KERTAS
1
Skema Jawapan:
Karangan
Berdasarkan Bahan Rangsangan
Soalan:
Gambar di bawah
menunjukkan sebahagian daripada kepentingan rumah terbuka.
Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan
pendapat anda tentang kepentingan
rumah terbuka. Panjangnya
huraian hendaklah antara
200 hingga 250 patah perkataan.
Tugasan
soalan: Calon dapat menghuraikan kepentingan rumah terbuka
Cadangan
Jawapan:
Pendahuluan:
-Menjadi lumrah pada sambutan perayaan di
Malaysia-diadakan semasa Hari Raya Aidilfitri, Tahun baharu Cina, Hari
Deepavali, Krismas dan sebagainya-amalan rumah terbuka membawa pelbagai
kebaikan.
Isi:
1. Mengeratkan
hubungan kekeluargaan
1.1 medan pertemuan yang paling sesuai
1.2 perlu
dititikberatkan agar sistem kekeluargaan akan terus kukuh
1.3 beramah
mesra di samping mendapat perkembangan terkini antara satu sama lain
1.4 yang muda dapat
mengenali mereka yang tua dengan lebih dekat
2. Mengekalkan
perpaduan
2.1 memudahkan
pencapaian matlamat atau misi dan visi egara
dalam usaha menjadikan Malaysia egara bangsa.
2.2 mengelakkan
sebarang prejudis terhadap keharmonian kaum
2.3 setiap
kaum seperti Melayu, India, Cina dan sebagainya boleh berkunjung ke rumah terbuka
kaum lain tanpa sebarang kekangan
2.4 perasaan
muhibah antara satu sama lain dapat diwujudkan
3. Memahami
budaya kaum lain
3.1 merayakan
perayaan bersama-sama walaupun berlainan kaum dan agama
3.2 mengenali
dan didedahkan adat resam dan pantang larang kaum lain
3.3 mempelajari
budaya dan adat resam kaum lain dan berusaha untuk memahami
Kesimpulan:
-Amalan
rumah terbuka sememangnya membawa pelbagai manfaat kepada masyarakat.
Peribahasa:
i.
Tak kenal maka tak cinta
ii.
Sepakat membawa berkat
iii.
Buang yang keruh ambil
yang jernih
Panduan
kepada pemeriksa Bahagian B
Bahagian B
Soalan 1 :
Menghadiri kelas tambahan dan kelas tuisyen sudah menjadi aktiviti penting
kepada pelajar sebelum musim peperiksaan menjelang.
Berikan pendapat anda tentang kebaikan menghadiri
kelas tambahan dan kelas tuisyen kepada pelajar.
-
Mempersiapkan diri ke arah peperiksaan
-
Memberi peluang kepada pelajar mengulang
kaji pelajaran
-
Berpeluang menambahkan kenalan baharu
-
Memperkukuh teknik menjawab
-
Mengisi masa lapang
Soalan 2:
Anda menyertai pertandingan menulis
rencana sempena Minggu Bahasa Melayu peringkat sekolah. Tajuk rencana anda ialah usaha-usaha yang
boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk mewujudkan keluarga bahagia.
Tulis rencana anda selengkapnya.
-
Memberi didikan agama
-
Menyediakan keperluan dalam pelajaran
-
Mengutamakan iklim rumah tangga – aman dan
bahagia
-
Ibu bapa mencurahkan kasih sayang yang
tidak berbe;ah bahagi kepada anak-anak
-
Ibu bapa menjadi suri teladan
·
Format rencana – tidak akur maksimum
peringkat Kepujian sahaja
Soalan 3:
Jualan murah merupakan strategi pemasaran yang dilakukan oleh para penjual
untuk mempengaruhi pengguna.
Huraikan faedah-faedah jualan murah kepada penjual dan
pengguna.
-
Para pengguna dapat menjimatkan wang
-
Para pengguna dapat membeli barangan
idaman
-
Para pengguna dapat membuat pilihan yang
bijak
-
Para peniaga dapat melariskan stok
-
Para peniaga dapat mempromosikan sesuatu
produk baharu
Soalan 4:
Pembangunan yang tidak terancang telah menjejaskan keindahan alam semula jadi
di kebanyakan negara di dunia.
Huraikan peranan pelbagai pihak untuk mengekalkan
keindahan alam semula jadi di negara masing-masing.
-
Penguatkuasaan undang-undang
-
Kempen kesedaran
-
Program gotong-royong
-
Program penanaman semula pokok
-
Pendidikan alam sekitar di sekolah
·
Dimensi antarabangsa – perlu menyatakan
negara lain selain Malaysia
Jika tidak menyatakan contoh negara di dunia –
maksimum peringkat Baik sahaja
Soalan 5:
Peribahasa Melayu ada menyebut ‘air dicincang tidak akan putus’ bermaksud
hubungan persaudaraan tidak akan terputus sampai bila-bila.
Tulis sebuah cerpen berdasarkan peribahasa tersebut.
-
Menulis cerpen dengan aspek kajian sastera
yang jelas seperti tema, persoalan, watak, plot, gaya bahasa.
-
Laras cerpen.
-
Tema – pergaduhan adik-beradik – jelas
memperlihatkan pergaduhan adik-beradik kemudian berbaik-baik semula.
SKEMA KERTAS 2
PERATURAN
PEMARKAHAN DAN SKEMA JAWAPAN KERTAS 2
PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN (PAWAT) 2019
Soalan
1: RUMUSAN
Markah penuh 30 dibahagi kepada:
a. Isi - 20 markah
b. Bahasa - 10 markah
Nota :
(i) Panduan mengira perkataan
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan
-
nama khas
-
perkataan berulang
-
penggunaan kata sendi di dan ke
-
tarikh
-
angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
-
gelaran
(ii) Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120
patah perkataan sahaja sebelum
diperiksa.
(iii) Periksa jawapan calon setakat 120 patah
perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak
perlu diperiksa.
(iv)
Berikan markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
(v)
Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat demi ayat,
walaupun jumlah
perkataan kurang daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
(vi) Jika rumusan kurang
daripada 120 patah perkataan, markah tidak dipotong.
Pembahagian
markah berdasarkan setiap perenggan.
Bahagian
|
ISI
|
Markah
|
||||||||
i) Pendahuluan
|
2
|
|||||||||
ii) Isi Tersurat
|
4
|
6
|
8
|
10
|
12
|
16
|
||||
iii) Isi Tersirat
|
12
|
10
|
8
|
6
|
4
|
|||||
iv) Penutup
|
2
|
|||||||||
Jumlah Markah
|
20
|
Asas
pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang dinyatakan
dalam jadual berikut :
Peringkat
|
Markah Isi
|
Markah Bahasa
|
Huraian
|
Baik
|
18 – 20
15 - 17
|
9 – 10
7 –
9
|
− Kesinambungan
isi baik
− Struktur
ayat/tatabahasa baik
− Kosa
kata luas
− Tanda
baca/ejaan betul
|
Sederhana
|
12 - 14
8 - 11
|
6 – 7
4 – 6
|
− Kesinambungan
isi masih baik
− Struktur
ayat/tatabahasa masih
memuaskan
− Kosa
kata masih memuaskan
− Tanda
baca/ejaan juga
memuaskan
|
Lemah
|
1 - 7
|
1 - 4
|
− Pada
keseluruhannya dalam serba
kekurangan/tidak
memuaskan.
|
Soalan 1 : Rumusan
Pendahuluan [2 markah]
P1
|
Petikan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/
kelebihan disiplin dalam kalangan murid di sekolah.
|
2
|
P2
|
Petikan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/
kelebihan disiplin dalam kalangan murid dan kesan-kesan murid tidak
berdisiplin.
|
2
|
P3
|
Rumusan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/
kelebihan disiplin dalam kalangan murid dan cabaran untuk mendisiplinkan
murid.
|
2
|
P4
|
Petikan/ Rumusan membincangkan kebaikan/ manfaat/
faedah/ kelebihan disiplin dalam kalangan murid
|
1
|
P5
|
Petikan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/
kelebihan disiplin dalam kalangan murid dan cabaran dalam mendisiplinkan murid.
|
1
|
P6
|
Petikan membincangkan kepentingan disiplin dalam
kalangan murid di sekolah.
|
0
|
.Isi Tersurat [4 hingga 12 markah]
S1
|
- memastikan
murid bertingkah laku baik
|
2
|
S2
|
- mengamalkan
nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian
|
2
|
S3
|
- kelihatan
berkeperibadian tinggi dan berketerampilan
|
2
|
S4
|
- mengawal murid
melakukan perkara-perkara negatif
|
2
|
S5
|
- mengawal diri
di dalam kelas semasa proses pembelajaran dan pengajaran
|
2
|
S6
|
- murid tidak
mudah terjebak dalam sebarang masalah disiplin di sekolah
|
2
|
S7
|
- menentukan
kejayaan seseorang murid dalam pelajaran
|
2
|
S8
|
- menjamin
keberkesanan dalam pembelajaran
|
2
|
S9
|
-murid dapat
belajar dengan tenang dan selesa
|
2
|
S10
|
-murid dapat
memahami kandungan pembelajaran dengan mudah dan berkesan
|
2
|
Isi Tersirat [4 hingga 12 markah]
T1
|
- kurang
sokongan/ kerjasama/ perhatian ibu bapa
|
2
|
T2
|
- ibu bapa
menyaman sekolah/ mengambil tindakan terhadap sekolah
|
2
|
T3
|
- peraturan
sekolah longgar/ guru tidak dibenarkan merotan murid
|
2
|
T4
|
- sikap negatif
murid terhadap guru/ murid mengugut/ mengancam guru
|
2
|
T5
|
- pengaruh
negatif rakan sebaya
|
2
|
T6
|
- pengaruh media
massa
|
2
|
T7
|
- murid terlibat
dalam kumpulan gengster/ samseng
|
2
|
(Isi-isi tersirat yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai)
Kesimpulan [2 markah]
K1
|
- Kesimpulannya, semua pihak perlu bekerjasama untuk
mendisiplinkan murid
agar dapat melahirkan masyarakat yang berakhlak
mulia.
|
2
|
K2
|
- Kesimpulannya,
murid perlu mendisiplinkan diri sendiri agar akhlak/ sahsiah
mereka terpelihara.
|
2
|
K3
|
- Kesimpulannya, murid haruslah berdisiplin semasa
berada di kawasan sekolah.
|
1
|
(Kesimpulan lain yang sesuai boleh diterima)
Soalan 2
Markah penuh 35 markah dibahagikan kepada:
Soalan 2 (a) : 9 markah
Soalan
2 (a) : 9 markah
Perhatian bagi soalan 2 (a) hingga
Soalan 2 (d)
1. Jawapan hendaklah menggunakan ayat
sendiri.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat yang
lengkap/sempurna.
3. Jika disalin bulat-bulat daripada
teks dan jawapan itu betul, berikan separuh (50%)
daripada markah yang diperuntukkan sahaja.
Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
1. Soalan 2 markah :
1. Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Jawapan tepat
mengikut konteks/isi cukup dan ayat gramatis
|
2
|
-Jawapan kurang tepat/isi tidak cukup
|
1
|
-Jawapan tidak
tepat/salah
|
0
|
2. Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-Isi cukup dan
lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
|
3
|
-Isi cukup dan lengkap/releven tetapi ayat kurang
gramatis -Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat gramatis
|
2
|
-Isi kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-Isi tidak betul/tidak releven dengan tugasan
tetapi ayat gramatis
|
0
|
3. Soalan 4 markah:-
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Isi cukup dan
lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
|
4
|
- Isi cukup dan
lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat
masih gramatis
|
2
|
-Isi kurang
lengkap/kurang releven dan ayat kurang gramatis
|
1
|
- Isi tidak
betul/ tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
Soalan 2(a): Petikan Umum
(i) Maksud
persepsi positif:-
|
MARKAH
|
- pandangan/
tanggapan/ gambaran yang baik
|
2
|
- pandangan/
tanggapan/ gambaran positif
|
1
|
- persepsi yang
baik
|
1
|
.
[Maksimum : 2 markah]
(ii)
|
Kesan-kesan
|
MARKAH
|
P1
|
- merosakkan
harta benda sekolah
|
1
|
P2
|
- terlibat dalam
pergaduhan di kawasan sekolah
|
1
|
P3
|
- ponteng kelas
|
1
|
P4
|
- lewat masuk ke
kelas
|
1
|
[Maksimum : 3 markah]
[Isi cukup : 2 isi]
(iii)
|
Usaha Ibu bapa
|
MARKAH
|
P1
|
- memberi didikan agama/ mendidik anak-anak tentang
agama/
bersolat
|
1
|
P2
|
- menasihati/
memotivasikan anak-anak
|
1
|
P3
|
- sentiasa
bersama-sama/ mendampingi anak-anak
|
1
|
P4
|
- menunjukkan
sahsiah/ akhlak/ disiplin yang baik
|
1
|
P5
|
- memberi perhatian/
kasih sayang kepada anak-anak
|
1
|
P6
|
- memantau
tingkah laku anak-anak
|
1
|
(Usaha lain yang berkaitan boleh diterima)
[Maksimum : 4 markah]
[Isi cukup : 3 isi tanpa
huraian]
ATAU
[Isi cukup : 2 isi dengan
huraian]
2(b)
dan 2 (c)
Soalan
2 (b)
– Petikan Cerpen
(i)
Berdasarkan petikan cerpen, apakah maksud
kata-kata pemimpin, rakyat mesti membuka mata dan melihat potensi? [2
markah]
-
Merebut peluang dalam bidang pertnian (1 markah )
-
Pelbagai batuan dan skim pembiayaan ( 1
markah )
(ii)
Kerajaan telah menyediakan banyak peluang
dalam bidang pertanian namun masih kurang mendapat sambutan.
Pada pandangan
anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan orang ramai tidak berminat dalam
pertanian?
[3 markah]
-
Modal / Kos ( 1 markah )
-
Pekerjaan susah/ berat/ perlukan tenaga ( 1 markah )
-
Tidak berminat ( 1 markah )
-
Tidak
berani menghadapi risiko/ bencana alam ( 1 markah )
-
Imej kerjaya yang tidak menarik / tidak
glamor
(iii)
Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan dan satu latar masyarakat lain daripada
keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.
[
4 markah ]
Latar masyarakat dalam petikan.
-
Masyarakat
yang berani menangung risiko. Hakim berani memajukan tanah untuk pertanian.
-
Masyarakat
yang gigih. Hakim gigih untuk menceburi bidang pertanian.
Latar masyarakat dalam cerpen
-
Masyarakat
prihatin . Azam mengambil berat dan sentiasa
bersedia mendengar keluhan dan membantu Hakim.
-
Masyarakat
generasi muda yang terpelajar. Hakim dan Azam berpendidikan tinggi.
-
Masyarakat
yang suka menabung. Pak Kaduk dan orang kampong suka menyabung ayam.
Soalan
2
(c) - Petikan Prosa Tradisional
(i)
Berikan maksud rangkai kata dewal orang berzikir. (2 markah)
-
Orang berdoa / berzikir sekeliling
kota (2 markah)
(i)
Apakah tindakan Sidi Arab apabila
mendengar khabar Cau Pandan hendak menyerang Melaka? (3 markah)
-
Berdiri di hadapan baginda (Sultan
Muzaffar Syah) (1
markah)
-
Dihalanya panahnya ke benua Siam
(1 markah)
-
Menarik panahnya sambil menyeru agar Cau
Pandan mati (1 markah)
(ii)
Sekiranya anda Sultan Muzaffar Syah,
apakah tindakan yang anda lakukan untuk membalas jasa Sidi Arab yang telah
berjaya membunuh Cau Pandan? (3 markah)
-
Memberikan hadiah / persalinan
pakaian
(1 markah)
-
Memberikan gelaran / anugerah
(1 markah)
-
Melantiknya sebagai pembesar istana /
memberikan jawatan (1 markah)
-
Mengahwinkannya dengan puteri / kerabat
diraja (1
markah)
SOALAN
2 (d) Skema jawapan
(i)
Berikan maksud Seisi negeri
gundah-gulana.
[ 2 markah ]
- seluruh rakyat dalam negeri
berduka cita ( 2 markah )
- seisi negeri berduka cita (1 markah )
- seluruh rakyat dalam negeri gundah-gulana (1 markah)
(ii)
Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil oleh seorang raja bagi
menjaga keamanan negerinya
daripada ancaman musuh? [ 3 markah ]
Berikan dua langkah.
(a) sentiasa memastikan tahap
kawalan/ pertahanan negara berada di tahap maksimum atau
siap siaga agar keselamatan negara
terjamin.
(b) sentiasa menjalan risikan keselematan agar sebarang kejadian buruk
dapat dihidu atau
dikenalpasti lebih awal dan dapat mengambil tindakan pantas mengatasinya.
(c) mengadakan rondaan berjadual/ berkala di kawasan yang dikenalpasti berisiko
tinggi agar
dapat mengekang sebarang bentuk ancaman atau masalah kepada negeri.
(d )menggunakan sistem kawalan
elektronik di sempadan negeri seperti CCTV atau kawalan
satelit bagi membantu kerja pemantauan sempadan lebih mudah dan pantas.
( perlu dua isi sahaja dengan bahasa gramatis)
(iii) Nyatakan dua gaya bahasa dalam
syair ini beserta contohnya. [ 4 markah ]
-
dua
gaya Bahasa yang terdapat dalam syair tersebut adalah:
(a) Gaya Bahasa
pengulangan kata contohnya ‘ beberapa bulan beberapa hari’ ( 1+1)
(b) Gaya
Bahasa simile contohnya ‘ Mendengar gempar seperti perang’(1+1)
(c) Penggunaan
Bahasa Arab seperti halifah ( rangkap 2, baris 2) (1+1)
(d) penggunaan
bahasa klasik seperti bahari (
rangkap 2, baris 3) (1+1)
(e) inversi sepeti
dalam ayat ,’ Melayanglah ungags dari angkasa (rangkap 6, baris 2)
sepatutnya ‘unggas melayanglah dari
angkasa’(1+1)
(f) Hiperbola
seperti dalam ayat ,’Datanglah menyambar suaranya bahana’(rangkap 7, baris 1)
(1+1)
SKEMA
SOALAN 3
Soalan
3a
a) Gamat
gamat I bising, riuh-rendah: Dewan Rakyat ~ dgn gelak ketawa hari ini;
gamat II sj binatang laut spt teripang tetapi lebih pendek dan lebih kurus (biasanya hidup di celah-celah atau di bawah batu, dan digunakan utk mengubati penyakit luka dalam akibat jatuh, bersalin, dsb), Holothuria spp.; air ~ air drpd gamat yg diawetkan; ibu ~ gamat yg diawet atau disimpan sehingga menjadi kecut dan mengeluarkan air.
gamat III ark; bergamat berlagu, bernyanyi;
menggamat; ~ lagu melagukan.
gamat IV; kayu ~ kayu keramat yg dipakai sbg cap kerajaan.
gamat V; akar ~ sj tumbuhan (pokok memanjat), Pterisanthes cissoides.
b) Hangat
hangat 1. panas api (bukan panas matahari): air ~; besi ~; 2. terlebih timbangan drpd yg sebenarnya: timbangannya biar ~ jangan kurang; 3. meriah, seronok: ia mendapat sambutan ~; 4. tidak tenang atau tenteram, genting, tegang (suasana politik dll): kedudukan politik negara kembali ~; perdebatan yg ~; 5. masih baru lagi berlaku dsb (berita, peristiwa, dll), panas: berita yg ~; buku yg masih ~; 6. berapi-api, penuh semangat: pidato yg ~; ~ dingin kegembiraan dan kesusahan; ~ hati a) sangat marah; b) girang hati;
c) Bidang
bidang I 1. permukaan yg datar (batasnya tertentu): maka seludang mayang itu menjadi gong, Jeming namanya, ~nya menjadi pedang; 2. ukuran lebar sesuatu (spt kain, tikar, dll): kain ini ~nya 39 inci atau satu meter; 3. lebar: dadanya ~; 4. ukuran panjang (kira-kira lima hasta): dua ~; 5. penjodoh bilangan bagi benda yg luas (spt tanah dsb): di tengah-tengah se~ sawah; 6. kegiatan yg diceburi, lapangan:
soalan
3 b
i)
Hutan
sekitarnya segar-bugar bagaikan hamparan hijau. ( FN + FA)
ii)
Basikal
merah itu untuk adik saya.( FN+FS)
iii)
Kebudayaan
nasional lambang identiti negara.(FN +
FN)
iv)
Beberapa
orang pakar bedah sedang melakukan pembedahan tersebut.(FN +FK)
v)
Reka
bentuk Perbadanan Putrajaya merupakan ilham Tun Dr. Mahathir Mohammad.(FN +FN)
vi)
Atlet-atlet
yang akan ke luar negara sedang menjalani latihan di Kompleks Sukan Negara.(FN
+ FK)
Soalan
3C
Kesalahan ejaan
|
Pembetulan
|
samada
|
Sama ada
|
masaalah
|
Masalah
|
dinegara
|
di negara
|
Kesalahan imbuhan
|
Pembetulan
|
binaan
|
Pembinaan
|
mendalami
|
Mendalamkan
|
menghadkan
|
mengehadkan
|
Soalan
3d
Kesalahan istilah
|
Pembetulan
|
disalahertikan
|
Disalahgunakan
|
melupuskan
|
Merosakkan/ memusnahkan
|
pembaziran
|
Pencemaran
|
Kesalahan tatabahasa
|
Pembetulan
|
Umpama sebagai
|
Umpama sebuah
|
bagi
|
Kepada
|
yang
|
bahawa
|
Soalan
3e
i)
Tak lapuk dek
hujan tak lekang dek panas.
ii)
Kerana nila
setitik rosak susu sebelangga.
iii)
Masuk kandang
kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak.
Jawapan 4 (a) Novel
Perwatakan watak utama ( Lili)
·
Gadis berumur 17
tahun.
·
Seorang yang pemalu
dan menjaga pergaulannya dengan orang yang tidak dikenali.
Buktinya, Lili begitu berhati-hati dan hanya diam ketika di dalam bas
sewaktu dalam perjalanan pulang ke kampung ibunya di Dungun , Terengganu.
·
Seorang yang sangat
patuh kepada ibu bapanya.
Buktinya, Lili sanggup menunaikan permintaan ibunya agar pulang ke kampung
sedangkan dia mahu menghabiskan cuti persekolahannya bersama-sama rakan
sekelasnya.
·
Seorang anak yang
menghormati ibunya.
Buktinya, Lili meminta restu / kebenaran daripada ibunya dahulu sebelum
pulang ke kampung.
·
Seorang yang amat
menitikberatkan penjagaan kesihatan.
Buktinya, semasa Lili dalam perjalanan pulang ke kampung, masanya banyak
dihabiskan dengan membaca buku mengenai panduan pemakanan sihat melalui
sayur-sayuran dan buah-buahan.
·
Seorang yang taat
kepada perintah agama.
Buktinya, Lili solat berjemaah bersama-sama datuk dan neneknya ketika di
kampung.
·
Seotang yang ringan
tulang dan suka membantu orang.
Buktinya, Lili akan membantu nenek menghidangkan air kepada tetamu yang
datang ke rumah datuk.
·
Seorang yang pintar
dalam pelajaran dan mahir dalam pelbagai bahasa.
Buktinya, Lili mahir dalam bahasa Cina, Jepun, Thailand dan Latin.
·
Seorang yang prihatin
untuk membantu menyelesaikan masalah orang lain.
Buktinya, Lili berusaha untuk membantu menyelesaikan masalah rumah tangga
Che Jah dan Seman walaupun telah ditegur oleh nenek dengan meminta pertolongan
Kak Hamimah.
·
Seorang yang suka
menulis diari.
Buktinya, segala maklumat dan cerita yang disampaikan oleh nenek akan
dicatat di dalam diari. Segala pemasalahan yang dihadapinya akan dipendam dan
ditulis di dalam diari sahaja. Lili lebih suka memendam sahaja masalahnya.
Jawapan 4 (a) Novel
Perwatakan watak utama ( Dahlia)
·
Gadis berumur 19
tahun.
·
Seorang yang
menghormati orang tua.
Buktinya, Dahlia tidak membalas dengan kata-kata yang kurang sopan walaupun
Aton memaki hamun dan memfitnahnya
perempuan yang rosak akhlak.
·
Seorang yang
penyayang terhadap keluarganya.
Buktinya, Dahlia sanggup berulang alik dari rumah ke sekolah semata-mata
untuk memastikan adik-beradiknya mendapat penjagaan yang sempurna sepanjang
ibunya menerima rawatan di hospital.
·
Seorang yang
bertanggungjawab sebagai anak sulung.
Buktinya, Dahlia menyatakan kesediaannya untuk menjaga adik bongsunya,
Anggerik dan adik-adiknya yang lain sepanjang ketiadaan ibu dan bapanya.
·
Seorang yang cekal
dan tabah menghadapi dugaan hidup.
Buktinya, Dahlia menempuh semua dugaan dan masalah yang berlaku dalam
keluarganya dengan tabah.
·
Seorang yang pintar
dalam pelajaran.
Buktinya, walaupun Dahlia sering tidak hadir ke sekolah tetapi dia berjaya
mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan dan akhirnya berjaya menyambung
pelajaran ke Jepun.
·
Seorang yang
berpandangan jauh.
Buktinya, Dahlia sanggup menerima tawaran mengikuti Kursus Pengurusan
Perniagaan peringkat ijazah pertama selama empat tahun di Jepun walaupun
terpaksa berjauhan dengan keluarga.
·
Isi-isi lain yang relevan boleh diterima.
Jawapan 4 (b) Novel
Perasaan
setelah membaca novel (Jendela Menghadap Jalan):
·
Sedih
Alasan : Sedih melihat
ketabahan Cik Jah menghadapi masalah rumah tangga walaupun telah bertahun-tahun
menjadi mangsa keganasan suaminya Seman.
·
Kagum
Alasan : Kagum dengan
kesungguhan datuk yang masih tetap mempertahankan perubatan tradisional
walaupun orang kampung telah beralih ke perubatan moden.
·
Benci
Alasan : Benci dengan
sikap Seman yang tidak bertanggungjawab sebagai suami dan bapa.
·
Marah
Alasan : Marah dengan
sikap orang kampung yang tidak ambil peduli tentang masalah Che Jah dan
Seman.
Perasaan
setelah membaca novel (Songket Berbenang Emas):
·
Sedih
Alasan : Sedih melihat
ketabahan Dahlia menghadapi semua masalah yang menimpa diri dan keluarganya.
·
Kagum
Alasan : Kagum dengan
kesungguhan Dahlia yang tetap belajar walaupun di tempat yang kurang selesa
iaitu di pusat pemindahan baniir setelah rumahnya rosak akibat banjir.
·
Benci
Alasan : Benci dengan
sikap Aton yang sering memfitnah dan memaki hamun Dahlia serta menyalahkan
Dahlia kerana kematian anaknya .
·
Marah
Alasan : Marah dengan
sikap Nek Kiah kerana termakan hasutan Seman supaya Nek Kiah meminta Embong
membayar sebanyak RM 15,000 jika ingin terus tinggal di rumah itu.
·
Isi-isi lain yang relevan boleh diterima.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan