Rabu, 27 Mac 2019

SKEMA JAWAPAN KERTAS PEPERIKSAAN AWAL TAHUN (PAWAT) BAHASA MELAYU 1(1103/1) DAN BAHASA MELAYU 2 (1103/2) SMK SERI LONDANG, 32600 BOTA, PERAK 2019


KERTAS 1
Skema Jawapan:

Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan

Soalan:
Gambar di bawah menunjukkan sebahagian daripada kepentingan rumah terbuka.
 Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan rumah terbuka. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Tugasan soalan: Calon dapat menghuraikan kepentingan rumah terbuka

Cadangan Jawapan:

Pendahuluan:
-Menjadi lumrah pada sambutan perayaan di Malaysia-diadakan semasa Hari Raya Aidilfitri, Tahun baharu Cina, Hari Deepavali, Krismas dan sebagainya-amalan rumah terbuka membawa pelbagai kebaikan.

Isi:
1.      Mengeratkan hubungan kekeluargaan
1.1   medan pertemuan yang paling sesuai
1.2  perlu dititikberatkan agar sistem kekeluargaan akan terus kukuh
1.3  beramah mesra di samping mendapat perkembangan terkini antara satu sama lain
1.4 yang muda dapat mengenali mereka yang tua dengan lebih dekat

2.      Mengekalkan perpaduan
2.1  memudahkan pencapaian matlamat atau  misi dan visi egara dalam usaha menjadikan Malaysia egara bangsa.
2.2  mengelakkan sebarang prejudis terhadap keharmonian kaum
2.3  setiap kaum seperti Melayu, India, Cina dan sebagainya boleh berkunjung ke rumah terbuka kaum lain tanpa sebarang kekangan
2.4  perasaan muhibah antara satu sama lain dapat diwujudkan

3.      Memahami budaya kaum lain
3.1  merayakan perayaan bersama-sama walaupun berlainan kaum dan agama
3.2  mengenali dan didedahkan adat resam dan pantang larang kaum lain
3.3  mempelajari budaya dan adat resam kaum lain dan berusaha untuk memahami

Kesimpulan:
-Amalan rumah terbuka sememangnya membawa pelbagai manfaat kepada masyarakat.

Peribahasa:
i.                    Tak kenal maka tak cinta
ii.                  Sepakat membawa berkat
iii.                Buang yang keruh ambil yang jernih

Panduan kepada pemeriksa Bahagian B

Bahagian B

Soalan 1 : Menghadiri kelas tambahan dan kelas tuisyen sudah menjadi aktiviti penting kepada pelajar sebelum musim peperiksaan menjelang.
Berikan pendapat anda tentang kebaikan menghadiri kelas tambahan dan kelas tuisyen kepada pelajar.

-          Mempersiapkan diri ke arah peperiksaan
-          Memberi peluang kepada pelajar mengulang kaji pelajaran
-          Berpeluang menambahkan kenalan baharu
-          Memperkukuh teknik menjawab
-          Mengisi masa lapang

Soalan 2: Anda  menyertai pertandingan menulis rencana sempena Minggu Bahasa Melayu peringkat sekolah.  Tajuk rencana anda ialah usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk mewujudkan keluarga bahagia.
Tulis rencana anda selengkapnya.

-          Memberi didikan agama
-          Menyediakan keperluan dalam pelajaran
-          Mengutamakan iklim rumah tangga – aman dan bahagia
-          Ibu bapa mencurahkan kasih sayang yang tidak berbe;ah bahagi kepada anak-anak
-          Ibu bapa menjadi suri teladan

·         Format rencana – tidak akur maksimum peringkat Kepujian sahaja

Soalan 3: Jualan murah merupakan strategi pemasaran yang dilakukan oleh para penjual untuk mempengaruhi pengguna.
Huraikan faedah-faedah jualan murah kepada penjual dan pengguna.

-          Para pengguna dapat menjimatkan wang
-          Para pengguna dapat membeli barangan idaman
-          Para pengguna dapat membuat pilihan yang bijak
-          Para peniaga dapat melariskan stok
-          Para peniaga dapat mempromosikan sesuatu produk baharu


Soalan 4: Pembangunan yang tidak terancang telah menjejaskan keindahan alam semula jadi di kebanyakan negara di dunia.
Huraikan peranan pelbagai pihak untuk mengekalkan keindahan alam semula jadi di negara masing-masing.

-          Penguatkuasaan undang-undang
-          Kempen kesedaran
-          Program gotong-royong
-          Program penanaman semula pokok
-          Pendidikan alam sekitar di sekolah

·         Dimensi antarabangsa – perlu menyatakan negara lain selain Malaysia
Jika tidak menyatakan contoh negara di dunia – maksimum peringkat Baik sahaja


Soalan 5: Peribahasa Melayu ada menyebut ‘air dicincang tidak akan putus’ bermaksud hubungan persaudaraan tidak akan terputus sampai bila-bila.
Tulis sebuah cerpen berdasarkan peribahasa tersebut.

-          Menulis cerpen dengan aspek kajian sastera yang jelas seperti tema, persoalan, watak, plot, gaya bahasa.
-          Laras cerpen.
-          Tema – pergaduhan adik-beradik – jelas memperlihatkan pergaduhan adik-beradik kemudian berbaik-baik semula.



SKEMA KERTAS 2
PERATURAN PEMARKAHAN DAN SKEMA JAWAPAN KERTAS 2
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN (PAWAT) 2019

Soalan 1: RUMUSAN
Markah penuh 30 dibahagi kepada:
a. Isi - 20 markah
b. Bahasa - 10 markah
Nota :
(i) Panduan mengira perkataan
Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan
- nama khas
- perkataan berulang
- penggunaan kata sendi di dan ke
- tarikh
- angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
- gelaran
(ii)   Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum  diperiksa.
(iii)  Periksa jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak        perlu diperiksa.
 (iv)  Berikan markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
 (v)   Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat demi ayat, walaupun jumlah          
         perkataan kurang daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
(vi) Jika rumusan kurang daripada 120 patah perkataan, markah tidak dipotong.

Pembahagian markah berdasarkan setiap perenggan.


Bahagian

ISI
Markah

i)   Pendahuluan


2

ii)  Isi Tersurat

4


6


8


10


12



16

iii) Isi Tersirat

12


10


8


6


4


iv) Penutup










2


Jumlah Markah


20



Asas pemberian markah bahasa tertakluk kepada markah isi seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut :

Peringkat
Markah Isi
Markah Bahasa
Huraian
Baik
 18 – 20
 15 - 17
9 – 10 
               7 – 9

Kesinambungan isi baik
Struktur ayat/tatabahasa baik
Kosa kata luas
Tanda baca/ejaan betul

Sederhana
12 - 14
8 - 11
6 – 7
4 – 6

Kesinambungan isi masih baik
Struktur ayat/tatabahasa masih
   memuaskan
Kosa kata masih memuaskan
Tanda baca/ejaan juga
   memuaskan

Lemah
1 - 7
1 - 4

Pada keseluruhannya dalam serba
   kekurangan/tidak memuaskan.



Soalan 1 : Rumusan

Pendahuluan [2 markah]
P1
Petikan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/ kelebihan disiplin dalam kalangan murid di sekolah.

2
P2
Petikan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/ kelebihan disiplin dalam kalangan murid dan kesan-kesan murid tidak berdisiplin.

2
P3
Rumusan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/ kelebihan disiplin dalam kalangan murid dan cabaran untuk mendisiplinkan murid.

2
P4
Petikan/ Rumusan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/ kelebihan disiplin dalam kalangan murid
1
P5
Petikan membincangkan kebaikan/ manfaat/ faedah/ kelebihan disiplin dalam kalangan murid dan cabaran dalam mendisiplinkan murid.

1
P6
Petikan membincangkan kepentingan disiplin dalam kalangan murid di sekolah.

0

.Isi Tersurat [4 hingga 12 markah]
S1
- memastikan murid bertingkah laku baik
2
S2
- mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian
2
S3
- kelihatan berkeperibadian tinggi dan berketerampilan
2
S4
- mengawal murid melakukan perkara-perkara negatif
2
S5
- mengawal diri di dalam kelas semasa proses pembelajaran dan pengajaran
2
S6
- murid tidak mudah terjebak dalam sebarang masalah disiplin di sekolah
2
S7
- menentukan kejayaan seseorang murid dalam pelajaran
2
S8
- menjamin keberkesanan dalam pembelajaran
2
S9
-murid dapat belajar dengan tenang dan selesa
2
S10
-murid dapat memahami kandungan pembelajaran dengan mudah dan berkesan
2


Isi Tersirat [4 hingga 12 markah]
T1
- kurang sokongan/ kerjasama/ perhatian ibu bapa
2
T2
- ibu bapa menyaman sekolah/ mengambil tindakan terhadap sekolah
2
T3
- peraturan sekolah longgar/ guru tidak dibenarkan merotan murid
2
T4
- sikap negatif murid terhadap guru/ murid mengugut/ mengancam guru
2
T5
- pengaruh negatif rakan sebaya
2
T6
- pengaruh media massa
2
T7
- murid terlibat dalam kumpulan gengster/ samseng
2
(Isi-isi tersirat yang lain boleh diterima sekiranya sesuai)
Kesimpulan [2 markah]
K1
- Kesimpulannya, semua pihak perlu bekerjasama untuk mendisiplinkan murid
agar dapat melahirkan masyarakat yang berakhlak mulia.

2
K2
- Kesimpulannya, murid perlu mendisiplinkan diri sendiri agar akhlak/ sahsiah
mereka terpelihara.

2
K3
- Kesimpulannya, murid haruslah berdisiplin semasa berada di kawasan sekolah.
1
 (Kesimpulan lain yang sesuai boleh diterima)


Soalan 2

Markah penuh 35 markah dibahagikan kepada:

Soalan 2 (a) : 9 markah

Soalan 2 (a) : 9 markah

Perhatian bagi soalan 2 (a) hingga Soalan 2 (d)
1. Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri.
2. Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna.
3. Jika disalin bulat-bulat daripada teks dan jawapan itu betul, berikan separuh (50%)
    daripada markah yang diperuntukkan sahaja.

Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
1. Soalan 2 markah :
1.  Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
-Jawapan tepat mengikut konteks/isi cukup dan ayat gramatis
2
-Jawapan kurang tepat/isi tidak cukup
1
-Jawapan tidak tepat/salah
0


2.   Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
-Isi cukup dan lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
3
-Isi cukup dan lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis -Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat gramatis
2
-Isi kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
1
-Isi tidak betul/tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
0

3.   Soalan 4 markah:-
DESKRIPSI
MARKAH
- Isi cukup dan lengkap/releven dengan tugasan dan ayat gramatis
4
- Isi cukup dan lengkap/releven tetapi ayat kurang gramatis
3
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
2
-Isi kurang lengkap/kurang releven dan ayat kurang gramatis
1
- Isi tidak betul/ tidak releven dengan tugasan tetapi ayat gramatis
0

Soalan 2(a): Petikan Umum
(i) Maksud persepsi positif:-
MARKAH
- pandangan/ tanggapan/ gambaran yang baik
2
- pandangan/ tanggapan/ gambaran positif
1
- persepsi yang baik
1
.
                                                                                                            [Maksimum : 2 markah]



(ii)
Kesan-kesan
MARKAH
P1
- merosakkan harta benda sekolah                 
1
P2
- terlibat dalam pergaduhan di kawasan sekolah
1
P3
- ponteng kelas
1
P4
- lewat masuk ke kelas
1

 [Maksimum : 3 markah]
[Isi cukup : 2 isi]
(iii)
Usaha Ibu bapa
MARKAH
P1
- memberi didikan agama/ mendidik anak-anak tentang agama/
bersolat  
1
P2
- menasihati/ memotivasikan anak-anak
1
P3
- sentiasa bersama-sama/ mendampingi anak-anak
1
P4
- menunjukkan sahsiah/ akhlak/ disiplin yang baik
1
P5
- memberi perhatian/ kasih sayang kepada anak-anak
1
P6
- memantau tingkah laku anak-anak
1

 (Usaha lain yang berkaitan boleh diterima)

[Maksimum : 4 markah]
[Isi cukup : 3 isi tanpa huraian]
ATAU
[Isi cukup : 2 isi dengan huraian]




2(b) dan 2 (c)

Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
(i)                 Berdasarkan petikan cerpen, apakah maksud kata-kata pemimpin, rakyat mesti membuka mata dan melihat potensi?                                                       [2 markah]

-          Merebut peluang dalam bidang pertnian                                         (1 markah )
-          Pelbagai batuan dan skim pembiayaan                                           ( 1 markah )

(ii)              Kerajaan telah menyediakan banyak peluang dalam bidang pertanian namun masih kurang mendapat sambutan.                                    
Pada pandangan anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan orang ramai tidak berminat dalam pertanian?                                                                        [3 markah]

-          Modal / Kos                                                                                   ( 1 markah )
-          Pekerjaan susah/ berat/ perlukan tenaga                                         ( 1 markah )
-          Tidak berminat                                                                               ( 1 markah )
-          Tidak  berani menghadapi risiko/ bencana alam                           ( 1 markah )
-          Imej kerjaya yang tidak menarik / tidak glamor

(iii)            Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan dan satu latar masyarakat lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.
[ 4 markah ]
                        Latar masyarakat dalam petikan.
-          Masyarakat yang berani menangung risiko. Hakim berani memajukan tanah untuk pertanian.
-          Masyarakat yang gigih. Hakim gigih untuk menceburi bidang pertanian.

Latar masyarakat dalam cerpen
-          Masyarakat prihatin . Azam mengambil berat dan sentiasa  bersedia mendengar keluhan dan membantu Hakim.
-          Masyarakat generasi muda yang terpelajar. Hakim dan Azam berpendidikan tinggi.
-          Masyarakat yang suka menabung. Pak Kaduk dan orang kampong suka menyabung ayam.
Soalan 2 (c) - Petikan Prosa Tradisional

(i)                 Berikan maksud rangkai kata dewal orang berzikir. (2 markah)

-          Orang berdoa / berzikir sekeliling kota                     (2 markah)

(i)                 Apakah tindakan Sidi Arab apabila mendengar khabar Cau Pandan hendak menyerang Melaka? (3 markah)
-       Berdiri di hadapan baginda (Sultan Muzaffar Syah)                       (1 markah)
-       Dihalanya panahnya ke benua Siam                                              (1 markah)
-       Menarik panahnya sambil menyeru agar Cau Pandan mati           (1 markah)

(ii)              Sekiranya anda Sultan Muzaffar Syah, apakah tindakan yang anda lakukan untuk membalas jasa Sidi Arab yang telah berjaya membunuh Cau Pandan? (3 markah)
-       Memberikan hadiah / persalinan pakaian                                       (1 markah)
-       Memberikan gelaran / anugerah                                                     (1 markah)
-       Melantiknya sebagai pembesar istana / memberikan jawatan       (1 markah)
-       Mengahwinkannya dengan puteri / kerabat diraja                          (1 markah)


SOALAN 2 (d) Skema jawapan

(i)   Berikan maksud Seisi negeri gundah-gulana.                                                       [ 2 markah ]
      - seluruh rakyat dalam negeri   berduka cita   ( 2 markah )
      - seisi negeri berduka cita                                (1 markah )
      - seluruh rakyat dalam negeri gundah-gulana  (1 markah)

(ii)  Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang  perlu diambil oleh seorang raja bagi
       menjaga keamanan   negerinya daripada  ancaman  musuh?                              [ 3 markah ]
       Berikan dua langkah.
     (a) sentiasa memastikan  tahap kawalan/ pertahanan negara berada di tahap maksimum atau
           siap siaga agar keselamatan negara  terjamin.
     (b) sentiasa menjalan risikan keselematan agar sebarang kejadian buruk dapat dihidu atau
          dikenalpasti lebih awal dan dapat mengambil tindakan  pantas mengatasinya.
     (c) mengadakan rondaan berjadual/ berkala di kawasan yang dikenalpasti berisiko tinggi agar
          dapat mengekang sebarang bentuk ancaman atau masalah kepada negeri.
     (d )menggunakan  sistem kawalan elektronik di sempadan negeri seperti CCTV atau kawalan
           satelit bagi membantu kerja pemantauan sempadan lebih mudah dan pantas.
          ( perlu dua  isi sahaja dengan bahasa gramatis)

(iii) Nyatakan dua gaya bahasa dalam syair  ini beserta contohnya.                         [ 4 markah ]
-          dua gaya Bahasa yang terdapat dalam syair tersebut adalah:
(a) Gaya Bahasa pengulangan  kata contohnya ‘ beberapa bulan beberapa hari’ ( 1+1)
(b) Gaya Bahasa  simile contohnya  ‘ Mendengar gempar seperti perang’(1+1)
(c) Penggunaan Bahasa Arab seperti  halifah ( rangkap 2, baris 2) (1+1)
(d) penggunaan bahasa klasik seperti bahari ( rangkap 2, baris 3) (1+1)
(e) inversi sepeti dalam ayat ,’ Melayanglah ungags dari angkasa (rangkap 6, baris 2)
     sepatutnya ‘unggas melayanglah dari angkasa’(1+1)
(f) Hiperbola seperti dalam ayat ,’Datanglah menyambar suaranya bahana’(rangkap 7, baris 1)
     (1+1)
SKEMA SOALAN 3

Soalan 3a

a)      Gamat
gamat I bising, riuh-rendah: Dewan Rakyat ~ dgn gelak ketawa hari ini;
gamat II sj binatang laut spt teripang tetapi lebih pendek dan lebih kurus (biasanya hidup di celah-celah atau di bawah batu, dan digunakan utk mengubati penyakit luka dalam akibat jatuh, bersalin, dsb), Holothuria spp.; air ~ air drpd gamat yg diawetkan; ibu ~ gamat yg diawet atau disimpan sehingga menjadi kecut dan mengeluarkan air.
gamat III ark; bergamat berlagu, bernyanyi;
            menggamat; ~ lagu melagukan.
gamat IV; kayu ~ kayu keramat yg dipakai sbg cap kerajaan.
gamat V; akar ~ sj tumbuhan (pokok memanjat), Pterisanthes cissoides.

b)      Hangat
hangat 1. panas api (bukan panas matahari): air ~; besi ~; 2. terlebih timbangan drpd yg sebenarnya: timbangannya biar ~ jangan kurang; 3. meriah, seronok: ia mendapat sambutan ~; 4. tidak tenang atau tenteram, genting, tegang (suasana politik dll): kedudukan politik negara kembali ~; perdebatan yg ~; 5. masih baru lagi berlaku dsb (berita, peristiwa, dll), panas: berita yg ~; buku yg masih ~; 6. berapi-api, penuh semangat: pidato yg ~; ~ dingin kegembiraan dan kesusahan; ~ hati a) sangat marah; b) girang hati;

c)      Bidang

bidang I 1. permukaan yg datar (batasnya tertentu): maka seludang mayang itu menjadi gong, Jeming namanya, ~nya menjadi pedang; 2. ukuran lebar sesuatu (spt kain, tikar, dll): kain ini ~nya 39 inci atau satu meter; 3. lebar: dadanya ~; 4. ukuran panjang (kira-kira lima hasta): dua ~; 5. penjodoh bilangan bagi benda yg luas (spt tanah dsb): di tengah-tengah se~ sawah; 6. kegiatan yg diceburi, lapangan:
    
soalan 3 b

i)                   Hutan sekitarnya segar-bugar bagaikan hamparan hijau. ( FN + FA)
ii)                 Basikal merah itu untuk adik saya.( FN+FS)
iii)               Kebudayaan nasional lambang identiti  negara.(FN + FN)
iv)               Beberapa orang pakar bedah sedang melakukan pembedahan tersebut.(FN +FK)
v)                  Reka bentuk Perbadanan Putrajaya merupakan ilham Tun Dr. Mahathir Mohammad.(FN +FN)
vi)               Atlet-atlet yang akan ke luar negara sedang menjalani latihan di Kompleks Sukan Negara.(FN + FK)


Soalan 3C

Kesalahan ejaan
Pembetulan
samada
Sama ada
masaalah
Masalah
dinegara
di negara

Kesalahan imbuhan
Pembetulan
binaan
Pembinaan
mendalami
Mendalamkan
menghadkan
mengehadkan


Soalan 3d

Kesalahan istilah
Pembetulan
disalahertikan
Disalahgunakan
melupuskan
Merosakkan/ memusnahkan
pembaziran
Pencemaran

Kesalahan tatabahasa
Pembetulan
Umpama sebagai
Umpama sebuah
bagi
Kepada
yang
bahawa


Soalan 3e

i)                   Tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas.
ii)                 Kerana nila setitik rosak susu sebelangga.
iii)               Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak.




Jawapan 4 (a) Novel

Perwatakan watak utama ( Lili)

·         Gadis berumur 17 tahun.

·         Seorang yang pemalu dan menjaga pergaulannya dengan orang yang tidak dikenali.
Buktinya, Lili begitu berhati-hati dan hanya diam ketika di dalam bas sewaktu dalam perjalanan pulang ke kampung ibunya di Dungun , Terengganu.

·         Seorang yang sangat patuh kepada ibu bapanya.
Buktinya, Lili sanggup menunaikan permintaan ibunya agar pulang ke kampung sedangkan dia mahu menghabiskan cuti persekolahannya bersama-sama rakan sekelasnya.

·         Seorang anak yang menghormati ibunya.
Buktinya, Lili meminta restu / kebenaran daripada ibunya dahulu sebelum pulang ke kampung.

·         Seorang yang amat menitikberatkan  penjagaan kesihatan.
Buktinya, semasa Lili dalam perjalanan pulang ke kampung, masanya banyak dihabiskan dengan membaca buku mengenai panduan pemakanan sihat melalui sayur-sayuran dan buah-buahan.

·         Seorang yang taat kepada perintah agama.
Buktinya, Lili solat berjemaah bersama-sama datuk dan neneknya ketika di kampung.

·         Seotang yang ringan tulang dan suka membantu orang.
Buktinya, Lili akan membantu nenek menghidangkan air kepada tetamu yang datang ke rumah datuk.

·         Seorang yang pintar dalam pelajaran dan mahir dalam pelbagai bahasa.
Buktinya, Lili mahir dalam bahasa Cina, Jepun, Thailand dan Latin.

·         Seorang yang prihatin untuk membantu menyelesaikan masalah orang lain.
Buktinya, Lili berusaha untuk membantu menyelesaikan masalah rumah tangga Che Jah dan Seman walaupun telah ditegur oleh nenek dengan meminta pertolongan Kak Hamimah.

·         Seorang yang suka menulis diari.
Buktinya, segala maklumat dan cerita yang disampaikan oleh nenek akan dicatat di dalam diari. Segala pemasalahan yang dihadapinya akan dipendam dan ditulis di dalam diari sahaja. Lili lebih suka memendam sahaja masalahnya.






Jawapan 4 (a) Novel

Perwatakan watak utama ( Dahlia)

·         Gadis berumur 19 tahun.

·         Seorang yang menghormati orang tua.
Buktinya, Dahlia tidak membalas dengan kata-kata yang kurang sopan walaupun Aton  memaki hamun dan memfitnahnya perempuan yang rosak akhlak.

·         Seorang yang penyayang terhadap keluarganya.
Buktinya, Dahlia sanggup berulang alik dari rumah ke sekolah semata-mata untuk memastikan adik-beradiknya mendapat penjagaan yang sempurna sepanjang ibunya menerima rawatan di hospital.

·         Seorang yang bertanggungjawab sebagai anak sulung.
Buktinya, Dahlia menyatakan kesediaannya untuk menjaga adik bongsunya, Anggerik dan adik-adiknya yang lain sepanjang ketiadaan ibu dan bapanya.

·         Seorang yang cekal dan tabah menghadapi dugaan hidup.
Buktinya, Dahlia menempuh semua dugaan dan masalah yang berlaku dalam keluarganya dengan tabah.

·         Seorang yang pintar dalam pelajaran.
Buktinya, walaupun Dahlia sering tidak hadir ke sekolah tetapi dia berjaya mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan dan akhirnya berjaya menyambung pelajaran ke Jepun.

·         Seorang yang berpandangan jauh.
Buktinya, Dahlia sanggup menerima tawaran mengikuti Kursus Pengurusan Perniagaan peringkat ijazah pertama selama empat tahun di Jepun walaupun terpaksa berjauhan dengan keluarga.

·         Isi-isi lain yang relevan boleh diterima.











Jawapan 4 (b) Novel

Perasaan setelah membaca novel (Jendela Menghadap Jalan):
·         Sedih
Alasan : Sedih melihat ketabahan Cik Jah menghadapi masalah rumah tangga walaupun telah bertahun-tahun menjadi mangsa keganasan suaminya Seman.
·         Kagum
Alasan : Kagum dengan kesungguhan datuk yang masih tetap mempertahankan perubatan tradisional walaupun orang kampung telah beralih ke perubatan moden.
·         Benci
Alasan : Benci dengan sikap Seman yang tidak bertanggungjawab sebagai suami dan bapa.
·         Marah
Alasan : Marah dengan sikap orang kampung yang tidak ambil peduli tentang masalah Che Jah dan Seman. 


Perasaan setelah membaca novel (Songket Berbenang Emas):

·         Sedih
Alasan : Sedih melihat ketabahan Dahlia menghadapi semua masalah yang menimpa diri dan keluarganya.
·         Kagum
Alasan : Kagum dengan kesungguhan Dahlia yang tetap belajar walaupun di tempat yang kurang selesa iaitu di pusat pemindahan baniir setelah rumahnya rosak akibat banjir.
·         Benci
Alasan : Benci dengan sikap Aton yang sering memfitnah dan memaki hamun Dahlia serta menyalahkan Dahlia kerana kematian anaknya .
·         Marah
Alasan : Marah dengan sikap Nek Kiah kerana termakan hasutan Seman supaya Nek Kiah meminta Embong membayar sebanyak RM 15,000 jika ingin terus tinggal di rumah itu. 

·         Isi-isi lain yang relevan boleh diterima.




Tiada ulasan: