GAMBAR PROGRAM KEM HARAPAN LULUS PELAJAR SPM ZON BOTA DI BAWAH PROGRAM TRANSFORMASI DAERAH (DTP) BERTEMPAT DI SMK SERI LONDANG 2017
ANJURAN UNIT AKADEMIK PPD PERAK TENGAH
TARIKH : 27 JULAI 2017 MASA : 8.00 PAGI HINGGA 2.30 PTG
TEMPAT PROGRAM : BILIK MUTIMEDIA SMK SERI LONDANG ( KELOMPOK A)
: BILIK TAYANGAN SMK SERI LONDANG. ( KELOMPOK B)
: MAKMAL BAHASA SMK SERI LONDANG ( KELOMPOK C )
SEKOLAH TERLIBAT : SMK SERI LONDANG ( 14 PELAJAR)
SMK DATO' ABDUL RAHMAN YAAKOB ( 29 PELAJAR )
SMK SERI ISKANDAR ( 26 PELAJAR)
BAHAN KEM HALUS :-
KERTAS BAHASA MELAYU 1 (1103/1)
Bahagian
A
[ 30 markah ]
[ Masa dicadangkan:
45 minit ]
Gambar
di bawah
menunjukkan
sebahagian
daripada
aktiviti
kejiranan..
Huraikan
pendapat
anda
tentang usaha
memupuk
semangat
kejiranan. Panjangnya
huraian
anda
hendaklah antara
200 hingga
250 patah
perkataan.
BAHAN RANSANGAN ( LENGKAPKAN TEMPAT KOSONG DI BAWAH SUPAYA MENJADI KARANGAN YANG LENGKAP)
PERENGGAN PENGENALAN
Akhir-akhir ini,…………………………………………………….
merupakan antara isu yang
sering
………………………….. dalam
media …………………….. Sehubungan dengan itu, masyarakat
Malaysia………………………. untuk memupuk semangat…………………………… kerana di mana ada kemahuan,di
situ…………………………………………………Persoalannya, apakah…………………………….usaha-usaha untuk memupuk
……………..……………………....
Di
Malaysia.
PERENGGAN ISI PERTAMA
( Program Bergotong-royong )
Pada pendapat saya, antara usahanya ialah…………………………….perlulah menjalankan……………………Program
ini di jalankan pada
…………………… …………....……..seharusnya menyertai
program ini. …………………….juga boleh menyertai program ………………………………………… ini. Kita bergotong-royong ………………………………………………………Kita boleh bergotong-royong……………………………………………… Kita juga boleh bergotong-royong……………………..……………………………Bergotong-royong boleh menjalinkan………………………........dengan jiran. Hubungan baik dengan Jiran boleh memupuk…………………………………… Jelaslah, bergotong-royong boleh memupuk ……………………………
PERENGGAN ISI KEDUA
(Program Ruman Terbuka)
Selain bergotong-royong,
majlis…………………………… juga boleh memupuk semangat………………………. Rumah terbuka diadakan sempena ……………………….....................
Rumah terbuka juga
diadakan sempena
………………………………………………. Kita akan mengenali jiran kita. Kita akan ………………………………………… Kita akan menikmati………………………… Jiran kita akan ………………… Kita juga akan
………………… Jelaslah,
majlis rumah terbuka mampu……………………………
PERENGGAN ISI KETIGA
( Program Hari Keluarga)
Selain bergotong-royong
dan
majlis rumah terbuka,
……………………………….juga boleh meningkatkan semangat
…………………………….. Ahli jawatankuasa
Taman Perumahan boleh menganjurkan
program hari keluarga. Ketua
…………………………… juga boleh menganjurkan hari keluarga. …………………………….. boleh dijalankan. Antara aktiviti yang boleh dijalankan ialah…………………… Aktiviti yang dijalankan ialah …………………………………… Kaum wanita boleh menyertai ………………………….......... Semua penduduk akan mengenali……………….. Semua penduduk akan………………… Jelaslah, hari keluarga boleh meningkatkan………………………………………......
PERENGGAN PENUTUP
Kesimpulannya, semua pihak mestilah bekerjasama untuk
…………………… agar masyarakat hidup……………………………… Dalam konteks ini, golongan bijak pandai pernah berpesan, kalau tidak dipecahkan ruyung, …………………………………...
PELAJAR BERUSAHA, PELAJAR BERJAYA
KERTAS BAHASA MELAYU 1 (1103/1)
Soalan 1 : Rumusan
[ 30 markah
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian satu rumusan tentang cara-cara mengamalkan gaya hidup sihat
dan halangan-halangan yang dihadapi
dalam mengamalkan gaya hidup sihat.
Panjang rumusan tidak melebihi 120
patah perkataan.
Gaya hidup sihat bermaksud seseorang
individu yang mempunyai badan yang sihat dan selalu menjalani aktiviti yang
berfaedah. Pada masa sekarang,
sewajarnya masyarakat mengetahui kepentingan amalan gaya hidup sihat. Waima begitu, pada era globalisasi yang penuh dengan pancaroba ini, sesetengah
ahli masyarakat tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat dengan memberikan
pelbagai alasan. Sebenarnya, mengamalkan
gaya hidup yang sihat akan membawa banyak manfaat.. Salah satu kaedah untuk kekal sihat ialah
melakukan aktiviti sukan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Hal ini demikian kerana, melalui aktiviti
sukan kita dapat mengeluarkan peluh, iaitu dengan mengeluarkan toksin yang
terhasil dalam badan kita selain memastikan jantung kita berfungsi dengan baik.
Kehidupan yang sihat juga diperoleh
apabila kita dapat menguruskan tekanan dengan cara yang baik. Hasilnya, seseorang individu akan seimbang
dari segi rohani, intelek, emosi dan jasmani.
Selain itu, pengambiln makanan yang seimbang mestilah berpandukan jadual
piramid makanan yang disyorkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Oleh itu, ibu bapa disarankan agar
menyediakan makanan yang seimbang dan berkhasiat untuk anak-anak. Seterusnya mengadakan aktiviti rekreasi
bersama-sama keluarga. Pada ketika itu,
ibu bapa akan memimpin anak-anak melakukan aktiviti-aktiviti yang berfaedah di
samping anak-anak mendapat pengajaran dan pendidikan secara langsung daripada
kedua-dua ibu bapa mereka.
Kita disarankan menjalinkan hubungan
yang baik dengan masyarakat setempat agar dapat membentuk persekitaran soaial
yang sihat. Apabila setiap masyarakat
dapat mengamalkannya maka akan lahirlah rakyat yang sihat. Kita juga seharusnya bijak mengelakkan diri
daripada terlibat dengan sebarang gejala sosial yang boleh merosakkan diri dan
masa depan. Dalam konteks ini, ibu bapa
haruslah menjadi suri teladan kepada anak-anak supaya mereka tidak terpengaruh
dengan gejala-gejala negatif.
Rehat yang mencukupi juga dapat
memberi kelegaan kepada otak untuk berehat.
Menurut kajian, seseorang individu perlu tidur sekurang-kurangnya lapan
jam sehari. Dalam tempoh rehat ini,
sel-sel otak yang rosak dapat dipulihkan dengan sempurna. Hal ini dapat menyediakan seseorang individu
untuk meneruskan aktiviti kehidupan pada keesokan hari. Pemeriksaan kesihatan secara berkala sangat
perlu untuk mengetahui tahap kesihatan seseorang. Sehubungan dengan itu, kakitangan kerajaan
telah disarankan untuk menjalani pemeriksaan kesihatan agar dapat menjamin
kualiti kehidupan yang sihat secara berterusan.
Kesimpulannya, setiap individu tidak
haruslah menjadikan kesibukan aktiviti seharian sebagai alasan untuk tidak
mengamalkan gaya hidup sihat, bak kata pepatah hendak seribu daya, tak hendak
seribu dalih. Amalan gaya hidup sihat
dapat menjamin badan yang sihat dan otak yang cerdas. Seterusnya keadaan ini dapat melahirkan
rakyat yang inovatif bagi menggerakkan negara menuju Wawasan 2020.
(Dipetik dan diubah suai daripada
‘Amalan Gaya Hidup Sihat’
oleh Syazwani Md. Latif, Dewan Siswa, April,
2016)
Soalan
2 (a) – Petikan Umum
i.
Berikan maksud rangkai kata penuh dengan pancaroba. [2 markah]
Jawapan:
Rangkai kata penuh dengan pancaroba
bermaksud ……………………………………………..
…………………………………………
ii.
Berdasarkan petikan, nyatakan
peranan-peranan yang dimainkan oleh ibu bapa untuk menggalakkan amalan gaya
hidup sihat dalam kalangan anak mereka.
[3markah]
Jawapan
:
Peranan ibu bapa untuk menggalakkan
amalan gaya hidup sihat dalam kalangan anak mereka
adalah
dengan………………………………………….., dan
………………………………………
…………………………………………..
( Jika pelajar mampu
tambah satu lagi isi sebagai ‘bacup’.
Jawapan ada dalam petikan teks)
iii.
Sejak belakangan ini, ramai individu yang
tidak mengamalkan gaya hidup sihat. Pada
pendapat anda, jelaskan kesan terhadap individu yang tidak mengamalkan gaya
hidup sihat.
[4 markah]
Jawapan:-
Pada
pendapat saya, sekiranya individu tidak mengamalkan gaya hidup sihat mereka
akan……………kerana…………………………… Selain itu, mereka akan …………………….......
………………………..kerana
………………………………………………………………………..
Jawapan pelajar perlu
huraian kerana soalan meminta pelajar menjelaskan kesan tidak mengamalkan gaya
hidup sihat – jika tidak mampu senarai sahaja kesan-kesannya seperti di bawah:-
Pada pendapat saya, sekiranya individu tidak mengamalkan gaya
hidup sihat mereka akan…………........................................................, …………………………………………….., dan
……………………………………………….
( Senaraikan tiga isi, jika mampu senarai empat isi)
Soalan 2 (b)
– Petikan Cerpen
Baca petikan
cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Hakim terus mengeluh, “Apalagi yang boleh aku buat selain
meneruskan kerja-kerja membela ayam dan mengharapkan hasil yang baik. Aku sudah
berhutang dengan bank. Hutang mesti dibayar, kalau tidak tanah aku akan
dirampas. Kau ingat kan, tanah inilah yang kita tuntut di mahkamah dengan susah
payah. Bank akan merampas tanahku tidak ubah seperti raja merampas tanah
datukku dahulu.”
Hakim meluahkan
segala yang telah bersarang di dadanya. “Banyak persamaan antara aku dengan
datukku. Kami sama-sama membela ayam dan kami sama-sama menggadai tanah. Kami
sama-sama berada di bawah cengkaman orang berkuasa. Walaupun namaku tidak lagi
berunsur kolot dan kuno seperti datukku, tetapi itu tidak bererti apa-apa.
Sepatutnya namaku ialah Kaduk bin Kaduk bin Kaduk.”
“Pada zaman ini
tiada lagi raja yang menyabung ayam tetapi raja baharu telah muncul. Raja itu
tetap menguasai seluruh hidup kita. Kita tidak dapat berbuat apa-apa selain
mengikut telunjuk mereka. Mereka ialah golongan yang memegang kuasa ekonomi
negara. Kita tetap kaduk dan mereka tetap raja,” luah Hakim lagi.
Dipetik daripada cerpen ‘Kaduk Ayam dan Raja’ oleh
Zurinah Hassan dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, Dewan Bahasa
dan Pustaka
(i)
Berdasarkan petikan, nyatakan persamaan antara Hakim dengan datuknya, Kaduk. [2
markah]
Jawapan :-
Antara persamaan Hakim dan datuknya, Kaduk adalah kerana mereka sama-sama…………………...........................................dan juga mereka sama-sama……………………......
Jawab dua
isi dan jika anda mampu, tambah satu lagi isi sebagai “backup” jawapan.
Jawapan soalan ini ada dalam teks.
(ii) Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha
yang perlu dilakukan oleh Hakim untuk mengurangkan beban hutang yang
ditanggungnya? [3 markah]
Jawapan:-
Pada
pendapat saya, usaha-usaha yang perlu Hakim lakukan untuk mengurangkan beban
hutang
Hakim adalah
seperti berikut, dia boleh……………………………………………………………, …………………………………………………………………………dan ……………………............
...............................
Jawab tiga
isi dan jika anda mampu tambah satu isi lagi sebagai “backup”.
Sekiranya pelajar sukar menjawab
soalan ini, abaikan untuk menjawabnya.
(iii)
Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan di atas dan
satu latar masyarakat lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam
petikan.
[4
markah]
Jawapan:-
Berdasarkan
petikan di atas, satu persoalan yang terdapat adalah seperti………………………………………………………………………………………
Sementara,
persoalan di luar teks adalah seperti berikut, iaitu……………………………………………….............................................
Utamakan jawapan persoalan dalam
teks, jika soalan persoalan di luar teks sukar, abaikan soalan.
Soalan 2 (c)
– Petikan Prosa Tradisional
Baca petikan
prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Maka kedengaranlah ke Melaka, Cau Pandan,
anak Bubunnya, akan dititahkan menyerang Melaka. Maka ada seorang hamba Allah
diam di Melaka, bangsanya Arab, Siti Arab namanya disebut orang. Maka tuan itu
senantiasa bermain panah lasykar, seperti dewal orang berzikir. Barang ke mana
tuan itu pergi, panah itu dibawanya. Maka tatkala itu Tuan Sidi Arab itu pun
ada menghadap Sultan Muzaffar Syah. Telah tuan itu mendengar khabar Cau Pandan
akan datang ke Melaka itu, maka tuan itu pun berdiri di hadapan baginda. Maka
dihalakannya panahnya itu ke benua Siam. Maka kata Tuan Sidi Arab, sambil
menarik panahnya itu, “Mati engkau, Cau Pandan.”
Maka Sultan Muzaffar Syah pun tersenyum;
maka titah baginda pada Tuan Sidi Arab itu, “Jikalau sungguh mati Cau Pandan,
sungguhlah tuan keramat.”
Adapun Cau Pandan itu, lagi di benua Siam,
maka berasa kepada dadanya seperti kena panah, maka Cau Pandan pun sakit
muntahkan darah lalu mati. Maka tidaklah jadi Siam menyerang Melaka, sebab mati
Cau Pandan itu. Maka itulah diperbuatkan orang nyanyi:
Cau
Pandan anak Bubunnya,
Hendak menyerang ke Melaka;
Ada cincin berisi bunga,
Bunga berladung si air mata.
Dipetik daripada ‘Burung Terbang Dipipiskan Lada’
dalam antologi Sejadah Rindu, Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berikan maksud rangkai kata sungguhlah
tuan keramat.
[2 markah]
Jawapan:-
Rangkai kata tuan keramat bermaksud…………………………………………………………...
Cuba jawab, jika sukar, abaikan soalan.
(ii) Bagaimanakah Tuan Sidi Arab berjaya
menghalang Cau Pandan anak Bubunnya daripada menyerang Melaka. [3 markah]
Jawapan :-
Tuan Sidi Arab Berjaya menghalang Cau
Pandan anak Bubunya daripada menyerang Melaka
dengan………………………………………………………………………………………..,.............
………………………………………..dan………………………………………………………………………………………………….
Jawapan ada di dalam teks, cuba jawab. Senaraikan tiga isi.
(iii) Tuan
Sidi Arab amat pakar dalam memanah.
Pada pendapat anda, apakah kepentingan
khidmat pakar dalam sistem pertahanan
sesebuah negara. [3
markah]
Jawapan :-
Pada pendapat saya, khidmat pakar dalam sistem
pertahanan negara sangat penting
kerana………………………………………………………………………........
dan …………..........
................................................................
Soalan tidak ada dalam teks, gunakan kemahiran berfikir atau pendapat anda. Jika sukar, abaikan soalan ini.
Soalan 2 (d)
– Seloka
Baca seloka
di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
BERBUAT ISTANA ZAMAN
DAHULU
Baginda menitahkan orang besar empat,
Membuat istana puri berkota;
Lalu dipanggil Pawang Raja.
Pawang mengerah orang bekerja,
Empat puluh empat tukang dan utas,
Siang malam tidak berhenti
Tujuh bulan tujuh purnama,
stana siap
dengan alatnya;
Besar tersergam sembilan ruang,
Sepuluh dengan rembat guntung,
Sebelas dengan pancung serong,
Dua belas dengan anjung tinggi.
Tiga sudut menteri delapan,
Tiang panjang maharaja lela,
Tiang tengah syukur menanti;
Galang-galangnya ular berang,
Kasau kecil puteri menyembah,
Kasau lentik helang berbega.
Berbunga sawa mengelempai,
Bertakuk bersedelinggam,
Berjenang berbatu kawi,
Berselimpat ukir Jawa,
Lilit-melilit akar Cina;
Garam sebuku sisa jeragan,
Bunga kenanga dimakan ular,
Layang-layang di pintu Raja.
Istana siap tukang pun mati, Tiada orang dapat meniru:
Dipersembahkan kepada baginda suami isteri
Za’ba, Antologi Sejadah Rindu Kementerian Pendidikan
Malaysia
(i)
Berdasarkan petikan seloka, bagaimanakah istana raja dapat dibina? [2 markah]
Jawapan :-
Berdasarkan petikan seloka, istana raja
dibina………………………………………………….....
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Senaraikan dua isi. Jika mampu tambah
satu isi lagi sebagai “backup”
Jawapan ada dalam puisi.
(ii) Pada
pendapat anda, apakah usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk memastikan
kemahiran seni bina tradisional di negara ini dapat dikekalkan? [3 markah]
Jawapan :-
Pada
pendapat saya, usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk memastikan kemahiran seni
bina
Tradisional
di negara ini dapat dikekalkan dengan ……….………………………………………...
………… dan
…………………………………………………………………………………….....
Senaraikan dua isi dan jika mampu
tambah satu isi lagi sebagai “backup”
(iii)
Huraikan dua nilai yang terdapat dalam puisi tersebut? [4
markah]
Nilai yang
terdapat dalam puisi tersebut adalah seperti berikut, pertama nilai……………………………......................dan
kedua nilai…........................................................
..................................................
Senaraikan dua isi dengan huraian dan
contoh. Jika tambah satu isi lagi sebagai “backup”.
BAHAN NOVEL AKAN DI SENARAIKAN KEMUDIAN
BEGITU JUGA SKEMA JAWAPAN, INSYAALLAH.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan