Khamis, 13 Julai 2017

BAHAN PROGRAM TEKNIK MENJAWAB SOALAN KERTAS BAHASA MELAYU 2 DI SMK TRONOH, PERAK

InsyaAllah, pada pukul 8.00 hingga 10.00 pagi esok saya akan menyampaikan teknik menjawab Kertas Bahasa Melayu 2 di SMK Tronoh, Perak. Tumpuan program kepada pelajar HALUS dan sederhana. Bahan program adalah seperti di bawah:-

PROGRAM KECEMERLANGAN KERTAS BAHASA MELAYU 2,
SMK TRONOH PERAK.

Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah menderma darah dan langkah-langkah menggalakkan orang ramai menderma darah. Panjangnya rumusan anda hendaklah tidak melebih 120 patah perkataan.

Derma darah amalan mulia yang bukan hanya dapat memupuk nilai baik dalam diri, tetapi paling penting turut membantu menyelamatkan nyawa. Malangnya di negara kita, amalan ini kurang mendapat sambutan terutama daripada golongan muda. Menyedari kepentingan amalan itu, Pelbagai usaha perlu dilakukan untuk menggalakkan masyarakat menderma darah bagi memastikan bekalan di Bank Darah sentiasa mencukupi. Antara langkah tersebut ialah tarikh 14 Jun diisyitiharkan sebagai Hari Derma Darah Sedunia. Namun hakikatnya, kempen menderma darah masih kurang mendapat sambutan dan tidak memenuhi jumlah keperluan darah yang diperlukan. Hal ini disebabkan kurangnya kesedaran mengenai kepentingan menderma darah, selain kurang maklumat dan pendedahan mengenai menderma darah. Malah, sambutan Hari Derma Darah Sedunia tidak diuar-uarkan untuk disambut sebagai menyedarkan masyarakat mengenai kepentingan menderma darah. Melalui amalan derma darah, bukan sahaja penerima darah menerima kelebihan bahkan terbukti bahawa penderma juga dapat kelebihan dengan menderma darah.

Antara kelebihan menderma darah ialah penderma dapat melahirkan satu perasaan yang sangat menggembirakan apabila berjaya menolong doktor menyelamatkan nyawa orang lain. Selain itu, derma darah secara konsisten dapat mengurangkan risiko kanser termasuk kanser hati, paru-paru, colon, perut dan tekak. Amalan derma darah juga dapat mengurangkan jumlah zat besi yang berlebihan di dalam badan dan dapat menghindarkan risiko sakit jantung. Sebelum setiap proses menderma darah bermula, seseorang penderma akan melalui beberapa pemeriksaan kesihatan percuma. Secara tidak langsung, hal ini dapat membantu mereka mengdiagnosis sebarang penyakit pada peringkat awal sebelum penyakit tersebut makin teruk. Bersama-sama dengan pemeriksaan kesihatan, para penderma akan menerima dan mengetahui analisis darah serta jenis darah secara percuma. Kalau sendiri pergi ke klinik atau hospital untuk mengetahui jenis darah atau analisis darah, sudah tentu kena bayar.

Setiap kali seseorang menderma darah, sebanyak 640 Kcal akan hilang. Hal ini boleh membantu seseorang dalam proses untuk mengurangkan berat badan. Di samping itu, perasaan gembira mendapat pek percuma seperti makanan, minuman, t-shirt dan sijil amat baik untuk sistem imun di dalam badan. Derma darah juga membolehkan penderma untuk mengisi semula bekalan darah, membantu badan penderma berfungsi dengan lebih cekap dan dapat bekerja secara produktif. Oleh itu, usaha orang ramai untuk menderma darah amatlah dihargai. Namun anda layak untuk menderma darah sekiranya anda seorang penderma yang berisiko rendah iaitu tidak memudaratkan diri sendiri dan darah yang anda derma itu tidak tercemar dengan virus penyakit-penyakit yang boleh berjangkit menerusi pemindahan darah.
Tuntasnya, menderma darah merupakan satu amalan sukarela yang terpuji dan tidak ternilai sumbangannya. Keinginan untuk menderma darah perlulah wujud dalam diri setiap individu tanpa dipaksa oleh mana-mana pihak. Malah setiap orang haruslah mengganggap bahawa menderma darah adalah satu tanggungjawab diri dan mendermanya tanpa diundang.
(Dipetik dan diubah suai daripada
‘Derma Darah Kurang Dapat Sambutan Golongan Muda’
The Borneopost.com, 2015)

Jawapan:- ( Pilih pengenalan yang anda perlu gunakan untuk menjawab rumusan)
      A.   Bahagian pengenalan:

Petikan membincangkan …………………….menderma darah dalam kalangan masyarakat

……………………………

Atau:-

Rumusan  menjelaskan……………………..menderma darah dan........................................... 

menggalakkan orang ramai menderma darah.

Atau:-

Petikan membicarakan……………………..menderma darah dan………………………………

menggalakkan orang ramai menderma darah.


      B.   Bahagian perenggan isi tersurat:-

Antara kebaikan menderma darah adalah kerana……………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

Frasa lain untuk memulakan perenggan isi tersurat:-
1.    Menderma darah akan dapat membantu penderma…………
2.    Penderma akan mendapat kebaikan apabila menderma darah kerana………

     C.   Bahagian Perenggan isi tersurat:-
   Media massa boleh menggalakkan masyarakat menderma darah dengan cara …………..

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

Frasa lain untuk memulakan perenggan isi tersirat:-
1.    Antara langkah media massa menggalakkan masyarakat menderma darah adalah dengan……………………………..


      D.  Bahagian Perenggan penutup:-
Istilah boleh digunakan untuk menulis ayat penyimpul perenggan penutup:-

Kesimpulannya, Konklusinya, Akhirnya…………………………

Jawapan:-

Konklusinya,……………………………….................................perlu menggalakkan orang ramai 

menderma darah agar…………………………………………........................................


Soalan 2 : Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2(a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata secara konsisten.                                [2 markah]
Jawapan:-
    Kata secara konsisten bermaksud………………………………………………………………….................................

Panduan menjawab:-
     secara    = dengan
    konsisten = tetap / tekal

(ii) Pengarang mengemukakan beberapa punca Kempen Derma Darah tidak mendapat sambutan masyarakat. 
Jawapan :-
Nyatakan punca-punca tersebut.                                                       [3 markah]
Jawapan:- ( Pilih salah satu cara untuk memulakan jawapan)

Punca-punca Kempen Derma Darah tidak mendapat sambutan  masyarakat
kerana……………………..………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………

…............................................................................................................................................

Atau:-
Antara punca Program Derma Darah tidak mendapat sambutan masyarakat kerana…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

………………......………………………………………………………………………………........

………………………………………………………………………………………………………..

Penerangan untuk menjawab:-
Jawab dua isi maksimum untuk mendapat tiga markah. Pelajar yang bijak menulis tiga isi
maksimum dan isi ketiga sebagai ‘backup’ sekiranya ada jawapan anda tidak tepat.

(iii) Masyarakat kita terutamanya golongan muda kurang berminat untuk menderma darah. 
Pada pendapat anda, apakah tindakan-tindakan yang boleh diambil oleh media massa untuk menggalakkan masyarakat kita terutama golongan muda menderma darah?          [4 markah]
Jawapan:-
Media massa boleh menggalakkan masyarakat atau golongan muda menderma darah dengan cara …………………………..........................................................................................................
Selain itu. media masa boleh menjalankan……………………………………………………………......................................

…………………………………… dan …………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………

Soalan di atas merupakan soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi ( KBAT). Jika pelajar sukar untuk menjawab soalan ini, tinggalkan. Jawab soalan lain. Jika mampu menjawabnya, teruskan.


  
Soalan 2 (b)- Petikan Cerpen

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Saya teringat cerita bonda tentang kota mewah itu yang pernah mencalit sejarah hitam dekad lampau. Sejarah yang meninggalkan parut luka sentimen yang bukan sedikit. Sejarah suram yang berparut duka angkara gelodak emosi dan kesumat yang mengalir dalam dada setiap warganya sejak sekian lama.  

Dek benih penjajah yang menanamkan racun perkauman melalui sistem pecah dan perintah, bernanahlah segala prasangka buruk sebelum meletusnya tragedi sengketa dan rusuhan antara warga kota yang mewakili bangsa-bangsa yang berbeza fahaman, bahasa dan budaya.

Akibatnya, darah dan korban menjadi saksi kepada sebuah api pergolakan sehingga mencetuskan huru-hara kepada negara yang baru setahun jagung menghirup udara kemerdekaan. Seperti kata bonda kepada saya setiap kali menjengah kalendar Mei pada wajah hari.

Dipetik daripada cerpen ‘Munsyi’ Oleh Husna Nazri Dalam Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, Dewan Bahasa dan Pustaka.


(i)      Apakah kesan sistem pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh penjajah di negara kita?                                                                                                              [2 markah]
Jawapan:-

Sistem pecah perintah di negara kita akan menyebabkan……………………………………............................................................

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………


(ii) Peristiwa 13 Mei betul-betul meninggalkan kesan mendalam kepada perpaduan rakyat Malaysia. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengelakkan sejarah hitam tersebut berulang kembali ?                                             [3 markah]

Tinggalkan, soalan sukar kecuali pelajar yang mampu menjawabnya.

(iii) Jelaskan satu persoalan yang terdapat dalam petikan di atas dan satu persoalan lain daripada cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan.


Tinggalkan, soalan sukar kecuali pelajar yang mampu menjawabnya.



Soalan 2(c) - Petikan  Prosa Tradisional

Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

 Maka kedengaranlah ke Melaka, Cau Pandan, anak Bubunnya, akan dititahkan menyerang Melaka. Maka ada seorang hamba Allah diam di Melaka, bangsanya Arab, Sidi Arab namanya disebut orang. Maka tuan itu sentiasa bermain panah lasykar, seperti dewal orang berzikir. Barang ke mana tuan itu pergi, panah itu di bawahnya. Maka tatkala itu Tuan Sidi Arab itu pun menghadap Sultan Muzaffar Syah. Telah tuan itu mendengar khabar Cau Pandan akan datang ke Melaka itu, maka tuan itu pun berdiri di hadapan baginda. Maka dihalanya panahnya itu ke benua Siam. Maka kata tuan Sidi Arab, sambil menarik panahnya itu. “Mati engkau, Cau Pandan.”

 Maka Sultan Muzaffar Syah pun tersenyum; maka titah baginda pada Tuan Sidi Arab itu, “Jikalau sungguh mati Cau Pandan, sungguhlah tuan keramat.”

 Adapun Cau Pandan itu, lagi di benua Siam, maka berasa kepada dadanya seperti kena panah, maka Cau Pandan pun sakit muntahkan darah lalu mati. Maka tidaklah Siam menyerang Melaka, sebab mati Cau Pandan itu. Maka itulah diperbuat orang nyanyi :

(i) Berikan maksud dewal orang berzikir ?               [2 markah]

Soalan sukar, abaikan soalan, kecuali pelajar yang mampu menjawab, teruskan.


(ii) Apakah tindakan Sidi Arab apabila mendengar khabar Cau Pandan hendak menyerang Melaka?                                                                                                                   [3 markah]

Apabila Sidi Arab mendengar khabar Cau Pandan hendak menyerang Melaka, 

beliau…………..……………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….


(iii) Sekiranya anda Sultan Muzaffar Syah, apakah tindakan-tindakan yang anda lakukan untuk membalas jasa Sidi Arab yang telah berjaya membunuh Cau Pandan ?   

Soalan ini sukar tetapi masih boleh dijawab oleh pelajar:-

Sekiranya saya Sultan Muzaffar Shah, antara tindakan yang boleh saya ambil / atau lakukan adalah dengan……………………………………………………………………….........

………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………

Jawapan ada di dalam teks.

  
Soalan 2 (d) – Petikan Gurindam 

Baca gurindam  di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Gurindam Dua Belas
(Fasal yang ketiga)

Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.

Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang  tiada senonoh.

Apabila terpeihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.

Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang  yang hilang
semangat.

Apabila terpelihara lidah,
Nescaya dapat daripadanya faedah.

Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.

Bersungguh-sungguh engkau
memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan

Mohd Yusof Md Nor dan Abdul
Rahman Kaeh(Penyelenggara)
Puisi Melayu Tradisi, 1996.
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul




(i) Terangkan maksud  rangkap ke lima gurindam di atas.                                             [2 markah]

Soalan sukar, abaikan soalan, kecuali pelajar yang mampu menjawab, teruskan.


(ii) Gurindam di atas menerangkan kepentingan menjaga anggota badan daripada melakukan perkara-perkara negatif.

Pada pendapat anda, apakah tindakan-tindakan yang boleh dilakukan oleh seseorang untuk mengelakkan diri daripada melakukan perkara yang tidak elok dan negatif.                 [3 markah]

Jawapan:-

Pada pendapat saya, antara tindakan yang boleh dilakukan oleh seorang untuk 

mengelakkan diri daripada melakukan perkara yang negatif adalah dengan ........………….

……………………………………………………………………………………………………......

………………………………………………………………………………………………………...

……………………………………………………………………………………………………......



(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam gurindam di atas.    [4 markah]

Soalan sukar, abaikan soalan, kecuali pelajar yang mampu menjawab, teruskan.


Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

[30 markah]

Jawab semua soalan.

(a) Tulis satu ayat bagi setiap rangkai kata di bawah dengan menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah imbuhan dan tidak boleh menggunakan rangkai kata itu sebagai peribahasa atau kata nama khas.

 (i)  telur putih  

(ii)  putih telur

(iii) susu lembu

(iv) lembu susu

(v) jambu merah

(vi) merah jambu


UNTUK MAKSUD RUJUK PAPARAN LAYAR PUTIH.

Jawapan:-

i)              Ayah saya membeli telur putih itu……………………………………………………….

ii)             Ibu menggaul putih telur itu ke dalam adunan…………………………………………

iii)           Adik suka minum………………………………………………………………………….

iv)           Lembu susu diternak…………………………………………………………………….

v)            Bapa menanam ………………………………………………………………………….

vi)           Cikgu Shamsiah memakai baju kurung……………………………………………….


(b) Berdasarkan ayat-ayat di bawah, bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul. Kata Tanya yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan rangkai kata yang berhuruf condong dalam ayat-ayat yang diberi.

(i)       Ibu ke pasar pagi tadi..

(ii)      Tuan Hj. Sulaiman pengetua sekolah itu.

(iii)      Pelajar itu berjaya dengan cemerlang kerana rajin belajar.

(iv)      Pertandingan Akhir Bahas Ala Parlimen Bahasa Melayu diadakan di Dewan Seri                  Murni.

(v)       Pasukan itu berjaya menjadi juara bola sepak melalui kerjasama perpasukan. 

(vi)      Tiga biji telur digunakan untuk membuat kek itu.

                                                                                                                  ( 6 markah )

Jawapan:-

(i)            Siapakah ke pasar…………………………………………………………..…………….?

(ii)           Siapakah…………………………………………………………………………..………..?

(iii)          Bagaimanakah……………………………………………………………………………..?

(iv)          Di manakah…………………………………………………………………………………?

(v)           Bagaimanakah…………………………………………………………………………..…?

(vi)          Berapakah………………………………………………………………………….……….?


Pelajar yang mampu boleh membina ayat menggunakan ayat sendiri.


(c) Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak bleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)            Kadar kemalangan jalan raya dalam kalangan penunggang motorsikal yang semakin meningkat pada masa ini kebimbangan banyak pihak.

Kesalahan ejaan
Ejaan yang betul



Kesalahan imbuhan
Imbuhan yang betul


                                                       
                                                                                                           
(ii)           Pemakanan yang baik dapat melahirkan jenerasi yang sihat sekali gus berupaya untuk meningkatkan cemerlangan pelajar dan produktiviti pekerja.

         Kesalahan ejaan
Ejaan yang betul



Kesalahan imbuhan
   Imbuhan yang betul



                                                                                                          
(iii)          Tahap pendidikkan moral yang rendah telah dikenalpasti sebagai punca utama wujudnya pelbagai gejala sosial di sekolah rendah dan sekolah menengah.

          Kesalahan ejaan
Ejaan yang betul



Kesalahan imbuhan
Imbuhan yang betul



                                                                                                              [6 markah]


(d)  Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahankesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula. 

(i)            Uji pandu kereta yang baru siap syarikat pengeluar kereta itu dilakukan oleh berapa orang pekerjanya.

         Kesalahan kata/ istilah
Istilah/ Kata yang betul



Kesalahan tatabahasa
   Tatabahasa yang betul




(ii)           Semua orang ramai diminta untuk berada di dalam rumah sekiranya berasa tidak sihat bagi mengelakkan pembiakan virus Influenza A (H1N1).

         Kesalahan kata/ istilah
Istilah/ Kata yang betul



Kesalahan tatabahasa
   Tatabahasa yang betul



  
(iii)          Perpaduan kaum dapat dicapai sekiranya wujud sikap saling hormat menghormati
agama, kepercayaan dan budaya dengan hati yang ikhlas tanpa ada sebarang prasyarat
 
 
         Kesalahan kata/ istilah
Istilah/ Kata yang betul



Kesalahan tatabahasa
   Tatabahasa yang betul



                                                                                                           ( 6 markah )

(e) Tulis ayat berdasarkan setiap peribahasa di bawah supaya jelas menunjukkan maksud dan penggunaannya.

 (i)   Hangat-hangat tahi ayam

 (ii)  Bagai ikan pulang ke lubuk

 (iii) Bagaimana acuan, begitulah kuihnya                                                            [6 markah]

Soalan ini sukar , tetapi kepada pelajar mampu menjawab teruskan.

Jawapan :


(i)      Adila mempunyai kebolehan memasak seperti ibunya kerana ...................................

       .....................................................................................................................................

(ii)     Sikap……………………………………..................  dalam kalangan usahawan  muda  

       menyebabkan mereka tidak dapat bertahan lama.


(iii)    Kepulangan abang ke kampung pada kali ini …………………………………………… 

       kerana dia enggan merantau ke ibu kota lagi




Soalan 4 : Novel
[15 markah]

Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut :
(i)     Pantai Kasih karya Azmah Nordin
(ii)    Di SebalikDinara karya Dayang Noor
(iii)   Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin
(iv)   Leftenan Adnan Wira Bangsa  karya Abdul Latip Talib
(v)    Tirani karya Beb Sabariah
(vi)   Silir Daksina karya Nizar Parman
(vii)  Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
(viii) Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop

(a) Berdasarkan sebuah  novel yang anda kaji, bincangkan dua latar masyarakat yang terdapat dalam novel tersebut.

Jawapan:-

Berdasarkan novel……………………………………………..............yang saya pelajari  di

tingkatan ……………….terdapat  dua latar masyarakat. Pertama, masyarakat………………..

……………………………………………………………………………………………………….....

Peristiwa ini dapat kita peroleh  melalui watak…………………………………………..............

Contohnya…………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………

Selain itu, latar masyarakat……………………………………………………………….Peristiwa 

ini  dapat kita perolehi melalui…………………………………………………..........................

Contohnya……………..………………………………….........................................................

……………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………
                                                                                                                          7 markah]



(b) Bandingkan dua buah novel yang anda kaji, bandingkan tema kedua-dua novel tersebut.
[8 markah]

      Berdasarkan Novel………………………………………….yang saya pelajari di 

tingkatan.............. dan  Novel…………………………………………….. saya pelajari di 

tingkatan………. saya dapati terdapat perbezaan temanya.

      Tema Novel………………………………………………. saya pelajari di tingkatan 

…………….memaparkan tema…………………………………………………………….. Hal ini 

boleh kita lihat melalui peristiwa…………………………………………………..........................

.................................................................................................................................................

     Sementara tema Novel……………………………………..saya pelajari 

di tingkatan……………..........................................................................................................

memaparkan tema………………………………………………………… Buktinya melalui 

peristiwa……………………………………………………………………………………………....

………………………………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………….

SELAMAT MENCUBA, SEMOGA ANDA DAPAT MENJAWAB SOALAN DI ATAS DENGAN BAIK. RUJUK BAHAN DI BAWAH UNTUK MENDAPATKAN JAWAPAN.
ANDA BOLEH MELAYARI KEMAHIRAN BERBAHASA MELIPUTI KERTAS
BAHASA MELAYU KERTAS 1 DAN KERTAS DI LAMAN BAHASA MELAYU SPM
DI ALAMAT cikguramsulbmspm.blogspot.


SEMOGA ANDA LULUS KERTAS BAHASA MELAYU  (1103)
PEPERIKSAAN SPM 2017.




BAHAN RUJUKAN UNTUK PELAJAR MENJAWAB SOALAN KOMSAS NOVEL SOALAN 4 (a) DI ATAS
LATAR MASYARAKAT

NOVEL TINGKATAN 4
Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin

Latar masyarakat ialah keadaan masyarakat di tempat cerita yang berkenaan berlaku.  Gambaran tentang keadaan itu antara lainnya termasuklah agama, kepercayaan, dan pekerjaan.
Latar Masyarakat Yang Bermasalah Istitusi Kekeluargaan
Ø  Suami Che Jah Merupakan Seorang Yang Suka Berjudi, Berhutang, Menipu, Minum Arak Dan Anak-Anak Serta Isterinya Sering Menjadi Mangsa Kekejamannya. Haziq Anak Che Jah Merupakan Pelajar Yang Pintar Tetapi Tersalah Pergaulan Dan Menyebabkan Dia Diberhentikan Sekolah.
Ø  Latar Masyarakat Yang Suka Mengambil Tahu Hal Keluarga Orang Lain.
Ø  Nenek Memberitahu Bahawa Orang Kampung Suka Bermuka-Muka. Suka Mengumpat Walaupun Melalui Jendela.

Latar Masyarakat Yang Prihatin
Ø  Lili Prihatin Dengan Masalah Yang Menimpa Keluarga Che Jah Atas Sikap Tidak Bertanggungjawab Seman Suami Che Jah
Ø  Lili Meminta Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat Untuk Memaklumkan Sikap Seman.
Ø  Lili Berpendapat Bahawa Danel Bertanggungjawab Membagunkan Kampung Kerana Danel Penduduk Tetap Dan Perlu Memperjuangkannya.
Ø  Danel Prihatin Terhadap Lili Dengan Menyelematkan Lili Sewaktu Diculik, Membawanya Ke Pean Dan Banyak Perkara Mereka Bersependapat Dengan Lili.
Latar masyarakat yang buruk sangka.
Ø  Penduduk kampung buruk sangka terhadap datuk kerana disangkanya datuk yang mencadangkan penjualan tanah orang kampung kepada pemaju perumahan.
Ø  Penduduk kampung menuduh Haziq dan Rafiq yang mencuri kubah surau memandangkan kisah silam mereka yang memang nakal.
Ø  Penduduk kampung menuduh Sugi merayu penduduk kampung menjual tanah sedangkan Sugi mencadangkan supaya tanah-tanah dimajukan dengan penanaman agripolitan
Ø   

NOVEL TINGKATAN 5
Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip

Latar masyarakat ialah keadaan masyarakat di tempat cerita yang berkenaan berlaku.  Gambaran tentang keadaan itu antara lainnya termasuklah agama, kepercayaan, dan pekerjaan.
Masyarakat kampung  - Mereka tinggal di Kampung Parit Haji Rais. Haji Sulaiman merupakan ketua kampung di situ. Masyarakat kampung yang lain ialah Mak Aji, Aton, Embong, Tauke Lim dan lain-lain. Mereka hidup bekerjasama antara satu sama lain setelah dinasihati oleh Haji Sulaiman semasa gotong-royong untuk sambutan Majlis Maulidur Rasul. 
Ø  Masyarakat guru - Cikgu Salwani (Warden asrama) dan Cikgu Hisyam, guru kelas Dahlia.  Cikgu Salwani marah apabila Dahlia mengambil keputusan untuk keluar dari asrama. Cikgu Hisyam menasihati Dahlia supaya meneruskan persekolahannya kerana dia sorang yang bijak . 
Ø   Masyarakat pelajar -    Dahlia, Siti Wangi, Najib dan Kavita merupakan pelajar sekolah.  -    Mereka bersekolah di Sekolah Menengah Temenggung Ibrahim. Mereka mewakili pelajar yang aktif dalam kokurikulum. 
Ø  Masyarakat yang saling membantu  – Haji Sulaiman  selaku ketua kampung membantu keluarga Dahlia / Tempat      Embong meluahkan perasaan. Tauke Lim membantu memberi hutang kepada keluarga Dahlia. 
Ø  Masyarakat yang bertanggungjawab - Haji Sulaiman bertanggungjawab membantu anak buahnya, Embong yang    menghadapi masalah. 
Ø  Masyarakat remaja yang terpengaruh dengan rakan sebaya - Abu Bakar, adik Dahlia suka berseronok dengan rakan-rakannya dan tidak mahu membantu keluarga mereka yang menghadapi masalah. Dia hanya pulang ke rumah untuk menukar baju sahaja. 
Ø  Masyarakat yang insaf akan kesilapannya - Abu Bakar insaf akan kesilapannya yang suka membuang masa dengan rakan-rakannya. Dia juga insaf akan kesalahannya yang telah mencuri kambing milik abahnya sendiri. Nek Kiah akhirnya insaf akan sikapnya terhadap keluarga Dahlia apabila Dahlia dan emaknya  yang banyak membantu beliau ketika sakit sedangkan anak-anak yang selama ini amat disayangi langsung tidak menziarahinya. 
Ø  Masyarakat yang tabah menghadapi dugaan hidup - Embong tabah menghadapi keadaan hidup mereka sekeluarga yang hidup dalam kemiskinan. Embong juga tabah apabila beliau tidak disukai oleh ibu mentuanya, Nek Kiah. Embong tabah apabila isterinya mengalami masalah mental.
Ø  Masyarakat yang penyayang - Embong sangat menyayangi anak-anaknya. Beliau sanggup bekerja dari pagi hingga malam untuk menanggung keluarganya. Dahlia juga amat menyayangi adik-adiknya. Dia sanggup ponteng sekolah apabila Anggerik sakit. Saleha juga merupakan emak yang penyayang. Semasa beliau sihat, beliaulah yang menjaga keperluan keenam-enam anaknya itu. 
Ø  Masyarakat remaja yang terlibat dalam percintaan - Azhari mencintai Dahlia. Walaupun dia mengetahui Dahlia mempunyai emaknya yang menghidap tekanan mental dan hidup dalam kemiskinan namun akhirnya  dia tetap  melamar Dahlia . Najib juga mencintai Dahlia. Dia mengambil berat apabila Dahlia kerap ponteng sekolah. 



BAHAN RUJUKAN UNTUK PELAJAR MENJAWAB SOALAN KOMSAS NOVEL SOALAN 4 (b) DI ATAS

TEMA:-
NOVEL TINGKATAN 4
Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin


TEMA:- PERSOALAN POKOK ATAU UTAMA YANG DIKEMUKAN DALAM SESEBUAH KARYA ( NOVEL)

Ø  Tema novel ini ialah Kehidupan masyarakat yang menghadapi pelbagai masalah dan masalah tersebut diselesaikan dengan cara bermuafakat.

Ø  Masalah keganasan rumah tangga yang berlaku kepada keluarga Che Jah akibat sikap suaminya Seman dapat diatasi apabila Che Jah sendiri dengan suka rela membuat laporan polis. Akibat tidak tahan dengan sikap suaminya dan kesan kenakalan anak-anaknya Che Jah akhirnya berjaya diselamatkan.

Ø  Masalah masa depan perubatan tradisional.Datuk yang sememangnya menjadi sumber rujukan masyarakat setempat dan luar tentang perubatan tradisional sudah mulai dipinggirkan. Bertambah parah apabila isterinya sendiri mulai menyindir akan kemujaraban herba yang diadun kerana boleh mendatangkan kesan sampingan kepada penggunanya.

Ø  Masalah buruk sangka atas orang lain.Masyarakat di Pekan Sentosa buruk sangka terhadap anak-anak Che Jah yang selama ini terkenal kenakalannya. Mereka menyangkakan bahawa Haziq dan Rafiq yang melarikan kubah surau. Masalah terlerai apabila Che Jah menyatakan bahawa suaminya Seman yang melarikan kubah surau tersebut.

Ø    Keprihatinan masyarakat terhadap masalah yang dihadapi. Lili begitu prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh Che Jah. Penduduk kampong yang selama ini menganggap keluarga Seman sebagai contoh institusi kekeluargaan yang buruk, namun dengan bantuan kefahaman Geetha yang bukan berbangsa Melayu menjadikan Lili tersedar bahawa Che Jah perlukan bantuan bukannya cemuhan.

NOVEL TINGKATAN 5
Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip


TEMA:- PERSOALAN POKOK ATAU UTAMA YANG DIKEMUKAN DALAM SESEBUAH KARYA ( NOVEL)

 Ketabahan seorang gadis menghadapi dugaan hidup.

Ø  Dahlia seorang remaja berusia 19 tahun sangat tabah menghadapi dugaan hidupnya. Apabila emaknya, Saleha menghadapi tekanan perasaan dan dimasukkan ke hospital, Dahlia terpaksa keluar dari asrama dan berulang-alik ke sekolah. Dahlia seorang yang tabah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya di samping pelajarannya. Kehidupan

Ø  Dahlia semakin tertekan apabila abahnya dipatuk ular. Dahlia terpaksa mengambil alih semua tugas menguruskan adik-adik dan keperluan rumah mereka.Namun, Dahlia tetap tabah menghadapi dugaan tersebut.

Ø  Dahlia juga tabah dihina oleh Aton apabila Dahlia gagal menyelamatkan Said yang lemas di sungai berhampiran rumahnya

Ø  Dahlia juga tabah melayan kerenah neneknya yang membenci keluarga Dahlia kerana keluarga mereka hidup dalam kemiskinan berbanding anak-anaknya yang lain yang hidup senang.

Ø  Dahlia tetap tabah apabila mengetahui neneknya dan Pak Cik Seman ingin menjual tanah yang menjadi tempat tinggal mereka selama ini

Ø  Dahlia juga tabah mengulang kaji pelajaran dalam keadaan yang kurang selesa di pusat pemindahan banjir.

Ø   Berkat ketabahan Dahlia,akhirnya dia telah berjaya dalam STPM dan mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di Jepun.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan