LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Selasa, 3 April 2018

FOKUS KARANGAN DIMENSI DIRI MINGGU INI - ( 4/4/2018)

SEORANG GURU BANYAK BERJASA KEPADA SEORANG MURID KERANA DENGAN ADA  MEREKA,  MURID MENGENAL HURUF A,B,C DAN SETERUSNYA SERTA DAPAT MEMBACA DENGAN LANCAR. OLEH SEBAB ITU, SEBAGAI SEORANG MURID, ANDA PERLU MEMBALAS JASA SEORANG INSAN BERGELAR GURU.
TULISKAN SEBUAH KARANGAN BERTAJUK "CARA-CARA MEMBALAS JASA BAIK SEORANG GURU."


JADUAL PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN KARANGAN ( JPIPK) SERTA MODUS OPERANDINYA.

Sebagai makluman pelajar, JPIPK akan saya akan sentiasa membuat penambahbaikan agar pelajar faham fungsi dan modus operandinya. Oleh sebab itu, pelajar Kelas 5 Sains, Kelas 4K1 dan 4K2 sila ambil perhatian dan merujuk dengan lebih kerap Blog Laman Bahasa Melayu untuk mendapatkan maklumat. Begitu juga dengan bahan bahasa, saya akan cuba menambah atau setiap hari sekiranya saya ada masa senggang.

Cadangan kepada pelajar, gunakan rujukan bahan maya untuk menghasilkan karangan cemerlang. Selain dapat memudahkan pelajar mengarang, malah dengan kaedah ini akan menjadikan aktiviti mengarang lebih menarik dan menyeronokkan. Tambahan pula, saya memberi ruang dan masa yang amat panjang anda menghasilkan karangan ini sebagai kerja rumah. Harapan saya, pada hari Isnin anda menghantar karangan ini tanpa sebarang alasan. Anda boleh memulakan aktiviti menghasilkan karangan ini bermula esok 4/4/2018. Maklumat di hujung jari dan dunia tanpa sempadan.

  1.  Gunakan rujukan maya atau internet untuk mendapatkan maklumat -  menentukan   jenis   perenggan yang perlu ditulis seperti sajak, lagu, sumber bahan agama, pendapat     bijak pandai dan penyajak negara yang terkenal seperti Dato' Usman Awang dan   sebagainya.
  2.  Anda juga boleh mendapatkan maklumat yang boleh dijadikan sebagai pengisian   huraian yang perlu diselitkan memgikut JPIPK.
  3.  Mencari frasa menarik yang perlu digunakan.
  4.  Anda juga boleh melihat pelbagai contoh karangan cemerlang berkaitan dengan tajuk.
Gunakan kesempatan dan kemudahan yang anda ada untuk menghasilkan karangan cemerlang. Sekiranya kemudahan internet tidak anda gunakan sebaik-baiknya, anda seorang pelajar yang rugi dan malang. Sebagai ingatan, merujuk bahan bukan perbuatan menciplak atau meniru jika anda membuat pengubahsuaian dan penambahbaikan semasa mengarang. Menciplak atau meniru terjadi apabila anda menyalin bahan secara keseluruhan tanpa ada tokok tambah semasa mengarang.

PENGENALAN PILIHAN ( BERDASARKAN JENIS PENGENALAN)
SEBAGAI MAKLUMAN, KAEDAH PENULISAN JENIS PENGENALAN LAGU, PANTUN, KATA-KATA PEMIMPIN, SAJAK, PETIKAN AKHBAR, DATA (PERATUSAN), SEJARAH NEGARA, DAN SEBAGAINYA MEMPUNYAI IMPAK YANG TINGGI SEBAGAI TARIKAN KEPADA PEMERIKSA UNTUK MENENTUKAN KECEMERLANGAN AWAL PENULISAN KARANGAN PELAJAR. ( SILA RUJUK CATATAN LALU BERKAITAN JENIS-JENIS PENGENALAN.

PERKARA
PENERANGAN
LAGU/ AYAT QURAN/KATA-KATA PEMIMPIN, BERITA, SAJAK, DAN SEBAGAINYA. RUJUK JENIS-JENIS PENGENALAN YANG PERNAH SAYA TULIS DALAM BLOG INI.
PADA BAHAGIAN INI, PELAJAR PERLU MEMILIH PENGENALAN YANG SESUAI, MANTAP, DAN DAPAT MEMBERI KESAN  MAKSIMUM KEPADA PEMERIKSA.  KESESUAIAN PEMILIHAN JENIS PENGENALAN MEMERLUKAN KREATIVITI PELAJAR TERUTAMA UNTUK MEMBUAT PERTIMBANGAN SAMA ADA PENGENALAN BERKENAAN SESUAI ATAU TIDAK SEBELUM MENGHASILKAN PERENGGAN PENGENALAN.
PELAJAR PERLU TAHU JENIS-JENIS PENGENALAN.
PELAJAR PERLU MEMBUAT LATIHAN DENGAN LEBIH KERAP DAN MEMIKIRKAN JENIS PENGENALAN YANG PALING MANTAP UNTUK MENARIK MINAT PEMERIKSA.
SEBAGAI INGATAN PERENGGAN PENGENALAN AMAT PENTING KERANA PEMERIKSA AKAN MEMBUAT TAFSIRAN AWAL SAMA ADA KARANGAN PELAJAR CEMERLANG ATAU SEBALIKNYA.
AYAT RANGSANGAN  1
AYAT DIBINA BERTUJUAN UNTUK MERANGSANG PEMERIKSA TERUS MEMBACA  KARANGAN.
Berdasarkan ………tulis jenis pengenalan dipillih………jelaslah bahawa .......................isu/ tema karangan  atau tugasan pelajar merujuk soalan karangan.
Cara lain untuk memulakan ayat  untuk ayat rangsangan 1 pengenalan bergantung kepada jenis pengenalan yang dipilih oleh pelajar, Contoh,
Berdasarkan sajak, berdasarkan pantun, berdasarkan kata pemimpin dan sebagainya berkait dengan soalan…………………………… kerana…………………………..
Maksud sajak, maksud pantun, maksud kata-kata pemimpin amat bertepatan dengan tajuk soalan/ tema soalan kerana………….
AYAT RANGSANGAN  2
AYAT RANGSANGAN KEDUA:- MENERUSKAN RANGSANGAN AGAR PEMERIKSA BERMINAT UNTUK MEMBACA AYAT SETERUSNYA.
Hal ini demikian kerana……………………  nyatakan  pendapat anda berkaitan tugasan anda.
Penanda wacana lain yang boleh digunakan untuk memperlihat pertautan ayat sebelum dan ayat yang ditulis seperti selain itu, bahkan juga, tambahan pula, situasi sedemikian berlaku kerana.
Peringatan, pemilihan penanda wacana amat penting agar pertautan ayat sebelum ( Ayat Rangsangan 1) dan ( Ayat Rangsangan 2) ada perkaitannya.
AYAT RANGSANGAN  3
AYAT RANGANGAN KETIGA:-
MENERUSKAN RASA MINAT  PEMERIKSA TERHADAP KARANGAN PELAJAR.
Bahkan juga……………………. ( Ulas secara ringkas berkaitan pengenalan dengan tema atau tajuk )
Peringatan:- Ayat rangsangan ketiga bukanlah wajib ditulis, tetapi untuk mendapat markah A+ , pelajar cemerlang perlu mengambil berat penulisan bahagian ini.
Penanda wacana lain yang boleh digunakan untuk memperlihat pertautan ayat sebelum dan ayat yang ditulis seperti selain itu, bahkan juga, tambahan pula, Situasi sedemikian berlaku kerana.
Peringatan, pemilihan penanda wacana amat penting agar  pertautan ayat dengan ayat dan kesinambungan ayat dengan frasa atau perenggan dengan perenggan. Contoh fungsi penanda wacana Bahkan juga, mengaitkan ( Ayat Rangsangan 2) dan ( Ayat Rangsangan 3).
FRASA MENARIK
FRASA MENARIK (FM) BOLEH BERADA DI MANA-MANA SAHAJA DALAM AYAT PERENGGAN PENGENALAN, BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR KERANA PELAJAR YANG KREATIF BOLEH MEMASUKKAN LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK DI DALAM PERENGGAN PENGENALAN.
Peribahasa, kata-kata pemimpin/ petikan Al Quran dan Hadis, di permulaan ayat juga dalam kategori frasa menarik.
Cara untuk memulakan frasa menarik:-
Persis kata peribahasa Melayu ada mengatakan “ .............................” bertepatan denga isi yang dibincangkan iaitu …………………..
Persis kata orang tua-tua, “ ............... amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis kata mutiara, ............ amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis kata cendekiawan, ............. amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
“……………………….” Merupakan pepatah Melayu yang berkaitan dengan isi yang dibincangkan iaitu…………………………………
Peribahasa Melayu, “…………………………” berkait rapat denga nisi yang dibincangkan iaitu…………………………..
Antara pendapat cendikiawan Islam, “…………………………………………..
Antara kata-kata pemimpin negara  iaitu
Firman Allah”…………………………………………………………”
Rasullullah pernah bersabda,”………………………………………….”

Pelajar juga perlu mahir menulis frasa menarik supaya perkaitan frasa menarik dengan huraian isi ada pertautan.
UNSUR KBAT
KESAN DAN AKIBAT- TAJUK ATAU TEMA SECARA UMUM
Sekiranya…………………………tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan/akibatnya kepada masyarakat/negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan tidak diambil tindakan …apa kesan/impaknya kepada masyarakat/negara.
Pilih salah satu  kesan atau impaknya di atas sebagai kemungkinan
AYAT ARAHAN
MENULIS  AYAT TUGASAN / PERSOALAN -BERDASARKAN TAJUK DIPILIH
Persoalannya, bagaimanakah…….tema/tajuk karangan……. ( Rujuk semula kepada soalan karangan)

Sekiranya pelajar tidak berminat untuk memulakan pengenalan dengan jenis pengenalan di atas atau pengenalan lain, pelajar boleh menulis pengenalan umum seperti di bawah.

PERKARA
PENERANGAN
PEMULAAN AYAT PENGENALAN UNTUK PENGENALAN UMUM
Pilih frasa dengan pemilihan kata-kata menarik, seperti:-
Malaysia merupakan sebuah negara yang sedang menuju ke arah negara maju pada tahun 2020 berdasarkan WAWASAN 2020 dan pada masa yang sama merubah paradigma dan budaya masyarakat.
Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan minda menjadi faktor penyebab masyarakat alpa dengan …………………….
Dasawarsa ini, sama ada kita sedar atau tidak lantaran terlalu dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia masyarakat menggabaikan tanggungjawab sebagai warganegara ……………………….
Dalam dunia yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi ini ………………………..
Dalam meniti arus kemodenan ini masyarakat sering alpa dengan……………….
Pada tahun-tahun kebelakangan ini masyarakat Masyarakat krang mementingkan……………………………..
Belakangan ini masyarakat dibayangi dengan permasalahan ekonomi sehingga menggugat daya ketahanan minda untuk  mengharungi ranjau dan duri kehidupan.
Secara umumnya, masyarakat mengakui isu berkaitan ....tulis isu yang diperkatakan..sering menjadi topik perbincangan sama ada dibincang atau diperdebat secara santai  di kedai-kedai kopi, dan juga dibicarakan di media massa sama ada media elektronik mahupun media cetak, juga di media sosial.

Kaitkan frasa  yang anda pilih seperti di atas dengan tugasan/tema/isu karangan anda berdasarkan soalan karangan sama ada berdasarkan isu semasa, atau berdasarkan pendapat/ pandangan kalangan masyarakat berdasarkan isu atau tugasan karangan.

AYAT RANGSANGAN  1
AYAT DIBINA BERTUJUAN UNTUK MERANGSANG PEMERIKSA TERUS MEMBACA  KARANGAN.
Jelaskan dengan lebih lanjut kenapa masyarakat bependapat atau berpandangan berkaitan isu/tema/ tugasan karangan.
AYAT RANGSANGAN  2
AYAT RANGSANGAN KEDUA:- MENERUSKAN RANGSANGAN AGAR PEMERIKSA BERMINAT UNTUK MEMBACA AYAT SETERUSNYA.
Jelaskan dengan lebih lanjut berkaitan isu/tema/tugasan menjadi buah mulut atau isu polemik ( perdebatan) dalam kalangan masyarakat.
Penanda wacana lain yang boleh digunakan untuk memperlihat pertautan ayat sebelum dan ayat ransangan 2  seperti selain itu, bahkan juga, selanjutnya situasi ini berlaku kerana,  hal ini berlaku kerana, hal ini disebabkan oleh, hal ini wujud  akibat daripada.
Peringatan, pelajar perlu memilih penanda wacana yang sesuai dengan ayat yang anda bina.
AYAT RANGSANGAN  3
AYAT RANGANGAN KETIGA:-
MENERUSKAN RASA MINAT  PEMERIKSA TERHADAP KARANGAN PELAJAR.
Bahkan juga……………………. ( Ulas secara ringkas berkaitan pengenalan dengan tema atau tajuk )
Peringatan:- Ayat rangsangan ketiga bukanlah wajib ditulis, tetapi untuk mendapat markah A+ , pelajar cemerlang perlu mengambil berat penulisan bahagian ini untuk mngambarkan kematangan semasa mengarang.
Penanda wacana yang boleh ditulis untuk memastikan perkaitan  yang ditulisnya sebelumnya berkait dengn ayat rangsangan 3 seperti selain itu, bahkan juga,
FRASA MENARIK
FRASA MENARIK (FM) BOLEH BERADA DI MANA-MANA SAHAJA DALAM AYAT PERENGGAN PENGENALAN, BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR KERANA PELAJAR YANG KREATIF BOLEH MEMASUKKAN LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK DI DALAM PERENGGAN PENGENALAN.
Peribahasa, kata-kata pemimpin/ petikan Al Quran dan Hadis, di permulaan ayat juga dalam kategori frasa menarik.
Cara untuk memulakan frasa menarik:-
Persis kata peribahasa Melayu ada mengatakan “ .............................” bertepatan denga isi yang dibincangkan iaitu …………………..
Persis kata orang tua-tua, “ ............... amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis kata mutiara, ............ amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis kata cendekiawan, ............. amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
“……………………….” Merupakan pepatah Melayu yang berkaitan dengan isi yang dibincangkan iaitu…………………………………
Peribahasa Melayu, “…………………………” berkait rapat dengan isi karangan yang dibincangkan iaitu…………………………..
Antara pendapat cendikiawan Islam, “…………………………………………..
Antara kata-kata pemimpin negara  iaitu
Firman Allah”…………………………………………………………”
Rasullullah pernah bersabda,”………………………………………….”

Pelajar juga perlu mahir menulis frasa menarik supaya perkaitan frasa menarik dengan huraian isi ada pertautannya.
UNSUR KBAT
KESAN DAN AKIBAT- TAJUK ATAU TEMA SECARA UMUM
Sekiranya…………………………tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan/akibatnya kepada masyarakat/negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan tidak diambil tindakan …apa kesan/impaknya kepada masyarakat/negara.
Pilih salah satu  kesan atau impaknya di atas sebagai kemungkinan berlaku kepada masyarakat/negara.
AYAT ARAHAN
MENULIS  AYAT TUGASAN / PERSOALAN -BERDASARKAN TAJUK DIPILIH
Persoalannya, bagaimanakah…….tema/tajuk karangan…………..
( Rujuk semula kepada soalan karangan)


JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI  ASAS (UMUM)- BOLEH DIGUNAPAKAI MEMBINA BAHAGIAN ISI PERENGGAN KARANGAN.


TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
PELAJAR PERLU MENULIS KATA KUNCI/ ATAU ISI- YANG HENDAK DITULIS
( APA  ISI YANG HENDAK DIPERKATAKAN)
Cara untuk memulakan isi, pelajar boleh menulis frasa seperti di bawah:-
Pada hemat saya senario permasalahan ini berpunca.........
Pada pandangan saya tindakan yang boleh diambil untuk........
Pada realitinya, tidak dapat disangkal bahawa..............
Umumnya  masyarakat mengetahui .............
Sebagaimana yang kita sedia maklum....................
Sebagai memulakan  perbincangan, saya menyandarkan isi pertama iaitu..............
Sebagai memulakan perbincangan, saya berpendapat bahawa cara/ langkah untuk............................
Sebagai memulakan perbincangan, saya berpendapat bahawa  punca/ kesan berlakunya..............................
Idea pertama saya berkaitan ...............................ialah
Sebagai seorang pelajar/ warganegara prihatin, tindakan pertama saya lakukan.................................
Sebagai pelajar berminda kelas pertama, saya perlu...........................

Frasa isi kedua:-
Sebagai seorang pelajar/ warganegara prihatin, tindakan kedua akan saya lakukan.................................
Mari kita memperluas lensa perbincangan dengan memperkatakan.........................
Mari kita melebarkan fokus perbincangan dengan memperkatakan.........................


Pelajar perlu bijak memilih cara memulakan isi di samping itu kreativiti pelajar dapat  menghasilkan permulaan isi menarik perhatian pemeriksa. 
AYAT HURAIAN 1
AYAT HURAIAN ISI.
(MENGAPA- TENTANG ISI)
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 1:-  
( Oleh sebab itu, Hal ini demikian kerana, Hal ini berlaku kerana, Hal ini terjadi kerana, Hal ini wujud kerana, Hal ini berpunca kerana, Hal ini bersangkut paut dengan, Hal ini tercetus karana, Hal ini disebabkan oleh, Permasalahan ini berlaku kerana, )
AYAT HURAIAN 2
AYAT HURAIAN ISI SETERUSNYA
( BAGAIMANA – ISI TERSEBUT BERLAKU ATAU TERJADI)
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 2:-  
Bahkan juga, Selain itu, Malahan juga , Tambahan pula, …….)
AYAT HURAIAN 3
AYAT HURAIAN ISI SELANJUTNYA.
(KENAPA – BERKAITAN KETERANGAN ISI SELANJUTNYA ) 
PENANDA WACANA BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMULAKAN AYAT HURAIAN 3:-  
Penanda wacana yang boleh digunakan seperti tambahan pula, Selain itu, Hal ini demikian kerana,  Bahkan juga dan lain lagi Malahan juga, Tambahan pula….)

Sebaik-baiknya,  penanda wacana tersebut telah digunakan pada ayat huraian sebelumnya, elak penggunaannya dan gunakan penanda wacana lain untuk huraian selanjutnya)
AYAT CONTOH
AYAT CONTOH -  AMAT PERLU UNTUK MENGAMBARKAN PENGETAHUAN PELAJAR  LUAS - PELAJAR PERLU MENULIS LEBIH DARIPADA SATU CONTOH SAMA ADA, DUA ATAU TIGA CONTOH.
Penanda wacana yang boleh digunakan untuk memulakan ayat contoh seperti:-
Analoginya, Contohnya, Sebagai contoh, tamsilnya,
UNSUR KBAT
KESAN DAN AKIBAT- TAJUK ATAU TEMA SECARA UMUM
Sekiranya…………………………tugasan berkenaan diambil tindakan …apa kesan/akibatnya kepada masyarakat/negara
Sekiranya ….tugasan berkenaan tidak diambil tindakan …apa kesan/impaknya kepada masyarakat/negara.
Pilih salah satu  kesan atau impaknya di atas sebagai perkara yang kemungkinan hasil tindakan berkenaan terhadap isu yang dibincangkan.
FRASA MENARIK
PFRASA MENARIK (FM) BOLEH BERADA DI MANA-MANA SAHAJA DALAM AYAT PERENGGAN PENGENALAN, BERGANTUNG KEPADA KREATIVITI PELAJAR KERANA PELAJAR YANG KREATIF BOLEH MEMASUKKAN LEBIH DARIPADA SATU FRASA MENARIK DI DALAM PERENGGAN PENGENALAN.
Peribahasa, kata-kata pemimpin/ petikan Al Quran dan Hadis, di permulaan ayat juga dalam kategori frasa menarik.
Cara untuk memulakan frasa menarik:-
Persis kata peribahasa Melayu ada mengatakan “ .............................” bertepatan dengan isi yang dibincangkan iaitu …………………..
Persis kata orang tua-tua, “ ............... amat berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan  iaitu ………………………….
Persis kata mutiara, ............ amat berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan yang dibincangkan iaitu ………………………….
Persis kata cendekiawan, ............. amat berkaitan dengan isi yang dibincangkan  iaitu ………………………….
“……………………….” Merupakan pepatah Melayu yang berkaitan dengan isi karangan yang dibincangkan iaitu…………………………………
Peribahasa Melayu, “…………………………” berkait rapat dengan isi yang dibincangkan iaitu…………………………..
Antara pendapat cendikiawan Islam, “…………………………………………..
Antara kata-kata pemimpin negara  iaitu...............................
Firman Allah”…………………………………………………………”
Rasullullah pernah bersabda,”………………………………………….”
.........ayat huraian.............. berkait dengan  peribahasa Melayu iaitu.......................tulis peribahasa berkenaan.
…….ayat huraian ………. kerana peribahasa Melayu ada mengatakan,"............................................."

Pelajar juga perlu mahir menulis frasa menarik supaya perkaitan frasa menarik dengan huraian isi ada pertautannya.
Kemahiran ini perlu diaplikasi selalu semasa mengarang kerana kekerapan penggunaannya akan mempertaut dan memperkaitkan ayat huraian dan frasa menarik yang diselitkan.
AYAT  PENEGAS
AYAT PENEGAS  BERFUNGSI UNTUK MENEGASKAN  SEMULA ISI PADA PERENGGAN AKHIR ISI:
KONKLUSINYA/TELAH TERANG  LAGI BERSULUH, TEGASNYA…………..TULIS SEMULA ISI YANG DIFOKUS PADA AYAT AWAL PERENGGAN ISI / AYAT TEMA KECIL/ ATAU KATA KUNCI ISI DI BAHAGIAN AWAL PERENGGAN ISI






JADUAL  PENGEMBANGAN IDEA PERENGGAN PENUTUP KARANGAN BERPANDU

PERKARA
PENERANGAN
AYAT PENYIMPUL
SEBAGAI MENGGULUNG PENDAPAT DAN ISI YANG TELAH SAYA PERKATAKAN DI ATAS,  SAYA INGIN MENEGASKAN BAHAWA ………….TEMA KARANGAN ……MEMANG BANYAK KELEBIHANNYA / KEBURUKANNYA.
Penanda wacana yang boleh ditulis bahagian ayat penyimpul seperti,
Akhirnya, Akhirukalam,  Intihanya,  Secara tuntas,  konklusinya,  Sebagai penutup wacana, Sebelum mengakhiri wacana ini, Akhir kata,  Sebagai menggulung bicara, Sebagai menggulung pendapat, dan sebagainya.
AYAT CADANGAN
SEBAGAIMANA ISI YANG TELAH SAYA SELITKAN DALAM PERENGGAN ISI, IAITU ..…..TULIS SEMULA ISI-ISI YANG TELAH DITULIS……….
AYAT CADANGAN TAMBAHAN TIADA DALAM PERENGGAN DIBINCANGKAN
Senaraikan isi cadangan lain, sekurang-kurang dua isi, pada bahagian ayat ini.
Tujuan utama isi  berkenaan ditulis untuk mengambar pelajar mempunyai banyak idea untuk membalas jasa guru dan bukan sekadar isi-isi yang ditulis dalam karangan. Isi-isi ini tidak perlu dihurai.
AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
HURAIKAN SECARA RINGKAS KEPENTINGAN / KEBURUKAN  TEMA ATAU TUGASAN,  BERGANTUNG KEPADA SOALAN.
Selanjutnya, Seterusnya, Tambahan pula, Bahkan juga, dan sebagainya.
UNSUR KBAT
JIKA SAYA/MASYARAKAT/KERAJAAN ……MELAKUKAN/ TIDAK MELAKUKAN TEMA ATAU TUGASAN, APAKAH IMPAKNYA.
FRASA MENARIK
SELITKAN FRASA MANARIK BERKAITAN TEMA ATAU TUGASAN.
( RUJUK NOTA DI BAHAGIAN PERENGGAN PENGENALAN DAN DI BAHAGIAN PERENGGAN ISI)

AYAT HARAPAN
KONKLUSINYA, NYATAKAN HARAPAN ANDA TENTANG TEMA ATAU TUGASAN.



Peringatan:  Hasilkan karangan cemerlang, elakkan kesalahan ejaan, selitkan istilah menarik (IM),dan pastikan binaan ayat anda gramatis, gunakan penanda wacana untuk  memastikan kesinambungan ayat dengan ayat, serta memastikan berlakunya pertautan isi dan isi. Pastikan ayat anda tidak terlampau berbunga-bunga. Aplikasi setiap aspek yang ada dalam Jadual Pengembangan Idea Perenggan Karangan semasa mengarang.

SELAMAT MENGARANG


Contoh sesi PdPC pada hari ini,  pelajar diminta mencari dan mengambil sumber rujukan daripada internet berkaitan tajuk karangan dimensi diri untuk menghasilkan perenggan pengenalan. Antara peralatan ataupun alat bantu mengajar yang digunakan pada hari ini ialah laptop, lcd, layar putih, papan putih 'white board'. Berdasarkan soal jawab, lebih 80% pelajar mempunyai kemudahan untuk melayari internet di rumah.

Pada hari juga pelajar telah didedahkan cara untuk menggunapakai Laman Bahasa Melayu SPM sebagai sumber carian ilmu. Antaranya, pelajar didedahkan kebaikan dan kelebihan penggunaan blog ini. antaranya:-

  1. Lautan ilmu bahasa yang terdapat dalam blog ini seperti catatan lalu, dan catatan            paling   popular yang sering dikunjungi pelayar-pelayar internet sebagai rujukan    pelajar, bahagian nota tatabahasa, contoh-contoh karangan, nota dan contoh-contoh soalan komsas sama ada antologi dan novel. Oleh sebab itu pelajar dinasihatkan membuat rujukan setiap catatan yang perlu untuk meningkatkan pelbagai ilmu sama untuk persediaan menjawab kertas Bahasa Melayu 1 atau Kertas Bahasa Melayu.
  2. Kamus rujukan Dewan Bahasa dan Pustaka.
  3. Kamus pelbagai bahasa dunia.
  4. Rujukan Majalah Dewan Bahasa dan Pustaka seperti Dewan Masyarakat, Dewan Pelajar, Dewan bahasa, Dewan Ekonomi,  Dewan Kosmik, Dewan Siswa, dan Tunas Cipta.
  5. Rujukan akhbar tempatan seperti Utusan Malaysia, Berita Harian, Berita Kosmo, Akhbar Sinar, Akhbar Metro dan The Star.
  6. Laman Web TV Pendidikan " Kementerian Pelajaran Malaysia", pelajar boleh merujuk rakaman Pengajaran dan Pembelajaran Pelbagai mata pelajaran, tatabahasa dan sebagainya.
  7. Rujukan soalan Kertas Bahasa Melayu SPM sebenar kertas BM1, dan BM2 sebenar, sama ada soalan Bahasa Melayu  SPM Julai mahupun Kertas SPM Bahasa Melayu November.
  8. Rujukan soaloan-soalan Peperiksaan Bahasa Melayu SPM Negeri-Negeri di Malaysia dan Skema Jawapan. Pelajar boleh mengambil apa-apa sahaja sumber soalan untuk rujukan dan latihan sebagai persiapan untuk menghadapi peperiksaan SPM 2018.
  9. Rujukan bahan untuk tatabahasa, melibatkan soal kajian kata (morfologi) Kata Nama Am dan Kata Nama Khas, Kata Ganti Nama Diri, Kata Bilangan,  Kata Pemeri, kata Kerja, Kanta Bantu, Kata Adjektif, Kata Nafi,  Kata Perintah, Kata Majmuk, Kata Penguat,  dan pelbagai lagi termasuk kajian sintaksis atau ayat.
  10. Contoh-contoh karangan, yang akan ditambah dari semasa ke semasa.
  11. Hasilan karangan pelajar SMK Seri Londang bermula pada tahin 2017 dan juga terkini karangan pelajar 2018. Saya paling gembira kerana karangan pelajar SMKASAS 2013 masih menjadi rujukan pelajar internet.
  12. Begitu juga saya mendedahkan pelajar, cara untuk merujuk bahan carian hanya dengan menekan tajuk saya pada mesin carian internet seperi Google, Mozila Fire Fox dan sebagainya.
PELAJAR AMAT RUGI SEKIRANYA TIDAK MENGGUNAKAN GADJET ELETRONIK TERKINI  YANG DAPAT MENGAKSES KEMUDAHAN INTERNET   SAMA ADA MENGGUNAKAN LAPTOP, MAHUPUN TELEFON PINTAR UNTUK MENCARI BAHAN PEMBELAJARAN KERANA MAKLUMAT DI HUJUNG JARI DAN DUNIA TANPA SEMPADAN. BAHKAN JUGA SAYA AMAT RISAU DENGAN PENGUASAAN MAKLUMAT PELAJAR BERKAITAN DENGAN PENGETHUAN AM TERUTAMA UNTUK MENGHASILKAN KARANGAN YANG MATANG.


Contoh hasilan aktiviti Bahasa Melayu pada hari ini, pelajar bekerjsama untuk menghasilkan perenggan pengenalan. Selain itu, fokus pada hari ini kepada binaan ayat gramatis dan bermakna semasa menghasilkan karangan. Saya mengharapkan pelajar menyelitkan istilah menarik semasa mengarang contohnya, cakna, legasi, kondusif, alternatif, kerjasasama secara kolaboratif, keruntuhan budaya, status, paradigma, analogi, natijah, polemik, cendiakawan, dan sebagainya.

PERKARA
PENERANGAN
SAJAK/LAGU/ AYAT QURAN/KATA-KATA PEMIMPIN, BERITA, DAN RUJUK JENIS-JENIS PENGENALAN YANG PERNAH SAYA TULIS DALAM BLOG INI.

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi.


Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

AYAT RANGSANGAN  1
Berdasarkan sajak nukilan Sasterawan Negara Dato' Usman Awang di atas membawa banyak maksud yang tersurat dan tersirat iaitu  jika seseorang berburu di padang datar sudah pasti hasil buruannya tidak akan mendatangkan hasil yang diharapkan.
AYAT RANGSANGAN  2
Begitu juga, jika seorang berguru dengan mereka yang tidak berilmu akibatnya orang berkenaan akan rugi kerana pembelajarannya tidak akan dapat mengembangkan ilmu yang diharapkan.
AYAT RANGSANGAN  3
Bahkan juga,  insan seperti Perdana Menteri, jurutera, doktor atau peguam mencapai kejayaan  dalam hidupnya kerana diajar dan dididik oleh seorang insan budiman bergelar guru.
AYAT RANGSANGAN  4
Seyogia, kejayaan insan yang berjaya  seperti di atas bermula dengan pengorbanan seorang guru.
FRASA MENARIK
Kata Saidina Ali, “Siapa mengajar aku satu huruf,  jadilah aku hamba kepadanya”. Begitulah mulianya kedudukan seorang guru.
UNSUR KBAT
Oleh sebab itu, kita mestilah membalas jasa seorang insan bergelar guru supaya kita tidak dianggap sebagai kacang melupakan kulit.
AYAT ARAHAN
Persoalannya, apakah  cara-cara untuk kita membalas jasa seorang insan bergelar guru?

Cadangan isi:- Peringatan, pelajar perlu membina rangka isi karangan menggunakan peta iThink selain untuk pelajar isi yang sesuai untuk ditulis berdasarkan kebolehan pelajar mengembang isi berkenaan malah isi yang selebihnya boleh ditulis di bahagian isi yang tiada dalam petikan karangan ditulis mengambarkan ada mempunyai kepelbagaian isi pada bahagian perenggan penutup. ( Rujuk Format Jadual Pengembangan Perenggan Penutup Karangan ( JPIPK)

  1. sebagai seorang pelajar, saya perlu menghormati guru sebagaimana saya menghormati ibu bapa saya.
  2. sebagai seorang pelajar saya akan menziarahi mereka sekiranya mereka menghadapi sebarang musibah.
  3. sebagai seorang pelajar saya akan menghadiahi guru sesuatu untuk mengenang jasa mereka pada setiap kali sambutan hari guru diadakan pada setiap tahun.
  4. sebagai seorang pelajar, saya akan menghadiahi mereka dengan kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan mahupun ujian.
  5. sebagai seorang pelajar saya akan sentiasa bertanggungjawab melaksanakan latihan yang diberikan guru dengan hasilan kerja yang cemerlang.
  6. sebagai seorang pelajar saya akan sentiasa mendoakan mereka berjaya di dunia dan akhirat.
  7. sebagai seorang pelajar, saya cakna dan akan cuba tidak menyakiti hati insan yang mulia ini kerana sekiranya hati guru disakiti kemungkinan mereka tidak akan dapat menyampaikan pengajaran dengan kondusif.
  8. sebagai seorang pelajar, saya akan menumpukan sepenuh perhatian kepada pengajaran guru di dalam kelas.
Sebagai cadangan, pelajar perlu menulis lima isi untuk perenggan isi untuk karangan Umum atau Karangan Bahagian B.

Sebelum menulis karangan, pelajar dinasihatkan menyusun isi karangan berdasarkan kebolehan mereka mengarang, maksudnya, pelajar perlu menyusun isi utama iaitu  isi paling mantap didahulukan dan diikuti isi-isi yang lain. Satu lagi teknik mengarang, pelajar boleh meletakkan isi kedua terbaik di akhir perenggan isi dengan alasan, pemeriksa akan terpengaruh apabila isi terakhir  antara isi terbaik sedangkan fokus isi yang awal mungkin pemeriksa telah lupa. Namun ini hanya sebagai strategi sahaja untuk memastikan pemeriksa meletakkan markah karangan pelajar dalam zon cemerlang.

JADUAL PENGEMBANGAN ISI / IDEA BAHAGIAN PERENGGAN ISI PERTAMA   

TEMA KECIL/ KATA KUNCI ISI
Sebagai memulakan  lontaran idea, saya menyandarkan isi pertama iaitu sebagai seorang pelajar saya perlu mempunyai adab dan menghormati guru sebagai mana saya menghormati kedua-dua ibu bapa saya.
AYAT HURAIAN 1
Memetik kata-kata daripada Mantan Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang menyatakan bahawa pemupukan adab menghormati guru bermula dari rumah dan mengharapkan ibu bapa menggalakkan anak-anak mereka menghargai jasa guru.
AYAT HURAIAN 2
Berdasarkan ucapan bekas Menteri Pelajaran Malaysia di atas, jelaslah bahawa saya perlu menghormati guru sebagaimana ibu bapa saya sering menasihatkan saya supaya  menghormati guru-guru sebagaimana mereka menghormati guru-guru mereka.
AYAT HURAIAN 3
Di samping itu, adab menghormati guru juga diterapkan dalam Mata Pelajaran Siviks yang mendidik pelajar memupuk sikap berbudi bahasa dan  nilai murni bukan sahaja kepada guru, malah ibu bapa dan masayarakat yang lebih tua.
AYAT CONTOH
Tamsilnya saya perlu menghormati mereka seperti bertutur dengan penuh adap dan memberi salam apabila saya bertemu mereka tidak kira di mana-mana sahaja saya bertemu dengan mereka
UNSUR KBAT
Sekiranya saya tidak menghormati guru sudah pastinya impaknya saya tidak dihormati  rakan-rakan, guru dan warga sekolah amnya dan  boleh mencoreng muka ibu bapa saya.
FRASA MENARIK
Jasa guru memang tiada tepiannya dan mereka sanggup berkorban masa, mengutamakan mendidik anak bangsa setiap masa kerana guru ibarat lilin membakar diri untuk menerangi kehidupan orang lain.
AYAT  ARAHAN
Akhir kalam, jelaslah bahawa sebagai seorang pelajar saya perlu mempunyai adab menghormati guru sebagai mana saya menghormati kedua-dua ibu bapa saya.




JADUAL  PERENGGAN PENUTUP KARANGAN BERPANDU

PERKARA
PENERANGAN
AYAT PENYIMPUL
Sebagai menggulung pendapat dan isi yang telah saya perkatakan di atas, saya ingin menegaskan bahawa sebagai seorang pelajar saya perlu membalas jasa baik seorang guru kerana mereka ibarat lilin membakar diri mereka untuk menerangi kehidupan orang lain.

AYAT CADANGAN
Oleh sebab itu, saya sebagai seorang pelajar perlu mengotakan janji saya sebagai mana isi yang saya perkatakan iaitu sebagai seorang pelajar saya perlu menghormati guru sebagaimana saya menghormati ibu bapa saya, saya juga akan menziarahi mereka sekiranya mengetahui mereka menghadapi sebarang musibah, saya akan menghadiahi guru sesuatu untuk mengenang jasa mereka pada setiap kali sambutan hari guru diadakan , saya akan menghadiahi mereka dengan kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan mahupun ujian dan akhirnya saya akan menumpukan sepenuh perhatian kepada pengajaran guru di dalam kelas.
( Tulis isi-isi yang anda tulis pada setiap perenggan isi)
AYAT CADANGAN TAMBAHAN TIADA DALAM PERENGGAN DIBINCANGKAN
Bahkan juga, saya akan akan berusaha membalas jasa baik guru dengan  tidak menyakiti hati insan yang mulia ini serta sentiasa mendoakan mereka berjaya di dunia dan di akhirat.

AYAT HURAIAN MENGAPA
CADANGAN DIUTARAKAN
Adalah malang sekiranya saya seorang pelajar tidak menunjukkan nilai-nilai murni dan disenangi oleh insan yang banyak berbakti dan berjasa kepada saya selama ini.
UNSUR KBAT
Sekiranya saya tidak menghormati dan mengenang jasa-jasa mereka sudah pasti ilmu yang saya  peroleh daripada insan bergelar guru ini tidak diredhai dan impaknya saya sukar mengaplikasikanya semasa menghadapi ujian dan peperiksaan.
FRASA MENARIK
Bahkan juga, seorang guru berdedikasi, mereka tidak akan putus asa dan akan tekal mencorakkan kehidupan anak muridnya menjadi  insan kamil  cemerlang, gemilang dan terbilang sesuai dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara.
AYAT HARAPAN
Saya akan sentiasa mendoakan insan bergelar guru akan terus sihat untuk meneruskan legasi mereka melahirkan lebih ramai insan kamil   terbilang. Terima kasih, guru-guruku keranamu aku  berjaya menjadi warganegara berguna kepada masyarakat, agama dan negara.

Pelajar perlu berhati-hati dan sentiasa mengelakkan diri daripada melakukan sebarang kesalahan, sama ada kesalahan ejaan, imbuhan, tatabahasa dan binaan ayat. Pastikan ayat yang dibina gramatis dan memberikan maksud yang hendak disampaikan. Elakkan membina ayat yang terlampaun berbunga-bunga sehingga boleh merosakkan bahasa.


PELAJAR KELAS 5 SAINS PERLU MENYIAPKAN KERJA KARANGAN DI ATAS DAN MENYERAHKAN KEPADA SAYA PADA HARI ISNIN UNTUK SEMAKAN. MOHON KEPADA FATIHAH MENGUMPUL BUKU KARANGAN PADA HARI ISNIN. HARAP MAKLUM.


SEBAGAI MAKLUMAN, PELAJAR MUNGKIN BERASA SUKAR UNTUK
MENGHASILKAN KARANGAN SEPERTI DI ATAS DAN PADA MASA YANG SAMA
PELAJAR PERLU MELATIH DIRI MENGHASILKAN KARANGAN SEPERTI DI ATAS
MULAI DARI SEKARANG. OLEH SEBAB ITU, SAYA SENTIASA MEMASTIKAN
PELAJAR MENGHANTAR BUKU LATIHAN PADA MASA YANG DITETAPKAN.

SAYA AKAN MENENTUKAN MASA UNTUK PELAJAR MENGHASILKAN KARANGAN
BAHAGIAN B PADA MASA DITETAPKAN DALAM PEPERIKSAAN ( 1 JAM 30 MINIT). 
PADA KETIKA INI PELAJAR TIDAK ADA MASA UNTUK TERMENUNG DAN MEMIKIRKAN UNTUK MENGEMBANGKAN ISI KERANA SEHARUSNYA PADA
MASA BERKENAAN PELAJAR MENGHASILKAN KARANGAN IBARAT AIR SUNGAI
YANG MENGALIR TANPA SEKATAN.

Tiada ulasan: