Rabu, 27 Februari 2019

FORMAT SOALAN PROSA MODEN SOALAN 2(B) DAN FOKUS PERSEDIAAN MENJAWAB SOALAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN (PAWAT) 2019

CORETAN SAYA PADA MALAM INI BERKISAR FORMAT SOALAN KERTAS BAHASA MELAYU 2, SOALAN 2(B) IAITU PEMAHAMAN PROSA MODEN. SEBAGAI MAKLUMAN SEMUA SOALAN BAHAGIAN 2(B) MEMPUNYAI KAEDAH MENJAWAB YANG SAMA, WALAUPUN SOALANNYA BERBEZA.

SEBELUM SAYA MELANJUTKAN CORETAN INI, PELAJAR TING 5 PERLU FAHAM SKOP SOALAN ANTOLOGI PROSA MODEN TINGKATAN 4 DAN 5 ADALAH SEPERTI BERIKUT:-

SENARAI ANTOLOGI KOMSAS TING 4
  1. CERPEN KADUK, AYAM DAN RAJA
  2. CERPEN MUNSYI
  3. CERPEN JAKET KULIT KIJANG DARI ISTANBUL
  4. DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ( SPM JUN 2017)

SENARAI ANTOLOGI KOMSAS TING 5
  1. CERPEN CINTA AHMAD MUTAWAKKIL
  2. CERPEN GERHANA MANUSIA
  3. CERPEN HIPERTENSI
  4. DRAMA BUKAN GILA

OLEH SEBAB PELAJAR TING 5 2019 BARU MASUK MINGGU KELAPAN PERSEKOLAHAN SUDAH PASTI SKOP SOALAN YANG KELUAR UNTUK PAWAT TIDAK AKAN MENJURUS KEPADA SOALAN KAJIAN ANTOLOGI TING 5 SEPERTI CERPEN GERHANA, HIPERTENSI, DAN DRAMA BUKAN GILA KERANA SUDAH PASTI PELAJAR MASIH BELUM MEMBUAT KAJIAN UNTUK SOALAN-SOALAN BERKENAAN. BESAR KEMUNGKINAN SOALAN YANG AKAN KELUAR MENJURUS KEPADA SOALAN TINGKATAN 4 ( RUJUK SOALAN KAJIAN TINGKATAN 4 SAMA ADA CERPEN KADUK, AYAM DAN RAJA, CERPEN MUNSYI, CERPEN JAKET KIJANG DARI ISTANBUL, ATAU DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA.
KEMUNGKINAN UNTUK SOALAN KOMSAS ANTOLOGI SEJADAH RINDU KAJIAN ANTOLOGI TINGKATAN 5 DIKELUARKAN ADALAH KECIL, JIKA KELUARPUN SOALAN YANG PALING AWAL IALAH CERPEN CINTA AHMAD MUTAWAKIL.

NAMUN, FOKUS CORETAN SAYA ADALAH KAEDAH MENJAWAB SOALAN 2(B) i, ii, dan iii. CUBA PELAJAR LIHAT SOALAN-SOALAN BERKENAAN DAN PELAJAR PERLU FAHAM FORMAT SOALAN SERTA KEHENDAK SOALAN SAMA  UNTUT 2(B) i, 2(b) ii, dan 2(b) iii

SOALAN
KEHENDAK SOALAN
2 (B) i
Jawapan soalan ada di dalam teks. Oleh sebab itu, pelajar tidak perlu risau kerana jawapan ada di dalam teks. Pelajar Cuma perlu mencari jawapan soalan berkenaan di dalam teks secara teliti.Kebiasaannya ada tiga jawapan disenaraikan. Isi cukup hanya dua dan sebagai cadangan pelajar perlu menjawab tiga isi kerana isi ketiga sebagai “backup” jika salah satu isi salah. ( Markah 2)
2 (B) ii
Jawapan dalam bentuk KBAT. Pelajar perlu menjawab soalan berdasarkan pendapat sendiri. Jawapan pelajar perlu logik. ( Markah 3)
 2 (B) iii
Soalan mesti berkaitan kajian teks sama ada tema, persoalan, watak perwatakan, latar masyarakat, latar masa, latar tempat,gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
Cuba rujuk kata kunci soalan contoh senaraikan, nyatakan, tuliskan jawapan tidak perlu huraian dan senaraikan sekurang-kurangnya 3 isi.
Jika soalan menggunakan kata kunci huraikan, jelaskan, terangkan, jawapan pelajar perlu dihuraikan dengan menghuraikan jawapan. Isi yang perlu 2 isi sekurang-kurangnya ( Isi 1 markah dan huraian 1 markah ) ( Markah 4)

:     
      

SKOP SOALAN KERTAS PROSA MODEN TINGKATAN 4 ADALAH SEPERTI BERIKUT:-

Soalan 2(b) - Petikan Cerpen

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
       Aku membuat keputusan untuk berjalan bersama-sama dengan Kak Chah, Dr. Liza, Shahmeem, Hajah Zalehon dan Hajah Normah. Nampaknya, agak sukar juga menawar harga barangan yang ingin dibeli. Tiada tanda harga dipamerkan dan harga disebut hanya kepada sesiapa yang bertanya. Setelah singgah di beberapa buah kedai, kami mendapati bahawa perbezaan harga terlalu ketara. Contohnya, ada peniaga menjual rantai kunci dengan harga LT5, LT4, dan LT3 lira, sedangkan aku pemah bertanya kepada peniaga-peniaga kedai kecil di luar Istanbul dan diberitahu bahawa harga rantai kunci itu cuma satu setengah lira! Aku mula berasa menyesal kerana tidak membeli sedikit-sedikit sebelum ini.
      Seorang lelaki berbaju-T merah, berjaket kulit hitam, dan berwajah tampan keluar dari sebuah kedai menjual jaket kulit. Dia menyapa ramah.

“Hello lady! Assalamualaikum. Where are you come from? Singapore? Malaysia? We have
many leather jackets. Come in. You want to try? “
Aku cuma tersenyum. Sama ada betul atau tidak tatabahasa Inggerisnya, aku tertarik akan keramahannya. Mataku terpaku pada sepasang sarung tangan kulit berwama hitam di rak cermin. Aku tiba-tiba teringat akan Abang Long yang menunggang motosikal pergi balik kerja. Sekiranya ada sarung tangan kulit, tentu tangan Abang Long tidak terdedah pada terik matahari.
Dipetik daripada cerpen ‘Jaket Kulit Kijang dari Istanbul’
oleh Maskiah Haji Masrom dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Kementerian Pendidikan Malaysia.

(i) Berdasarkan petikan di atas, aku dan rakan-rakannya terpaksa berhadapan dengan masalah ketika  
     mereka ingin membeli barang.
     Kemukakan masalah tersebut.                                                                                          [2 markah]

     Masalah tersebut ialah:

1
agak sukar menawar harga barangan yang ingin dibeli
2
Tiada tanda harga dipamerkan
3
Harga disebut hanya kepada sesiapa yang bertanya
4
Perbezaan harga terlalu ketara

(ii) Pengguna bijak akan membeli barangan berkualiti, membuat perbandingan harga, dan
      membuat pilihan yang tepat.
     Pada pendapat anda, bagaimanakah pengguna boleh membuktikan bahawa mereka tergolong               dalam  golongan pengguna yang bijak berbelanja?                                                          [3 markah]

     Pada pendapat saya, pengguna boleh membuktikan bahawa mereka tergolong dalam  golongan
     pengguna yang bijak berbelanja dengan cara:-


1
Membuat senarai barangan yang ingin dibeli sebelum berbelanja
2
Membandingkan harga barangan yang ingin dibeli sebelum membeli
3
Membeli bahan yang tidak mudah rosak secara pukal.
4
Membeli barangan mengikut keperluan bukannya mengikut nafsu
5
Mengamalkan amalan berjimat cermat ketika berbelanja
6
Mengelakkan diri daripada membeli barangan berjenama sahaja
7
Membeli barangan yang ada promosi
8
Masak makanan dan makan di rumah
9
Mengelakkan diri berbelanja dengan menggunakan kad kredit


(iii) Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan satu pengajaran lain daripada  
       keseluruhan  cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.                                                                                                                                                                                                                    [4 markah]

Kata kunci soalan, huraiakan dengan itu anda perlu menyenarai isi dan huraikan isi berkenaan.

Pengajaran yang terdapat di dalam teks di atas ialah :-


Isi ( 1 markah)
Huraian ( 1 markah)
1
Kita hendaklah membuat perbandingan harga sesuatu barangan yang hendak dibeli sebelum membelinya
agar dapat mengelakkan diri daripada menjadi mangsa penipuan oleh peniaga.
2
Kita hendaklah mengamalkan sikap ramah mesra terhadap pelanggan yang berkunjung ke kedai kita
agar pelanggan berasa diri mereka dihargai dan dihormati.

Pengajaran yang terdapat di keseluruhan teks :-




Isi ( 1 markah)
Huraian ( 1 markah)
1
Kita haruslah mengamalkan sikap berjimat cermat ketika berbelanja keperluan harian atau ketika melancong ke luar negara
agar dapat berbelanja secara berhemah.
2
Kita hendaklah prihatin terhadap isu kepupusan haiwan seperti kijang
agar spesis haiwan ini dapat terus hidup di bumi ini.
3
Kita hendaklah sentiasa bersikap ikhlas ketika membantu orang lain
tanpa mengambil kira taraf hidup seseorang itu.
4
Kita hendaklah bersikap gigih dalam melakukan pekerjaan
supaya hasil yang diinginkan tercapai.
5
Kita hendaklah sentiasa berwaspada dan berhati-hati ketika berada di luar negara
agar keselamatan diri sentiasa terjamin

Contoh soalan kedua:

Soalan 2 (b) - Petikan Prosa Moden
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Dek benih penjajah yang menanamkan racun perkauman melalui sistem pecah dan perintah, bernanahlah segala prasangka buruk sebelum meletusnya tragedi sengketa dan rusuhan antara warga kota yang mewakili bangsa-bangsa yang berbeza fahaman, bahasa dan budaya.
Akibatnya, darah dan korban menjadi saksi kepada sebuah api pergolakan sehingga mencetuskan huru-hara kepada negara yang baru setahun jagung menghirup udara kemerdekaan. Seperti kata bonda kepada saya setiap kali menjengah kalendar Mei pada wajah hari.
“Tanah air ini pernah bernyala api tragedi. Penjajah menabur bara sengkata melalui pengagihan sumber kekayaan bumi ini yang tidak seimbang. Bangsa pertama ditempatkan di bandar-bandar besar sebagai peniaga dan pengusaha lombong bijih timah. Bangsa kedua terbiar daripada arus pembangunan dengan mendiami kampung-kampung tradisional di luar bandar sebagai nelayan dan pesawah. Bangsa ketiga pula terus-menerus melarat dalam kemiskinan di ladang-ladang dan estet yang serba mundur. Masing-masing terpisah oleh tembok dan benteng perkauman yang tebal...”

(Dipetik daripada cerpen ‘Munsyi’
oleh Husna Nazri,
dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i)    Mengapakah penjajah dikatakan mengagihkan sumber kekayaan negara kita dengan tidak  seimbang?                                                                                                                      [2 markah]

(ii)            Penjajahan terhadap sesebuah negara meninggalkan kesan yang sangat besar kepada rakyat.
Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan tersebut?
[3 markah]
(iii)       Jelaskan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan satupersoalan lain daripada keseluruhan cerpen tersebut.
[4 markah]



(i)        Penjajah mengaihkan sumber keayaan negara kita dengan tidak seimbang kerana
-bangsa pertama ditempatkan di bandar sebagai nelayan dan pesawah
-Bangsa kedua terbiar daripada arus pembangunan dengan mendiami kampung-kampung tradisional di luar bandar sebagai nelayan dan pesawah.
-bangsa ketiga hidup miskin di ladang-ladang dan estet yang mundur


(ii)               Kesan penjajahan kepada rakyat
-kehilangan ahli keluarga yang mati terkorban
-kehilangan tempat tinggal yang menjadi sasaran penjajah
-kecederaan atau lumpuh seumur hidup akibat terkena tembakan

(iii)            Persoalan dalam petikan dalam petikan
- Masalah perpecahan kaum
- penjajah membunuh racun perkauman melalui sistem pecah dan   perintah

-kekejaman penjajah pada zaman penjajahan
-rakyat yang berbilang kaum dan agama dipisahkan melalui sistem pecah dan perintah

Persoalan dalam keseluruhan cerpen
-kepentingan bahasa kebangsaan
-penulis berkata bahawa bahasa kebangsaan menjadi penghubung kepada rakyat berbilang agama dan bangsa


-bangsa ketiga hidup miskin di ladang-ladang dan estet yang mundur


(ii)               Kesan penjajahan kepada rakyat
-kehilangan ahli keluarga yang mati terkorban
-kehilangan tempat tinggal yang menjadi sasaran penjajah
-kecederaan atau lumpuh seumur hidup akibat terkena tembakan

(iii)            Persoalan dalam petikan dalam petikan
- Masalah perpecahan kaum

2 ulasan:

Azhar berkata...

Persediaan persedian sebelum seseorang itu berhijrah ke tempat lain?

Unknown berkata...

Mantap