SOALAN-SOALAN PROGRAM KECEMERLANGAN PELAJAR SMK
SERI LONDANG
BERTEMPAT DI KEM RAKAN MUDA KAMPAR 2017 ( SOALAN-SOALAN BERFOKUS)
TARIKH : 15 JULAI 2017 HARI : AHAD
JUMLAH MASA MENJAWAB 60 MINIT ( 1 JAM)
PERBINCANGAN 30 MINIT ( SEMAKAN RAKAN SEBAYA)
CADANGAN MASA PERBENGKELAN ( 6 MINIT)
1. Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
( Soalan Percubaan Negeri Johor 2016 ) (MS 34 Modul BM 2)
Baca
petikan cerpen di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
“Ini
arahan, Nusia.” Suara doktor yang berkerudung ungu itu kendur. Mukanya muram.
“Darah dan manusia itu,
berbezakah nilainya? Kalau harganya pangkat dan darjat, padamkan saja istilah
manusia dalam hati. Untuk apa kalau semuanya boleh dibeli?”
“Nusia!”
Aku
cepat-cepat beredar. Suara Doktor Murni melantun ke dinding pejal wad Unit
Rawatan Rapi. Solehah yang tenat, yang pundi janinnya pecah di ovari, juga
sedang koma. Al-Hafiz masih terlantar, tulang selangkanya patah riuk, diheret
kereta sejauh dua meter di tar keras, tidak pernah pun dijenguk Profesor Doktor
Juaidi.
Juga si
kecil, bayi buangan yang hampir kekeringan darah. Gadis malang yang dibelasah
hingga tinggal nyawa-nyawa ikan dan mahasiswa leukemia yang semakin cair sel
darah merah di tubuhnya itu, tidak perlukah mereka itu diberi darah?
“Hidup yang ditentukan oleh
tangan manusia ini, tidak pernah adil, Solehah.” Titis air mataku gugur di
hujung jari Solehah. “Engkau hanya memerlukan tiga pek darah sahaja, tetapi
tidak diberikan. Tuan Besar Musa itu tubuhnya tidak mahu menerima darah tetapi
pakar-pakar itu......,”sebak menyendat di dadanya.
“Dapatkan
sepuluh pek darah sekarang!” Arah Profesor Doktor Juaidi apabila cupingnya
diusapi suara lembut Doktor Murni, yang menyampaikan berita tentang bank darah
yang kontang. “Dapatkan di hospital lain; segera.”
Untuk siapa? Hatinya musykil
sendiri.
Dipetik
daripada cerpen ‘Gerhana Manusia’
Oleh
Aminah Mokhtar
Dalam
antologi Sejadah Rindu,
Dewan
Bahasa dan Pustaka
(i) Nyatakan keluhan hati
Nusia ketika berhadapan dengan Solehah? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda,
apakah kesan jika masyarakat enggan menderma darah?
[3 markah]
(iii) Huraikan satu
pengajaran yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu pengajaran lain
yang terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4
markah]
CADANGAN MASA PERBENGKELAN 15 MINIT
Soalan 3 (a) ( MS 49 Modul
BM Kertas 2)
Soalan
SPM Nov 2012
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaanya.
Anda boleh menambahkan imbuhan, tetapitidak
boleh menggunakan perkataan itu sebagai kata nama khas.
(i) kumat-kamit
(ii) remuk-rendam
(iii) selang-seli
(iv) serba-serbi
(v) simpang-siur
(vi) tungkus-lumus
Soalan SPM Jun 2013
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaanya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan
itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) adab
(ii) beradab.
(iii) peradaban.
(iv) khidmat
(v) berkhidmat
(vi) perkhidmatan
(b)
Soalan Percubaan Negeri Johor 2016
(a) Tulis satu
ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda
faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan
imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa
atau nama khas.
(i) pakai
(ii) memakai
(iii) terpakai
(iv) susun
(v) menyusun
(vi) tersusun
( CADANGAN PERBENGKELAN MASA 10
MINIT)
Soalan Muka Surat ( 51 dan
52 Modul)
iii) Nyatakan ayat-ayat perintah di bawah sama ada ayat larangan, ayat suruhan, ayat silaan atau ayat permintaan.
(i) Tolong tandatangan borang tersebut sebelum
diserahkan kepada urus setia.
(ii) Jangan tampal sebarang poster di sepanjang
laluan ini.
(iii) “Jemputlah masuk ke rumah, emak sedang
menunggu di ruang tamu,” kata kakak kepada jirannya.
(iv) “Sila penuhkan tempat kosong di hadapan,” kata
pengerusi majlis kepada para hadirin.
(v) Pengguna jalan raya diminta tidak melalui
kawasan runtuhan itu kerana berbahaya.
(vi) Usah dikenang peristiwa yang sedih itu.
[ 6 markah]
iv) Tukarkan ayat-ayat pasif
berikut kepada ayat aktif.
1.
Tugas itu
patut anda selesaikan sekarang juga.
2.
Jawatan
yang dipegang oleh mereka sangat penting.
3.
Sedikit
garam dimasukkan oleh kakak ke dalam gulai yang sangat saya gemari.
4.
Pokok-pokok
itu dipangkas oleh para pekerja supaya sentiasa rendah.
5.
Nota pelajaran
dikemaskinikan oleh mahasiswa itu supaya mudahmembuat ulang kaji.
6.
Orang
yang lurus bendul itu tidak harus kamu peralat sewenang-wenangnya.
[ 6 markah]
( CADANGAN MASA PERBENGKELAN 10
MINIT)
Soalan 3 ( C ) Mengesan Kesalahan Ejaan dan Imbuhan. ( MS 53
dan 54 Modul BM 2 )
A. KESALAHAN EJAAN DAN PENGGUNAAN IMBUHAN:
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
1. Pengusha ternakan ayam diminta tidak menjual ayam ternakan mereka dengan harga tinggi
suka hati kepada
pemborong ayam.
2. Pembenaan jambatan di kampung itu tergendala selama berapa bulan kerana masalah
bekalan simen.
3. Junainah hanya terdiam diri apabila disindir oleh rakan setugasnya kerana dia tidak mahu
membesar-besarkan cerita
yang dianggap rimih itu.
[
6 markah]
B.
Soalan Percubaan Negeri Johor 2016
c) Dalam setiap ayat di bawah,
terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat,
anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan ejaan dan satu
kesalahan imbuhan.
Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i) Kementerian Pendidikan mendapati bahawa pelaksana dasar bahasa
Inggeris dalam
matapelajaran sains dan
matematik perlu dikaji semula untuk memperbaiki kelemahan yang
timbul.
ii) Jabatan Pengangkutan Jalan akan kuat kuasa undang-undang dari
semasa ke semasa untuk
mendisplinkan pengguna
jalan raya terutama pada musim perayaan.
iii) Runtuh akhlak dalam kalangan remaja mengakibatkan ramai
remaja tersebut terjebak dengan
gejala gengsterisma.
[6 markah ]
(CADANGAN MASA PERBENGKELAN 10 MINIT)
Soalan 3 ( D) Mengesan kesalahan penggunaan istilah dan
mengesan kesalahan tatabahasa. ( MS 62 Modul BM 2 )
1.
Soalan Percubaan Negeri Johor 2016
d) Dalam
setiap ayat di bawah ini, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau
istilah dan
satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap
ayat,
anda tidak boleh
menyenaraikanlebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah
dan kesalahan
tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin semula ayat tersebut.
(i)
“Apakah menu yang dihidangkan oleh tukang masak dalam hotel itu?” tanya para
peserta
perlawanan memasak yang dianjurkan oleh
hotel tersebut.
(ii)
Bapa saudaranya memperoleh pendapat supaya agak lumayan hasil jualan pisang
goreng
yang dibuat olehnya.
(iii)Seorang
pegawai tinggi syarikat itu telah didakwa di mahkamah atas tuduhan memalapkan
syarikat wang tersebut.
[6 markah ]
2. Soalan Percubaan Negeri Perak – Kinta 2016
(d)
Dalam petikan di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau
istilah dan
satu kesalahan
tatabahasa. Senaraikan
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi
setiap ayat,
anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan
penggunaan kata
atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu
menyalin ayat
itu semula.
(i) Sampah-sarap yang dibuang di dalam
sungai itu telah menyebabkan aliran sungai
tersangkut dan berbau busuk.
(ii) Aktiviti tolong-menolong membersihkan
kawasan kejiranan dapat memupuk
semangat perpaduan di kalangan penduduk.
(iii) Pada akhir waktu persekolahan, Cikgu Kamil
menerangkan lain-lain faktor yang
mengakibatkan kejatuhan Kerajaan Melayu
Melaka pada tahun 1511.
[6
markah]
( CADANGAN MASA
PERBENGKELAN 10 MINIT )
Soalan 3 ( e ) Peribahasa . (MS 64 Modul
BM2 )
Contoh (ii)
( Soalan Percubaan Negeri Pulau Pinang 2013)
Baca ayat di bawah
dengan teliti, kemudian kemukakan satu peribahasa yang sesuai dengan
ayat tersebut.
(i) Harapan
Pak Abu untuk melihat anaknya berjaya dalam pelajaran hancur berkecai apabila
anaknya itu terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan ditangkap oleh polis.
(ii)Doktor
pakar sakit jiwa dari hospital terkenal itu berjaya mengesan punca-punca
kemurungan dengan hanya memperhatikan tingkah laku kanak-kanak yang dirawatnya.
(iii) Ramli
telah membelanjakan kesemua wang simpanannya apabila dikhabarkan syarikatnya
akan memberikan bonus sebanyak lima bulan gaji tanpa mengetahui bahawa
perkhabaran tersebut merupakan khabar angin sahaja.
[6 markah]
Contoh
(iii) ( Soalan Percubaan Wilayah
Persekutuan 2013)
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti, kemudian nyatakan
peribahasa yang sesuai dengan situasi dalam ayat-ayat tersebut.
(i) Ah
Chong begitu kecewa dan terlalu dukacita atas kematian isterinya yang
menjadi
mangsa peragut yang tidak
berperikemanusiaan.
(ii) Julia suka menceritakan keburukan orang lain sedangkan
keburukan dirinya tidak
disedari.
(iii) Setelah tidak mendapat kasut hitam yang dicari-cari, Muthu
mencari pula kasut
berwarna coklat yang
boleh digunakan sebagai ganti.
SELAMAT BERKEM
KECEMERLANGAN
SELAMAT MENJAWAB
SOALAN BERFOKUS.
(MRAR )
JAWAPAN SOALAN BERFOKUS :-
Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
(i)
Keluhan hati Nusia:-
i)
Hidup yang ditentukan oleh manusia ini tidak
pernah adil. ( 1m)
ii) Solehah
hanya memerlukan tiga pek darah sahaja, tetapi tidak diberikan ( 1m)
iii) Tuan
Besar Musa itu diberikan darah walaupun tubuhnya tidak dapat menerima darah
yang diberikan ( 1m )
[Maksimum:
2 markah]
(ii)
Kesan :-
i)
Tidak dapat menyelamatkan nyawa mangsa
kemalangan/pesakit
ii) Operasi
pembedahan tidak dapat dijalankan dengan lancar
iii) Peluang
hidup untuk pesakit leukemia, barah, jantung, pesakit hati /pesakit penyakit
lain tipis
iv) Bekalan
darah negara terjejas
[Jawapan lain
yang sesuai boleh diterima]
[Maksimum 3 markah]
Satu pengajaran dalam
petikan:-
i)
Kita hendaklah bertanggungjawab dalam
melaksanakan tugas.
- Nusia menjalankan tugasnya sebagai jururawat dengan dedikasi 1+1
ii) Kita
hendaklah bersikap adil sesama manusia
- Nusia melayan pesakit-pesakit di wad itu dengan sama rata 1+1
iii) Kita
hendaklah bersimpati terhadap golongan yang ditimpa nasib malang
- Nusia bersimpati
terhadap semua pesakit malang di wad itu
1+1
[ Maksimum: 2
markah]
Satu pengajaran daripada
keseluruhan cerpen :-
i) Kita hendaklah bersikap bijak dalam membuat
keputusan
- Nusia tidak suka menyalahkan
takdir atas sesuatu kesilapan daam membuat keputusan
1+1
ii) Kita
mestilah berani menanggung risiko demi nyawa orang yang kritikal
- Nusia mengambil darah dari bank darah tanpa persetujuan Profesor Doktor
Juaidi untuk menyelamatkan pesakit yang koma di wad itu 1+1
iii)
Kita hendaklah menolong orang yang berada dalam
kesusahan - Nusia dan Doktor Murni sama-sama menderma darah untuk menolong dan
menyelamatkan nyawa pesakit yang koma
1+1
[ Maksimum: 2 markah]
Jawapan soalan
3 (a) i :-
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaanya. Anda boleh menambahkan imbuhan, tetapi
tidak boleh menggunakan perkataan itu sebagai kata nama khas.
(i) kumat-kamit
(ii) remuk-rendam
(iii) selang-seli
(iv) serba-serbi
(v) simpang-siur
(vi) tungkus-lumus
i)
Mulut bomoh itu kumat-kamit membaca jampi serapah untuk menyembuhkan pesakit
tersebut.
ii)
Hati serta perasaannya remuk
rendam setelah mengetahui isteri
bermain kayu tiga.
iii)
Bunyi desiran ombak berselang-seli dengan
keriuhan kera di atas pokok berdekatan dengan pantai.
iv)
Serba-serbi kerjanya tidak menjadi apabila mengetahui pinjaman banknya
tidak lulus.
v)
Kenderaan yang bersimpang-siur
melalui jalan besar itu menyebabkan Ali
memandu kenderaannya dengan berhati-hati
vi)
Pemilik bengkel kenderaan berkenaan bertungkus- lumus membaiki kereta yang bersusun di bengkelnya.
Soalan SPM Jun 2013
(a) Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaanya. Anda
tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, atau menggunakan perkataan
itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) adab
(ii) beradab.
(iii) peradaban.
(iv) khidmat
(v) berkhidmat
(vi) perkhidmatan
Jawapan:-
i.
Adab kita perlu dijaga terutama apabila
berbual dengan orang yang lebih tua.
ii.
Orang yang beradab tidak
akan meninggikan suara apabila berkata-kata dgn ibu bapanya.
iii.
Peradaban moden
memperlihatkan masyarakat berlumba-berlumba mengejar kemewahan sehingga lupa
akan nilai dan budi.
iv.
Khidmat anggota bomba amat penting dalam
usaha membanteras kehilangan harta benda atau nyawa apabila berlaku kebakaran.
v.
Cuba bina ayat sendiri untuk latihan
selanjutnya.
(b)
Soalan Percubaan Negeri Johor 2016
(a) Tulis satu
ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahawa anda
faham akan perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan
imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa
atau nama khas.
(i) pakai
(ii) memakai
(iii) terpakai
(iv) susun
(v) menyusun
(vi) tersusun
Ayat yang ada bina perlu gramatis iaitu ada subjek dan prediket, dan terelak daripada melakukan kesalahan ejaan, tanda
baca dan sebagainya. Pastikan ayat anda bina mengambarkan anda faham
maksud perkataan berkenaan.
Jawapan Bahagian Soalan 3 ( B )
( Ayat )
i) Nyatakan ayat-ayat perintah di bawah sama ada ayat larangan, ayat suruhan, ayat silaan atau ayat permintaan.
(i) Tolong tandatangan borang tersebut sebelum
diserahkan kepada urus setia.
( Ayat permintaan )
(ii)
Jangan tampal sebarang poster di sepanjang laluan ini.
( Ayat larangan )
(iii) “Jemputlah masuk ke rumah, emak sedang
menunggu di ruang tamu,” kata kakak kepada jirannya.
( Ayat
silaan )
(iii) “Sila penuhkan tempat kosong
di hadapan,” kata pengerusi majlis kepada para hadirin.
( Ayat silaan )
(v) Pengguna jalan raya diminta tidak melalui
kawasan runtuhan itu kerana berbahaya.
( Ayat
suruhan )
(vi) Usah dikenang peristiwa yang sedih itu.
( Ayat larangan )
[ 6 markah]
ii) Tukarkan ayat-ayat pasif
berikut kepada ayat aktif.
1. Tugas itu patut anda selesaikan
sekarang juga. ( Ayat pasif menggunakan kata ganti diri 2 )
Anda patut meynyelesaikan tugas itu sekarang.
2.
Jawatan
yang dipegang oleh mereka sangat penting.
Mereka memegang jawatan yang sangat
penting.
3.
Sedikit
garam dimasukkan oleh kakak ke dalam gulai yang sangat saya gemari.
Kakak memasukkan sedikit garam ke dalam
gulai yang saya sangat gemari.
4.
Pokok-pokok
itu dipangkas oleh para pekerja supaya sentiasa rendah.
Para
pekerja memangkas pokok-pokok supaya sentiasa
rendah.
5.
Nota
pelajaran dikemaskinikan oleh mahasiswa itu supaya mudah membuat ulang
kaji.
Mahasiswa
itu mengemaskinikan nota pelajaran supaya mudah
membuat ulang kaji.
6.
Orang
yang lurus bendul itu tidak harus kamu peralat sewenang-wenangnya.
Kamu
tidak harus memperalatkan orang yang lurus
bendul itu sewenang-wenangnya.
[ 6 markah]
Jawapan soalan 3 ( c ) Mengesan kesalahan ejaan dan imbuhan
A. KESALAHAN EJAAN DAN PENGGUNAAN IMBUHAN:
Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan
itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya.
1. Pengusha ternakan ayam diminta tidak menjual ayam ternakan mereka dengan harga tinggi
suka hati kepada
pemborong ayam.
Jawapan :-
Ejaan : Salah : Pengusha Betul : Pengusaha
Imbuhan : Salah :suka Betul : sesuka
2. Pembenaan jambatan di kampung itu tergendala selama berapa bulan kerana masalah
bekalan simen.
Ejaan : Salah : suka Betul : sesuka
Imbuhan : Salah : Pembenaan Betul : Pembinaan
Ejaan : Salah : suka Betul : sesuka
Imbuhan : Salah : Pembenaan Betul : Pembinaan
3. Junainah hanya terdiam diri apabila disindir oleh rakan setugasnya kerana dia tidak mahu
membesar-besarkan cerita
yang dianggap rimih itu.
Ejaan : Salah : rimih Betul : remeh
Imbuhan : Salah : terdiam Betul : mendiam
Ejaan : Salah : rimih Betul : remeh
Imbuhan : Salah : terdiam Betul : mendiam
[
6 markah]
B.
Soalan Percubaan Negeri Johor 2016
c) Dalam setiap ayat di bawah,
terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat,
anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan ejaan dan satu
kesalahan imbuhan.
Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i) Kementerian Pendidikan mendapati bahawa pelaksana dasar bahasa Inggeris
dalam
matapelajaran sains
dan matematik perlu dikaji semula untuk memperbaiki kelemahan yang
timbul.
Kesalahan
ejaan
|
Ejaan
yang betul
|
matapelajaran
|
mata pelajaran
|
Kesalahan
imbuhan
|
Imbuhan
yang betul
|
pelaksana
|
pelaksanaan
|
ii) Jabatan Pengangkutan Jalan akan kuat kuasa undang-undang dari semasa ke semasa untuk
mendisplinkan
pengguna jalan raya terutama pada musim perayaan.
Kesalahan
ejaan
|
Ejaan
yang betul
|
kuat kuasa
|
menguatkuasakan
|
Kesalahan
imbuhan
|
Imbuhan
yang betul
|
pelaksana
|
pelaksanaan
|
iii) Runtuh
akhlak dalam kalangan remaja mengakibatkan ramai remaja tersebut terjebak
dengan
gejala gengsterisma.
Kesalahan
ejaan
|
Ejaan
yang betul
|
gengsterisma
|
gengsterisme
|
Kesalahan
imbuhan
|
Imbuhan
yang betul
|
Runtuh
|
Keruntuhan
|
[6 markah ]
Jawapan
Soalan 3 ( e ) PERIBAHASA
Soalan 3 ( e ) Peribahasa . (MS 64 Modul
BM2 )
Contoh (ii)
( Soalan Percubaan Negeri Pulau Pinang 2013)
Baca ayat di bawah
dengan teliti, kemudian kemukakan satu peribahasa yang sesuai dengan
ayat tersebut.
(i)
Harapan Pak Abu untuk melihat anaknya berjaya dalam pelajaran
hancur berkecai apabila anaknya itu terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan
ditangkap oleh polis.
Bagai kaca
terhempas ke batu / Sudah jatuh ditimpa tangga,
(ii)Doktor
pakar sakit jiwa dari hospital terkenal itu berjaya mengesan punca-punca
kemurungan dengan hanya memperhatikan tingkah laku kanak-kanak yang dirawatnya.
hanya jauhari yang mengenal
manikam
(ii)
Ramli telah membelanjakan kesemua wang simpanannya apabila
dikhabarkan syarikatnya akan memberikan bonus sebanyak lima bulan gaji tanpa
mengetahui bahawa perkhabaran tersebut merupakan khabar angin sahaja.
mendengar guruh di langit, air tempayan dicurahkan / yang dikejar
tak dapat, yang dikendong berciciran / burung terbang dipipiskan lada
[6 markah]
Contoh
(iii) ( Soalan Percubaan Wilayah
Persekutuan 2013)
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti, kemudian nyatakan
peribahasa yang sesuai dengan situasi dalam ayat-ayat tersebut.
(i) Ah
Chong begitu kecewa dan terlalu dukacita atas kematian isterinya yang
menjadi
mangsa peragut yang tidak
berperikemanusiaan.
Bagai kaca
terhempas ke batu
(ii) Julia suka menceritakan keburukan orang lain sedangkan
keburukan dirinya tidak
disedari.
Kuman di seberang laut nampak, gajah di pelupuk mata tak
nampak /
Kuman
di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak
nampak
(iii) Setelah tidak mendapat kasut hitam yang dicari-cari, Muthu
mencari pula kasut
berwarna coklat yang
boleh digunakan sebagai ganti.
Tak ada rotan, akar pun jadi
SEMOGA ANDA
CEMERLANG BAHASA MELAYU SPM 2017
Tiada ulasan:
Catat Ulasan