KESALAHAN UMUM TATABAHASA
1. Kesalahan dari Segi
Kata
Kata Ganti Diri
1. Kata beliau, dia, ia, kami, kita, dan mereka sering
digunakan dengan salah.
2. Kata beliau tidaak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati atau kanak-kanak dan binatang. Contoh:
2. Kata beliau tidaak harus digunakan untuk orang yang tidak dihormati atau kanak-kanak dan binatang. Contoh:
- Firdaus dihukum. Beliau ponteng
sekolah. ( salah )
Firdaus dihukum. Dia ponteng sekolah. ( betul )
- Anjing itu garang. Beliau terpaksa
dikurung. ( salah )
Anjing itu garang. Anjing itu terpaksa dikurung. ( betul )
3. Kata dia dan ia tidak
boleh digunakan untuk binatang dan benda.
- Baju ini mahal. Ia diimport dari Itali. (
salah )
- Baju ini mahal. Baju ini diimport dari
Itali. ( betul )
- Beruang ini sakit. Ia perlu dirawat. (
salah )
- Beruang ini sakit. Beruang ini perlu
dirawat. ( betul )
4. Kata kami bererti “ saya dengan dia”. Orang
yang diajak bercakap tidak disertakan. Kita bererti “anda dengan saya” atau “anda
dengan kami”. Orang yang diajak bercakap disertakan.
- “Kami mesti memenangi perlawanan ini,” kata
Anas kepada Nazrul. ( salah )
- “Kita mesti memenangi perlawanan ini,” kata
Anas kepada Nazrul. ( betul )
- “Kita akan ke rumah awak,” kata Ayu dan
Tina kepada Suzie. ( salah )
- “Kami akan ke rumah awak,” kata Ayu dan
Tina kepada Suzie. ( betul )
5. Kata mereka tidak boleh
digunakan untuk benda dan binatang.
- Ayam-ayam itu dikurung. Mereka akan
disembelih. ( salah )
- Ayam-ayam itu dikurung. Ayam-ayam itu akan
disembelih. ( betul )
- Buku-buku ini tebal. Mereka Syimir
baca. ( salah )
- Buku-buku ini tebal. Buku-buku ini Syimir
baca. ( betul )
6. Kata mereka tidak boleh
diulang.
- Mereka-mereka yang
ditawan berada dalam keadaan selamat. ( salah )
- Mereka yang
ditawan berada dalam keadaan selamat. ( betul )
7. Kata ganti ia dan nya tidak
boleh digabungkan.
- Kalau tidak dirawat mungkin ianya akan
lumpuh. ( salah )
- Kalau tidak dirawat mungkin ia/ dia akan
lumpuh. ( betul )
- Kucing itu mati kerana ianya dilanggar
kereta. ( salah )
- Kucing itu mati kerana dilanggar kereta. ( betul )
Kata Bilangan
1. Terdapat 6 jenis kata bilangan:
- Kata bilangan tentu seperti satu, seratus,
sejuta dan sebagainya.
- Kata bilangan tak tentu seperti beberapa, para,
semua, setengah-setengah, dan sebagainya.
- Kata bilangan pecahan seperti setengah, suku,
dan sebagainya.
- Kata bilangan pisahan seperti masing-masing,
dan setiap.
- Kata bilangan himpunan seperti berbagai-bagai,
kedua-dua, dan sebagainya.
- Kata bilangan tingkat seperti pertama, kedua,
keenam dan sebagainya.
2. Kata bilangan seperti setengah-setengah,
tiap-tiap, berbagai-bagai dan kedua-dua tidak boleh disingkatkan.
salah
a. setengah orang
b. tiap murid
c. berbagai warna
d. kedua mempelai
betul
a. setengah-setengah orang
b. tiap-tiap murid
c. berbagai-bagai warna
d. kedua-dua mempelai
a. setengah orang
b. tiap murid
c. berbagai warna
d. kedua mempelai
betul
a. setengah-setengah orang
b. tiap-tiap murid
c. berbagai-bagai warna
d. kedua-dua mempelai
3. Kata para tidak boleh diulang.
- Para-para penduduk
perlu bekerjasama. ( salah )
- Para penduduk
perlu bekerjasama. ( betul )
4. Kata bilangan tentu seperti satu, dua,
tiga dan seterusnya tidak boleh didekatkan dengan kata bilangan
pecahan seperti suku dan setengah untuk
penghitungan.
- dua setengah meter
( salah )
- dua suku jam
( salah )
- tiga setengah ringgit
( salah )
- dua meter setengah (
betul )
- dua jam suku (
betul )
- tiga ringgit setengah (
betul )
Penjodoh Bilangan
1. Penjodoh bilangan biasanya digunakan
dengan kata bilangan.
2. Tetapi, ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
2. Tetapi, ada kalanya penjodoh bilangan tidak perlu digunakan.
SALAH
|
BETUL
|
setiap orang
murid
semua orang
pekerja
seluruh
buah kampung
segala ekor
binatang
sekalian
orang peserta
para
orang guru
|
setiap murid
semua pekerja
seluruh kampung
segala binatang
sekalian
peserta
para guru
|
3. Penjodoh bilangan tidak juga diperlukan untuk
menghitung kata nama abstrak.
SALAH
|
BETUL
|
beberapa buah usul
kedua-dua bentuk sifat
setiap buah sumbangan
semua buah pendapat
segala butir cadangan
tiap-tiap bentuk kenangan
pelbagai bentuk teguran
|
beberapa usul
kedua-dua sifat
setiap sumbangan
semua pendapat
segala cadangan
tiap-tiap kenangan
pelbagai teguran
|
Kata Sendi
1.Kata sendi yang sering
digunakan dengan salah ialah dari dan daripada; di dan pada;
ke dan kepada .
2. Kata dari digunakan
untuk tempat dan waktu. Kata daripada digunakan untuk orang,
perbandingan,
asal kejadian, benda abstrak, dan untuk menunjukkan keanggotaan.
SALAH
|
BETUL
|
Devi datang daripada Batu Kurau.
Saya menunggu Yatie daripada pukul dua.
Ely terima surat dari Elyas
Saya mendapat pengetahuan yang banyak dari buku
yang saya baca.
Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat dari sutera.
Dari 5 ekor anak ayam, hanya
seekor yang hidup
|
Devi datang dari Batu Kurau.
Saya menunggu Yatie dari pukul dua.
Ely menerima surat daripada Elyas.
Saya mendapat pengetahuan yang banyak daripada buku
yang saya baca.
Baju yang dipakai oleh Nadia dibuat daripada sutera.
Daripada 5 ekor anak ayam, hanya
seekor yang hidup.
|
3. Kata di digunakan
untuk tempat sahaja. Kata pada digunakan
untuk masa, orang, binatang, benda abstrak, dan benda
konkrit tertentu.
Contoh:
a. Di musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( salah )
~ Pada musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( betul )
a. Di musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( salah )
~ Pada musim durian, Zainal mendapat banyak wang. ( betul )
b. Ayu berkebun pada belakang rumah. ( salah )
~ Ayu berkebun di belakang rumah ( betul )
~ Ayu berkebun di belakang rumah ( betul )
c. Dengan pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( salah )
~ Pada pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( betul )
~ Pada pendapat saya, kerja itu perlu dibereskan. ( betul )
d.
Buku cerita itu ada dengan Suzie. ( salah )
~ Buku itu ada pada Suzie. ( betul )
~ Buku itu ada pada Suzie. ( betul )
4. Kata ke digunakan untuk tempat, masa, dan benda
konkrit tidak bernyawa. Kata kepada pula digunakan
untuk benda bernyawa.
Contoh:
a. Wang itu diberikan ke Rahmah. ( salah )
- Wang itu diberikan kepada Rahmah. ( betul )
- Wang itu diberikan kepada Rahmah. ( betul )
b. Ibu pergi kepada pasar setiap hari. ( salah )
- Ibu pergi ke pasar setiap hari ( betul )
- Ibu pergi ke pasar setiap hari ( betul )
c. Latihan itu akan diadakan dari semasa kepada semasa. (
salah )
- Latihan itu akan diadakan dari semasa ke semasa. ( betul )
- Latihan itu akan diadakan dari semasa ke semasa. ( betul )
Kata
Kerja
1. Ada dua jenis kata
kerja:
a.
kata kerja transitif
b. kata kerja intransitif atau tak taransitif
b. kata kerja intransitif atau tak taransitif
2. Kata kerja transitif
terbahagi kepada:
- kata kerja yang berawalan men- (
melukis, membaca, mencari dsb. )
- kata kerja yang berapitan men…..kan (
menyanyikan, membesarkan dsb.)
- kata kerja yang berawalan meng…i (
membanjiri, menghadiahi dsb.)
- kata kerja yang berawalan rangkap memper …. (
memperdaya, memperoleh)
- kata kerja yang berapitan memper….kan (
memperhatikan, mempergunakan).
- Kata kerja yang berapitan memper….i (
mempelajari, mempersentai dsb.)
3. Semua kata kerja
transitif ( kecuali makan, minum, minta dan mohon)
mesti berawalan men-
a.
buang sampah ( salah )
membuang sampah ( betul )
membuang sampah ( betul )
b.
goring ikan ( salah )
menggoreng ikan ( betul )
menggoreng ikan ( betul )
4. Kata kerja transitif yang berapitan men…kan dan men…i berbagai-bagai
maknanya dan mesti digunakan dengan berhati-hati.
Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Hafizuddin memberikan Seha sekuntum
bunga.
Hanim mengambilkan segelas air untuk
Ishak.
Baginda mengurniakan beliau bintang
kebesaran.
Hakim menjatuhkan pencuri itu sebulan penjara.
Sampah sarap mengotorkan Taman Tasik
Taiping.
Yatie menasihatkan saya agar rajin
belajar.
|
Hafizuddin memberi Seha sekuntum bunga.
Hanim mengambilkan Ishak segelas air.
Baginda mengurniai beliau bintang
kebesaran.
Hakim menjatuhi pencuri sebulan penjara.
Sampah sarap mengotori Taman Tasik
Taiping.
Yatie menasihati saya agar rajin belajar.
|
5. Kata kerja intarnsitif terbahagi kepada:
- Kata kerja asal seperti ada,
bangun, duduk, dan sebaginya.
- Kata kerja yang berawalan ber- ( beradu,
beroda, belajar dsb.)
- Kata kerja yang berapitan ber…an ( berdekatan,
berguguran )
- Kata kerja yang berapitan ber…kan (
berpandukan, berlandaskan dsb.)
- Kata kerja yang berawalan men- ( melompat,
mendarat, membesar dsb.)
- Kata kerja yang berawalan ter- ( tertidur,
terjatuh, terjumpa dsb.)
6. Kata kerja intransitif yang berawalan ber-,
men-, dan ter- tidak boleh ditiadakan awalannya. Contoh:
-
tanya kepada Hamidah ( salah )
bertanya kepada Hamidah ( betul )
bertanya kepada Hamidah ( betul )
- jangan lompat (
salah )
jangan melompat ( betul )
jangan melompat ( betul )
- senyum kepada Kartina ( salah )
tersenyum kepada Kartina ( betul )
tersenyum kepada Kartina ( betul )
Kata Hubung
1. Ada 3 jenis kata hubung iaitu:
- Kata hubung gabungan seperti atau,
dan, lalu, maka, serta, dan tetapi.
- Kata hubung pancangan seperti agar, bahawa, apabila, hingga, jika,
dsb.
- Kata hubung berpasangan seperti baik…ataupun, baik…mahupun. Bukan
saja….tetapi juga dan sebaginya.
2. Kata hubung sering digunakan salah sebagai akibat tidak memahami
cara menggunakan kata-kata hubung tersebut. Contoh:
Nazrul bangun tetapi memberikan
jawapan.
Budak itu cantik kecuali sombong.
Budin akan tidur di rumah Seha dan di
hotel.
Agar segalanya berjalan lancar, usaha kita akan berjaya.
Sedangkan merokok membahayakan kesihatan, tambahan pula banyak
orang yang tidak peduli.
3. Kata hubung apabila selalu
ditulis sebagai bila sedangkan kata bila itu
merupakan kata tanya.
Contoh:
· Midah termenung bila menerima
berita itu. ( salah )
· Din terkejut bila Seha menjerit. ( salah )
· Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. ( salah )
· Minumlah ubat ini bila terasa sakit. ( salah )
· Bila mendengar berita itu, Ayu terus pengsan. ( salah )
· Din terkejut bila Seha menjerit. ( salah )
· Pandai-pandailah menjaga diri bila berada di negeri orang. ( salah )
· Minumlah ubat ini bila terasa sakit. ( salah )
· Bila mendengar berita itu, Ayu terus pengsan. ( salah )
Penggunaan Kata Yang
Tidak Tepat
1. adakah dan apakah: Adakah digunakan
untuk mendapat jawapan ya atau tidak.
Apakah digunakan
untuk mendapat jawapan tentang nama binatang, benda dan perbuatan.
SALAH
|
BETUL
|
Apakah benar kata-katamu itu?
Apakah dia menangis?
Apakah aku bersalah?
|
Adakah benar kata-katamu itu?
Adakah dia menangis?
Adakah aku bersalah?
|
2. boleh dan dapat : Boleh lebih
tepat digunakan dalam hubungan dengan keizinan.
Dapat lebih
sesuai digunakan dalam hubungan dengan keupayaan atau kemampuan.
SALAH
|
BETUL
|
Syimir
sudah boleh menunggang kuda.
Mazni tidak boleh pergi
kerana demam.
Kami
tidak boleh datang kerana hujan.
|
Syimir
sudah dapat menunggang kuda.
Mazni
tidak dapat pergi kerana demam.
Kami
tidak dapat datang kerana hujan.
|
3. bukan dan tidak: Bukan digunakan
apabila frasa nama menjadi predikat.
Tidak digunakan apabila frasa adjektif dan frasa
kerja menjadi predikat.
SALAH
|
BETUL
|
Cincin ini bukan cantik.
Kami bukan membaca
buku.
Basikal ini bukan mahal.
Saya bukan duduk
di situ.
|
Cincin ini tidak cantik.
Kami tidak membaca
buku.
Basikal ini tidak mahal.
Saya tidak duduk
di situ.
|
4. pedalaman dan
pendalaman: Kata pedalaman bererti kawasan yang jauh. Kata pendalaman
bererti usaha mendalamkan.
SALAH
|
BETUL
|
Kawasan pendalaman itu
akan dimajukan.
Beberapa kawasan pendalaman Sarawak
sukar dihubungi.
Pedalaman dasar Sungai Air Hitam akan dijalankan.
|
Kawasan pedalaman itu
akan dimajukan.
Beberapa kawasan pedalaman Sarawak
sukar dihubungi.
Pendalam Sungai Air Hitam akan dijalankan.
|
Kesalahan Dari Segi
Frasa
Frasa Nama (Bentuk Jamak
dan Hukum DM)
1. Bentuk jamak dapat
dinyatakan melalui:
· pengulanagn kata nama seperti: guru-guru, murid-murid,
dan sebagainya.
· Penggunaan kata bilangan seperti dua biji guli, semua murid,
dan sebagainya.
· Pengulangan kata adjektif seperti baik-baik, rajin-rajin dan
sebagainya.
· Penggunaan kata yang mendukung makna jamak seperti rakyat.
2. Jika kata
bilangan yang membawa makna jamak digunakan, kata nama yang menyertai kata
bilangan itu tidak perlu diulang. Contoh:
· dua biji telur
· semua murid
· para pendidik
· pelbagai acara
· segala haiwan
· sekalian penduduk
· seluruh kawasan
3. Oleh sebab kata adjektif yang diulang
sudah membawa makna jamak, maka kata nama tidak perlu diulang. Contoh:
· Lukisan itu cantik-cantik belaka.
· Pakaian di situ mahal-mahal harganya.
· Ayam di situ gemuk-gemuk.
· Pemuda di sini gagah-gagah belaka.
· Gadis di sini cantik-cantik.
· Kuih itu sedap-sedap rasanya.
· Pahlawan Melaka handal-handal nampaknya.
· Murid sekolah ini rajin-rajin belaka.
4. Hukum DM pula ialah
hukum tentang menyusun kata-kata untuk membentuk frasa nama dalam
ayat:
· D beerti unsur yang diterangkan
· M beerti unsur yang menerangkan
Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
lain-lain hal
Nani Kedai Roti
goreng cempedak
Maggi mi
tomato sos
mini bas
mini taman
|
hal-hal lain
Kedai Roti Nani
cempedak goring
mi Maggi
sos tomato
bas mini
taman mini
|
5. Frasa Adjektif
· Frasa adjektif ialah kata adjektif atau sekumpulan kata yang
mempunyai kata adjektif sebagai kata utamanya
dan dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
· Frasa adjektif sebagai predikat ayat boleh
disertai kata penguat seperti amat, sangat, dan paling.
· Kata adjektif yang berawalan ter- boleh bertugas
sebagai penerang tetapi tidak boleh bertugas sebagai predikat.
Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Bangunan itu tertinggi.
Nani terpandai.
Orang itu terkuat.
|
Bangunan itu paling
tinggi.
Nani paling pandai.
Orang itu paling kuat
|
· Apabila kata adjektif berawalan ter- digunakan
sebagai penerang, kata penguat tidak diperlukan.
Contoh: Nani mendapat markah yang terbaik
sekali di dalam kelas. ( salah )
Nani mendapat markah yang tertinggi di dalam kelas. ( betul )
Nani mendapat markah yang tertinggi di dalam kelas. ( betul )
Noralah pemain yang paling terhandal. ( salah )
Noralah pemain yang terhandal. ( betul )
Noralah pemain yang terhandal. ( betul )
Itulah gunung yang tertinggi
sekali di dunia. ( salah )
Itulah gunung yang tertinggi di dunia. ( betul )
Itulah gunung yang tertinggi di dunia. ( betul )
· Kata penguat tidak boleh
diletakkan di depan atau di belakang kata adjektif sekali gus. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Buah langsat ini sangat
manis sekali.
Budak itulah yang paling
nakal sekali.
Sungguh indah nian pemandangan di situ.
|
Buah langsat ini manis sekali.
Budak itulah yang paling
nakal.
Sungguh indah pemandangan di situ.
|
· Frasa adjektif mesti dikuti oleh farasa
sendi apabila frasa adjektif itu diperluas.Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Budak itu tidak suka
durian.
Nora sangat takut anjing.
Nani sangat gemar filem
Hindustan.
Mereka tidak perlu
pertolongan kami.
Saya benci sikapnya itu.
|
Budak itu tidak suka akan
durian.
Nora sangat takut akan
anjing.
Nani sangat gemar akan
filem Hindustan.
Mereka tidak perlu akan
pertolongankami.
Saya benci akan sikapnya itu.
|
6. Frasa Kerja
Intransitif
· Frasa kerja intransitif ialah kata kerja yang
dapat bertugas sebagai predikat tanpa objek.
· Frasa kerja intransitif boleh juga terdiri
daripada sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja intransitif sebagai kata
utamanya.
· Kata kerja intransitif yang berapitan ber….kan mesti
diikuti frasa nama untuk dapat membentuk frasa kerja yang
bertugas sebagai predikat.
SALAH
|
BETUL
|
berlandaskan pada undang-undang
berbantalkan dengan lengan
berpandukan pada kamus
beratapkan dengan langit
bertilamkan dengan rumput
|
berlandaskan undang-undang
berbantalkan lengan
berpandukan kamus
beratapkan langit
bertilamkan rumput
|
- Frasa kerja intransitif mesti diikuti frasa
sendi apabila frasa kerja intransitif itu diperluas. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Kamu mesti ingat
janji-janjimu
Kakak tidak mahu tidur
sini.
Beliau akan datang kampung
ini.
Nani ingin berjumpa cikgu.
Saya ingin bertemu gadis
itu.
Kami ternampak Cikgu Nora di
perhentian bas Pudu Raya.
|
Kamu mesti ingat akan
janji-janjimu.
Kakak tidak mahu tidur di
sini.
Beliau akan datang ke
kampung ini.
Nani ingin berjumpa dengan
cikgu.
Saya ingin bertemu dengan
gadis itu.
Kami ternampak akan Cikgu
Nora di perhentian bas Pudu Raya.
|
Frasa Kerja Transitif
- Frasa kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri
daripada kata kerja transitif serta frasa
nama sebagai objek kepada kata kerja transitif
itu.
- Di antara kata kerja transitif
dengan frasa nama sebagai objek itu,
kata-kata lain tidak boleh disisipkan.
SALAH
|
BETUL
|
Beliau turut menyentuh tentang
perkata itu.
Nora tidak mengetahui akan
hal itu.
Kami membincangkan tentang
masalah itu.
Mereka melebarkan lagi
jalan itu.
Nani menceritakan tentang
pengalamannya semasa menuntut di luar negara.
Cerpen ini mengisahkan
tentang perjuangan menentang penjajah.
|
Beliau turut menyentuh perkara
itu.
Nora tidak mengetahui hal
itu.
Kami membincangkan masalah
itu.
Mereka melebarkan jalan
itu lagi.
Nani menceritakan
pengalamannyasemasa menuntut di luar negara.
Cerpen ini mengisahkan
perjuanganmenentang penjajah.
|
Frasa Kerja Pasif
1. Frasa kerja pasif
ialah frasa kerja yang bertugas sebagai predikat dalam ayat
pasif.
2. Frasa kerja pasif
terbahagi kepada :
· frasa kerja pasif diri pertama
· frasa kerja pasif diri kedua
· frasa kerja pasif diri ketiga
3. Frasa kerja pasif diri pertama ialah frasa
yang terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan men- tetapi
didahului oleh kata ganti diri pertama aku, kami, kita,
saya dan sebagainya.
4. Frasa kerja pasif diri kedua ialah frasa yang
terdiri daripada kata kerja yang tidak berawalan men- tetapi
didahului oleh kata ganti diri kedua anda, awak, kamu dan sebagainya.
5. Frasa kerja pasif diri ketiga ialah frasa yang terdiri daripada
kata kerja yang berawalan di- serta diikuti oleh frasa sendi (
oleh + frasa nama ). Kata oleh pada frasa sendi
itu boleh digugurkan.
6. Bentuk frasa kerja pasif diri pertama tidak boleh disamakan dengan
bentuk frasa kerja pasif diri ketiga.
SALAH
|
BETUL
|
diambil olehku
dibuang oleh kami
disimpan oleh kita
dihantar oleh saya
dilaksanakan oleh patik
diburu oleh hamba
|
kuambil
kami buang
kita simpan
saya hantar
patik laksanakan
hamba buru
|
7. Bentuk frasa kerja pasif diri kedua pun tidak
boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja pasif diri ketiga.
SALAH
|
BETUL
|
ditanya oleh anda
diberikan oleh engkau
dibeli oleh kamu
dikirim oleh awak
diperintahkan oleh tuanku
dibersihkan oleh kalian
|
anda Tanya
engkau berikan
kamu beli
awak kirim
tuanku perintahkan
kalian bersihkan
|
8. Bentuk frasa kerja pasif diri ketiga pula
tidak boleh disamakan dengan bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan
farasa kerja pasif diri kedua.
SALAH
|
BETUL
|
beliau tulis
dia kumpulkan
mereka kutip
baginda rasmikan
ia bersihkan
|
ditulis oleh beliau
dikumpulkan olehnya
dikutip oleh mereka
dirasmikan oleh baginda
dibersihkan olehnya
|
8. Kata-kata lain tidak
boleh disisipkan di antara kata ganti diri pertama atau diri kedua dengan kata
kerja yang tidak berawalan men- itu.
SALAH
|
BETUL
|
kami akan atasi
kita perlu tolong
saya sudah kirim
hamba akan khabarkan
patik belum laksanakan
anda mesti edarkan
engkau telah baca
kamu akan baiki
awak mesti siapkan
kalian harus bereskan
|
akan kami atasi
perlu kita tolong
sudah saya kirim
akan hamba khabarkan
belum patik laksanakan
mesti anda edarkan
telah engkau baca
akan kamu baiki
mesti awak siapkan
harus kalian bereskan
|
KESALAHAN DARI SEGI
STRUKTUR AYAT
1. Ayat Gabungan
· Ayat gabungan terbentuk daripada dua atau bebearapa
ayat tunggal yang dihubungkan dengan kata hubung. Contoh:
Nani dan Nora ke
perpustakaan.
Nurul bukan saja pandai
tetapi juga pemurah.
· Kesalahan dalam pembentukan ayat gabungan
berlaku apabila ayat-ayat tunggal yang membentuk ayat gabungan tidak
digabungkan dengan betul. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Mereka akan melancong ke
Pulau Tioman atau Pulau Langkawi?
Saya tidak pasti sama ada Nani
tinggal di Relang atau Jelai.
Baik yang kaya atau miskin datang ke rumahnya.
Hadiah ini untuk Izzat
bukan Hazwan.
Jangankan membeli kereta,
motosikal pun saya tak mampu.
|
Mereka akan melancong ke
Pulau Tioman atau ke Pulau Langkawi?
Saya tidak pasti sama ada Nani
tinggal di Relang atau di Jelai.
Baik yang kaya atau yang miskin datang
ke rumahnya.
Hadiah ini untuk Izzat
bukan untuk Hazwan.
Jangankan membeli kereta,
membeli motosikal pun saya tak mampu.
|
2. Ayat Pancangan
· Ayat pancangan ialah ayat yang berasal
daripada dua ayat tunggal yang salah satunya dipancangkan pada
ayat yang satu lagi.Contoh:
a. Kereta Pak Leh itu terbabas.
b.Walaupun miskin keluarga Mak Piah bahagia.
Ayat (a) terbit daripada dua ayat, iaitu:
i. Kereta itu terbabas.
ii. Kereta itu kereta Pak Leh.
ii. Kereta itu kereta Pak Leh.
Ayat (b) terbit daripada dua ayat yang berikut:
i. Keluarga Mak Piah miskin
ii. Keluarga Mak Piah bahagia.
ii. Keluarga Mak Piah bahagia.
· Kesalahan dalam pembentukan ayat pancangan
berlaku juga apabila unsur penerang dalam ayat tersebut salah
strukturnya. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Rumah itu di atas bukit tidak
ada penghuninya.
Bangunan itu yang tinggi Menara
Maybank.
|
Rumah di atas bukit itu tidak
ada penghuninya.
Bangunan yang tinggi itu Menara
Maybank.
|
· Kesalahan dalam pembentukan ayat pancangan
berlaku juga kerana tidak ada kata hubung pancangan yang
menghubungkan klausa bawahan dengan klausa utama. Contoh:
SALAH
|
BETUL
|
Kami berdoa kamu berjaya.
Semua orang tahu dia anak Pak
Hamid.
|
Kami berdoa agar kamu
berjaya.
Semua orang tahu bahawa dia
anak Pak Hamid.
|
3. Ayat tergantung
· Ayat mesti terdiri daripada subjek dan predikat.
· Dalam susunan ayat biasa, letak subjek di depan dan
letak predikat di belakang.
Contoh:
Contoh:
Budak
itu / menangis.
Farhana / jatuh ke dalam longkang.
Farhana / jatuh ke dalam longkang.
· Dalam susunan ayat songsang,
letak subjek di belakang dan predikat di depan. Contoh:
Siapakah / gadis itu.
Itulah / teman saya.
Itulah / teman saya.
· Bentuk ujaran yang tidak mempunyai subjek atau
predikat disebut sebagai “ ayat tergantung “
· Ayat tergantung terjadi apabila ujaran itu
bermula dengan kata sendi, kata hubung, kata kerja dan
kerana penggunaan kata yang
salah, dan sebagainya.
SALAH
|
BETUL
|
Di seluruh negara mengalami
banjir.
Kerana hal itu akan dibincangkan.
Dengan kehadiran tuan akan
menyerikan majlis ini.
Banyak pelajar lulus dengan baik.
Ada pihak membangkang cadangan
itu.
Dia yang datang kelmarin
Mengetahui hal itu saya
membatalkan rancangan
Kesan kemelesetan ekonomi,
pengangguran meningkat.
Turut menghadiri majlis itu ialah
Menteri Besar.
Apakah perlu kita lakukan
sekarang?
Siapa kata saya berbohong?
Peserta-peserta yang lulus saja
akan dipilih.
Daripada bukti-bukti ini jelas
menunjukkan bahawa dia bersalah.
Mengikut beliau menyatakan bahawa
perompak senjata api sudah itu tumpas.
Yang manakah betul?
|
Seluruh negara mengalami banjir.
Hal itu akan dibincangkan.
Kehadiran tuan akan menyerikan
majlis ini.
Banyak pelajar yang lulus dengan
baik.
Ada pihak yang membangkang
cadangan itu.
Dia datang kelmarin.
Setelah mengetahui hal itu saya
membatalkan rancangan.
Sebagai kesan kemelesetan ekonomi,
pengangguran meningkat.
Yang turut menghadiri majlis itu
ialah Menteri Besar.
Apakah yang perlu kita lakukan
sekarang?
Siapakah yang mengatakan bahawa
saya berbohong?
Peserta-pesert ayng lulus saja
yang akan dipilih.
Bukti-bukti ini jelas menunjukkan
bahawa dia bersalah.
Beliau mengatakan bahawa perompak
senjata api itu sudah tumpas.
Yang manakah yang betul?
|
4. Ayat yang Tidak Betul Susunannya
· Kata-kata sahaja belum beerti bahasa jika
kata-kata itu tidak tersusun dalam bentuk ayat.
· Apabila kata-kata tidak betul susunannya, maka
bentuk bahasa menjadi salah atau tidak baku.
Contoh:
Contoh:
Ini hari Azizah tidak datang.
Buku ini saya tidak mahu membaca.
Yang melukis gambar ini Zainallah.
Yang memukul awak siapakah?
Itu pen dakwat sudah habis.
Nora dan Nani baik berkawan.
Majalah itu saya tidak menyimpannya.
Buku ini saya tidak mahu membaca.
Yang melukis gambar ini Zainallah.
Yang memukul awak siapakah?
Itu pen dakwat sudah habis.
Nora dan Nani baik berkawan.
Majalah itu saya tidak menyimpannya.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Contoh Soalan Peperiksaan
1. Dalam setiap ayat di bawah
terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal
pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis semula ayat
berkenaan
tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
i. Kesediaan kertas kerja paling penting sekali
dalam apa-apa jua
projek agar perlaksanaannya dapat berjalan lancar.
ii. Bahasa Melayu dapat menjadikan teras penumbuhan
kebudayaan
nasional di dalam negara yang berbilang kaum.
Jawapan:
i. Penyediaan kertas
kerja paling penting dalam apa-apa jua projek
agar pelaksanaannya dapat
berjalan lancar.
ii. Bahasa Melayu dapat dijadikan teras pertumbuhan kebudayaan
nasional di negara yang berbilang kaum.
2. Dalam setiap ayat di bawah
terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal
pasti kesalahan-kesalahan itu dan
betulkan dengan menulis semula ayat
berkenaan
tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
i. Kanak-kanak yang berusia sepuluh setengah tahun
itu memperolehi
hadiah khas kerana kemampuannya menguasai bidang Teknologi
Maklumat dan Komunikasi ( ICT ).
ii. Perabut
yang dibeli oleh saya itu diimport daripada luar negeri.
Jawapan:
i. Kanak-kanak yang
berusia sepuluh tahun setengah itu memperoleh
anugerah
khas kerana kemampuannya menguasai bidang Teknologi
Komunikasi dan Maklumat ( ICT ).
ii. Perabot yang saya beli itu
diimport dari luar negeri.
3. Dalam setiap ayat di bawah
terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal
pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis semula ayat
berkenaan
tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
i. Kain sutera-kain sutera yang terjual
di butik itu sangat cantik sekali.
ii. Baju kurung yang emak jahit itu saya
akan pakai di pagi hari raya.
Jawapan:
i. Kain-kain
sutera yang dijual di butik itu sangat
cantik.
ii. Baju kurung yang dijahit oleh
emak jahit itu akan saya pakai pada
pagi
hari raya.
Latihan 1
Dalam setiap ayat
di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan
itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. Ali ditugas sebagai Pengarang di
akhbar Utusan Melayu semenjak lapan
tahun
yang lalu.
2. Hana berkecimpung di dalam bidang
peternakan itik, rusa dan Angsa sejak
kecil lagi.
Latihan 2
Dalam setiap ayat di bawah terdapat beberapa
kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. Asean dianggota oleh Malaysia,
Indonesia, Thailand, Filipina, Berunai,
Vietnam,
Singapura, Laos, myanmar, dan kemboja.
2. Menurut percayaan masyarakat
Melayu, sang kancil adalah binatang yang
pintar.
Latihan 3
Dalam setiap ayat
di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. Tabeat merokok bagi wanita hamil
akan bahayakan kesihatan dan
keselamatan
bayi yang di kandung.
2. "Keahlian aku di dalam
persatuan ini sudah berlangsung selama enam
tahun,"
berkata pensyarah tersebut.
Latihan 4
Dalam setiap
ayat di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah
struktur dan maksud asalnya.
1. "Sekolah saya akan adakan
satu persembahan anekaragam," kata Alias
kepada
ibunya.
2. Kami hendaklah senantiasa berwas
pada terhadap anasir negatif kalangan
ahli
persatuan ini.
Latihan 5
Dalam setiap
ayat di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula
tanpa
mengubah
struktur dan maksud asalnya.
1. Kita bagai pihak kerajaan akan
terus berusaha membangun ekonomi negara.
2. Gejala cetak rompak boleh
lumpuhkan industri seni utamanya industri muzik
dan
perfileman tanahair.
Latihan 6
Dalam setiap ayat
di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah struktur
dan maksud asalnya.
1. "Dimanakah awak letakkan
gergaji yang telah gunakan tadi?" tanya Ramzi
kepada
anaknya.
2. "Engkaulah Wakil Jualan yang
perlu saya tunggu-tunggu?" kata Linggam
kepada
lelaki itu.
Latihan 7
Dalam setiap
ayat di bawah terdapat beberapa kesalahan bahasa. Kenal pasti
kesalahan-kesalahan itu dan betulkan dengan menulis ayat itu semula tanpa
mengubah
struktur dan maksud asalnya.
1. Pastikan awak mencatit nama dan
angka giliran pada kertas jawap tersebut.
2. Pengurus Pemasaran akan sentiasa
membantu engkau di dalam
melaksanakan
tugas-tugas tersebut.
Contoh Jawapan
Latihan 1
1. Ali ditugaskan/bertugas sebagai pengarang di Akhbar Utusan
Melayu
semenjak
lapan tahun yang lalu.
2. Hana berkecimpung dalam bidang penternakan itik,
rusa dan angsa
sejak kecil
lagi.
Latihan 2
1. Asean dianggotai oleh
Malaysia, Indonesia, Thailand, Filipina, Berunai,
Vietnam,
Singapura, Laos, Myanmar, dan Kemboja.
2. Menurut kepercayaan masyarakat
Melayu, Sang Kancil adalah binatang
yang pintar.
Latihan 3
1. Tabiat merokok
bagi wanita hamil akan membahayakan kesihatan dan
keselamatan
bayi yang dikandung.
2. "Keahlian saya dalam persatuan
ini sudah berlangsung selama enam
tahun," kata pensyarah tersebut.
Latihan 4
1. "Sekolah kami akan mengadakan satu
persembahan aneka ragam," kata
Alias kepada ibunya.
2. Kita hendaklah
senantiasa berwaspada terhadap anasir negatif di
kalangan ahli persatuan ini.
Latihan 5
1. Kami sebagai pihak
kerajaan akan terus berusaha membangunkan
ekonomi
negara.
2. Gejala cetak rompak boleh melumpuhkan industri
seni terutamanya
industri
muzik dan perfileman tanah air.
Latihan 6
1. "Di manakah kamu letakkan
gergaji yang telah digunakan tadi?" tanya
Ramzi kepada
anaknya.
2. "Engkaukah Wakil
Jualan yang perlu kami tunggu-tunggu?" tanya Linggam
kepada
lelaki itu.
Latihan 7
1. Pastikan kamu mencatat nama
dan angka giliran pada kertas jawapan
tersebut.
2. Pengurus pemasaran akan
sentiasa membantu kamu dalam
melaksanakan
tugas-tugas tersebut.
KESALAHAN LAZIM BM SPM
SALAH
1. daripada luar negara
2. demi untuk masa hadapan
3. di musim perayaan
4. kerana sayangkan anaknya
5. di dalam bidang ekonomi
6. mengenepikan
7. mempastikan
8. mengkagumkan
9. memperindahkan tempat itu
10. beliau adalah pemimpin
11. paling indah sekali
12. lain-lain usaha yang dilakukan
13. banyak rumah-rumah musnah
14. bilik urusetia ditutup tengahari
15. menyambut ulangtahun ke 48
16. kasih-sayang yang di curahkan
17. kumpulan anti-pengganas
18. wakil ibu-bapa yang datang
19. mereka memasuki ke negara ini
20. yang dibincangkan oleh kami
PEMBETULAN
1. dari luar negara
2. untuk masa hadapan
3. pada musim perayaan
4. kerana sayang akan anaknya
5. dalam bidang ekonomi
6. mengetepikan
7. memastikan
8. mengagumkan
9. memperindah tempat itu
10. beliau ialah pemimpin
11. paling indah / indah sekali
12. usaha-usaha lain yang dilakukan
13. banyak rumah musnah
14. bilik urus setia ditutup tengah
hari
15. menyambut ulang tahun ke-48
16. kasih sayang yang dicurahkan
17. kumpulan antipengganas
18. wakil ibu bapa
19. mereka memasuki negara ini
20. yang kami bincangkan
KATA KERJA TRANSITIF
Kata Kerja Transitif
a. Bagi kata kerja
transitif, iaitu makan dan minum yang menerima unsur
objek
berupa bentuk singkat -Nya,
awalan meN- perlulah digunakan;
“Kami
sekeluarga suka makannya.” beritahuku kepada Pak Man
“Kami
sekeluarga suka memakannya.” beritahuku kepada Pak Man
b. Imbuhan seperti
meN-, mempeR-, meN-…-I tidak boleh digugurkan dalam
penggunaan
ayat aktif;
Pelajar-pelajar
yang langgar disiplin sekolah itu didenda oleh pengetua
Pelajar-pelajar
yang melanggar disiplin sekolah itu didenda oleh
pengetua
c. Kata kerja
transitif mesti diikuti oleh frasa nama atau kata nama sebagai objek. Oleh
itu, kata selain daripada
kata nama tidak boleh hadir selepas kata kerja tersebut;
Pak
Sudin berhasrat untuk membesarkan lagi rumah pusaka
itu
Pak
Sudin berhasrat untuk membesarkan rumah pusaka itu
d. Hanya kata hubung
bahawa yang boleh hadir selepas kata kerja transitif dalam binaan ayat majmuk
aktif;
Dia
mengatakan dia tidak dapat menghadiri mesyuarat di Pulau Langkawi
Dia
mengatakan bahawa dia tidak dapat menghadiri mesyuarat di
Pulau Langkawi
e. Hanya kata kerja
transitif mencuba dan membantu boleh hadir sebelum kata kerja transitif yang
lain dalam
binaan ayat aktif;
Manisah
ingin sekali cuba memakai baju baru yang ditempahnya minggu
lalu
Manisah ingin sekali mencuba memakai baju baru yang
ditempahnya minggu lalu
f. Perbezaan
antara apitan meN-…-kan dengan meN-…-I merujuk kepada satu objek.
-
Apabila objek yang mengalami tindak balas hasil sesuatu perbuatan maka apitan
meN-…-kan digunakan.
-
Apabila subjek yang bertindak balas ke atas sesuatu apitan meN-…-kan
digunakan.
Dalam
acara itu Ahmad telah mendahulukan peserta-peserta lain
Dalam
acara itu Ahmad telah mendahului peserta-peserta lain
g. Kata kerja
berapitan meN-…-kan menunjukkan maksud bahawa objek mengalami tindak balas
akibat perbuatan
iaitu mengalami perpindahan;
-
Kata kerja berapitan meN-…-kan hanya boleh menerima satu objek sahaja
selepasnya.
Mak
Temah membungkusi Roslinda nasi lemak
Mak
Temah membungkuskan nasi lemak untuk Roslinda
h. Kata kerja apitan
meN-…I menunjukkan bahawa objek yang dikenai perbuatan tidak mengalami
tindakbalas,
iaitu berada pada satu tempat sahaja (subjek);
-
Kata kerja berapitan meN-…I boleh menerima dua objek berturutan.
Mak
Temah membungkuskan nasi lemak untuk Roslinda
Mak
Temah membungkusi Roslinda nasi lemak
i. Perbezaan
antara apitan meN-…-kan dengan meN-…-I merujuk kepada dua objek;
-
Apitan meN-…-I menerima objek tepat yang bernyawa selepasnya.
-
Apitan meN-…-kan akan menerima objek tepat yang tidak bernyawa selepasnya.
Tuan
hakim menjatuhi hukuman mandatori keatas pengedar dadah
itu
Tuan
hakim menjatuhkan hukuman mandatori ke atas pengedar dadah
itu
j. Perbezaan
antara meN- dengan meN-…-kan merujuk kepada dua objek;
-
Perbuatan yang dilakukan menyatakan fikiran atau perasaan dengan tulisan,
kata kerja transitif
berawalan meN- hanya menerima satu objek selepasnya.
-
Perbuatan menulis untuk seseorang, kata kerja transitif berapitan meN-…-kan
boleh menerima dua
objek berturutan, iaitu objek tepat diikuti oleh objek sipi.
Suhaili melukiskan pemandangan pada waktu senja di tepi
pantai
Suhaili melukis pemandangan pada waktu senja di tepi pantai
Agen, Ejen &
Agenda
1. Agen = bahan atau organisma yang dapat mempengaruhi atau memberi kesan langsung kepada sesuatu tindak balas. Con: agen pencemaran, agen pengoksidaan 2. Ejen = orang dan lain-lain yang menjalankan Con: ejen eksport, ejen perkapalan 3. Agenda = program sesuatu mesyuarat yang formal (* Perlu diingat tiap-tiap satu mesyuarat hendaklah mempunyai satu atau sesuatu agenda sahaja. * Sesuatu agenda mempunyai beberapa perkara untuk dibincangkan dalam mesyuarat itu.) Con: Agenda Mesyuarat Jawatankuasa Bilangan 3 Persatuan Belia Pulau Sebang adalah seperti berikut: 1. Ucapan alu-aluan Pengerusi 2. Membentang dan Mengesahkan Minit Mesyuarat Jawatankuasa ke-2 yang lalu 3. Perkara-perkara berbangkit 4. Kegiatan Sukan 4.1 Sukaneka Keluarga 4.2 Pertandingan bola sepak antara mukin 5. Hal-hal lain 5.1 … 5.2 … 6. Ucapan penangguhan _______________________________________________________________ Antara, “di antara”, dengan, “antara” “Antara” digunakan = menunjukkan perbandingan (Con: Antara Johor dan Singapura,banyak perbezaannya.) = biasanya diikuti oleh kata nama am yang tidak perlu diulang. ( con: Pertandingan debat antara maktab perguruan Malaysia. ‘bukannya’ Pertandingan debat di antara Maktab A dengan Maktab B. (maktab A dan B adalah kata nama am yang diulang) = kata ganda yang dapat mengalami penggandaan separa seperti adik-beradik. (con: mereka berbincang antara adik-beradik.) “ di antara” digunakan = menunjukkan kedudukan fizikal atau arah. Con: Tambak Johor terletak di antara Johor bahru dengan Singapura. Lif itu terhenti di tengah-tengah di antara tingkat dua dengan tingkt tiga. Nota: 1. “di antara” & “antara” hanya diikuti dengan kta sendi nama dengan atau hingga bukan kata hubung dan. 2. Kata hubung dan hanya dapat digunakan apabila kata nama “antara” diikuti oleh lebih daripada dua frasa nama.
1. ulam-ulam/ulaman
(perempuan simpanan / gundik)
2. ulam-ulaman (sayur) 3. para-para (rak) 4. gerombolan (sesuai digunakan untuk penjahat/penjenayah (kumpulan yang jahat) 5. jarang-jarang (kadang-kadang) 6. sahur (makan sebelum subuh) 7. sarapan (makan pada waktu pagi) 8. kudapan (minum pagi (10 pagi) 9. merarau (makan tengah hari) 10. mengombe (makan petang) 11. menggabi (makan malam) 12. menuruk (makan tengah malam (supper) invesmen (labur/simpan) hadirat (tempat duduk tetamu di Istana) patik (anak anjing) kaos (tapak kaki) ahli (pakar/hebat) kakitangan (simpulan bahasa)
Budak sekolah itu
menoleh ke kiri dan kanan (salah)
Budak itu menoleh ke kiri dan ke kanan (betul) membincangkan akan hal itu (salah) membincangkan tentang hal itu. (betul) Berbincang akan hal itu. (salah) Berbincang tentang hal itu. (betul) dengan/dalam lain perkataan. (salah) dengan perkataan lain (betul) hadirin hadirat sekalin (salah) hadirin sekalian (betul) balik kampung (salah) balik ke kampung (betul) - kata kerja transitif mesti ada kata hubung (ke, pada dll) mertua (salah) mentua (betul) jangan pandang belakang (salah) jangan pandang ke belakang (betul) Saya melaporkan dari Bukit Jalil. (salah) Saya melaporkan berita dari Bukit Jalil. (betul) mulai dari sekarang. (salah) mulai sekarang (betul) Bermula dari sekarang (betul) Ahli bomba (salah) Anggota bomba (betul) - 'Ahli' digunakan untuk yang pakar/hebat sahaja. baharu - bermaksud 'new'(kata adjektif)con: Terbaharu di pasaran baru - bermaksut 'just'(kata tugas)con: Baru makan
salah satu daripada
(salah)
salah satu (betul) selain dari/daripada (salah) selain/selain itu (betul) SUKMA ke-10 / SUKMA ke-X (salah) SUKMA X (betul) sekali-sekala (salah) sekalipun (betul) setengah murid (salah) sesetengah murid (betul) ada pekerja-pekerja (salah) ada pekerja (betul) - 'ada' membawa maksud 'terkumpul' / 'banyak'. (menunjukkan jamak, tak boleh digandakan) daun-daun kering berguguran (salah) daun kering berguguran (betul) - apabila bertemu dengan imbuhan 'ber'...'an'( membawa mksud jamak/banyak)tidak boleh menggandakan perkataan. bintang-bintang berkerdipan (salah) bintang berkerdipan (betul) Ketua Menteri-ketua Menteri (salah) Ketua-ketua menteri (betul) - kata ganda mesti digandakan pada permulaan kata sahaja. tengahari(salah) tengah hari (betul) Daku terkenang akan dia (salah) Daku terkenangkan akan dia (betul) - 'Daku' mesti berakhir dengaan huruf 'n'. (terkenang (tiada n di belakang perkataan) terkenangkan (ada 'n' di belakang perkataan) sarapan pagi (salah) sarapan (betul)- 'srapan' memang digunakan hanya untuk makn pada waktu pagi. tak perlu tambah perkataan 'pagi.' layan diri (salah) swalayan (betul) cenderahati (salah) cenderamata (betul) pendalaman (salah)- maksud = usaha mendalamkan pedalaman (betul) perasmian penutup majlis (salah) perasmian penutupan majlis (betul) Agenda minit mesyuarat 1. Perutusan Pengerusi 2. Hal-hal lain (salah) - 'agenda' bermaksud keseluruhan mesyuarat = 1 sahaja Agenda minit mesyuarat operasi Perkara-perkara mesyuarat: 1. Perutusan Pengerusi 2. Hal-hal lain (betul)
Awalan “di-“
Kata dasar yang digabungkan dengan awalan di- membentuk kata kerja pasif bagi ayat yang subjeknya pelaku orang ketiga. Ch.: Ayat Contoh: (a) Ikan sepat digulai oleh beliau. (beliau = pelaku orang ketiga) (b) Ikan sepat digulai oleh ibu (ibu = pelaku orang ke-3) (a) Surat khabar dibaca olehnya (atau oleh dia) (-nya dan dia =pelaku org ke-3) (b) Surat khabar dibaca oleh ayah. (ayah = pelaku org ke-3) (a) Ular itu dipukul oleh mereka. (mereka = pelaku orang ke-3) (b) Ular itu dipukul oleh Raju (Raju = pelaku org ke-3) Dalam ayat-ayat diatas, akhiran –kan tidak perlu Keempat-empat ayat di atas berasal daripada ayat aktif transitif yang berikut: 1. (c) Beliau menggulai ikan sepat. (menggulai, membaca dan memukul ialah kata kerja transitif. Dikatakan ayat aktif kerana pelaku di hadapan ayat.) 2. (c) Ayah membaca surat khabar. 3. (c) Raju memukul ular it. Semua kata kerja aktif (yang berawalan me-) di atas tidak perlu akan akhiran –kan; sama seperti kata kerja pasif berawalan di- dalam ayat 1 (a) (b) – 3 (a) (b) Apitan “di-...-kan” dan “di-...-i” Kebanyakan perkataan yang menerima awalan di- juga menerima akhiran –kan dan –i . Ch.: (a) Ali itu menafikan kenyataan orang itu. (b) Kenyataan orang itu dinafikan oleh Ali. (a) Siva membaiki radio. (b) Radio dibaiki oleh Siva. Makna 'Diterajui:' Ada 4 erti teraju: neraca (seperti neraca lambang Barisan Nasional) tali untuk ikat pada rangka wau (layang-layang) tali untuk meregang khemah.\ pucuk pimpinan atau kuasa tertinggi. Ayat contoh: (a) DS Najib menerajui Barisan Nasional. (ayat aktif) (b) Barisan Nasional diterajui oelh DS Najib. (ayat pasif) **Bezanya: menerajui ialah kata kerja aktif transitif (ayat a); dan diterajui ialah kata kerja pasif transitif (ayat b).
1) Ayat gabungan
- Ayat gabungan terbentuk daripada dua atau beberapa ayat tunggal yang dihubungkan dengan kata hubung seperti dan, serta, tetapi, lalu, sambil, kemudian, dll Contoh: Suraya dan Yati ke sekolah Dia bangun kemudian berjalan - Kesalahan dalam pembentukan ayat gabungn berlaku apabil ayat-ayat tunggal yang membentuk ayat gabungan tidak digabungkan dengan betul. Contoh: Mereka akan melancong ke Pualu Tioman atau Pulau Langkawi? (salah) Mereka akan melancong ke Pualu Tioman atau ke Pulau Langkawi? (betul) Baik yang kaya atau miskin datang ke rumahnya. (salah) Baik yang kaya atau yang miskin datang ke rumahnya. (betul) 2) Ayat tergantung - Ayat mesti terdiri daripada subjek dan predikat - Dalam susunan ayat biasa, letaak subjek di depn dan letak predikat di belakang. Contoh: Budak itu / menangis Subjek / predikat - Dalam susunan ayat songsang, letak subjek di belakang dan predikat di depan. Contoh: Siapakah / gadis itu? Predikat / subjek 3) Bentuk ujaran yang tidak mempunyai subjek atau predikat disebut sebagai “ayat tergantung” 4) Ayat tergantung terjadi apabila ujaran itu bermula dengan kata sendi, kata hubung, kata kerja dan kerana penggunaan kata yang salah. Contoh: Di seluruh negara mengalami banjir (salah) Seluruh negara mengalami banjir (betul) Dengan kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini (salah) Kehadiran tuan akan menyerikan majlis ini (betul) Yang manakah betul? (salah) Yang manakah yang betul? (betul) Panduan Untuk Ejaan Yang Gramatis
KESILAPAN EJAAN (KATA)
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan