LAMAN WEB INTERAKSI GURU DAN PELAJAR

LAMAN BAHASA MELAYU INI DIWUJUDKAN SEBAGAI KEMUDAHAN GURU DAN PELAJAR BERINTERAKSI SERTA SEBAGAI PENGUKUHAN SITUASI PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN DI DALAM KELAS. SEMOGA PELAJAR KELAS 4K1, 4K2, DAN PELAJAR KELAS 5 SAINS SMK SERI LONDANG DAPAT MENGGUNAKAN BLOG INI SEBAGAI TEMPAT UNTUK MEMPERKASAKAN KEMAHIRAN BERBAHASA TERUTAMA MURID KELAS 5 SAINS BAKAL MENGHADAPI KERTAS BAHASA MELAYU (1103) SPM 2018 . SEMOGA ANDA SENTIASA CEMERLANG. SEBAGAI MAKLUMAN, SAYA SENTIASA MENAMBAH MENU BAHAN BAHASA DI SUDUT KANAN BLOG INI UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MENCARI BAHAN BAHASA SAMA ADA BAHAN DARIPADA MEDIA MASSA SEPERTI AKHBAR-AKHBAR TEMPATAN, RUJUKAN KAMUS DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, RUJUKAN MAJALAH TERBITAN DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA, KOLEKSI SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN SPM SEBENAR ,KOLEKSI SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA. SEMOGA BAHAN-BAHAN BERKENAAN DAPAT MEMBANTU PELAJAR MENJALANKAN TUGASAN DAN SUMBER UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT BAHASA. INSYA ALLAH SAYA AKAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MENJADIKAN BLOG INI KONDUSIF SEBAGAI MEDIA MAYA UNTUK PELAJAR BERJAYA MENGUASAI KEMAHIRAN BERBAHASA. DOAKAN SAYA SENTIASA SIHAT MENGENDALIKAN BLOG INI SEBAIK-BAIKNYA. AAMIIIIN. SAYA JUGA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG MAYA YANG SENTIASA MENGUNJUNGI BLOG LAMAN BAHASA MELAYU SPM INI. KEBERADAAN ANDA MEMOTIVASI SAYA UNTUK BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGGSAAN, BAHASA JIWA BANGSA. SAYA MENGHARGAI SEKIRANYA ADA CADANGAN DARIPADA PENGUNJUNG TERUTAMA UNTUK MEMANTAP KEBERADAAN BLOG INI SEBAGAI SUMBER RUJUKAN BAHASA MELAYU.

Jumaat, 13 Julai 2018

ANALISA ITEM AIBMMA (ANALISA ITEM BAHASA MELAYU MENENGAH ATAS) KELAS TING 5 SAINS SMK SERI LONDANG 2018

DI BAWAH SAYA PAPARKAN HASIL SISTEM ANALISA ITEM SOALAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN (AIBMMA) TINGKATAN 5 SAINS SMK SERI LODANG. DIHARAPKAN PELAJAR KELAS  5 SAINS DAPAT MENGESAN KELEMAHAN ITEM YANG MASIH BELUM DIKUASAI DAN SEGERA MEMPERBAIKI KELEMAHAN BERKENAAN SERTA MEMBERI PERHATIAN KEPADA ITEM YANG MASIH BELUM DIKUASAI SEMASA PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI DALAM KELAS.
PELAJAR YANG PROAKTIF PERLU BERTINDAK DENGAN SEGERA DAN MESASARKAN KECEMERLANGAN SPM 2O18  YANG TELAH DIPERSETUJUI PADA AWAL TAHUN:-

SEBAGAI PANDUAN, PELAJAR KELAS 5 SAINS PERLU:-
  1. MENELITITI SETIAP ITEM DAN MUHASABAH DIRI SERTA MENGAMBIL TINDAKAN SEGERA MENGATASI KELEMAHAN YANG DIHADAPI.
  2. MEMBUAT LATIHAN KENDIRI DENGAN MEMFOKUS ITEM (SOALAN PPT) MASIH BELUM DIKUASAI ( SOALAN BOLEH DIPEROLEH DARI BLOG SAYA- SAMADA SOALAN PERCUBAAN NEGERI 2016 DAN 2017, ATAUSOALAN SPM SEBENAR, DAN MANA-MANA LATIHAN BERKAITAN ITEM YANG BELUM DIKUASAI TERDAPAT DALAM BLOG SAYA INI.
  3. MENGHANTAR LATIHAN KENDIRI KEPADA SAYA UNTUK DISEMAK.
  4. SENTASA MELIHAT HEADCOUNT BERMULA TOV, OTI1,AR1,HINGGA ETR UNTUK MEMASTIKAN PELAJAR BERADA DILANDASAN SEBENAR SASARAN DAN PENCAPAIAN SERTA TAHU ETR YANG DISASARKAN PADA PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN. ( SAYA AKAN PAPARKAN HEADCOUNT PELAJAR DI BAWAH ANALISA ITEM)
BERTINDAK SEGERA DARI SEKARANG, SEBELUM TERLAMBAT


DAPATAN SISTEM ANALISA ITEM SOALAN PPT 2018 (KELAS 5 SAINS)





     ** SETELAH PELAJAR MENGESAN KELEMAHAN, CUBA RUJUK PULA HEADCOUNT
          ADAKAH PELAJAR BERADA PADA LANDASAN YANG SEPATUTNYA.

SENARAI ITEM SECARA KESELURUHAN MENGIKUT PENCAPAIAN ITEM PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2018 MELIBATKAN 23 ORANG PELAJAR DAN ITEM YANG MASIH BELUM MENCAPAI TAHAP KECEMERLANGAN MANTAP  (GRED A)  ADALAH SEPERTI DI BAWAH:-


    *ITEM BERWARNA:- MASIH BELUM MANTAP.

SAYA AKAN CUBA MENYELARAS LATIHAN MENJURUS KEPADA ITEM YANG MASIH BELUM MANTAP KE DALAM BLOG INI  UNTUK MEMUDAHKAN PELAJAR MEMPERBAIK SERTA MEMBANTU PELAJAR MENGUASAI ITEM SOALAN YANG MASIH BELUM DIKUASAI. INSYA-ALLAH. DI SAMPING ITU, SAYA CUBA MEMBINA MODUL UNTUK DIGUNAKAN DALAM KELAS DAN TUISYEN.
      

Tiada ulasan: