1103/2
|
PEPERIKSAAN AWAL TAHUN 2019
|
1103/2
|
TINGKATAN 5
|
|
BAHASA MELAYU
|
|
Kertas 2
|
|
Mac
|
|
2 ½ jam
|
Dua jam tiga puluh minit
|
JANGAN BUKA KERTAS PEPERIKSAAN
INI SEHINGGA DIBERITAHU
1. Kertas peperiksaan ini
mengandungi empat soalan.
2. Jawab semua soalan.
3.
Jawapan bagi Soalan 2(b), Soalan 2(c), Soalan 2(d) dan Soalan 4
berdasarkan teks Komponen Kesusasteraan Melayu Tingkatan 4 dan
Tingkatan 5.
4. Jawapan boleh ditulis dalam
tulisan Rumi atau Jawi
Kertas soalan ini mengandungi 8 halaman bercetak
[Lihat halaman sebelah
1103/2 © 2019 Hak Cipta Panitia Bahasa Melayu
SULIT
Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan disiplin dalam kalangan murid
dan cabaran untuk mendisiplinkan murid. Panjangnya rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Disiplin ialah kemahuan untuk mentaati
atau menghormati peraturan baik dalam keagamaan, etika sosial mahu pun dalam
sesebuah organisasi. Seseorang yang berdisiplin apabila melakukan pelanggaran
terhadap disiplin, walaupun sedikit, tetapi dia tetap akan berasa bersalah
kerana mengkhianati diri sendiri yang menjatuhkan maruah dirinya. Pelanggaran
terhadap disiplin juga boleh menjejaskan hubungan antara individu berkenaan
dengan orang-orang di sekelilingnya.
Dalam konteks sekolah, disiplin adalah
satu peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah untuk memastikan murid
bertingkah laku baik. Perlakuan murid yang baik mencerminkan tahap disiplin
sesebuah sekolah. Sekolah yang terkawal disiplinnya menjadi pilihan ibu bapa
untuk menyekolahkan anak-anak mereka. Selain itu, murid dapat mengamalkan
nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. Penerapan nilai murni dalam diri
murid akan memberi persepsi positif
dalam kalangan ibu bapa terhadap tingkah laku anak-anak mereka. Murid yang
berdisiplin kelihatan berkeperibadian tinggi dan berketerampilan. Seorang murid
yang mempunyai personaliti yang baik lazimnya bersedia untuk belajar. Disiplin
yang dikenakan juga dapat mengawal murid daripada melakukan perkara-perkara
negatif. Murid akan dikawal daripada merosakkan harta benda sekolah dan
terlibat dalam pergaduhan di kawasan sekolah.
Seandainya seseorang murid berdisiplin,
maka murid boleh mengawal diri di dalam kelas semasa proses pembelajaran dan
pengajaran sedang berlangsung. Murid dapat belajar dengan tenang dan selesa
kerana tiada gangguan semasa guru sedang mengajar. Lantaran itu, murid dapat
memahami kandungan pembelajaran dengan mudah dan berkesan. Pada masa yang sama,
murid tidak mudah terjebak dalam sebarang masalah disiplin di sekolah seperti
ponteng kelas atau lewat masuk ke kelas. Hal ini akan memudahkan pihak sekolah
melaksanakan semua program sekolah dengan lancar. Faktor disiplin juga
memainkan peranan utama menentukan kejayaan seseorang murid dalam pelajaran.
Hal ini terbukti apabila keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia diumumkan, murid yang mempunyai tahap disiplin
tinggi dapat menempa kejayaan cemerlang.
Murid haruslah mengetepikan permasalahan
peribadi agar mudah memperoleh ilmu yang disampaikan oleh guru. Murid yang
berdisiplin dapat menjamin keberkesanan dalam pembelajaran. Oleh itu, hubungan
yang baik dan harmonis antara guru dengan murid sangat penting dalam mewujudkan
suasana kondusif di sekolah. Tanpa disiplin, murid tidak akan ke mana-mana dan
sukar untuk beroleh kejayaan.
Dipetik dan diubah
suai daripada
‘Disiplin Perisai
Kawalan Diri’
oleh Izani Hj.
Daud,
Wadah
Siswa, Januari 2013
Soalan 2:
Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2(a) –
Petikan Umum
Berdasarkan
petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan
maksud rangkai kata persepsi positif
berdasarkan petikan.
[2 markah]
(ii)
Pengarang menyatakan beberapa kesan
jika para murid tidak berdisiplin.
Nyatakan
kesan-kesan tersebut.
[3 markah]
(iii)
Ibu bapa berperanan penting dalam
membentuk disiplin anak-anak agar menjadi insan yang berakhlak mulia dan
bersahsiah baik.
Pada
pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh diambil oleh ibu bapa untuk
mendisiplinkan
anak-anak?
[4 markah]
Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
Baca petikan
cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sejak dahulu, dia sering mendengar pidato, “Tuan-tuan dan puan-puan, sebahagian
besar bahan makanan rakyat kita ialah bahan makanan yang diimport, sedangkan
kita ada ratusan ribu ekar yang terbiar kosong
dan tidak produktif. Mengapakah kita bergantung pada beras, ikan,
daging,ayam dan sayur-sayuran import? Keadaan ini akan membahayakan kita kalau
terjadi sesuatu bencana. Kerajaan mengutamakan bidang pengeluaran makanan
kerana ini soal keselamatan Negara.”
Pemimpin tertinggi sendiri pernah
berkata, “Rakyat mesti membuka mata dan
melihat potensi yang ada dalam bidang
pertanian. Saya menyeru kepada rakyat sekalian agar merebut peluang ini,
terutama ribuan siswazah Melayu yang masih menganggur.Kerajaan menyediakan
banyak peluang terutama kepada keistimewaan dalam Dasar Ekonomi Baru. Ada
pelbagai bantuan dan skim pembiayaan untuk projek pertanian yang dikendalikan
oleh sebuah bank khusus. Nah semuanya ada di hadapan anda! Yang diperlukan
sekarang ialah kesanggupan anda untuk bekerja kuat. Ingat slogan ini,
“Pertanian adalah Perniagaan”
Hakim telah mendengar dengan penuh
minat. Segala kata itu membakar semangatnya untuk memajukan tanah yang
ditebusnya. Dia juga berharap kejayaannya nanti akan menjadi contoh teladan
kepada orang yang seketurunan dengannya yang mendapat kelebihan daripada Dasar Ekonomi Baru dan pelbagai projek pembangunan
sebuah kerajaan yang prihatin.
Dipetik daripada
cerpen “Kaduk, Ayam Dan Raja”
oleh Zurinah
Hassan
dalam antalogi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Kementerian
Pendidikan Malaysia.
(i)
Berdasarkan petikan cerpen, apakah maksud
kata-kata pemimpin, Rakyat mesti membuka mata dan melihat potensi yang ada
dalam bidang pertanian?
[2 markah]
(ii)
Kerajaan telah menyediakan banyak peluang
dalam bidang pertanian namun masih kurang mendapat sambutan sehingga kerajaan
terpaksa mengimport terutamanya bahan-
bahan makanan.
Pada pandangan
anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan orang ramai tidak berminat dalam
pertanian?
[3 markah]
(iii)
Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan dan satu latar masyarakat lain daripada
keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.
[
4 markah ]
Soalan
2
(c) - Petikan Prosa Tradisional
Baca
petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti , kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Maka kedengaranlah
ke Melaka, Cau Pandan, anak Bubunnya, akan dititahkan menyerang Melaka. Maka
ada seorang hamba Allah diam di Melaka, bangsanya Arab, Sidi Arab Namanya
disebut orang. Maka tuan itu senantiasa bermain panah lasykar, seperti dewal orang berzikir. Barang ke mana
tuan itu pergi, panah itu dibawanya. Maka tatkala itu Tuan Sidi Arab itu pun
ada menghadap Sultan Muzaffar Syah. Telah tuan itu mendengar khabar Cau Pandan
akan datang ke Melaka itu, maka tuan itu pun berdiri di hadapan baginda. Maka
dihalakannya panahnya itu ke benua Siam. Maka kata Tuan Sidi Arab, sambil
menarik panahnya itu, “Mati engkau, Cau Pandan”.
Maka Sultan Muzaffar Syah pun
tersenyum; maka titah baginda pada Tuan Sidi Arab itu, “Jikalau sungguh mati
Cau Pandan, sungguhlah tuan keramat”.
Adapun Cau Pandan itu, lagi di benua
Siam, maka berasa kepada dadanya seperti kena panah, maka Cau Pandan pun sakit
muntahkan darah lalu mati. Maka tidaklah jadi Siam menyerang Melaka, sebab mati
Cau Pandan itu. Maka itulah diperbuatkan orang nyanyi :
Cau Pandan anak
Bubunnya,
Hendak menyerang
ke Melaka;
Ada cincin berisi
bunga,
Bunga berladung si
air mata.
Dipetik daripada ‘ Burung Terbang
Dipipiskan Lada’
dalam antologi Sejadah Rindu,
Kementerian
Pendidikan Malaysia
(i)
Berikan maksud rangkai kata dewal
orang berzikir. [2
markah]
(ii)
Apakah tindakan Sidi Arab apabila
mendengar khabar Cau Pandan hendak menyerang Melaka?
[3 markah]
(iii)
Sekiranya anda Sultan Muzaffar Syah,
apakah tindakan yang anda lakukan untuk membalas jasa Sidi Arab yang telah
berjaya membunuh Cau Pandan?
[3 markah]
Soalan 2(d) -
Puisi Tradisional
Baca syair di
bawah dengan teliti, kemudian jab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
SYAIR
BIDASARI
1
Dengankan
tuan suatu riwayat, 1
Raja
di desa Negeri Kembayat,
Dikarang
fakir jadikan hikayat,
Supaya
menjadi tamsil ibarat.
Ada
raja suatu negeri, 2
Sultan
halifah akas bestari,
Asalnya
baginda raja yang bahari,
Melimpah
ngadil dagang senteri.
Hairan
orang empunya temasya, 3
Baginda
itulah raja perkasa.
Sangat
tiada merasai susah,
Entah
pada esok dan lusa.
Seri
sultan raja bestari, 4
Setelah
ia sudah beristeri,
Beberapa
bulan beberapa hari,
Hamillah
puteri permaisuri.
Beberapa
lamanya dalam kerajaan, 5
Baginda
duduk bersuka-sukaan,
Datanglah
beroleh kedukaan,
Baginda
meninggalkan tahta kerajaan.
|
Datanglah
kepada suatu hari,
6
Melayanglah
unggas dari angkasa,
Unggas
gurda sangat perkasa,
Menjadi
negeri rosak binasa
Datanglah
menyambar suaranya bahana, 7
Gemparlah
sekalian mulia dan hina,
Seisi negeri
gundah –gulana,
Membawa
diri ke mana- mana.
Bagindapun
sedang dihadap orang, 8
Mendengar
gempar seperti perang,
Bertitah
baginda raja yang garang,
“Gempar
ini apakah kurang.”
Jamilah Hj.
Ahmad
(Penyelenggara)
Syair Bidasari,
1989.
Antologi
Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul
Dewan
Bahasa dan Pustaka.
|
(i) Berikan maksud Seisi negeri
gundah-gulana.
[ 2 markah ]
(ii) Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah
yang perlu diambil oleh seorang
raja
bagi
menjaga keamanan negerinya
daripada ancaman musuh?
Berikan dua
langkah.
[ 3 markah ]
(iii) Nyatakan dua gaya bahasa dalam syair
ini beserta contohnya.
[ 4 markah
]
Soalan 3:
Pengetahuan dan Kemahiran Berbahasa
[30
markah]
Jawab semua soalan
(a) Bina dua ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda
faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas
i)
gamat
ii)
hangat
iii)
bidang
[6 markah]
(b)
Nyatakan pola ayat bagi ayat-ayat di bawah
ini sama ada ayat tersebut berpolakan Frasa Nama + Frasa Nama (FN +FN), Frasa
Nama + Frasa Kerja (FN +FK), Frasa Nama + Frasa Adjektif (FN +FA), Frasa Nama +
Frasa Sendi Nama (FN +FSN).
i)
Hutan
sekitarnya segar-bugar bagaikan hamparan hijau.
ii)
Basikal
merah itu untuk adik saya.
iii)
Kebudayaan
nasional lambang identiti negara.
iv)
Beberapa
orang pakar bedah sedang melakukan pembedahan tersebut.
v)
Reka
bentuk Perbadanan Putrajaya merupakan ilham Tun Dr. Mahathir Mohammad.
vi)
Atlet-atlet
yang akan ke luar negara sedang menjalani latihan di Kompleks Sukan Negara.
[ 6 markah]
(c)
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan
dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih
daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak
perlu menyalin ayat itu semula.
i)
Kemajuan
industri pelancongan memerlukan tenaga profesional dan buruh yang banyak samada
yang terlibat dengan kerja binaan mahupun pengurusan.
ii)
Kerja-kerja
mendalami Sungai Muda telah dijalankan untuk
mengatasi masaalah banjir kilat yang sering berlaku di Bandar Seri
Setia.
iii)
Kerajaan
Malaysia telah menghadkan kemasukan buruh asing demi kesejahteraan rakyat di negara
ini.
[ 6 markah]
(d)
Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan penggunaan
kata atau istilah dan tiga kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin
petikan itu semula.
Bumi
umpama sebagai rumah besar bagi segala benda yang merangkumi manusia, haiwan
dan tumbuh-tumbuhan. Walau bagaimanapun, hanya manusia yang dianugerahi akal
dan kebijaksanaan untuk menguruskan bumi ini. Namun begitu, akal dan
kebijaksanaan itu sering disalahertikan termasuklah tindakan manusia melupuskan
alam dan melakukan pembaziran dengan sewenangnya. Perkara ini jelas menunjukkan
yang tindakan tersebut dilakukan tanpa memikirkan kesan baik dan buruknya.
[ 6 markah]
(e) Baca ayat-ayat di bawah
dengan teliti, kemudian kemukakan peribahasa yang sesuai dengan ayat-ayat tersebut.
i)
Permainan
tradisional seperti permainan gasing, wau dan congkak merupakan permainan yang
____________________, perlu dipertahankan untuk mengekalkan tradisi Melayu.
ii)
Hanya
disebabkan perangainya yang suka mencuri, habis satu keluarganya turut dituduh,
bak kata peribahasa ____________________________.
iii)
Apabila
kita berada di tempat orang, kita hendaklah mematuhi peraturan mereka seperti
kata pepatah ______________________________________.
[
6 markah]
Soalan 4 : Novel
[15
markah]
Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang
berikut:
(i)
Leftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib
(ii)
Di Sebalik Dinara karya Dayang Nor
(iii)
Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin
(iv)
Pantai Kasih karya Azmah Nordin
(v)
Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
(vi)
Tirani karya Beb Sabariah
(vii)
Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop
(viii)
Silir Daksina karya Nizar Parman
(a)
Berdasarkan
sebuah novel yang telah anda kaji,
jelaskan dua perwatakan watak utama
dalam novel tersebut. [7
markah]
(b)
Berdasarkan dua
buah novel yang telah anda pelajari, nyatakan perasaan anda setelah membaca novel tersebut. Berikan alasan anda. [8
markah]
KERTAS SOALAN TAMAT
Tiada ulasan:
Catat Ulasan