Rabu, 23 Jun 2021

SOALAN PEMAHAMAN - PETIKAN SASTERA ( SOALAN 7)

 

Bermula dari tahun 2021, soalan komsas dalam kertas Bahasa Melayu SPM telah berubah selaras dengan pelaksanaan KSSM. Antologi yang dipelajari hanya boleh menjadi rujukan sahaja dan tidak menjadi bahan peperiksaan secara langsung. Petikan sastera akan diambil daripada pelbagai karya sastera. Oleh itu calon dan guru perlu mengambil perhatian akan hal ini.Berikut ada beberapa petua atau sedikit nasihat hendak dikongsi bersama semoga dapat memberikan manfaat kepada murid dan guru serakan.

Petua 1 Pengetahuan komsas nampaknya tidak diuji lagi, seperti persoalan, nilai, pengajaran, gaya bahasa, teknik plot dan sebagainya. Oleh itu , Murid tidak perlu menghafaz maklumat-maklumat itu ketika menghadapi peperiksaan nanti.

Petua 2 Walaupun petikan puisi moden dan klasik serta prosa moden (mungkin termasuk prosa tradisional) mungkin tidak pernah diajar di dalam kelas, murid tidak patut panik dan mengambil tumpuan kepada tema bahan-bahan yang diuji itu. Bahan-bahan petikan sastera yang diuji itu pasti mempunyai tema yang hampir sama, seperti isu pencemaran, patriotik, perjuangan kemerdekaan, warga tua, masalah keluarga, perpaduan dan lain-lain lagi. Oleh itu, cikgu bercadang agar murid membaca soalan-soalan KBAT dahulu, iaitu (iii) dan (iv) untuk mengetahui tema yang hendak diuji lalu membaca petikan-petikan sasatera itu dan menjawab soalan (i) dan (ii).

Petua 3 Terserlah markah dalam soalan KBAT (7 markah) lebih banyak daripada soalan pemahaman petikan (5 markah). Oleh itu, murid perlu berlatih untuk membincang, menghuraikan, menganalisis dan mengesyorkan pendapat dalam pelbagai isu semasa untuk menajamkan pemikiran dan berupaya untuk mengemukakan idea yang bernas dan betul serta rasional.

Semoga nasihat yang hendak saya kongsi bersama dapat memberikan manfaat kepada para murid Tingkatan 4 tahun 2020 dan rakan setugas yang sibuk menghadapi PdP yang sentiasa berubah dari semasa ke semasa.


Baca bahan-bahan di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Sajak : Aku Membaca lagi

membaca langit

ku mendongak lagi

di dalamnya pohon-pohon kayan rapuh

dahan dan ranting terkulai

daun-daun berguguran

helai demi helai

di lantai tanah airku yang makmur.

Petikan 2

Sungai Ceper semakin hari semakin tohor sehingga air sampai paras buku lali. Ikan-ikan terperangkap dan banyak yang mati kerana tidak boleh main air lagi. Sungai menjadi busuk kerana najis tidak boleh mengalir. Hendak mandi menyelam kepala dalam-dalam pun tidak boleh lagi kerana air Ceper betul-betul tohor.

Ibu mengamuk juga. Dia maki-maki Ceper yang boleh jadi bagitu sehingga menyusahkan semua. Baruh habis kering. Padipun kecut di dalam sawah. Yang sudah menguning boleh jadi tahan-tahan sampai benar-benar tunduk. Tetapi banyak yang belum masuk isi habis kering dan mati menjadi jerami begitu saja. Yang kuning pun nampak saja besar biji-biji padinya, tetapi banyak yang hampa kerana kemarau panjang sangat dan air Sungai Ceper tidak boleh menolong langsung.

Dalam hati ibu memang Ceper itu bedebahlah. Ibu tidak turun ke Ceper lagi kerana airnya sedikit. Ibu berbaik dengan telaga. Meskipun telaga di penjuru tanah kami itu amat dalam, ibu tarik juga tali timba membawa naik air ke atas.

(Dipetik daripada cerpen Ibu dan Ceper oleh Shahnon Ahmad dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i) Berdasarkan bahan 1, apakah yang telah berlaku seperti yang digambarkan oleh penyajak?                                                                                    [2 markah]

Jawapan:-

Penyajak mendongak ke langit lagi dan cuba memahami langit. Penyajak mendapati bahawa alam semula jadi semakin tercemar apabila negara semakin makmur. Pencemaran alam semula jadi ini dikaitkan dengan keadaan bahasa Melayu yang semakin lama semakin kurang didaulatkan oleh rakyat walaupun bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan. Selain itu, penyajak mendapati bahawa kemakmuran negara tidak dapat menjamin kedaulatan  bahasa Melayu.

(ii)Berdasarkan bahan 2, Apakah yang telah terjadi kepada Ceper?     [3 markah]

Jawapan:-

Apa yang telah berlaku kepada Ceper ialah:-

i)  Sungai Ceper semakin kering menyebabkan ikan-ikan yang hidup di 

    dalamnya mati.

ii) Ceper yang kekeringan menyebabkan sungai semakin busuk kerana najis 

     tidak  boleh mengalir. 

iii)Ceper yang selama ini menjadi tempat masyarakat sekitar dan ibu 

    mendapatkan air dan untuk mandi sudah tidak berfungsi lagi. 

iv)Ceper semakin cangkat menyebabkan bahagian hilir sungai semakin 

   kering. 

v) padi yang sudah matang hidup di sawah mati kerana kekurangan air. 

vi)Ibu juga tidak pergi ke Ceper lagi dan menggunakan perigi untuk 

     mendapatkan air.

(iii)Negara kita semakin maju, tetapi masalah alam sekitar semakin menjadi-jadi. Pada pendapat anda, apakah punca masalah pencemaran semakin menjadi-jadi?                                                                                                             [3 markah]

Jawapan:-

Masalah pencemaran semakin menjadi-jadi kerana:-

i)  Sikap mengambil mudah sesetengah pengguna dengan membuang sampah

     di merata-rata tempat.

ii) Masyarakat tidak ambil peduli langkah-langkah kerajaan untuk mengelakkan

    pencemaran berlaku kerana kepentingan diri.

iii) Kerajaan dan pihak penguatkuasaan undang-undang tidak mengenakan 

     hukuman dan penalti yang tinggi kepada masyarakat yang  mencemarkan 

     alam sekitar.

iv)  kerajaan tidak  menguar-uarkan usaha mengelakkan pencemaran alam sekitar

      di media eletronik dan media cetak.

v)   Kerajaan tidak menjalanlankan kempen mengelak pencemaran alam sekitar.

(iv)Pelbagai kempen kesedaran tentang kepentingan alam sekitar telah dilancarkan tetapi pelbagai pencemaran masih berleluasa. Pada pendapat anda, apakah yang patut dilakukan untuk mengelakkan fenomena yang diceritakan dalam kedua-dua bahan tersebut?                                                       [4 markah]

Jawapan:-

i)   Setiap ahli masyarakat perlu akur bahawa tugasan dan tanggungjawab 

     menjaga alam sekitar tanggungjawab bersama-sama.

ii)  Masyarakat juga perlu berkejasama untuk menjaga persekitaran alam sekitar

      kerana tanpa kerjasama sudah pastika persekitaran alam sekitar sukar dijaga.

iii)  Pendidikan awal tentang peri pentingnya menjaga persekitaran alam sekitar 

      perlu diterapkan di sekolah.

iv)  Pihak penguatkuasaan perlu bersikap tegas kepada individu dan masyarakat

      yang gagal menjalankan tanggungjawab menjaga alam sekitar supaya alam

      sekitar agar sentiasa lestari.

v)   Pihak kerajaan sentiasa mengubal undang-undang dengan hukuman yang

      tegas agar masyarakat takut melakukan perbuatan yang boleh merosakkan

      persekitaran alam sekitar.

vi)  Pihak kerajaan juga perlu mengenakan hukuman dengan denda yang tinggi

      agar masyarakat takut untuk  mencemarkan alam sekitar.

Tiada ulasan: