7)
Ø  Tinggi
Ø  Kacak
Ø  Pelajar senior di sekolah Dahlia iaitu Sekolah Menengah Tun Ismail.
Ø  Berpendidikan tinggi- baru mendapat segulung ijazah • Suka akan Dahli
Ø  Seorang yang suka memberi nasihat- menyuruh Dahlia belajar bersungguhsungguh(m/s 6)
Ø  Seorang yang pandai memujuk- Dia pandai memujuk Dahlia agar menerima lamarannya.
4. Siti Wangi
Ø  Sahabat Dahlia
Ø  Bermuka bulat
Ø  Sentiasa ceria

 5. Tauke Lim
Ø  Berbangsa Cina
Ø  Seorang yang suka membantu keluarga Dahlia- sanggup membantu keluarga Dahlia dengan memberi hutang. Beliau juga sanggup memberi wang kepada Embong untuk dibayar kepada Nek Kiah yang berhasrat menjual tanah tempat mereka tinggal.
Ø  Seorang yang baik budi kerana memberi keluarga Dahlia berhutang
Ø  Seorang yang prihatin akan masalah orang lain- Sangat prihatin atas nasib keluarga Embong
Ø  Seorang yang pemurah- menyumbangkan barang-barang untuk sambutan Maulidur Rasul. Beliau juga memberi wang sebanyak RM300 kepada Dahlia yang akan melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya sebelum ke Jepun.
Ø  Seorang yang setia kawan – menganggap dia dan Embong sudah berkawan lama • Seorang yang pandai bergaul- Walaupun Tauke Lim berbangsa Cina tetapi beliau amat disenangi oleh orang-orang kampung kerana pandai bergaul.
 6. Nek Kiah
Ø  Ibu Saleha
Ø  Suka membandingkan antara anaknya- Nek Kiah suka membandingkan anak-anaknya dengan keluarga Dahlia yang hidup dalam kemiskinan. Nek Kiah lebih menyayangi cucu-cucunya yang lain.
Ø  Tidak suka akan keluarga Dahlia kerana hidup dalam kemiskinan – Nek Kiah tidak suka akan keluarga Dahlia. Apabila keluarga Dahlia dalam kesusahan, dia langsung tidak membantu malah menyalahkan Saleha yang berkahwin dengan Embong yang tidak diketahui asal usulnya.
Ø  Seorang yang pemarah
Ø  Seorang yang suka mempercayai perkara tahyul- Nek Kiah mengatakan rumah Dahlia ada hantu. Dia menggores kapur di setiap pintu kerana dipercayai boleh menghalau hantu.
Ø  Seorang yang mementingkan diri- Nek Kiah tidak mengambil tahu akan keperitan hidup cucunya setelah Saleha dimasukkan ke hospital.
Latar
Latar Tempat
Ø  Dungun
Ø  Daerah Tempat Nenek Dan Datuk Tinggal
Ø  Daerah asal ibu Lili
Ø  Pekan Sejahtera
Ø  Tempat Tinggal Geetha
Ø  Kedai milik Letchumi ibu Geetha terletak di sini.
Ø  Pekan Sentosa
Ø  Tempat Tinggal Datuk Dan Nenek Lili
Ø  Bendang
Ø  Tempat Lili Bertemu Neneknya Sewaktu Tiba Di Kampung
Ø  Masjid
Ø  Tempat Datuk Bergotong-Royong Menaikkan Kubah Masjid Bersama-Sama Penduduk Kampung.
Ø  Tempat Datuk Bersolat Berjemaah
Ø  Rumah Datuk
Ø  Rekabentuk Yang Unik Dengan Corak Jendela Dan Pintu
Ø  Tempat Datuk Bercerita Tentang Kemujaraban Akar Kayu Dengan Lili.
Ø  Tempat Danel datang dan membantu nenek memasak
Ø  Tempat Danel berurut dengan datuk
Ø  Kedai Runcit Letchumi
Ø  Tempat Nenek Membawa Lili Berbelanja
Ø  Tempat Lili Bertemu Geetha
Ø  Tempat Geetha Bercerita Tentang Datuk Kepada Lili.
Ø  Kedai Runcit Ah Kwan
Ø  Tempat Lili Diminta Membeli Barangan Dapur
Ø  Terletak Berhampiran Dengan Rumah Nenek.
Ø  Balai Raya
Ø  Tempat penduduk kampung berkumpul bagi menyelesaikan masalah pembelian tanah orang kampung oleh orang yang tidak dikenali.
Ø  Tempat Che Jah membuat pengakuan bahawa suaminya Seman yang melarikan kubah surau

Latar Masa
Maghrib
Ø  Menjelang Waktu Isyak, Lili Melihat Melalui Jendela Sebuah Lori Membawa Kubah Di Puncaknya Terdapat Bulan Sabit.
Pagi
Ø  Lili Meminta Izin Nenek Untuk Berada Di Luar Bagi Melihat Kubah Surat Atau Bertemu Che Jah.
Ø  Lili Ke Rumah Che Jah Untuk Bertanya Khabar Tentang Haziq.

Latar Masyarakat
Latar Masyarakat Yang Bermasalah Istitusi Kekeluargaan
Ø  Suami Che Jah Merupakan Seorang Yang Suka Berjudi, Berhutang, Menipu, Minum Arak Dan Anak-Anak Serta Isterinya Seraing Menjadi Mangsa Kekejamannya. Haziq Anak Che Jah Merupakan Pelajar Yang Pintar Tetapi Tersalah Pergaulan Dan Menyebabkan Dia Diberhentikan Sekolah.
Ø  Latar Masyarakat Yang Suka Mengambil Tahu Hal Keluarga Orang Lain.
Ø  Nenek Memberitahu Bahawa Orang Kampung Suka Bermuka-Muka. Suka Mengumpat Walaupun Melalui Jendela.

Latar Masyarakat Yang Prihatin
Ø  Lili Prihatin Dengan Masalah Yang Menimpa Keluarga Che Jah Atas Sikap Tidak Bertanggungjawab Seman Suami Che Jah
Ø  Lili Meminta Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat Untuk Memaklumkan Sikap Seman.
Ø  Lili Berpendapat Bahawa Danel Bertanggungjawab Membagunkan Kampung Kerana Danel Penduduk Tetap Dan Perlu Memperjuangkannya.
Ø  Danel Prihatin Terhadap Lili Dengan Menyelematkan Lili Sewaktu Diculik, Membawanya Ke Pean Dan Banyak Perkara Mereka Bersependapat Dengan Lili.

Latar masyarakat yang buruk sangka.
Ø  Penduduk kampung buruk sangka terhadap datuk kerana disangkanya datuk yang mencadangkan penjualan tanah orang kampung kepada pemaju perumahan.
Ø  Penduduk kampung menuduh Haziq dan Rafiq yang mencuri kubah surau memandangkan kisah silam mereka yang memang nakal.
Ø  Penduduk kampung menuduh Sugi merayu penduduk kampung menjual tanah sedangkan Sugi mencadangkan supaya tanah-tanah dimajukan dengan penanaman agripolitan
Latar
Latar Tempat
Ø  Padang bola jaring  - Dahlia berlatih bola jaring bersama dengan rakannya, Siti Wangi.
Ø  Kantin – Tempat Azhari menunggu Dahlia.
Ø  SMK Tun Ismail – lima kilometer dari kampung halaman, tempat Azhari dan Dahlia pernah belajar sewaktu Dahlia Tingkatan satu dan Azhari Tingkatan Lima.
Ø  Sekolah Menengah Temenggung Ibrahim- Dahlia menimba ilmu sebagai pelajar tingkatan enam. Dia tinggal di asrama sekolah ini.
Ø  Bilik Kerjaya- Dahlia bertemu dengan Cikgu Hisyam di bilik ini, Cikgu Hisyam mendapat tahu masalah Dahlia daripada Kavita.
Ø  Kebun getah - 20 meter dari rumah  seluas lima ekar tempat Saleha menoreh getah.
Ø  Kampung Parit Haji Rais – Tempat tinggal Dahlia. Di sini, Dahlia menjaga adik-adiknya, Melati, Kiambang, Mawar, dan Anggerik setelah emaknya dirawat di hospital.
Ø  Hospital Batu Pahat (Wad 6)  - Tempat Saleha dibawa untuk mendapatkan rawatan pada peringkat awal
Ø  Hospital Batu Pahat (Wad 4) - Ayah Dahlia dirawat di hospital ini setelah dipatuk ular.
Ø  Hospital Permai, Johor Bahru – Tempat emak Dahlia dirawat di bilik 16. Di sini juga Azhari bekerja sementara setelah mendapat segulung ijazah.
Ø  Sungai –kira-kira 45 meter dari rumah Dahlia - Dahlia cuba menyelamatkan Said yang lemas di sungai ini.
Ø  Kebun kelapa sawit di Parit Haji Kadir- Kira-kira dua kilometer  dari rumah Dahlia di sinilah Embong memotong kelapa sawit setelah pulang dari rumah Aton. Di kebun kelapa sawit inilah ular sawa telah membelit Embong.
Ø  Sekolah Kebangsaan Jelotong- Said dan Melati bersekolah di sini.
Ø  Rumah Aton kira-kira 150 meter dari rumah Dahlia. - Dahlia disindir oleh Aton kerana dikatakan Dahlialah yang menyebabkan Said mati lemas.
Ø  Balai raya Kampung Parit Haji Rais- Beberapa orang penduduk bergotong – royong semasa majlis sambutan Maulidur Rasul. Selain itu, di sini juga menjadi tempat pemindahan mangsa banjir yang berlaku di kampung Dahlia.  
Latar Masa
Ø   Petang – Azhari menghantar Dahlia balik ke kampungnya dari asrama.
Ø   Maghrib - Sehingga maghrib Saleha belum pulang ke rumah.
Ø   Pagi- Dahlia menunggu bas untuk ke sekolah
Ø   Malam - Haji Sulaiman datang bersama dengan tiga orang pekerja hospital
Ø   Empat bulan sebelum peperiksaan STPM -  Cikgu Salwani tidak membenarkan Dahlia keluar dari asrama kerana periksaan STPM hanya tinggal empat bulan sahaja.
Ø   Pukul 8:30 malam- Kambing Embong hilang dicuri orang.
Ø   Pukul 3:41 petang –Dahlia menunggu di luar wad untuk melawat abahnya.
Ø   Tidak sampai seminggu - Embong dirawat di Hospital Batu Pahat.
Ø   Pada waktu petang selepas solat Jumaat- Abu Bakar menemui Dahlia dan bertanyakan sama ada ayah mereka masih marah akan tindakannya menjual kambing ayahnya.    
Latar Masyarakat
o   Masyarakat kampung  - Mereka tinggal di Kampung Parit Haji Rais. Haji Sulaiman merupakan ketua kampung di situ. Masyarakat kampung yang lain ialah Mak Aji, Aton, Embong, Tauke Lim dan lain-lain. Mereka hidup bekerjasama antara satu sama lain setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman semasa gotong-royong untuk sambutan Majlis Maulidur Rasul. 
o   Masyarakat guru - Cikgu Salwani (Warden asrama) dan Cikgu Hisyam, guru kelas Dahlia.  Cikgu Salwani marah apabila Dahlia mengambil keputusan untuk keluar dari asrama. Cikgu Hisyam menasihati Dahlia supaya meneruskan persekolahannya kerana dia sorang yang bijak . 
Ø  3.         Masyarakat pelajar -    Dahlia, Siti Wangi, Najib dan Kavita merupakan pelajar sekolah.  -    Mereka bersekolah di Sekolah Menengah Temenggung Ibrahim. Mereka mewakili pelajar yang aktif dalam kokurikulum. 
Ø  4.         Masyarakat yang saling membantu  – Haji Sulaiman  selaku ketua kampung membantu keluarga Dahlia / Tempat      Embong meluahkan perasaan. Tauke Lim membantu memberi hutang kepada keluarga Dahlia. 
Ø  5.         Masyarakat yang bertanggungjawab - Haji Sulaiman bertanggungjawab membantu anak buahnya, Embong yang    menghadapi masalah. 
Ø  Masyarakat remaja yang terpengaruh dengan rakan sebaya - Abu Bakar, adik Dahlia suka berseronok dengan rakan-rakannya dan tidak mahu membantu keluarga mereka yang menghadapi masalah. Dia hanya pulang ke rumah untuk menukar baju sahaja. 
Ø  Masyarakat yang insaf akan kesilapannya - Abu Bakar insaf akan kesilapannya yang suka membuang masa dengan rakan-rakannya. Dia juga insaf akan kesalahannya yang telah mencuri kambing milik abahnya sendiri. Nek Kiah akhirnya insaf akan sikapnya terhadap keluarga Dahlia apabila Dahlia dan emaknya  yang banyak membantu beliau ketika sakit sedangkan anak-anak yang selama ini amat disayangi langsung tidak menziarahinya. 
Ø  Masyarakat yang tabah menghadapi dugaan hidup - Embong tabah menghadapi keadaan hidup mereka sekeluarga yang hidup dalam kemiskinan. Embong juga tabah apabila beliau tidak disukai oleh ibu mentuanya, Nek Kiah. Embong tabah apabila isterinya mengalami masalah mental.
Ø  Masyarakat yang penyayang - Embong sangat menyayangi anak-anaknya. Beliau sanggup bekerja dari pagi hingga malam untuk menanggung keluarganya. Dahlia juga amat menyayangi adik-adiknya. Dia sanggup ponteng sekolah apabila Anggerik sakit. Saleha juga merupakan emak yang penyayang. Semasa beliau sihat, beliaulah yang menjaga keperluan keenam-enam anaknya itu. 
Ø  Masyarakat remaja yang terlibat dalam percintaan - Azhari mencintai Dahlia. Walaupun dia mengetahui Dahlia mempunyai emaknya yang menghidap tekanan mental dan hidup dalam kemiskinan namun akhirnya  dia tetap  melamar Dahlia . Najib juga mencintai Dahlia. Dia mengambil berat apabila Dahlia kerap ponteng sekolah. 

GAYA BAHASA:
  • Penggunaan Bahasa Inggeris, contoh :- fiber, marketing, Inte-Cleanse, Boyfriend, cute cool.
  • Penggunaan bahasa Arab, contoh:- Allahuakbar, mukjizat, soalt, dan Allah.
  • Peribahasa : Contoh:-minta diri, buah tangan, buah fikiran, menjaga tepi kain orang,
  • Simile : Contoh:- Dia kadangkala seperti langit pagi yang tenang, kadangkala dia bagaikan awan mendung, Tangan datuk macam besi berkarat, uartnya biru dan terjonjol, kepalanya yang botak licin berkilat macam cermin.
  • Personifikasi:- Contohnya: Lampu picit menari-nari dalam kepekatan malam, seolah-olah tiada tujuan; Kta-kata datuk meneyntuh hati; sehinggalah jam loceng di tepi katil menjerit dengan kuat.

DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN
BAHASA
GAYA BAHASA
Ø   Repetisi – Contohnya :  itulah madu, itulah racun. Menerima salah, menolak jugasalah.
Ø   Metafora - Contohnya:  gunung harapan, kotak fikirannya.
Ø   Simile – Contohnya :  macam neraka, bagai hendak tersiat-siat hatinya, seperti mahu menelan.
Ø   Peribahasa – Contohnya :  sudah terang lagi bersuluh, biar alah membeli, menang memakai.
Ø   Personifikasi – Contohnya :  Motosikalnya mengaum membelah kesunyian pagi, bahang kepanasan bertakung di pelupuk mata, rumahnya roboh ditelan air.
Ø   Hiperbola – Contohnya :  kepiluan kian menggunung.
Ø   Bahasa asing –
Contohnya : Bahasa Inggeris - the best men win!                      
                     Bahasa Jepun -  Koi-bito.  
                     Bahasa Indonesia -  ongkos.  
                     Bahasa Arab -  Assalamualaikum, bismillah, insya-Allah.
Teknik Penulisan
Pemerian
Ø  Penulis menceritakan keadaan kampung tempat tinggal nenek dan datuk Lili.
Ø  Penulis menceritakan sebak hati Lili untuk pulang ke kampung nenek dan datuknya kerana tidak bersetuju dengan cadangan ibunya supaya tinggal di kampung selepas tamat persekolahan.
Ø  Penulis menceritakan sikap Seman iaitu suami Che Jah yang melakukan keganasan rumah tangga dan sering menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan masalah keluarga yang mereka hadapi.
Ø  Dialog
Ø  Dialog antara Lili dan datuk tentang ilmu-ilmu agama sebagai menguji pengetahuan Lili terhadap ilmu-ilmu agama.
Ø  Dialog antara datuk dengan Danel tentang perubatan moden dan tradisional.  Danel berbincang dengan dtuk secara berhemah menyebabkan datuk tidak terguris hati sedangkan datuk lebih memilih perubatan secara tradisional.
Ø  Dialog penduduk kampung dengan Sugi tentang penjelasan Sugi bahawa dia tidak terlibat dengan rayuan penjualan tanah kepada orang luar.
Ø  Dialog antara Lili dengan Kak Hamimah supaya membantu Che Jah menyelesaikan masalah keganasan rumah tangga yang dialaminya sewaktu Kak Hamimah datang berubat dengan datuk.
Ø   
Monolog
Ø  Datuk bermonolog tentang perubatan tradisional yang sekian lama dipeloporinya di kampung itu.
Ø  Lili bermonolog dalam perjalanan pulang ke kampong nenek dan datuknya kerana kurang senang dengan permintaan ibunya supaya dia bercuti selepas tamat persekolahan.
Imbas Kembali
Ø  Datuk mengimbas kembali terhadap kesilapannya mendidik ibu Lili. Datuk menyesal kerana tidak memberikan pendidikan agama yang secukupnya menyebabkan ibunya kurang mengamalkan ilmu kegamaan.
Saspens
Ø  Pembaca saspens tentang orang yang melarikan kubah surau. Semuanya menyangkakan bahawa kubah surau dilarikan oleh Haziq dan Rafiq sebagaimana penduduk kampung beranggapan yang sama.
Teknik Penulisan:

  • Pemerian- perihal persediaan menyambut Maulidur Rasul di balai raya.
  • Teknik dialog - pebualan antara Dahlia dengan Cikgu Hisyam di Bilik Kerjaya berkaitan dengan keputusan Dahlia untuk keluar asrama ekoran masalah kekeluargaan yang dihadapinya.
  • Imbas kembali- Dahlia teringat janji kepada ibu dan ayahnya untuk membalas jasa orang tuanya sebelum memasuki alam berumahtangga.
  • Monolog dalaman- terdetik di hati Dahlia untuk menghalang keputusan Haji Sulaiman dan ayahnya mahu menghantar ibunya ke hospital bagi mendapatkan rawatan.
  • Teknik kejutan- peristiwa Embong dililit Ular sebesar peha di kebun kelapa sawit.


Nilai
1.  Nilai Jati Diri
Ø  Datuk tetap menganggap perubatan secara tradisional yang diusahakannya selama ini dapat memberikan bantuan perubatan alternatif kepada pesakit yang datang menemuinya.


Nilai Tanggungjawab:-
Ø  Penduduk kampong bergotong-royong membantu menyelesaikan masalah kubah surau.


2.   Nilai Prihatin
Ø  Lili prihatin Atas Nasib Rafik Dan Haziq Kerana Berpunca Dari Masalah Keluarga Yang Dihadapi Walaupun Mereka Pernah Menculik Lili. Lili Menjenguk Che Jah Untuk Mendapatkan Maklumat Lanjut Tentang Latar Belakang Haziq Dan Rafik.
Ø  Penduduk kampong prihatin terhadap masalah yang berlaku dalam kampong mereka seperti kecurian, aktiviti haram, rayuan menjual tanah dan sebagainya. Oleh sebab itu mereka berusaha menyelesaikan masalah walaupun ada antaranya menggunakan cara yang tidak sesuai dan salah.
3.   Nilai baik hati
Ø  Danel sering datang ke rumah nenek dan membantu nenek memasak. Apatah lagi Danel menganggap masakan nenek memang sedap.
Ø  Datuk menggunakan kepakarannya untuk membantu orang lain dengan memberikan herba dan akar-akar kayu. Usahanya itu Berjaya sebagai cara memberikan alternatif kepada menyembuhkan penyakit selain berubat secara perubatan moden.
4.   Nilai kasih sayang
Ø  Nenek dan datuk melayan baik Lili walaupun dahulu ibu Lili tidak mendengar nasihat datuk dan neneknya.
Ø  Sebagai ketua keluarga, sikap Seman yang tidak menyayangi ahli keluarga amat mengecewakan. Keluarga yang penuh dengan kasih sayang akan menghasilkan keluarga yang bahagia.



Nilai
1.  Kasih sayang (Lengkapkan contoh bagi nilai kasih sayang)
Ø  Kasih sayang anak terhadap ibu bapanya – Contohnya:
Ø  Kasih sayang kakak terhadap adik-adiknya, contohnya, Dahlia menjaga adik-adiknya sewaktu emaknya dirawat di hospital. Dia sanggup ponteng sekolah kerana ingin menguruskan adik-adiknya dan menjaga adiknya, Anggerik yang sakit. 
Ø  Kasih sayang suami terhadap isterinya - Contohnya:
Ø  Kasih sayang ibu terhadap anak-anaknya - Contohnya:
Ø  Kasih sayang bapa terhadap anak-anaknya - Contohnya: - Kasih sayang adik terhadap kakaknya- Contohnya:
Ø  Kasih sayang cucu terhadap neneknya- Contohnya:

2. Keberanian
Ø  Embong berani membunuh ular sawa yang cuba membelitnya.
Ø  Dahlia berani terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan Said.

3. Setia kawan
Ø  Kavita seorang yang setia kawan apabila dia sanggup membuat salinan nota
Ø  nota untuk diberikan kepada Dahlia yang kerap tidak hadir ke sekolah kerana masalah keluarganya.

4. Pengorbanan
Ø  Dahlia sanggup berkorban demi menjaga adik-adiknya sewaktu emaknya dirawat di hospital. Dia sanggup ponteng sekolah kerana ingin menguruskan adikadiknya dan menjaga adiknya, Anggerik yang sakit. Dahlia juga sanggup keluar dari asrama sedangkan hanya tinggal beberapa bulan lagi sebelum menduduki STPM.
Ø  Embong sanggup berkorban bekerja dari pagi hingga malam untuk mencari rezeki.

5. Keikhlasan
Ø  Tauke Lim ikhlas membantu keluarga Dahlia tanpa mengharapkan sebarang balasan.
Ø  Beliau juga ikhlas memberi hutang kepada keluarga Dahlia.
Ø  Beliau ikhlas memberi wang sebanyak RM300 untuk perbelanjaan Dahlia di Universiti Malaya.
Ø  Beliau ikhlas memberi sumbangan barang-barang sewaktu sambutan Maulidur Rasul yang diadakan di balai raya.
Ø  Haji Sulaiman juga ikhlas membantu keluarga Dahlia.Beliau membantu menghantar Dahlia ke stesen bas untuk ke Univesiti Malaya.

6. Nasihat- menasihati
Ø  Haji Sulaiman menasihati penduduk Kampung Parit Haji Rais supaya mengamalkan sikap bekerjasama dan sedia membantu jiran tetangga yang susah. –
Ø  Cikgu Hisyam menasihati Dahlia agar ke sekolah kerana dia merupakan pelajar yang berpotensi untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam STPM.
 7. Kerjasama
Ø  Penduduk kampung bekerjasama setelah ditegur oleh Haji Sulaiman. Mereka bekerjasama membina rumah Embong yang roboh dilanda banjir.
Ø  Penduduk kampung juga bekerjasama mengumpulkan wang untuk diserahkan kepada Dahlia yang akan melanjutkan pelajaran.
Ø  Haji Sulaiman bekerjasama dengan Hospital Batu Pahat untuk merawat Saleha.

8. Perpaduan/ Bersatu padu
Ø  Masyarakat di Kampung Parit Haji Rais bersatu padu selepas peristiwa banjir yang melanda kampung mereka.
Ø  Walaupun penduduk di Kampung Parit Haji Rais berlainan bangsa tetapi mereka hidup bersatu padu. Tauke Lim sanggup menyumbangkan barang-barang sewaktu sambutan Maulidur Rasul. Beliau juga selesa tinggal di kampung itu walaupun berbangsa Cina.

9. Kegigihan
Ø  Dahlia gigih belajar di balai raya sewaktu rumahnya di landa banjir untuk mencapai kejayaan dalam STPM.
Ø  Dahlia gigih belajar dengan menyiapkan kerja rumahnya walaupun terpaksa menguruskan adik-adiknya setelah emaknya dimasukkan ke hospital.

 10. Ketabahan
Ø  Dahlia tabah mengharungi dugaan dalam hidupnya. Dia tabah apabila emaknya sakit dan abahnya dipatuk ular.
Ø  Dahlia juga tabah apabila mendapat tahu neneknya mahu menjual tanah tempat tinggal mereka.

11. Keinsafan
Ø  Abu Bakar insaf akan kesalahannya yang suka berfoya-foya dengan rakannya. - Abu Bakar insaf akan kesalahannya yang mencuri kambing abahnya.
Ø  Nek Kiah insaf akan kesalahannya yang membenci keluarga Dahlia. Sewaktu Nek Kiah sakit hanya Dahlia dan keluarganya yang menjaga beliau.
Pengajaran
Ø  Kita hendaklah prihatin terhadap masalah yang berlaku di sekeling kitasupaya masalah tersebut diatasi dan keadaan menjadi seperti sediakala.
Ø  Kita hendaklah menghargai sumber alam supaya kegunaan herba dapat menfaatkan manusia sejagat.
Ø  Kita hendaklah hidup dalam harmonisupaya semua kaum dapat menikmati hidup yang aman.
Ø  Kita hendaklah menyelesaikan masalah secara bermusawarahsupaya segala masalah dapat diatasi tanpa menjejaskan hubungan akrab yang telah terbina selama ini.
Ø  Kita hendaklah sayang akan ahli keluargasupaya melahirkan keluarga yang bahagia dan harmoni serta membesar dengan penuh kasih sayang.

Cuba huraikan dan beri contoh pengajaran di atas.
PENGAJARAN
Ø   Kita hendaklah membantu orang lain yang berada dalam kesusahan.   
Ø   Kita hendaklah bekerjasama dalam melakukan sebarang tugasan.   
Ø   Kita janganlah berprasangka buruk terhadap orang lain.
Ø   Kita mestilah insaf setelah melakukan kesalahan.
Ø   Kita mestilah nasihat-menasihati antara satu sama lain.    
Ø   Kita mestilah bersatu padu demi keharmonian hidup.   
Ø   Kita mestilah menyayangi ahli keluarga kita.
Ø   Kita mestilah berani berhadapan dengan sebarang masalah.   
Ø   Kita mestilah tabah dalam menempuh dugaan hidup.
Ø   Kita mestilah gigih belajar untuk mencapai kejayaan.    
Ø   Kita mestilah sedia berkorban demi kebahagiaan orang lain.   

Cuba huraikan dan beri contoh pengajaran di atas.
MASIH DALAM PROSES MELENGKAPKAN BAHAN. DOAKAN SEMOGA NOTA BERKENAAN LENGKAP SEPENUHNYA.

Tiada ulasan: