Sabtu, 2 Mac 2019

FORMAT SOALAN 2(D) PEMAHAMAN PUISI DAN KEHENDAK SOALAN PERSEDIAAN MENGHDAPI PEPERIKSAAN AWAL TAHUN (PAWAT) 2019


PADA HARI INI SAYA MENERUSKAN CORETAN PERSEDIAAN MENGHADAPI SOALAN 2(D) i, 2(D) ii, dan 2(D) iii IAITU SOALAN PEMAHAMAN PUISI.

SEBAGAI MAKLUMAN PELAJAR, FORMAT DAN KEHENDAK SOALAN 2(D) i, 2(D) ii, dan 2(D) iii, SAMA SEPERTI KETENTUAN DI BAWAH:-

Bil
Kriteria Soalan / Kehendak Soalan
Markah
Isi
1
Soalan berdasarkan teks puisi. Jawapan ada pada puisi yang ditanya. Cuma bezanya, jawapan banyak dalam bentuk tersirat yang memerlukan anda faham kreatif memahaminya berdasarkan kajian komsas yang anda pelajari. Soalan boleh ditanya tentang maksud frasa, baris, rangkap, dan sebagainya.
2 Markah
Patikan anda menjawab maksud frasa , baris, dan rangkap soalan yang ditanya.
2
Soalan berdasarkan pendapat anda. Pastikan pendapat anda logik dan boleh diterima.
3 Markah
Isi minimum 2 tetapi senaraikan 3 isi.
3
Soalan berdasarkan kajian komsas ( tema, persoalan, gaya bahasa,  nilai, dan pengajaran
4 markah
Isi minimum 2 tetapi jawap 3 isi untuk “backup”

SKOP SOALAN KAJIAN PUISI TING 4 DAN TING 5:
SENARAI ANTOLOGI KOMSAS TING 4 ( ANTOLOGI JAKET KULIT KIJANG DARI ISTANBUL)
  1. SYAIR BIDASARI
  2. GURINDAM DUA BELAS FASAL KETIGA
  3. SAJAK AKU MEMBACA LAGI
  4. SAJAK GELANGGANG
  5. SAJAK SANG GEMBALA KUDA
  6. SAJAK WWW.SIBERMERDEKA.COM.MY

SENARAI ANTOLOGI KOMSAS TING 5 ( ANTOLOGI SEJARAH RINDU)
  1. GURINDAM BEBERAPA PETUA HIDUP
  2. SELOKA BERBUAT ISTANA ZAMAN DAHULU
  3. SAJAK ERTI HIDUP BERERTI
  4. SAJAK SEJADAH RINDU
  5. SAJAK KUDUP PERANG
  6. SAJAK PESAN LELAKI KECIL KEPADA GADIS KAMPUS

SEBAGAI CADANGAN PELAJAR BOLEH MEMFOKUS SOALAN-SOALAN  KAJIAN TING 4 SEBAGAI PERSEDIAAN MENGHADAPI SOALAN PAWAT 2019

CONTOH SOALAN DAN SKEMA JAWAPAN:-

Soalan 2(c) – Syair

Baca syair di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan
ayat anda sendiri

SYAIR BIDASARI

Dengarkan tuan suatu riwayat,
 Raja di desa Negeri Kembayat,
Dikarang fakir dijadikan hikayat,
Supaya menjadi tamsil ibarat.

Ada raja suatu negeri,
Sultan halifah akas bestari,
Asalnya baginda raja yang bahari,
Melimpah ngadil dagang senteri.

Hairan orang empunya temasya,
Baginda itulah raja perkasa,
 Sangat tiada merasai susah,
Entah pada esok dan lusa.

Seri sultan raja bestari,
Setelah ia sudah beristeri,
Beberapa bulan beberapa hari,
Hamillah puteri permaisuri.
Beberapa lamanya dalam kerajaan,
Baginda duduk bersuka-sukaan,
Datanglah beroleh kedukaan,
Baginda meninggalkan takhta kerajaan.

Datanglah kepada suatu masa,
Melayanglah unggas dari angkasa,
Unggas gurda sangat perkasa,
Menjadi negeri rosak binasa.

Datanglah menyambar suaranya bahana Gemparlah sekalian mulia dan hina,
Seisi negeri gundah-gulana,
Membawa diri ke mana-mana
.
Baginda pun sedang dihadap orang,
Mendengar gempar seperti perang,
Bertitah baginda raja yang garang,
"Gempar ini apakah kurang."

1.Nyatakan maksud Baginda meninggalkan takhta kerajaan.                                               
                                                                                                                         [2 markah]

  Cadangan jawapan:-
Baginda meninggalkan takhta kerajaan bermaksud sultan /baginda berundur dari istana.

2. Kemusnahan negeri akibat serangan geroda menyebabkan keadaan negeri menjadi  
    kelam- kabut.
    Pada pendapat anda, mengapakah boleh berlaku keadaan kelam-kabut tersebut?       
                                                                                                                         [3 markah]
     Cadangan jawapan:-
   Pada pendapat saya keadaan kelam-kabut berlaku mengikut syair berkenaan kerana suara burung gurda berkenaan sangat kuat dan luar biasa, selain itu itu burung gurda berkenaan dikatakan  sangat perkasa atau sangat  kuat  menyebabkan rakyat gempar serta menjadi ketakutan sehinggakan mereka terpaksa melarikan untuk mengelakkan serangan burung gurda berkenaan.

3. Huraikan dua pengajaran daripada syair di atas.                                           [4 markah]
    Cadangan jawapan:-
Kita hendaklah bersabar dalam mengharungi ranjau kehidupan agar hidup lebih bermakna.
Kita hendaklah berkorban demi orang yang kita kasihi agar mereka beroleh kebahagiaan.
Kita hendaklah prihatin dengan kesusahan yang tanggung oleh orang lain.
Kita hendaklah bersyukur kepada Tuhan kerana negara kita sentiasa aman dan makmur.
Kita mestilah berani menghadapi cabaran masa depan.
Kita mestilah bijak mentadbir negara untuk kebaikan bersama.


Soalan 2 (d) – Sajak
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.

AKU MEMBACA LAGI
Aku mendongak langit
membaca garis dan titik
menaakuli kebesaran-Mu
di bawahnya gumpalan mega
hembusan bayu dan banjaran gunung.
Kuselusuri alam
kicauan burung
desiran ombak dan wajah pelangi
mewarnai kehidupan umat-Mu.
Aku mendongak lagi
membaca langit
di dalamnya pohon-pohon kayan rapuh
dahan dan ranting terkulai
daun-daun berguguran
helai demi helai
di lantai tanah airku yang makmur.
Aku membaca langit
kutemui
bulan dan bintang menangis
meratapi luka nasib bangsa.
Aku mendongak lagi
menitis air mata langit
membasahi bahasa Melayuku
yang berdarah.
Razali Mohd. Yusof
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka.

(i)  Nyatakan dua perkara duka ketika penyajak mendongak dan membaca langit dalam rangkap keempat dan kelima sajak di atas.                                                          [2 markah]
                                                                                            
(ii)  Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan negara kita dan harus dimartabatkan   kedudukannya.
  Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang dapat dilakukan oleh seseorang murid untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan?                   [3 markah]
                                           
(iii)  Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.                          [4 markah]                              

SKEMA ATAU CADANGAN JAWAPAN:-
Soalan 2(d) : Sajak
i. Dua perkara duka ketika penyajak mendongak dan membaca langit dalam rangkap keempat dan kelima sajak:
JAWAPAN
MARKAH
-  para pejuang bahasa yang cinta akan bahasa Melayu berasa sedih melihat nasib bahasa Melayu yang tidak dimartabatkan                                                                                                                              
    1m

- penyajak meluahkan kekesalannya apabila bahasa Melayu yang semakin diketepikan terus dipinggirkan oleh semua pihak     
1m


ii. Usaha-usaha yang dapat dilakukan oleh seseorang murid untuk memartabatkan bahasa Melayu  sebagai bahasa kebangsaan:
JAWAPAN
MARKAH
- menggunakan bahasa Melayu baku dalam pertuturan pada setiap masa                                        
    1m

- sentiasa peka terhadap kesalahan ejaan atau tatabahasa                                                                   
1m

- mengurangkan penggunaan bahasa rojak dalam percakapan                                                             
       1m

- sentiasa melibatkan diri dalam aktiviti yang berkaitan dengan bahasa Melayu                               
       1m

- menyertai pertandingan dalam bahasa Melayu pada peringkat antarabangsa
       1m



[Maksimum: 3 markah] [Isi cukup: 2 Isi]

iii. Dua pengajaran:
JAWAPAN
MARKAH
- kita mestilah menghargai setiap ciptaan Tuhan yang ada di atas muka bumi ini dengan cara bersyukur atas nikmat-Nya                                                                                                                                               
1 +1m

- kita mestilah menjaga setiap anugerah Tuhan kerana semua itu untuk melengkapkan kehidupan
1+1m

- kita perlu menjaga kedaulatan bahasa Melayu walaupun negara telah makmur                            
1+1m
- kita hendaklah menghargai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dengan cara memastikan bahasa Melayu tidak tercemar
1+1m

- kita haruslah berusaha memartabatkan bahasa Melayu agar tidak luput ditelan zaman                
1+1m






Tiada ulasan: